Sektorrotasjon Solstad Offshore - totalt feilpriset, target 20kr

Sektorrotasjon Solstad Offshore - totalt feilpriset, target 20NOK.

Ticker: SOFF

Solstad ble restrukturert i høst. Man slettet 99,9 % av utestående aksjer i selskapet, man slettet 33% av gjeldensom som pålyd på over 10 milliarder NOK. (Fortsatt gjeld på ca 20 mrd)

Etter forrige restrukturering juni 2017, så mente markedet at selskapet var verdt 2,9 milliarder (10 kroner i aksjekurs og 291 millioner aksjer). Det var etter sammenslåingen av Farstad, Remøy, Solstad og Deep Sea Supply, ingen bankgjeld ble ettergitt, bare skjøvet på. Nå er 10 mrd konvertert til 50 millioner aksjer.
egenkapitalen er økt med med 10 milliarder. Flere mener en markedspris er omlag 1,5- 2 mrd. - det gir en implisitt verdsettelse pr aksje på base case 20 kr - best case 27 kr.

Med dagens sluttkurs på kr 4,90 er selskapet kun priset til 357 millioner(72,88 mill * aksjekurs 4,90)!

Ut fra dette mener jeg det definitivt er mye oppside herifra for den litt tålmodige. Det er heller ikke store utvannende emisjoner e.l. som er planlagt. En særdeles liten rep emisjon kommer ja, og muligheter for ledelse å kjøpe aksjer, men til gjengjeld mot 3 års lockup. Dette har i sum liten påvirkning. Dog er sentimentet(et positivt
sådan) for denne typen aksjer er nærmest fraværende i dag, men kan fort komme tilbake når den verste hypen med grønne selskaper priset til x antall milliarder gir seg. Markedet for oljeservice vil fortsatt være der, og selskapet er godt posisjonert for vindkraft/fornybar energi.

Det vi nå så etter vaksinenews, er at det er lys i tunellen for den shortede og herjede oljeservice. Etterspørsel etter skip er ventet å ta seg kraftig opp høsten 2021. Det kan bli en omvendt dobbel whammy - med økende etterspørsel på vindkraftutbygging og support world wide i oljeservice og sub sead operasjoner.

Eierstruktur - sterke eiere - trackrecord - ESG?

Aker Capital AS med Røkke i spissen eier omlag 25% av selskapet - alt Røkke har tatt i siste 6 mnd har blitt til gull. Dem er solid posisjonert inn mot vind og annen Offshore aktivitet. Jeg tipper vi på først kommende fredag får en smakebit 19.11.20, på ESG planene til Røkke for selskapet. Aker Wind, Aker Carbon og REC - Røkke har en plan. Han vil nok bevisst dreie SOFF inn mot ESG - får å få en reprising. Dette har mange fordeler, deriblandt forholdet til lånegiver og bedre betingelser. Skulle selskapet måtte hente kapital ila 2021, vil det kunne gjøres til langt over dagens kurs hvis Røkkes plan slår til.

Aksjer/utvikling

Det er 72,88 millioner aksjer i selskapet etter restruktureringen, aksjen startet på 5 kr, ble solgt ned til 3 tallet siste to ukene da Danske Bank nr.20 solgte seg helt ut. Dette på lavt volum *Infront topp 50 aksjonærlister pr 10.11.20. De skal være helt ute av selskapet nå. Aksjen ble solgt ned på marginalt volum under 600.000 aksjer pr dag, siste dagene er volumet tatt seg kraftig opp og volumet fredag var på over 3,8 millioner aksjer, eller tilsvarende 6% av selskapet.

Kursutviklingen fra bunn kan se noe voldsom ut - men i realiteten, er det svært få som fikk kjøpt aksjer på 3 tallet, dem fleste har nå et snitt på 4,50-4.60 i denne. Intradag fredag, ser denne meget spennende ut og ikke noe klassisk pump and dump.

Aksjen er heftig omtalt og diskutert på Aksjesladder og Xtrainvestor siste døgnet. Fredagens episode av aksjesladder hører man en av Norges beste tradere
har kjøpt seg opp i SOFF og har troen på en reprising fremover. Dette er de samme personene som detekterte Havyard når den lå på 3-4 kr. Havyard gikk til 12 kroner før det snudde, jeg tror det samme kan skje med Solstad kommende tiden. Det kan bli volatilt, den kan svinge en del men jeg tror vi skal opp mot 10 kr før folk tar gevinst her.

Det er 9,9 millioner frie aksjer utenfor topp 20 - lister fra Infront viser generelt at TOPP 50 øker betydelig pr onsdag 11.11.20. Det er rett og slett
for lite frie aksjer i markedet, samt at jeg kjenner mange med 100.000 + aksjer som er nisjeaksjonærer som ikke selger ved første mulighet.

Det er også satt en short meg bekjent på 200.000 aksjer på 4,40. Den er ikke innløst pr fredag den 13 :) - den kan svi i uken som kommer.

Jeg tror det er flere positive utfall her, en er jo en reprising på at det er lys i tunellen mtp vaksinenews, at vi får frem mot jul en sektorrotasjon mot oljeservice og at Solstad er og oppfyller alle vilkårene for en nyttårsrakett. Når markedet i tillegg opplever en FOMO (Fear of missing out, da krakket etter valget eller lockdown aldri kom) vil nok slike små nisjeaksjer reprises på en ganske syk måte. Uansett på dagens nivå rundt 5-6 kr vil jeg påstå at denne aksjen kan kjøpes av de langsiktige som for de kortsiktge traderne.

Jeg tror selskapet skal etabelere seg mellom 8-10 kr før neste rykk kommer.

Det beste av alt - selskapet har fått utsatt låneforfall (avdragsfrihet til 2024) :)

Kilder:

- Xtrainvestor.no
- https://www.solstad.com/investors/
- https://www.infrontfinance.com/
- E24.no
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
TurboTrader
22.12.2020 kl 19:12 2478

Husk at denne listen er gjeldende til og med børsslutt onsdag eller torsdag så i praksis dersom dem har fortsatt sitt daglige salg er dem nå rimelig nær tom.
Og dagens sluttauksjon på drøyt 1000 aksjer kan tyde på nettopp det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:34 Du må logge inn for å svare
Veim
22.12.2020 kl 19:21 2509

Ja jeg har vært gjennom samme som deg, skulle brukt stoploss fra starten i mars på alle mine kjøp, men det å bare sitte er nok smartest. Ikke akutt behov for penger heller, så selger ikke bare for å selge heller. Det er jo ikke tap før en har realisert som du sier, men litt lettere med nattesøvn om en har pairgevinst enn tap. Tar imot alle råd og tips jeg, så takk for dine råd 👍

TurboTrader

Veldig ærlig og fint skrevet, full kred for den.
Problemet her inne er og skille alle hausere og luringer fra de med god substans, godt innhold og ærlige intensjoner.
Har sett mye fint på Soff trådene og registrert få eller ingen «lurendreiere» og her virker det som intensjonene er gode.

Uansett, alle tar sine egne valg basert på tro eller mangel på tro i Soff caset.

Jeg tror de tålmodige stikker av med gull, mens de som lures ut vil sitte med Svarte Per 😀
TurboTrader
22.12.2020 kl 19:28 2501

Personlig bruker jeg SL svært sjelden og da kun ved trading.

Å sette SL i en så volatil aksje som SOFF er etter mine begrep livsfarlig.
TurboTrader
22.12.2020 kl 19:33 2495

Jeg opplever også SOFF trådene i det store og hele som ordentlig og med seriøse innspill.
Og jeg kan selvsagt ærlig si at jeg liker heller ikke når det lyser rødt, blått/grønt klinger naturlig nok best.

Min erfaring over tid med aksjer er at jeg sjelden eller så godt som aldri har klart å kjøpe aksjer som går direkte i blått og aldri ser seg tilbake.
Stort sett har jeg kjøpt for en stor bunke penger for så se de gå i rødt, uten å ha frie midler på lur etter det.
I min tidligere børs karriere solgte jeg ofte da, og så steg dritten etterpå 😂
Nå Derimot kjøper jeg litt, faller den mer kjøper jeg mer osv

Så rett så rett, tålmodighet er lurt 👍
Og i alle fall med strømmen av gode nyheter som har tikket inn her i senere tid.

Men fasit, den har jeg selvsagt ikke 😀
TurboTrader
22.12.2020 kl 19:52 2457

Ja, det er ganske betegnende for hvordan flere av oss opplever handlene tenker jeg.
Akkurat som da jeg kjøpte Soff på rundt 5,50 så falt den etterhvert under 5 og fikk karret til meg endel på 4,99.
Etterhvert tok det seg oppover.
Vi var oppe i 10,86 intradag for noen få dager siden, tror ikke det skal ta for lang tid før vi skal opp igjen dit.
Det morsomme her er at selskapet viser god evne til å erobre nye samt forlengelse på kontrakter og med så omfattende flåte betyr det mye meldinger når vi nå kanskje er i en rebound. Dette kombinert med en mulig sak rundt ESG, Equinor sitt Dogger prosjekt gjør at vi potensielt har mange triggere å se fram imot og det gjerne på veldig kort sikt.
Aksjen har vist eksplosivitet og det med at en stor aksjonær samtidig pælmer ut, så kan man uten å være rakettforsker tenke seg hvordan dette kan utvikle seg uten betydelig nedsalg underveis.
Nei, håper vi alle lykkes stort i denne aksjen.

Hadde soff gått til 10kr uten det kontraktsrushet som har vært (men ikke er priset inn) og den tydelige kommunikasjonen fra selskapet angående å ta større del av markedet innenfor havvind (doggerbank...) hadde jeg trolig solgt da den var på 10kr. Men nå er det fundamentale betraktelig forbedret og ledelsen leverer. Her mener jeg den etablerer seg mellom 8-10kr nå, etablerer nytt gulv i aksjen der de som kjøper nå ikke selger ved 10kr på neste oppgang. Men alle må gjøre sine vurderinger, jeg mener soff er blandt de selskapene nå med best R/R.

Mulig du har rett ang Danske Bank TurboTrader.
Som du er inne på gikk det kun ca 1.000 aksjer til 8.38 i sluttauksjonen.
Jeg prøvde selv å slenge inn en ordre på tampen på 8.38 men fikk ikke tilslag da det ikke var noen til salgs utover de 1.000 aksjene.
Nå gir det ingen garanti for oppgang i morgen, men forhåpentligvis nærmer Danske Bank sitt nedslag seg slutten/ble avsluttet i dag.

Let’s hope 👍
Met1976
23.12.2020 kl 09:12 2148

Skal si kort litt hva jeg tenker er negative og positive elementer her-begynner med det negative..

- ca 30 båter de må bli kvitt. Det er over 2 år siden det var klart at disse skulle bort-de ligger opg suger penger i opplag. Hadde håpet at disse ble sendt rett til spiker som en del av restruktureringen men det har ikke skjedd enda. Noen få av de kan muligens selges til andre oppgaver, men diusse må bort. De koster penger og de legger et lite press på ratene bare ved å være i bøyene
- Ratene i spoten har vært krise hele 2020 og aktiviteten ser ikke ut til å være markant opp på en stund enda. MAnge av jobbene tas for under driftskostynader.
- Normand Maximus, tror mange ikke helt forstår hvor fantastrisk denne båten er-og hvor hinsides dyr den er...av SOFFs ca 20mrd gjeld er vel nesten 3mrd(?() knyttet til denne båten....den må på en lengre god kontrakt og den må komme før den korttidsjobben på 5mnd den går på nå er over...
- SOFF har ca 10% av aktiviteten i havvind nå-dette krever fremover mer og mer spesiealiserte båter og de har ikke SOFF-enda.

Positive mulige triggere
- Skraping av båter av SOFF mfl vil bedre ratene
-Høyere oljepris øker aktivityeten og dermed behovet for AHTS/PSV i Nordsjøen og ellers i verden
-Kontrakt til MAximus
- Doggerbank eller lignende store prosjekter- selv om dette kan bety låneopptak til bygging/ombygging vil ikke markedet bry seg for båtene sikres lange kontrakter før lånet løper
-Andre store kontrakter som inkluderer flere båter, særlig viktiog for de store AHTSene som Prosper/Drott/Sigma/Sapphire/Ranger som er i spoten nå, dersom 2-3 av disse får lengre kontrakter på gode rater vil det både bety gode inntekter og lette trykket i spoten

Så ser jg at noen er "redd" for en emisjon i SOFF nå, jeg vet ikke hvor aktuelt det egentlig er men det kan jo være 3 grunner (minst) til emisjon:
- Bruke pengene til å kvitte seg med daukjøttet- det ser jeg evt på som utelukkende positivt
- Kvitte seg med gjeld , dette ser jeg på som lite aktuelt siden de har rente fritak til 2023 og avdragsfrihet til 2024 men ikke veldig negativt om det skjer heller
- For å skaffe kapital til havvind satsing, heller ikke noe jeg ser på som negativt

Gode innspill met1976. Jeg tror vi kan forvente at selskapet også skjønner at grep må taes spesielt ifht skraping og satsing på fornybarflåten. Derfor tenker jeg at det er stor grad av sannsynlighet for at fornybar flåten blir skilt it som et eget selskap (Solstad Green, eller tilsv). Da blir det enklere å hente kapital og finansiere oppbygging av denne. Det negeative er i stor grad priset inn i aksjekursen nå, så å kjøpe soff nå er en investering på at de får til å ta disse grepene du lister opp.

Er det ikke meget lavt volum i dag så langt ?
Får håpe det tyder på at salgsviljen rundt 8.30 er slutten på nedgangen og nytt støttenivå.

Lukke til

Jo er lavt volum, hvis noen vil ha mye aksjer må de opp. Når det går poster på 200 aksjer så er det noen som pleier kursen. Oljen snur opp, og det fundamentale ser bedre ut en på lenge i soff.

Gjesp

Ingen aksjer som er et fyrverkeri hele tiden, men at bunnen for denne gang er ca her vi er nå og at aksjen snur og kommer til å stige mot nyttår og i januar er meget sannsynlig.
Veim
23.12.2020 kl 13:10 2149

Lite respons på stigende oljepris i dag. Skuff. Nærmer seg stoplossen nå.
Seriøs
23.12.2020 kl 13:13 2144

Skummelt med SL da denne kommer mest sannsynlig på nyåret. Mange triggere her så selger ikke før eventuelt 10-12 kr

Nå lempes det ut mindre kvantum med aksjer, 100-200 aksjer for å holde kursen nede. Ny bunn blir i det området vi er i nå, da er den straks klar for å snu opp igjen og ved brudd på 10kr da så utløses kjøpssignal. Over 10kr er det ingen etablerte motstandsnivåer.
Strilen
23.12.2020 kl 13:35 2207

Ja, bare selg og ta tapet, dersom det er din strategi. Du har jo (i likhet med meg) Magseis også, og fortvilte i går. Opp ca 2 % i skrivende stund. Har selv sittet i Zaptec lenge. Lite som har skjedd siste uken der, men i dag. - ut av det blå - fikk jeg nok en gang betalt derfra. Strategien min er å velge ut selskap jeg har tro på, og så sitte der; også de dagene når tallene er røde. Jeg har tro på Soff, og derfor selger jeg ikke når kursen er i ferd med å stabilisere seg på lavt nivå. Har lært meg at tålmodighet er den beste strategien.
Veim
23.12.2020 kl 13:39 2221

Har stoploss på 8 kr. Skal den så langt ned da? Har ingen strategi dessverre, er det jeg må finne meg. Nyttårsforsett 2021.
Seriøs
23.12.2020 kl 13:45 2207

Har også tatt lærdom av å selge på røde tall.. Typisk er at man selger på "bunn" og så kommer et byks oppover ut av det blå og du kjøper deg inn igjen men med færre aksjer:( .. Soff ser 10 tallet + om kort tid ut i 2021 og det er jeg rimelig sikker på..

Tok Soff på 8,3. Takk for billige aksjer.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/23/7600839/ingen-grunn-til-a-vente-romjuls-og-januarrally

Trur du får den billigere om ikke lenge.
Har det ikke vært for at Børsen er grønn i dag, så har SOFF stått under 8 kr idag.
Veim
23.12.2020 kl 14:14 2184

Kjipt. Begynner å bli langt vei mot 10 kroner da, for ikke å snakke om 20.

Tålmodighet 😀

Når har de hatt rett? Soff er utbombet aksje. Verdsatt til under 1 milliard. Oljemarkedet kommer tilbake i 2021. Kjøp gjerne heller ACC for 10 milliarder eller Nel til 34 milliarder. Kjøper heller utbombede aksjer som er ferdig restrukturert.

Ja ja, de lærde strides. Er flere av disse såkalte ekspertene som mener noe annet. Så man får gjøre sine egne vurderinger. Men teknisk er 8kr bunn i soff, kontraktene renner inn, rsi blandt de laveste på børsen, ventes flere nyheter ifht havvind ganske raskt på nyåret..
Seriøs
23.12.2020 kl 14:30 2179

Nå er jo Soff ganske billig p.t så oppgang kommer , men vet ikke rakett men jevnt og trutt vil jeg håpe og tro

Når ting bedres i 2021 og satsingen på havvind starter for fullt, så er det ikke fremmed at soff er priset til noen mrd. Soff er et stort konsern som er på verdensmarkedet, er restrukturert og har betydelig mengde ansatte. Vi snakker ikke om en offshore mygg her, selv om selskapet prises som det akkurat nå.

Bare å komme seg inn her nå, tiden i bunn av 8kr tikker mot slutten. Oljen markant opp, og salgsviljen i soff ser ut til å bremse opp.

Ikke minst at danske bank trolig er snart ute. De er 99% ute før nyttår. De tar et heftig tap på restrukteringen, men får en ganske fin skattefradrag.

Blir fin til uken denne. Ble styrt inn på 8,38 i dag, ny bunn etablert, oljen buller. Kan gå raskt tilbake til 10kr herfra nå før nyttår.
TurboTrader
23.12.2020 kl 18:15 1988

Vet ikke om det eventuelt var den dagen du kjøpte deg inn, eller, men uansett tillater jeg meg å minne om at det er ikke mange dagene siden den gikk 30%, så igjen, det er ikke langt opp til 10 kroner.
Og som flere her skriver, det skjer ofte når man minst venter det.
Veim
23.12.2020 kl 18:34 1980

Jo det var den dagen :( men kjøpte litt mer i dag. Har ikke så mange aksjene heller da, 7500, hadde håpet kanskje en kunne nå 15-20 kroner ami løpet av året som kommer. Skal ikke stresse mer med kursen, ny strategi, sette seg et mål, og bli sittende til en når det målet. Delmål. Litt og litt.
TurboTrader
23.12.2020 kl 19:06 1932

Tror og håper det var en god ide å kjøpe litt mer idag.
Ærlig talt så blir jeg også litt "pissed" på kursen på en dag som idag når hovedindeksen stiger så markant, men har lært meg at sånn er det bare innimellom. Tungt å svelge, men har lært meg ikke å bli påvirket av slikt lenger fordi børsutvikling og enkeltaksjer er ikke alltid så rasjonelt som man kanskje skulle tro og forventer.
Det er en helt særegen dynamikk, psykologi og storspillernes dans med de mindre som er de fleste av oss. Og har jeg lært meg en ting så er det ikke å gå på fintene av de større aktørene.
Strilen
23.12.2020 kl 19:15 1925

Smart å snitte ned; og da snakker vi litt om strategi👍. Når kursen passerer 9, så har du jo tjent på det du har kjøpt nå, og da blir det litt lettere å sitte med det midlertidige papirtapet. Jeg snitta opp på 9,5... trodde det var smart... så det er umulig å treffe helt (men litt lettere å takle når man har kjøpt det meste på 6,1). Og; det er ikke nødvendigvis så lurt å kjøpe når en aksje har gått som ei kule i 2-3 dager; da får man som oftest en korreksjon (dupp). Kjøp heller på duppene dersom du ikke kommer deg inn før toget går. Vi har nok alle gjort noen tabber der (uten at jeg ønsker å utbrodere mine). Lykke til med Soff til deg og alle andre😁🙏. Tror Solstad blir en hyggelig aksje å sitte i.

Nå bytter jeg ut Soff og andre aksjer med julemat, god drikke og hyggelig selskap.
Ønsker alle en fin juletid og et vakkert Soff år i 2021 🎄😀

Hvem vet, kanskje bringer nyåret noen godbiter i form av mulig utskillelse av grønt selskap fra Soff, f.eks Solstad Green Solutions 😀
Strilen
23.12.2020 kl 19:29 1924

Vel talt Mossegutt. God Jul til alle😁🎄 .. eller «Solstad Offshore Wind» (Sow)🙄. Har ikke hørt om at det er planer om slikt, men hadde blitt en slager👍

Oljen buller og det er behagelig inn mot julen. Det kan fort ta av i soffen fra mandag av. I mellomtiden god jul til alle medaksjonærer🎅, nå skal det spises god mat og deles ut litt av årets børsoverskudd i julegaver.
TurboTrader
23.12.2020 kl 20:05 1901

Riktig God Jul til dere alle, så er vi klar igjen mandags morgen om alt går etter plan og tar fatt på årets Soff innspurt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare