Hva er Solstad verdt?

Pølsebua
SOFF 02.11.2020 kl 16:35 5121

Selskapet er refinansiert for andre gang. Gjelda er redusert fra 30 til 20 mrd. Fortsatt mye, men kanskje ikke så mye pr båt. Aker, Hemen og Solstad selv tegner seg for nye aksjer. Som for småaksjonærene er deres tidligere aksjekapital forsvunnet. Nå gjenoppstår selskapet med 73 mill nye aksjer. Eller litt over 200 mill i aksjeverdi. Det er det samme som ingenting. Eller konkursprising om du vil. 20 mrd i gjeld. 200 mill i aksjonærverdi. Det er en giring på 100 ganger! Jeg har vært aksjonær i DESSC og vunnet og tapt penger. Tapt tidligere i SOFF. Og gått inn igjen nå. Kan ikke la være. Prøver å ikke kjøpe for mange aksjer pga høy risiko.

Men sett at de klarer å betjene gjelda si denne gangen. Markedet kommer tilbake. Beveger seg inn i vind som mange andre. Opererer 80-100 båter. Da kan kanskje en aksjonærverdi på 5 mrd oppstå. Det er 70 kroner aksjen.

Så dette er en binær satsing. Kan tape alt en gang til. Eller vinne veldig mye. Spennende er det ihvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2020 kl 16:41 5095

Trolig er den verdt 0
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2020 kl 17:04 5028

Gjelden er fremdeles altfor stor, så det kommer nok en ny re-finansiering der småaksjonærer taper alt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2020 kl 17:04 5025

Gjelden er fremdeles altfor stor, så det kommer nok en ny re-finansiering der småaksjonærer taper alt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
lolle02
02.11.2020 kl 18:08 4938

Der er jo nesten ikke småaksjonærer igjen, så hva er der å tape?
Solstad kommer til å klatre oppover mye fremover vinter, og vår. Dette er penger på gaten
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
02.11.2020 kl 19:09 4861

Hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Puffen
02.11.2020 kl 19:59 4814

Enig med trådstarter. Nå skal det veldig lite til før selskapet tjener penger. Men klarer ikke å unngå å lure på hva det er jeg overser...…. Lurte også på det samme når aksjonærer niholdt på aksjene før refinansieringen ble gjennomført. Da visste jo alle som ville se, at aksjene var priset 100 ganger feil. Får vente på kvartalstallene og se hvordan det tar seg ut, og hva slags guiding som kommer. At den skal gå på trynet på straken uken etter at aksjonærene har puttet på nye penger gir ikke mening.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2020 kl 20:04 4797

Det kommer stadig nye småaksjonærer til, du er jo f.eks godvillig kjøpt for å tape alt innen 1 år
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
kuka
02.11.2020 kl 21:01 4711

Bransjen har alltid vært syklisk, med store opp- og nedturer. Personlig har jeg tapt et 7sifret beløp på mitt engasjement i SOFF, men satt med hele veien frem til refinansieringen var et faktum. Har lagt inn overtegnet bud på 2%-posten i emisjontilbudet og småkjøpt meg opp på dagens latterlige kurser. Om noen tror at en av de viktigste næringene for "AS Norge" skal gå nedenom og hjem, bør en finne en ny planet å bo på. I forhold til det antallet godt drevne fartøy, SOFF vil sitte med etter at forpliktelsene om salg/kondemnering er gjennomført, er gjelden i høyeste grad håndterbar. Dagens verdisetting av fartøyene til +/- 200 mill NOK vil bli oppfattet som latterlig lav etter at koronaen er historie og satsingen på havvind kommer for fullt samtidig som produksjon av olje/gass normaliseres.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
desirata
03.11.2020 kl 04:28 4531

Veldig trist for alle som har tapt penger i Soff, men dessverre er situasjonen like helsvart med 20 Mia i gjeld som med 30.

Vessel value anslår flåteverdien til 15mia og synkende. Dvs de er underwater. De klarer ikke å betjene gjelden. Nytter lite hva Ebitda er. Det er bottom line som teller.

En kan også se framover. Solstad har ikke bestilt nytt siste 8 år og vil heller ikke de neste 8 åra. Dersom snittalder nå er 13 år, vil den være 25 i år 2030. Da er fleetvalue tilnærmet null. Dvs avskrivning blir på 1-en milliard årleg i uoverskuelig framtid.

LP sa når gjelda var 33 Mia at den kunne fint betjenes . Året etterpå sa han at rederiet var ikke sustainable.

Siste spikeren fikk de med Maximus. En gjerdet av ordreboka forsvant. Dessverre blir det verre for Solstad, eneste dersom Røkke kan trylle sin magic.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
lolle02
03.11.2020 kl 07:46 4431

Ved turnaround i markedet, vil flåteverdien stige markant, Maximus kommer nok snart i arbeid igjen, da mye spennende er på gang innen offshore. Soff klarer seg fint etter siste avtaler innen struktureringen. Oppgang kommer
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2020 kl 07:49 4414

Ja, penger bør de absolutt tjene, med denne gjelden.
De bør tjene ekstremt med penger også, noe som er usannsynlig, denne kabalen går aldri opp.
Her må det restrukturere igjen og igjen
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Føre var
03.11.2020 kl 09:09 4323

Vel, kontraktene renner i alle fall inn uavbrutt:)

https://newsweb.oslobors.no/message/517029

Høyere oljepris og renewable, en god kombo for Solstad, vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2020 kl 20:30 4144

Kreditorer har startet nedsalget i Solstad Offshore (iflg. FA), så det blir nok mye billige aksjer å få kjøpt framover.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Boss 99
04.11.2020 kl 10:22 3838

Når de ikke tjener nok penger til den daglige driften så sier det seg selv hvilken vei dette går. Holdt der unna tror jeg. Må sikkert gjennom dette et par ganger til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Martin10
07.11.2020 kl 12:03 3453

Ble meldt om 1 ny kontrakt i går fredag 6.11. Kursen steg med 7,17 og jeg lurer nå på om vinden har snudd. Stor interesse for aksjen i går. Husk det er ikke mange aksjer igjen i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
kuka
07.11.2020 kl 13:17 3403

Vi får se hvilken retning kursen tar etter at emisjonsperioden utgår på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Pølsebua
14.11.2020 kl 13:25 2826

Retningen siden mandag har vært nordover! 56% ila uka. Det er mye. Men så kommer vi fra ingenting, så du kan kalle det russiske prosenter. På torsdag er det kvartalspresentasjon. Da får vi mer kjøtt på beinet. Balanserer driften i dag etter restrukturering? Hvor tøff blir vinteren? Hvor mye skal de inn i havvind? Hva tenker de om markedet i 2021?
Spennende tider!
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 22:13 2604

Det er synd at hovedbankforbindelsen pisser på sine kunder med å leie ut Supply fartøy for ingenting. Hermit båtene som de overtok fra konkursbo tar alle kontraktene nå i spot. For så lite som 3000 gbp i døgnet det dekker ikke lønna til mannskapet. Hvordan tror de at andre rederi skal klare seg da? Utrolig at de kan holde på slik mot sine egne kunder.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 22:24 2577

Denne er verdt ca 0
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
hmnei2
14.11.2020 kl 22:29 2559

Tror du tar feil. Den er priset til ca 0 i forhold til verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2020 kl 14:30 2161

Noen betalte nylig 8,5 pr enhet.
De tok et bittelite jafs av en gjeld på 20 milliarder.

Folk elsker å tape penger.
Lykke til i neste konvertering på 1kr
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2020 kl 15:41 1971

Noen må plassere ut tusenvis av vindmøller rundt om i verden de kommende år, og tviler på at det blir med bambus flåter og kanoer
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
Hunte
18.11.2020 kl 15:49 1919

De små selger til de store, angrer vel i morgen...
Redigert 21.01.2021 kl 04:31 Du må logge inn for å svare