ADSC - Dividend and return of capital

JahMason
ADSC 19.11.2020 kl 14:51 12809

Ikke glem

The last day of trading including the
right to the dividend will be 20 November, the exdividend date will be 23 November and the dividend
will be paid in NOK on or around 3 December to all
shareholders on record at 24 November 2020.

Videre kan man glede seg til

On 17 November the Board resolved to call for
an EGM to request shareholders’ approval to pay
USD 51 million from the share premium account.
Assuming shareholders vote to approve the
repayment of share premium, an application will
be filed with the Cyprus regulatory authorities to
approve the repayment. Regulatory approval is
estimated to be received during Q1 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
JahMason
19.11.2020 kl 19:08 9110

Ved å kjøpe aksjen til dagens kurs får du (minus /pluss valuta variabel) ca pengene tilbake i form av utbytte i løpet av desember og Q1 2021.

Men man får også en opsjon på veien videre til selskapet som skal skifte navn til «ADS Maritime Holding plc».
Dette i seg selv har en verdi, men det er vanskelig å vite nøyaktig hva og hvor mye. Eneste vi vet er at selskapet sitter på minimum usd 5mill cash for videre drift. Ca 1.8kr per aksje. Kommer de til å kjøpe en/fler gamle capesize? Eller nyere ECO Newcastlemax? Er markedet lavt nok priset til et/fler nye VLCC skip?
Eller skal det satses på produkt tank?
I hvilket segment har skipsverdiene sunket mest?

Drømmescenario ville selvfølgelig vært om ADS Maritime Holding tok en nyere og grønnere vei? 🚀
Strategien er ettertrykkelig fortalt at selskapet skal hente penger for veien videre, dette ønsker selvfølgelig alle selskap å gjøre til høyest mulig pris per aksje for å få inn mest mulig penger men unngå størst mulig utvanning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.11.2020 kl 20:58 8974

Ifølge Hannisdahl er det ca 8 mill USD igjen i selskapet.

The major news was however around capital allocation and the way forward, with ~$63m (NOK 24/sh) available in net cash after divesting its whole fleet. The company decided to distribute $51m (NOK 19.7/sh) to its shareholders (dependent on shareholders’ consent and regulatory approval), which comes in addition to the $4m (NOK 1.5/sh) dividend declared for 3Q and payable on or around 3 December. This leaves the company with a cash position around $8m and zero fleet days.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
19.11.2020 kl 21:12 8904

Ca 2.95kr per aksje i cash. Usikker cash burn frem til nye investeringer er på plass.

Kanskje greit å regne 1.8-2.3kr hvis man ser 2-3mnd frem i tid :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2020 kl 22:09 8805

Dollaren faller videre, nå under 9 kr, det blir stadig mindre dividende til aksjonærene
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.11.2020 kl 00:51 8633

Skjønner du sikler på å kjøpe deg inn her, som du gjør i alle aksjer du baisser. Ser holder på på samme måte i en haug med aksjer, og stort sett ender du opp med å kjøpe, selv om kursen sjelden går så langt ned som du håper før du kjøper :)
Er du inne i qfuel igjen forresten?
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
20.11.2020 kl 07:22 8497

Da er i det minste utbytte klart (med siste trading-dag i dag før ex utbytte mandag 23.10):

https://newsweb.oslobors.no/message/518577

NOK 1,54 skulle vel tilsvare en dollarkurs på 9.05 eller der omkring. Så da blir det jul i år også. Men syntes fremdeles det med at rederiet ikke har vekslet inn USD/NOK fortløpende (etter salgene bla) er litt rart. Men har muligens noe med at selskapet er registrert i Kypros å gjøre. Kanskje revisor Lamps (evt andre) har noen tanker? Og det skallet som blir igjen, forstår det er da USD 1,254,881. Som basis USD 1 = NOK 9 utgjør NOK 11,293,929. Er det noenlunde riktig?

Sukk, ble en del surr her.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2020 kl 07:40 8475

Kjøper ikke aksjer som ikke har oppside, Qfuel kjøper jeg ikke nå.
Det er oljerelatert som er mest interessant, Et tips, les deg opp på Northern ocean (Nol) se hva som skjer i selskapet fra q4 og utover, vil ha en vanvittig cashflow
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
polakk
20.11.2020 kl 08:23 8396

Ser at skipene er verdsatt til 45,658 millioner $ i regnskapet, Vi vet at dei ble solgt for tilsammen 51 millioner $ i Q4.
Dersom selskapet skulle gå i balanse i Q4 så vil det si at der er en egenkapital på cirka 65,600 millioner $.
Slik jeg forstår det så er kostnadene ved salg på cirka 1,5 millioner $ per skip.
Kostnadene for Stratus er tatt i Q3 men jeg tror nok at noen av kostnadene til Serenade også er tatt i Q3.
Dersom vi f.eks trekker fra 2,5 millioner $ fra 65,6 millioner $ så er vi på 63,100 millioner $.
Her var en som mente at vi ikke kan regne med Other current assets som er på 2,7 millioner $. Hva som skjuler seg bak denne posisjonen vet jeg ikke




Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.11.2020 kl 09:34 8304

Tror det er mye mer igjen i skallet enn det. Over 70 mill NOK så vidt jeg har forstått.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.11.2020 kl 10:03 8262

Selskapet betaler ut $ 55m og "holder igjen" $ 8m.. noe Cleaves estimerer til en restverdi post Q1 på 2,40 kr aksjen.. så fortsatt gratis penger her for den tålmodige..
Selv har jeg solgt meg helt ut nå.. ADS ble dessverre ikke helt den pengemaskinen jeg forventet.. uheldig timing av slutninger og pandemi får ta sin del av skylden her.
Lykke til videre dere som sitter;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Sensitivelover
20.11.2020 kl 10:39 8193

Other currant assets er hovedsaklig bunker, olje osv. I mindre grad er det også forhåndsbetalte kostnader, inngående MVA og noen små finansposter (ref årsrapport 2019).
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
20.11.2020 kl 13:31 8072

Man skal vel være glad for at det gikk som det gikk. Kunne fort ha sittet her med 3 båter og 10-12nok pr aksje... Er nå helt ute av ads og fikk med meg litt av aow-kulen. Og har allerede en pris som tilsvarer en 25-26nok ads-aksje. Flaks er ikke ulovlig! :-))
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
20.11.2020 kl 13:43 8050

Ja, syntes også AOW var artig, tror jeg fikk 20% eller mer bare på ett døgn (riktignok ikke så store beløp, men % er og blir nettopp det, i banken er det jo bare sorgen)! Har omtrent samme nivå på ADS (med utbytte), så bør vel egentlig ikke klage, selv om jeg forventet mer. Lykke til videre, også til Capital og Tuja mfl. Kanskje vi treffes over en annen aksje!
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
spekulator
20.11.2020 kl 14:17 7999

Tror nok jeg bruker utbyttet på kr. 1.53 til å kjøpe mer adsc. Passer også best skattemessig for meg (skjermingsfradrag når man sitter over nyttår) å få neste betaling på konto neste år, og hvem vet om noen nye kort dras opp av hatten?
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
20.11.2020 kl 14:22 7994

Nei, si det! Eh, var det ikke 1.54? Vel, uansett mikroskopisk forskjell. Julepresanger kommer i alle versjoner og fasonger!
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
spekulator
20.11.2020 kl 14:27 8090

Jo, riktig Store Fugl, et øre her og et øre der blir det jo også pæng av.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
20.11.2020 kl 14:35 8066

Høhø, stor men begravet i sanden!
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.11.2020 kl 07:01 7540

Nå som Q3 er ute av aksjen blir det spennende å se hvordan markedet reagerer.

Antar det blir en del posisjonering frem mot 10.Des.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Met1976
23.11.2020 kl 17:47 7149

Interessant at aksjen ikke faller mer idag, tydelig at det er mange som vil sitte på aksjen over utbytte i Q1 slik jeg tolker det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.11.2020 kl 10:42 6844

Det er tilbakeføring av kapital som kommer Q1 2021. Det skal etter hva jeg forstår være skattefritt. Siden det er utdeling fra share premium account.

Rart ikke kursen står nærmere 21kr spør du meg.
2.18 usd x 8.90 (?) = 19.4kr. + 1.5-2kr cash igjen i selskapet. 19.4 + 1.5 = 20.90kr

Og da er ingen fremtidig investering eller forventning priset inn. Helt utrolig !
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.11.2020 kl 10:55 6817

Cashbeholdningen etter tilbakeføring av 19.4kr er da nærmere 2kr. Bruker kun 1.5kr som konservativt eksempel. Samme med dollarkurs.

Per i dag er disse tallene høyere
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 14:21 6671

Tjener du mye penger i Ads nå fattig?
Dette var et bom kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
NOELLE
25.11.2020 kl 07:50 6335

ADSC gjorde iallefall alt rett når de solgte skipene, og nå betaler ut :) Stortankratene kraftig ned, og med begrenset levetid på skipene var dette bra pris de fikk.

Spent på fortsettelsen hva de skal starte med i skallet, og man får noen kroner gratis her nå da markedet ikke priser inn den verdien i det hele tatt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
25.11.2020 kl 08:02 6304

Jeg er helt enig.. Jeg tror at de som ønsket rask gevinst i forbindelse med q3 utbyttet ikke er fornøyde og muligens har kastet ut aksjene sine..

Gevinsten ligger jo i 2021 og hva kursen vil stå i når selskapet henter inn frisk kapital for videre satsing.. Alt jeg kan se rundt omkring nevnes 1-5kr. Hvorfor ikke 10-15kr?Selskapet kan jo like gjerne hente inn penger på 10kr aksjen :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
25.11.2020 kl 08:37 6218

Noen som ser mulighetene her

https://newsweb.oslobors.no/message/518892
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
25.11.2020 kl 08:47 6178

Imponerende - Ungarerne har handlet igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
vestnos
25.11.2020 kl 09:49 6082

hmmm.. hva er deres rasjonale for å handle her? Dette er vel en fondsforvalter eller tar jeg feil?

Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
MD12
01.12.2020 kl 13:00 5445

Selges nå på kurs 19,25-19,30. Penger på gata :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
01.12.2020 kl 13:31 5409

Ja, eller et investeringsfond. Kanskje de har skattemessige fordeler ved utbytte osv (i Norge har man jo bare ulemper) i Ungarn? Ikke vet jeg, men at de har klart å grave seg frem til et lite firma i et lite land notert på Merkur (eller Euronext som det vel heter nå), vitner om at de har drevet ganske dyp "research" i forkant. Innbiller jeg meg da. Første flaggemelding var på 15%, og sist altså over 20%. Og på torsdag 03.12 er det vel klart for utbetaling av utbytte!
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Met1976
01.12.2020 kl 14:53 5304

Altså-aksjen selges nå ca 1,50+ under varslet utbytte? Og så får man restverdien som bonus? merksnodige greier....
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.12.2020 kl 14:57 5293

nei, den handles ex-utbytte som utbetales i desember. den prises nå eksakt likt utbytte som betales etter nyttår. restverdien på over 4 kr per aksje får du altså gratis.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Skinner
01.12.2020 kl 20:43 5171

Men utbyttet etter nyttår er vel ikke hedget mot $-kursen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Neptune
01.12.2020 kl 21:29 5103

Tror kanskje ikke ungarerne er interessert i å binde opp 4kr i et tomt selskap. Kan man tenke seg en avvikling?
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Grylls
01.12.2020 kl 22:11 5056

Tror neppe det, all den tid de jo skal endre navn og har uttalt at de hele tiden følger med på markedet og kan kjøpe skip i et annet segment innen shipping.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Neptune
01.12.2020 kl 23:15 5005

Blir de enige med SFL så har de trolig flertall på GF.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Grylls
01.12.2020 kl 23:41 4996

Tror SFL heller er interessert i å finansiere nye skip.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
navnkalle
02.12.2020 kl 15:01 4770

Hva bygger du 4 kr per aksje på? Jeg trodde det var nærmere 2 kr per aksje?
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Struts
02.12.2020 kl 15:10 4751

Det er, etter min lille mening, et godt spørsmål. Jeg hadde håpet ja, som i hedget. Men, hva det konkrete svaret på det blir, Hr Skinner, er jeg ikke så sikker på vil foreligge på denne siden av nyttår. Men, "måske", som danskene sier?
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.12.2020 kl 19:42 4585

Husket feil her. Tror det riktige er ca 3 kr.

The major news was however around capital allocation and the way forward, with ~$63m (NOK 24/sh) available in net cash after divesting its whole fleet. The company decided to distribute $51m (NOK 19.7/sh) to its shareholders (dependent on shareholders’ consent and regulatory approval), which comes in addition to the $4m (NOK 1.5/sh) dividend declared for 3Q and payable on or around 3 December. This leaves the company with a cash position around $8m and zero fleet days.
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
navnkalle
02.12.2020 kl 21:11 4472

OK, ja husket bare ca 5 mUSD, men ser her at du linker til ca 8... Hva skal man forvente at aksjen handler for når den har en cash beholdning på ca 3 kr og ingen inntekt? Vil jo tømme kassa etterhvert.

Noen som har erfaring med tilsvarende skall-virksomhet? Synd at $ kursen faller videre. Hadde håpet på høyere når utbyttet skal overføres...
Redigert 21.01.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare