Valg og kaos

Slettet bruker
AZT 02.11.2020 kl 09:13 7062

Stor usikkerhet i forbindelse med valget i USA. Opplever vi kaos på børsen de nærmeste dagene på grunn av uklart resultat. Får vi sore kjøpsmuligheter?
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
02.11.2020 kl 19:27 2914

Jeg registrerer at flere lurer på hvorfor noen kjøper på 60-tallet når man i forrige uke kunne kjøpe på 50-tallet.

Er det ikke mange andre aksjer som også varierer i kurs ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2020 kl 19:52 2858

Hvorfor købe Novo Nordisk til kurs 416, når man kunne købe den til kurs 113 i 2011?????
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
bj111
02.11.2020 kl 21:33 2727

Haha ja det er det eneste fornuftige svar man kan gi på slikt. De aller fleste selskaper som har inntekter vokser og da øker verdien over tid. Så banalt enkelt er aksjer. Finn et selskap en mener skal vokse. Kjøp aksjer og sitt så går det bra over tid. Leke gjør man med en liten sum i selskaper som ikke tjener et øre men kan komme til å tjene penger dersom de lykkes. Live, Softox, Ultimovax, TRVX, NANO, Bergenbio og andre liknende spekulative selskaper. Det er vinn eller forsvinn selskaper som man ikke satser mye på. For min del er AZT en gammel synd der jeg brøt med det jeg skriver ovenfor og gikk inn med langt mer enn hva jeg skulle. Snittet endte til slutt på høye 7,14 med høyeste kjøp på 12,8. Trodde aldri jeg skulle se de pengene igjen, Ble sur som en padde av å se på Biotec og de andre møkka investeringene så la det hele vekk og økte fondssparingen. Bommet jo og med småpenger på TRVX og HBC. Våknet da HBC plutselig gikk opp etter noen år. De solgte jeg med grei gevinst og Biotec skulle jeg ut av når den en dag om ti år (trodde jeg i 2018) ville komme til de 12,8 kr og skjedde det ikke skulle jeg avskrive alt på skatten. Men 12,8 blåste den forbi og nå er porteføljen topptung i AZT. Jethro snudde opp ned på økonomien i selskapet og det ser ut til å ha blitt en kommende gullgruve. Kursen er milevis over hva jeg noen gang trodde Biotec skulle oppnå med woulgan så spiller egentlig ikke så stor rolle om den er 30, 50 eller 60 for den går til langt over 100 om en stund. Solgte litt på 62 i det hysteriske fallet og kjøpte tilbake for samme sum på 51 - 53,5 så da ble det flere aksjer men og restskatt. Flyttet de til ASK så slipper jeg skatt neste gang jeg gjør en realisasjon.
Langsiktighet lønner seg, spør Tellef. Størst gevinst har han hatt på ORO og nå AZT etter det jeg har forstått. Daytrading er for de som er dyktige og lever av det. De fleste ender med tap.
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2020 kl 08:59 2462

Da er kaoset her. Vi får se hva de neste dagene fører til
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.11.2020 kl 09:24 2388

Kaos er vel det rette ordet. Verden har aldri tidligere opplevd at en amerikansk president opptrer som en diktator fra tidligere øst-Europa. Det har lenge vært klart at Trump har beundret verdens diktatorer og handlekraften disse har i sine land. Ingen tvil om at Trump gjerne skulle hatt samme mulighetene i USA. Dessverre har landet en demokratisk tradisjon, ihvertfall tilsynelatende, som har sikret folket demokratiske valg. I morgentimene i dag får verden så servert en rå Trump som erklærer valgseier og som vil misbruke rettsvesenet til å stanse telling av stemmer som er lovlig avlagt! Den mannen vet hvordan ham skal skape historie og sjokkere folk!

Men vi skal ikke underslå at Trump har meget gode muligheter til å få fire nye år i Det hvite hus. Så kan man jo lure på hvorfor mannen ikke vil tillate alle stemmene å bli talt opp og deretter få en eventuell fair seier. Er det fordi dette strider mot hva som er norm for ham? De fleste seire den mannen tar, er jo gjerne basert på advokater som går i krigen for ham og som ikke skyr noe middel for å vinne en sak. Dette har Trump tatt med seg inn i Det hvite hus. Oppførselen til den amerikanske presidenten kan sette i gang prosesser i USA som ikke er verdig et demokratisk samfunn. Hva dette kan resultere i gjenstår å se. Men historie blir skrevet hver eneste dag i dette valget.

I 1989 opplevde vi starten på at Sovjetunionen mistet grepet om Øst-Europa og siden gikk i oppløsning. Pustin skulle nok gjerne se at USA fikk samme skjebne. Vil resultatet av dette valget starte en oppsmuldring av dagens USA? Dramatisk, ja, men urealistisk?
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
bj111
04.11.2020 kl 10:59 2263

Det pussige er at den president som satt da grunnlaget for Sovjetunionens fall gikk inn i sin siste fase er den president som på mange måter dannet grunnlaget for det kaos man ser i USA i dag. Ronald Reagan. Kan vel si det slik at Donald med sin avvikende form har fått problemene dette landet har laget seg i løpet av de siste 30 til 40 år opp i lyset. Så siste av UXA i går og syntes det er skremmende hvordan dette landet har hatt mange voksende svulster som de ikke har tatt tak i og landet er ikke noe forbilde for andre enn andre land der landets ledere foretrekker noen få rike og en enorm fattig befolkning. Noen gang lurt på hvorfor det er smekk fult av Kinesere på hoteller i Norge på sommeren mens amerikanere der alle skulle hatt råd til å reise er fraværende? Den jevne amerikaner har ikke råd til annet enn å jobbe 24\7. Et tragisk land der det er på tide med store endringer om de skal få opp levestandarden til befolkningen. Den søramerikanske slummen har de siste 40 år med politikken til USA spredt seg til den Kanadiske grense og det er ikke fordi det har kommet mennesker fra Sør Amerika til USA men den politikk USA har ført. Livredde for å fordele sine verdier i befolkningen for det er sosialisme slik vi har i Skandinavia.
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
Jan Raa
04.11.2020 kl 11:07 2223


"A few years from now, Brits will live like Americans: their life expectancies, incomes, savings, and happiness will all be cratering, as the middle class implodes, the working class descends into Victorian poverty, society has no functioning systems left, which all get privatized and sold off, and billionaires make huge, huge profits off it all. Who on earth chooses all that? By now, you know the answer.
The Anglo nations, led by America, make up a new force in the world: The Axis of Idiots. The only people left in the world who deny themselves better lives, given even the slightest chance. And now we should probably ask the question: what the hell happened to Anglos to make them this painfully dumb?"
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
Andreas
04.11.2020 kl 16:25 1990

"For the absolute pinnacle of human stupidity, look no further than America. Britain and Australia at least have some semblance of healthcare and retirement and affordable education. Americans have none. Hence, American life has imploded. The middle class is now a rapidly shrinking minority. Half of Americans work low-income jobs. 80% live paycheck to paycheck and 70% can’t afford a few hundred dollars for an emergency. America’s become the world’s first poor rich country — but only because Americans have voted, over and over again, for decades now, to destroy their own society."

Amen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
bj111
04.11.2020 kl 18:09 1874

Tragisk
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
oppturen
04.11.2020 kl 18:31 1828

Fantastisk valgdeltakelse da, vil man for første gang se over 100% valgdeltakelse i vippestater i USA ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.11.2020 kl 00:48 1545

RE - And now we should probably ask the question: what the hell happened to Anglos to make them this painfully dumb?"

* Strategier med sitt utspring på lokale puber etter inntak av x-antalll guinnesses kan man vel nå si har feilet ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
05.11.2020 kl 07:46 1384

Vi får bare være glad for at Bergen er full av etterkommere av potensielle emigranter fra Sogn og Hardanger som drakk opp pengene sine på vannhull i Bergen og derfor ikke kom seg til det forjettede land. For hadde disse mindre intelligente sulkebukkene kommet seg til USA, så kunne årets valg virkelig gått galt! ;-) Det finnes alltid en årsak til at tinge r som de er, også i Bergen. ;-))
Redigert 21.01.2021 kl 04:02 Du må logge inn for å svare