Beste fond for 2021

Slettet bruker
11.11.2020 kl 15:17 132911

Har i dag alfred berg global, Black rock world fund tech og handelsbanken hålbar energi

Tenkte evt ha 2 stk til, hva ville dere anbefale og hvorfor?

Sett litt på C world healthcare...
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Kramerica Ind
12.01.2021 kl 18:20 20323

Tja. Jeg nevnte fondene jeg har investert i, KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar og KLP AksjeNorden Mer Samfunnsansvar, som er faktorfond, med bare 0,18 % i forvaltningshonorar. Disse "investerer bredt globalt i aksjer som blir rangert høyt på kriterier innen miljø, sosial ansvarlighet, eierstyring og selskapsledelse", i følge beskrivelsen av fondene. De investerer også i en del ganske vanlige selskaper, som kanskje ikke sees på som spesielt grønne, men selskapene er vektet etter hvordan de scorer på de nevnte kriteriene (og fossilselskaper og en rekke andre typer selskaper er selvsagt utelukkede). Fondene er, i motsetning til nesten alle aktivt forvalta fond, svanemerkede. Det kan ha med hvem som har søkt om det osv,. men jeg har generelt stor tillit til at svanemerkede produkter og tjenester virkelig er miljø- og klimavennlige.

Jeg skal innrømme at det sikkert ikke finnes indeksfond/faktorfond innen alle kategoriene du nevner. Noen av dem, som ny teknologi fra Norden, er vel litt for smale kategorier til at det er mulig å lage et fond med bred nok portefølje. Jeg får moderere påstanden til å hevde at det finnes faktorfond/indeksfond i mange kategorier, blant annet flere grønne fond. Jeg vil hevde at det er lurt å velge fond innen litt brede kategorier, ettersom man da får spredt risikoen mer, som jo er mye av poenget med å investere i fond. Jeg tror det er akkurat like vanskelig å spå hvilke bransjer som vil stige mest på børsen, som å spå hvilke enkeltaksjer som vil gjøre det best. Jeg har så liten tro på muligheten for å plukke vinnere på børsen, at jeg vil mene at den eneste grunnen til å velge en enkeltbransje eller enkeltaksje er at man ønsker å støtte bransjen eller selskapet. Ellers bør man bare spre risikoen mest mulig og velge fond med lavest mulig forvaltningskostnader.

Jeg tror helt klart man kan ha flaks i 10-15 år på rad, og jeg tror det er det Skagen hadde. Det startes mange nye fond hele tiden, og da vil noen slumpe til å ha veldig flaks. Noen vinner førstepremie i Lotto flere ganger også, uten at det kan mistenkes at de har et spesielt talent for spillet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 18:35 20334

Ok ja. Takk for svar.

Jeg har tro på at virkelige megatrender kan gå mye på f.eks. ti år, slik laks har gjort. Hadde det vært et aktivt forvaltet fond med fokus på lakseoppdrett rigga til cirka i 2010, ville det nok ha vært lønnsomt til i dag. Om det ikke er det som kan anses som klare megatrender, så er jeg helt enig i at det blir mer gjetning, ja. Det kan hende at jeg «kjører på» med det jeg har valgt i flerfoldige år, for så å gå mer inn i indeksfond, for indeksfond er slettes ikke dårlige saker.

Det er flere plusser ved indeksfond, helt klart, men jeg ser for meg at et indeksfond innen fornybar energi nå til dags i større grad ville ha plukka for stort også i de aller mest overprisa aksjene. Aktiv forvaltning kan trolig sørge for en større kjerne med solide selskaper med det fundamentale mer i behold, det tror jeg.

Det som er spennende, er alt som skal omveltes i verden, alle de store endringene for åra som kommer. Der ligger det muligheter, og man kan gjøre sin research på årlig vekstrate på outlooken, CAGR.

Fornybar energi og kunstig intelligens syns jeg peker seg særlig ut, selv om det ikke er garanti for noe. Plutselig en dag kan det bli aktuelt med «trygg kjernekraft», og det kan komme langt bedre strømledere. Ja, hva da med alle solparker og vindmøller.

Det er noe som kalles ETF-er også, men enn så lenge med en begrenset meny fra ASK, og enda mer begrenset om man vil gå for mesteparten fra norske og nordiske tilbydere («stay local» mtp. tilbydere). Attpåtil er det smått med belåningsgrader der, slik at det kan påvirke ens fleksibilitet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
kazynor
05.02.2021 kl 13:47 19142

Jeg har et spørsmål ang fond som jeg plutselig begynte å lure på:
Altså, jeg har ikke utbytte-fond, men hva hvis aksjeposter i ett av fondene jeg har gir ut utbytte en dag? Hva skjer da med pengene? De går vel ikke til meg på noen måte, men verdien av utbytte må vel reflekteres i verdien på fondet på ett vis? Noen som vet åssen dette foregår?
Slettet bruker
19.02.2021 kl 00:56 18057

På godt engelsk er det fond som er av typen acc eller dist. Førstnevnte reinvesterer eventuelle utbytter i fondet, mens sistnevnte deler ut utbytte. De aller fleste fond fra norske tilbydere er «acc-er», men det fins noen ytterst få fra norske tilbydere som faktisk er «dist-er». Eier man et utenlandsk dist-fond, så kan det vel bli noe mer komplisert med skatt, så det gidder jeg ikke. Ellers da, så er det bare å se i prospektet for hvert enkelt fond, eventuelt kontakte tilbyder av fond.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 00:59 18017

Nå vel... Flere DNB-fond har gjort det dårlig, og jeg tenkte å nevne dette DNB Bioteknologi B... Dårligere enn indeks, dårligere enn kategori, dårligere ved fall og dårligere ved stigning, i alle fall så langt:

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000014YSS

Det er ikke sikkert at DNB blir en av favorittene når fond skal velges, men man vet jo aldri...
Michelseb
20.02.2021 kl 15:18 17766

Hva tenker dere om utvikling på storebrand fornybar og Handelsbanken bærekraftig den siste tiden?
Jeg har solgt meg delvis ut av storebrand og satt over på globalt indeksfond, men lurer på om jeg gjør den dumme nybegynnerfeilen at jeg følger for mye med når jeg uansett har planer om å la pengene være i minst 10 år.....
Jensenpirken
20.02.2021 kl 15:58 17757

Ja la merke til det der på Shareville. Storebrand fornybar energi har gått over 100% siden fondet ble lansert for oss vanlige fondskjøpere for noen måneder og etter å etter å ha falt 4-5 % den siste tiden ser man mange får panikk. Kommentarer som «fyttirakkern» «dette går til helvete» «jeg har tapt enormt» popper opp.

Tenker da at man har litt feil tilnærming til aksjefond. Tenker at man må være forbredt på perioder med enorme verdifall i disse fondene, men da blir jo andeler billigere å handle.
Michelseb
20.02.2021 kl 16:09 17765

Ja det er jo dommedag-stemning der inne! Tar det som læring. Åpenbart bør man heller fylle på når det er billigere. Det var logisk da jeg leste meg opp, men helt annerledes når jeg nå står midt i det selv!
Jensenpirken
20.02.2021 kl 16:46 17767

Å spare i globalt indeks fond som du gjør er helt perfekt. Bestem deg for å være long og ikke gjør større enkeltkjøp enn hva du er komfortabel med. Aksjefond skal være morro, kjøp litt etter litt så vil det nok stige etter hvert. Over tid er det jo ingen risiko i et globalt indeksfond
Slettet bruker
20.02.2021 kl 16:57 17761

BGF Next Generation Technology A2 - spennende fond uten for stor vekt av de store teknologiselskapene
BGF World Energy A2 - økende oljepris
BGF World Technology A2 - mye bedre enn for eksempel DNB Teknologi
Handelsbanken Bærekraftig Energi - et must i en fondsportefølje
KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II - som over, mye av veksten kommer i emerging markets
KLP AksjeGlobal Indeks V - kjedelig indeksfond, rimelig og grei eksponering på langsiktig vekst
Storebrand Vekst A - Et av de bedre fondene med fokus på Oslo Børs.
Redigert 20.02.2021 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Maduro
20.02.2021 kl 21:20 17665

iemg, emerging Markets ETF
Byzantin
21.02.2021 kl 14:09 17558

I tilfelle verdens sentralbanker ikke greier å holde dette oppe lengre, eller at aksjeverdiene globalt av andre grunner skulle få et større fall, ville det ikke da være fornuftig å sette penger i et fond som ikke er avhengig av hvilken vei markedet går, dvs. et hedgefond, eller long/short-fond? Er det noen her som har erfaring med slike fond? Jeg har hørt at det fleste fond med en slik investeringsstrategi ikke er tilgjengelige for småsparere, eller at minsteinnskuddet er såpass høyt at det uaktuelt for de fleste. Finnes det noen gode unntak her?
Slettet bruker
21.02.2021 kl 14:34 16507

Dette har du rett i. Først var jeg i Handelsbankens fornybarfond før jeg hoppa inn i Storebrands fornybarfond tvert det var tilgjengelig. Det er ikke svada at fornybart er en megatrend, men ja, verdiene kan svinge. Men... Storebrands fornybarfond er tross alt aktivt forvaltet, ikke for dyrt, og det er bra. Da betyr det at de kan velge blant de mest solide selskapene med det de anser som vinnerstrategier, i hovedsak innen sol- og vindkraft. Hadde de vært et fornybart indeksfond, så ville de ha avspeila både hummer og kanari og ikke skilt mellom gull og gråstein. F. eks. unngår de å avspeile de verste luftslotta innen hydrogen, eller de med de mest spekulative grønnvaskingene. Så... Meningen min er at aktiv forvaltning passer utmerket innen ESG/fornybart, og det behøver ikke å være «veldig aktivt forvaltet».
Redigert 21.02.2021 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
hill
22.02.2021 kl 01:08 16324

Rockall - Har lest alle innleggene i denne tråden og er svært enig med det du skriver.

Det sies at indeksfond skal være mest fornuftig å investere i, spesielt på grunn av lave gebyrer,
samt et de gir avkastning tilnærmet lik den indeksen de følger.
Mener som deg, at dette kan være en sannhet med modifikasjoner.
Spørsmålet er vel heller om en har anledning til å følge med litt aktivt selv og hvilke typer fond en kjøper,
samt hvor mye den årlige, gjennomsnittlige avkastningen av fondet har vært i løpet av de siste 3 - 5 eller 10 årene?

Eksempelvis har "BNP Paribas Energy Transition C C" gitt +180% avkastning i løpet av siste 12 månedene!
(Ser at fondet kan kjøpes i S'Banken om noen lurer på det).
Synes ikke da, at det blir feil å betale et årlig gebyr på 2,13%, når stigningen har vært så formidabel på bare ett år!

Om en derimot kjøper fond, gjerne anbefalt av sin bank og putter dem, månedlig, inn i sin pensjonskonto
og ikke følger med på fondets utvikling, kan det koste dyrt å måtte betale 2,13% i årlige gebyrer fram til en blir pensjonist!

Hadde selv 5 norske indexfond (anbefalt av banken). Disse gav for så vidt grei nok avkastning, men langt ifra
det som andre og til dels utenlandske forvaltede fond hadde levert i samme tidsrom.
Byttet derfor ut de 5 index-fondene mot 5 forvaltede fonn, for mindre enn 6 måneder siden.
Alle har til nå gitt en avkastning mellom 28 og 32%, i løpet av litt over 5 måneder.
Synes da at årlig forvaltergebyret (alle mellom 1,05 og 1,51%) er helt greit å betale.

De 5 nevnte fondene er: Black Rock World Technology A2, JP Morgan US Technology Fund A,
Morgan Stanley US Growth Fund A, Øhman Global Growth, samt Storebrand Fornybar Energi
(hvor sistnevnte ble innkjøpt et tid etter de 4 første).

Mener selv at oppgangen for vekst- og teknologi-fond vil fortsette, også i dette året, etter hvert
som det vil roe seg i forhold til koronaen.
Grøn/fornybar energi, samt kunstig intelligens er kommet for å bli og vil bli mer og mer viktige i tiden som kommer.

Rockall - du skulle ikke ha et godt tips angående fond som er investerte i kunstig intellegen?
Redigert 22.02.2021 kl 01:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2021 kl 19:29 14414

Ja, jeg mener det er både og, og viktig å se an når det kan være gode anledninger til å kjøpe, holde og selge.

Energi er vel sensitivt, og kanskje særlig fornybar energi, men fornybar energi skal bli et vekstområde som verden vil satse stort på (samlet sett) i mange år framover. Et indeksfond på grønn energi (eller generelt ESG) ville ha plukket nærmest i blinde, og det er mye juggel der. Et aktivt forvaltet fond innen feltet kan derimot velge selektivt innen de mer solide og fornuftige som kan bane seg vei videre, som har livets rett og vel så det. De kan unngå de verste luftslotta innen hydrogen, f.eks.

Jeg kan ikke komme med noe konkret tips som jeg kan stå inne for, men Allianz er et eksempel på en tilbyder av fond med fokus på kunstig intelligens. Også kunstig intelligens er vel sensitivt nå, og mye er nok temmelig høyt priset, eller overpriset. Likevel ser det ut til at selve megatrenden med kunstig intelligens vil fortsette i et godt spor, med spådommer om høy årlig vekstrate i åra som kommer.

Tror det er fornuftig å se på hva som er de største eiendelene til fond. Det er ikke sikkert det er «lurt» med Tesla som den største eiendelen i et fond som fokuserer på kunstig intelligens, f.eks. Og nå kan en jo følge med på hvordan Astra Zeneca vil påvirke DNB Bioteknologi B.

Børsene generelt ser ut til å være skummelt høyt priset nå. Jeg tenker at selektivitet, nøkternhet og penger på sidebenken kan være smart.

Ps.
Stigende renter kan slå hardere mot grønne aksjer og teknologiaksjer, generelt sett, men stigende renter kan også bidra til at færre noteringer innen disse feltene, slik at den kapitalen som er interessert i disse aksjene, ikke får enda flere muligheter å fordele seg på innen sektorene.
Redigert 15.03.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
BALLEPILOT
15.03.2021 kl 22:44 13979

Kjøpe fond nå eller kommer krakket?
Slettet bruker
16.03.2021 kl 08:52 13855

Se på Shiller P/E ratio og Buffett-indikatoren. Hva sier historien om hendelser på børsene når disse har vært såpass høye..? Det er i alle fall varsellamper. Hva hviler kursene på..? Kun på solide fundament..? Hmmm... Hva med alt av lån som tas opp..? De må jo betales tilbake...

Ikke noe tips, men jeg tror ikke dette er en god periode å kjøpe fond i. Bare hva jeg tror. Kanskje åpner det seg en langt bedre anledning innen 1-2 år. Ja, jeg vet at det er vanskelig å holde penger på sidelinja når så mange har det moro ute på banen, men... Det er alltids et men... Hvor stor gjenværende oppside er det igjen nå før børsene surner skikkelig..? Ingen kan forutse det store krakket med sikkerhet, et «huge major market crash», og det kan komme mindre korreksjoner før den tid.
BALLEPILOT
16.03.2021 kl 09:19 13816

Ja gudene vet, jeg kjøper litt nå så får vi se. Med tanke på vaksinering så kan det jo være at vi vil se en lysere tid snart og da får man en liten oppgang til...
china
16.03.2021 kl 12:52 13734

Ikke en god periode å kjøpe i fond?? Så kjøpe hver mnd i 2 år, kontra vente i 2 år for å kjøpe!!! Tror du man kommer best ut med siste alternativ? Virkelig??
Du vet at et fond bytter ut aksjene i porteføljen med jevne mellomrom! Virker som ikke folk skjønner det!! Spesielt når man er redd for å kjøpe et fond på topp! Uken etter kan jo hele porteføljen være byttet ut.
Jensenpirken
16.03.2021 kl 19:06 13622

Jeg er positiv. Så langt i år er DNB global Indeks opp 4,2%. Jeg tipper at 31.12. 2021 så vil fondet vil være opp 15- 22% for året.

Dette er bare ren gjetting så klart, men ser for meg at børsene vil stige sakte men sikkert fremover.
BALLEPILOT
16.03.2021 kl 23:09 13478

Kjørte 50 50 på Blackrock world technology og jpm china fund. Tenker også å gå inn endel på klp index fond
Jensenpirken
17.03.2021 kl 00:33 13429

Gratulerer, tror det var meget smart. 👍
Slettet bruker
17.03.2021 kl 16:57 13246

Ja, det tror jeg så gjerne, og jeg vet selvfølgelig at fond endret porteføljen sin, og du vet at jeg vet dette.

Regelen er at man tjener mer på å være i markedet enn utenfor, men jeg tror vi har kommet til et unntak fra regelen. Om det store krakket ikke kommer med det første, så i alle fall en god korreksjon på 10-15% innen tre måneders tid. Om det heller ikke kommer en slik korreksjon innen tre måneders tid, så virker børsene rimelig strukket nå. OSEBX er også på høy RSI-verdi og virker overkjøpt. Hvor ses da den store oppsiden fram til sommeren når det meste er priset til perfeksjon og tre år fram i tid..? Tror du ikke at smarte penger trekkes ut av markedet for tida..?
Slettet bruker
17.03.2021 kl 16:59 13240

Det virker fornuftig for året ved årsslutt, Jensenpirken, men mellom her og 31.12. kan mye skje.
BALLEPILOT
17.03.2021 kl 21:06 13158

Takk, det føles bra 🙏
Sigsig
18.03.2021 kl 04:46 13045

Selv er min strategi å kjøpe fond hver 14. dag. Har begynt nå "på toppen" med et litt forsiktig beløp som gjør at jeg kan holde det gående i samme takt med rom for å øke. Om markedet går ned 10% øker jeg overføringene 30%. Går markedet ned 20% øker jeg overføringene med 60%.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 08:31 12936

Det virker fornuftig, særlig nå. Da syns jeg du har lagt inn en god mekanisme.
kaedureddfor
18.03.2021 kl 08:32 12931

Konsum
Slettet bruker
18.03.2021 kl 08:33 12928

Interessant vinkling på bitcoin-kurs vs. teknologiaksjer her, og dermed også teknologifond:

https://www.dn.no/utenriks/bitcoin/kryptovaluta/mark-mobius/-jeg-haper-og-ber-om-at-bitcoin-ikke-krasjer/2-1-982782
Michelseb
08.06.2021 kl 17:50 9278

Jeg har samlet all sparing i DnB global indeks. Merket at jeg ikke hadde ro nok til å sitte stille i de aktive fondene med høyere risiko… typisk nybegynner.

Burde man fordele 50/50 i et nordisk og globalt indeksfond, fremfor å bare ha et globalt?? Hva tenker dere?
Redigert 08.06.2021 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
china
17.06.2021 kl 19:32 8776

Ser bankaksjer faller stygt over dammen!!! Finansfondene vil vil være kraftig røde i morgen.
Jensenpirken
17.06.2021 kl 22:17 8705

Noen dager gjør vekstaksjer/sensitive aksjer det best, andre dager sykliske/verdi aksjer det best.

Men krona svekker seg mye også. Finans ser nokså robust ut nå når økonomien åpner mer og mer opp verden over. Ser også at flere aktive globale fond har fylt opp med mer bank/finans noe som viser at forvalterne har god tro på den sektoren fremover.
Slettet bruker
22.06.2021 kl 14:01 8455

Om jeg skal ha tro på fond nå, så må det være innenfor høyrente og helse og... helse for jordkloden (esg/fornybart). Ser for meg mye oppdemmet underforbruk innenfor helse, samtidig som forbrukerne sitter på midler klare til bruk, og så kan esg/fornybart gjøre sterkt comeback etter å ha fått en real ørefik. Det må jo settes riktig store ressurser inn på esg/fornybart, og det er noe alle vet.

Bare hva jeg jeg tenker. Ikke noe mer enn det, og slettes ikke noe tips av noe slag. Enhver får ta sitt eget fulle ansvar i omgang med verdipapirer.
t3sm
23.06.2021 kl 09:08 8336

Veldig overasket over utviklingen til grønne fond og teknologi. Men har foreløpig ikke gjort noen endringer. Vektet meg lktt ned når nedgangen begynte tidligere i år, men hadde ikke sett for meg denne nedgangen. Satser på at markedet bare har en liten dupp for så å komme kraftig tilbake i løpet av sommeren/høsten. Vi vet jo alle at det skal satses på fornybart, så rart om utviklingene ikke skulle følge etter når pengene, og målene, kommer til de grønne selskapene.

Har riktignok satt mer inn i globale indeksfond. Kjedelig det, men det er der mine fond nå går i pluss!
Slettet bruker
24.06.2021 kl 09:21 8255

Ja, men samtidig så var mye på grønt drøyt prisa, og en kan vel også si "riktignok av god grunn". Om prisingen blir like høy igjen samtidig som verden går videre og det satses for fullt på grønt, så bør jo prosentene komme. Om man sammenligner det (helt vilt) med biotek, så er det mye der som er drøyt prisa på noe som bare kanskje kommer, men innen grønt så vet vi jo at det kommer... Det grønne skiftet kommer med mer styrke, og omstillingen vil vare i mangfoldige år.

Globale indeksfond kan til tider være "kjedelige", men de kan bidra til å balansere, også risiko. Det er nok et klokt valg å ha globale indeksfond i porteføljen sin, tror jeg. Fond med fokus på enkeltsektorer vil være mer sensitive innimellom, og en må vurdere å sikre gevinst innimellom for så å komme tilbake etter et tenkt fall, f.eks., alt etter om man bare vil sitte på fondsandelene fortløpende uansett eller om man vil foreta seg noe mer aktivt. Den forventede årlige vekstraten for fornybar energi er nokså høy, mener jeg, så det ser lovende ut på sikt. Sjekk kilder på nett. Se gjerne CAGR (compound annual growth rate). Jupp...
Slettet bruker
25.06.2021 kl 09:43 8154

Tror det kan tennes en grønn sommerfest, ja...

https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2021/06/18/7691381/alt-ligger-til-rette-for-ny-esg-fest

Grønt bør ha gjort unna det store fallet sitt nå, slik at det er klart for store byks opp igjen. Mye annet, også såkalte gjenåpningsaksjer inkludert olje og gass, ser i stor grad "ferdigprisa" ut i det korte bildet, gjentar i stor grad...
t3sm
25.06.2021 kl 09:48 8142

For ikke å snakke om megapakken, som utvides til flere megapakker, som skal sikre det grønne skiftet i USA, blir straks ferdigstilt. Også har vi EU sitt "new green deal" så her ligger vi virkelig an til en grønn fest resten av året.
Slettet bruker
25.06.2021 kl 10:00 8119

Viktig poeng det, og i tillegg går stadig kostnadene for fornybar energi ned, som forventet:

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/39l5lv/kostnadene-for-fornybar-energi-fortsetter-aa-falle

Da har jeg frisk og fornya tro på Storebrand Fornybar Energi framover, og lignende fond. Ingen garanti for noe som helst her i verden, men jeg syns det ser bra ut for grønt akkurat nå mtp. nærmeste framtid, og ja, det kan være resten av året. Selvfølgelig har jeg tro på grønt for lang sikt også, selv om det nok vil komme stygge skjær i sjøen på et eller annet tidspunkt innen alle sektorer.
Slettet bruker
26.06.2021 kl 12:15 8037

God analyse/anbefaling mtp. Storebrand Fornybar Energi:

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/06/26/7696022/roper-kjop-om-fem-solaksjer-spar-to-stk.-opp-mer-enn-50-prosent?internal_source=sistenytt

Fondet har jo Sunrun og SolarEgde Technologies blant de største eierandelene sine.

Vil også legge til at det begynner å se mye bedre ut på grafen til Vestas Wind Systems, som er fondets største eierandel. Bare et inntrykk jeg har, og som kanskje flere andre har.