Jeg kjøper hver gang prisen går ned

OleR77
NAS 14.11.2020 kl 16:48 12733

Norwegian kommer ikke til å gå konkurs. Prisen nå er rett og slett priset etter et sentiment om at Norwegian kommer til å gå konkurs, men det er frykt og ikke fornuft som har styrt den ned.
For mange arbeidsplasser i Norge står på spill, det er økende oppslutning på Stortinget om å gi Norwegian støtte og få i gang en ordning der flyselskaper vil få dekt sine inntektsfrafall som resten av næringene. Regjeringen er presset av FRP nå til å få i gang dette så kjapt som mulig.
Boeing skylder Norwegian mange milliarder, og denne erstatningen kommer når de har fått blitt enige om summen. 737 Max er på vingene igjen om ei uke eller to da flynekten blir fjernet av FAA ganske snart. Boeing og Norwegian kommer til å være mye bedre rustet da.
Vaksinene kommer til å rulle ut i før nyttår, og smitten kommer til å falle som en stein. Folk vil begynne å fly mer igjen.

Jeg kommer fortsatt til å kjøpe om vi går mer ned. Dette er en god mulighet til mange 3-siffrede % gains.

PS: Dere troll som sitter og kjeder dere med å spy ut om at "Norwegian har xx milliarder i gjeld". Ta dere en bolle. SAS har 12 milliarder i gjeld. Lufthansa har 40 milliarder i gjeld. Det stoppet ikke Tyskland fra å gi de nesten 100 milliarder i støtte under koronakrisen, som er et LÅN og som nå blir gjeld. Altså LANGT verre situasjon enn Norwegian er i. Alle flyselskaper med stor flåte har gjeld. Dere har ikke peiling på hva dere snakker om.
Redigert 14.11.2020 kl 16:54 Du må logge inn for å svare

Da begynner du å få mange aksjer nå. NAS har vel ca 100 all time low i år....... Til info så hadde NAS 67 milliarder kroner i gjeld pr Q3. Tar meg en bolle.
Redigert 14.11.2020 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
brass1
14.11.2020 kl 17:17 6543

Norwegian og Lufthansa sammenlignes.....den eneste likheten er at de begge er i flybransjen. Mens Lufthansa driver et meget stort og veldrevet flyselskap som produserer overskudd år etter år, et selskap som tilbyr alle klasser, har egne low-cost selskap, driver Swiss og Austrian, har eget cateringselskap, mekanikere etc etc OG alle er ansatte i konsernet!! De er 4-5 ganger så store med masse eiendeler som ikke er pantsatte til over pipa OG mindre gjeld en Nas...

Tror nok du skriver det du skriver for å trøste deg selv. Hvor mange norske arbeidsplasser tror du Norwegian har?? De aller fleste du ser i et Norwegian fly er jo ikke ansatte i Nas, de er på kontrakter gjennom bemanning selskaper som Norwegian eier brorparten av. Men disse "ansatte" vedkjenner ikke Nas seg, det kommer rettssak på rettssak fra disse nå, fra Spania, Italia Danmark etc.

Lykke til med dine investeringer i Nas....mitt råd er å holde seg unna hvis man ikke er ekstremt risikokåt.

https://www.rb.no/dansk-konkursbo-krever-flere-hundre-millioner-kroner-fra-norwegian/s/5-43-1464835
-Dëë-
14.11.2020 kl 17:31 6494

Du kjøper hver gang prisen går ned? I smell bullshit.
OleR77
14.11.2020 kl 17:41 6447

Begynte ikke når vi var på 2NOK + da. Emisjonen var jo en garantert utvanning og holdte meg derfor langt unna.
Til info så er gjelden faktisk 46 milliarder per Q3-rapport. Ikke 67 milliarder. De hadde 56 milliarder i gjeld i Oktober i 2019, så den har allerede gått kraftig ned.

Erstatningen fra Boeing kommer til å være i mangemilliard-klassen. Det gjør at de vil kunne skrive seg enda mer ned. Dette selskapet er ikke så dødfødt som folk skal ha det ;)
Redigert 14.11.2020 kl 17:46 Du må logge inn for å svare

Angående gjelden til Norwegian; hvorfor skriver de i Q3 rapporten at de har gjeld (Total liabilities) på '66,841.3 NOK million' da? Stemmer ikke dette?

Ellers ønskes det lykke til med dine investeringer.
mvh
Redigert 14.11.2020 kl 17:49 Du må logge inn for å svare

Nei, total gjeld var 67 milliarder kroner men 46 milliarder kroner var langsiktig gjeld. Men alt er gjeld likefullt. Rapport for Q3 finner du her:

https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian---q3-2020-report.pdf

Merk at 'liabilities' er utenlandsk og kan i dette tilfellet oversettes 'gjeld'. Total liabilities: 66.841.300.000 norske kroner.
Redigert 14.11.2020 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.11.2020 kl 18:07 6318

Aner ikke hva som ligger bakt inn i denne posten du refererer til, men stort sett alle innen media skriver ca 40 milliarder i gjeld.
Skal dere svartmale Norwegian, og blåse opp gjeld, så kan dere for rettferdigheten også nevne at "Total Liabilities":

Oktober 2019 var 86 milliarder
Oktober 2020 er 67 milliarder.

Gjelda er uansett hvilke tall du ser på kraftig redusert...Norwegian er i bedre situasjon nå enn i 2019 pga Schram sin snuoperasjon. Eneste som ikke gjør at aksjen fyker i været nå er at inntektsgrunnlaget til Norwegian er midlertidlig borte. Kommer den tilbake, ja da er det bare en vei, og det er kraftig opp.

Det er grunnen til at jeg fortsatt kjøper Norwegian. Når vaksinene blir rullet ut, smittetallene fyker ned, da blir det fart på Norwegian. Jeg bare håper SP og FRP lykkes å overtale enten regjeringen eller stortinget på å få i gang en kompensasjonsordning for flyfarten. For det er trolig ikke mye som skal til for å holde Norwegian i live. Vi er kanskje nære målet med å få flere til å fly igjen. Da blir det for dumt å ikke komme med supplerende støtte

Redigert 14.11.2020 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
leifinge
14.11.2020 kl 18:19 6272

Tallet på ca 46 mrd er rentebærende gjeld.

Det som refereres i media mhp gjeld er altså gjennomgående feil. Den var snaue 67 milliarder kroner pr Q3 og var ganske riktig høyere før. Mye gjeld er konvertert til aksjer; det er derfor kursen er gruset for alltid.

Du kan gjerne påstå at jeg svartmaler, men jeg (og andre) blåser ikke opp noe som helst mtp på total gjeld i selskapet.
Det er riktig at gjelden er redusert, men et vesentlig spørsmål en må stille seg da er "hvordan er gjelden redusert?".

mvh
Redigert 14.11.2020 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
FunTrade
14.11.2020 kl 19:16 6109

TS: Jeg tar meg en pizzabit nå i stedet for en bolle, håper det er greit?

Lufthansa: Du er klar over at du sammenlikner med et selskap nær 10 ganger større enn NAS (2019-tall)?
OleR77
14.11.2020 kl 19:22 6083

Det har ikke så mye å si hvordan gjelden er redusert. Forskjellen er at verdien per aksje trolig ikke kommer til å returnere til 40 NOK pga langt flere aksjer nå, men aksjen er altså priset nå som at selskapet er konkurs. Det er nok sant som dere sier at det er høy risiko å investere i Norwegian (vs mange andre safebets/selskaper), men jeg tror det er mye som kan hjelpe Norwegian i å overleve dette. Det bunner mye i om hvor kjapt de kan få rullet ut vaksinering og hvor kjapt folk retunerer til jobbreiser og ferie. Jeg tror det er en kraftig boom i reiselystne folk fremover når dette blåser over.
Redigert 14.11.2020 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.11.2020 kl 19:28 6057

Jo da, jeg vet. Men poenget mitt var at Tysklands regjering fortsatt så det som plikt å låne bort nye 100 milliarder til et selskap som er dynget ned i gjeld.
Samme gjelder mange andre selskaper. Som Air France/KLM som fikk 80 milliarder i støtte. Et selskap med 216 fly og som tidligere hadde 20 milliarder i gjeld. Som nå har over 110 milliarder i gjeld.

Man kan slenge mye dritt om Norwegian men de ligger ikke så dårlig til vs mange andre flyselskap etter at denne krisen er over. (Hvis de overlever)
FunTrade
14.11.2020 kl 19:34 6030

Det er ikke støtte, men lån. Endel av pakka er også et konvertibelt lån som etter hva jeg kan se vil gjøre den tyske stat til 20% aksjonær i selskapet.


En vesentlig forskjell, som du bare hopper over, er at staten er inne på eiersiden i de selskapene du sammenligner med. Norwegian er ikke et norsk selskap i den forstand, har aldri vært det og kommer ikke til å bli det.
OleR77
14.11.2020 kl 19:59 5969

Det er mange momenter her, det kan være like viktig å sikre nesten 3000 norske arbeidstakere med årlig utgift på mer enn 700 millioner årlig utgifter, et selskap som betaler milliarder i året i skatt, et selskap i et land der vi bare har 3 aktører og et langstrakt land som krever infrastruktur.....som det å sikre sine eierdeler i et flyselskap som de har gjort i disse selskapene. Trolig så kan grunnene over her for å redde Norwegian være grunnlaget Tyskland og Frankrike brukte for å pumpe inn masse penger i disse flyselskapene...
Redigert 14.11.2020 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.11.2020 kl 20:04 5949

Det kan sikkert stemme. Tok en kjapp googling og da kom det frem 216 fly.
Redigert 14.11.2020 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
FunTrade
14.11.2020 kl 20:05 5936

Og Lufthansa 760 fly.

10 ganger større ? På hva da? Antall fly , omsetning , ansatte. Nåtid, eller normalt?
Regner med grandiosaen smakte fortreffelig , uten at du behøver å dra på litt av gammel vane
FunTrade
14.11.2020 kl 20:44 5839

Jeg fikk ikke svar på dette med pizzaen, så jeg skjærte igjennom selv og tok pizza, dog ikke Grandiosa.

10 ganger større i omsetning kan vi jo begynne med. 397 mrd i omsetning vs 43,5 mrd i 2019.

Men vi kan ta med ansatte også som var 138.000 ved nyttår, nå pr 30.09: 124.000 ansatte. Det står i rapportene alt sammen.
Redigert 14.11.2020 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Ørn AS
14.11.2020 kl 20:51 5806

Har lenge trodd nas skulle gå konk, men ble fristet til å kjøpe for første gang nå på torsdag. I korte trekk tror jeg FrP frir til sine kjernevelgere, nemlig pensjonister som skal billig på fylla i syden , og redder nas. Erstatning fra Boeing, vaksine etc blir bonus som drar dette videre.. tør håpe på 5kr før jul..🤔

De brenner med andrte ord sinnsykt mye penger for tiden. Finner ca dobbelt så mange fly og 6ganger omsetning . Lufthansa group er muligens mere enn et flyselskap.
Har du oversikten du påberoper?
Redigert 14.11.2020 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
FunTrade
14.11.2020 kl 20:59 5771

Du sier noe...18,5 mrd i market cap er jo "bare" det dobbelte av IAG's oppkjøpstilbud under helt andre og mer normale omstendigheter for 3 år siden..

Good luck.

Ørn AS
14.11.2020 kl 21:07 5731

Jo takk. Kan sikkert trenge det, første svaret får vi i morra. Nas ber om ti mrd fra Boeing mesteparten vil de nok få men går de konk stiller boet langt svakere enn selskapet.. derfor trenerer Boeing.
FunTrade
14.11.2020 kl 21:25 5673

Det henger jo da litt dårlig sammen med å be om 4-5 mrd av staten..
OleR77
14.11.2020 kl 22:36 5574

Ikke glem SP med Vedum i spissen som har diskusjoner i Stortinget for øyeblikket, og de kan trumfe igjennom hvis regjeringen nekter. De jobber virkelig for at Norwegian skal reddes og at flyfarten skal få kompensasjonsordning som andre næringer. FRP jobber mer målrettet for at regjeringen skal snu. Sterke krefter i sving nå. Det er jammen meg på tide selv om de skulle ha handlet for mange mnd siden.

Har selv kjenpetro på at Norwegian skal leve videre. Har brent meg på aksjen. Er avventende iforhold til å kjøpe meg inn. Oppsiden er enorm dersom alt klaffer. Ref . Erstatning fra Boeing, støtte, og et marked i bedring. Hva hadde Nas vært verdt for et år siden med 15-20 milliarder mindre gjeld......
Ingen som vet, men...
Norwegian har en standing, som gir de noen liv ekstra.-)
FunTrade
14.11.2020 kl 22:54 5514

Jaha, 6 ganger omsetningen jeg nevnte ..du mener NOK 2,4 billioner i årlig omsetning? Det er vel å overdrive..

Oversikten er på Lufthansas hjemmesider og Frankfurt -børsen

Jeg mener 27 millioner euro i omsetning. Ganger du det med 10.............:.
Hva tjener Lufthansa penger på? Har du oversikt eller ikke?

270milliarder i omsetning, eller som noen hevder 240
FunTrade
14.11.2020 kl 23:05 5464

Det har jeg, som sagt på Lufthansa sine hjemmesider. Det fixer du.

De tjente 36,4 mrd EUR i fjor. De har Cargo-fly i tillegg, og bakketjenster (som de fleste andre). Men enheten som har fått lån og konvertibelt lån (såkalt støtte) er den børsnoterte enheten, det er jo der det er aktuelt å konvertere gjeld til aksjer for å blokkere ev. fare for senere "fiendtlig" oppkjøp.
OleR77
14.11.2020 kl 23:08 5441

Er det ikke 1 gjenstående utslipp av NAS-aksjer som står igjen i starten av Desember fra emisjonen? Det er vel den siste tror jeg. Kan kanskje vente til da?

Problemet er bare at når/hvis 1 av de punktene du nevner slår til, så vil vi aldri se 0.5 NOK igjen
Redigert 14.11.2020 kl 23:09 Du må logge inn for å svare

Når du skal måle omsetningen er det vel naturlig å se på cargo og bakketjenester? Eller tar vi det flatt når det gjelder Norwegian på andre siden??

Selvsagt ikke. Problemet er at ingen vet noe som helst, og de økonomiske kreften som er i sving er enorme.
Raiders har ridd den negative bølgen enn så lenge.
FunTrade
14.11.2020 kl 23:14 5401

Vi tar flatt den delen som får såkalt støtte som var utgangspunktet, alternativt er jo støtten til Lufthansa persontrafikk mindre.
Redigert 14.11.2020 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
OleR77
14.11.2020 kl 23:18 5374

Emisjonen var jo på 1 krone også. Sannsynligheten er stor for at de vil ha pengene sine tilbake, og de kommer ikke til å selge så vidt de går konkurs, så det er en viss støtte der ute