Photocure 2021

Hallvar
PHO 12.11.2020 kl 11:48 23816

Jeg har i mange år vært aksjeeier i Photocure og har derfor vært med på mange oppturer og nedturer de siste 10-12 årene. For noen år siden var også dette forumet en plass hvor en kunne drøfte saker på en god måte, men da "nye"medlemmer valgte å bruke dette forumet til mer eller mindre usaklige innspill, så har min interesse for å delta avtatt. Jeg kommer nok ikke til å være en aktiv bidragsyter i tiden fremover, men jeg ønsker nå å dele noen tanker med dere som jeg ikke kan la være å tro på selv. Dessverre :)

La meg begynne med konklusjonen først og så skal jeg forklare hvorfor jeg tror dette skjer etterpå.

Konklusjon : Photocure kommer til å bli kjøpt av kinesiske interesser i løpet av 2021. Ihvertfall tror jeg at de kommer til å forsøke å kjøpe selskapet. Dette er vel et scenario som mange vil oppleve som positivt da det fort kan dra kursen opp med alt fra 50-200%, men for meg er dette langt under det potensialet som jeg ser i aksjen.

Begrunnelse for min påstand :
1)Selskapet har vist en veldig flott utvikling de siste årene. Jeg skulle selvfølgelig sett en enda raskere vekst, men hvis en ser på tallene/faktaene så er det en solid vekst. Det viktigste er allikevel at teknologien/produktet er anbefalt og superior til alternativene. Det indikerer at den positive veksten kommer til å fortsette. Covid-19 regner jeg kun som en "bump in the road" i det store bildet.
2) Selskapet gjentar sine prognoser om 1mrd omsetning i 2023 og ca 400 mill i overskudd. Personlig var jeg av den oppfatning at dette var fullt oppnåelig. Med Covid-19 impacten så er det mulig at det kan bli vanskelig, men jeg har stor tro på at det vil være mulig. Det er viktig å merke seg at dette ikke inkluderer utbetalinger fra Asieris (Cevira).
3) Cevira avtalen med kineserene ble etablert (1-jul 2019) og den gir diverse milepælsutbetalinger til Photocure. I pressemeldingen ble det antydet i størrelsesorden $250 mill. Ca 2,2 milliarder NOK.
4) Min erfaring med kinesere er at de er veldig arbeidsomme og målrettede. De er veldig opptatt av at eierskap skal være på kinesiske hender og de har mye "villig" kapital i landet som er tilgjengelig når de ser muligheter.
5) Det er nå 1,5 år siden Asieris startet arbeidet med Cevira og jeg føler meg rimelig sikker på at de allerede har et klart bilde for hvordan dette vil gå. Hvis vi antar at de ser en potensiell suksess. Hva ønsker de å gjøre da? De kan enten betale alle milepælene (ca 2,2 milliarder) og deretter styre Cevira salget (med en avgift til Photocure per solgte enhet), eller de kan allerede nå bruke de pengene på å kjøpe store deler av selskapet. Verdien på PHO i dag er ca 2,2 milliarder. Det du da får med på kjøpet er Hexvix/Cysview rettighetene i hele verden. Hvis du tror på Cevira og har pengene er dette ikke veldig vanskelige vurderinger.
6) Vi må derfor forvente at Asieris med kinesiske investorer allerede nå ser på muligheten for å gjøre dette oppkjøpet, vel vitende om at det vil koste mye mer enn 2,2milliarder.
7) Gårsdagens børsmelding om at Asieris hentet inn ca 1 milliard i en emisjon kan kanskje bety at noe er på gang. At en av verdens rikeste er sentral i emisjonen betyr jo også noe.
Det er også fakta at topp 50 aksjonærer i PHO øker jevnt og trutt, samtidig som største eier nå er Morgan Stanley & CO. Jeg mener også å ha lest at denne kontoen er kjøpt på vegne av noen. Kan det allerede være noen som ønsker å spise hele selskapet?

Oppsummert:
Årsaken til at jeg ikke liker dette, er at dagens aksjekurs vil gjøre det enkelt å kjøpe hele selskapet på billigsalg. I så måte er også Covid-19 noe som hjelper de som vil kjøpe selskapet. Uten den påvirkningen hadde nok selskapet hatt en aksjekurs som ville vært betydelig høyere. Vi var oppe i 120 før Covid slo til og det har bare vært positive nyheter etterpå. Min oppfatning av selskapet er at det om noen få år vil være verdt betydelig mer enn i dag.

Bare bedriftens guiding ( 400 mill overskudd i 2023) vil forsvare en aksjekurs på 300-400. En ny dobling de neste to årene gjør at jeg ikke ser vekk fra aksjekurs på 1000 i 2025.
Det vil derfor være bittert å måtte selge for en kurs på ca 200 kroner i løpet av 2021, som fort kan bli resultatet om noen kjøper firma.
Flere ville nok vært veldig fornøyd med et slikt salg, og det forstår jeg hvis en stadig vekk ser nye muligheter i aksjemarkedet, men for meg så er PHO et sikkert godt valg for de neste årene. Jeg sliter i dag med å se et bedre Case og sover godt med en portefølje som kan bli veldig verdifull i 2025.
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Computum
09.12.2020 kl 13:12 2159

"så takket selskapene nei takk grunnet for dårlig fase 2 studie".

Hvor har du det fra, focuss?
Redigert 21.01.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
peaf
09.12.2020 kl 10:49 2244

Jeg kan vel mer eller mindre garantere att de ser på 3 mnd resultatet, men de går vel ikke ut med det i en melding. Og det er det vel ingen som har påstått heller. Og eg er ganske sikker på att de følger opp pasienterne hele veien i studien. Det er vel ganske vesentligt hvor raskt behandlingen virker på pasienten og. Resultaten var jo identisk efter 3 mnd og 6 mnd før de som fikk HAL 5%, det skillde bare litt i placebo gruppen. Og som eg har lært att det føregår så dokumenterer de resultataten efterhand, og rapporterer dem til myndigheterne som vurderer dem. Og er det klare førdeler med Cevira behandlingen så blir den temligen raskt godkjent.

Og når det ikke er noen alternativ terapeutisk behandling, så skall det mye til att det blir så galet att det ikke blir godkjent. Spørsmålet er nok bare NÅR.
Mitt tips er høsten neste år.
risksøker
07.12.2020 kl 08:56 2624

Gode nyheter fra PHO i dag;
Blue Light Cystoscopy (BLC)
with Cysview was utilized for all surveillance cystoscopies. In the office
setting, the additional use of flexible BLC for surveillance did not
substantially impact cost and resulted in the identification of 9 recurrences
over the course of two years that would otherwise be missed.
Børsstudenten
06.12.2020 kl 16:00 2870

Etter hva jeg kan se i studiedesignet så ser de ikke på 3-mnd resultatet, kun 6-mnd. Vet ikke hvor kjappe de er med å dosere alle 384, men de burde vite resultatene 6 mnd etter dosering av siste pasient. Så til sommeren en gang kanskje. Mulig de gjør en follow-up etter 3 mnd, hadde uansett vært fint med mer informasjonsflyt fra Asieris.

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04484415
https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2020-001342-19/HU
Børsstudenten
06.12.2020 kl 11:58 2996

Ja effekten 95% vs 57% kan man måle var statistisk signifikant. Det er helt klart en høyere respons vs placebo, med 99% sikkerhet (p=0,01). Det er det fase 2b undersøkte, men fase 3 undersøker effektiviteten. Det jeg sier er at 40 er altfor lite sample size for å måle noe og si med nøyaktighet hva effektiviteten er. F.eks, de målte en 95% effektivitet blant 40 stk. Altså 38 stk hadde respons, 2 hadde ikke. Hvis gruppen bare øker med 1 pasient som ikke har respons, altså 41 pasienter, 38 hadde respons og 3 ikke, er effektiviteten 92,68%. Outputs endrer seg veldig fort når man har få inputs. Så det er ikke nødvendigvis de resultatene de vil få bekreftet i fase 3 når antall CIN2/3 pasienter som skal få HAL 5% blir godt over 100. Da måles effektiviteten med statistisk signifikans. Vi håper og ber så klart, og forventer at resultatet blir nogenlunde det samme for 95% er fantastisk - mine 3000 aksjer sover godt uansett. Men ikke bli overrasket om effektiviteten ikke er 95% blank. Prøv å kast en mynt 40 ganger og se om du får 50% kron eller mynt.
peaf
06.12.2020 kl 02:43 3145

Ja den er grei skall ikke terpe på detaljer. Men de skriver på side 2.
Successful Phase 2b results of Cevira at 5% optimal dose demonstrated
− significant and sustained efficacy in CIN 2 patients after 6 months.
Og det er jo naturligtvis de resultaten de vil få bekreftet i fase 3 studien. Og det er vel bare CIN 2/3 de tester der med HAL 5%.
Og det er vel inget som tyder på att resultatet blir annerledes der. Og som sagt i feburari vet Asieris 3 mnd resultatet.
Børsstudenten
05.12.2020 kl 13:58 3359

Dere vet at alle i studiet ikke fikk 5% HAL sant? Det var 262 pasienter i hele studiet ja, med enten CIN 1 eller CIN2. Disse ble fordelt i ulike grupper og fikk ulike doser. Placebo, HAL 0,2%, HAL 1% og HAL 5%. Gruppen som fikk 5% var bare 65 stk (Slide 17 på linken under), og av disse 65 var det 40 med CIN 2 (Slide 19 på linken under) og hos disse var det 95% respons.
Er vi på samme side nå? Fase 2b viste optimal dose. Nå tester vi effektiviteten av HAL 5% på en større gruppe for å vise statistisk signifikans.

https://photocure.com/globalassets/investor-relations/presentations/2013pres/cevira-webcast-final.pdf
peaf
05.12.2020 kl 10:37 3485

Ja eg vet ikke var du fått talet 40 ifra dette er vad de melder. Og det er mange nok.

Results of Phase II Clinical Trial
Cevira has completed a randomized, double-blind, placebo-controlled multicenter clinical trial in Europe and the United States. 262 patients with CIN confirmed by biopsy were enrolled. Biopsy, cytology and HPV were used to evaluate the response rate after 3-6 months.

• Efficacy: A clear dose-dependent effect. In the CIN2 population, the response rate was 95% in HAL 5% group and 57% in placebo group at 3 months after treatment, 95% in HAL 5% group and 62% in placebo group at 6 months after treatment (P < 0.001).

risksøker
05.12.2020 kl 10:34 3490

Her er hva PHO skrev i en børsmelding i 2012;
Fase 2b-studien er en multisenter, randomisert, dobbelblindet placebokontrollert
studie av pasienter med histologisk bekreftet lav til moderate grad av
celleforandringer i livmorhalsen (cervical intraepithelial neoplasia (CIN1/2)).
Studien inkluderte 262 pasienter fra 23 gynekologisentre i USA og Europa.
Pasientene ble randomisert i tre dosegrupper med hexylaminolevulinate for å
undersøke optimal dose i forhold til placebo (kontrollgruppe).
Behandlingsregimet besto av opp til to behandlinger med tre måneders mellomrom.
Resultatene ble bestemt gjennom vevsprøver (histologi), celleprøver (cytologi)
og tilstedeværelse av HPV DNA, samt eventuelle bivirkninger av behandlingen tre
måneder etter siste behandling. Resultatene etter seks-ni måneders oppfølging
vil bli presentert første halvår 2013.

Pasienter med CIN2-lesjoner som fikk Cevira med optimal dose med virkestoff
(5%), viste statistisk signifikant (95% mot 57%, p<0,01) lesjons respons
sammenlignet med placebo. Den positive behandlingseffekten av Cevira i CIN2-
gruppen ble ytterligere støttet av en signifikant reduksjon (83% mot 0%, p<0,02)
av tilstedeværelse av HPV type 16 og 18, som tilhører en høyrisikogruppe. I den
totale populasjonen av både CIN1- og CIN2-pasienter, viste gruppen som fikk
Cevira 5% en høyere lesjons respons (73% mot 60%, p=0,2) og reduksjon av
tilstedeværelse av mulig kreftrelaterte HPV 16/18 infeksjoner (54% mot 11%,
p=0,07) sammenlignet med kontrollgruppen.

Behandling med Cevira var godt tolerert og enkel å bruke, både for gynekologene
og pasientene. Det ble ikke rapportert alvorlige behandlingsrelaterte
bivirkninger i studien. Det var ingen pasienter som trakk seg fra studien
grunnet bivirkninger fra behandlingen. Pasientene opplevde kun milde,
forbigående og forventede bivirkninger.
Børsstudenten
05.12.2020 kl 10:07 3518

Er enig med deg at Cevira kan være undervurdert. Sånn jeg har forstått det så tester de det samme i fase 3 som i fase 2b, så vi burde forvente det samme resultatet. Fase 2b viste rundt 95% respons hos CIN2 pasienter, dog det kun var 40 pasienter i denne gruppen. Altså ikke statistisk signifikant.
Så fort Asieris viser effekt med statistisk signifikans er vi i mål.
peaf
03.12.2020 kl 12:00 3741

Ja man kan undre hvem de selger scope før i Europa og om de rapporterer de som i USA. De som blir solgt i Q4 viser ikke mye igjen på inntekten i Q4 når det gjeller hexvix.
Og de må selge mange veldig mange scope i Q1 og Q2 om de skall vise igjen på 2021 inntekten. Om de skall nå 60 mil vekst i Europa.
Det er nok betydligt større sjanse att det er Cevira som berger oss der, med full godkjennelse i Kina. Og snarlig godkjennelse i resten av verden.
Styret står før flere opsjoner, Og Schneider står før presentasjoner og bortførklaringer, samt bekrefter att guiding står fast. Mens resultaten som vanligt uteblir.

Men gled er til Cevira som overgår det meste av vad folk flest tror.
Børsstudenten
02.12.2020 kl 19:39 3914

Hahaha liker forslaget. Jeg stemmer for det ved neste generalforsamling😆
billionæren
02.12.2020 kl 19:09 3951

Her burde pho bruke noen forskningsmillioner å se om man kan gå over til "green light cystoscopy" - altså å bruke grønt lys i stedet for blått. Da tenker jeg vi kan slippe inn i det gode ESG-selskap. Endelig vil man kunne prise inn litt forventninger, eller gud forby - potensiale.. vi kan starte med en 5 dobling for å prise inn guidingen om 3 år. Så kan vi prise inn litt potensiale.. skal vi si en kurs på 5.000 for å holde oss litt runde tall?
Computum
29.11.2020 kl 20:36 4278

"Klippe, klippe", sa kjerringa.
Det blir vanskelig å diskutere mot din synsing, bravi.
Vi får bare vente og se. Hvorfor du holder deg til PHO når du ikke tror på ledelsen er meg en gåte. Jeg selger meg alltid ut av selskaper jeg når jeg ikke har tillit til ledelsen. Uenig i strategi kan man være. Men når man mener et selskap er totalt talentløst ledet burde konsekvensen være innlysende.
bravi
29.11.2020 kl 18:38 4364

Nei jeg har ikke hørt podcasten, men jeg hsr hørt mange tidligere. At Schneider er inne på det er vel en innrømmelse at han ikke har forstått det tidligere. Det jeg mente med fagfolk var å få ut DS og plassere noen med faglig tyngde i sjefstolen (helst Hestdal) noen som urologer og medisinsk fagpersonell kan forholde seg til når de skal ta beslutninger. Schneider er ikke den mannen, han vil i beste fall bare bli en postboks mellom selgerne og noen med faglig innsikt og kankje noen andre igjen med regulatorisk kompetanse.
Computum
29.11.2020 kl 16:54 4453

"det ikke går med selgere og blåruss, der må det folk med fagkompetanse til for å overbevise urologene."

Scnneider var inne på dette i podcasten. Men den har du vel ikke brydd deg med å lytte til?
peaf
29.11.2020 kl 14:19 4559

Når det gjeller Asieris så gjør de en strålende jobb, og en god informasjonsflyt der det er behov. Studieplanerne kan ikke bli mer spesifika en de er, og man ser jo efter hand som det kommer informasjon. Så korrigerer de tidsplaner og forandringer, den første studieplanen sa 2 år mens den siste før Europa seier 17 mnd. Vilket er 7 mnd raskere en den ursprunglige. Og det er bare Estimert tidsplan, og det kommer att gå fortare en så. De vet att var dag de får ha markedet før seg selv er verdt sin vikt i gull.
bravi
29.11.2020 kl 13:57 3618

Ja nå har DS fått de 2 årene han burde få til å få opp salg av skop og å øke bruksfrekvens. Pga. pandemien kan han unnskyldes på skopsalget i Q2 og Q3-20, men ikke på Q4-19 og på Q1-20. På bruksfrekvens går det ikke å skylde på pandemien, den er og har vært omtrent den samme per skop hele veien, den økte heller IKKE med refusjonene. For å øke bruksfrekvens må man snart innse at det ikke går med selgere og blåruss, der må det folk med fagkompetanse til for å overbevise urologene. Går ikke det heller må man redusere satsningen ned til et minimum å bare distribuere Cysview. Det kan bli bra inntekter av det også. Til å overbevise urologer i bruk av Blc er Hestdal i en helt annen divisjon enn Schneider, har tro på at han hadde klart å få vesentlig mere ut av dette enn dagens regime. Dette er ikke det samme som å selge såpestykker. Merk at det er Hestdal som har jobbet frem både refusjonene og all den faglige dokumentasjonen som finnes på Hexix/ Cysview og på Cevira. Spørsmålet er hvor lenge man skal bære havre til en død hest før man tar noen grep.
risksøker
29.11.2020 kl 13:07 3677

Dette med den lave brukerfrekvensen er helt riktig, i Q3 20 låg frekvensen fortsatt på ca. 1 gang per uke per scope. En skulle tro at å øke til 2 per uke er er en walk i the park for ikke å snakke om 1 per dag. Da er vi allerede opp i 150 mill per Q med dagens antall scope i US.
DS har blitt stilt spørsmålet hvorfor dette er tilfelle men har ikke gitt noen god forklaring men antydet vel at de har fokus på det.

Det jeg ser som svakhet med avtalen med Asieris er at de har ansvaret for all informasjon til markedet. DS kan ikke si et ord før Asieris har kommet med melding. Stoler ikke helt på Chinamannen tror de informerer når det passer dem, det tok fra oppstart av phase III i sep. til nov før første pasient var behandlet. Tror det var lenge før enn nov.
rebel
29.11.2020 kl 12:30 3706

"peaf
I dag kl 09:49
61
Ja vi vet jo att antallet scope er helt avgjørende før salget av Hex/cys. Og da er det bare att regne ut hvor mange det behøvs før att klare Guiding i USA. Med dagens bruk så behøvs det 1.200 i fullt bruk hele 2023. Nu er det 253 vid Q3, så det mangler 950 stk, så det er bare og regne og følge med på scopesalget så ser man trenden. Og i Europa så må de selge 240 stk neste år om de skall nå 30 % vekstmålet."

Det er brukerfrekvens og salg av cys-kit pr scope som er nøkkelen og avgjørende for PHO's potensielle suksess og vellykkede forretningsmodell. En forretningsmodell som baserer seg på innsalg og utplassering av scope som brukes en gang i uka er selvfølgelig ikke bærekraftig, da utgiftene til dette er altfor høye ift inntjening. Dette faktum er merkelig nok nesten helt fraværende i kranglingen og info-flyten på diverse platformer som HO eller andre steder.

Desverre har dette også blitt en stor elefant i rommet for selskapet selv. Den oppsiktsvekkende lave brukerfrekvensen som overhodet ikke har utviklet seg positiv retning i DS' periode og etter at refusjon var på plass i US, blir ikke adressert hverken i kvartalsrapporter eller på f.eks siste radforsk-podcast, og ledelsen blir komfortabelt nok heller ikke utfordret på dette med kritiske spørsmål.

DS' mandat var å rigge selskapet for kommersielt salg, og det har han levert til fulle. Dette har selvfølgelig kommet med en kostnad, og man kan gjerne mene at denne nå er blitt for høy og at ledelsen nå må ta en gjennomgang og revurdere dette, men forutsetningen og forventningene må jo hele tiden ha vært at sykehus og klinikker skulle sette scopene i drift og bruke BLC aktivt i behandling og overvåkning av blærekreftpasienter. Det har de så langt ikke gjort, men caset og potensialet ligger jo nettopp i at det kommer til å skje etterhvert.

Desverre har ikke ledelsen i PHO foreløpig noen forklaring på manglende utvikling i brukerfrekvens, og hvordan denne skal komme opp på et nivå som rettferdiggjør 2023-guidingen. Tror nok dette er en viktig årsak til at aksjen henger fast i myra, og hamres ned hardt og brutalt hver gang den setter kursen nordover

peaf
29.11.2020 kl 09:49 3812

Ja vi vet jo att antallet scope er helt avgjørende før salget av Hex/cys. Og da er det bare att regne ut hvor mange det behøvs før att klare Guiding i USA. Med dagens bruk så behøvs det 1.200 i fullt bruk hele 2023. Nu er det 253 vid Q3, så det mangler 950 stk, så det er bare og regne og følge med på scopesalget så ser man trenden. Og i Europa så må de selge 240 stk neste år om de skall nå 30 % vekstmålet.

Men i feburari så har Asieris 3 mnd resultatet på studien, som de raporterer til de respektive land som deltar i studien. Der myndigheterne kontrollerer og registrerer resultaten fortløpande. Og i mai/juni er hele studien ferdig og resultat og dokumentasjon leveres til myndigheterne, og burde vare en smal sak globalt der det bare er 84 stk fordelt på de ulike landen. Og i Kina der hovedtyngden blir behandlet 300 stk, så seier deres FDA att behandlingen av en godkjenning/markedsføringstillatelse skall ta maks 89 dag eller 3 mnd. Så eg trur den er godkjend i oktober i Kina og rundt årsskiftet globalt. Med utbetalning av de 54 mil usd, og med royalty inntekter i 2022 som langt overstiger omsettningen totalt i hex/cys.

Så kan de som vil telle scope, og lete febrilt i resultaten efter noe som viser att styret og Schneider har prestert noe positivt. .
HrDuck
29.11.2020 kl 08:05 3865

Kanskje focuss kan legge ut linken til tegning i Norne (siden de skal børsnoteres)?
Og så ser jeg frem til at bravi bidrar med flere konspirasjonsteorier om valget i USA.
Computum
28.11.2020 kl 20:20 4050

Aksjen har dobblet seg siden Schneider tiltrådte, og er i en langsiktig stigende trend. Det holder for meg med en dobbling annet hvert år.
bravi
28.11.2020 kl 19:29 4093

Tror ikke det er nødvendig å vente helt til 2023 før man ser om Schneider vil levere ihht. guiding. Det vil vi se lenge før den tid. Husker etter at Scheider ble ansatt og presenterte sin strategi var det konsensus om at han burde få 2 år før man konkluderte om dette var riktig satsning. Det betyr at på Q4 må han overbevise at hans satsning har lykkes og er den beste for aksjonærene, det er ikke lenge til. I mellomtiden har Pho tatt grep, målsnora er flyttet frem til 2023. Da ble det 3 år ekstra, altså tilsammen 5 år til rådighet for utprøving i stedet for opprinnelig 2.
TAAS
28.11.2020 kl 18:20 4162

Sikker på at du ikke blander Norne (NOE) og Nordnet (NON) ?

Mulig Norne skal børsnoteres men jeg har ikke hørt om det.
Marve
28.11.2020 kl 17:57 4183

Hva med å vente til slutten av 2023 før dere såkalte eksperter latterliggjør Schneider og Dahl. Håper dere tar jævlig feil og gikk glipp av tidenes mulighet.
focuss
28.11.2020 kl 15:41 4282

peaf
Det er jo riktig at min interesse for PHO har vært basert på Cysview og USA. Når det gjelder Cevira så har du vært alene om å skape entusiasme.
peaf
28.11.2020 kl 15:20 4304

Ja vad du en gjør ikke selg, om du ikke liker meg og Bravi. Så kommer du med all sannolikhet like det Cevira gir i kassa. Og her har jo focuss vist seg vare en skikkelig novis, som de fleste analysselskaper. Men det beror vel på att informasjonen kommer fra Schneider, som ikke klarer att skille på tidsfrister og den verkelige fremdriften.
focuss
28.11.2020 kl 15:12 4316

Jo, det er nettopp småinvestorer som er Nornes fokus.
focuss
28.11.2020 kl 15:11 4317

Jeg ga meg i PHO etter fire dobling. Ventet på vi skulle nå et tipping point når det gjaldt bruk av BLCC/BLFC. Når utviklingen viste at noe tipping point ikke synes å inntreffe så ble logikken for investeringen ødelagt så jeg tok konsekvensen av det. Å være en stayer er positivt ladet. Men dersom stayer evnen skyldes å lukke øynene for realiteter så er det ikke bra. Som kjent så bør man aldri forelske seg i en aksje.
Computum
28.11.2020 kl 15:08 4317

Synes ikke de har vært så verst på de aksjene jeg har fulgt. Men heller ikke der har de noen "krystallkule". Såvidt jeg har forstått er ikke småinvestorer satsningsområdet for Norne?
focuss
28.11.2020 kl 15:04 4322

Norne har jo tjent fett på idiotanalyser til småinvestorer. Nå skal de til og med børsnoteres.
Computum
28.11.2020 kl 15:00 4331

Nei, jeg er heller ikke god på slikt. Derfor er jeg forsiktig med å være påståelig bedreviter.
Jeg satt også med NEL og solgte på ca 7(?), kanskje fordi jeg lot meg påvirke av noen som hadde satt seg inn i selskapet? Husker ikke nå.
Har også andre ganger solgt for tidlig og gått glipp av solide oppturer (som i AZT). Er på ingen måte noen vinner. Heller en "stayer", som i PHO.
Her vil jeg ihvertfall ha med meg en dobbling før jeg gir meg.
focuss
28.11.2020 kl 14:37 4361

Computum
Kan du være så snill å vise meg hvordan du kan regne hjem 30 milliarder for NEL? Og ikke minst hvordan den kursen gjør NEL konkurransedyktig mot andre muligheter på OSE. De aller fleste mente jo keiserens klær var veldig fine. For egen del så fokuserer jeg på investeringer som jeg kan forstå. NEL aksjonærer synes å fokusere på aksjer de tror andre forstår. Ta gjerne med hvilket årstall du mener NEL kan forsvare sin pris. Jeg var i NEL når jeg kjøpte for 2 kroner og solgte på 4. Som Spetalen faktisk. NEL er ikke det første selskapet på OSE hvor prisingen har vært drevet av dårlig analyse.

Når det gjelder PHO så var det enkelt å trekke opp logikk som priset selskapet høyt. Norne priset selskapet lavt når det var god logikk for å prise selskapet høyt. Når den logikken viste seg å ikke stemme med virkeligheten lengre så skiftet Norne til å prise selskapet høyt.

PHO gikk til 120 og Norne gikk til media med salgsanbefaling basert på deres analyse på 70. Kursen rase til 50 og Norne ut med analyse på 150. Norne trenger virkelig alvorlig hjelp. Eller kanskje det er investorer som hører på dem som trenger seriøs hjelp.
Computum
28.11.2020 kl 14:23 4386

Hvor finner man flest "løse kanoner"? Jeg bare spør.

Norne gjentok sitt kursmål på 24 for NEL den 6. november. Kursen var da 18,97. Kursen er nå 24,18
Norne gjentok sitt kursmål på 150 for PHO den 12. november. Vi får se hva som skjer de neste 6 mnd.
Computum
28.11.2020 kl 14:17 4397

Tenk selv og ikke legg for mye vekt på hva "bedrevitere" så skråsikkert skriver på forumet.
Mange har nok lyttet til focuss som en som, ihvertfall en tid, ga inntrykk av å forstå hva han snakket om.
Her synes han PHO burde være verdt 6 mrd (nå 2,1 mrd), mens han idioterklærte analytiker som spådde NEL i 12 mrd (nå 33 mrd):

"focuss
05.12.2019 kl 00:16
908
Nå har Norne nettopp dummet seg kraftig ut i NEL. Så følger de opp med å dumme seg like mye ut i PHO. Tror Norne har et ledelses problem. Synes som om selskapet renner over med løse kanoner. Vi får se hva som skjer når Schneider snakker med amerikanske investorer i morgen. Hadde jeg hatt lederansvar i Norne hadde jeg virkelig blitt bekymret. Tenk å prise NEL til 12 mrd!!!! Verdensrekord i naivitet. Kanskje 2 mrd er langt mer realistisk for NEL og 6 mrd mer realistisk for PHO."

bravi
28.11.2020 kl 11:47 4491

Helt enig, sålenge det ikke er noen aksjonærer i styret og ikke minst i valgkomite er border dekket for Radforsk med Einarsson og vennene hans, da kan de ture frem i ro og fred mens de melker kua maksimalt.
Vedr. Schneider sin guiding tror jeg dessverre focuss har helt rett.
Mulig meningsmafiaen på TI har en annen oppfatning av caset men det hjelper i hvertfall ikke på kursen.

focuss
28.11.2020 kl 11:09 4533

Peaf
Guidingen til Schneider er bare latterlig. Jeg tar meg selv i å noen gang tenke at kanskje han er for dum til å skjønne det. Tror de skal være fornøyde om de når 2020 guidingen i 2023. Når han tror han skal tjene penger på å investere i Europa med halv pris på produktet og må søke refusjon i hvert enkelt land så heller det i samme retning.
peaf
28.11.2020 kl 10:44 4565

Når man ser på sammensettningen av styret som er roten til alt godt eller vondt i ett selskap, så kan man jo undre. Egbert som er sjef i ett investeringsselskap som investerer i helseselskaper, finner tydligen ingen verdier i PHO som gjør det verdt att investere i selskapet. Og sitter med symboliske 14,500 aksjer, mens de andre 4 ikke har noen aksjer. Vi har jo den nye Anders Tuv som representerer radforsk, vars ende intresse er att skape størst mulig selskap. Og gjør alt som står i deres makt før att lokke investorer til selskapen. De andre 3 representerer vel ingen og er mest opptatt av att holde en betald styreplats. Og er nikkedukker til Egbert og Tuv. Og dermed er det ingen investorer som evaluerer styret eller steller krav på GF.

Og det er jo ganske skremmende når ingen i styret heller ledelsen gidder att investere i eget selskap. bare opsjoner som aksjonærerne betaler. Og de selger dem fortes muligt. Det finns inget som tyder på att de selve trur på noe overskudd på 400 mil i 2023. Så de store visjonerne efterleves ikke på noen sett der de viser troen på eget selskap. Når de ikke ens beholder de aksjer de får gratis. Og de har heller ikke fortjent dem. Men sånn er det når ett selskap ikke har noen riktige investorer som driver aktivt eiende. Og ikke ser det ut som de lokker noen med sin milliard guding i 2023.