Vi må ha politikere som forstår næringslivet og forutsigbarhet
Disse amatørene som styrer nå må vi kvitte oss med. Vi må ha folk som har jobbet mange år i næringslivet og som forstår hvordan næringslivet fungerer.
Tyskland, Frankrike og Nederland har forstått at det er viktig å ha en sterk luftfart og som de støtter. Norske politikere forstår ikke dette.
Tyskland, Frankrike og Nederland har forstått at det er viktig å ha en sterk luftfart og som de støtter. Norske politikere forstår ikke dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
nima
11.11.2020 kl 13:08
2823
Erlig talt , hva kan vi forvente med en samferdsels mister fra KRF og en nærings minister fra V. Ingen av dem har peiling hva som skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31
Du må logge inn for å svare
FunTrade
11.11.2020 kl 13:16
2769
Norwegian vil selvsagt til intervjueren i artikkelen ikke svare på dette spørsmålet om hvor mye cashpoints som er utestående i NAS. Svaret er jo at det er et sted mellom differansen på total gjeld i selskapet på 66,8 mrd og den rentebærende gjelden på 48,5 mrd. Ca. 18 milliarder er rentefri gjeld her og der. Sikkert mye rart, alt fra leverandørgjeld, avgiftsgjeld, cashpoints, solgte men ikke utførte flyturer.
Det er nok ikke rare håpet igjen for disse 18 mrd med gjeld som er rentefri hvis det går til helvete. Regner med at det ikke finnes pant bak noe av dette beløpet, som også inkluderer cashpoints.
Det er nok ikke rare håpet igjen for disse 18 mrd med gjeld som er rentefri hvis det går til helvete. Regner med at det ikke finnes pant bak noe av dette beløpet, som også inkluderer cashpoints.
Redigert 11.11.2020 kl 13:34
Du må logge inn for å svare
Blir vel omsatt aksjer for rundt 40 millioner kroner i dag. Mange som benytter anledningen til å få ned snittet og vi sier hola amigos til nye aksjonærer som har valgt å kjøpe akkurat denne aksjen.
Redigert 11.11.2020 kl 16:01
Du må logge inn for å svare
FunTrade
11.11.2020 kl 16:07
2677
Så et sted det var 3500 nye aksjonærer ((les=matte-ukyndige) bare i 3 kvartal. Så nå er det 70.000 lottojegere og ca. 15-20 långivere/leasingselskaper, hvor de sistnevnte bare vil bli kvitt shiten..
Merlin
11.11.2020 kl 18:12
2620
Det er selvsagt uhørt frekkt og imkompetent av TS å peke på politikerne når det går om å unngå konkurs i ett privat selskap, bare ikke kom å hold andre enn NAS selv ansvarlig, Nå får de vise at de har noe som kan overbevise Hareide, har de ikke det, er det ikke mer å få ifra den kanten utover det andre får.
Er dette riktig ? Etter at staten solgte seg ut av SAS i 2018, så har norske interesser bare hatt en liten aksjepost (3 - 4 %) i SAS. Inntil 2018 eide staten en
andel av KONTROLLEN i SAS.
andel av KONTROLLEN i SAS.
Nei. F.eks. Folketrygdfondet er en egen selvstendig aksjonær. Det er gjerne det selskapet staten bruker på
innenlandske investeringer. Det er motsatsen til SPU som bare eier i utlandet.
Norges hovedflyselskap er noe så viktig noe, så der kan gjerne staten være litt inne å sikre norske
interesser. Påse at kontrollen er norsk. Beskytte Norge. Men trengs ikke denne beskyttelsen behøver
ikke staten å være noe særlig aksjonær der. Underforstått at private norske interesser håndterer selskapet.
Dette er en type selskap det er viktig å hegne om for norsk infrastruktur sin del.
På luftfartsområdet i Norden er ting i endring. Norge får stadig økende markedsandel. Dette kan utvikle seg
slik, at det blir mer og mer naturlig at norsk luftfart står for større og større markedsandel i Norden. Og den
som er stor i Norden, kan begynne å få mer å si i Nord Europa. Sånt som Baltikum, kanskje Skottland,
kanskje nordre Tyskland og nordre Polen kan komme delvis "inn i folden".
Svenskene har rotet seg bort mht. sin organiserg av flyplasser i den søndre tredjedelen av landet hvor
87 % av Sverige bor. Men flere store innsjøer har i alle år komplisert bilde for dem. Også mht. hvordan
Sverige har blitt seende ut siden tidenes morgen. Danmark har begrenset luftfartspotensiale oppad. Finland
ligger også etter. (Men det begynner å komme noen mindre flyplasser oppover i Finland som kan kommunisere
med norske flyplasser. Kanskje særlig flyplasser fra Trondheim til Kirkenes).
innenlandske investeringer. Det er motsatsen til SPU som bare eier i utlandet.
Norges hovedflyselskap er noe så viktig noe, så der kan gjerne staten være litt inne å sikre norske
interesser. Påse at kontrollen er norsk. Beskytte Norge. Men trengs ikke denne beskyttelsen behøver
ikke staten å være noe særlig aksjonær der. Underforstått at private norske interesser håndterer selskapet.
Dette er en type selskap det er viktig å hegne om for norsk infrastruktur sin del.
På luftfartsområdet i Norden er ting i endring. Norge får stadig økende markedsandel. Dette kan utvikle seg
slik, at det blir mer og mer naturlig at norsk luftfart står for større og større markedsandel i Norden. Og den
som er stor i Norden, kan begynne å få mer å si i Nord Europa. Sånt som Baltikum, kanskje Skottland,
kanskje nordre Tyskland og nordre Polen kan komme delvis "inn i folden".
Svenskene har rotet seg bort mht. sin organiserg av flyplasser i den søndre tredjedelen av landet hvor
87 % av Sverige bor. Men flere store innsjøer har i alle år komplisert bilde for dem. Også mht. hvordan
Sverige har blitt seende ut siden tidenes morgen. Danmark har begrenset luftfartspotensiale oppad. Finland
ligger også etter. (Men det begynner å komme noen mindre flyplasser oppover i Finland som kan kommunisere
med norske flyplasser. Kanskje særlig flyplasser fra Trondheim til Kirkenes).
Redigert 11.11.2020 kl 19:58
Du må logge inn for å svare
Ørn AS
11.11.2020 kl 19:30
2527
Kjøpte 1 mill nas i dag litt på spekk om at momentet snur. Konk gir lite til kreditorer. Med vaksine og Max godkjenning rundt hjørnet kan de se verdien i å la selskapet overleve. Samt at det ser ut til å bli flertall på stortinget for å redde selskapet.. avveiningen for AS Norge ligger i å sende noen tusen på nav for godt
Jeg er mye enig mht. Telenor. Men i det siste har jeg oppdaget noe nytt. Svenskene overvåker oss. Ericsson, ABB og Telia. Watch out. Her må
vi gjøre noe. Samtidig må Telenor bli billigere. Svenskene har hatt en forferdelig overvåkingskultur siden 1880-tallet. Du må gange det med 100
for hva du tror, minst. Og de er worldwide med dette her.
vi gjøre noe. Samtidig må Telenor bli billigere. Svenskene har hatt en forferdelig overvåkingskultur siden 1880-tallet. Du må gange det med 100
for hva du tror, minst. Og de er worldwide med dette her.
Er enig mht. Hafslund, Dnb og lign.
67 mrd. kr. er ALTFOR mye i gjeld.
En NAS aksje er egentlig ikke verd noenting med den gjelden.
Så du ikke debatten i går ? Regjeringen vil ikke kaste penger i et hull med 67 mrd. i gjeld.
Staten kan reise noen få milliarder for å få et nytt hovedflyselskap opp å stå.
Staten kan reise noen få milliarder for å få et nytt hovedflyselskap opp å stå.
FunTrade
11.11.2020 kl 20:07
2456
Jeg fatter ikke den stadige bekymringen om fly og norsk infrastruktur. Infrastrukturen er der den. Både flyplasser, tårn, rullebaner og hele sullamitten. Den bevegelige delen, flyene, de får man snart slengt etter seg til halv pris. Den andre bevegelige delen, flyansatte, får bare en annen arbeidsgiver. Ingen av de som må slutte i NAS forblir arbeidsledige om de ikke vil, dersom (ehh..når..) NAS tryner ned i skifteretten, eller restrukturerer/deles opp på en eller annen måte.
Hva er det som får folk til å tro at høyinntektslandet Norge, med lange avstander plutselig står uten flytilbud?? Så et sted at Norge regnes som et av de 5 mest lukrative landene å fly passasjerer i. Det overrasker meg ikke.
Som noen her har nevnt før, utrolig mange som får kommunistiske tankebaner når det blir for rødt og plagsomt på aksjekontoen. Staten har ikke noe i flybransjen å gjøre annet enn å holde den faste infrastrukturen i stand, og den forsvinner ikke av noen flyselskapkonkurs.
Hva er det som får folk til å tro at høyinntektslandet Norge, med lange avstander plutselig står uten flytilbud?? Så et sted at Norge regnes som et av de 5 mest lukrative landene å fly passasjerer i. Det overrasker meg ikke.
Som noen her har nevnt før, utrolig mange som får kommunistiske tankebaner når det blir for rødt og plagsomt på aksjekontoen. Staten har ikke noe i flybransjen å gjøre annet enn å holde den faste infrastrukturen i stand, og den forsvinner ikke av noen flyselskapkonkurs.
FunTrade
11.11.2020 kl 20:10
2449
Ja...jo... men det finnes vanskeligere måter å bli kvitt pengene på, men hvis man absolutt må og det haster så er jo NAS tingen.
Redigert 11.11.2020 kl 20:15
Du må logge inn for å svare
Ørn AS
11.11.2020 kl 20:21
2424
Se Dagbladet i kveld.. regjeringen kan ikke sponse nye selskaper innen luftfart med hensyn til europeiske konkurransemyndigheter
Ørn AS
11.11.2020 kl 20:22
2421
He he time will show.. se Dagbladet i kveld, hvis regjeringen får flertallet på stortinget mot seg så blir det støtte
Flertallet på stortinget, dvs regjeringen med støtte fra FrP har talt. Hvis du ble lokket utpå av bønda, så er det trist.
FunTrade
11.11.2020 kl 23:06
2290
Å legge skjebnen til sine investering i hendene på politikere er det siste jeg ville gjort. Helt bingo om noe sånt lykkes.
Kan ikke staten bare overta lån og gjeld, sette krav til driften og vente til Corona er over og få betalt tilbake? Må da selvfølgelig være krav om nullvekst før lån er tilbakebetalt og at alt overskudd skal gå til tilbakebetaling.
Et statlig, usikret lån på 63 milliarder!!!! Dårlig ide selv om du glemte det åpenbare med å nulle ut aksjonærene. Les heller denne:
https://www.nettavisen.no/okonomi/pa-hoy-tid-a-sla-norwegian-konkurs/3424045532.html
https://www.nettavisen.no/okonomi/pa-hoy-tid-a-sla-norwegian-konkurs/3424045532.html
Redigert 11.11.2020 kl 23:57
Du må logge inn for å svare
Kruttgubben
11.11.2020 kl 23:57
2218
Synest synd på alle ansatte som mister jobbene her om NAS går over ende. Ikke lett å få seg jobb som pilot fremover vil jeg tro. De kabinansatte vil vel klare seg bedre da mange av de har en utdannelse som sykepleiere eller annen utdannelse utenfor flyindustrien.
FunTrade
12.11.2020 kl 00:01
2208
Hehe... du kan spøke og le.... det finnes kreditorer i NAS der ute som vil være sjeleglad om de får igjen 50% av pengene sine. Samme med aksjonærer. Også foreslår du at staten plutselig skal sikre at de får 100% igjen? Ja da hadde jo livet som långiver og aksjonær vært enkelt. Bare låne opp og måke penger i blinde i alt mellom himmel og jord. Går det til h.. så skal liksom staten komme inn og ta regninga?
Redigert 12.11.2020 kl 00:04
Du må logge inn for å svare
Det er jo synd på pilotfruene og pilotbarna også. Men det ordner seg nok når aktiviteten tar seg opp igjen. Uavhengig av NAS.
Uansett hvordan man snur på det så er det være eller ikke være for NAS. Jeg er ikke aksjonær. Kunne ikke tenkt meg å bli det i det hele tatt i dagens situasjon. NAS ønsker selvfølgelig å overleve. Men sånn som jeg ser på det så er vel den største kostnaden NAS har per i dag finanskostnader. Om staten gikk inn og ga lån på 1% rente så hadde NAS hatt 680 mill i renteutgifter per år. Det betyr at hvis NAS da klarte å kutte driften til et minimum så kunne de nok overlevd i et par år på dagens cash. Og så når Coronakrisen var over så kunne de bygd seg opp igjen.
Vi er nok mange som kunne tenkt oss en slik avtale selv...... Du lever jo på Fantasy Island, gutt. Bare det at du mener at staten skulle betale 100% for sure lån, sier jo ganske mye om manglende kompetanse.
Redigert 12.11.2020 kl 00:54
Du må logge inn for å svare
Tja. At finansgribbene nå sirkler rundt åtselet er jo normalt. Tror min kompetanse er god nok. Mitt innspill var ikke ment seriøst i det hele tatt. Mere en litt morsom ide.
Staten skal ikke sponse noe her. For noe tull.
Og hva har den svenske og danske stat gjort i SAS? Den tyske stat i Lufthansa ?
Slutt løgnene og hykleriet.
Selvfølgelig kan staten være aksjonær i et norsk flyselskap. Det har den også vært
kontinuerlig siden 1940 årene om ikke 1930-årene !
Og hva har den svenske og danske stat gjort i SAS? Den tyske stat i Lufthansa ?
Slutt løgnene og hykleriet.
Selvfølgelig kan staten være aksjonær i et norsk flyselskap. Det har den også vært
kontinuerlig siden 1940 årene om ikke 1930-årene !
67 mrd. i gjeld. Nei, vet du hva. Sånn søler vi ikke bort skattebetalernes penger her i landet.
Staten har vært i NORSK flybransje kontinuerlig siden 1930 eller 1940-årene. Det er en del av norsk kritisk
infrastruktur. Slik kommer det nok til å være i fortsettelsen også. Dette har ingenting med konkurransevridning
og ESA å gjøre ! Staten gjør dette på en måte som er fullt akseptabel.
infrastruktur. Slik kommer det nok til å være i fortsettelsen også. Dette har ingenting med konkurransevridning
og ESA å gjøre ! Staten gjør dette på en måte som er fullt akseptabel.
I Ungern sier de nå at Wizzair ska ta alla linjer i Norge efter Norwegian. Uansett kan Norwegian ikke leva med 6 flygplan
Redigert 12.11.2020 kl 05:48
Du må logge inn for å svare
Silva77
12.11.2020 kl 08:29
1930
Dessverre er det ikke mye håp for Norwegian 😢. Tragisk at det går mot konkurs 😢
Silva77
12.11.2020 kl 08:29
1930
Dessverre er det ikke mye håp for Norwegian 😢. Tragisk at det går mot konkurs 😢
Har du noe kilde på det ?
Jeg har blitt litt mer positiv innstilt til Wizz. De kan godt slippe til litt, om de holder lave priser
og er ok ellers. Fagforeningsgreiene er ikke så viktig for meg. Det er mye hykleriprat i det.
NAS går nok konk, men det kommer et nytt norsk i steden. NAS konker pga. gjelden på 67.
Jeg har blitt litt mer positiv innstilt til Wizz. De kan godt slippe til litt, om de holder lave priser
og er ok ellers. Fagforeningsgreiene er ikke så viktig for meg. Det er mye hykleriprat i det.
NAS går nok konk, men det kommer et nytt norsk i steden. NAS konker pga. gjelden på 67.
oldgrumpy
12.11.2020 kl 09:16
1867
skremmende lesning fra ts. Har man ikke forstått mer enn dette bør man ikke investere. For min del håper jeg nas går konkurs og at et nytt selskap etablers i enda bedre form, struktur og effektivitet. At en stormannsgal løve i nas giret opp selskapet skal ikke skattebetalere lide for....
FunTrade
12.11.2020 kl 11:31
1797
Vi må ha politikere som gjennomskuer spekulative selskaper.
Dette her ordner seg greit ved en Chapter 11 for NAS, så deles innholdet opp selger ut det som er av verdi, også må aksjonærer dessverre regne med en 60-95% utvanning til. Långiverne får kanskje 25%-50% igjen av sine milliarder.
Som nevnt før infrastrukturen i Norge er der, med rullebaner og tårn, det er bare flyene som har annen maling, og folkene vil etter noe tid være de samme som får en annen arbeidsgiver.
Dette her ordner seg greit ved en Chapter 11 for NAS, så deles innholdet opp selger ut det som er av verdi, også må aksjonærer dessverre regne med en 60-95% utvanning til. Långiverne får kanskje 25%-50% igjen av sine milliarder.
Som nevnt før infrastrukturen i Norge er der, med rullebaner og tårn, det er bare flyene som har annen maling, og folkene vil etter noe tid være de samme som får en annen arbeidsgiver.