NAS, konkurs, no way

TheOilBaron
NAS 10.11.2020 kl 11:48 6035

hva er sannsynligheten for konkurs?
Svært lav, tror jeg. En giga gjeld på 40 mrd er noe som aksjonærene ønsker tilbakebetalt. Da er det bedre å investere noen mrd ekstra for å sikre videre drift i 1 år til inntil man får vaksinert verdensbefolkning. Dette i kombinasjon med lav oljepris kan føre til god margin de neste 3 årene.

Alternativet om at norwegian går konkurs, og selger flåten sin, tror jeg lite på. Hva er den verd? 7 -10 mrd i dagens marked?
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 11:54 5982

Gjelda er 68 milliarder. Aksjonærene nedover på lista får trå til. Disse leasingselskapene, som motvillig har blitt storaksjonærer gjennom gjeldskonvertering, ønsker ikke å være med på noen emisjon. Flere av dem har allerede sagt det rett ut.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 11:54 5968

Mange NAS aksjonærer som føler panikken komme snikende nå skjønner jeg. Og leter etter halmstrå ;-D
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Kruttgubben
10.11.2020 kl 12:20 5878

Her må eksisterende aksjonærer trå til og så en må ut i markedet å hente penger.
Synd at ikle selskapet ble solgt da IAG kom med bud.

Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 12:30 5835

Der gikk representanten for største eier, AerCap, ut av styret, ja.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Treidar
10.11.2020 kl 12:36 5806

Det er jo ingen spesielle verdier å ta vare på. Merkevaren er en skamplett. For den gjelden kan du starte opp flere nye selskap. Hiv det på historiens skraphaug.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
10.11.2020 kl 14:10 5641

Det er ikke aksjonærene som ønsker tilbakebetalt gigagjelden, det er kreditorene.

Om aksjonærene stiller opp med masse nye penger så kommer kreditoren og vil ha dem. Det samme vil de om NAS selger deler av flåten sin, langdistanse. Da reduseres gjelda og balansen, men det blir ikke nødvendigvis mer cash. For den tar kreditorer med pant i flyene tak i.
Problemet er at da kommer også det regnskapsmessige tapet på flyene fullt til syne.

Eksempel: Solgt 10 fly til nåværende normalavskrevet bokført verdi NOK 10.000.000.000.
Salgspris for de 10 flyene: NOK 7.000.000.000 (og de penga går rett til pantehaverne/kreditorer), eneste fordel er at NAS slipper videre kapitalkost/vedlikehold
Regskapsmessig tap for de 10 flyene: = NOK -3.000.000.000 >>>> Bokført egenkapital barbert ned med 3.mrd kroner.
Dette kommer da på toppen av negative driftsresultat.

Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Spartan
10.11.2020 kl 14:39 5569

Sannsynligheten er vel høy. Mye gjeld, og fly de selger nå går på billigsalg. Dessverre ikke stat eller pengesterke eiere i ryggen.

Spørsmålet er vel hvor mye merkevaren, og systemene de har laget for kundene er verdt.

Hva tenker dere eller
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Silva77
10.11.2020 kl 16:36 5473

Dessverre er den eneste redningen at staten ombestemmer seg og kjøper seg inn og blir storaksjonær. Ellers blir det enten konkurs eller solgt billig til et hegdefond eller til et annet flyselskap som har midler. Det sistnevnte er lite trolig, men hvem vet, plutselig dukker det en araber med penger
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 16:40 5460

eller Chinamann kanskje. De liker jo å kjøpe ting i vesten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
glimt
10.11.2020 kl 16:44 5436

Mulig Torggaten går inn å kjøper deler av Norwegian.Kjøpte Widerøe når SAS måtte selge Widerøe For 600 mil i sin tid.Sjefen i Widerøe er ikke fremmed for tanken.De har selvsagt ikke bruk for Norwegians eneorme flåte,men noen fly på stamrutene i Norge vil gjøre dem komplett i hele landet
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 17:07 5368

"Det bør ikke være en statlig oppgave å eie og drive flyselskap"
Sitat: Bjørn Kjos
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 17:15 5342

Hvis NAS solgte ALLE flyene sine IDAG og betalte alt ned på gjelden..
Hadde NAS blitt gjeldfritt??

-
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
10.11.2020 kl 17:32 5307

Du mener som å selge høns i regnvær?

Selge fly bokført til 65 mrd som kun er ordinært årlig nedskrevet, vil ikke gå i dagens marked. Kanskje de får 45 mrd for flyene? Med total rentebærende og ikke rentebærende gjeld på 68 mrd går det ikke helt i hop, selv om de har litt cash og litt receivables. Tipper negativ EK på -10-15 mrd.

Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
pengex
10.11.2020 kl 17:40 5254

Tenk om de hadde solgt til IAG. 300 kr aksjen.....
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
10.11.2020 kl 17:47 5226

Jepp. Da hadde jeg tjent mye mer på mine aksjer den gang. Solgte driten da, kan ikke sitte med aksjer i et selskap med sjef uten bakkekontakt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Puffen
10.11.2020 kl 17:56 5189

For å kunnelykkes med en gjeldsforhandling, er det særlig 2 ting som må være på plass.
Mye gjeld, og relativt lav verdi på eiendelene.... NAS har gode forutsetninger. Men er redd at dagens aksjeverdi ryker med.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Gork
10.11.2020 kl 18:02 5166

Ja, men først etter en konkurs. Før den, er det ikke noe til salgs. Lurer hvor lenge styret tørr å kjøre videre, EK må da være blåst for lenge siden og henvisning til fortsatt drift, kan umulig være tilstede.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
bj111
10.11.2020 kl 19:07 5073

Om det kommer en kinamann å kjøper NAS så blir det et lurveleven. Han sparker alle ansatte og setter inn sine egne til kinesisk lønn og arbeidsvilkår. Navnet på flyene blir som før men på hovedkontoret blir vel Norwegian run by China.
Da må Erna fly med SAS privat.

Merkenavnet Norwegian er godt innarbeidet i markedet og burde leve videre hos en ny storseier som kjøper hele selskapet etter en forhandling med kreditorene. Hvem det skulle være er ikke godt å si men Wizzair eller Ryanair har penger.

Aksjekursen vil med all sannsynlighet gå mot 1 øre mot jul, så følger en konkurs på nyåret om det ikke kommer en reddende engel men hvor skal den komme fra? Staten? Redder uansett ikke aksjonærene.

Det hele er egentlig bare trist for NAS er det bruk for. Uten NAS blir det et tomrom og det kan ta tid å fylle med dertil vanvittige priser på reiser. Værst er det for alle de som mister sine cashpoints.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Jakal
10.11.2020 kl 19:43 5004

Ja, det må bortimot være århundrets tabbe (vel, ved siden av Camerons brexit-avstemning...) å avvise tilbudet på 300,- pr aksje. NAS var også før koronaen i knestående hvor gjelden hadde et strupetak . Vanskelig sak dette for regjeringen. Skal de bidra til ytterligere gjeldsbelastning, når fremtiden til de grader er usikker for luftfarten? Skal de redde et selskap som, med åpne øyne, har gamblet i en knallhard bransje? Eller er NAS så viktig for velferd og distriktshensyn (samt arbeidsplasser) at det er nasjonale hensyn som veier tyngst?
Jeg tror (dessverre) regjeringen og Nybø har landet på et riktig standpunkt, da særbehandling av NAS kunne gitt negative ringvirkninger. Det skal være et grunnleggende rettferdighetsprinsipp at kun livskraftige virksomheter støttes under koronakrisen. I Debatten i kveld er NAS tema, det blir interessant...
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 19:47 4986

De kinesiske eierne har aldri kjøpt en eneste aksje og har allerede flagget ned. Bare til info for de som er opptatt av fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 19:58 4949

Jeg tror du, samt mange andre ikke er klar over alle stegene før en eventuell konkurs vil ta sted. I første omgang en chapter 11 er høyst sannsynlig, noe som er direkte kverken for aksjonærer, men det vil holde liv i NAS over en lengre periode. Mange flyselskaper har overlevd tidligere på denne måten, samme gjør for eks Hertz bilutleier i USA nå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
suspekt
10.11.2020 kl 20:07 4926

De har jo gjort om hele lån til aksjer, i et forsøk på æ redde selskapet, de må jo være å kjøpe aksjer i aller høyeste grad. Hadde vel ikke så mye valg, men dog!!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 20:40 4855

Nei, det er stor forskjell på å bruke friske penger til aksjekjøp kontra å konvertere pill råtten gjeld til aksjer. For flere har det faktisk vært en god exit-mulighet. Og det kan det være fortsatt. Vi får se 9, desember. Igjen
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
oppturen
10.11.2020 kl 21:20 4741

Hvem i heiteste handler denne til 2 siffret øre beløp ?

Gi nå heller til Frelsesarmeen !
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
10.11.2020 kl 21:31 4704

Suspekt ...ærlig talt......"hadde ikke så my valg, men dog".. Ser du hva du selv skriver??

Når du har valget om å sikre en andel av pengene tilbake eller ingenting, så velger man jo det som smerter minst. Det milevidt derifra til en aktiv kjøpshandling. Hvis du ikke ser det er dette feil game for deg. Så har de selvsagt brukt anledningen til å selge seg ned fra aksjer de motvillige har blitt eiere av. Men med så store volum er det selvsagt håpløst å pøse ut alt på en gang så de må ta litt etter litt for ikke smelle kursen direkte i 1-10 øre. Samtidig er det håpløst å finne idioter blant de med så mye penger at man kunne solgt alt til en motpart. Det er ingen store investorer med ønske om å beholde eller øke formuen sin som er idiot nok til å gjøre det små-aksjonærene driver med. Det er jo bare å se på aksjonærlista. Ingen, ingen, ingen storfisker som aktivt har kjøpt, selvsagt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
china
10.11.2020 kl 21:32 4695

DE e ferdig!
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2020 kl 22:01 4592

Det hadde vært dårlig for Norge et sånt salg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
11.11.2020 kl 06:59 4342

Ifølge gårdagens FA vil Bråthen forsøke å ta over varemerkene Norwegian og Norwegianreward.

https://finansavisen.no/leder/2020/11/10/7586627/solar-plexus-hos-jacob-schram
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Stickafork_init
11.11.2020 kl 17:20 4088

Konkurs er muligens det riktige. Snakket med en MDGer på jobb. Han syntes det var bra NAS går konkurs pga klimaet. De oppsagte kan få seg jobb i grønne yrker sa han. Jeg ymtet frampå at de jobbene er ikke her ennå, det er vel 10 000 over natta som trengs. Han sa da de kunne ta seg butikk/vaske-jobber inntil videre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2020 kl 20:19 3956

Be den 13-åringen å gjøre ferdig leksene sine du.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Ørn AS
11.11.2020 kl 20:57 3906

Momentet kan fort snu nas sin vei. Vaksine, godkjenning av Max og flertall på stortinget for å redde kaoset.. uansett lite å hente for kreditorer ved en konkurs.. kjøpte 1 mill i dag så får vi se
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
11.11.2020 kl 21:40 3838

Link til fradragsskjema, når den tid kommer:-)

https://www.skatteetaten.no/person/

Har ikke brukt det selv på mange år, men det sies at det ligger der inne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
14.11.2020 kl 21:47 3389

altså, kreditorene vil stå i første rekke dersom selskapet går konkurs. dvs salgsverdien av flyene går først til kreditorene, og dermed er det ikke noe igjen til aksjonærene. Derfor har aksjonærene en interesse av at norwegian overlever 1 år til slik at man kan gradvis bygge opp positiv kontantstrøm igjen og over tid (20 år?), komme tilbake til tidligere aksjekurs.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
FunTrade
14.11.2020 kl 21:58 3360

Jeg forstår interessen til aksjonærene, men det mangler på vilje til å finansiere selskapet tilstrekkelig med egenkapital til å nå dit.

I stede ber man om mer lån fra staten, som om man ikke hadde nok av det allerede.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2020 kl 22:11 3337

hahaha beste svaret ever
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
15.11.2020 kl 10:05 3126

Spill for galleriet - det kan tenkes at staten går inn med kapital for å sikre videre drift. Spørsmålet her er om staten vurderer det for risikabelt (noe de har uttalet tidligere), men de kan jo endre mening. Jeg tror ikke på noen konkurs. Aksjonærene har fremdeles god tid til å hente kapital.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
OleR77
15.11.2020 kl 12:48 2966

Det er ikke Norwegian som er ansvarlig til å hente inn kapital nå. De har gjort jobben sin den første runden og vist regjeringen at de fikk slettet mye gjeld. Det er det fundamentale med støttepakker generelt til luftfarten i Norge som er problemet. De trenger å få kompensasjon for bortrevet inntekt akkurat som mange andre næringer i Norge har fått. Det er det Stortinget jobber med nå
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2020 kl 14:51 2824

Akkurat nå jobber de med å få sent hjem noen fotballspillere.....
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2020 kl 15:17 2755

Skal de fraktes hjem med norwegian? Isåfall er jo dette gode nyheter for NAS! Da får de omsetting i november også
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2020 kl 15:38 2716

De skal fly med vanlig rutefly til ulike destinasjoner. Det kalles karantene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare