Quantafuel - Business Case

Slettet bruker
QFUEL 15.11.2020 kl 23:05 19821

Har vurdert lenge at muligens gå inn i Quantafuel men svært usikker da Skive ikke har vært en suksess.

Har noen her på forum gått grundig inn i Business case? Hvilke gevinster skal Skive og Esbjerg gi etter ferdigstillelse?
Har ikke sett tall på hvor mye plast som kan prosesseres per dag og hvor mye olje / drivstoff som kan bli produsert / dag.

Investerings kost er svær, men hva blir kvar på bunn??

Får fortsatt ikke dagens kurs at stemme med virkeligheten..

Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Nanoq
16.11.2020 kl 20:26 8023

Kursmål i Quantafuel fra september 2020 og til nå:

Sparebank 1: 200 kr (fra 50 kr.)

Fearnley Securities: 105 kr

Arctic Securities: 125 kr

Pareto Securities: 100 kr

Danske Bank: 131,30 kr
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 19:41 8151

Kursmål 15
Strong short
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
SomSa
16.11.2020 kl 19:28 8216


Trump tror også at han har vunnet valget. Det beste er å innrømme!
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 17:31 8445

– Den beste beslutningen i Quantafuels historie
Quantafuel-sjef Kjetil Bøhn har ikke angret et sekund på låneavtalen som gir heftig gevinst for den tyske industrigiganten BASF – og kostbar utvanning for de øvrige aksjonærene.


DYRT LÅN: Men Quantafuel-sjef Kjetil Bøhn angrer ikke et sekund på finansieringspakken fra BASF.

vis mer
Marius Lorentzen / E24
Lage Bøhren
Publisert:
Oppdatert: 13. november 2020 15:09

– Jeg pratet med folk fra BASF her om dagen, og de hadde ikke peiling på hva aksjekursen var. De er ikke opptatt av aksjegevinster, de vil bygge et marked, sier Quantafuel-sjef Kjetil Bøhn til E24.

Han forteller om sitt siste møte med BASF, som investerte totalt 20 millioner euro i Quantafuel i oktober i fjor. Halvparten gjennom egenkapital og resten gjennom et konvertibelt obligasjonslån

Siden den gang har aksjen gått til himmels, drevet av skyhøye forventninger til selskapets teknologi for plastgjenvinning. BASF sitter dermed med en eventyrlig gevinst, også på obligasjonslånet.

Verdien av konverteringsretten i lånet på 108 millioner kroner var på heftige 386 millioner kroner ved utgangen av tredje kvartal, et beløp som Quantafuel må bokføre som tap i regnskapet, og som bidro til et blodrødt underskudd på 347 millioner.

– Det er synd at vi må bokføre på denne måten. Det har jo ingen kontanteffekt, og tapet blir tilbakeført når BASF konverterer, sier Bøhn.

Quantafuel-aksjen faller over 15 prosent fredag. Bøhn sier han har stått i telefonen hele formiddagen for å svare på spørsmål om selskapets heftige underskudd.

– Har du blitt oppringt av aksjonærer som ikke har fått med seg effekten av konverteringsretten?

– Nei, men jeg har fått høre at det er blitt skrevet mye rart på aksjeforumer som tyder på at dette er litt misforstått. Jeg håper at vi skal få oppklart dette i løpet av dagen, sier Bøhn.

– Angrer ikke et sekund
BASF kan når som helst konvertere lånet til aksjer til en kurs på 14,4 kroner, langt under dagens kurs på 45 kroner. Retten gjelder helt frem til forfall i oktober 2022.

– Det er noen triggerpunker i avtalen, forretningsmessige milepæler som gjør at de må konvertere til aksjer. Vi regner med å nå de milepælene i august 2021, sier Bøhn.

Hvis Quantafuel-kursen fortsatt ligger over konverteringskursen på det tidspunktet, er det de øvrige aksjonærene som må ta regningen gjennom å bli utvannet til en lavere kurs.


Quantafuel anslår derfor den effektive renten ved det konvertible lånet til over 19 prosent ved utgangen av tredje kvartal, sammenlignet med 8–9 prosent for øvrig gjeld.

– Det er blitt en dyr finansiering for dere, ville dere inngått den samme avtalen om igjen?

– Vi angrer ikke et sekund. Dette er den beste beslutningen vi har tatt i selskapets historie. BASF bidrar med ressurser, kompetanse og nettverk, og har store utbyggingsplaner basert på vår teknologi, sier Bøhn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 14:57 8688

He, he ja mange som baiser det de kan mens de laster nå.

Høyeste kurs i år var på kr 87, nesten 100% opp dit nå😀
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
16.11.2020 kl 14:43 8748

Hehe har er det noen som er ute etter billige aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 14:41 8764

Strategi - tror alle som deltok i emisjonen a kr 70,- benytter muligheten til å snitte seg kraftig ned/kjøpe mer her nede (jeg deltok ikke, har vært med lenge og er godt i pluss og laster det jeg kan her nede!)😀

Tror du vi er på 40 tallet ved nyttår, etter oppdatering som kommer i desember?😉
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.11.2020 kl 14:19 8857

Er redd for at de som fikk listet seg ut på 44 er de som sover best i natt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 14:15 8883

Kan også gå i kr 450,- som noen meglerhus har som best case :-)

Selv har jeg kursmål kr 125,- som Pareto har, kr 450 er ren bonus🤣
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
hatitchi
16.11.2020 kl 14:07 8908

Ja, kan også gå i 0!
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.11.2020 kl 13:48 9014

Quantafuel faller tungt.

Kan gå langt ned på lav 30 i løpet av veldig få dager.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Vandalen
16.11.2020 kl 12:28 9231

Godt oppsummert Fredriknico👍🏼 Godt å se at det er flere som faktisk setter seg inn i casen og leser seg opp på det selskapet selv melder, istedenfor å svelge alt av skremmende journalistikk😊
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Fredriknico
16.11.2020 kl 11:06 9479

Disclaimer, jeg eier aksjer i Quantafuel med et langsiktigperspektiv.

Etter kvartalsrapporten på fredag, har jeg i helgen reflektert litt over enkelte ting.
For det første er jeg skremt over hvor dårlig journalistikk, og mangel på innsyn å forståelse, både E24 og Finansavisen viser ved deres artikler om Quantafuel.
Det virker ikke som de leser rapporten, før de kaster ut artikler om hvor mye penger Quantafuel brenner av, hvor mye små aksjonærer blir utvannet, etc.
Enkelte ting er så feilaktig og så svartmalende for selskapet, at jeg stiller spørsmål til lovligheten av å publisere kursdrivende artikler med så mye feil informasjon.

Når det gjelder avtalen med BASF, er jeg enig med Bøhn om at dette er det beste som har skjedd Quantafuel !
Vi hadde ikke vært i nærheten av hvor vi er i dag, uten tyngden, kvalitetsstemplet og tryggheten avtalen med BASF gir.
Tror de fleste som er investert i Quantafuel, vektlegger BASF sitt eierskap/samarbeidskap som det aller viktigste.
Mange tenker nok at BASF sin due diligence av selskapet, er trygghet nok for å kunne investerer i selskapet.
Å se tilbake på en avtale som ble gjort for over 1 år siden, og si at dette var en dårlig avtale fordi BASF får godt betalt etter at aksjekursen har steget såpass mye, blir helt tullete.

Når BASF konverterer lånebeløpet til aksjer, vil BASF stå med en eierinteresse på 11.9% i Quantafuel. De vil med dette være den største eieren i selskapet.
Vi aksjonærer vil bli utvannet med 5.6%, når konverteringen skjer.
Dette er ingen nyhet, dette har vært offentlig informasjon siden avtalen ble inngått for over 1 år siden.
At mediehus vinkler dette til kraftig utvanning av aksjonærer og enorm gevinst for BASF, er for meg helt merkelig fremstilling av saken.
For meg som langsiktig aksjonær i selskapet, kunne jeg ikke sett for meg en bedre situasjon enn at BASF blir største eier i selskapet !
Quantafuel passer perfekt inn i BASF sin portefølje med selskaper, og BASF er kanskje det selskapet i verden som er best strategisk posisjonert i forhold til det fremtidige kjemisk resirkulering markedet.

Om ting går som det skal med teknologien, tror jeg Quantafuel kommer til og bli kjøpt opp innen 5 år, og hva vil vell være mer naturlig, enn at BASF er oppkjøper.

De som solgte i panikk fordi kvartalsrapporten viste minus 347,3 millioner, de har ikke forstått dette.
308 millioner av dette er BASF lånet, som VIL bli omgjort til positivt resultat ved konvertering.
Skal tro om de samme personene kjøper seg inn i selskapet til neste år når lånebeløpet er konvertert til aksjer, og kvartalsrapporten viser pluss 308 millioner.

Oppstarten i Skive vet vi er tidskrevende og vanskelig. Hadde dette vært lett, hadde alle gjort det.
At det er utfordringer med oppstart hadde jeg selvfølgelig forventet.
Oppstarts “lugg” er bare kortsiktig støy i forhold til mitt perspektiv på selskapet.
Det som igjen er mer interessant, er pyrolyse teknologien de har utviklet i samarbeid med Hulteberg. At det kjøper rettighetene til denne teknologien, gir Quantafuel enda et teknologisk konkurranse fortrinn, og vil være med på å gjøre det enda vanskeligere for konkurrenter og kopierer teknologien.

Som langsiktig investor synes jeg kvartalsrapporten var som forventet, med flere positive saker. Og jeg har fremdeles stål tro på selskapet med et 5 års perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Nanoq
16.11.2020 kl 10:39 9570

Fyret: Du "underdriver" her... QFUEL bygger ikke bare "enda en fabrikk" i Esbjerg, de bygger faktisk en fabrikk i Esbjerg som er 4 X større enn fabrikken i Skive.

Og dette skjer ikke uten at styret i selskapet sier JA til dette, og i styret sitter representanter for både BASF og LEGO/KIRKBI som er de to største investorene i QFUEL. Og disse er ikke amatører som ikke vet hva de driver på med. De er super proffe.

Og nei, de beslutter ikke å bygge en ny fabrikk til mange hundre (800?) millioner kroner uten å være sikre på at "systemet fungerer" og uten å være sikre på at dette er en god investering.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Fyret
16.11.2020 kl 10:15 9650

Snibelsnabel. Du mener vel ikke et Norsk firma med opbagning fra store og velrenommerede firmaer begynder at bygge endnu en fabrik i Esbjerg, hvis systemet ikke fungere. ;-)))
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 10:13 9654

som der skrives, kan det jo gå galt og der kommer ekstra udgifter eller det fungerer slet og ret ikke.
Men om det fungerer, så kunne man vel godt forestille sig at det bliver en type kommunale anlæg. Altså at kommuner elker stater køber x antal anlæg.
Har ingen ide om de vil få succes, men de griber det firnuftigt an. Lille fabrik i Mexico. Har succes og ruller ud til større i Danmark. Antageligt 4 gange større, da jeg formoder pilot fabrikken i Mexico tilsvarer 1/4 'reaktorer' i Dk. I dk starter de op med 1/4 og når den fungerer skalerer de op til 4/4. Altså lærer de hele tiden af deres fejl og minimerer risiko.
Dernlst anlægger de giga anlæg der formentlig er 4x Skive anlægget, og som udrulles tilsvarende.
Omkostningerne til de næste vil formentlig være væsentligere lavere en den første og tilsvarende burde de resterende 3/4 kunne sættes igang hurtigere og billigere end den første linje('reaktor') da det mere eller mindre er 'copy paste' efter hvad jeg firstår
men men om det kommer til at fungere i praksis - det er vel derfor kursen famler lidt i mørket pt, der indprises stadig stor risiko for at projektet fejler
har selv aktier og er på det rene med at de er i opstarten, udsving, risiko
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Nybraaten
16.11.2020 kl 08:02 9944


Pareto Securities skriver i en kommentar til rapporten at problemene er i tråd med deres forventninger og tidligere kommentarer til selskapet, som har sagt at skalering av ny teknologi tar noen måneder. Meglerhuset gjentar sin kjøpsanbefaling på Quantafuel.

Skive jobber fortsatt på 1 av 4 produksjonslinjer og full kapasitet ved Skive vil sannsynligvis ikke bli oppnådd før jul som tidligere kommunisert, skriver Arctic Securities i en kommentar til rapporten. Meglerhuset skriver også at på tross av oppstartsproblemer i Skive, fortsetter den europeiske utrullingsplanen i samme tempo som før.

Arctic gjentar sin kjøpsanbefaling på Quantafuel og kursmål 125 kroner aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2020 kl 07:59 9973

Hammers skrev Innlegget er slettet
Ja, Skive er ikke i bra form og har selv spurt ledelse når optimal drift. Spurte i Januar 2020 og fikk svar at da var det rett rundt hjørnet.

Jeg må sette meg ned med kalkulator ser jeg.
OK at anlegg kan prosessere en del tonn per dag men hvor mye kan dem ta inn, type lastebiler med søppel?

Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
hatitchi
16.11.2020 kl 00:18 10341

Fint om du nevner navn på andre selskaper som klarer å omdanne brukt plast til ny plast av samme kvalitet som jomfruplast på kommersiell basis. Inntil da er first-mover i markedet fortsatt up for grabs.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.11.2020 kl 00:08 10427

First-mover er vel en "aldri så liten" overdrivelse når de IKKE får anlegget til å fungere og samtidig trenger assistanse fra BASF for å løse problemene! Selvsagt fra kostbare innleide fagfolk som stilles til disposisjon for QFUEL.

Dette mens "andre" selskaper betrakter omsmelting av plast til f.eks elektrisitet eller olje som "a piece of cake"!

Hilsen Hammers.......som selvsagt ikke nevner navn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
2030kommer
16.11.2020 kl 00:02 10459

Hvor har du lest at skive ikke har vært en suksess?
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare
hatitchi
15.11.2020 kl 23:33 10550

Om de er heldig så kan de betale utbytte etter 15 år med drift i Skive. Om du vil finne ut mer om selskapet er første bud å lese presentasjonene på hjemmesiden. Der får du svar på det meste. Skive tar 20k tonn årlig som gir 60 tonn per dag, sikkert noe høyere. Selve gulroten ligger potensielt i at råvaren er gratis og man kan selge output (nafta) til en solid premium.

- Pyrolysen er ikke det som gjør QF unik, men reaktoren som fjerner urenheter fra pyrolysoljen.
- EU har planer om å forby eksport av plast som er vanskelig å resirkulere fra 2021. Dette vil kunne øke hvor mye QF får betalt for å motta plast. Bøhn nevnte også på seminar dagen før Q3 at plast har så høy energi at forbrenningsanleggene taper penger på å brenne plast (gate fee blir lav).
- Fra 2021 innfører EU trolig også en plastskatt på 800 euro per tonn på plast som ikke er resirkulert. Elementær mikroteori tilsier da at prisen på resirkulert plast vil øke i verdi men trolig noe mindre enn 8k per tonn.

Quantafuel er first-mover i dette markedet, så det er ikke uventet at mange er skeptisk. Om man ikke finner et alternativ til plast og samtidig skal slutte å produsere olje, må teknologien til QFUEL være en del av løsningen. Jeg vet ikke om QFUEL blir løsningen, men har tatt noen lodd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:09 Du må logge inn for å svare