Verdivurdering
Hyard kursen har hatt en fantastisk utvikling de siste mnd. og aksjen er meget nyhets drevet og styrt av kortsiktige tradere som sender den opp og ned. Ingen meglerhus har pt dekning på aksjer som bla gjør at det er usikkerhet rundt verdsettelsen av selskapet. I medio oktober tok noen flinke investorer en nøyere gjennomgang av selskapet og regnskapet og selskapet fikk deretter en reprising da man skjønte at Hyard ikke bare er et gammelt traust skipsverft men i høyeste grad også et grønt teknologiselskap som har betydelig omsetning, positivt driftsresultat og en stor ordrebok. Gruppen hadde i første halvår (2020) ca 1,3 mrd i omsetning og en ebitda på ca 73m. Merk at dagens markedsverdi er 240m på en aksjekurs på 10 kroner.
Siden markedet fikk øynene noe mere opp for hyard i oktober har selsakpet meldt flere betydlig hendelser. 1. gjeldsakkord, 2. nedskalering av verftsdelen, 3. kontrakt med wilson for nytt ballast system for hele flåten (120 skip) og ikke minst 4. etablering av hydrogen virksomheten.
Selskapet har pt 5 virksomhetsområder:
Shipbuilding technology (verftet)
Dette er det «alle» historisk har forbundet hayrd med, et tradisjonelt skipsverft som ikke har vært en økonomisk suksess på noen måter. De skifter nå fokus til å bli et reprasjonsverft samt støtte til Havyard Design på mange eksterne verdt som benytter denne design.
Da verdi på verftet stand-alone er usikkert settes denne til null i denne oppstillingen.
Ship Design & Solutions
Egenutviklede designløsninger for skip innen offshore, fiskeri, vind og havbruk.
Omsetning første halvår 2020 146m med solide marginer.
Power & Control
Totalleverandør av bærekraftige energibesparende systemer til den maritime sektor.
Omsettning ca 259m i første halvår 2020
Norwegian Greentech
Hyard eier 77% av denne virksomheten. Utvikler og leverer rensesystemer for ballastvann på skip. Sikret nylig en kontrakt for installasjon av BWT systemer for hele wilson flåten. Usikker ordreverdi men antar mellom 100-200m
HAVYARD HYDROGEN
Ny virksomhet meldt forrige uke. Leverandør av hydrogen baserte fremdriftssystemer for skip, ferger etc. Har over flere år utviklet systemer og mottatt betydelig økonomisk støtte fra myndigheter.
Verdsettelse
Verfsdelen- Da verdi på verftet stand-alone er usikkert settes denne til null i denne oppstillingen.
Shipdesign/Power&Control/Norwegian Greentech
Basert på første halvår 2020 tallene blir annualisert omsettning ca 750m. Om man sammenligner med for eksempel Scana kan man lett forsvare en pris/salg på 1. Dette gir i såfall en stand-alone verdivurdering på 750m
Havyard Hydrogen
Teco2030 er i samme bransje og ble tatt på børs med en premoney på 400m. kursen har siden notering falt og pt er mc ca 325m. man kan lett argumentere at Hyard Hydrogen har et vesentlig bedre produkt og ligger milevis foran Teco i løypa. Da Fearnely to Teco på børs ble det referert til Powercell og Balder med hhv mc på 12mrd og 30mrd. Disse prises til en EV/salg på mellom 15-30 ganger 2022 estimatene.
Hyard Hydrogen kan lett forsvare 350m i stand-alone verdi.
Summen av disse stand-alone verdiene blir følgelig 1.1mrd eller ca 44 pr aksje.
Forstår mange vil reagere med skepsis til slike tall, men ta frem kalkulatorene og se selv. Hayrd har fullstendig gått under radaren til investorer de siste 2 årene mtp den utvikling de har drevet innen det grønne segmentet og dette har nå så vidt begynt å prises inn. Det er IKKE et argument at kursen allerede har gått fra 2/3 kroner til 10 at den ikke skal videre opp.
EDIT: legger man verdien av TECO2030 til grunn skulle meldingen forrige uke om hydrogen satsingen isolert sett medført en synliggjøring av verdier på 13 kr pr aksjen, den gikk 2.....
Rimelig sikker på at Fearnley jobber med dette selskapet nå og at det vil komme ytterligere verdiskapende grep/transaksjoner.
Tar gjerne konstruktive synspunktet på dette.
Siden markedet fikk øynene noe mere opp for hyard i oktober har selsakpet meldt flere betydlig hendelser. 1. gjeldsakkord, 2. nedskalering av verftsdelen, 3. kontrakt med wilson for nytt ballast system for hele flåten (120 skip) og ikke minst 4. etablering av hydrogen virksomheten.
Selskapet har pt 5 virksomhetsområder:
Shipbuilding technology (verftet)
Dette er det «alle» historisk har forbundet hayrd med, et tradisjonelt skipsverft som ikke har vært en økonomisk suksess på noen måter. De skifter nå fokus til å bli et reprasjonsverft samt støtte til Havyard Design på mange eksterne verdt som benytter denne design.
Da verdi på verftet stand-alone er usikkert settes denne til null i denne oppstillingen.
Ship Design & Solutions
Egenutviklede designløsninger for skip innen offshore, fiskeri, vind og havbruk.
Omsetning første halvår 2020 146m med solide marginer.
Power & Control
Totalleverandør av bærekraftige energibesparende systemer til den maritime sektor.
Omsettning ca 259m i første halvår 2020
Norwegian Greentech
Hyard eier 77% av denne virksomheten. Utvikler og leverer rensesystemer for ballastvann på skip. Sikret nylig en kontrakt for installasjon av BWT systemer for hele wilson flåten. Usikker ordreverdi men antar mellom 100-200m
HAVYARD HYDROGEN
Ny virksomhet meldt forrige uke. Leverandør av hydrogen baserte fremdriftssystemer for skip, ferger etc. Har over flere år utviklet systemer og mottatt betydelig økonomisk støtte fra myndigheter.
Verdsettelse
Verfsdelen- Da verdi på verftet stand-alone er usikkert settes denne til null i denne oppstillingen.
Shipdesign/Power&Control/Norwegian Greentech
Basert på første halvår 2020 tallene blir annualisert omsettning ca 750m. Om man sammenligner med for eksempel Scana kan man lett forsvare en pris/salg på 1. Dette gir i såfall en stand-alone verdivurdering på 750m
Havyard Hydrogen
Teco2030 er i samme bransje og ble tatt på børs med en premoney på 400m. kursen har siden notering falt og pt er mc ca 325m. man kan lett argumentere at Hyard Hydrogen har et vesentlig bedre produkt og ligger milevis foran Teco i løypa. Da Fearnely to Teco på børs ble det referert til Powercell og Balder med hhv mc på 12mrd og 30mrd. Disse prises til en EV/salg på mellom 15-30 ganger 2022 estimatene.
Hyard Hydrogen kan lett forsvare 350m i stand-alone verdi.
Summen av disse stand-alone verdiene blir følgelig 1.1mrd eller ca 44 pr aksje.
Forstår mange vil reagere med skepsis til slike tall, men ta frem kalkulatorene og se selv. Hayrd har fullstendig gått under radaren til investorer de siste 2 årene mtp den utvikling de har drevet innen det grønne segmentet og dette har nå så vidt begynt å prises inn. Det er IKKE et argument at kursen allerede har gått fra 2/3 kroner til 10 at den ikke skal videre opp.
EDIT: legger man verdien av TECO2030 til grunn skulle meldingen forrige uke om hydrogen satsingen isolert sett medført en synliggjøring av verdier på 13 kr pr aksjen, den gikk 2.....
Rimelig sikker på at Fearnley jobber med dette selskapet nå og at det vil komme ytterligere verdiskapende grep/transaksjoner.
Tar gjerne konstruktive synspunktet på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 09:10
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
focuss
22.11.2020 kl 17:23
5799
ecb
Takk for gjennomgang og en verdi på 44 kroner har du kommet til ved å sette verdi av verftet til 0. Vi er sikkert enige om at å sette verdien til null er konservativt og jeg tror faktisk dette fremover kan bli en en verdifull asset for Havyard. Det er vel verftet og store byggeprosjekter som førte selskapet i brudd med lånebetingelser og det er her den store turnaround kommer. Verftet slutter med store byggeprosjekter og vil fokusere på service og vedlikehold prosjekter. Denne endringen fører til at arbeidstokken reduseres med 100 personer (kostreduksjon på 100mill) Så endringen fører til at det kan fokuseres på mindre men mer oversiktelige oppdrag som gir overskudd mot tidligere store prosjekter med stor risiko og underskudd.
Hva blir så verdien på verftet? Det har vi ikke noe grunnlag for å estimere nå, men legger jeg til grunn at de kan klare 10-20 mill i overskudd fremover så er verftet alene verdt hele MC i dag. Legger 10 kroner til dine 44 kroner og ender med en verdi på 54 kr i runde svinger.
Takk for gjennomgang og en verdi på 44 kroner har du kommet til ved å sette verdi av verftet til 0. Vi er sikkert enige om at å sette verdien til null er konservativt og jeg tror faktisk dette fremover kan bli en en verdifull asset for Havyard. Det er vel verftet og store byggeprosjekter som førte selskapet i brudd med lånebetingelser og det er her den store turnaround kommer. Verftet slutter med store byggeprosjekter og vil fokusere på service og vedlikehold prosjekter. Denne endringen fører til at arbeidstokken reduseres med 100 personer (kostreduksjon på 100mill) Så endringen fører til at det kan fokuseres på mindre men mer oversiktelige oppdrag som gir overskudd mot tidligere store prosjekter med stor risiko og underskudd.
Hva blir så verdien på verftet? Det har vi ikke noe grunnlag for å estimere nå, men legger jeg til grunn at de kan klare 10-20 mill i overskudd fremover så er verftet alene verdt hele MC i dag. Legger 10 kroner til dine 44 kroner og ender med en verdi på 54 kr i runde svinger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Så Svend Egil Larsens kursmål på 32 kroner var faktisk ikke høyt nok. Kult. Artig at man er tungt inne i denne. Blir HYARD børsvinner i morgen? Tipper salgsviljen er meget lav nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
22.11.2020 kl 20:15
5475
Spennende selskap dette ja. Hver gang jeg har solgt meg ut har det tikket inn en omfattende melding like etter. Får bli sittende fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Dolly
22.11.2020 kl 20:19
5443
Er det ikke noe utestående gjeld her?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
singboss
22.11.2020 kl 20:29
5399
Har ikke de 2 milliarder i gjeld?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Dolly
22.11.2020 kl 20:37
5362
I så tilfelle kanskje sette en emi for å hente cash snart
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Hunte
22.11.2020 kl 20:39
5357
Brønnbåten «Reisa» er snart klar for levering, cash inn for verftet. Har vel også andre båten under bygging.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Hunte
22.11.2020 kl 20:40
5335
Sævik foretrekker ikke emisjon...
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Thomthom
22.11.2020 kl 20:43
5321
Skal levere esvagt schelde i Q1, vindmølle supportskip
Det er også et skråg til på vei fra Tyrkia av samme type
Det er også et skråg til på vei fra Tyrkia av samme type
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
ecb
22.11.2020 kl 20:56
5267
jo selskapet har gjeld på nærmere2 mrd. hovedsakelig er dette byggelån ifm de skipene de har under bygging. verdien av disse skipene er motposten i regnskapet på balansen. denne gjelden ligger i verftselskspet. som påpekt har skipsverftet sålangt ikke vært noen gullgruve og derav er verdien av denne virksomheten satt til null.
utover dette har morselskapet en utestående obligasjon på 80m nok som forfaller medio desember. denne blir mest sannsynlig refinansiert innen den tid.
kan gjerne trekke fra 80m på verdivurderingen over noe som slår ca 3 kr pr aksje.
samtidig mener jeg anslaget for havyard hydrogen på 350m er meget konservativt sett opp mot Teco2030 som i såfall vil dra opp verdsettelsen i motsatt retning.
utover dette har morselskapet en utestående obligasjon på 80m nok som forfaller medio desember. denne blir mest sannsynlig refinansiert innen den tid.
kan gjerne trekke fra 80m på verdivurderingen over noe som slår ca 3 kr pr aksje.
samtidig mener jeg anslaget for havyard hydrogen på 350m er meget konservativt sett opp mot Teco2030 som i såfall vil dra opp verdsettelsen i motsatt retning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Havyard skal etablere seg på stadig høyere nivå. Ser vi 11,50 - 12 kroner i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
hrabiadraqul
23.11.2020 kl 08:59
4892
jeg har håper det
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
23.11.2020 kl 09:06
4870
Lite til salgs på morrakvisten...
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Møre75
23.11.2020 kl 09:20
4822
Ja var lite action ,, men bra den ikke har blitt solgt mye ned i alle fall
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
ecb
23.11.2020 kl 09:22
4809
bare vent til den bryter 11
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
mts001
23.11.2020 kl 09:30
4765
As a marine engineer, I would say the hydrogen propulsion system alone, if turned out to be successful, would lift the stock to 100 kr/share. It is no comparison with teco. The system provided by teco is only 1.2MW, which is relatively small and i am not sure if it is ready for delivery. The product here gives 3.2MW, which can serve as the engine for vessels up to 10,000 tons i suppose. This is suitable for most offshore service vessels. Of course, there is considerable room for improvement in order to propel a large tanker or container ship.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
focuss
23.11.2020 kl 10:03
4678
To dager til så er det kvartalsrapportering. Ledelsen må ha mye å snakke om nå. Gleder meg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
muri
23.11.2020 kl 10:12
4597
Fikk plukka bra her nede nå. Og når alle er blitt fornøyd så er det opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Møre75
23.11.2020 kl 11:50
4487
Ja ligger noen til stadigheter å presser den litt ned
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Hunte
23.11.2020 kl 15:36
4263
Som vi gleder oss til de kommende dagene!
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
hrabiadraqul
24.11.2020 kl 09:29
4029
hva kl begynner møtet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Møre75
24.11.2020 kl 09:47
4008
Havyard skulle vel vise se fram i 3 tia tror e de va
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
focuss
24.11.2020 kl 10:58
3936
Q3 på torsdag. Spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Hunte
24.11.2020 kl 12:17
3836
Er dagens presentasjon mulig å følge noe sted?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
focuss
24.11.2020 kl 12:38
3793
focuss skrevInnlegget er slettet
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
24.11.2020 kl 13:16
3701
Kan vi forvente positive tall Q3?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
focuss
24.11.2020 kl 13:24
3688
Q2 viste negativ egenkapital på minus 140 mill. Etter restruktureringen skal de ha en egenkapital på + 60 mill. En forskjell på 200 mill. De pengene må jo ha kommet fra et sted. Emisjon har det ikke vært. Noen med regnskapskompetanse som kan vurdere dette?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Hunte
24.11.2020 kl 13:39
3952
Noen ville gi bort aksjene sine.. Spretter rett opp igjen, styrke!
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
ecb
24.11.2020 kl 13:40
3945
det er gjeldsakkorden som ble akseptert av krditorene
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Thomthom
24.11.2020 kl 13:47
3919
Pdf av presentasjonen kan lastes ned i børsmld
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
24.11.2020 kl 13:53
3887
Blir spennende å se hva dem har av planer for fremtiden...
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Thomthom
24.11.2020 kl 13:55
3874
Synes presentasjonen virker positiv, ser ut som re rekner med å få penger av staten også.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
ecb
24.11.2020 kl 13:57
3861
de har jo allerede fått 100m i støtte av staten til hydrogensatsingen
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
muri
24.11.2020 kl 14:01
3844
Plukka litt her nede !
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Møre75
24.11.2020 kl 14:04
3826
Litt merkelig at de trykker den så mye ned ,, noen som vil ha billigere inngang kanskje
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
focuss
24.11.2020 kl 14:27
3747
ecb
Vet det, men hvordan vil det komme til syne i Q3 resultatet?
Vet det, men hvordan vil det komme til syne i Q3 resultatet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
24.11.2020 kl 14:33
3719
Var det ikke i dag den skulle ta helt av...?? Kan se ut som det lar vente litt på seg....
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
24.11.2020 kl 14:49
3657
Hvorfor faller den nå...?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Hildebart
24.11.2020 kl 14:55
3637
Fordi noen selger for å sikre seg gevinst etter fin oppgang i det siste?
Jeg blir stadig overrasket over at dere som mener at alt alltid skal opp blir like overrasket hver gang dere tar feil.. 😆
Jeg blir stadig overrasket over at dere som mener at alt alltid skal opp blir like overrasket hver gang dere tar feil.. 😆
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »