Sektorrotasjon Solstad Offshore - totalt feilpriset, target 20kr

Sektorrotasjon Solstad Offshore - totalt feilpriset, target 20NOK.

Ticker: SOFF

Solstad ble restrukturert i høst. Man slettet 99,9 % av utestående aksjer i selskapet, man slettet 33% av gjeldensom som pålyd på over 10 milliarder NOK. (Fortsatt gjeld på ca 20 mrd)

Etter forrige restrukturering juni 2017, så mente markedet at selskapet var verdt 2,9 milliarder (10 kroner i aksjekurs og 291 millioner aksjer). Det var etter sammenslåingen av Farstad, Remøy, Solstad og Deep Sea Supply, ingen bankgjeld ble ettergitt, bare skjøvet på. Nå er 10 mrd konvertert til 50 millioner aksjer.
egenkapitalen er økt med med 10 milliarder. Flere mener en markedspris er omlag 1,5- 2 mrd. - det gir en implisitt verdsettelse pr aksje på base case 20 kr - best case 27 kr.

Med dagens sluttkurs på kr 4,90 er selskapet kun priset til 357 millioner(72,88 mill * aksjekurs 4,90)!

Ut fra dette mener jeg det definitivt er mye oppside herifra for den litt tålmodige. Det er heller ikke store utvannende emisjoner e.l. som er planlagt. En særdeles liten rep emisjon kommer ja, og muligheter for ledelse å kjøpe aksjer, men til gjengjeld mot 3 års lockup. Dette har i sum liten påvirkning. Dog er sentimentet(et positivt
sådan) for denne typen aksjer er nærmest fraværende i dag, men kan fort komme tilbake når den verste hypen med grønne selskaper priset til x antall milliarder gir seg. Markedet for oljeservice vil fortsatt være der, og selskapet er godt posisjonert for vindkraft/fornybar energi.

Det vi nå så etter vaksinenews, er at det er lys i tunellen for den shortede og herjede oljeservice. Etterspørsel etter skip er ventet å ta seg kraftig opp høsten 2021. Det kan bli en omvendt dobbel whammy - med økende etterspørsel på vindkraftutbygging og support world wide i oljeservice og sub sead operasjoner.

Eierstruktur - sterke eiere - trackrecord - ESG?

Aker Capital AS med Røkke i spissen eier omlag 25% av selskapet - alt Røkke har tatt i siste 6 mnd har blitt til gull. Dem er solid posisjonert inn mot vind og annen Offshore aktivitet. Jeg tipper vi på først kommende fredag får en smakebit 19.11.20, på ESG planene til Røkke for selskapet. Aker Wind, Aker Carbon og REC - Røkke har en plan. Han vil nok bevisst dreie SOFF inn mot ESG - får å få en reprising. Dette har mange fordeler, deriblandt forholdet til lånegiver og bedre betingelser. Skulle selskapet måtte hente kapital ila 2021, vil det kunne gjøres til langt over dagens kurs hvis Røkkes plan slår til.

Aksjer/utvikling

Det er 72,88 millioner aksjer i selskapet etter restruktureringen, aksjen startet på 5 kr, ble solgt ned til 3 tallet siste to ukene da Danske Bank nr.20 solgte seg helt ut. Dette på lavt volum *Infront topp 50 aksjonærlister pr 10.11.20. De skal være helt ute av selskapet nå. Aksjen ble solgt ned på marginalt volum under 600.000 aksjer pr dag, siste dagene er volumet tatt seg kraftig opp og volumet fredag var på over 3,8 millioner aksjer, eller tilsvarende 6% av selskapet.

Kursutviklingen fra bunn kan se noe voldsom ut - men i realiteten, er det svært få som fikk kjøpt aksjer på 3 tallet, dem fleste har nå et snitt på 4,50-4.60 i denne. Intradag fredag, ser denne meget spennende ut og ikke noe klassisk pump and dump.

Aksjen er heftig omtalt og diskutert på Aksjesladder og Xtrainvestor siste døgnet. Fredagens episode av aksjesladder hører man en av Norges beste tradere
har kjøpt seg opp i SOFF og har troen på en reprising fremover. Dette er de samme personene som detekterte Havyard når den lå på 3-4 kr. Havyard gikk til 12 kroner før det snudde, jeg tror det samme kan skje med Solstad kommende tiden. Det kan bli volatilt, den kan svinge en del men jeg tror vi skal opp mot 10 kr før folk tar gevinst her.

Det er 9,9 millioner frie aksjer utenfor topp 20 - lister fra Infront viser generelt at TOPP 50 øker betydelig pr onsdag 11.11.20. Det er rett og slett
for lite frie aksjer i markedet, samt at jeg kjenner mange med 100.000 + aksjer som er nisjeaksjonærer som ikke selger ved første mulighet.

Det er også satt en short meg bekjent på 200.000 aksjer på 4,40. Den er ikke innløst pr fredag den 13 :) - den kan svi i uken som kommer.

Jeg tror det er flere positive utfall her, en er jo en reprising på at det er lys i tunellen mtp vaksinenews, at vi får frem mot jul en sektorrotasjon mot oljeservice og at Solstad er og oppfyller alle vilkårene for en nyttårsrakett. Når markedet i tillegg opplever en FOMO (Fear of missing out, da krakket etter valget eller lockdown aldri kom) vil nok slike små nisjeaksjer reprises på en ganske syk måte. Uansett på dagens nivå rundt 5-6 kr vil jeg påstå at denne aksjen kan kjøpes av de langsiktige som for de kortsiktge traderne.

Jeg tror selskapet skal etabelere seg mellom 8-10 kr før neste rykk kommer.

Det beste av alt - selskapet har fått utsatt låneforfall (avdragsfrihet til 2024) :)

Kilder:

- Xtrainvestor.no
- https://www.solstad.com/investors/
- https://www.infrontfinance.com/
- E24.no
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare

Enig. Maximus utgjør den største risikoen nå. Har troen på SOFF, men man må følge med.

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Met1976
07.01.2021 kl 20:29 3897

Har ingen tro på at den raten er tilgjengelig noen plass, pleier ikke være det på disse oppdragene. Det hender de melder det samlet f.eks når de får for flere båter samtidig men veldig sjelden for enkeltoppdrag av lengre varighet.

Det er marginale endringer til aksjonærlisten ser jeg - beregningene tar utgangspunkt i tallene fra 29. desember og 6. januar.
Nordnet livsforsikring -36000 aksjer.
SWEBANK ca -6700
The Bank of NY -210
Clearstream Banking ca +6800
Deutche Bank ca +2000

Bevegelsene som nevnes forklarer ikke det marginale fallet vi så i dag. Ei heller fremstår dem illevarslende.
Seriøs
08.01.2021 kl 10:53 3668

Hvor "billig" kan man fylle på med i dag da?
Veim
08.01.2021 kl 11:06 3701

8.50 kanskje? Men tilbud kommer jo hver dag her, så kanskje 8 neste uke? Tålmodighet.
Seriøs
08.01.2021 kl 11:09 3734

Ja, ser den er i en negativ trend nå.

En kontraktsmelding eller to snur bildet kjapt.

Det er sikkert flere enn meg som begynner å bli svett over kursutviklingen til SOFF siste tid. Det er imidlertid ingen endring i selskapets fundament. Noen av selskapets 20 største aksjonærer har solgt unna aksjer, men vi snakker her om et særdeles lavt volum. Likeledes ser vi at noen av selskapets 20 største forsterker sin posisjon. Oljeprisen har sett en betydelig forbedring siste tid - Forøvrig ikke en faktor som bidrar til fortjeneste for SOFF i første orden, men i andre orden vil oljeprisen bety noe for selskaper som SOFF. Utover dette er det flere som forventer en forsterkning i oljesektoren kommende år. Dette vil smitte over på oljeservice sektoren (SOFF mfl.). I tillegg har SOFF en fot innenfor fornybar, havvind. Gjennom disse kontraktene vil SOFF opparbeide seg kompetanse som kan bli svært ettertraktet i fremtiden. At AKER er SOFFs største aksjonær fremstår som en viktig årsak til å holde på SOFF aksjene - mener jeg.
SOFF er høy risiko, men gevinst potensialet er derfor også høyt. Alle bør ha en stop loss, enter som ordre eller mentalt. Den må man være tro til. For min egen del inneholder min stop loss noe mer slingringsmonn enn andre selskaper som ikke er så volatil.
Plutselig kommer en børsmelding og kursen rekylerer..

Jeg tar nok gevinsten min og går vidre på mandag, blitt for kjedlig! 🤷🏼‍♂️ Kommer tilbake ved neste korsveg 👍🏻
Veim
09.01.2021 kl 21:31 3439

Tenker det samme. Var mye lovnader i denne aksjen, olje passere 50 så skulle kursen opp. Det er traust. Går den i minus mandag så selger jeg meg ut også, kan like gjerne prøve noe mer seismikk eller drilling da, selv om de står mye på stedet hvil der også. Kanskje oppgangen kommer noe senere enn hva en hadde trodd, at når oljekurs stabiliserer seg så kommer kursene opp. Jeg vet ikke. Amatør. Kan hende jeg bare sitter også på trass. Tapt stort i denne aksjen.

Strilakongen, hvor setter du stoploss? Satt på 8 kr jeg. Gode poenger med aker som støtte.
R1234
09.01.2021 kl 21:48 3475

Oljepris? Det er nå en liten faktor i denne aksjen! Når Maximus er på ny kontrakt kommer hoppet. Drit i oljeprisen her, altså den har en positiv innvirkning, men er ikke den som drar SOFF! Selg om du vil, jeg skal høste sekssifret her om en stund:)

I likhet med flere her er jeg skuffet over utviklingen til SOFF den siste tid. Jeg har vært inn og ut siden 4,9 med både tap og gevinst. Var med fra 4,9 til 8, ned til 5ish og opp til 10,6, nå ned igjen. Jeg handler imidlertid ikke aksjer på bakgrunn av om det er kjedelig eller ei. Hadde dette vært kjernen i min investeringsplan hadde jeg nok tapt mer enn hva jeg tar ut i gevinst. Hvorvidt å ta gevinst eller begrense tap finnes det ingen standardisert oppskrift på, men man må finne en investor profil som man er komfortabel med. Noen handler intradag, andre sitter med sine posisjoner lengre. Førstnevnte er veldig gøy, men tilsvarende tidkrevende og vanskelig kombinerbart med arbeid. Jeg favoriserer helt klart å holde over en god stund, på tross av negativ kurs utvikling. AKSO, HTOO, RECSI, AKAST, BGBIO, for å nevne noen eksemper som har vært slitsom, men gitt grei gevinst. Dette krever dog at man setter seg godt inn i casen og opparbeider seg kunnskap om selskapet og tro på fremtidig fortjenesten - på tross av negativ kursutvikling. Dersom kursutviklingen går på tvers av egen investeringsplan, ja da er jeg enig i at det er bare til å selge. Det er jo nok av andre selskap som man kan kjøpe. Jeg prøver i hvert fall å være tro til min egen plan, med forhåndsbestemte parametere for å begrense tap. Når det gjelder SOFF har jeg stopploss på 25 prosent, dette er dog ikke en stående ordre i megler huset. På grunn potensielle store variasjoner intradag blir stop-lossen min en mental grense basert på en helhetlig vurdering. SOFF aksjen er komplisert grunnet den høye risikoen. Det er et selskap man må følge med på, men det er flere faktorer som for meg taler for enn i mot. Normand Maximus utgjør helt klart den største risikoen på kort sikt. Jeg legger min lit i at økt oljepris øker sentimentet for sektoren generelt og at nye kontrakter kommer derav. Alternativ drar selskapet i land kontrakter innenfor fornybar, slik som for Normand Jarl hyret inn for Ørsted i Taiwan.
R1234
09.01.2021 kl 23:16 3412

Denne har jeg faktisk ikke giddet å trade. Kjøpe og har snitt på 7.
Har klokketro på at SOFF omstiller seg, og jobber allerede med kontrakter for maximus. Fallet kom, jeg var ikke til stedet med kapital når fallet var på bunn, er fortsatt trygg at vi mange dobler denne på LONG,

Når man er skuffet i en aksje som har steget fra 3 til 11 kr på 2 måneder, da har en høye krav på børs, så høye krav at en egentlig ikke bør skrive noe som helst.
Denne aksjen er Oslos vinner aksje etter emisjonen.
Har selv solgt 1/2 posisjonen over 10 kr, resten kan leve sitt eget liv da de aksjene er gratis.

Forventet selv et sterkere moment etter at Danskene forsvant, så det er tydelig at noen nå tar gevinster her og da må en vel bare forberede seg på en midlertidig nedtur.
Det er fortsatt høy risk i Soff, selv om den er mindre etter emisjonen, men store oppsving og nedsving må en bare tåle om en skal eie aksjer her.

Puffen
10.01.2021 kl 10:40 3376

Selv om at alt er relativt, så kan det passe å minne om et av Warren Buffets ordspråk "Aksjemarkedet er et sted hvor det overføres penger fra de utålmodige til de tålmodige" God søndag

Vanskelig å forutse om denne skal dobles eller ti dobles, men at mye er lagt til rette for at den skal opp kan det ikke herske tvil om.
Det at Maximus er avsted på en 5mnd kontrakt nå må uten tvil være betydelig mer fornuftig enn at den ligger i Mekjarvik. Man snakker ofte om hvor ille det var at Saipem terminerte kontrakten, selvsagt var det dårlig nytt, men hvor god var den kontrakten? Hva er ratene på denne 5mnd kontrakten, kanskje ikke på samme nivå, men er ganske trygg på at dem ikke sender det store fartøyet avsted 5mnd som et minus prosjekt.
Imens har Soff kjøpt seg endel måneder til å jobbe for og hoste opp nye avtaler for Maxi nå i et marked under bedring.
At aksjen ikke fortsatte den kraftige oppgangen fra 5 ish og direkte til 15 er heller ikke å undres over, ingen aksjer fyker 2-300% uten å konsolidere underveis. Nå handles aksjen tett på NOK 9.-, alle som har fulgt aksjen vet at svært lite skal til før den går betydelig.
Aksjen er ekstremt volatil og svinger ofte 1 krone og mer i løpet av en dag.
Selv sitter jeg hvertfall rolig og venter på nytt kontraktsdryss, samt nyheter rundt Dogger prosjektet og ikke minst om selskapet planlegger et stunt ifbm å kanskje skille ut en egen ESG del.
Strilen
10.01.2021 kl 11:58 3298

Tok gevinst i SOFF og MSEIS på mandag, og i GSF i romjula. Det handlet da ikke om tålmodighet eller at jeg ikke har tro på disse selskapene. Årsaken ligger alene i nyhetsbildet vi fikk ved årsskiftet. Ny smittebølge med mutasjoner som spredte Covid-19 enda raskere, med påfølgende nedstengning av byer og land, gav en utsettelse av optimismen vi fikk like før gjennom vaksinenyheter. Situasjonen i deler av verden er blitt verre enn den var i vår. I tillegg kom det gode og grønne nyheter fra USA (Biden og sentatsvalget). Fikk med meg fin gevinst i de jeg solgte meg ut av, og plasserte pengene i fortrinnsvis grønne selskap i porteføljen samt edtech. Det var et godt valg for meg, og har hatt en meget god uke. Selv om jeg bare er en ganske fersk småsparere, har jeg funnet ut at det gjelder å stadig posisjonere seg ut fra de mange (og hyppige) svingningene i samfunnet i disse tider. Selskap innen det grønne skiftet viser seg fremdeles å ha størst vekst, selv om jeg (dessverre) har holdt meg unna alt som har med hydrogen og carbon å gjøre. Har likevel stor tro på vekst i dem jeg midlertidig gikk ut av, men avventer litt før jeg går inn igjen. Vi er i en vanskelig tid med mye uforutsigbarhet, men som nevnt av andre her, så skal det bare en børsmelding til før SOFF skyter opp en krone eller to. Tålmodighet er greit så lenge verdensbildet ikke endrer forutsetningene for den.
Seriøs
11.01.2021 kl 08:42 3007

Jeg avventer til kjøp og ser om SOFF kommer ned på 7 kr.. Tror den kan gjøre det faktisk hvis det ikke kommer nyheter fra selskapet.

Ingenting kan utelukkes, men tror det skal endel til at den skal ned på 7-tallet hvertfall langvarig, at den kan falle innom 7 intradag kan nok ikke utelukkes.
Selv har jeg tro på at selskapet selv unngår dette med nyheter snarlig.
I tillegg vil jeg anta at flere finner lavt 8-tall attraktivt.
Det som er litt synd nå er at vi ligger på 8-tallet, vi burde lagt på 10-11 tallet nå når man ser tilbake på den generelle oppgang siste uken og to hvor SOFF har reagert ned.
På den annen side har den vært svak disse ukene nå og det kan kanskje borge for en reaksjon opp igjen nå selv uten nyheter.

Vi fikk en flott oppgang i desember, men lett å glemme at det ble meldt et betydelig antall nye og forlengede kontrakter siste del av den måneden.

21.12 Normand Commander + 3år.
https://newsweb.oslobors.no/message/521331

17.12 Normand Navigator, Normand Frontier og Normand Australis.
https://newsweb.oslobors.no/message/520976

17.12. Normand Surfer, Far Spica og Normand Supra.
https://newsweb.oslobors.no/message/520922

15.12. Normand Swift. Rammeavtale med Exxon Mobil i Brasil.
https://newsweb.oslobors.no/message/520653

14.12. Normand Serenade og Normand Arctic.
https://newsweb.oslobors.no/message/520481

4.12. Normand Maximus.
https://newsweb.oslobors.no/message/519715

RSI: 42
Stochastic: 13
ADX: 48 (sterk positiv trend)

Burde kunne få reaksjon opp snart selv uten nyheter.

Soff er i ferd med å gi salgsignal, ved slutt under 8,4kr ligger nedre støtte på 6,1kr deretter 5,1 kr.

Har du solgt deg ut?
R1234
11.01.2021 kl 16:07 2696

omatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 8. jan 2021
Solstad Offshore har brutt ned gjennom gulvet i den fallende trendkanalen på mellomlang sikt, og signaliserer med dette enda sterkere falltakt. Den negative utviklingen åpner imidlertid for korreksjoner opp fra dagens nivå. Aksjen har støtte ved cirka 3.00 kroner og motstand ved cirka 480 kroner. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som svekker den fallende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. Volumet har økt vesentlig i det siste, noe som kan skyldes fundamentale nyheter. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som understøtter det negative trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk nøytral på mellomlang sikt. Ref investec. Slapp av folkens, sitt mot Q4
Formel 1
11.01.2021 kl 16:58 2676

Kan bli blytungt å bryte 480kr i løpet av denne uken, men en skal aldri være skråsikker:)
R1234
11.01.2021 kl 17:09 2671

Hehe, enig det, derfor passer ikke teknisk analyse mot alle aksjer i denne perioden med covid, verdt å ta med seg er idag er det lav omsetning, og heller laber dag på børs.

Heller ingen vesentlige endringer når det gjelder topp 20 aksjonær listen. Kan ligge ut en liste i morgen.

Hovedindeksen gikk ned 1% i dag. Da er risikofylte selskap som SOFF mfl. Ekstra utsatt for nedgang.

Tenker det ikke er lenge til det kommer flere positive meldinger. Ingenting fundamentalt har endret seg siden den sto i 10kr. Vanskelig å bruke teknisk analyse på denne aksjen da kursen er totalt utbombet fortsatt, men RSI og Stochastic er blandt de laveste på børsen og det virker som det området vi er i nå blir ny bunn da volumet har krympet betydelig. Jeg tror neste drag oppover tar aksjen til ca 12kr som et nøkternt utgangspunkt. Får vi noen flere godmeldinger spesielt ang Havind / fornybarflåten så går den trolig nærmere 20kr.

Da var den under 8 intradag enn så lenge. Faller ihvertfall på lavt volum om ikke annet. Ikke mange dagene igjen nå til vi har en avklaring på doggerbank. Og regner med det kommer flere kontrakter her ila januar.

Blir ihvertfall aktivitet i havvind fremover. Solstad er fortsatt godt posisjonert her med sin fornybarflåte, selv om kursen om dagen ikke er det helt store. Men det kan snu raskt det vet alle som følger selskapet.

Fredriksen gjennom heimen holding har styrket sin posisjon med 5000 aksjer. Et funn etter siste aksjonærliste på soff.no

Det har du faktisk rett i, har ikke sett på de største siden forandringene på listen har vært ubetydelige.
Men tar kopi innimellom og ser at de har økt med 5k en gang mellom 4. og 7. januar.

5k, merkelig lite, men selvsagt mer positivt enn negativt:)
Met1976
14.01.2021 kl 08:28 1459

Veldigv rart at et selskap med den størrelsen tar seg bryet med å øke med 5000 aksjer men jeg ser ikke bort fra at de sitter med et fancy "excelark" som sier noe om vekting/verdi etc som gjør at de auto-kjper poster i selskaper de sitter i? Ikke negativt uansett :-)

Så får vi se om den skal dumpes enda lenger ned idag eller om snart noen finner denne prisen attraktiv.
Liten omstening om dagene, topp 20 sitter helt i ro, ergo, det er småaksjonærer som kjører kursen ned.
Seriøs
14.01.2021 kl 08:39 1431

er ut som åpning på 7.7 kr i dag og en nedgang ventes ser det ut til.. Er fortsatt i en negativ trend og kan ende opp med å se 6 tallet kanskje

Nå husker jeg ikke helt nøyaktig prising , men selskapet er ca priset MCAP til omtrent det samme som det var noen mnd før restruktureringen selv om 10mrd gjeld har forsvunnet. Vi vet at havvind kommer for fult i årene fremover og at oljen er spådd oppover av de fleste store analytikerne. Teknisk er aksjen vanskelig å forutsi nå som volumet er ørlite, men selskapet er ihvertfall på kraftig salg på disse kursene.

Kjøpersiden bygges gradvis opp nå. Salgspresset nedover forsvinner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare