NOL 2020. DEL 3.

Mogwai
NOL 10.11.2020 kl 21:37 64700


Forrige tråd er altfor lang nå. Starter ny.
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 11:12 3768

Hvorfor så "høy" omsetning om dagen? (i forhold til hva det har lagt på siste 8mnd)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
HAS
02.12.2020 kl 10:52 3841

Mange solgte under stuntet i går. Noen av de som solgte tidlig fikk mulighet til å kjøpe seg inn igjen billig, mens andre må betale dyrt om de vil inn igjen. En del aksjer har nok havnet i lommene til mer langsiktige aktører. Blir interessant å se om kursen blir mer stabil selv om det skulle komme nye ablegøyer. Dette er et røverkjøp selv om begge riggene legges til kai. Kjøp og hold er mottoet, folkens!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
02.12.2020 kl 10:45 3866

Ja der er gang i julehandlen..🎅 DISCOUNT PRICE😷
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 10:37 3911

Nol eksisterer nok ikke som selskap innen 1/2 år, enten blir det et rent Fredriksen HE selskap eller så går Nol inn i Sdrl, enkel matematikk dette her.
Sdrl gjelden kan løses på mang en måte ved en fusjon.
Volumet og stopploss raid, noen luringer posisjonerer seg , vent til oppdatert aksje liste dukker opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
5198
02.12.2020 kl 10:26 3945

Heller mer og mer mot at det skjer noe som noen har fått opplysninger om i denne, omsetningen vi ser om dagen er ikke naturlig for denne aksjen uten at det er noen som skal posisjonere seg før noe skjer, tenkere da på fusjon med SDRL eller lignende.

Ønskedrømmen hadde vært om Seadrill skilte ut HE riggene og slo disse sammen med NOL og Odfjell. Så kunne Fredriksen droppa den delen av Seadrill som ikke har HE rigger. Fredriksen må være lei segmentet i rigg som ikke er HE.

Valgte selv å øke beholdningen i dag da jeg tror dette mest sannsynlig er en overreaksjon.
Selgersiden blir mindre og mindre nå.


Rent teknisk kan denne virkelig gå raskt om den passerer ca 10kr, noe jeg ikke ser på som en umulighet i løpet av desember.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
parson
02.12.2020 kl 09:48 4081

Forstår jeg dette rett ang hendelsen på West Bolsta:

Denne hendelsen har ingen ting med at den skal inn mot land?, var det planlagt å gå inn for et tung løft?
Den hendelsen som blir omtalt er da et hendelig uhell som ikke har noe med forflytting av riggen?
Og riggen fortsatt er på rate? Eller er det tungløftet også en hendelse som gjør at den er uten rate?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
digfrack
02.12.2020 kl 09:39 4131

Tenker langsiktig, og er egentlig ikke sååå opptatt av det som skjer nå. Men er spent hvor mye nedetid det eventuelt blir. Selv om skadene er moderate, er det alltids styr med deler logistikk og personell når det er uforutsette hendelser som skader utstyr på rigg. Spesielt nå med covid 19.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
5198
02.12.2020 kl 09:24 3194

Står dette noe sted? Dette er info som er særs viktig. Fredriksen sitter jo på alle sider av bordet så slike ting kan komme veldig fort i forhold til hva slike prosesser pleier å ta av tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 09:20 3205

Antatte samtaler mellom Sdrl og Sdrl Partners nå om å slå seg sammen, det skjer ting i Fredriksen rigg nå og det vil skje mye neste 1/2 år.
Fredriksen trekker i alle tråder, PR i dag sitter han med store verdier i Nol, følg pengene.
Dette Odl tøvet skal dere bare glemme, disse to riggene skal Fredriksen tjene store penger på selv og drifte de i eget system.

https://www.dn.no/rigg/john-fredriksen/seadrill/seadrill-partners/seadrill-datterselskap-har-sokt-om-konkursbeskyttelse-i-usa/2-1-921991



Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
5198
02.12.2020 kl 09:20 3212

Virker som dette blåser over om en ser på kursen, kan en konkludere med at de samme som fikk info om hendelsen i går nå har fått litt mer info og er på kjøpern?
Tror egentlig det er viktigere at OPEC leverer en denne hendelsen på kort sikt.

Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 08:59 3299

Ergo kan jeg vanskelig se for meg skader på bop men heller på ringen og den burde være lett å få fikset eller erstattet selv om det ikke er lagervare
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 08:55 3320

Tungløftet måtte gjøres uansett i roligere farvann og hendelsen med flexjoint og goose neck assemblyet har da heller ikke noe med at de må inn i fjorden formoder jeg

De som får aksjer til under 8 idag er heldig
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
digfrack
02.12.2020 kl 08:52 3345

Det er bra hvis det er mindre skader. Men det er ikke en vanlig flex joint, men en såkalt reaktiv flex joint som er påmontert over den vanlige flex joint'en. Denne er langt mer trøblete å fikse. Men fra det jeg veit så er den godt beskyttet, så det kan være at skaden er begrenset til innfestinger/slanger på toppen. Jeg tipper goosnecken var festet til tension ringen, og at denne var parkert i diverter over mens de trakk de siste rørene. Da gir det mening at denne har falt langs stigerøret og ned på BOP'en.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 08:49 3359

Kan ikke se for meg at det vil bli veldig mye nedetid på denne hendelsen

For de som ikke vet hva dette er:
Riseren (stigerøret) er koblet mellom en flytende enhet i havoverflaten (rigg) og en fast komponent på havbunnen (brønnhodet). For å unngå brudd på grunn av bølgebevegelser og strømninger i havet må riseren ha fleksible ledd som kan ta høyde for både vertikale (opp–ned) og horisontale (sideveis) bevegelser.

Flex-joint (fleksibelt ledd)

For å kompensere for fartøyets sideveis- og rotasjonsbevegelser i havet må riseren ha en komponent som er fleksibel i horisontal retning. En stiv og ubøyelig riser kan lett få brudd på grunn av belastningene den utsettes for, derfor må vi ha fleksible ledd som reduserer belastningene.

Et skip som er koblet på brønnen, må hele tiden justere seg i forhold til vind-/bølgeretning. Det betyr at det snur seg i forhold til brønnen på havbunnen. En flyterigg vil bli påvirket av vind og strømninger i havet og må hele tiden kompensere for bevegelsene. Begge innretningene må holde seg stabilt på stedet over brønnen ved bruk av dynamisk posisjonering
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
HAS
02.12.2020 kl 08:48 3370

Husk at dette er en rigg med som borer 30% raskere enn de fleste. De har tydeligvis undervurdert hennes svære muskler. Gi dama skikkelig utstyr så tar hun igjen det tapte på no time😀
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Bolster
02.12.2020 kl 08:47 3373

Tror ikke det. Riggen går bare med 3 knop også. Det jeg hørte tidligere var at riggen skulle inn i roligere farvann for tungløft.
En annen ting jeg lurer på er hvordan kontrakten er utformet mtp vedlikeholdstimer?
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
HAS
02.12.2020 kl 08:35 3432

Må den inn til kysten for å få utført dette?
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Bolster
02.12.2020 kl 08:33 3443

Er ikke allverdens jobb å bytte flexjoint. Siste meldinger jeg har hørt nevner ikke skader på bop.

Hendelsen skal ha forekommet etter bop var trekt. Vet ikke hvilke system bollsta bruker for å trekke goosneckene.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
digfrack
02.12.2020 kl 08:22 3492

Det som da virker å ha skjedd er at sammenstillingen (Gooseneck assembly) som terminerer tilleggsrørene på stigerøret har løsnet og falt nedover marine riser til den traff BOP. På West Bollsta sitter det en såkalt "reaktiv flex joint" på toppen av BOP som er installert for å redusere laster på brønnen. Håper ikke denne er alt for mye skadet i tilfelle, for da blir det for en litt større operasjon å reparere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
NHH78
02.12.2020 kl 08:22 3464

Beklager at jeg skrev Mira.. hendelsen gjelder Bollsta ja som er hyret inn av Lundin og på fast kontrakt til Q2 2022 med opsjon til forlengelse ut Q4 22. Inntektene - dagratene på 300.000 usd blir skjøvet litt på da... om ikke Lundin betaler litt underveis mens utstyret repareres.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
02.12.2020 kl 08:15 3434

Det virker som dette er mest storm i et vannglass og at det var en hendelse mellom 2 oppdrag som trolig gjør nedetiden mindre enn den ellers ville ha vært.
Fin kjøpsmulighet for de som kjøpte på slutten i går. Tipper vi raskt ser 8-tallet igjen og blir ikke forundret om vi gjør det allerede i dag.
Mange vil nok sitte i NOL nå som Oddfjell viser interesse og NOL er i spill. Ingen overtar NOL til mindre enn 3 ganger dagens kurs og den oppgangen vil i alle fall jeg ha med meg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Jabbefly
02.12.2020 kl 08:15 3437

Får man tak i aksjer på 7 tallet ved åpning bør man kjøpe
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 08:11 3468

Da skal ikke denne mye lavere :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Bolster
02.12.2020 kl 08:08 3481

Hendelsen er på bollsta. Det har nå kommet fram at det er goosneck som har løsnet. Det beroliger meg. Burde la seg fikse innenfor rimelighetens grenser.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
zool
02.12.2020 kl 08:07 3481

Spørsmålet er antall dager med nedetid. Det er første kvartalet med to rigger i arbeid, så alt over 90 dager i arbeid er pluss i forhold til tidligere. Hvor mange dager trengs for å komme i pluss for fjerde kvartal? 120 dager, 150 dager?

Jeg solgte unna halvparten i går og sitter på resten. Greit å sitte med litt penger på sidelinjen før jeg vet hvor den bunner ut, da er det full fart inn i aksjen. Om den hadde stått i 30 så hadde jeg nok solgt alt. Men på disse nivåene? Nei, dette er kjøpsområde.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
parson
02.12.2020 kl 06:34 3646

Jeg ser i hvertfall at West Bollsta er i bevegelse nå på AIS.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 01:36 3770

Det ble nevnt at Bollsta Skulle inn i fjorden for rep og nå nevner du Mira. På Hvilken rigg skjedde hendelsen?
Fra før hadde vi en fallende gjenstand på Mira mens Bollsta lå til kai i Bergen så hvis det igjen har skjedd en DROPS så er det meget synd. Jeg håper hendelsen skjedde på Bollsta og at det er snakk om ikke alt for alvorlig hendelse.

En ting er sikkert at jeg slenger meg ikke på å selge såfremst jeg ikke vet hva som har skjedd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
02.12.2020 kl 00:07 3869

Meget enig👍
en professionel ledelse burde have informeret markedet og investors.
Det er sgu skræmmende og skal have konsekvenser....
Vi skal ikke finde os i at der bliver spekuleret så groft fra folk med insider viden....the incident skete IKKE klokken 15:00!!!
men "måske" før børsen åbnede....🤔
Der har siddet folk med særdeles vigtig viden og kunne shorte/handle big time....
SE BARE DAGENS HANDEL-OMSÆTNING I NOLl!!!! INDEN DER KOM BREAKING NEWS PÅ XTRA INVESTOR....
KURS SENSITIV INFORMATION BIG TIME....
IGEN EN fucking amatør ledelse 😤 yellow card💊
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 23:47 3928

Man børs melder ikke ting som ikke bør børs meldes..
130 mill mcap fall tilsvarer 50 dager/2 måneder nedetid, dette er årets over reaksjon og stopploss raid, gi markedet 1 uke og de dekker shorten de plasserte over på 9 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
01.12.2020 kl 23:45 3949

Dialog mellom selskap og børsmelding, ihvertfall en uttalelse er noe jeg anser som positivt. Det blir meldt om kontrakter, så hvorfor ikke opplyse om faktiske forhold når 50% av inntektene faller bort og man må spekulere og danne seg ulike meninger. Forventer dem 1uke eller 2 uker eller 3 uker nedetid? Hva skjedde egentlig? Selve uttalelsen trenger ikke nødvendigvis å børsmeldes, men et hvert selskap bør ha en dialog med aksjonærene. Særlig når et selskap er så sårbart at dem kun har to rigger. Hadde dem hatt 5 og en blir tatt ut er det ikke like kritisk, men også her hadde en liten info vært fint.

Vet det ikke er krav, men har sett flere ganger at selskaper som kjører en dialog har mere trofaste aksjonærer, mindre svingninger og flere større som tørr og satse. Nå er ikke NOL et selskap som har planer om å seile egen sjø, og blir tatt under vingene snart, så det er nok heller viktig å framstå som seriøs ovenfor kunder og aksjonærer når man driver egen butikk og prøver skaffe seg et navn der ute.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 23:36 3987

Vet du hva Fredriksen betalte for riggene?? Les deg opp før du kommer med slikt svada🤣
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 23:07 4101

Ja tenker alle som deg blir det trangt inn døra, de aksjene som i dag ble slukt (5 prosent av selskapet) sitter nå på lange hender, stopp loss gutta er ute ( amatørene)

Det blir uhyre spennede å se neste aksje liste
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
NHH78
01.12.2020 kl 22:54 4166

Selskapet hadde kommet med en børsmelding om det hadde vært snakk om lang nedetid! Og det er jo ikke sånn at inntektene fra disse dagene forsvinner.. kun skjøvet på til problemet er fikset! Wintershall har hyret West Mira ut Q4 2021 med opsjon på borring av 6 brønner til(ut Q4 2022) I snitt har West Mira hatt en «oppetid» på 86% i år.. var jo også ute 20 dager i Q2 med diverse reparasjoner. Så ikke noe stor dramatikk om de må inn å skru litt i et par uker.. Riggen fortsetter å bore den 5 eller 6.brønnen for Wintershall av kontraktfestet 10 stk når problemet er løst. Og med to rigger på dagrater 300.000 usd pr stk begge med opsjoner ut Q4 2022 så tror jeg refinansiering av gjeld går veldig fint! Spesielt med en Fredriksen som har vært ute en vinternatt før..
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 22:52 4186

Ned 25-30 prosent aksjefall fra dagens topp på 10% bortfall/q4 er årets over reaksjon, og disse riggene skal fortsatt drille i 25 år.
Vi får se om short spesialist Tåkerud fortsetter å pøse ut i morgen.
Tipper det sitter endel store kjøpere å gnir seg i hendene i kveld over et fantastisk kjøp, kanskje Odl?
Aksjelisten ikke oppdatert siden 11 september.

Og nå som rigg drar avgårde å greier, Rig opp 10 prosent i kveld, Odl opp 5%, jaja, sånn går no dagan når katten leker med musen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Dolly
01.12.2020 kl 22:18 4338

Snakker om mcap. Det har du kanskje ikke hørt om:)
Jeg solgte meg ut før fallet og kan kjøpe med rabatt. Det burde du også gjort, dumma.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 21:48 4464

Dersom det skulle vise seg å være skade på BOP, mener du oppriktig at det skulle vært børsmeldt?
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
01.12.2020 kl 21:44 4479

Nå skal jeg ikke henge meg opp i dine ord og er delvis enig med deg om man ser i det større bildet, men for di som kom seg ut får handle med fin rabatt i morra. Nettopp den usikkerheten siden selskapet ikke melder noe er hvorfor mange ikke hiver seg rett på etter å ha blitt kastet ut av SL. (Tenker ved meg, hadde jeg blitt kastet ut av en aksje i SL hadde jeg ikke på liv og død ville hoppet tilbake, setter ikke SL i aksjer man er long i. Da vil man først finne ut hvorfor falt kursen og hva skjedde, noe som er tåkete hos NOL.) Jeg tror på en del andre kortsiktige case med finfin avkastning mens NOL får pendle seg inn på et stabilt nivå. Gjør jeg 40-60% i andre aksjer spiller det ikke noen rolle om man kjøper nol på 6-7-8kr ettersom oppsiden er stor. Men å handle nå og risikere videre fall står jeg over.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 21:43 4402

Mange gribber som sikler, og tviler de som går inn på disse nivåene taper store penger på sikt, enten under NOL eller andre. At riggene dobler sin verdi under vingene til feks ODL er Fredriksen smertelig klar over og det blir nok med i regnestykket ved en sammenslåing.

Men dog, om dette er skade på BOP så kunne casen vært så mye dårligere :) Innkjøringsproblemene visste vi ville komme, så håper det er realiteten.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
tokerud07
01.12.2020 kl 21:21 4492

Selskapet lever allerede helt marginalt finansielt sett i forhold til gjeld kontra verdijustert verdi på riggene, og selv små forstyrrelser kan bli katastrofalt i forhold til destruksjon av aksjonærverdier, for ikke å snakke om hvis dette drar ut i tid. Riggene har etter det jeg kan skjønne falt tungt i verdi siden ervervstidspunkt, men slik kan det gå når man kjøper på spekk uten langvarige kontrakter og får markedet mot seg.

Mange aksjer/selskap som har trynet hardt i år og aksjonærene deres har sett verdiene av aksjebeholdningene fordufte, ikke særlig lurt å bli med i dragsuget som blir det kommende tapssluket NOL i Seadrill-sfæren.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare