HUNT: PAS sier 4.50 - blir nok rally idag....

phantom1
HUNT 02.11.2020 kl 09:30 64514

Ligger ann til saftig oppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Grylls
07.12.2020 kl 23:28 8712

Det kommer nok melding...

"Delivery of Hunter Saga is expected during December."
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
08.12.2020 kl 08:16 8368

Med høyere rater fremover pga bedre verdensøkonomi og skraping bør vi kunne få vesentlig høyere pris for de 5 båtene vi har igjen.
Vi venter caser ut sammen med Fredly og Blystad etc. Noen kroner i pluss bør det tross alt kunne bli selv om pandemien ødela de virkelig store pengene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2020 kl 08:23 8338

Høyere priser? Hvordan skal du få til det?
Begynner å bli mye nybygg siste året, tilnærmet ingen skraping
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
pandoraX
08.12.2020 kl 08:30 8289

Saga er ventet i havn i Singapore rundt 15. desember, så tipper vi ikke får noe melding om salg før det
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
jolly
08.12.2020 kl 08:51 8204

Rotterace til Singapore. Freya rett bak :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2020 kl 09:08 8180

Virker som de fleste her ikke har fått med seg at Hunter ledelsen er pålagt taushetsplikt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
awkward
08.12.2020 kl 10:15 8038

Overraskende stor salgsvilje rundt 3,5, mtp at båt nummer to snart er overlevert.
Samtidig så burde man kanskje ikke la seg overraske over noe her lenger.

"Det tar den tiden det tar" sa de så fint på barnebarnas BarneTV i helgen. Det kan ruste dem godt for den virkelige verden også det!
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
fastinvest
08.12.2020 kl 10:59 8009

Det er merkelig at aksjen ikke stiger mer. Finnes det noe fair kursmål?
Hva tror dere, skal vi opp til rundt 4kr snart eller blir vi liggende rundt 3.5kr og så faller vi tilsvarende når utbytte kommer?
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
08.12.2020 kl 11:26 7962

Har nå brukt dagen til å hamstre litt HUNT, det er vel ikke sålenge til EGS blir annonsert.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
08.12.2020 kl 11:50 7930

High Frequency Trading computere som bytter aksjer opp og ned med ører i differanse. Så en og annen nettløk som blir skrudd av disse.
Når aksjer omsettes 50% under NAV så er det slik trading som foregår.
Først kommer 1 krone tilbake etter salget, så kommer running cash flow tilbake intill alle båtene er solgt. Enkelt og greit.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
RonMexico
08.12.2020 kl 23:44 7566

Når trur folk at utbytte blir annonsert? Må vi vente til Q4 rapporten i februar? Årsrapport i mars, eller generalforsamling i April? Eller vil det komme en ekstra ordinær generalforsamling?
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
pandoraX
09.12.2020 kl 13:49 7173

Tipper det enten blir annonsert ifm Q4, eller så kan det bli annonsert nå i desember ifm gjennomført salg. Litt usikker på om utbytte vil kreve en EOGF, i så fall vil det også være mulig at man venter med å annonsere noe til januar.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
pandoraX
09.12.2020 kl 13:51 7401

Jeg er bull Hunter, men 50% under NAV handles den ikke nå. Når man selger to båter for 84,2 mill USD stykket, så er det ganske enkelt å regne på NAV akkurat nå, og det med penger i banken handles nå aksjen til omtrent 0.8 på NAV hvis jeg ikke har regnet helt feil
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.12.2020 kl 22:12 7014

Dyr i forholdt til mye annet innen tank, men så er skipene helt nye også.
Utbytte kommer nok ikke før q4

Gjesp
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
10.12.2020 kl 09:47 6687

De siste 5 båtene vil ganske sikkert oppnå høyere salgspriser. 1. ratene øker kraftig 2. skrapingen øker kraftig, 3 fortsatt er nybestillinger på et historisk lavt nivå.
Ergo er NAV høyere enn kr 4.50 som det ble regnet på utifra usd 84 mill pr båt. Når man selger skip så får man ikke 0.80 av salgs/markedspris, men 1.0
Så ergo er den fort minst 50% undervurdert i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2020 kl 11:14 6521

Helt klart at det ligger en god del oppside og verdier som etter hvert skal materialiseres hos Hunt. Jeg tipper siste skip selges i andre halvdel 2021, i tråd med at tankmarkedet går mot bulltider og rater/skipspriser således peker oppover.

Med et par børsmeldinger (om evt. utbytte, tilbakekjøpsplaner, annet..) i des/jan vil vi også få et lite byks i aksjekursen, men kurs betyr egentlig ikke så mye for de som har tenkt å bli med til siste skip er solgt og final payday. Et par nye, gode TCer (USD 40-50K) fra januar/februar, og tilsvarende økning i ratene generelt, vil derimot sørge for litt mer utbytte på veien mot et hyggelig sluttoppgjør i slutten av 2021/første halvår 2022..!?
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
10.12.2020 kl 11:36 6472

2021 er nok alt for optimistisk, da undervurderer man langtidseffektene av covid-19. Tipper vi i beste fall kan si 2023-24.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
mber
10.12.2020 kl 11:52 6423

2020 VLCCer kan så godt som alltid få TCer når de vil over 25.000 dagen. Disse er også scrubber tittet, så Hunt kommer ikke til å tape en kr i 2021!
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2020 kl 13:03 6286

Snakker du så langstrukne tidsperspektiver, så tenker jeg at oppsiden vil ligge nærmere 100 % (solid inntjening og utbytter over flere år) og ikke 40-50 % (ved salg av skip i starten av 2022). Men, jeg tror ikke man må vente så lenge (2023-24) før rater og tankskipspriser befinner seg på langt høyere nivåer enn i dag. Og, jeg tviler på at AF ønsker å være reder så lenge.. men her kan jo alt skje.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
10.12.2020 kl 15:41 6092

Jeg tror heller ikke at Fredly opprinnelig ønsket å bli reder, men covid-19 hadde han vel neppe tatt med i beregningen...

Hadde det ikke vært for pandemien så ville HUNT trolig vært en kanoninvestering. Nå, derimot, ser ikke alt like lyst ut selv om det foreløpig ikke er svarte natta.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2020 kl 21:54 5785

Helt enig med alt du sier! Jeg nærer min forsiktige optimisme med at flere av vaksinene straks er klare for å distribueres til hele verden. Det vil sannsynligvis slå ut i langt større oljeetterspørsel i siste del av 2021 (flytrafikk og ferdsel generelt vil ligge på et langt høyere nivå enn i dag). I så fall regner jeg med sterkere rater neste vinter, og ikke minst, et bedre marked for salg av "nesten nye" supertankere. Og så lenge Hunt fortsetter med å skape verdier (fortjeneste) hver eneste dag med skipene sine, så ser jeg foreløpig ingen problemer med å fortsette å sitte relativt tungt og stille i selskapet.

Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2020 kl 22:05 5748

Fredly hadde aldri som hensikt å bli reder, dette caset var ment som et rakt klipp på imo, salg or raske penger.
Når alle har en oppfatning av at ting skal gå en veg går det alltid i dass, som i dette caset.
Heldigvis er det ikke fucked, Fredly tar etter mine beregninger de rette grep, som f.eks å selge de 2 skip nylig på Atl priser, de som tror på fantasi markede i 21 må bare ta seg en bolle, det kommer ikke og vinteren blir ræva i tank.

Det bestilles nå vlcc som varmt hvete brød, tilnærmet ingen blir skrapet, rederne er som vanlig optimister og tror på kraftig reward:-))
Stikk motsatt ser en i i bulk har det vært fraværende med ordre i år og stor skrap aktivitet.
Hvilket segment ser størst reward i 2021?

Vlcc ligger nå et sted mellom 15-20, tipper vi ser 35-40 k som peak i vinter i høy sesong og at vinteren ligger i underkant 30k, før sommer.og lav sesong..
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
mber
11.12.2020 kl 12:13 5278

Er folk oppmerksomme?
Fra børsmeld:
signed a Memorandum of Agreement - Dette betyr en skriftlig signert avtale på papir, for noe som ønskes gjort.

sale of Hunter Saga and Hunter Laga for an en-bloc price of USD 168.4m = $84.2 pr skip = 741mill Nok ($8,8)
The Transaction is expected to be completed during !December!, Saga igjen, Laga er leveret..

OG min favoritt:
Upon completion of the Transaction, the Board of Directors intends to propose a
distribution of excess capital to the shareholders of Hunter Group ASA.

På dagen slik jeg leser det, hvor siste båt er overlevert, kommer HUNT til å ha en plan for hva de skal gjøre med cash på 60m$. 0.9kr - Noe de selv skriver de skal betale ut.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
JahMason
11.12.2020 kl 12:41 5192

Fantastisk det! Og som forventet.

Det som skuffet litt var at selskapet ikke også kom med noe mer konkret tidsperspektiv. Det gjør nok at en del kjøpere er litt avventende tilfelle utbetalingen ikke skjer før langt ut i Q1.
Selv regner jeg med at all info kommer når Saga er overlevert (sale closed). Da vil vi nok se rask EGM med vedtak om utbetaling av excess cash rundt 0.8-0.9 krone per aksje :)

Over 23% av dagens kurs
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.12.2020 kl 12:46 5172

Vi kan jo spekulere litt på når vi kan forvente en børsmelding om at Saga er overlevert;

1) Jeg finner ikke Laga på vesselfinder lenger, men hun dukker opp her; https://www.myshiptracking.com/vessels/hunter-laga-mmsi-538008419-imo-9854507'
Her vises hun som ETA Fujairah (UAE) 21.11.2020, og børsmeldingen om at hun var overlevert kom 23.11.2020

2) Saga vises på vesselfinder; https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-SAGA-IMO-9851842-MMSI-538008417
ETA Singapore 15.12.2020, men det vil vel ikke være unaturlig å anta at hun skal overleveres på samme sted som Laga og at det var UAE (De forente arabiske emirater). I så fall må vi vel vente til nyåret før overlevering skjer.

3) Børsmeldingen (fra 29.10.2020) sier at overlevering av det siste skipet (dvs Saga) er forventet å skje i Desember ("The Transaction is expected to be completed during December,following delivery of the final vessel from the Company to her new owners"), så med mindre det har blitt noen forsinkelser her så kan vi kanskje forvente en børsmelding snart likevel?

Kan vi da forvente en børsmelding ved ankomst Singapore (ca 15.12.2020), eller må vi forvente forsinkelser og børsmelding først på nyåret?
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
11.12.2020 kl 12:51 5151

Jeg tror de fleste her er "oppmerksomme", og har lest disse børsmeldingene grundig. Og det er det som er problemet siden da disse meldingene om salg 100% sikkert er diskontert i kursen, og kursen allikevel vaker på lave 3-tallet.

Men for all del, folk må gjerne leve i troen på at aksjen er feilpriset, og at folk i aksjemarkedet ikke leser børsmeldinger og/eller ikke kan enkel matematikk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.12.2020 kl 13:09 5092

Kan nesten garantere deg at et (evt) utbytte på nærmere 1NOK ikke er diskontert inn i kursen - bare se på hva som skjedde dagene før Q2-rapporten hvor kursen steg kraftig helt uten grunn (antageligvis i forventning/håp om gode nyheter).

Den dagen vi (evt) får børsmelding om et utbytte på ca 1NOK så går nok kursen betydelig opp (ifht hva den måtte være på den dagen - kursen kan jo gå ned før den tid), selv om det egentlig ikke skulle være noen grunn til det (aksjen er jo ikke mer verdt den dagen) - skjønt det kan jo markerer overgangen til utbyttefase (og da slutt på ørkenvandring).
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
hill
11.12.2020 kl 14:25 4954

Hva er status for selskapet i dag og hvorfor bør en kjøpe aksjer på nåværende tidspunkt?

Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.12.2020 kl 14:34 4926

Selskapet tjener da penger hver dag så de er vel i det minste noe mer verdt nå
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2020 kl 17:38 4709

Det korte svaret på det er at Hunt har tjent bra med penger i 2020, de tjener fremdeles penger hver dag i et elendig tankmarked (grunnet nye attraktive skip, TCer og lav BE), kurs gjenspeiler ikke reelle verdier, solid utbytte på vei, vaksineringen er snart i gang for fullt (økt oljeetterspørsel i 2021..), få nybygg, mange gamle skip i markedet, Hunt er en oppkjøpskandidat (noen gode tilbud kan tikke inn når som helst).

Usikkerhetene ligger i hovedsak i hvordan prisen på tankskip utvikler seg det neste året, hvor raskt normaliseres markedet seg, og hvor stor grad av skraping gamle skip vil vi se det neste året, og til slutt vil også en evt. svakere dollar kunne virke negativt inn på caset.

Ettersom Hunt klarer å tjene penger selv i dårlige tider, og i tillegg har en robust likviditet, er caset så og si uten risiko. Får AF inn de riktige tilbudene på de siste skipene i nær fremtid, så vil han nok selge, og vi vil alle sitte igjen med en pen sum, eller, om de gode tilbudene uteblir i 2021, vil Hunt sannsynligvis bli med inn i noen skikkelig gode bullperioder i tank i 2022-2024, hvor selskapet kan melke ut saftig profitt på både frakt og salg av siste skip.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.12.2020 kl 18:20 4627

Godt oppsummert. Personlig så har jeg (i tillegg til faren for at Fredly&co selger før jeg ønsker) sett på USDNOK som den reelle risikofaktoren her, mye med bakgrunn i at jeg har forventet at USD skulle svekke seg (noe jeg har forventet en stund og tatt skammelig feil så langt). Interessant nok så er US Dollar Index (ikke USDNOK) på 2,5 års lav, og går den litt mer ned så er den plutselig på 6 års lav. Så da er spørsmålet om USD vil fortsette å svekke seg (generelt sett) og/eller om NOK vil svekkes - i motsatt fall så er det ikke noen risiko for USDNOK likevel.

Når det gjelder USDNOK så er vi fortsatt relativt høyt, men det laveste den har vært de siste 5 årene er 7,64 eller drøye 10% ned fra dagens nivå. Sånn sett så virker USDNOK til å ha en mye mer begrenset nedside enn hva jeg personlig har sett for meg. Skal heller ikke se bort i fra at jeg tar feil ifht USD og at den vil styrkes i stedet for svekkes, men det får jeg evt ta som en hyggelig bonus til oppsiden.

US Dollar Index https://www.tradingview.com/symbols/TVC-DXY/
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Black Peter
12.12.2020 kl 09:53 4204

Båten leveres i Singapore på tirsdag 15.12. Når den er kontrollert kommer børsmelding om fullført avtale med påfølgende tilbakeføring av EK/utbytte omgående.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.12.2020 kl 10:27 3382

Øker beholdningen her i påvente av en melding denne uken. Årets siste investering blir i HUNT !

Burde klare å løfte seg mot forrige emi på 3.65kr når salget er closed og vi får bekreftet dato for EMG og utbetaling.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Buyin85
14.12.2020 kl 10:33 3366

Noen som vet når Saga ble fjernet fra TI pool? Dersom det kun er et par dager siden forsterker det troen på at overlevering blir i Singapore.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.12.2020 kl 10:40 3332

Var fjernet tidlig forrige uke også. Men vet ikke når den ble fjernet :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 10:43 3322

Hvorfor det? Alle vet jo at skipet er solgt, har jo vært kjent i 1,5 måned.
Det er uheldig for Hunt at dollaren faller hver bidige dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.12.2020 kl 10:51 3294

Det har vært kjent lenge, men vi fikk ingen info om når pengene skal utbetales, hvor mye osv.

Markedet ønsker mer presis info og det kommer naturligvis når salget er closed/fullført helt ved overlevering av Saga. Min egen antagelse at kursen burde få seg et løft når vi vet mer :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 11:13 3238

Kanskje, men jeg tipper utbytte ikke blir utbetalt før i april , skal vel godkjennes på q4 eventuelt Agm. dvs sent feb/ april, tipper ørkenvandringen fortsetter og at aksjen siger ned i takt med dollar fall, uansett ingen hensikt med dividende dette året.
Her må en smøre seg med tolmodighet, om nå ikke ratene tar av, noe jeg personlig ikke tror noe på.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.12.2020 kl 11:20 3214

Oppsiden kan ligge i høyere rater, nye TC eller aller helst nye salg av skip.

Tror uansett en melding om mer konkret info rundt utbytte, størrelse og tidshorisont vil gi et lite løft i det korte bilde.
Redigert 21.01.2021 kl 04:23 Du må logge inn for å svare