NYTÅRSRAKET🚀

Mrhifi
NOL 24.11.2020 kl 07:54 44832

Oil Stocks Are Finally Bouncing Back.
#3. Undervalued sector
The U.S. and global energy sectors have been deeply out of favor for the past six years--so much so that the sector could now be significantly undervalued.

In fact, the sector now trades at a price-to-book ratio below one, the lowest in about seven decades.
"SEVEN DECADES"🤔
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Stocks-Are-Finally-Bouncing-Back.html

Do the Northern ocean limited MATH🤔
2 NEW HIGH END HE RIGGS PÅ KONTRAKT TIL 2022..🤔
171 MILLIONER KRONER I INDTÆGT PÅ 30 DAGE🤔

Welcome to the future.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
parson
28.11.2020 kl 08:46 4376

Regner jeg rett at hver av riggene er verdsatt til ca 250 millioner usd pr stk nå?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
5198
28.11.2020 kl 08:53 4368

Blir lettere å regne eksakt prising av riggene etter mandagens tall da får en oversikt over hva gjelden er etter klargjøring av den siste riggen. Slik markedet for 2021 ser ut nå vil nok disse riggene ha en reel verdi på rundt 500 Musd pr stk før neste år er over. Skulle denne verdien gjenspeiles i kursen før NOL blir slått sammen med Seadrill vil denne få en fin stigning. Kan de ta opp konkurransen med Odfjell og satse på utbytte fra 2022?

Odfjell, NOL Og SEADRILL sine HE rigger burdet blitt til et selskap, det hadde blitt en kjempe i sitt segment.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Odium
28.11.2020 kl 09:01 4418

Merkelig at du syns dette er merkelig.
Jeg er som mange andre her inne en småinvestor og som du sikkert selv vet godt, så tjener ikke vi gode penger uten å ta risiko. Risk/reward. Hvis dette går vegen, så vil jeg etter hvert velge en annen eksponering med lavere risiko.
at du og flere andre her inne virkelig ser på nol som en aksje uten risiko forteller meg mye. Vi vet ikke hva vi ikke vet.
Og som Ratta kommenterer under, hvor får du "høyst" fra? Det at jeg er all inn på nol forteller deg vel at jeg tror på aksjen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2020 kl 09:52 4372

Alle aksjer har risiko, den største risikoen i dette selskapet er utvilsomt sårbarheten i å kun ha 2 rigger, så en overtakelse ønskes velkommen før jo bedre.
Blir nok en realitet innen 1/2 år tid,

Et restrukturert Sdrl tipper jeg det blir ryddet så det holder nå en gang for alle, det er også formidlet via Sdrl hva målet er og det er langt færre rigger og en lav gjelds grad, et slikt selskap vil utvilsomt være i utbyttepossisjon , trolig umiddelbart eller innen få kvartaler.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 09:55 4362

I Q2 rapport er riggene verdsatt til drøyt 500 mill USD hver. Fratrukket gjeld gir det en egenkapital på 522 mill USD, tilsvarende drøyt 80 kr. pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 11:12 4277

Det går sikkert bra med oppryddinga i Seadrill, men hvis Fredriksen går trøtt på store selskap kan han jo fusjonere NOL med NODL igjen, sitte på 4 hypermoderne rigger/skip og ha rygg nok til å handle et par nybygg til av samme kategorien dersom sjansen byr seg. Det ville blitt et bunnsolid selskap slik som markedet noe overraskende har utviklet seg. Mange muligheter, og Fredriksen finner garantert en god løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
5198
28.11.2020 kl 11:29 4242

NOL får holde seg til HE rigger det er der pengene ligger, et rent HE selskap med 6-8 rigger er drømmen. Skiller SDRL ut HE riggene og slår de sammen med NOL blir dette en realitet. Odfjell kunne også blitt med der.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2020 kl 11:34 4242

Du blander nok hummer og kanari her, det er kun HE rigger som er interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 11:38 4239

Regner med det ligger en tanke bak å bestille 2 boreskip. Det vil bli stadig tyngre politisk å åpne nye områder for leting, og det vil derfor bli større fokus på å utnytte ressursene i eksisterende felt. Store-ulv har nok en plan. Det blir spennende tider.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Bolster
28.11.2020 kl 12:10 4312

Hold boreskipene unna. Ligger ekstremt mange boreskip til kai. Vil ta lang tid for markedet i det segmentet henter seg inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
parson
28.11.2020 kl 12:15 4310

Ja, det kan være korrekt. Men stemmer det at med dagens aksjekurs så verdsetter markedet dem til 250mill USD.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 12:21 4304

Materiell blir fort utrangert også i disse tider. Markedet forandrer seg meget raskt, og det skal ikke mye til å skaffe seg fortrinn. Dette er jo bare tankespinn, beslutningene tas ikke her på forumet😀
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 12:45 4260

Selskapet har satt verdien til ca 500 mill pr rigg. Pris på et nybygg ville i dag langt overgå dette. I tillegg er det investert mye for å gjøre riggene mer lønnsomme i drift og mindre belastende for miljøet. Slik markedet utvikler seg nå, vil fullt operative rigger av denne type neppe gå på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
tyriel
28.11.2020 kl 13:00 4239

Nei
250*9 = 2250 mill NOK

med 64 millioner aksjer
2250 / 64 = 34kr

Idag er markedsverdien på selskapet ca 570mill NOK det gir jo da ca 30 mill USD pr rigg
(Veldig grove tall, men bare for å illustrere at det er helt feil, da er det kun riggene som er tatt med av verdi)

Det er stor risiko i selskapet ved at det trenger begge rigger på kontrakt ellers tjener det ikke noe spesielt med penger, noe det har for de neste ca 1-1,5 årene. Hvordan markedet ser ut da er det ingen som vet, selv om det ser bedre ut. Før COVID og olje krigen til OPEC i mars/april var det gode positive trender i HE, men flere er nok usikre på hvor fort det kommer tilbake.

Iløpet av de første månede i 2021 bør det også komme en forlengelse av West Mira (kontrakten går vel frem til ca sommeren 2021), hvis ikke er det negativt for selskapet. Det er brutalt å gå fra 100% til kun 50% av riggene i bruk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
zavva
28.11.2020 kl 13:04 4249

Det er et svært spennende scenario du skisserer der.
Med HE flåten til SDRL, ODL og NOL samlet i et selskap.

I praksis North Atlantic Drilling 2.0 med topp moderne rigger og lite gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
digfrack
28.11.2020 kl 13:23 4228

Slik ståa er nå så har WM arbeid ut 2021 bare på Nova-feltet. Så den kortsiktige risikoen er nokså liten. Jeg tror alle som har investert i denne aksjen forventer at oljeprisen og aktiviteten på norsk sokkel skal stige fremover, og det vil også fjerne en del av den langsiktige risikoen. Dog er de fortsatt noe sårbare med kun 2 rigger. Bør være høyeste prioritet å drifte disse sikkert og effektivt fremover; i motsetning til hva som har vært tilfelle sålangt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 13:41 4269

Stoler på at markedet blir bra fremover. Da eliminerer vi siste rest av sårbarhet ved å sikre oss den termoinerte riggen til Awilco og oppgradere den til samme standard som WM og WB.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Bolster
28.11.2020 kl 14:08 4239

Du er en dagdrømmer. En eventuell anskaffelse av den kansellerte awilco riggen vil med dagens aksjekurs føre til en stor utvanning. Jeg tror ikke det blir aktuelt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
parson
28.11.2020 kl 15:09 4161

30 mill usd pr rigg er vel utenom gjelden. Gjelden ligger vel på ca 450mill usd totalt . Så markedet priser vel disse riggene til ca 250 mill usd gjennom aksje kursen til N.Ocean. Med den aksje kursen som er nå 9 kr. ?
Ser dette korrekt ut?

Jeg ser at markedsprisen på en slik rigg hvis man skulle kjøpt den av et verft. Ville ligget rundt 400-500mill usd.
Det viser hvor feil N.ocean er priset. Og da er ikke verdiene av kontraktene tatt med i regnestykket. Heller ikke klargjøring av rigger.
Mest sannsynlig er gjelden litt høyere nå som riggene er klargjort for drift. Men kjøper man en ny rigg på et verft så kommer dette i tillegg uansett.

Slik jeg tolker det så har N.ocean ca 225-250mill usd gjeld pr rigg. Alt overskytende verdi av riggene skal da gjenspeile aksjekursen. Delt på 64 mill aksjer. I hvertfall ved et evt oppkjøp.

Det kan godt hende disse riggene er bokført til ca 500mill usd pr stk som en skriver lengre opp er korrekt. Og det er nok mest sannsynlig en korrekt pris også hvis dem skulle bli solgt.

Men det jeg vil frem til her er hvor feilpriset N.ocean er med dagens kurs rundt 9 kr. Hvis man hadde fått kjøpt alle aksjene i selskapet til 9 kr og overtatt gjelden så hadde man vel endt opp med en stykk pris på ca 250 mill usd pr rigg. ?
Stemmer det?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 15:25 4145

Jada, masse drømmer her. Gjeldsditussjonen i selskapet er slett ikke så ille som noen har prøvd å framstille det. Sårbart ned bare 2 rigger, men det virker ikke spesielt forlokkende å gå inn et et selskap med mye utrangert materiale. Med god og stabil drift på 2 rigger vil selskapet få meget sterk rygg etterhvert, og da kan det åpne seg nye muligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
parson
28.11.2020 kl 15:37 4200

Er enig i verdiene du oppgir her HAS. Men det er hva N.ocean burde vært priset til. Ca 80 kr pr aksje.
Men aksjemarkedet verdsetter kun hver av riggene til ca 250 mill usd. Hvis jeg regner rett?

Så oppsiden ved et salg av selskapet burde være ca 500mill USD. Dvs ca 70 kr pr aksje?

Hvis dette er korrekt så forstår jeg ikke hvorfor nesten ingen andre ser dette.

Den eneste risikoen her for nedsiden er vel hvis dem blir lagt til kai uten kontrakter. Da vil dem brenne enormt med penger selskapet ikke har?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 15:46 4196

Selskapet opererer selv med en verdi på ca 500, og jeg tror ikke det er urealistisk i dagens marked. Jeg tror ikke aksjonærene i NOL vil akseptere en lavere pris dersom salg blir aktuelt. Derfor er dagens aksjepris meningsløs. Ting har skjedd fort i markedet siste tiden, så utvikling av kursen har ikke hengt med. Den har likevel gått 70% siste måneden, og det er bare i startgropa. Gleder meg til mandag, men er forberedt på alt, og har allerede flyttet fokus til Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
tyriel
28.11.2020 kl 15:50 4199

Ja det var etter gjeld jeg tenkte, burde kanskje nevnt det.

Har ca samme estimat på gjeld i selskapet (ca 450 mill. antagelig økt noe men ikke mye). Så ja da blir riggverdiene ca 250 som du sa. (misforstod litt hva du tenkte på). Selskapet selv estimerer 500m USD som er noe høyt etter min mening i dagens marked, men vil også si at markedet ikke direkte priser disse riggene korrekt heller. Men olje og rigg er jo ikke direkte populært så da blir det fort sånn, og som et lite selskap så er det jo også en økt risiko som markedet ikke liker.

Denne tynges også av SDRL og hva som skjer der er jo de som drifter riggene, så blir spennende å se hva som skjer der. Vil tro det skjer noe der relativt snart.

Ved 300m USD pr rigg blir kursen ca 20kr, riggene burde ihvertfall prises til 300-350
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 16:09 4168

Prisen på et nybygg ville sikkert ligge på minst 700 med lang ventetid. Dersom disse riggene hadde blitt lagt ut for salg til 350, ville de blitt kapret før visning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
parson
28.11.2020 kl 16:24 4146

Det er godt å se at jeg tenker noenlunde korrekt.
Vil også tro at markedsprisen som N.Ovean oppgir er noenlunde korrekt.
En ting er verft prisen man kan snappe en avbestilt rigg til. Men som regel ligger dem i Østen. Riggene skal flyttes til Norge og så skal dem klargjøres til oppdrag. Alt dette er gjort på disse to riggene. I tillegg så har dem kontrakter i hvertfall 1,5 år hver til greie rater.
Den eneste nedsiden jeg kan se er hvis dem skulle havne til kai og brenne cash.
Jeg er bra lastet i N.ocean ca 20 % av porteføljen. Men etter å skrevet her i dag vurderer jeg å laste mer. Oppsiden er jo minst 5 - 7 gangen.
Tenker også litt på Odfjell drilling. Men her er det vel mye mindre oversiktlig på varierende alder på riggene og brønnservice delen. Ikke så lett å regne på..
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
tyriel
28.11.2020 kl 16:54 4114

Jeg snakker ikke om salgspris men hva markedet burde prise dem til idag, selskapet er billig men at markedet skal prise disse fult ut til 500m USD blir feil.

Når det ikke er noe stort ønske om å bestile eller bygge nye rigger er det også litt søkt å snakke om hva ny pris er. Transocean kjøpte en helt ny HE rigg i 2018 til 500m USD ferdig rett fra verftet, tviler sterk prisen har økt med 200m USD (eller 40% om du vil) på 2år, og spesielt med tanke på fantastiske 2020. Det var for øvrig en fredriksen rigg som ble ferdig bygget i 2015, som altså lå til kai hos verftet i 3 år. (pga oljekrasjet i 2014)

"STEINHAUSEN, Switzerland, May 09, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- Transocean Ltd. (NYSE:RIG) announced today that, through a joint venture with funds managed and/or advised by Hayfin Capital Management LLP (“Hayfin”), it has purchased a 33.3% interest in the West Rigel, a newbuild harsh environment semisubmersible. The total purchase price for the rig, built by Sembcorp Marine Ltd.’s (“Sembcorp”) Jurong Shipyard Pte Ltd, is $500 million."
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
parson
28.11.2020 kl 17:13 4116

Tyriel: 700mill usd er kanskje mye. 500mill usd er nok en helt grei pris. Ut i fra presentasjonen til N.Ocean når dem ble notert på børs 11:2019 så kan man se i fotnote ang. verdien på Deepsea Nordkapp.
Note (2): As reported by Odfjell Drilling in May 2018. Purchase price of USD 505m and all-in ready to drill cost of USD 618m

Dvs. En ting er kjøpsretten hos verftet for en strandet rigg.. la oss si man kan få en strandet rigg til 400mill usd i Asia. Samtidig så har Odfjell brukt113 mill usd på å få den ready to drill. Begge riggene til N.ocean er i full drift. Så jeg kan ikke forstå noe mindre en i hvertfall 500 mill usd.

I tillegg til ready to drill så har vel wintershall som leier Westmira brukt ca 30 mill usd til å spesifisere den med batterier og annet utstyr. Som følger riggen vel en evt annen leietaker. ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 17:13 4128

Det blir håpløst å sammenligne prisen på rigger uten å ha noe grunnlag, men i denne artikkelen anslås de til 600. For disse 2 riggene er det i tillegg investert betydelig for å tilpasse dem oppdragsgivers ønsker. Wintershall har vel selv investert 30 mill i WM. I tillegg kommer kostnader til forflytning, tilpasning for SUT etc. Disse juvelene har kostet penger😀

https://e24.no/boers-og-finans/i/rA1Ln0/analytiker-anbefaler-northern-drillings-byttetilbud-attraktivt
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
5198
28.11.2020 kl 17:55 4062

En edruelig pris på riggene ligger vel ca på 50-70kr. 400-500musd må en regne med å betale for slike rigger. Blir det et godt marked skal vi høyere. Høyere vil også kursen gå om de starter med utbytte. Utbytte og et godt marked kan dra denne over 100kr.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
28.11.2020 kl 18:08 4056

Februar 2020!!
"Vi mener den nåværende aksjekursen (38 kr) er undervurdert da den priser West Mira og West Bollsta til 361 millioner dollar hver. For å putte dette i kontekst så priset den rettede emisjonen på 100 millioner dollar til 49 kroner per aksje riggene til 400 millioner dollar hver"

"de to ferskeste transaksjonene for lignende rigger med alle kostnader på rundt 600 millioner dollar plasserer Northern Ocean-aksjen til 107 kroner og Northern Drilling til 45 kroner"
https://e24.no/boers-og-finans/i/rA1Ln0/analytiker-anbefaler-northern-drillings-byttetilbud-attraktivt
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
28.11.2020 kl 18:19 4048

400millioner Per rigg er okay for mig😁🚀🚀🚀🚀🚀
Og så lidt nye kontrakter 2022-2024💰💰💰💰
Kurs target + 60 kr.😇
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Bolster
28.11.2020 kl 18:21 4062

Mener å huske at gjelden er på nærmere 580mUSD?
Har dere tatt med balansen mot seadrill på 120mUSD?
Blir interessant å se hvor mye balansen mot seadrill øker over helgen. Er seadrill som tar kosten med å klargjøre riggene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 18:44 4036

Total gjeld pr 30.06 var 560 musd. Nye tall på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 18:45 4140

Total gjeld inkl. til Seadrill pr 30.06 var 560 musd. Nye tall på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HAS
28.11.2020 kl 18:45 4241

Total gjeld inkl. til Seadrill pr 30.06 var 560 musd. Nye tall på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2020 kl 10:30 3828

Godt innlegg og i tråd med mine estimater og beregninger.
Ser også for meg en antatt aksjekurs på rundt 20-30 kr i dagens marked, noe som kommer neste år og antar økende kurs i takt med kvartaler hvor gjeld nedbetales.
En salgspris/ fusjon vil dobble prisen enda en gang, noe som blir en realitet den dagen du får Sdrl aksjer i bytte.

Det lå utallige regnestykker ute på tidligere fora og fra megler hold hva dagens kontrakter genererer PR kvartal og hvor potensielt utbytte lå på 0,1 dollar i kvartalet.
Sier det meste om feilprisingen slik nå Nol ligger i grøftekanten.

Det er mulig enkelte trodde og fortsatt tror at Nol må emitere, hva vet jeg, og at en slik tankegang gjør den lave aksjekurs.
Ser på det som nesten usannsynlig nå, og skulle det mot formodning skje ville investorer stått i kø og emikursen ville blitt satt på langt høyere nivåer.
Se hva Trøym fikk til i Borr, i det fortapte gjeldsberget, se hva Nol fikk til for 1 år tilbake.

En emisjon ved en senere korsvei, på et nivå hvor aksjeverdien normaliserer seg hadde dog vært digg og ville kunne forkorte ventetiden potensielt dividende,
Det skulle da ikke overaske om et av disse 3 selskaper Maersk Drilling , Transocean eller Odfjell Drilling vil ha en bit av kaka.
Det skal også bli spennende å se hvem som har handlet siden september, tipper Dnb er tilbake og da kommer det trolig analyser fra den kanten som kan skape litt blest.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
30.11.2020 kl 09:07 3505

1 måned tilbage! "Q4"🤔
West Mira og West Bollsta er "interessante-attraktive" for andre selskaber end seadrill.🤔

Tålmodighed 💰Jeg sælger ikke på disse komiske kurser.
Hell No💪
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
01.12.2020 kl 09:14 3251

Nytårsraketten er klar til at blive tændt💥
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 09:17 3259

Råder Odl til å kjøpe Nol



Varsler utbytte og spår Odfjell til værs
Rigganalytiker Vidar Lyngvær i SpareBank 1 Markets sender estimater og kursmål kraftig til værs i Odfjell. Samtidig spår han utbytte, og ber selskapet kjøpe Northern Ocean.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/12/01/7593721/sparebank-1-hever-kursmalet-pa-odfjell-markert
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 09:20 3247

Nå må de kjøre auksjon hvert 5 minutt for å slakke oppgangen i aksjen og hjelpe short maskinene

Hold fryktelig tight
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare