Hvorfor tar børsen av nå?

Slettet bruker
COV-19 09.11.2020 kl 13:54 12865

Vaksinen er da ikke klar før bølge 2 er over.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 10:54 2843

Selvsagt får vi alltid oppgangstider, men det jeg forsøker å poengtere er at vi kan gå mot en langvarig korreksjon da vi allerede nå har indikasjoner på at store deler av verden ser seg nødt til å lukke samfunnet på nytt. Jeg sier ikke at verden går under, men næringslivet går fra krisesituasjon til katastrofe og jeg synes det er en litt naiv tankegang å tro at alt vil snu i løpet av 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 11:01 2831

Jeg sier ikke at faren for bivirkninger er større ved en effektiv vaksine. Jeg sier at skepsisen for å ta en hurtigutviklet vaksine er mye større da vi allerede har dokumentasjon på at svineinfluensa-vaksinen gav alvorlige bivirkninger etter noen år.

I tillegg til dette så har de klart å utvikle en vaksine med 90% effekt, og det er nesten for godt til å være sant. Det er ikke mange vaksiner som ligger så høyt, selv etter flere år med forskning. Det er da vel ingen som helst tvil om at mange vil tenke seg ekstra godt om før de tar denne vaksinen. selv om vaksinen har fått godkjenning så blir vi likevel forsøkskaniner de første årene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.11.2020 kl 11:10 2817

Hvorfor skulle da effekten gi økt redsel?
Tolket det som redsel for bivirkninger, men kanskje du tenker på andre ting?

"Et annet problem er at det vil være mange som er redde for å ta en vaksine med såpass høy effekt..."
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 11:28 2784

Nå var det litt dumt at jeg svarte på vegne av alle andre, og jeg skal heller ikke gå inn i en konspirasjonsteorietisk verden. Men det første som slo meg var at en vaksine normalt skal ligge på 60-70% effekt etter flere år med forskning. Når de da har utviklet en vaksine som gir 90% effekt i løpet av en kort perioden, så begynner jeg med en gang og tenke, hva er bivirkningene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.11.2020 kl 11:42 2766

"Når de da har utviklet en vaksine som gir 90% effekt i løpet av en kort perioden, så begynner jeg med en gang og tenke, hva er bivirkningene"

Jeg tolker deg fortsatt slik at god effekt gir større fare for bivirkninger.
Jeg har ingen forutsetning for å si noe om det, men skal man først ta en vaksine, ville jeg foretrekke en med høyest mulig virkningsgrad.
Ingen av ekspertene jeg har hørt på, har uttrykt skepsis pga høy virkningsgrad, snarere tvert i mot.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 11:53 2751

Ja, helt riktig. Jeg er bekymret for bivirkningene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 11:57 2739

Det har vært diskutert på andre fora at virkningsgraden med stor sannsynlighet vil falle betraktelig ved innrullering av tusenvis av flere forsøkspersoner, i en mye større fase3 test. Forstår det slik at dette kommer fra folk i fagfeltet vaksineutvikling/ epidemier. Så mye kan forandre seg underveis. Og bivirkningene kan, slik jeg har forstått det, også skape problemer. Husk, dette er vaksiner på hurtigspeed knappen. Ett vanlig forløp på utvikling av effektive vaksiner tar ofte opptil flere år. Denne pandemien skal det utvikles og prøves på knapt ett år. Så her kan det komme flere overraskelser (både positive og negative) underveis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 12:01 2735

Det kommer utvilsomt en kraftig dip når vaksinen er fullt ut distribuert. Frem til det vil de mest oppjulte sektorer gå på forventninger og gjeninnhenting. Etter nevnte dip vil et årelangt bullmarked herje vilt over hele fjøla pga lave renter, teknologiske overganger og alle nye pengene som er pumpet inn. I tillegg vil tradere kunne bryne seg på avgrensede minibobler etter minibobler som høstens Merkurmania og grønne Zalopalooza. Den letteste måten å bli rik på er bare å putte så mye penger man bare klarer oppdrive eller låne seg til i oljeaksjer som på fem år sikt skal til det tredobbelte av hva de sto i i januar 20. Kjøp mye nå og sitt helt stille.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 12:15 2708

S&P 500 er opp 11% i ett år som har vært ekstremt utfordrende, med arbeidsløyse og konkurser som verden ikke har sett siden 2 verdenskrig. Penger har blitt pøst inn i markedet, med forgjeldede land som fasit. Bare USA alene har vel doblet gjelden sin etter pandemien startet. Verdens børser har aldri vært så høgt priset. Så verden vil bedras. Og når økonomien klarer seg på egenhånd, vil rentene stige. Ellers ser det ut som "second wave" av pandemien vil bli katastrofal for mange land. Sykehusene er på randen av kollaps mtp innrullering av pasienter.

i dag 08:14

NTB

41 prosent oppgang i antall registrerte koronatilfeller i USA

Antall koronasmittede i USA økte med 41 prosent den siste uka, sammenlignet med uka før, ifølge organisasjonen Covid Tracking Project.

Antall registrerte koronatilfeller gikk opp 40,8 prosent sammenlignet med uka, antall sykehusinnlagte 20,3 prosent og antall dødsfall 22,9 prosent.

I flere dager er det nå registrert godt over 150.000 smittede. Hele en av 378 amerikanere testet positivt for covid-19 i de sju dagene fra 5. til 11. november, heter det i organisasjonens ukesrapport.

Det ble registrert 7.382 koronadødsfall i USA i løpet av perioden.

Antall sykehusinnlagte har nesten doblet seg i løpet av de siste to ukene, og 47 av 50 delstater har økning i innleggelser. 27 av delstatene registrerte denne uka ny toppnotering for antall registrerte smittetilfeller.

Sykehus landet rundt advarer om at de nærmer seg bristepunktet. Ikke bare er tidligere toppnoteringer for antall innlagte med covid-19 overgått, men smitten er også raskt økende i alle landets regioner.

Verst rammet er Midtvesten. Kansas har nå flest smittetilfeller per innbygger, etterfulgt av North Dakota, South Dakota, Wisconsin og Iowa.

Men også North Carolina, Kentucky og New Mexico har meldt inn nye rekordtall denne uka.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 12:17 2706

Begynner også å komme totale lockdowns i USA:

https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-11-13/oregon-gov-kate-brown-announces-14-day-statewide-freeze
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
14.11.2020 kl 12:30 2683

Når corona kom visste ingen noe og alle solgte i panikk. Selv solide selskap med inntekter under hele pandemien fikk seg en kraftig dipp.
Markedet ser at verden fortsetter, og det har blitt varslet en ny stor nedgang i høst. Denne uteble til nå. Tror trygge selskap og olje er fint å investere i og sitte loong. De er fortsatt nede og velger man rett selskap så får man en fin økonomi om noen år.

En ny dipp kan komme, men vil etter all sannsynlighet ikke være like dyp som i mars, selskapene vil også være mere utplukket. Hvem vil selge aksjer i et selskap man har kjempe tro på med inntekter og solid ledelse i håp om å få en enda lavere inngang? Er nok nye vekstselskap og selskap som har vokst i en ustabil boble som får den største nedturen. Jeg har valgt selskap som har klart å øke salg og inntekter under pandemien (ikke coronaaksjer, men framtidsaksjer). Vi får se hvilken vei det går, men tror selv en ny krise hvor alle hiver alle aksjene uansett tap ikke vil komme igjen med det første. Derimot større svinginger med flere dager nedgang og stigning.

Folk trenger jobb, og inntekt og folk fortsetter å handle, hus blir bygget varer må fraktes mat skal sendes verden over, det satses på fornybare energikilder, prosjekter starter opp, verden er ikke i stå og selv om land stenger ned stenger ikke industrien og transport. Ser mange vil være uenige med meg, og leser gjerne motargumenter og andres synspunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 12:32 2678

i dag 10:22
NTB
Iran varsler omfattende nedstengning

Smittetallene er høye og testkapasiteten lav i Iran, som nå varsler en omfattende nedstengning av landet.

– Disse nedstengningene vil tre i kraft 21. november og er helt nødvendige for å kunne redde liv, sier Irans president Hassan Rouhani i en TV-sendt tale lørdag.

Han legger til at nedstengningen vil vare i ubestemt tid for å få ned smitten i landet.

– Folk må innse det bitre faktum at dette problemet vil være med oss i lang tid, og at vi i mellomtiden er nødt til å leve med denne uønskede gjesten, sier han.

Det er ikke kjent hvilke tiltak som vil inngå i nedstengningen, men detaljer kommer innen 21. november, sier han.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 12:52 2651

Fortsatt en lang vei å gå, sier Fed`s Powll:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/11/14/7588069/okonomien-slik-vi-kjenner-den-kan-vaere-over

USA satte nok en urovekkende smitterekord på onsdag med 140.000 nye smittetilfeller. Pilene peker også feil vei i store deler av Europa, inkludert her hjemme. En vaksineutrulling kan ikke komme fort nok og den amerikanske økonomien tok et steg i riktig retning etter Pfizers positive nyheter mandag. Det vil uansett ta lang tid før USAs finansmarkeder har reist seg ordentlig igjen, og det er sentralbanksjefen Jerome Powell smertelig klar over.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.11.2020 kl 13:17 2629

Jepp. Her ser vi også de enorme arealene som benyttes til nye kirkegårder (skjønt det heter jo noe annet der).

Tallene fra Iran er helt sikker underrapportert som i også en del andre land.

Er det fortsatt noen som betegner sykdommen som en vanlig forkjølelse? Det er nå rapport 1,3 millioner dødsfall globalt. Mange mener det er flere.

Og hvor mange millioner hadde omkommet uten de strenge tiltakene? Ingen vet, men har sett eksperter som mener at det i hvert fall hadde vært snakk om minst 19 millioner.

https://www.nrk.no/urix/zahras-paradis-tar-imot-dobbelt-sa-mange-dode-under-korona-1.15241602

Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
14.11.2020 kl 13:24 2618

Tror også en nøyaktig og trygg hurtigtest vil komme før en god og trygg vaksine. En slik test vil kunne hindre videre spredning og få samfunnet til å leve relativt "normalt". I kombinasjon med tilltak som hygiene og avstand vil man komme langt med en god test som er rask og oppdager viruset inkludert mutasjoner tidelig. Behandling av dem som har fått virus vil komme i andre rekke når man har fått kontroll over spredning. Vaksine vil også komme og det vil nok trenges flere ulike vaksiner og flere forsøk før en god og trygg vaksine er på plass. Er litt skeptisk over tryggheten til denne vaksinen som har kommet, ingenting hadde vært bedre enn en fungerende vaksine, men venter på resultater og mere info før denne skal ut. Er mye forskning på dette feltet og man har nok kommet mange steg nærmere enn man var i vår. Så om denne fortsatt hadde noen forbedringer så vil neste være enda et steg nærmere.

Skremmende smitteøkning og vil nok ta sin tid før markedet har hentet seg inn mot tideligere nivåer (på børs). Heldigvis er det mange som tar dette seriøst nå og vi får flatet ut kurvene igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 13:30 2605

Krise i Hellas. Helsesystemet på randen til kollaps:

AFP News Agency
@AFP
Greece announced on Saturday the closure of its primary schools, kindergartens and daycare centres amid a surge in coronavirus cases that has saturated the national health system
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 14:13 2567

[i dag 12:43](https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#66795)

NTB

Østerrike stenger ned på nytt

Den østerrikske regjeringen vil fra og med tirsdag innføre en nedstengning av samfunnet lik den de innførte i mars. Nedstengningen vil vare til tidlig desember.

Blant tiltakene i nedstengningen vil være stengte butikker, portforbud, maksgrense på to personer i privat sammenheng, ifølge regjeringsdokumenter som nyhetsbyrået DPA har fått tilgang til.

De daglige smitteoppdateringene nådde en ny rekord på fredag, hvor det ble registrert nær 9.600 nye smittetilfeller.




[i dag 13:04](https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#66797)

NTB

Ny rekord i antall koronadødsfall i Polen

Polske myndigheter registrerte lørdag 548 nye koronarelaterte dødsfall siste døgn, noe som er ny rekord. Dermed er det registrert totalt 10.045 dødsfall.

Det ble også registrert 25.571 nye koronatilfeller.

Smittetallene i Polen har steget betraktelig den siste tiden, og landet har til sammen registrert over 690.000 smittetilfeller, hvorav 400.000 av dem regnes som fortsatt aktive.

Polen har vært delvis nedstengt siden forrige helg. De fleste butikker på kjøpesentre er stengt. Det samme er treningssentre, svømmehaller og kulturinstitusjoner. Skoler over hele landet har innført hjemmeundervisning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
14.11.2020 kl 14:34 2546

Dere får kjøpe USA tech gutter og sove godt om nettene og samtidig tjene gode penger. Hva som skjer i Polen spiller da ingen rolle.

Tenker nok at Amazon, Apple, Facebook, Alphabet etc får masse å gjøre fremover. Og tjener mye mye penger.



Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
tuja
14.11.2020 kl 14:43 2534

Utviklingen i bølge 2 ser ut til å bli mye værre enn bølge 1. Og nå begynner flere og flere land å innføre total lockdowns. Også stater i USA, bl.a Oregon og New Mexico. Hvordan det skal gi børsrally i ett marked som allerede er på ATH, er forunderlig. Hvem skal betale rekninga i etterkant? Neste generasjon? Mange land er egentlig konkurs, og USA alene har vel doblet underskuddet på 8-10 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 14:46 2532

Hvalross, det du skriver er nøyaktig det samme som jeg har tenkt.

Det eneste jeg ikke har gjort er å kjøpe oljeaksjer fordi jeg tror

de skal lengre ned, men etterhvert har jeg blitt litt mere usikker.

Tror innhentingen kommer raskere enn noen tror, pga Biden

og hans planer om nekting av utvinningen i USA samt OPEC`s

planer om mindre produksjon. Noen som kan fortelle meg

om flere tror bunnen er nådd eller skal man vente ?

Bybonden ( fortsatt med litt tørt krutt )
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 17:25 2458

Bybonden, etter mitt skjønn er det bare å hoppe på angående oljeaksjer. Selvfølgelig vanskelig å treffe klokkerent, men plutselig går toget. Og selv med litt sleivete innganger er oppsiden så mye større. Feks: kjøpte Mseis 14 okt og sank raskt 20%. Nå er den imidlertid opp over 50% en mnd etterpå og tror den går likemye neste måned. Et safere bet er Aker BP som vel alle tror skal endel opp og hvor det kommer utbytte som vil vokse vesentlig i årene fremover. Prøvde å trade Aker endel ganger inn og ut frem mot sommeren og tjente noen småsummer hver gang - til det plutselig var for forsmedelig å kjøpe inn på mye høyere pris. Slik vil det gå med hele sektoren. Så mitt lekmanns råd er å kjøpe mye fort og bare sitte.

For de som eventuelt måtte være interessert er mine råd:

Aksjer:
Norske oljeakser. Har 4/5 her. (Kanskje litt mye.)
SAS om den faller tilbake til nivået den var for bare en uke siden. Triggerkombo: vaksinespill, svekket konkurranse, statlige penger og en prestisjefaktor som lokker småinvestorer med gullkort.

Fond Dnb teknologi. "Sikker" høy vekst selv om vaksinefokuset fremover neppe fører til fondets beste år.
TIN Ny teknikk F.
KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II
Er også interessert i å finne fond som kan handles på ASK som gir eksponering mot krypto. Har litt Btc, men tenker dette hadde vært perfekt å ha i fond for krypto er som tech en verden som jeg finner veldig uoversiktelig, tidkrevende og egentlig litt kjedelig å følge - men som byr på store muligheter.

Generelle betraktinger:
Geografiske områder som kan vente vekst og som det kan være verdt å være eksponert mot:
Tyskland. De eneste i Europa som klarer å lage noe: mekanikk av klasse.
Polen og Ungarn. Eurapas eneste land som setter landets egne interesser øverst og ikke forstiller seg.
India. Her bor folka, de vil nærme seg Kina i vekst og kan overta endel av rollen som verdens fabrikk.
Norge. Den arvede nøysomheten vil komme under press og forbrukerrettede virksomheter vil oppleve noen gullår mens oljefondet tappes og strøs med elektriske helikopter over den stadig latere og grådigere befolkningen. Råvarene våre stiger sterkt i pris pga vekst i landene det bor mange. Om dette ender godt vil det overraske, skal rikdom lages sett inn støtet de neste 10 år, og flytt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 17:54 2435

Hvalross, var det ikke det jeg trodde, du har noen svært, for meg,

nyttige, reflekterte synspunkter. Veldig godt å få dine råd !!

Bybonden ( litt klokere )

Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 19:36 2389

Herlig!
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
14.11.2020 kl 23:25 2314

Tar du høyde for sektorrotasjonen blir PGS en fin opptur, men ikke en langsiktig aksje, MSEIS derimot er det bare å la ligge og se hvordan kvartalene blir framover. Også satset en del på NOL som har begge riggene på kontrakt. Jeg sier meg enig og har kastet alle frie midler inn i ulike aksjer og lar meg drive. Det har vært snakk om en ny bølge i mange mnd og et nytt krakk, kursen gikk derimot mot ATH eller hentet seg godt inn. De store styrer, de små skvetter litt, noen hiver seg på. Taperne står alltid igjen.
Som du nevner går verden rundt, og markedet er igjen i vekst er reiseliv og uteliv som sliter pga nedstengning.

Tenke sjæl som du nevner gjør nok de fleste til en viss grad, men kunnskap ligger til grunn, og har man hentet kunnskap fra media blir tenkingen deretter. Kan være like skeptisk til at Trump fikk Covid og ble helt frisk nærmest over helga, mens resten av verden framstilles som dem ligger for døden, mulig et desperat trekk for sympati, teoriene er mange. Har fordelt min kapital 1/3 olje 1/3 Farma og 1/3 teknologi/grønne aksjer. Ligger i pluss de fleste steder alt ligger til rette for videre oppgang i aksjene mine.

Synes det er interesant å se hvordan man har hatt rekord lite sykdom i høst, nesten ingen fravær (annet enn pålagt ved minste symptom), ingen barn i barnehagen med rennende nese, psykiske sykdommer har vel skutt i været, ha en fin helg, her skal det nytes noen pils og slappes av mens hustanden går rundt. Likesom verden tok et pust i bakken i mars før den igjen måtte få ting til å gå rundt.


De rike blir rikere, de fattigere, fattigere og de tolmodige tjener på de utolmodige, bare å handle og sitte i ro. Forresten har verdens top 10 rikeste mere enn dobla formuen sin under trump sine 4år og oppgangen fortsatte under corona, mens alle andre kastet kortene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
china
15.11.2020 kl 00:34 2265

Har også Aker bp og Dnb T. Lurer på hva du tenker om Dno?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
omans
15.11.2020 kl 00:42 2256

Du kan jo starte med å lese dg opp litt på emnet. Mye å finne der ute.

Ekempel fra Finacial Times som skriver nøyaktig hva jeg har sagt:


“Health-wise, all that is pretty important. But from a markets perspective, it’s not,” said Salman Baig, a multi-asset investment manager at Unigestion in Geneva. The US presidential election is over, leaving no serious doubt among fund managers that Joe Biden will take office in January, Mr Baig said, and the vaccine news for the first time opens up the real possibility of life returning to normal as soon as next year. “That’s two major sources of uncertainty that are much lower. We should see a broad rally from here.”

https://www.ft.com/content/4e0f8c02-e7d6-452d-91b2-458447847642

Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2020 kl 01:43 2207

China og Aksjeamatøren: DNO og ODL er aksjer jeg var sultne på å komme meg inn i, og vel hadde kjøpt om jeg ikke siden sommeren måtte kjøpe stadig mer i PGS ettersom den hele tiden ble billigere. Var minus 40% på det verste, minus 5% nå. Håper på å komme i pluss til uken. Har knalltro på den nå, om ikke annet enn i det korte til mellomlange bilde. At den raskt kan doble seg eller bedre på bedret sentiment er jeg trygg på. Om den 12dobler seg som enkelte på forum hevder er jeg nok i såfall ute for årevis siden. Men skulle selvsagt in retrospect ønske jeg hadde hørt mer på den instendige Matsern da han holdt på morgen og kveld for å hausse Mseis og baisse PGS. Skulle jeg inn med mer penger denne uken ville jeg nok likevel valgt PGS pga prisingen. DNO og ODL vet jeg ikke nok om men er positiv til hele sektoren. Handlet litt inn og ut med Subc og tjente litt hver gang, men den blir litt kjedelig, beveger seg for lite selv om det er et vinnercase. Som en trygg aksje kan man da mye heller velge Aker Bp - nobraineren. Skal nesten ikke gå ann å ikke tjene penger på denne. Skal ikke si noe dårlig om Equinor, annet enn at de virker sløse noe forskrekkelig og at bare navnebyttet og grønnvaskingen tyder på dårlig selvtillit.

Selv om jeg har knalltro på DNB tek og Tin ny teknikk fond på langen er jeg frista til å selge og putte pengene i spekulative seismikk og riggaksjer right now, for har tro på et realt rally frem mot nyttår. Bare vet av erfaring det er vanskelig å putte pengene tilbake i de mer sikre trauste fondene når de kan legge på seg tosifret prosent på morodager på "kasinoet".

Om Covid kun dette: ser stadig folk sitte alene i sin egen bil med maske. Oppspilte øyne og begge hendene hardt om rattet. Da er man så foret opp på fryktporno at man ikke lenger tenker selv. Hvorfor noen ønsker å skremme oss er ikke anliggende i denne posten. Men allerede hytteforbudet i påsken viste at dette ikke handlet om rasjonalitet. Teppet rives bort under oss for å fremme visse agendaer. Samfunnet forandres, men om 2 år er dette glemt og selv om ulike prosesser mot en ønsket, villet og uungåelig framtid er aksellerert , vil alt være likere enn vi typisk tror når man står midt oppe i noe. Denne Happeningen vil antagelig vise seg å være nærmere Milleniumsbugget og de tenkte problemene da enn Spanskesyken. Det telles og telles og telles, men påvirkes man selv direkte av selve sykdommen? Meget få gjør det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2020 kl 13:26 2061

Større sjanse for å vinne i lotto enn for å koronasmittes på flyet

Blant de 1,2 milliarder personene som reiste med fly mellom januar og juli, er det påvist 44 tilfeller av koronasmitte som kan knyttes til selve flyreisen, viser data fra International Air Transport Association (IATA)
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.11.2020 kl 17:31 1977

Synes situasjonen i USA er både skremmende og uvirkelig. Her har Trump tapt et valg, men nekter å gi seg. Påstår at resultater er juks og fanteri. Dette uten å fremlegge noe som helst som underbygger hans påstand. Han fikk viljen sin utrolig nok til å telle opp stemmene i Georgia på nytt. Resultatet ble som det opprinnelige, men han nekter likevel å godta det nå også.

Regelen er at sittende president skal gratulere den nye med seieren og raskt komme i gang med arbeidet med å gå fra en regjering til den nye. Dette er komplisert arbeid. Alle har vært behjelpelig med dette tidligere i historien tidligere da det er veldig viktig for landet. Trump derimot har ennå ikke tatt kontakt med Biden. Ikke engang for å gratulere.

Jeg tror nok han godt har skjønt at han har tapt på en redelig måte, men at han ønsker å utsette arbeidet med å overføre makten så lenge som mulig for å lage mest mulig mulig kaos for Demokratene og Biden. Og dette midt oppe i pandemien og demonstrasjoner som han har oppfordrer til. Er dette virkelighet? Mannen må jo rett og slett kastes ut når den tiden kommer. Smittetallene er på nytt kraftig oppover.

Tror at dette fortsatt vil føre til kaos og splittelse som igjen vil smitte over på bedrifter og aksjemarked. Man har aldri sett i USA i en lignende situasjon noensinne. Dette må få et etterspill.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
omans
16.11.2020 kl 01:23 1803

Alle vet at Biden innsettes den 20 januar. Etterpillet er det trolig Trump som må leve med, om han ikke går frivillig , blir han kastet ut.
Valgmennene vil velge Presidenten som blir Biden. Trump er ferdig, han prøver bare å leke konge litt til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare