Sektoren står foran tidenes utfordring.

milk
23.10.2020 kl 18:14 2981

Nå begynner det å "dra seg til" for de enkelte selskapene i sektoren. Korona preger nå balansen mellom produksjon og etterspørsel mer en noen gang de siste 25 åra. Samtidig så vet vi med sikkerhet at alle må ha mat. Vi snakker dermed ikke om en "total" kollaps! Jeg anbefaler alle til å sitte rolig i båten å ikke ta panikk valg. Jeg ønsker ikke å komme konkret inn på hvert enkelt selskap. Vi tar alle våre egne valg. Men det er åpenbart at noen selskaper sliter mer en andre. Chile reduserer sine anslag på produksjonen for 2021. Prisfallet rammer mange selskap. Noen vil ikke overleve.....
Redigert 20.01.2021 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
halvpris
23.10.2020 kl 18:28 2952

Hehe TS da har ikke du vært med på Pan og Fjord.
Redigert 23.10.2020 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
milk
24.10.2020 kl 09:12 2847

Jeg jobbet i næringen i den tiden! Pengene ble brukt på etablering og ikke aksjer, heldigvis.... Det var en "heftig" tid med Hitrasyken og innfrysing av laks.
milk
24.10.2020 kl 12:43 2784

Pan og Fjord hadde vel helt andre utfordringer i sin tid, en det vi ser nå. Det kom jo på plass et salgsystem som gjorde at fisken ble solgt etter hvert.. I dag er det lite oppdretterne kan gjøre,annet en å prøve å få fisken frem til markedene uten alt for høye kostnader. Samtidig ser vi at samfunnet på nytt er i ferd med å stenges ned. På tide at det kommer på plass en vaksine mot kovid. Og lakselus ;-)
Bennyfyfasan
24.10.2020 kl 12:54 2761

Det blir ingen konkurser innen oppdrett - særlig ikke børsnoterte. Det er nettopp gjennomført en auksjon som viser hvor mye oppdretterne er villige til å betale for konsesjonene. I tillegg kommer verdien på gode lokaliteter. Hvis feks GSF virkelig begynner å vakle vil MOWI, "nye" NRS\midt norsk, Lerøy og Salmar samle seg rundt å få på plass noe som gjør at kursen i dag er for lav.

I tillegg er det verdt å merke seg hvor godt oppdrettsnæringa har klart seg gjennom disse utfordringene.
milk
24.10.2020 kl 21:47 2663

Jeg sier som Sissener" Jeg betaler ikke analytikerne for at de skal prate for sin syke mor... Oppkjøp og fusjon kan /vil gi uante verdi justeringer i de selskapene som ligger i den "faresonen"
trodlet
25.10.2020 kl 08:22 2543

Vi går inn i en periode som vanligvis er en tid med høyere priser på fisk. Kan noen si meg hva som er årsaken til at lakseprisene vanligvis stiger i denne perioden? Hvis svaret er tilbud/etterspørsel, så prøv gjerne å utdype.
Mvh trodlet
milk
25.10.2020 kl 17:36 2415

Lutefisk,røkt laks,og fersk torsk er blitt tradisjon i Julen :-) Nå er det ekstraordinære situasjoner med restriksjoner over hele fjøla!!! Jeg må bare innrømme at jeg er spent på Q3 resultatene. Det blir nok mange negative overskrifter. Det meste bør være priset inn,så de selskapene som greier å "levere" over konsensus,vil nok styrke seg :-)
OceanQ
25.10.2020 kl 18:12 2381

Som en konsekvens av lav sjøtemperatur er det mindre volum i vintermånedene, altså mindre laks i omløp. Lavt volum betyr høyere etterspørsel etter den laksen som er tilgjengelig. Dermed stiger prisen.
halvpris
25.10.2020 kl 19:56 2311

Tror folk i Europa kjøper MER laks som de tar hjem til eget kjøkken
milk
26.10.2020 kl 14:35 2097

Det fores nå mer en samme periode i fjor! Det er lite som tyder på prisoppgang....
milk
26.10.2020 kl 14:40 2088

Da er korreksjonen i gang! Spørsmålet er, hvor langt ned skal vi denne gangen? Fallet kan meget sannsynlig tilta utover i uka! Det er mye volum i sjø samtidig som vi er i ferd med å få en ny smittetopp i Europa. Meget dårlig kombinasjon!!!
Raspeballe
26.10.2020 kl 16:54 2002

Begynner å bli fine priser tenker jeg.
Kjøpte noe Lerøy i dag på noe over 46 kr.
Hvem er det som selger på slike dager? Er det større aktører som selger seg ned?
Er så små poster noen ganger og vanlige folk selger vel ikke 1-10 aksjer. Tenker på poster som ligger for salg.

Men umulig å finne noe bunne her, så kjøper inn gradvis.
Faller det videre så får vi kjøpe noe mer senere.

Selg meg gjerne Lerøy til 10 kr :)
milk
26.10.2020 kl 17:15 1971

Det er nok en del SL som slår inn! Mange har nok også kjøpt i den senere tid i håp om å få med seg den sykliske oppgangen før Jul. Den ser ut til å utebli så det er nok mye panikksalg.....
OceanQ
26.10.2020 kl 17:24 1950

Ja, fikk med meg det. Det ser ikke bra ut akkurat nå!
Raspeballe
26.10.2020 kl 17:28 1946

Ser man på eksport volumet så holder det seg bra i forhold til de siste årene.
Så ser ingen krise, men klart prisene vil gjerne holdes lave utover denne vinteren.
Så får vi se hva slags EPS de forskjellige selskapene levere og hvordan de blir priset på børsen.

Lerøy kan falle ned mot 30-tallet tenker jeg om dette blir skikkelig ille.
Men har troen på Lerøy på lengre sikt så får kjøpe litt og litt.
alexen
26.10.2020 kl 17:28 1942

Og er det i morgen Arnarlax skal på merkur??
siko1
26.10.2020 kl 18:18 1882

Du sier det er en korreksjon på gang, men det ser da ut til at nedgangen er ganske så bred på børsen i dag hva sektorer angår, slik at en bør vel se sektoren i det helhetlige bildet ved dårlige dager som denne?

Men det er godt mulig laks skal lenger ned slik at kanskje en bør se det hele an utover mhht det du nevner - mye som skal slaktes.
Oppblomstring av korona globalt har ikke gjort det lettere, laks fortæres også innen restaurantdrift slik at det merkes nok på mindre totalkonsum skulle man tro.
Slik at det kan være vanskelig å se når situasjonen bedres, men skal en inn i laksemarkedet bør en vel forvente vaksinasjon av befolkning godt foretatt/utført i midt 2021 - med gradvis gjenåpning og dertil øket konsum uteliv, slik at en bør vel se en bunn i 1ste kvartal? Om ikke det er en totalubalanse tilbud/ etterspørsel ca 1 år frem i tid da. Da vil det falle ytterligere. Om det vet ikke jeg.

Hva GSF angår så klarer i hvert fall Per Grieg jr. å handle aksjen nedover, der ville ikke jeg satset 5 øre enda selv om det kunne se ut til at rundt 70 ikke skulle være så galt inngang i utgangspunkt - for etpar dager siden. Aksjen har vel nå en noe høyere shortandel en de fleste andre slik at markedet anslår ytterligere fall. De må løse New Foundlandprosjektet først som sist - for eksisterende investorer - unntatt shorterne da kanskje...

Det er vanskelig å finne beste bunn for kjøp, slik er det vel også denne gangen. Det er en del av gamet.


milk
26.10.2020 kl 18:38 1847

Som sakt! Vi kan stå foran tidenes utfordring ang virus og mye fisk tilgjengelig.... Jeg velger,som vanlig, å sitte stille i båten :-) Ingen grunn til panikk. Nå er det bare å plukke litt når solide selskap dipper ;-) Noen vil få det tøffere en andre...... GSF kan se 50 tallet!!
KR
26.10.2020 kl 18:57 1808

Jeg er enig i at sektoren har problemer i dag; lave priser, sykdom, logistikk problemer, enkelte ekspanderer på feil tidspunkt og andre får valutasmekk fordi de bruker Euro istedenfor kroner.

Felles er at alle disse faktorene er kjente og min erfaring er at når ting ser ganske mørkt ut så pleier det å være begrenset nedside. Jeg har handlet i flere oppdrettsselskap i dag da jeg mener nedsiden begynner å bli begrenset. Har jeg truffet bunn? Sannsynligvis ikke, men å time det er umulig.

Vi blir flere og flere mennesker og laks blir stadig mer populært (det er en grunn for at det spretter frem sushisjapper på alle gatehjørner). Verden vil også på sikt normaliseres; når vaksinen kommer er det sektorer som dette som vil løftes. Har en derimot liten tro på noen vaksine ville jeg ventet med denne sektoren.
Bennyfyfasan
26.10.2020 kl 20:54 1728

Vi har problemet med covid19 på toppen av høye volum...men vi er snart i brudd på pris uansett. Det er drevet av volumnedgang som snart kommer uansett hvordan vi ser på det.

Uke 45-47 ser ut som at det historisk er endring på gang.

https://ilaks.no/skrell-for-lakseaksjene-idet-arets-julerally-lar-vente-pa-seg/
Raspeballe
30.10.2020 kl 08:33 1369

Merkelig... er bunnen her eller har det nettopp for alvor begynt?
Mye usikkerhet nå så tror det blir tregt ennå en stund.
Om korona øker i USA og børsene der faller så faller Europa også uansett. Er bare så idiotisk som det er.
For laks så tror jeg prisene er nærme bunnen, men hvor lenge de blir der vet vel få.
Og om eksportvolumet skulle begynne å droppe da blir det virkelig ille. Men jeg tror ikke det skjer.

Tviler på at selskapene dropper mye på Q3 resultatene for det er vel alt priset inn.
OceanQ
30.10.2020 kl 09:23 1313

Ser ut som prisene kan få litt drahjelp i riktig retning nå som kronekursen svekkes ytterligere. Blir spennende å se 14-tiden.