MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2348827

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2021 kl 12:07 11117


Til det reisende folket:

Husk å vinke til de innfødte, ha nok å drikke dersom dere forlater farkosten og tenk hyggelige tanker om oss som holder fortet her hjemme.
Slettet bruker
26.05.2021 kl 12:54 11115

God tur til deg og fruen, Kbkristi :)
Kiro59
26.05.2021 kl 14:18 10940

Hei Kbkristi! Tenkte jeg skulle skrive noen ord til trådstarter. Jeg har fulgt med siden starten i bakgrunn. Dette var en aksje jeg tidlig fikk opp øynene for, men følte en del usikkerhet i starten. Pga av denne tråden din og ellers informasjon jeg plukket opp gikk jeg inn tidlig på 5 tallet og gått inn med mere underveis. Det har vært en fryd å følge med denne tråden der alvoret har vært krydret med behagelig humor/sitater underveis. Det var en som sa at han fikk abstinens når børsen var stengt over flere dager, men det dukker opp også når denne tråden tar seg en langhelgpause også:). Det er mange dyktige folk her som overlapper hverandre og gjør dette komplett. Det står stor respekt av hva du og de andre bidragsyterne gjør og ikke rent lite arbeid som legges ned.
Regnskap er ikke noe enkle saker og trenger en god forståelse. Jeg har registrert det er nevnt dollarkurs og intjening. En sterk krone trenger ikke å bety laver innkomme så lenge selskapet har lån. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvilken valutta de har lånet sitt i, men er det i dollar så blir lånet billigere og veier opp om det du taper på intjening. Sikkert noe informasjon som kan hentes her hvordan det henger sammen.
Takker for hyggelig reise både med tråden din og selskapet MPCC. Redningsvest blir det lenge til jeg får bruk for :)
Jan Banan
26.05.2021 kl 15:09 10819

Ja folkens da plyndret jeg skuta litt i dag, som en god sjørøver må gjøre. Jeg gjør som andre har nevnt her tidligere og flytter over skatten til ASK før jeg hamstrer inn igjen LAVT på 10 tallet... vel... Jeg tør ikke flytte over alt på en gang da jeg er redd jeg vil gå glipp av evt. stigning. Men 25% av gangen i noen dager fremover. Det virker nå som kursen vil konsolidere litt i mine øyne og dette stille øyeblikket i stormen må jeg prøve utnytte. Hiv og Hoi!
Kbkristi
26.05.2021 kl 20:58 10394

Hehee Psi. Må si jeg skjemmes av tittelen. Men det er godt å høre at mange har dratt fordel av det vi skriver. Vi har fått så mange dyktige folk med oss, at jeg rykker langt ned på offiser-rankingen her. Men like som postnr-lotteriet, vinner en, så vinner alle. Det har de fleste forstått her inne og vi har ungått usakligheter.
Før jeg startet tråden hadde jeg min egen teori om at denne aksjen burde bli verdt kr 15 til jul i år. Og da sto kursen i 4-5 kr. Så når kursen går fra low på 13,10 ti 17,00 på 3-4 dager, så er det nesten 100%. Ikke rart jeg lurer på Møllers tran.
Må si tusen takk for all omtanke på vår første ordentlige bobiltur. Nå ligger vi ved vannkanten på Snåsavannet hos en venn. Har vært med å matet 20.400 kyllinger, så dette er nok delvis arbeidsferie 😂 Værten kom akkurat tilbake, så rekker ikke skrive mer fra de øde områder 😂🇳🇴🇳🇴🇳🇴
PSI- Investor
26.05.2021 kl 21:48 10228

Skjemmes av tittelen, det er det absolutt ingen grunn til.
Du dro igang dette på en super måte og de aller fleste av oss andre har bare fulgt etter.
Så har mange gode bidragsytere kommet til, men det er ingen tvil om hvem vår leder er.

Det er fint med reisebrev, håper du fortsetter med det! Og nå som mai straks er over med alle sine fridager, jeg mener, det er ikke noe vits i å jobbe i juni, den ligger jo bare der inneklemt mellom fridagene i mai og fellesferien. Man får ikke gjort noe i juni uansett...
Så fortsatt god tur, kos dere, nyt livet på veien. Håper dere har god tid til å se stedene dere kommer til også.
Ha en fortsatt fin kveld. Jeg tror forresten at med 20.400 høner da MÅ man ta for mye Møllers tran
Redigert 26.05.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Helg11
26.05.2021 kl 23:02 10017

Godt å høre at livet med bobil gir mersmak Kbkristi! Er det Snåsamannen som har boostet aksjekursen siste uke mon tro?

Jeg får også ta med litt faglig:
Fortsatt køer av skip til anker, dette gjelder også i Europa og Asia, men journalisten har fokus på USA. Maersk varsler flere forsinkelser, høyere rater, kanselleringer.
https://www.freightwaves.com/news/californias-massive-container-ship-traffic-jam-is-still-really-jammed

Eksempel fra min hverdag: Noen containere vi skulle ha ut av Kina i mars ble først utsatt til mai. Nå kan vi kanskje få plass på en båt i juni hvis vi betaler et ekstra bookinggebyr på 1000$/FEU. Vi er allerede utsolgt for varene, og har sagt ja (tar evt en prisøkning mot våre kunder). Og vi legger nå ordre mye lenger frem enn vanlig for å sikre at vi har varer på lager...
Struts
27.05.2021 kl 08:17 9499

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag. Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Caceis Bank selger 765’ (3,428’ totalt), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) ned 342’ (1 mill.), Six Sis minus 252’ (2,196’), UBS Switzerland ned 200’ (1,224’), Bank Julius Bär ned 150’ (2,214’), Nordnet Livsforsikring minus 120’ (3,807’), Citibank minus 57’ (1,181’) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) ned 25’ (12,641’ totalt). Ellers bare én mindre endring.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon kommer inn på listen med en beholdning på 1,204’ aksjer, og øker i en annen med 217’ (4,413’ totalt), Euroclear Bank pluss 524’ (5,372’), Credit Suisse + 262’ (1,045’), Clearstream Banking opp 245’ (6,726’), Kommunal Landspensjonskasse Gjensidige pluss 98’ (984’) og Nordnet Bank opp 59’ (2,763’). Ellers bare mindre endringer.

Og enig med PSI om at reisebrev fra Kbkristi må vi ha! Noe sier meg at han og kona hadde kylling til middag i går. Eller var det høne?
Redigert 27.05.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2021 kl 09:15 9461

Kanskje den aksjen på Oslo Børs med størst potensialet på kort og mellomlang sikt. Rekordsterke rater, kombinert med lange kontraktslutninger og ein generell mangel på containerskip, blir til gull for MPCC. KJØP & HOLD!

Les deg gjerne opp på dette caset.

Utvikling av rater:
https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
Redigert 27.05.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2021 kl 09:35 9657

Det du sier der Helg11 vil nok være gjengs for mange firmaer i årene framover. Sikkerhet i leveranser er alfa og omega for driften. Firmaer er er nødt til å se lengre frem i sine containerbookinger hos Maersk og co, og det igjen fører til at MPCC sine kontrakter med Maersk og co kan bli lengre og lengre. Om MPCC selv ønsker å ha lengre kontrakter enn 3 år, da.
Struts
27.05.2021 kl 12:31 9378

Beklager at jeg ikke har noe konstruktivt å melde. Og kan ikke med hånd på trus.., nei hjertet, påstå at jeg er på Norgestur i vakre omgivelser. Men jeg er glad i både Ibsen og dikt (ok, Aass Pilsner også). Og så kom jeg på en liten strofe fra "Møter du veggen får du hilse fra meg" (ved Dag Evjenth). Det får bli et lite reisebrev fra ham (og meg) etter at Oslo åpnet slusene i går:

ER TANKEN TOM ELLER FULL?

Han sitter med øynene lukket
og hører at hodehammeren slår.
Det var i forgårs han skulle ha drukket.
Da ville dagen derpå blitt i går.
Redigert 27.05.2021 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Alby
27.05.2021 kl 14:40 9112


Er det dette som kalles en mindre korreksjon ?
Helg11
27.05.2021 kl 15:24 8982

New ConTex idag: Opp.
Regnearket idag: Ned. I arbeidet med å ha en nøktern profil, har jeg endret de minste størrelsene til ConTex lange avtaler. Tenker også det må være fornuftig å gjøre for de større størrelsene hvis ConTex begynner å rapportere 3 års kontrakter (som blir mer og mer vanlig, og som vi vet at MPCC styrer mot).
PSI- Investor
27.05.2021 kl 15:50 9162

Bra det Helg11, tallene er så ekstremt bra uansett at det er like greit at de er realistiske.

Fint dikt Struts, utrolig bra!

Tom eller full sto det, så jeg kom til å tenke på et dilemma: når du tar frem sommerbilen etter vinterlagring hvor den har stått med full tank hele vinteren, og så på den første lille turen så kommer du forbi en bensinstasjon med supertilbud 9,50 for bensin.
Skulle du da ønske at tanken var tom?
Jan Banan
27.05.2021 kl 18:29 8833

Ja! Også mulig konsolidering, men da vil jeg ha litt mer tid før jeg banker inn det. Forrige runde svingte vi rundt 14.40 og 13.50... Enn så lenge er denne aksjen meget snill når det kommer til stykket. Trappetrinnene går vi samlet til loftet hvor nå det er.
Gastromat
27.05.2021 kl 18:36 8883

Aksjen oppfører seg akkurat slik den har gjort de siste månedene, bare se på en graf som viser 6 måneder tilbake i tid. Bratt oppgang, pause, bratt oppgang, pause osv osv. Bare bra at vi får inn ferskt blod i aksjen, så blir vi kvitt de som er nervøse og de som vil plukke gevinst. Idag spiste jeg lunchkaker på jobb, i tilfelle dere lurte. Jeg antar at dere ikke lurte så nå skriver jeg bare videre for å dra ut tiden. Vil dere høre en vits? Ikke? Ok hade
Alby
27.05.2021 kl 19:05 9177


Kanskje snudde det i dag ?
Gastromat
27.05.2021 kl 19:14 9391

Vet mer om en dag eller to ;)
Slettet bruker
27.05.2021 kl 19:39 9333

Kbkristi - kjekt å høre at du/dere er på tur i den flotte nyervervelsen :-). Svarer bilen til forventningene? I et lite anfall av (overdreven) optimisme vurderte jeg å si at du bare kunne legge turen om Røros på veien sydover igjen, men vi må nok vente en stund til før vi når 20 kr ser det ut til. Noe som for øvrig er helt greit, når en håper på å få mulighet til å fylle på litt til. God tur videre!
Slettet bruker
27.05.2021 kl 19:44 9355

Morsomt lite dikt, Struts! Oslo i det som ser ut til å kunne bli sommervarme i helgen, men åpne kraner, ikke å forakte det heller! Se opp for hodehammeren :-).
Slettet bruker
27.05.2021 kl 19:54 9375

Artig lite «dilemma» du hadde der. :-) En kunne i alle fall ønske at en hadde bagasjen full av 10 liters dunker. På den annen side, hvis dette eventyret vårt fortsetter slik det ser ut til, kan du vel bare kjøpe bensinstasjonen, så kan du fylle til 9,50 når det passer deg. :-)
Struts
28.05.2021 kl 08:12 8595

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: The Bank of Ny Mellon ned 639’ (3,773’ totalt), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) ned 436’ (12,205’), Euroclear Bank ned 344’ (5,028’), Six Sis minus 284’ (1,912’), Caceis Bank ned 221’ (3,207’), Nordnet Livsforsikring minus 112’ (3,695’), Morgan Stanley minus 59’ (834’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) ned 28’ (minus 971’). Ellers ingen endringer. Vet ikke med dere, men dette med at Blix reduserer så mye, er om kanskje ikke grunn for bekymring, så i hvert fall verdt å følge med på.

På plussiden: Clearstream Banking opp 438’ (7,164’ totalt), UBS Europe opp 168’ (6,871’), LGT Bank AG pluss 120’ (950’), Avanza Bank + 42’ (1,710’), Nordnet Bank opp 35’ (2,799’), Skandinaviska Enskilda pluss 30’ (1,038’) og Saxo Bank + 20’ (1,214’ totalt). Ellers bare én liten endring.

Tillater meg å gjengi nok et lite «diktesse» fra Dag Evjenths «Møter du veggen får du hilse fra meg»:

MORGENSTØNN

Her må det være noe fryktelig feil.
Hva er det egentlig som hendte?
Personen jeg møter i mitt eget speil
burde jo være en jeg kjenner.
Redigert 28.05.2021 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 08:15 8698

DN Investor knyttet artikkelen til MPCC ticker på forsiden i morges. God reklame, det...

https://www.dn.no/utenriks/handel/shipping/koronaviruset/rekordhoye-fraktrater-og-kaos-pa-verdenshavene/2-1-1017209
PSI- Investor
28.05.2021 kl 08:31 8680

Kaoset kommer nok til å vedvare til en gang etter sommeren står det.
De får vel håpe det løser seg så fort, men andre skibenter har jo ikke så mye tro på det.
Med tre ukers ventetid i havn tar det jo mye kapasitet ut, og det er jo fint.

Moro å se på bildene fra de havnene, så sinnsykt mange containere det er, ikke rart det blir kaos.
For en stund siden så jeg en film hvor de ble lastet på biler som tok EN container hver. Da må det nødvendig vis ta litt tid å tømme havna når det kommer inn ETT skip med 25.000 containere, og i tillegg en uendelig rekke med flere skip.
Dyktige de som styrer den logistikken der!
Slettet bruker
28.05.2021 kl 09:29 8443

Litt festlig opplevelse nettopp. Jeg satt med telefonen i hånden og skrev en melding og en varsel gikk av med en voldsom vibrering. Hva i allverden var det, tenkte jeg. Da jeg så opp på skjermen, sto det varsel om at MPCC hadde nådd en '52 week all-time high' fra investing.com
Kan bli en god fredag selv om jeg venter på dupp for å fylle på... litt til.
Struts
28.05.2021 kl 10:32 8256

Ja, nå har det vært en eventyrlig oppgang siste par ukene (for ikke å snakke om siden i fjor)!

Men har ikke hatt noe problem med å lette meg litt. Setter heller noe av det i søsterselskapet (?) MPCES. I det minste kjente tyskere og Klaveness involvert. Det har vel muligens (eller ikke) tangert bunn etter notering på børsen tidligere i år. Uansett, dere få ha en riktig god helg, hvor enn i landet dere befinner dere!
Redigert 28.05.2021 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 10:36 8255

KJØP & HOLD. Ta livet og helga med ro, denne vil stige jevnt ut over sommaren.
Slettet bruker
28.05.2021 kl 13:26 7917

Den var god :-) Du kan regne med å bli forstyrret av slike varsler fremover også er jeg redd... :-)
TheGambler
28.05.2021 kl 13:59 7853

Jeg er en av “snylterne” som har fulgt denne tråden siden midten av desember. Svært mange av trådene på FA Forum er hausing uten særlig fakta å meddele.
En sjelden gang finner man gull blant gråstein, slik som dette innlegget fra Kbkristi.
Jeg tok i desember et lite lodd, uten den store suksessen siden aksjen bunnet ut til 5,12 (28. januar). Siden kjenner alle historien, aksjen har eksplodert!
Jeg har heldigvis gjort noe unntak fra regel om differensiering… og sitter nå med 70% i MPC. Det utmerkede regnearket til Helg11 er studert i detalj.

Regnearket fra Helg11, oppdatering av nye rater på skip, skipsverdier, deling av artikler, tanker/estimater på revenues, cashflow, EPS, PE har vært gull verd.
Denne speidertroppen av ivrige og kompetente folk har alltid lagt et hestehode foran analytikere, og meldinger om ny guiding.
En shipping analytiker dekker trolig 20-25 selskaper, og har sannsynligvis hverken tid eller dybdekompetanse til å beskrive caset godt nok.
Ikke vær for streng med de, en god analytiker treffer over 50%.

Et eksempel er helgen 10 .- 11. april da analytikerne kom en nye kursmål, og mandag morgen (12.april) kom Constantin Baack med ny guiding.
Hadde man fulgt denne tråden hadde verken nye kursmål eller nye guiding vært en nyhet. Du leste det her først!
Det samme skjedde da Q1 ble presentert i forrige uke. Vi visste at Q1 var ok, men guidingen for resten av 2021, (samt 2022 og 2023) ville være magisk.
Heldigvis er Mr. Baack ekstremt dyktig til å fokusere på utsiktene fremover på en saklig måte, underbygget av fakta.
I begge tilfeller gjorde kursen et byks i etterkant.

Selvfølgelig er det ikke risikofritt å være eksponert i MPC, men det er få aksjer med tilsvarende risk/reward profil.
Utsiktene ser fortsatt lyse ut med stigende rater, og ikke minst kontrakter som tegnes over 2-3 år. Det sikrer MPC gode inntekter i år fremover.
MPC er egentlig et enkelt case å regne på siden man stort sett har en inntektskilde.

Nå har jeg ligget i en solstol på containerdekket i flere måneder og kikket på måker og struts som flyr forbi.
Som alle sjømenn vet man at selv om det er skyfritt nå, vil det blåse opp til storm engang. Selv om vi alle er blitt glade i MPC, vil vi ikke være om bord når det snur.
Hva kan gå galt?
Markedet kan få en kraftig korreksjon. Det vil ramme vekstaksjer mer enn verdiaksjer, men MPC vil ikke slippe unna en relativ prising.
Dette er en markedsutfordring og har ikke med MPCs resultater å gjøre. Er man med på leken, må man smake steken.

Shipping er en syklisk bransje, så før eller senere vil ratene snu. I skrivende stund er kursen 17,02. Hvor mye av den gode guidingen er allerede innbakt i kursen?
Om ratene faller vil MPC ha flere gode år foran med lange kontrakter, men vil kursen snu like raskt som ratene bikker en topp?

Mange av oss aksjonærer har mellomlang horisont, 1-2 år. VI vil helst at overskudd benyttes til nedbetaling av gjeld og selvfølgelig utbytte.
Å bestille nye skip betyr at mye kapital bindes opp i noen år, og vil utsette utbytte.
Mr. Baack må nok ha en lenger horisont. Det betyr at nye moderne skip må stå på agendaen på 3-5 år sikt. Nye miljøkrav vil tvinge fram endringer,
og mange av de gamle traverne må etter hvert skrapes. Når vil denne omleggingen skje, og hva betyr det for kursen?

Å være med på denne reisen har vært utrolig moro, og foreløpig har jeg ikke tenkt å selge en eneste aksje. Jeg har ikke satt noe aksjemål, men følger tett med fra uke til uke.
Og min nyhetskanal er her!

Stor takk til Kbkristi, Helg11, Dato, Struts, Argus og mange flere. Jeg har lært utrolig mye, har ikke Master i containerdrift ennå, men nærmer meg kanskje enn bachelor.
Takk også for en rekke artige kommentarer og historier. Lov å ha det litt gøy også på veien.

Det har ikke vært meningen å verken hause eller skremme, men takhøyden i gruppen er stor, så noen generelle betraktninger håper jeg er ok.

Til slutt et lite spørsmål til Helg11. Hvorfor Daily Cost satt til 9500 i Best guess, mens 2021 og 2022 er satt til 8000?

God helg!
Alby
28.05.2021 kl 14:12 7840


Er du i container trafikken og hvilken båt. Har seilet selv men det er mange år siden . God helg 😂😂
TheGambler
28.05.2021 kl 14:35 7748

Det var nok i overført betydning, holder meg til en liten snekke😊
Alby
28.05.2021 kl 14:43 7723


Beklager, her misforstod jeg 😂😂
Helg11
28.05.2021 kl 14:48 7705

Takk for hyggelig og lang melding. Her er det dog ingen "snyltere", vinner én-vinner alle. Og gode speidere som ser etter uvær i horisonten kan vi aldri få for mange av. Thomas Jefferson har sagt: “I am a great believer in luck, and I find the harder I work, the more I have of it.” Ganske klokt sagt, og jeg tror at MPCC har gjort klokt i å være så transparente på driften så vi kan se at vi gambler på en vinnerhest.

Til dine spørsmål:
- Ved omlegging til ny flåte har Constantin sagt i Capital Link forum (tror det var i februar) at han ikke ser på nybygg i umiddelbar fremtid. Hvis det skal gjøres, må det være på bakgrunn av en langtids charterkontrakt. Dette ble støttet av Euroseas og Danaos, 10 års charterkontrakter ble nevnt pga. usikkerhet med EEXI og IMO2030. Stikkordene er "delever the company" -> bygge kapital og verdier for aksjonærene. MPCC skipene har i snitt 10-11 år igjen å leve, på den tiden kan de dra inn ubeskrivelig mengde cash.
- Korreksjon i markedet: Kan også være positivt for MPCC. Er jo skoleeksempel på cash cow når man vil bort fra grønne bobler som skal tjene penger i 2050.
- Noe av cash generering er allerede bakt inn i kursen, enig. Så kan man selv vurdere ut fra regneark 2022 og utover om alt er bakt inn.
- Daily cost ser vi på, dato jobber hardt i kulissene. Grunnen til nedgang fra 2021 til 2022 er nedbetaling av gjeld, som vil gi lavere capex, samt færre DD.

Oppdatering fra PAS:
MPCC: Asset values continue higher above our quotes
 Songa Container announced yesterday the sale of the 2009-built ‘City of Hong Kong’
(2,500 TEU) and 2010-built ‘Songa Haydn’ (3,500 TEU) for a combined USD 58m. This
is above the generic quotes we use in our MPCC NAV of USD 56m
 It should be noted that the vessels roll off their current contracts in June and July, and
will thus be able to lock rates at 10Y highs. Recent fixtures in these segments have
been 36 months at USD ~31,000/day (3,600 TEU) and USD ~25,000/day (2,500 TEU),
respectively. This implies EBITDA contributions of USD ~26m and USD ~20m, or ~80%
of the acquisition cost on a single contract in a sold-out market
 Obviously, one should be careful to assume that these values will last forever, and we
thus include near-term cashflow (2022 increasingly de-risked) and a more sobre longterm vessel value estimate in our TP of MPCC
Struts
28.05.2021 kl 14:50 7720

Haha, veldig klokt - og hvem kan motstå lyden av en snekke! Og takk for ærlig innlegg!
Struts
28.05.2021 kl 14:52 7763

Oi, takk for det siste - da har jeg MULIGENS noe å arbeide med i løpet av helgen mht verdier. For Pareto-rapportene får jeg ikke (gammel megler-konkurrent...)!
Struts
28.05.2021 kl 15:11 7737

Jeg vil ikke konkludere nå. Men basis av at Pareto-rapportene er korrekte (og det betviler jeg ei), snakker vi om verdiøkninger på over $ 20 mill for TO skip alene i klassene 3500 og 2500 TEU. Siden 29. april!!! Empiri er vesentlig for meg. Jeg avventer bekreftende rapporter fra andre i løpet av dagen og morgendagen og ser hva jeg kan lande på (plankekjøring i lys av børs- eller pressemelding), men det vil i så fall bli en god del over $ 1 milliard i flåteverdi.

Tror jeg feirer litt til!

Hm. Noe som ikke faller helt på grep verdimessig. Tror jeg tar tak i et annet rapportert salg først.
Redigert 28.05.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Struts
28.05.2021 kl 15:33 7869

Nye slutninger i vårt segment publisert. Det er ETT skip rapportert fra vår flåte, jeg følger mest med på K&S av skip, så mer enn velkjent for dere (antar jeg):

=Mendelssohn= Pmax 3646 Shanghai Shipyard 2012 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 31000
=New Jersey Trader= Sub P 2786 Guangzhou Wenchong 2011 - ZIM - 3 yrs USD 26250
=AS Paulina= Sub P 2550 Hyundai HI 2004 - MSC - 3 yrs USD 27000
=Atout= Handy 1674 Wadan Yards MTW 2010 - COSCO Shipping Lines Co - 2 yrs USD 23250
=St Mary= Handy 1638 Hanjin HI 2001 - Pan Ocean - 1 yr USD 29500
=Warnow Boatswain= Handy 1496 Zhejiang Ouhua 2012 - COSCO Shipping Lines Co - 2 yrs USD 20800
=Kharis Heritage= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2007 - Sinokor - 2 yrs USD 17000
=Vega Sagittarius= Feedermax 966 Yangfan Zhoushan 2012 - King Ocean - 6 mths USD 14950
=WEC Brueghel= Feedermax 700 Sietas 1998 - WEC Lines - 1 yr USD 7800
=Orion= Feedermax 698 Jiangsu Guoxin 2008 - X Press Feeders - 1 mth USD 6750
Redigert 28.05.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
TheGambler
28.05.2021 kl 16:14 7848

Takk for gode svar. Analyser arket på kryss og tvers. Tallene og utsiktene er så bra, at jeg er nødt å se etter skyer i horisonten.
Maduro
28.05.2021 kl 17:04 7743

Ferske Harpex index tall: +2,6% siden forrige uke!

28/5: 1941
21/5: 1891

HARPEX Vessel Size in TEU - Rates in US$
700 1100 1700 2500 2700 3500
10,400 17,000 25,000 32,000 34,000 39,000
10,300 16,500 24,250 31,000 33,000 38,000



https://harpex.harperpetersen.com/harpexRH.do?timePeriod=Months3&&dataType=Harpex&floatLeft=None&floatRight=None
Redigert 28.05.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare