NOL 2020. DEL 3.

Mogwai
NOL 10.11.2020 kl 21:37 50169


Forrige tråd er altfor lang nå. Starter ny.
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
HAS
03.12.2020 kl 10:43 4521

For at fjær skal bli til høns mangler vi bare melding om at det er flere måneders ventetid på deler...... 😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
03.12.2020 kl 10:54 4544

Bare tøys, holder sikkert med 1 uke😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

https://energi24.no/nyheter/gooseneck-ring-pa-10-tonn-falt-20-meter-west-bollsta-til-reperasjon

Kan nok ta litt tid dette. Hendelsen skjedde før brønnen var sluttført og de må nok tilbake og sluttføre etter rep. Må bla kutte brønnhodet og gjøre den overtrålbar sies det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Det fremstår mer og mer som at Seadrillsystemet ikke evner å drifte Nol-riggene på en forsvarlig og sikker måte med betydelig risiko for både liv og helse, samt skade på selve riggene.

Seadrillsystemet=klovneklubben. Hvilke oljeselskap vil signe NOL nye kontrakter til tilfredsstillende rater etter disse gjentakende alvorlige ulykkene??
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Bolster
03.12.2020 kl 12:55 4382

Er estimert til ca to uker. Brønnhodet kan kuttes på DP.
En hendelse som ikke skal skje, men ikke verdens undergang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Riggen skal drille i 25 år, og folk selger pga 14 dagers nedetid:-))
Knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Mener at bollsta har en tvilling bop stående en eller annen plass, får håpe det bare er snakk om å plukke deler. Det store spørsmålet er hvem som tar regninga, er de forsikret mot slike hendelser? Kan seadrill fortsette å fakturere for bemanning under reperasjonsarbeidet samtidig som NOL betaler for alt av materiell? Om så er tilfellet virker dette oppsettet å være tungt i seadrill's favør. Husker det var snakk om terminering av kontrakt sist når riseren dundret i bakken, det burde være mer aktuellt nå men de som hylte høyest da er vel fullastet nå. :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

12.54

Kansje du skulle meldt deg for tjeneste..?..En klovn ekstra i Seadrill klubben hadde kansje gjort godt...!?
Mvh.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
03.12.2020 kl 14:00 4535

Der var energi24 på ballen ja. Greit å få bekreftet hva dette dreide seg om.
Takk
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
03.12.2020 kl 14:18 4482

I det minste opp fra glemselen. Litt trøbbel for WM i startfasen, nå går den stabilt. Vi får tolerere litt innkjøringsproblemer for WB. Oppdrag Polmak fullført, snart er den i gang på Bask. Dette blir bra.

Ikke verst å få betegnelsen Superrigger

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/12/03/7594343/mer-trobbel-for-john-fredriksens-supperrigg-west-bollsta
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Herlig volumøkning vi har hatt siste uken. 10-20x av hva vi er vant til.
Ikke tvil om økt interesse ihvertfall - en gryende sektorrotasjon ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Hvorfor synes folk at det er så vanskelig å akseptere at aksjekursen i NOL er så lav som den er? Jeg registrerer at folk mener riggene bør ha en verdsettelse på 500 MUSD hver, basert på bokførte verdier. Hvilken verden lever dere i? Det spiller ingen rolle hvor mye riggene kostet å bygge, eller hvor mye de ble kjøpt for. Det som teller i dagens marked er:

1) Hvor god riggen er
2) Hvor lange kontrakter (eks opsjoner) riggene har
3) Hvor mange ledige rigger som finnes på markedet som kan gjøre samme jobben.

Det er flere andre småting som kan nevnes, men dette er nok de viktigste. Så for å ta de samme punktene mht til NOL:

1) West Mira og West Bollsta har potensiale til å bli bra rigger hvis de driftes riktig (slik Odfjell drifter Nordkapp). Enn så lenge har de åpenbart ikke klart dette. Disse riggene blir ikke mer attraktive enn den ytelsen de klarer å levere. Når de ikke klarer å levere bedre ytelse enn vanlige single derrick rigger, så kan man strengt tatt ikke forvente at de skal prises høyere enn single derrick rigger heller (ref. lav operasjonell oppetid, etc).

2) West Mira og West Bollsta har kontrakter som strekker seg et stykke inn i 2022. Deretter er det kun noen få opsjoner igjen, og etter det er det INGENTING. I dag har riggene forholdsvis høye rater, takket være kontrakter som ble inngått mens oljeprisen var høy. Men dersom de samme riggene skulle forsøkt å forhandle rater i dagens marked, så ville disse ligget adskillig lavere. Da snakker vi i størrelsesorden 250k dagen. Selv de beste riggene til Odfjell (som er vesentlig bedre enn NOL sine) ligger på "bare" 300k dagen. Og det bringer oss til det siste punktet.

3) Så lenge det finnes ledige rigger på markedet som kan utføre samme jobb, så er det nesten umulig for NOL å presse ratene oppover. Når man kan få en liten HE semi til ~ 200k dagen, så gir det ingen mening å betale 300k dagen for en rigg som gir marginalt høyere ytelse.

Så den dagen NOL klarer å overbevise markedet om at de vil klare å kapre nye kontrakter til rater som er høye nok til å dekke renteutgifter og avdrag på lån (og helst gi litt overskudd i tillegg), så vil også aksjekursen reflektere dette. I mellomtiden vil aksjekursen reflektere at dette er en meget risikabel investering.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

20.15

Du får begynne som konsulent hos både Tyskerene og broderfolket i øst...
Alltid plass til en ekspert kan du skjønne...
Trist at det bare jobber amatører i disse selskapene som ikke skjønner bæret..og i tillegg har de jo brukt eventyrlige summer på optimalisering/egne spek for riggene..
Kansje du kan foreslå de gamle riggene til Fred..?...
Du bør kansje også ta en telefon til Transocean...de påstår jo at det blir manko på harsk rigger fremmover ..og det blir det jo ikke i følge deg...(og hvem trenger slike rigger når man heller kan leie gamle årgangsrigger for en slikk og ingenting..)
Mvh.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
03.12.2020 kl 20:53 3840

Tournelon,
1. Er vi enig i at du er investor i odfjell ?
2. Du har oprettet en ho profil 29-11-20 ?
Keep the change 🤔
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
03.12.2020 kl 21:12 3782

Selv om det er vanlig med litt innkjøringsproblemer for nye rigger, er det alltid litt leit en stakket stund når det skjer. Da er det faktisk en trøst å se hvor mange som sikler etter å få kjøpt de 2 juvelene til en billig penge😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Ja, jeg er investor i Odfjell, og det er en grunn til det...

Men misforstå meg rett. Potensialet i NOL er stort. Men det forutsetter at de klarer å få riggene på nivå med Deepsea Nordkapp / Transocean Norge. Problemet er at det tilsynelatende er et stykke igjen før de er der. Belåning per rigg er lavere enn for Odfjell, så hvis de klarer å få i land nye kontrakter med gode rater, så er det uten tvil et attraktivt priset selskap. Men det er et stort "hvis".
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
DocAntle
03.12.2020 kl 21:29 3702

Du glemmer en viktig detalj: selskapene kan ikke grønnvaske seg selv med de andre riggene på markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Hvis ODL sine rigger er så mye bedre enn hva NOL sine rigger er....hvorfor er aksjekursen så lav i ODL...kontra NOL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Trymte
03.12.2020 kl 21:32 3683

Uten et "hvis" hadde kursen stått i 50 nå. Så får folk gjøre seg opp sin egen mening om risk/reward. Selv tror jeg dette blir meget bra, så lenge SeaDrill kutter ned på tabbene- og det tror de gjør etterhvert som de lærer riggene å kjenne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Ærlig talt? Aksjekursen i Odfjell priser selskapet til 3,7 mrd. Mot skarve 500 mill for NOL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Nettopp...det er vel derfor flere syns NOL har en bedre aksjeavkastning fremfor seg enn nettopp ODL...om det er et bra selskap driter vel folk i...bare det er penger å hente på spekulasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Nytt utstyr kan svikte, er det noen som har sagt det er menneskelig svikt? Odfjell som skal være best har også hatt innkjørings utfordringer på ny rigg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
nidarost
04.12.2020 kl 06:07 3196

Det er mye usikkerhet rundt uhellene til NOL på WB, som kanskje noen kan svare på?

Når stigerør (26 tonn) falt ned i oktober og «gooseneck»-ring (10 tonn) på mandag, hvem får regninga? For reparasjon og tapte dagrater? Verftet i Korea, riggeier (NOL) eller operatøren (Seadrill)? Eller er gråsonene så store, at juristene har fest?

Noen som vet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Bolster
04.12.2020 kl 08:54 2993

Riggeier. Seadrilll mottar neppe full dagrate.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
5198
04.12.2020 kl 09:55 2864

Nei dette blir det nok 10-14 dager nedetid av, synd selskapet går glipp av de pengene. Men i det store bildet betyr ikke dette stort. Begge riggene er på kontrakt i lang tid og det sikrer fremtiden. Så får vi se hva som skjer med selskapet i 2021. I 2022 tror jeg ikke selskapet eksisterer i den formen det er i dag.

Skal jeg tippe på hva som skjer så er det at kursen kommer opp i 25-35kr i løpet av året. Så blir de fusjonert inn i Seadrill til noe som tilsvarer en kurs på 50-60kr.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
ODF long
04.12.2020 kl 11:23 2749

Så kom vi med hodeløse kurs gjetninger igjen.....
I det store bildet så betyr det mye at man ikke får alle disse store kritiske ulykkene som kan medføre tap av menneskeliv eller en hel rigg. Odfjell har hatt tap av menneskeliv på sine rigger og det har alle andre selskap. Men man bør ikke få så mange av de før operatør reagere med kansellering av kontrakt eller på hue og ræva ut av norsk sektor. Det som er cluet her er at selskapene lærer av disse feilene og setter opp gode nok prosedyrer i etterkant. Jeg har selv jobbet for Lundin og de er MYE strengere på HMS enn det equinor f.eks er.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 11:32 2717

Selvsagt må man ta slike hendelser på alvor, og det blir gjort. Det er likevel ingen grunn for å overdrive konsekvensene av siste hendelse. Petroleumstilsynet har en meget lav terskel for å granske slike hendelser, og det fant de ikke grunn til i dette tilfellet.

WM har hatt stabil drift etter noen uhell i innkjøringsperioden, og det er ingen grunn til å betvile at dette vil bli tilfelle for WB også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
5198
04.12.2020 kl 11:46 2664

Ingen hodeløs kurs gjetning dette, på kurser rundt 30 kr prises riggene veldig lavt, når de skal inn i Seadrill systemet tipper jeg prisingene av riggene skal opp på nivåer rundt 500 Musd. Fredriksen gir ikke fra seg disse riggene uten at han mener han har fått en fair pris.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 14:34 2453

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/12/04/7595207/jakter-rigg-til-kjempekontrakt-i-barentshavet

Nok en bekreftelse på at det blir rift etter miljøvennlige rigger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Dolly
04.12.2020 kl 14:37 2440

Absolutt, men akkurat den kontrakten tror de går til odl.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
ODF long
04.12.2020 kl 16:30 2314

Odfjell begynner å få for mange kontrakter i forhold til rigger de har. De må vel begynne å leie inn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 16:44 2288

Sikkert et dumt spørsmål, men vil de nye boreskipene til Fredriksen kunne operere i et slikt miljø, eller er det helt uaktuelt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
ODF long
04.12.2020 kl 17:03 2240

Hvilke boreskip tenker du på?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 17:11 2231

Tenker på skipene til NODL som snart er leveringsklare. Men kan sikkert fortsatt skreddersys kundens behov, menkan vel ikke operere i et slikt miljø?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Malvinas
04.12.2020 kl 17:20 2209

Tror det er en dårlig idé. Står også spesifikt at de skal ha en HE Rigg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 17:34 2174

Da trekker vi spørsmålet. Fredriksen har nok en plan😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Enig. De fleste riggene har allerede arbeid i all overskuelig fremtid, Deepsea Stavanger skal kanskje tilbake til Total etter arbeid for AkerBP, og da gjenstår bare Nordkapp. Men det ville vært rart om AkerBP ikke har nok arbeid til å sysselsette denne.

Cat D riggene til Transocean kan være gode kandidater for disse jobbene. Ellers har jo Hercules boret mye i Barentshavet for Equinor de siste årene.

Det som er interessant er at en 7 års kontrakt forsvarer et nybygg, noe som egentlig er helt utenkelig i disse tider...
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 18:17 2096

Oljeutvinning begynner å bli en politisk omstridt aktivitet, og de fleste selskaper vil etterhvert vektlegge å fremstå som miljøbevisste. Derfor vil dette bli et stadig mer sentralt spørsmål for rigg-selskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

Vel, teoretisk så har det noe å si hva det kostet å bygge riggene. Dersom bokført verdi er lavere enn virkelig verdi skal riggene skrives ned. Hva skal hensyntas i virkelig verdi:
1) Hvor god riggen er
2) Hvor lange kontrakter (eks opsjoner) riggene har
3) Hvor mange ledige rigger som finnes på markedet som kan gjøre samme jobben.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2020 kl 20:57 1883

Og et moment til som er like viktig

Hvilke rater er det mulig å oppnå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare