GIG - Er frustrasjonen forståelig?

Warom
GIG 26.09.2018 kl 21:03 23146

Jeg velger å starte en ny TS med ett (som vanlig) glimrende innlegg fra fredrik1330 i en annen tråd.
Man burde i alle fall ta seg tid å lese. Det kan jo gi noen nye innput for de som over tid ikke følger med daglig.
Har ikke spurt deg om lov fredrik1330, men regner med du sier fra om du ønsker den fjernet som TS.

Her er innlegget fra han:

Skjønner at det er mye frustrasjon her nå. Det er forståelig. Det er hyggeligere å se på en voksende VPS enn en synkende. Ikke vet jeg når denne nedgangen stopper, men det kan egentlig være det samme dersom man tror på selskapet og ikke trenger penger fra realisasjon snart.

Har skrevet litt igjen. Denne gangen med mye fokus på cash flow. Var litt inne på det sist. Det er sikkert å slå inn åpne dører for mange, men jeg synes det er veldig lite oppmerksomhet rundt noe som er helt essensielt, både i praksis for GIG, men også for å forstå det litt bredere finansielle caset GIG. Som sist, de får lese de som vil.

Man skal være forsiktig med å undervurdere markedet og jeg har derfor lest siste Q-rapport flere ganger for å se om det er noe jeg misser. Det skuffende er i mine øyne fortsatt først og fremst OpEx Y/Y og litt skuffende topplinje Q/Q. Ifm økning i OpEx (77% Y/Y), kan man imidlertid merke seg at det inkluderer en del kostnader til konsulenter. Økning i personalkost er «kun» 48%. Det er en vesentlig mer levelig vekst. Ref. side 12 i Q2-rapporten. Men i det store bildet går GIG riktig vei. Og de HAR god finansiell helse (se under). Det er dessuten et litt negativt sentiment mot bransjen ute og går. For meg er det rart. Gambling og spill er en eldgammel bransje og den forsvinner garantert ikke. Og at gambling, som bransjer ellers, flytter seg fra det analoge til det digitale er vel heller ikke verken overraskende eller unaturlig. Og vi snakker nå om et marked som endelig åpner seg og dereguleres over en lav sko. Så markedet er der i beste velgående, GIG er totalt sett i god form og i en god posisjon i alle deler av markedet. Men de prises nå som om de skulle være i alvorlig trøbbel. Jeg finner ikke gode forklaringer på det.

En mulig forklaring, kan være den såkalt svake bunnlinjen (dvs EBIT), som flere påpeker. Fair enough, men i den forbindelse regner jeg med at de samme personene er klar over regnskapets rolle som en i stor grad teoretisk øvelse (særlig delene etter driftsresultatet). Det som på mange måter ødelegger bildet for GIG er avskrivninger (dvs teoretisk verditap). Verditap på investeringer er ofte reelt det, men GIGs investeringer/eiendeler er ikke som en maskinpark for eksempel, som definitivt har en gitt levetid. For alt jeg/vi vet, så kan verdien av affiliates o.l. øke med tiden. Kanskje hadde det korrekte bildet av GIG vært å skrive verdiene opp eller å holde dem konstante? Ikke vet jeg. Men uansett, og mye viktigere, så representerer avskrivningene cash som allerede har forlatt GIGs konto og nå jobber med å generere cash tilbake på konto. Og i mine øyne er det dette som er det virkelig interessante her: cash flow.

CF deles rapporteringsmessig i tre og av dem igjen er cash flow from operating activities (CFO), den mest interessante. Dette er tallene som sier om saldo på konto synker eller minker i forbindelse med DRIFT av butikken. Om man har penger til å betale utestående fordringer og lønninger, betjene sin gjeld og forhåpentligvis gi noe til eierne. CFO er det som til syvende og sist er viktig for ledelsen (særlig hvis selskapet sliter) og som bør være det for investorene. Det er en god grunn til at standardverktøyet for verdsettelser av selskaper er Discounted (free) Cash Flow – DCF – og ikke «Discounted EBIT».

Hva så med GIG?? Man finner GIG’s cash flow på side 18 i Q-rapporten: https://newsweb.oslobors.no/message/457029

CFO viser at GIG har generert drøyt EUR 10m netto PLUSS i cash OVER DRIFTEN det første halve året 2018. Og dette er et vekstselskap med betydelige utgående kontantstrømmer ifm forretningsutvikling (ref for eksempel de nevnte konsulenter)! Pasienten er altså frisk! Og som sagt før; hva skjer med CFO hvis/når de netto utgående kontantstrømmene (les Sports & Gaming) snur til inngående kontantstrømmer, eller at man i verste fall dropper dem? CFO går naturligvis opp og det bør samtidig selskapets verdivurdering gjøre. At GIG i det hele tatt har positiv CFO i den nåværende fasen er ganske sterkt.

En mulig emisjon ble slengt ut av noen i panikken på GIG-forumet her inne. Vel, selskaper som er i ferd med å tømmes for cash (og ikke har andre muligheter, som bank eller bonds) må typisk emittere – men GIG har cash og øker! Rene bankinnskudd er EUR 4m OPP fra nyttår til EUR 16m og nok til å dekke f.eks. et kvartals OpEx. Regner med at utspillet om emisjon er basert på en «svak» EBIT, som igjen viser tvilsom forretningsforståelse. Det gir meg imidlertid en teori om hva kursnedgangen (delvis) kan skyldes, og det har ikke bare med selskapet å gjøre..

Min forventning er at GIG i løpet av de neste årene vil forbedre marginene i Core og Media ytterligere, snu Gaming og Sports til pluss (i verste fall null, dvs avvikling eller salg – men har egentlig ingen tro på det), nedskalere investeringer (CapEx), samt skalere opp alle deler av driften (vokse) med relativt lave(re) marginalkostnader. I sum vil det gi veldig positive utslag for GIGs cashflow. GIG er i mine øyne ganske fair priset på ca 3 kr med kun den FCF de potensielt har i dag, dvs ca EUR 25m per år hvis de slutter å investere (kjøpe vekst) og bare driver som et rent utbytteselskap (dvs ca 25 øre per aksje = ~8,5% yield @ 3kr). Det betyr at NULL ny vekst eller forbedringer er priset inn! Uansett er det ingen krise i selskapet GIG per Q2. De har penger til å dekke sine kostnader og mer til. For alle som er nervøse om dagen, så er dette veldig viktig!

Det er nødvendigvis ikke automatikk i et selskaps utvikling og utviklingen til dens aksje. Det ser man eksempler på hele tiden, både opp og ned. I alle fall ikke kortsiktig, men det bør jo selvsagt være en langsiktig korrelasjon. Selskapet styres av eiere/gf -> styre -> ledelse, mens en aksjekurs styres av tilbud og etterspørsel i et marked. Det overrasker at en del her ser ut til ikke å (ville) forstå det, og gi bl.a. OO, Warom, m.fl. «skyld» for aksjens manglende utvikling og/eller at de har satset på «feil» aksje. Det er urimelig og småabsurd fra det som presumtivt er oppegående og selvstendige, voksne mennesker. Aksjekursen har de selvsagt minimalt med å gjøre. De deler med seg om selskapets(!) utvikling og mener at selskapets aksje bør reflektere det de mener bor i selskapet. Det er ikke rart. Men aksjekursen er nå en gang utenfor deres kontroll. Det betyr ikke at det de mener og deler om selskapet ikke er riktig eller viktig. Jeg er veldig takknemlig for alt de deler og håper de fortsetter med det. Videre er det i mine øyne rart og ulogisk å kreve at selskapet/ledelsen selv skal komme ut og «hjelpe» aksjekursen. Det skal de for det første være svært forsiktige med rent juridisk ift kursmanipulasjon. For det andre bør ledelsen fokusere på selskapet, da aksjekursen er en funksjon av utviklingen av selskapet og ikke omvendt (driver de selskapet riktig vil kursen komme til slutt). For det tredje har de allerede etablerte kanaler for å kommunisere ganske hyppig med markedet; først og fremst Q-presentasjoner/rapporter. For det fjerde ville et sånt fokus sendt svært dårlige signaler både internt og eksternt.

Få selskaper gjør alt riktig, men GIG gjør i mine øyne det meste riktig. Omsetningen (LTM) har tatt fem-gangeren på 24 måneder og da var kursen høyere enn i dag! Et OMG (evt. WTF), har vel sjelden passet bedre?! Hvis du kunne gått tilbake til fremleggelsen av Q2 2016 og fått fasit for de neste to årene - hadde du da tenkt at aksjen var et godt kjøp? Det hadde jeg. Og nå er den enda billigere!

OK, så har de hatt noen hick-ups, men det skal jaggu godt gjøres å unngå i den farten. Hvordan tror dere kalenderen og mailboksen til ledelsen i et selskap som vokser sånn ser ut? Jeg ser i beste fall for meg et «kontrollert kaos», men RR & co har dessverre bare 24 timer i et døgn de også. Så jeg synes i den forbindelse at mange stiller urimelig tøffe krav til at driften skal være optimalisert allerede, ref for eksempel OpEx. Det er så godt som umulig å ha full kontroll på kostnadene i en organisasjon som vokser i et slikt tempo. Det fikser man etter hvert som ting stabiliserer seg – gjerne avdeling for avdeling. Som aksjonærer skal vi imidlertid være glade for at selskapet har så mye cash tilgjengelig at de faktisk KAN leie inn arbeidskraft/konsulenter og få ting på stell i en heseblesende periode. Veldig mange vekstselskaper mangler den dimensjonen, noe som igjen hindrer dem fra å ta de valgene de mener er langsiktig best for selskapet. Ofte kan det være helt åpenbare grep som må utsettes og som skader det langsiktige potensialet. GIG er ikke i den posisjonen og jeg er helt sikker på at RR & co ikke er sløsaktige med GIGs midler, men bruker penger på det som optimaliserer aksjonærenes verdier på sikt. Han er tross alt en av de største aksjonærene selv og av hver hundrelapp brukt er drøyt 7 kr fra "hans lomme".

For de som mener at veksten ikke stopper her og/eller at RR & co vil klare å optimalisere driften når veksten roer seg, så er dagens nivåer en gavepakke. De som ikke mener det, får selge til oss andre. Det er et fritt marked.
Redigert 21.01.2021 kl 02:59 Du må logge inn for å svare
TommyLee
27.09.2018 kl 18:48 8400

Det er nok bare robotmafiaen som fremdeles ikke er fornøyd.
I morgen bærer det vel ned mot 2.5
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
28.09.2018 kl 07:20 8014

Exp3rten, jeg tror definitivt det har med flytting til Sverige å gjøre. Vil tro en del investorer og fond har som strategi å sitte kun med norske aksjer. Kan forhåpentligvis regne med tilsvarende opptur når f.eks. svenske fond som speiler indeksen, vekter seg opp.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2018 kl 08:27 7898

Husker det ble diskutert akkurat dette for et år eller to siden, og da var det at index fondene måtte øke i Gig, må være noen her som kan supplere eller utdype dette litt mer.
Regner jo som nevnt over her at disse nå må ut igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Warom
28.09.2018 kl 08:34 7884

Det er riktig Oldgig;
Den gang var det fond som måtte følge vektingen i forhold til indeksen, dvs når GIG økte "sin andel" av indeksen, så måtte de vekte i forhold til det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Warom
28.09.2018 kl 09:11 7807

Vær nå grei å notere dagens kurs, legg den på minnet så snkkes vi om 6 mnd tid ;)

EDIT: 2,69
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Dealsen
28.09.2018 kl 09:15 7788

Synes tiden har gått fort siden forrige Q-presentasjon. Nå er det bare en drøy måned til neste. Har forhåpninger til den. Satser på at nedgangsperioden slutter senest den dagen. Gjerne tidligere :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Warom
28.09.2018 kl 09:20 7766

Jepp, men "noen" vil nok angre fra disse nivåene uansett hva som skjer i mellomtiden ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
blochster
28.09.2018 kl 09:24 7750

Hvornår skal GIG registreres og handles fra den svenske børs ?

På forhånd tak :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
28.09.2018 kl 09:27 7736

Vanskelig å være uenig i den tanken Warom. Jeg har store vansker med å forstå hvorfor de som selger nå på dette nivået i utgangspunktet kjøpte aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
InnerTier
28.09.2018 kl 09:29 7730

Enig, Warom - og løpende ganger før det ;)
----------------------
De hypre vil ha trader-spread, så dem trender ned med micro poster, til dem får det til å rekyl svinge litt.
Robot-mafiaen kan holde på sånn, uten kurtasje.
Spørs hvor rettvendt det er, legaliteten er ikke ok i min verden.
Matte-algoritme legalisert robbing satt i system.
---------------------
Kjøpe for long noen ganger, er ok på dette nivået.
Dagens siste og beste kjøp,kan vel være i sluttauksjonen.

Selskaper som GIG etc, Funcom etc - kan finne på å komme med drivende etter stengetid, - på fredager.
--------------------
Nærmest ingen omsetning idag, vending i sikte.
God helg!

Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Dealsen
28.09.2018 kl 09:34 7367

Jepp, tror også at kjøp pluss/minus noen tiører fra disse nivåene ikke vil spille noen rolle i lengden. Disse nivåene kan jeg umulig tro vi vil se igjen når oppturen starter. Og man vil nok tenke på hvor dum man var som ikke kjøpte mer da man hadde mulighetten. Eventuelt hvor feil det var å selge på disse nivåene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
28.09.2018 kl 09:35 7353

Blochster, ingen vet nøyaktig når. Dette ble opplyst i Q2-presentasjonen:

"Update on the listing at NASDAQ Stockholm
Work is progressing according to plan and GiG is aiming to list
in Stockholm as soon as possible when the necessary corporate
formalities are finalised. GiG will communicate further details to
the market in due course."
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2018 kl 09:35 7318

Selvsagt konspirasjonsteori fra min side, men kan det ikke tenkes at noen faktisk ønsker å sluke hele GIG ?
Helt klart i deres interesse at kursen er lavest mulig i det de presenterer sitt bud, i håp om å kjøpe på "billigsalg"
Si kurs kr 2,5 da ved bud og ja firma X legger 5 kr aksjen som bud, hva da ?
Da har de etter min mening i alle fall stukket av med et potent selskap til fordelaktig pris, og til en pris ikke jeg ville vært happy med.

Som sagt, en teori :-)
blochster
28.09.2018 kl 09:38 7296

Tak for svar ;-)
Dealsen
28.09.2018 kl 09:41 7282

Klarer ikke å se at ledelsen og majoriteteseiere vil selge noe i nærheten av noe sånt, ved ev. oppkjøp.
Exp3rten
28.09.2018 kl 09:42 7282

Alt er naturligvis mulig. Det rare er at vi ikke har noen former for resultatvarsel. Guidingen er i samsvar med mange av analysene med target 5-6-7 kr. Litt svakere ebitda, men sterkere topplinje.

Er det noen som har vært borti andre "mindre" selskaper som har annonsert flytting?

Edit: Dette var et svar til NY-I-GIG. Tror heller ikke ledelsen vil selge til 5 kr
Redigert 28.09.2018 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2018 kl 11:40 7152

Er enig i resonnementet vedr et evnt oppkjøp.
Ledelsen er nok ikke med på det ved .feks 5 kr.
Men syntes kursbevegelsene til de grader er mistenksomme så lenge det ikke foreligger noen negative nyheter annet enn en kvartalsrapport som kom inn litt under forventing.
Og ikke minst over hvor lang tid dette har pågått uten bevegelser opp, selv med Atl RSI og nyheter som bare preller av.
Så derfor kastet jeg ut oppkjøps teorien, siden den i det minste kunne forklart nedgangen.........

boreren
28.09.2018 kl 15:26 6972

Et synkende skip forlates ser det ut til, i alle fall et med sterk slagside.
anderix
28.09.2018 kl 15:36 6941

Seriøst? 2,585. Var ikke mange her inne som hadde trodd det for noen måneder siden. Trodde vi hadde sett bunnen for to dager siden, men den gang ei. Vet ikke om jeg tør å kjøpe mer nå. Begynner å lukte svidd her. Ingen røyk uten ild eller er det bare psykologien som skremmer alle vekk?
jetbmw
28.09.2018 kl 15:46 6909

Begynner å bli på kanten til latterlig dette.
Tex_Willer
28.09.2018 kl 15:48 6897

Det var vel "snart helg - skrekken" som tok noen, eller stopp loss/ tvangssalg kanskje. Har man gearing med sikkerhet i GIG - aksjer nå er man sårbar. Det er lavt volum i dag, så det gjelder nok bare noen få uheldige/heldige alt ettersom man solgte eller kjøpte. "Interessant" at så lavt volum definerer verdien av alle aksjene i GIG som fremdeles er verdt milliarder..
Redigert 28.09.2018 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
boreren
28.09.2018 kl 15:54 6876

Det er mange måter å unnskylde et forlis på.
anderix
28.09.2018 kl 16:29 6816

Klarte ikke å la være, tok noen flere på «billigsalg»?
Slettet bruker
28.09.2018 kl 16:38 6782

Hvem vet om fustrasjonen er forståelig. Det kommer vel an på hvordan en tolker selskapet mht inntekt, vekst og fremtid.
Exp3rten
28.09.2018 kl 16:41 6762

Er nok så sikker på at denne nedturen er ekstremt overdrevet, og at ting vil bedre seg. Det er kanskje noen som har en eller annen form for agenda her. Et selskap av GiG sin art kan være lett å manipulere. Hvis man leser fredrik1330 sitt innlegg bør det gi et signal om at GiG er et veldrevet selskap.

Husk på at ledelsen har mest å tape...
niki
28.09.2018 kl 17:06 6725

Vær så snill å slutt å refere til fredrik1330 sitt innlegg.

Dette sier ingenting om at selskapet er veldrevet eller ikke.
Innlegget forteller om nåsituasjonen som alle kan lese ut i fra regskapene. Dette med hensyn til avskrivninger og cashflow.
Dette forteller i store trekk at Cash-flowen foreløpig er god - men kun marginalt bedre enn i 2017 - og at selskapet ikke har noe umiddelbare behov for kapitaltilførsel. Dette er selvfølgelig bra.
Jeg støtter videre at det er imponerende at selskapet har klart å ta store investeringer over driften.
Hvilken avskrivningsmetode som er riktig - den norske eller svenske - vil fremtiden vise.
Selskapet blir verken bedre eller dårligere av den grunn.
Beklager at jeg sier det - men innlegget til fredrik1330 hinter til at markedet ikke forstår og klarer å lese regnskap. Det er feilslått forklaring på den lave aksjekursen.
Er det noe markedet og de større investorene kan - så er det regnskap og evnen til å se forbi tallene.
Det er kanskje vanskelig for mange å få full oversikt over hele selskapsstrukturen - og god fortsåelse for de ulike inntjeningspotensialene - men regnskapet og tallene er ikke vanskelig å forstå.
Dere kjenner markedets svar på det!

Fremtiden handler om flere og nye kunder - og flere og nye avtaler.
Det er dette markedet venter på.
Mange flere av typen vi fikk igår - eller store som f.eks sportsavtale med HR som kan gi synergi og anerkjennelse.
Hvis signalene som ble gitt på siste Q2 er riktige- vil flere avtaler løpende bli annonsert i tiden fremover.
Her venter markedet nå på en bekreftelse på dette. La oss håpe dette snart skjer.

Hvis det er shortere som herjer i aksjen i øyeblikket - og er årsak til eventuell manipulering - så kan det se ut som at de ikke har hastverk med å dekke seg inn. De lot fortsatt 50 k med aksjer ligge igjen på lave 2,65....

God helg!

mvh Niki
Redigert 28.09.2018 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Exp3rten
28.09.2018 kl 17:29 6691

Hvorfor skal man slutte å referere til fredrik1330? Er det andre innlegg som er like dyptgående og omfattende? Tror ikke den vanlige retail-kunden leser regnskapene så dypt. Neppe du heller, Niki...
anderix
28.09.2018 kl 17:33 6683

Gleder meg til vi ringer julen inn i 2019 og GIG aksjen står i 7,67SEK. God helg alle trofaste GIG-aksjonærer?
7invest
28.09.2018 kl 17:50 6640

«Når pessimistene ikke får lov til å si imot optimistene»
Noen som kjenner seg igjen ?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-kanner-du-igen-en-finansbubbla
Dr. Goodhead
28.09.2018 kl 18:10 6617

Niki
Du skriver: "Er det noe markedet og de større investorene kan - så er det regnskap og evnen til å se forbi tallene."

Kan det være grunnen til at de større investorene i GIG ikke har solgt aksjene sine? Storinvestor Aasen akkumulerte 400k sist uke, mens ut i fra tallene Orakel presenterte så er det stort sett retail som selger til hverandre.
Fredpåjord
28.09.2018 kl 18:58 6553

Krilan skrev Innlegget er slettet
Positivt i går og negativt i dag. Men men, det skjer noe og det har vi savnet lenge.
Ett spørsmål til dere som kan GIG mye bedre enn meg.
Det ble sagt at selvlagde spill skulle komme fortløpende i q3 og q4. Har det kommet noen som ikke er meldt eller vet dere noe om hvordan det ligger ann?
Så er høsten starten på en fin sesong. Håper jeg. ?
Dr. Goodhead
28.09.2018 kl 19:55 6475

Det ble skrevet på enkelte av affiliatesidene at spillet, Wild Reels, skulle slippes 23 september, så i forhold til det så er de på overtid.

https://www.casinotopplisten.com/gig-games-lanserer-snart-wild-reels-spilleautomat/

Offisielt så har vel GIG sagt at det første spillet skulle lanseres i Q3, så da har de har fortsatt to dager på seg...
Redigert 28.09.2018 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2018 kl 20:49 6416

Svar på spørsmålet må jeg tilstå at jeg vet ikke.
Dealsen
30.09.2018 kl 15:28 5924

Ny uke, ny muligheter. Men levner ikke den aller nærmeste tiden særlig håp rent kursmessig.

Vi har falt nærmere fire kroner fra toppen. Det positive er at nå kan vi maksimalt falle 2,655 kroner til. Det er jo en trøst, bare det :)
Warom
30.09.2018 kl 17:29 5837

Hehe, ja galgenhumor trenger man fra tid til annen:)
Danskeren1
30.09.2018 kl 19:31 5740

Jeg mistede sgu noget af tålmodigheden i fredags, solgte 40% af mine GIG med stort tab. Håber jeg kommer til at fortryde det for har stadig en del tilbage.
Slettet bruker
30.09.2018 kl 19:34 5735

Burde ikke Hard Rock annonsere sin sports book partner snart ?
Det er jo langt på overtid, men ingen info sluppet, og heller ikke sett noen rykter.
Er den nyheten positiv for oss GIG’r kan det fort bli vendepunktet!
Skulle gjerne sett det vendepunktet snart, blodig VPS «biff» er ikke livretten ?
InnerTier
30.09.2018 kl 21:22 5648

Jeg ville aldri solgt, med status TA, samt FA, pluss den nye markeds dimensjonen ww infront..
God uke