EMGS - CEO trekker seg mens leken enda er god

Her lukter det en tredje emisjon på halvannet år, signalene er ikke til å ta feil av.

Spørsmålet er om det finnes mer penger blant investorene til å redde dette caset nok en gang, eller om proppen nå dras ut av Siem, Mohn og RWC.
De vil nok trolig ønske å forfølge andre muligheter enn å kaste mer penger i dette sluket. Selskapet brenner opp hver emisjon på 2 kvartaler, det er ikke forsvarlig å holde på slikt lengre. De "gode" tidene til selskapet er over, de har ikke levert et sort kvartal på lenge.

Nok en bekreftelse på at de "supre" teknologiene som skal utkonkurrere streamerne ikke har livets rett. Når skal investorene slutte å være så opportunistiske og tro at man kan snu opp ned på slike bransjer annenhvert år?
Redigert 28.09.2018 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Matsern
28.09.2018 kl 13:39 3313

Hehe.. EMGS sin EM teknologi brukes sammen med seismiske data, fra for eksempel PGS, Magseis, PLCS osv.. EMGS sine data erstatter ikke seismiske data. Du skal ha skryt for baisseforsøket. :)

At sjefen går, er positivt. Kursen reagerte opp.
Matsern
28.09.2018 kl 13:44 3300

Det er forøvrig nok dokumentasjon i EMGS tråden som underbygger mitt bull syn på EM.

Tror de fleste her inne vet hvordan man bruker CSEM, og omtrent nesten like mange, med unntak av EMGS-aksjonærene selv, vet at for mange oljeselskaper er dataene et supplement som er overflødig. Oljeselskapene støtter seg på seismikken i kombinasjon med geologene fremfor å dra inn CSEM.

Det var en periode mange som trodde på hypen, men Bruheim, daværende CEO i EMGS, slo spikeren hardt ned i kista for noen år siden da han gjorde tidenes innsidesalg i aksjen med over 7 MNOK på en handledag. Siden det har aksjekursen falt 98 %, i kombinasjon av at bruken av CSEM har falt dramatisk.

Dette har resultert i at man kjørt to raske(!!) emisjoner i EMGS på halvannet år.

Det er et krav om at de som fikk tildelt lisenser i siste konsesjonsrunde i Barents MÅ kjøpe data fra EMGS, og påtvungen bruk av teknologi er jo ofte en vinneroppskrift og motiverer til bruk?? Eller nei....

Her, som i noen andre selskaper i samme sjanger, er er det klin umulig å komme seg ut med aksjer uten å drepe kursen helt, og selv om aksjen er ned 3.2 % hittil i dag, speiler ikke dette salgsinteressen i selskapet. Her er det helt blåst for kjøpere, og man trenger ikke å være økonom eller analytiker for å skjønne at det kommer en ny emisjon før nyttår. Dette fortalte jeg for tre måneder siden på HO, og det kommer til å skje. Gjetter maks 1 kroner pr aksje, med 90 % utvanning med mindre de tar det til skifteretten.

Redigert 28.09.2018 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Matsern
28.09.2018 kl 13:57 3269

PGS lever på leterefusjonsordningen på Norsk sokkel. Uten den generøse ordningen, kan ikke oljeselskapene ta seg råd til å bore tørre hull med PGS-data. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du angriper statlig regelverk. :)

Tenk hvis den ordningen hadde blitt fjernet, da ville EMGS høstet store gevinster
Redigert 28.09.2018 kl 13:58 Du må logge inn for å svare

Du har noen kunnskapshull som må tettes, ikke ta det personlig, jeg sier det også fordi det er andre som leser denne tråden.

Leterefusjonsordningen på norsk sokkel er der grunnet det høye skattetrykket på de samme inntektene som sokkelen genererer. Dette er sammenfallende interesser, og man vil ikke ta bort det ene og beholde det andre.

Dog er det viktigste, og her er hovedpoenget for de som skal vurdere disse to investeringene eventuelt opp mot hverandre; EMGS har et svært begrenset inntektsområde om dagen, og det lille som kommer, vi snakker noen få MUSD pr kvartal, kommer fra norsk sokkel i all hovedsak. PGS, og andre streamere, har sine fartøy posisjonert globalt, og deres spredning av inntektskilder er ikke avhengig av et lands reguleringer eller krav om teknologibruk slik situasjon er for EMGS. Dersom myndighetene ikke la inn krav om kjøp av EM-data for de som fikk tildelt konsesjoner nå, hadde EMGS vært avviklet allerede. Nå snakker vi i stedet seigpining....

Matsern
28.09.2018 kl 15:58 3188

De eneste som sitter med begge bein godt plantet i møkka, er streamerselskaper. Markedet har ikke tatt av med høye oljepriser slik alle har forventet. Oljeselskapene ser heller i retning havbunnseismikk. Nedsiden er enorm.

EMGS er på bunn og kan bare gå opp. Noen røyksignaler om inntekter og aksjen vil fly. Selv når CEO går, beveger ikke kursen eller volumet seg betydelig.
Redigert 28.09.2018 kl 15:59 Du må logge inn for å svare

Så EMGS kan bare gå opp herfra?

Tusen takk, da fikk alle bekreftelsen på at noen bør være i aksjemarkedet, andre ikke.
Alle mine aksjer kan halvere seg, å tro noe annet er den klassiske fellen alle amatører går i, og så skjønner de ikke bæret og går i fornektelse.

Aksjer er forbundet med høy risiko, det er en grunn til at Oslo Børs har et standardavvik på 25.
Redigert 28.09.2018 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Matsern
28.09.2018 kl 17:41 3120

Hehe.. Alt kan gå til null selvfølgelig, ingenting varer evig, heller ikke PGS :)

Tikk takk, tikk takk, siste 2.08...

Emisjonen nærmer seg...
eriksj
16.10.2018 kl 10:57 2692

Ser ikke bra ut dette.

Har en liten posisjon her fra tidligere, så håper det kommer noen gode nyheter snart og at ting snur.
Matsern
16.10.2018 kl 10:57 2689

Er du sur på meg enda? :-O :) Hadde ikke du kjøpt targowax eller har du kjøpt på bunn og solgt på topp der også :)
EMGS har fortsatt en slump med cash :)
Redigert 16.10.2018 kl 12:12 Du må logge inn for å svare

Matsern, jeg er helt uten følelser hva angår aksjer, handler kun på fornuft, etterspørsel og potensial.
Jo da, traff godt med utgangen i PGS og AKSO, og skal ei heller inn igjen. Targovax og NANO er ikke tradingposter, skal ligge ett år eller tre, jeg handler aldri aksjer med tre måneders horisont.

Definer en "god slump med cash"? Ja, 4 MUSD er mye penger for en privatperson å ha på bok, men når du har cap.ex på 10 MUSD i kvartalet og tjener 5, så er du tom på tre måneder. Derav ble denne tråden startet, og det har vært noen titalls prosenter å spare dersom man lyttet da. Fallet i EMGS kommer dessverre trolig til å bli verre, det kommer som sagt ikke til å være mulig å sette emisjonen på 2.5 NOK for tredje gang, neste gang er vi nok nede på 1.00 - 1.25 NOK, med mindre styret er ansvaret sitt bevist og melder oppbud. Det er ikke forsvarlig drift det EMGS holder på med.
Redigert 16.10.2018 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Matsern
16.10.2018 kl 14:00 2567

EMGS er hoffleverandør med stor suksess i barentshavet. Det er liv laga, men sommeren har vært tørr, ikke bare for EMGS, samtlige streamerselskaper også.

Får håpe du er klar til å putte inn cash i targowax og nano, for der kommer det emisjoner på rekke og rad :)
Aramis
17.10.2018 kl 13:27 2440

Hvilke seismikkaksjer har i det hele tatt nytt godt av den nye interessen for oljeutvikling, som så mange har snakket om? Seismikksektoren skulle liksom være den første sektoren som skulle tjene penger på oppgangen alle venter seg innen oljesektoren. Oljeprisen har gått i taket. Men fremdeles skjer det ingenting. Når kommer så denne oppgangen?

1.42 NOK nå, og vi nærmer oss desember og ny emisjon. Som sagt; kommende emisjon blir neppe over 1 krone, hvis de i det hele tatt finner det forsvarlig å nok en gang kaste penger inn i dette sluket.
Shotgun
28.11.2018 kl 10:42 2004

Du verden det denne faller. Hadde de ikke nettopp en gigantisk refinansiering. Trenger de penger allerede?

Ja, det fundamentale, som alltid vinner, viser at denne sjappa er ikke levedyktig på egne ben. Dette til tross at norske myndigheter i tillegg pålegger de som får konsesjoner å kjøpe EM-data fra EMGS. Hvordan det hadde sett ut uten denne klausulen kan man jo bare tenke seg, uansett er nisjen for smal. CSEM står ikke på egne ben og er ikke det oljeselskapene ønsker seg.
Matsern
28.11.2018 kl 11:55 1956

EMGS hanket inn en nydelig kontrakt på over 8musd for kort tid siden.. say no more.
Men etter flere år med nedgang i EMGS, er det ikke rart at investoerer ikke har trua. Kjempepotensiale for smarte investorer her nå

Kvartalsvis kost er på ca 12,5musd. Når de drar inn EN kontrakt på 8 musd pluss at de har 3,5musd backlog forteller det om et vannvittig potensiale. Mangedobling. Her kan du 10doble pengene dine fra dagens kurs.

Hvis EMGS tjener penger i Q4, vil det få kjøpsalarmen til å ringe!!! Best å være tidlig inne her nå
Redigert 28.11.2018 kl 12:03 Du må logge inn for å svare

Oppsummert; den meldte kontrakten på 8 MUSD og backloggen på 3.5 MUSD i seg selv er ikke nok til å dekke et kvartals utgifter.... Hvor mange slike kontrakter har de meldt i år, og hvordan har utviklingen i backlogg vært? Om som sagt før; backlogg betyr ikke at du får betalt inneværende kvartal, det er utestående arbeid som en gang kanskje blir bekreftet. Så Q4 kan like gjerne ende opp med 8 MUSD i inntekter og nye 4.5 MUSD i tap. Da er de LANGT under cashkravet.

EMGS er og forblir skyhøy risiko uten potensiale for 10 dobling. Er allerede halvert to ganger i kurs år, blir ikke overrasket om den halveres en gang til.
Matsern
28.11.2018 kl 14:01 1866

Tull. Cash kravet er 2 eller 2,5 musd. Ja, det er høy risiko og skyhøy oppside
Matsern
28.11.2018 kl 14:40 1843

Tror forøvrig du ikke skal uttale deg så mye om det fundamentale. PGS som du spådde en lys fremtid, er på vei mot konkurs

Hvis man er redd for konkurs i PGS kan man i alle fall selge seg ut på under 10 minutter, nesten uansett hvor mange aksjer man har. I EMGS er man fullstendig stuck, og tipper at i fallet fra 2.90 for en måned siden og ned til 1.5 er det vel solgt aksjer i EMGS tilsammen for ca 500 000? I beste fall en million. Det er helt håpløst, og man kan ikke som investor gjøre fortløpende vurderinger og gå inn eller ut.

Jeg solgte som godt annonsert alle PGS på 37.70 og gikk over i NANO. Da unngikk jeg en halvering i PGS, og snart dobling i NANO, så tror jeg er i grei posisjon til å mene noe om marked og aksjer.
Matsern
28.11.2018 kl 15:02 1820

Det fundamentale vinner til slutt.

Solgte BDRILL på 39.20, også det godt annonsert, så det ble 30 % og helt innafor.
Targovax er nå kun 10% ned, men det kommer en aldri så liten NANO-ferd der også snart, så dette går altfor bra om dagen.

Har også tråkket til i Otello siste tiden, og den løper også avgårde, så nå trenger jeg en smell snart for å bli jekket litt ned. At jeg i tillegg får rett i at EMGS er livsfarlig å eie kan bli altfor meget for en som prøver å være ydmyk.

God kveld :)
Matsern
28.11.2018 kl 17:56 1718

3 oktober når BDRILL sluttet på 37,60kr "annonserte" du snitt 33kr. Hvis du solgte på 39,20kr, blir det 18,8%, ikke 30%.
https://forum.hegnar.no/thread/12102/view/200259/0

Men lyve og skryte om gevinster er jeg vant til at folk gjør her på HO

Se der ja, der skulle det stå 30 kr, ikke 33.
Snittet i NANO er fortsatt det samme, mens Targo er snittet ned til 9.7 kr.

Ikke kjøpt tilbake noe oljeservice ennå, avventer OPEC-møtet foe å se hva de foretar seg.
Matsern
28.11.2018 kl 18:14 1709

Har ingen intensjon om å delta i tissekonkurransen din. Finn en annen tråd, takk.

Bare til å la være å lese det, mange andre som ønsker råd fra noen som skjønner seg på aksjer og som ikke bare går i vranglås og forelsker seg i aksjer og ikke skjønner når slaget er tapt...
Matsern
28.11.2018 kl 18:25 1704

Hvorfor bruke tid på en aksje du absolutt "ikke" vil eie ;-)
Når du hold på slik i MSEIS, kom det knallgode nyheter fra selskapet. Håper det samme skjer i EMGS.
Redigert 28.11.2018 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Bomkjøp
28.11.2018 kl 18:33 1692

Er det slik det fungerer? Jeg har forstått det slik at arbeidsprogrammet er en del av budet fra oljeselskapene når de søker om lisenser. Dvs. at et selskap som forplikter seg til boring av letebrønn, seismiske innsamling eller EM har større sjanse til å vinne, enn et selskap som ikke vil forplikte seg til noe annet enn å evaluere eksisterende data. Jeg trodde ikke føringene på hvilket arbeid som skal forpliktes til kom direkte fra myndighetene. Dermed er det oljeselskapene som har lagt EM inn i budet.
Redigert 28.11.2018 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Matsern
28.11.2018 kl 18:57 1672

Det er noe oljeselskapene blir enig med myndighetene om.

De knallgode nyhetene fra MSEIS? Du mener nyheten om emisjon på 1.2 milliarder som skulle settes på garantert 21 kroner eller mer, og som bare måtte feires med øl av beste sort og stående gratulasjoner?
Ja, da kommer det nok «gode» nyheter fra EMGS også, emisjoner er bestandig full jubel blant aksjonærene det.
Matsern
07.04.2019 kl 09:31 808

Snakk om å bomme. Tror ikke jeg har sett en grovere bom her inne på HO.

Etter CEO trakk seg og ny CEO kom på plass, RENNER det inn med kontrakter!!
Matsern
07.04.2019 kl 09:32 805

Jeg har rett i mine tanker om EMGS og det samme får jeg med MSEIS.

LAST OPP!!