Hvordan kapitalisere på drivstoffrevolusjonen i skipsfarten

stockseeker
TECO-M 30.10.2020 kl 16:20 507

Skipsfarten står forran en revolusjon i framdrift fra skitten bunkerolje og ineffektive dieselmotorer til utslippsfri hydrogenbasert drivstoff og effektive fuelcell-baserte fremdriftssystem.

Det aller mest aktuelle hydrogenbaserte-drivstoffet vil trolig være amoniakk (NH3), 50% høyere energitetthet enn flytende hydrogen, sikrere og enklere håndtering: https://energiogklima.no/kommentar/blogg/hele-skipsfarten-kan-potensielt-ga-pa-gronn-ammoniakk/

Hvilke selskap vil kunne ta en særlig rolle i dette gigantiske markedet?

Jeg tenker opplagt Yara, som allerede er verdens største produsent av amoniakk (til gjødsel) og allerede i gang med å planlegge for større overgang til grønn amoniakk (amoniakk produsert fra fornybar energi).

Og så tenker jeg det foreløpige mikroselskapet Teco 2030 som sammen med deres verdensledende fuelcell-partner, østerriske AVL, er en av ytterst få som nå utvikler fuelcell fremdriftsystem som i tillegg til flytende hydrogen også kan tilpasses til flytende amoniakk.

Jeg er inne med penger i begge.
Redigert 19.01.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
bulleye
30.10.2020 kl 16:32 487

Er også inne i begge selskaper. Kjøpte meg ytterligere opp i Yara i dag, greit å sitte med en post her 18/11 når utbytte på kr. 18,- kommer, samt i Teco når reprising nå ser ut til å starte. Tror vi kommer opp mot kr. 30-34 i løpet av kort tid, men det vil nok ta en stund til vi er oppe på IPO kurs igjen.