BWE - Pengemaskin ultimo 2021 - blitt for dyr

gunnarius
BWE 25.10.2020 kl 13:10 22947

Uansett oljeprisutvikling, er det antatt at USA for 2020 vil ligge noe over 11 mill. fat om dagen for å bli redusert til i overkant av 10. mill fat for 2021. Hva dette innebærer er at et utvidet OPEC enklere kan monitore og bestemme prisstrategi.

Libya gjenopptar produksjonen og hva med sanksjonene mot Iran/Venezuela - gitt Biden blir president?

Hvem som vinner presidentvalget i USA vil ha sine pluss og minus hva angår oljeprisutviklingen videre.

Markedstriggere? Godkjent vaksine vil være en game changer. Videre vil trolig markedet bli tatt på sengen om BWE og Dussafu JV melder å gjenoppta boring som guidet til Q4. Det sistnevnte vil være en formidabel trigger i aksjen og kan komme brått.

BWE og Dussafu JV foretok mest sannsynlig en lifitng medio oktober. Dvs. neste lifting tidlig desember. Med to løftinger i Q4 ligger det an til overskudd i regnskapet. Ditto vil gjelde for Q1 2021 – med antatt lifting medio januar og den andre løftingen i løpet av mars. Markedet vil belønne selskap som går med overskudd i disse tider. For BWE ligger det an til positiv bunnlinje både for Q4 2020 og Q1 2021.

For Q2 2021 gjelder at Dussafu – som guidet – har fått tilkoblet de to resterende brønnene og brakt online (Tortue fase 2) og at netto produksjonen for BWE for del av Q2 vil ligge på ~18.000 fatt per dag. Dvs. Q2 2021 vil også trolig kunne få med max Tortue fase 2 og generere positiv bunnlinje. Kommer selvfølgelig an på hvordan løfteprogrammet realiseres. Men det synes kun være Q3 2020 som ligger an til moderat/negativt resultat. Deretter bør BWE kunne ta cash flow fra Dussafu og sprøyte inn i videre boringer og utbygging.

BWE og Dussafu JV vet ikke om OPEC vil fortsette med å kutte ala i dag. Mye tyder på at kuttene videreføres og forlenges for januar og videre inn i 2021. Da kan det bli en ørliten flaskehals for Gabon som legger opp til ca. 10% økning i produksjon fra dagens. For BWE bør ikke dette bety all verden i Gabon. For gitt selskapet fortsetter med å bore – etter at Tortue fase 2 (de to siste prod. brønnene) – er tilkoblet vil sannsynligvis ikke Dussafu kunne øke produksjonen vesentlig før Ruche Fase 1 er ferdig, med first oil en gang i 2022/2023.

Registrerer at analysesjefen i Arctic er kommet noe uheldig ut med sine disposisjoner. E24 skriver bl.a.:

”Han skal og ha kjøpt aksjer i selskapet BW Energy i perioden mellom selskapet ble skilt ut fra BW Offshore og han kom med en analyse av selskapet hvor han spådde en firedobling av kursen.”

Det blir totalt uinteressant hva dette får som konsekvens for BW Energy eller aksjen i sin helhet og en eventuell kobling i den retningen. Aksjen burde faktisk kunne øke basert på at analysesjefen selekterer BWE blant mange oljekandidater på børsen. Analysesjefen tar ikke annet standpunkt enn flere andre analytikere, med buy og et tilnærmet doblet kursmål.



Redigert 21.01.2021 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.10.2020 kl 16:46 14134

Du skriver:

« Videre vil trolig markedet bli tatt på sengen om BWE og Dussafu JV melder å gjenoppta boring som guidet til Q4. »

Jeg regner med at du da tenker på letebrønner? Den siste produksjonsbrønnen på Torture er jo guidet til q1 21.

Er litt forvirret av guidingen til disse letebrønnene som jo må være på utvidet Hibiscus. På side 6 i Q2 prestasjonen deres skulle dette vært startet i juli. Det er jo opplagt feil. Panoro på sin side snakket om at det var en mulighet for oppstart i q4, men det virket som mest sannsynlig neste år ifm. boring av siste produksjonsbrønn.

Litt forvirrende synes jeg all den tid BWE har en LOI med Borr Drilling fra nyåret først. Hvem skal isåfall benyttes ved letebrønner i q4? Ser at Norve ligger med status «warm stacked». Det betyr vel at de relativt raskt kan mobilisere, men synes alt i alt at det er lite sannsynlig med leteboring i 2020. Jeg har i hvert fall mentalt innstilt meg på at det først blir til neste år. Spesielt hvis koronasmitten aksellerer slik som vi ser nå. Vi må huske på at seks personer på Adolo ble smittet i sommer så terskelen for å starte opp med boring nå er relativt høy.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
25.10.2020 kl 17:47 14021

Ja, leteboring muligens i løpet av Q4. Innser det samme som deg. Det er nettopp derfor jeg nevner at en potensiell melding om leteboring i Q4 vil være en trigger, som trolig fortsetter med ferdigstillelse av Tortue Fase 2 og oppstart Ruche Fase 1.

Hvilken begivenhet vil det ikke være om Dussafu JV tar opp boring og avgrensning av Hibiscus.

Tragisk å se den globale eskaleringen og utbredelse av Covid-19. Dette sagt, Gabon har vist vilje til å ta tidlige grep og holde nye smittetilfeller på et tilfredsstillende lavt nivå.

Gabon - Coronavirus Update (24/10 00:10 UTC)

Confirmed cases in Gabon have risen from 8,901 to 8,919. An increase of 18 cases.

https://www.riskmap.com/incidents/1070972/?utm_campaign=riskmap_

20 Oct 2020 | 10:12 AM UTC

Gabon: Authorities to ease COVID-19 restrictions and reduce curfew from October 20 /update 11

https://www.garda.com/crisis24/news-alerts/391071/gabon-authorities-to-ease-covid-19-restrictions-and-reduce-curfew-from-october-20-update-11?utm_medium=twitter&utm_content=391071&utm_source=push&utm_campaign=Crisis24

Dette behøver ikke bety at det er fritt frem for bl.a. Dussafu-aktivitetene, men kan lede til snarlig virksomhet som etterspørres.

Hm, interessant ytring. "This is the coronabusiness!" gjelder trolig for BWE også:

THE CORONABUSINESS OF OIL COMPANIES IN GABON!

https://gabonenervant.blogspot.com/2020/10/the-coronabusiness-of-oil-companies-in.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.10.2020 kl 22:44 13825

Tipper det gjelder kun onshore som nok lettere blir et offer for tiltakene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
28.10.2020 kl 11:38 13498

Heading i tråd gjelder fremdeles .......

Makan til knallhard øretrilling på lavt volum skal det letes lenge etter.

Suksessen med tradingen preges nok mest av usikkerheten i markedet og lite eller ingenting av nytt fra selskapet om operasjonene, boring eller M&A. Klart det arbeides hektisk med alt på innsiden, kun tidsspørsmål før dette slippes ut i markedet.

Ad øretrillingen, klart at bortfall av kjøpere i aksjen gjør arbeidsforholdene meget enkel for traderne. På den annen side, greit nok at topp 20 og de virkelige aksjonærene synes sitte rolig i båten. Men da skal det også tilsvarende fort opp (større volum i handelen) når forholdene ligger til rette for noe slikt.

Satser på et forløsende Q3 med kun 14 børsdager til før tall og div. nytt meldes.

Hang in there!

Note:

Mønsteret i handelen er symtomatisk for øretrilling. Legg merke til den alltid tilbakevendende posten på 1,3T som legges på salg med noen øre over samme volum på 1,3T til kjøp. Legg også berke til at øretrillingen foregår med en buffer av øretrillingsaksjer på 1-2T. Deretter et langt større sprang opp til dit hvor større volum tilbys. Kan det bli penger av slikt? Agendaen kan enten være selve øretrillingen for trillingens skyld eller annen agenda med en form for posisjonering. Snodig er det. .
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.10.2020 kl 16:40 13317

Ad handelen - avsluttet mitt forrige innlegg med å si at den er snodig. Avslutningen i dag var ikke mindre snodig. Den bar preg av stillingskrig på meget lavt lavt volum. Den ene øretrilleren presset ned med noen hundre aksjer per post, mens en annen aktør repliserte med uhorvelige poster på hele 10-20 aksjer per handel for å dra kursen opp igjen.

Så fikk vi stuntet i slutten, hvorpå aksjen endte på NOK 14,62. En oppgang på 3,54%. Om det hele dreier seg om at folk har fått nok av øretrillingen og dens rasering vites ikke sikkert. Men det ser ikke ut til at øretrillingen synes ha fritt frem lenger og vil trolig i fortsettelsen møte motstand ala i dag. Får håpe det i det minste.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.11.2020 kl 07:37 13011

BW Energy: Acquisition of jack-ups to be converted for Dussafu developments and Q3 production update

https://newsweb.oslobors.no/message/516913
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.11.2020 kl 08:07 12950

Subsequently, the Company has acquired two jack-up drilling rigs, the 2003-built sister-units "Atla" and "Balder", from Borr Drilling Ltd. BW Energy will pay a total of USD 14.5 million for the two units. Min. komm. – som da blir videreført respektiv andel av kostnadene til Dussafu JV (bl.a. PEN og Tullow) på et senere tidspunkt.

A jack-up conversion will enable us to reduce capital investments by about USD 100 million compared to our previous development plan," said Carl Krogh Arnet, the CEO of BW Energy.

Generelt: Covid-19 får fremdeles innvirkning for oppstart Ruche/Hibiscus. Imidlertid kan fremdeles Tortue Fase 2 - DTM-7H prod. brønnen bli boret med Norve tidligst med oppstart i Q4, med planlagt DTM-6H og DTM-7H online i Q2 2021. Rimeligvis begynner decline å få impact på Dussafu. Med p.t. ~15,500 f/d og online de to nye prod. brønnene på 8-9.000 fat per dag, blir gross på rundt 24-25.000f/d fra Dussafu i løpet av Q2 2021. Dvs. 17-18.000f/d netto BWE

Verdt å merke seg ifm. Q3 2020, som meldt i dag:

The company generated a positive cash flow with a cash balance of USD 145
million at 30 September 2020, compared to USD 128 million at 30 June 2020.


Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.11.2020 kl 08:42 12861

Alt står i BWE meldingen, men hva som ikke er omtalt fra min side angår tidshorisonten ifm. Ruche/Hibiscus: Man snevrer inn til oppstart

Kjøpet av jack-up riggene understøttes av, som det nedenfor nevnte skisserer:

Videre opplyses det at reprosesseringen av seismikk utført av BW Energy har indikert potensialet for en betydelig økning av Greater Hibiscus "oil-in-place"-volumene, som gjør ytterligere utvikling i Hibiscus/Ruche-området svært sannsynlig.

BWE: KJØPT 2 JACKUPS FOR HIBISCUS/RUCHE, KUTTER CAPEX MED USD 100M

Oslo (TDN Direkt): BW Energy har konkludert med en alternativ utbyggingsplan for Hibiscus/Ruche-satellittfelt i Dussafu-lisensen utenfor Gabon med bruk av en konvertert jackuprigg for å redusere investeringene og tidsbruken til produksjonsoppstart.

Det fremgår av en melding fra selskapet mandag.

Selskapet opplyser at de har kjøpt de to søsterriggene "Atla" og "Balder" fra Borr Drilling for totalt 14,5 millioner dollar.

-En jackup-konvertering vil gjøre det mulig for oss å redusere capex med omtrent 100 millioner dollar sammenlignet med vår forrige utviklingsplan, sier konsernsjef Carl Krogh Arnet i BW Energy i en kommentar.

"Utviklingskonseptet tilbyr vesentlige finansielle, tidsmessige og miljømessige fordeler, opplyser selskapet, som har besluttet å sikre en andre jackup til en svært attraktiv pris for å forberede den fremtidig utviklingen av Dussafu-lisensen", opplyser Arnet

-Å kjøpe en søsterenhet vil gjøre det mulig for oss å gjenbruke engineering- og prosjektplaner for en andre utvikling med åpenbare synergier, sier konsernsjefen.

Beregninger viser at gjenbruk og konverteringsprosjekter gir 70-80 prosent reduksjoner i klimagassutslipp sammenlignet med nybygde eiendeler, vises det til i meldingen.

Videre opplyses det at reprosesseringen av seismikk utført av BW Energy har indikert potensialet for en betydelig økning av Greater Hibiscus "oil-in-place"-volumene, som gjør ytterligere utvikling i Hibiscus/Ruche-området svært sannsynlig.

Som kunngjort 16. september forventes den nye utviklingsplanen å redusere estimert kontant break-even oljeprisen for Hibiscus/Ruche (fase 1 og 2) utvikling til om lag 25 dollar pr fat. Med den planlagte økningen produksjon fra Hibiscus/Ruche, ventes Dussafu-lisensens produksjonskostnad, inkludert Tortue-feltet, å falle til omtrent 11 dollar pr fat.

En endelige beslutning om å restarte Hibiscus/Ruche-utbyggingen er betinget av lettelser i covid-19-restriskjoner for å muliggjøre effektiv prosjektgjennomføring, opplyses det.

ØT, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Løkkøye
02.11.2020 kl 18:59 12607

Økning i cash balance med USD 17 million med 1 lifting i løpet av Q3 må være meget bra.
Ser at Pareto kommenterer cash balance vs marketcap; med dagens kurs er cash balance ca. 36% av marketcap ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.11.2020 kl 18:22 12320

Med ref melding av 2/11 og Atla, er riggen trolig kjøpt for USD 10 mill.

Utdrag:

BW Energy has concluded on an alternative development plan for the Hibiscus/Ruche satellite field in the Dussafu license offshore Gabon, utilising a converted jack-up rig to reduce investments and time to first oil. Subsequently, the Company has acquired two jack-up drilling rigs, the 2003-built sister-units "Atla" and "Balder", from Borr Drilling Ltd. BW Energy will pay a total of USD 14.5 million for the two units.

Media skriver:

Borr Drilling sells Balder to BW Energy

Tuesday, November 3 2020

Borr Drilling have entered into an agreement to sell its cold stacked 2003 built jack-up drilling rig Balder to BW Energy.

https://ocean-energyresources.com/2020/11/03/borr-drilling-sells-balder-to-bw-energy/

Kan hende at med Biden som president vil oljeprisen kunne holdes litt tilbake vs om Trump ble gjenvalgt. Ingen tvil om hva Biden og Harris mener om fracking og fossilt brensel. Man vil neppe erfare en dramatisk og kjapp endring i USA - gitt Biden blir ny president. Men usikkerheten for investorene og industrien vil legge et psykologisk lokk på investeringsviljen, som fra før av nærmest har kollapset.

Biden har 4 år på seg i første fase. Og skal han kunne vri satsingen over på fornybar energy og skape nye jobber, må det handles kjapt. Dvs. fracking og olje vil trolig bli skattlagt, slik at disse inntektene kan pløyes inn i den fornybare delen. Det er faktisk mye som minner om guvernør Cuomos dilemma og problemstilling i NY. Den gang han ble stilt overfor situasjonen om fracking og mer olje/gass i staten. Vil ikke forundre meg om Biden vil lefle med de tilsvarende samme folka/elite/kjendiser og enviros, som Cuomo ble linket inn mot. Nå har venstresida i USA fått vann på mølla ....

Hva nå med EPA og fracking føderalt land? Klart at oljeprisen vil respondere på slikt. OK, Biden må først bli valgt.

OPEC vet at med Biden så kommer neppe USA til å akselerere videre, men holde seg på ~10 mill fat inn i 2021. Dette gjør strategien noe enklere å forholde seg til for et utvidet OPEC. Faktisk kan oljeindustrien bli vingestekket på sikt med Biden & Co. Dvs sannsynligvis kunne holde et stabilt press med en fair oljepris på sikt. Vi vet alle hva som butter i mot, koronaviruset.

Fantastisk god nyhet som selskapet kom med 2/11. Bl.a. at cash for Q3 beløper seg til USD 145 mill. Tar ned en del av usikkerheten til Q3. Dvs. de resterende børsdagene til 18/11 vil sannsynligvis bli styrt av den normalt iboende markedsmekanismen.

OPEC blir neppe lei seg om Biden for de første fire årene holder USA´s olje i sjakk. Deretter Harris de neste fire årene.

Paradoksalt nok kan olja i PA bli Biden´s endelikt. Og med Trump blir det full gass og impact med økende oljepris i første runde.

Hva jeg virkelig etterlyser er om det kan bli noe leteboring på Dussafu i Q4 som skissert på plan – om Covid-19 vil. Q3 eller før vil trolig gi oss svaret. Vil anta at leteboring med Norve og boring av den siste prod. brønnen DTM-7H, pluss ytterligere boring med Norve på Dussafu - har hatt betydning for prisen Atla og Balder ble kjøpt for. Man må også bemerke at det er BW Energy som står som kjøper - og ikke Dussafu JV.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.11.2020 kl 19:07 12267

Hvor tror tror du jack-up nr. 2 vil bli brukt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.11.2020 kl 19:12 12227

BWE sier i meldingen av 2/11 om Balder - og det blir ikke riktig av meg å spekulere for mye i fremtiden. Det hodler at selskapet tar denne biten:

"This development concept offers tangible financial, schedule and environmental
benefits. We have consequently decided to secure a second jack-up at a very
attractive price to prepare for the future development of the Dussafu license,"
said Carl Krogh Arnet. "Acquiring a sister unit will enable us to re-use the
engineering and project plans for a second development with obvious synergies."
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.11.2020 kl 19:18 12223

Spekulere litt på et aksjeforum må da være lov. Det står jo ingenting i meldingen hvor den blir brukt. Kanskje de ikke vet det selv ennå engang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.11.2020 kl 19:25 12176

Igjen, det holder for meg å vite at selskapet planlegger for Balder på Dussafu. Tror ikke man snakker om per def kjekt å ha.

We have consequently decided to secure a second jack-up at a very
attractive price to prepare for the future development of the Dussafu license
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.11.2020 kl 19:38 12161

Greit. Jeg vet godt hva som står i meldingen, men trodde vi kunne diskutere litt om hvor den vil bli plassert etterhvert. Det burde da være helt legitimt.

Jeg forstår ikke hva som er galt med det. Det er ikke feil av deg å kunne diskutere det. Så vidt jeg vet er du ikke ansatt i BWE. Det var nye toner. Du har jo ansett det som helt legitimt å spekulere i at PEN går konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.11.2020 kl 21:43 12331

Fluefiskeren sier:

"Du har jo ansett det som helt legitimt å spekulere i at PEN går konkurs."

Det er vesentlig forskjell på å mene at PEN bør forbedre likviditeten enn å si at PEN går konkurs.

Jeg skjønner at økonomi og regnskap ikke er din spesialitet og du har atter en gang dokumentert dette ved din påstand.

Det blir en tidlig kveld, for det har blitt sent i det siste. Sikkert flere her på forumet som kunne trenge en god natts søvn!
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.11.2020 kl 21:49 12317

Jeg skrev jo at du spekulerte og ikke påstod.

Hvor mange ganger har du ikke stilt spørsmålet hvorvidt PEN vil fortsette å være «going concern»?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.11.2020 kl 22:06 12263

Da ber jeg konkretisere. Vis meg hvor jeg har "stilt spørsmålet hvorvidt PEN vil fortsette å være «going concern»?

Dette er en drøy påstand fra din side. Du virker særdeles tverr i kveld.

At jeg har stilt spørsmål hvorvidt PEN i disse krisetider vil kunne påregne å skape mer verdier enn å driftes som "going concern", kan jeg sikkert ha sagt. Men å ha betvilt eller påstått at PEN skal kunne gå konkurs eller opphøre som selskap, jf. going concern - virker ikke som å ha kommet fra min penn.Har iallefall aldri vært min hensikt. Det er kapitalbehovet som hele tiden har vært min kjepphest og oil price som lower for longer.

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.Du vrenger og vrir i en sen aftenstund Fluefiskeren,
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.11.2020 kl 22:27 12218

Fluefiskeren, se tredje ledd. Her bekrefter jeg: "Som going concern, ja." Stikk i stri med din påstand. Da er bevisbyrden din.

Legger inn hele innlegget,fordi det absolutt har relevans også i dag: Så forstår du kanskje bedre mitt syn vs. PEN og slipper å komme med dine tvetydigheter o villfarelser:

gunnarius
19.05.2020 kl 00:18
3658
Ditt sitat:

* Har du tro på langvarig lav oljepris? Hvis så, hvorfor i all verden er du fremdeles inne i BWE? Burde du solgt med begge hender, og i stedet funnet bedre alternativer?

Jeg påstår ikke at oljeprisen vil være lav for ever. Jeg sier at muligheten for at den kan være lav kan vedvare så lenge at PEN blir faset ut. Dvs. PEN vil ikke oppnå max produksjon ved den tid oljeprisen bedres og som selskapet behøver ved funding, kan da bli meget vanskelig. Poenget mitt er med PEN nå vil det trolig ta rimelig lang tid for selskapet å nå gamle høyder og potensial.

Du stigmatiserer meg polion og skjønner ikke mitt poeng når jeg omtaler PEN. Kort fortalt - toget er gått for i år. Kanskje neste år, men da får du heller slå til eller etterfølgende år. For min del gjelder - her og nå - i disse tider. Derfor har jeg selv landet på BWE av ymse årsaker. Dvs, jeg tror PEN blir for spinkel i dagens tøffe klima. Som going concern, ja. Men hva er hensikten med en slik investering? Nå behøver heller ikke BWE medføre å treffe planke, men dette er personlige valg som man foretar og hvor det antas at selskapet vil kunne vokse, selv i dagens marked - les velfylt verktøykasse med assets og cash, dog avhengig av guidet RBL Om jeg vurderer olja som "lower for longer", betyr ikke at BWE er unndratt å vokse og tjene gode penger - les høyere aksjekurs med 5xPENs prod. og inntjening ved lavere oljepris. Så jeg ser ikke helt din logikk. Vi får se hvem av PEN eller BWE som responderer mest positivt fremover. Jeg vet ikke, men tror.

Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
05.11.2020 kl 08:50 12054

Først litt om Sasol´s eierandel i Etame - nabofeltet til Dussafu:

Offshore Gabon, Sasol has a 27,75% interest in the Etame Marin Permit, operated by Houston-based VAALCO Energy. Gross oil production of sweet crude oil of about 14 500 to 15 000 barrels per day is realised from the Etame, Ebouri and Avouma oil fields. Here, together with our partners, we are progressing projects aimed at maturing and developing additional proven oil reserves to maintain and potentially boost production.

Africa Intelligence skriver i dag:

GABON Issue dated 05/11/2020

BW Offshore and Maurel & Prom join the race for Sasol's stake in Etame Marin

South Africa's Sasol has begun the process of sellling its shares in the Etame Marin production block. Two candidates have already come forward. [...] (222 words)

Noen som kan legge ut hele artikkelen?

Litt merkelig om BW Offshore skulle kjøpe denne eierandelen fra Sasol, selv om deres FPSO er på feltet. Er nok snarere BW Energy som passer bedre til slik virksomhet. Her ligger det an til netto 4-5000 fat per dag extra for suksessfull bidder.- kanskje BWO eller BWE - terningen er kastet.

CEO Arnet bekreftet på Q2 2020 at selskapet arbeidet aktivt (M&A) med å kjøpe asset som produserer eller felt.

.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.11.2020 kl 10:27 11984

Du snakket om tidlig kveld i går, men det var visst jeg som gikk å la meg.

Ser du fikk inn er stikk om at jeg ikke har greie på økonomi og regnskap. Det fikk du nok fra meg da jeg skrev det for kort tid siden. Men hva mitt uskyldige spørsmål ang. hvor du mener at rigg nr. 2 blir plassert forstår jeg ikke har noe med økonomi å gjøre. Har overhode ikke snakket om noe som har med økonomi eller regnskap å gjøre i det hele tatt. Jeg ble veldig forundret da du virket litt snurt over spørsmålet. Trodde det var nettopp slike ting et forum var for, og du har jo klaget på aktiviteten på BWE strengene.

Ser videre at du sier at jeg må dokumentere at du har sagt at PEN kan gå konkurs. Det er jo noe mange kan bekrefte. Gadd ikke å bruke for mye energi på å lete det opp. Livet er for kort til det.

Ser du la ved et utdrag for at du mente det motsatte, men det sitatet kan også forstås motsatt.

Uansett her har du et par stykker:

gunnarius
25.05.2020 kl 19:12
2626

«Uten økning i prod. for 2020 og oljepris ~$40, vil PEN trolig ha mer enn nok med å holde det gående»

gunnarius
13.08.2020 kl 11:07
5819
«Vil i det hele tatt et rendyrket oljeselskap med minimal produksjon ala 2.000-5.000 f/d kunne overleve as going concern eller tiltrekke seg investorvilje – gitt oljepris som i dag etter prinsippet en oljepris - lower for longer?»

Jeg gir meg der med dette. Jeg hadde håpet på en meningsutvikling ang. det operasjonelle, men den gang ei.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.11.2020 kl 20:47 11756

Som et supplement til hva jeg skrev om saken noe tidligere samme dag som bl.a. TDN.:

5 nov, 10:21:57

TDN Direkt

BW Offshore har lagt inn bud på eierandel av Etame Marin

BW Offshore er blant selskapene som har lagt inn bud på Sasols eierandel i Etame Marin-blokken offshore Gabon.
Det skriver Africa Intelligence torsdag.
Tidsskriftet har tidligere skrevet at operatøren Vaalco kan benytte sin forkjøpsrett for Sasols eierandel på 27,5 prosent, og at Kariya Energy også er interessert.
"Men også to andre har kommet med et bud. Ifølge våre kilder har BW Offshore blitt med i kampen (..) Den fjerde deltageren er Maurel & Prom (Pertemina)", skriver Africa Intelligence.
Det pekes på at BW Offshore allerede er representert i Gabon gjennom datterselskapet BW Energy, og at BW Offshore kan ha et trumfkort ved at selskapet eier FPSOen som allerede er i posisjon på Etame Marin. Med dette kan Vaalco ha en klar interesse i å bringe BW Offshore inn i lisensen, siden det kan bidra til å redusere fremtidige kostnader, skriver Africa Intelligence.
BW Offshore har "Petròleo Nautipa" på kontrakt med Vaalco til 2022, ifølge selskapets flåteoversikt.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/65876

For 3,23% eierandel i Etame "from Sojitz Etame Limited, which represented the full interest owned by Sojitz Etame Limited in the concession", betalte VAALCO i 2016 (produksjon gross ca. 19.000 f/d, noe lavere i dag):

Kilde: StreetInsider

The Company intends to fund the acquisition with the additional $5 million loan capacity available under the new term loan agreement announced in early July with the International Finance Corporation (IFC), subject to their approval, and with cash on hand.

Gode synergier i komboen VAALCO vs. BW Energy. Tror ikke at VAALCO flesker til med ytterligere 27,5% eierandel i Etame. Rimeligvis har markedet lite annet enn denne artikkelen fra AI å forholde seg til - og det er heller ikke sikkert at BWO blir suksessfull tilbyder, men sjansen er der. Perfekt match for Etame og Dussafu med tilhørende JV.

Oljeprisen har ingen direkte betydning for BWE før neste lifting på Dussafu primo desember. At oljeprisen reagerer extra på Biden måtte påregnes, men vil trolig flate ut eller øke på sikt. Nøkkelord: Utenom Covid-19 - stabilitet og forutsigbarhet.

Løfter aksjekursen seg ifm. Q3? Trolig og basert på status, om ikke koronaviruset raserer mer enn p.t. På den annen side så bør helst mer boring skissereres noe mer oversiktelig. Fremdeles ingen synlige flåtebevegelser ifm. Norve og mulig leteboring Dussafu, som tidligere skissert til Q4 (gitt Covid-19 situasjonen tillater).

Q3 18. november blir interessant på alle måter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.11.2020 kl 23:01 11657

Hentet fra VAALCO´s CC i dag:

Jamie Wilen

Good morning. When reading about your partner in Etame is looking to sell their minority interest. And there used to be lots of buyers circling around Karyia Energy, (inaudible) Energy and maybe others. And could you tell me the status of that? Do we have right of first refusal? Are we in their bidding? Do we wait till the end? And what does that say about, what we think a part of this partnership is worth?

Cary Bounds

Right, Jamie, I can't comment on Sasol’s divestiture process and who's participating and what the status is that, that is really for Sasol to comment on. And what I can say is yes, there is in our joint operating agreement at Etame, there is an opportunity for not only VAALCO but the other partners to preempt the sales process. Again, I can't comment on those details, because that is Sasol’s process to notify the joint venture partners, so under our venture though there would be an opportunity for VAALCO and the other partners to preempt. And other than that, all I can say is, we've said repeatedly, we're very happy with the Etame asset and for the right price, we would increase our stake, whether it's Sasol, Addax or PetroEnergy, but I cannot comment on the process other than that.

Jamie Wilen

Did Sasol put out any deadline dates or when they wanted to be invited?

Cary Bounds

Jamie again, I can't comment on their process.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
06.11.2020 kl 23:08 11651

Noen tanke om hva BWO driver med her?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.11.2020 kl 23:16 11651

Kort fortalt - skjønner selv ikke helt hvorfor BWO med sin FPSO angivelig er del av prosessen- og ikke BWE. Nå har vel BWE Dussafu expert team fremdeles tildligere topp-personell fra VAALCO i sine rekker. Ligger det noe her, vet ikke. Uansett, så blir trolig en eierandel til slutt overført til BWE - gitt BWO skulle vinne dette her. Ad BWO - kilden er usikker. Kan det virkelig være BWE og ikke BWO som er den reelle tilbyderen. Dette vet vi ikke sikkert. Tiden vil vise, men interessant er det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
07.11.2020 kl 12:19 11464

Om jeg ikke er helt feil, brukte BWO den lave oljeprisen forrige gang i 2016, som en mulighet til å kjøpe store oljefunn, til en billig peng - for å så utvikkle disse felt. Kanskje er dette en mjulighet de også ser på?
BWO er ikke kun en spesialist som eier og driver FPSO virksomhet, men er også et engineering selskap som er aktive inom feltutvikkling.
Uansett: BWO eier fortsatt 39% av alle BWE aksjerne og begge parter har representanter i respektive styre: Noe samarbeid blir det uanset
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
07.11.2020 kl 13:28 11401

Enig i det du sier- gitt man vurderer Etame som relatert driftsfasen.

Har litt problemer med å se BWO i en setting som mer dreies inn mot leteboring og nye boreoperasjoner. Begrunnelsen kan ligge i den meldingen som VAALCO kom med 30. september:

HOUSTON, Sept. 30, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- VAALCO Energy, Inc. (NYSE: EGY; LSE: EGY) (“VAALCO” or the “Company”) today announced that in connection with planning for future drilling programs at the Etame Marin block offshore Gabon, it will begin acquiring and processing new three-dimensional (“3-D”) seismic data in the fourth quarter of 2020. The Company also announced estimated third quarter 2020 production.

https://www.vaalco.com/investors/news-events/press-releases/detail/288/vaalco-announces-new-3-d-seismic-survey-over-entire-etame

VAALCO og JV satser tydeligvis tungt på mer letevirksomhet og nye boringer på Etame. Vil tro en slik match er mest optimal med BWE og deres eks VAALCO topp-personell/expert team.

Skal egentlig ikke mene det ene eller det andre og bombastisk stå ved dette. Ser ovennenvnte debattant rettmessig åpner for BWO ifm. enginneering og feltutvikling. Derfor blir det bare å avvente situasjonen og heller ikke sikkert at selskapene vi omtaler får endelig tilslag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
10.11.2020 kl 23:32 10974

For å lese artikkelen, se link som ErikNordnet viser til i BWO tråd.

Tar her med heading og et avsnitt:

BW hires Zentech for rig conversion into West Africa production facility

Houston-based Zentech will perform the scope for conversion of the jack-up Atla into the offshore installation, with the project set to be completed by the first quarter of 2022.

Som vi husker meldte BWE 2/11 bl.a:.

BW Energy: Acquisition of jack-ups to be converted for Dussafu developments

BW Energy has concluded on an alternative development plan for the
Hibiscus/Ruche satellite field in the Dussafu license offshore Gabon, utilising
a converted jack-up rig to reduce investments and time to first oil.

Subsequently, the Company has acquired two jack-up drilling rigs, the 2003-built
sister-units "Atla" and "Balder", from Borr Drilling Ltd. BW Energy will pay a
total of USD 14.5 million for the two units.

https://newsweb.oslobors.no/message/516913

Hva som er særlig interessant: "with the project set to be completed by the first quarter of 2022."

Dette bør bety at first oil Hibiscus/Ruche muligens vil være i løpet av 2022 og dette er meget bra hva angår tid og kostnad.

En annen artikkel:

BW Energy engages Zentech for jack-up rig conversion

http://www.tradearabia.com/news/OGN_374987.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
cinet
15.11.2020 kl 11:16 10690

Onsdag 18.11.20 kommer BWE med 3Q , og ikke minst fremtidsutsikter. Blir nok en del positive overraskelser.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
17.11.2020 kl 11:51 10305

Helt OK at det hales og slites i aksjen. Men øretrillingen er enten for trillingens skyld på lavt volum eller som brekkstang for akkumuleringen av hundretusener aksjer i slengen utenom den "normale" handelen. På den måten holdes aksjen i sjakk. Men tenk utover denne settingen,deretter reduseres/forsvinner dette mønsteret og aksjen skal videre opp - forhåpentligvis basert på good news i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Gasman
17.11.2020 kl 13:41 10204

Er det aktuelt for BWE å betale utbytte i år?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
17.11.2020 kl 13:51 10184

Nei. Tidligst sent 2023 ville jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Luciferr
17.11.2020 kl 22:10 9939

BWE har tidligere sagt at 50% av overskuddet skal tilbake til aksjonærene.
Dussafu skal bygges ut ferdig, men blir stadig større. I tillegg kommer Brasil prosjektet (Maromba) der de sannsynligvis selger seg ned og får partnere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
17.11.2020 kl 22:36 9912

Tipper de ender opp med nok å stri med som gjør at utbyttene blir utsatt noen år. Dussafu kan jo foredles i mange år fremover om utviklbare reserver fortsetter å øke med videre leting/arbeid.

Så lenge det er lukrative prosjekter, venter jeg tålmodig:)
Eventuelt blir cashflowen såpass heftig, at den kan finansiere både videre utvikling og utbytter i 23/24. Tiden vil vise, og mye avhenger tross alt av oljepris i årene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Reflect
17.11.2020 kl 23:13 9849

Jeg tror BWE leverer overskudd i morgen. I motsetning til til IT, Pharma, etc, må BWE forholde seg til SEC/andre krav, altså solgt vare og ikke mulige framtige inntekter, eks 2 liftings per kvartal framover. Det holder kursen kunstig nede. Jeg ser fram til overskudd, ogmulig utbytte. Det er mer enn andre luft-slott!



Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
18.11.2020 kl 08:08 9661

God cash på USD 145 mill, men preges fremdeles av Covid-19:

BW Energy has a solid liquidity situation and intends to establish a reserve-
based lending (RBL) facility for Dussafu with a syndicate of leading banks when
investing activities can resume.

https://newsweb.oslobors.no/message/518302

Hva med leteboring og 2 avgrensningbrønner ifm. Hibiscus?

Slik dette forstås fra min side planlegges for 1-2 avgrensningsbrønner som allerede ligger inne for Norve i avtalt Letter of Intent (LOI). Se side 13.

Videre skriver selskapet på side 22:

Up to 10 additional exploration wells
planned from late 2020 until 2026

Dette kan tyde på at man planlegger for å ta leteboring og bestemmelse av Greater Hibiscus (late 2020), før Tortue Fase 2 ferdigstilles med å bringe online DTM-6H og DTM-7H i Q3 2021.

OPEC forlenger trolig kuttordningen for Q1 og kanskje Q2 2021. Det er nok dette som BWE også tar hensyn til.

Note:

BWEs guiding av planlagt exploration late 2020 på Dussafu korrelerer bra med Borr Drillings flåtestatus vedr LOI, dvs. Norve på kontrakt fom. januar 2020 tom. mars. Her ligger høyst sannsynlig inne opsjoner om forlengelse. Flåteplanen til Borr viser også at Norve kan mobiliseres til Dussafu før januar 2020, ettersom riggen fremstår som tilgjengelig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
cinet
18.11.2020 kl 11:48 9404

Bekrefter de noe av dette; «Pareto har en kjøpsanbefaling på både BW Energy og Panoro med kursmål på henholdsvis 21 kroner og 45 kroner.
– Alt i alt et veldig interessant trekk fra BW Energy, som sikrer seg viktig utstyr for nåværende og fremtidige Dussafu-utviklinger til veldig attraktive priser, mens de senker kostnadene og fjerner potensielle farer, oppsummerer Fearnley.»
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
18.11.2020 kl 12:29 9380

Symtomatisk for handelen - aksjen øretrilles ned og så kommer det en post på slik i dag 200.000 aksjer utenom "normal" handel. Det er dette mønsteret som synes blir repetert - kommer det en til storpost utenom systemet i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
18.11.2020 kl 14:18 9288

BWE: HÅPER Å KOMME I GANG MED JACKUP-KONVERTERING PÅ VÅRPARTEN

Oslo (TDN Direkt): BW Energy håper å komme i gang med konvertering av den første av to nylig innkjøpte jackups til våren.

BW Energy har endret konseptet sitt på Dussafu-lisensen og vil bruke to konverterte jackups kjøpt av Borr Drilling som offshoreinstallasjoner på lisensen. Ingeniørarbeidet med å konvertere den første riggen har startet og verftene har klart å holde driften oppe noenlunde i løpet av koronapandemien, ifølge Sæthre. Han sier de håper å komme i gang med konverteringen på vårparten.

- Vi får håpet at koronaviruset har gått litt tilbake og vaksiner kan rulles ut. Da klarer vi fint å gjennomføre dette prosjektet, sier Sæthre.

BW Energy har en intensjonsavtale gående med Borr-riggen "Norve", og i dag tror selskapet at de kan komme i gang med boreoperasjoner i slutten av mars. Det er fortsatt usikkert hvordan type boring som kan gjøres på det tidspunktet, og det står mellom produksjon- eller leteboring.

- Vi må se an situasjonen når vi kommer nærmere mars. Det er vanskelig for oss å vite hvordan koronasituasjonen er når man kommer utpå nyåret, sier Sæthre.

perstefan.praesterud@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
gunnarius
18.11.2020 kl 14:29 9268

BWE: VELDIG MYE AKTIVITET INNEN M&A -SÆTHRE

Oslo (TDN Direkt): Det er høy aktivitet i markedet for fusjoner og oppkjøp (M&A) i oljesektoren.

Det sier finansdirektør Knut Sæthre i BW Energy til TDN Direkt onsdag.

- Fra de helt store, til de mellomstore, til de små er det veldig mye aktivitet. Vi har vært involvert i mye, men vi har ennå ikke kommet dit at vi har noe å annonsere, sier han.

Han sier de store oljeselskapene konsentrerer seg mye om å bli integrerte oljeselskaper og få mye fornybart inn i miksen.

- De konsentrerer seg om de store feltene og de store produksjonene og de letter på porteføljen på ting som ikke er stort nok eller får til kostnadsmessig, sier finansdirektøren.

Sæthre sier det er har vært mest aktivitet i Brasil, med Petrobras som har hatt mye til salgs, men også Shell og BP driver med optimalisering av porteføljene sine.

Mange mellomstore selskaper har mye gjeld på grunn av et nytt oljeprisregime.

- Det kommer en del M&A-transaksjoner ut fra slike typer selskaper, sier Sæthre.

perstefan.praesterud@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare