MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2378727

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.06.2021 kl 19:45 8279

Utrolige tall Struts. Du er jo verdt din egen vekt i gull :) Den minste balja er nå verdt snart det samme som vi kjøpte AS Nadia for.
JV skipene må være vårt neste mål. Motpart, eller medeier, er vel finans, og ikke shipping?
Kbkristi
09.06.2021 kl 20:13 8163

Selger unna etter tidenes snuoperasjon
Ett år etter at Borealis Finance desperat måtte hente penger for å blidgjøre obligasjonseierne, selger selskapet skip for to milliarder i tidenes heteste marked.
SKUFFER INN: Containerskipene håver inn penger i dagens hysteriske marked. Kontraktene blir stadig lengre, og ratene høyere. I enkelte segmenter er det nå snakk om femsiftede rater.
Shipping
Are Strandli
19:41 - 9. juni
I juni i fjor fikk rederiet Borealis Finance, som har et obligasjonslån på 200 millioner dollar børsnotert i Oslo, eierne til skyte inn 18 millioner dollar i frisk egenkapital for å få långiverne med på høyst nødvendige endringer i låneavtalen.
Coronapandemien rammet containerfarten knallhardt, men dog kun for en svært begrenset periode. Siden juni i fjor har pilene pekt rett opp og ratene er nå på historisk høye nivåer.
Midt i det knallsterke markedet selger Borealis 12 containerskip til Global Ship Lease for 234 millioner dollar - 1,95 milliarder kroner - med levering i tredje kvartal.
Det er usikkert hva Borealis kjøpte skipene for, men trolig ligger snittprisen på rundt 10 millioner dollar basert på transaksjoner gjengitt av VesselsValue. Gevinsten er sannsynligvis i størresesordenen 114 millioner dollar eller tett på én milliard norske kroner.
Episk snuoperasjon
Samtidig med skipssalget varsler Borealis Finance at det vurderer løse inn hele obligasjonslånet.
Fearnley Securites omtaler det som en ekstraordinær transformasjon etter restruktureringen av lånet i fjor sommer.
Tidligere i år har Borealis solgt ytterligere tre containerskip for tilsammen 32 millioner dollar, samt kjøpt ett. Det er også solgt ett tørrbulkskip.
Når alle skipene er levert vil flåten bestå av 11 containerskip og ett bulkskip.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/09/7686613/selger-unna-etter-tidenes-snuoperasjon
Jan Banan
09.06.2021 kl 20:51 8149

I den artikkelen SeekingAlpha ser jeg Mintzy har dratt ut at
= AS Fransiska = har ny kontrakt fra 1.6.2021- 31.5.2023 - 2 år - $18000 til Mearsk. Sjekket opp mot regneark V.20 som da ikke har med denne informasjonen.

I dag har jeg snekret en blomsterkasse til kona og i morgen skal jeg gjøre det samme + flaske hjemmebrygget øl... deilig med turnusfri i sola!
Kbkristi
09.06.2021 kl 23:24 7714

Joda, AS Franziska er kjent informasjon.
Ellers er det kjekt å ha fri og du må nyte finværet når turnusen sier fri 😊👍
Redigert 09.06.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2021 kl 23:35 7683

GSL avsluttet dagen +10,58%. Ikke verst!
Redigert 09.06.2021 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Struts
10.06.2021 kl 06:41 7429

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 341’ aksjer, og har med det 76.37% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter data.

På salgssiden: The Bank of Ny Mellon ned 297’ (4,665’ totalt), Clearstream Banking minus 95’ (5,144’) og Euroclear Bank ned 50’ (4,591’). Ellers kun små endringer.

På plussiden: Citigroup Global øker med 304’ (838’ totalt), Nordnet Livsforsikring pluss 27’ (3,790’) og State Street Bank + 23’ (7,788’ totalt). Ellers bare små endringer.

Fant heller ikke de tallene for =AS FRANZISKA= i regnearket til Helg. Men så er jeg omtrent like god til å lese slike avanserte greier som ei blind ku.
Redigert 10.06.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Struts
10.06.2021 kl 06:58 7397

Takk! Egentlig er vel Laetitia nå verdt MER enn Nadia (som ble kjøpt for $ 10 m). Den minste er verdt mer enn det den største var - i løpet av et halvt år - utrolig! Mht J/V, tenker du på 2. Bluewater Holding Schifffahrtsgesellschaft GmbH? Ikke helt sikker, føles litt mer som finans ja...
Redigert 10.06.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2021 kl 08:46 7187

Jeg merker meg at Spiralen Holding (Blix) forsvant ut av topp 50 med sin konto nr to i går. Jeg legger ikke mer i det enn at det sikres gevinst. Spiralen Holding er jo fortsatt største norske aksjonær.
Ærligtalt
10.06.2021 kl 09:11 7096

Lykke til fremover folkens; ikke glem at algoene nå gjør alt de kan for å grabbe til seg aksjer... Og at ordrebildet er sterkt manipulert

Klarer vi over 20,- før bud foreligger?
Slettet bruker
10.06.2021 kl 09:33 7160

Bildet er ikkje sterkt manipulert. Det er lave volum og liten bevegelse, dog positiv utvikling som vil fortsette. Dette med bud, som nærmest kommer opp daglig, må ein legge i skuffa til det kommer noko konkret. Fakta og reell informasjon, både positivt og negativt er ekstremt viktig, hausing og drømmer kommer ein ingen vei med.
Ærligtalt
10.06.2021 kl 09:40 7142

Ja, som du ser så var jo ikke ordrebildet manipulert klokken 09:11 før den plutselig smalt opp til 18,3,-

...Huffamegen... jobber du i DNB?

Beklager folkens, denne tråden har en gjennomgående god tone, så jeg logger av ut dagen :)
Kbkristi
10.06.2021 kl 09:44 7186

Vi får vel gratulere oss selv med at kr 18 er brutt. Vi går nok en spennende sommer i møte.
Noen som vet om Ferrari lager bobiler :)
Hoasis
10.06.2021 kl 09:49 7161

Vi kan kanskje gå sammen alle og be de designe en egen ferrari bobil med MPCC logo? Så kan vi alle feriere sammen og gå rundt i egendesignede t-skjorter:)
PSI- Investor
10.06.2021 kl 09:51 7168

He he så klar for oppgradering allerede nå ja!
Ferrari er sikkert veldig morsomt, men sikkert temmelig dyrt å eie. Har ingen personlig erfaring, men en eier av en slik jeg kom i prat med en gang sa at han måtte ha service hver 5000 km, og da var det billigere å sette den på en trailer og frakte den til Italia enn å ha service i Norge.

Supert å ligge på 18- tallet, håper vi får ett nytt gulv her nå. Kommer vel en oppdatering fra selskapet om ikke så lenge skulle man tro, og da blir det sikkert fort nye gulv enda høyere.
Kbkristi
10.06.2021 kl 09:52 7282

Hehee, vi må jo kune le litt på en sånn dag. Da er frukosten unnagjort, så det blir det landeveien igjen.
PSI- Investor
10.06.2021 kl 09:53 7463

Veldig bra at du følger opp, takk!!!
Hadde vært utrolig kult om dette prosjektet faktisk blir noe av!
Slettet bruker
10.06.2021 kl 09:54 7470

Blomsterkasse til kona ja, veldig bra! Det ville kona mi blitt glad for også - stikker du innom? :-)

Raten for AS Franziska er nå endret i ark for 2022 og 2023.
Til glede for evt nye lesere :-), er det også lagt inne en forklaring på hva fargen på bakgrunnen indikerer.
Samme endring er altså ikke gjort i "best guess" arket og arket med kvartalstall, fordi det der er lagt opp med snittrater i poolen.
I arket med kvartalstall er det gjort et forøk på å vise økning i rate fra kvartal til kvartal, og fra august er snittraten for 1300 GRD skipene nå økt med ytterligere $400 på grunn av Franziska. Grunnen til at jeg ikke gjorde det fra juli er at det er planlagt DD i juli for skipet.

Det kan komme flere endringer i arkene på grunn av tidligere rykter om skipene i poolen etterhvert. Skal lete tilbake på tråden og se hva jeg finner. Dersom noen sitter med informasjon på dette, er det fint om dere deler. :-)
Redigert 10.06.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2021 kl 10:02 7400

Flott med "reisebrev" underveis, Kbkristi :-) Jeg opplevde også tåke "tjukk som graut" sist jeg kjørte Trollstigen. Skal ta turen igjen neste helg, håper på bedre lykke da. Værmeldingen er dog ikke den beste... Fint om du kommenterer på tanken om treff i Vestfold også. Det var jo din idé med et treff :-) God tur videre!
JHoffa
10.06.2021 kl 11:01 7125


En oppdatering på fraktsituasjonen for last til og fra Asia og USA.
(Oppdateringen kommer fra en frakt leverandør jeg bruker. Ikke noe nytt, men alltid greit og få det fra noen som jobber med det til daglig)

De siste ukers tiltagende problemer viser seg å være større enn antatt, og det er mye som tyder på at dette kan ytterligere forverre seg de neste ukene utover sommeren og tidlig høst.

Det kan grovt summeres opp med at etterspørselen etter containerfrakt er større enn kapasiteten på skip, containere og havner kan ta i mot.
I tillegg er det Covid-19 restriksjoner både i havner og på terminaler.

Hamburg havn har vært delvis steng ned i siste uke på grunn av streik og at havnen ikke kan ta i mot mer last. Feederbåtene som skal laste til Skandinaviske havner har lavere prioritet enn de større oversjøiske skipene, og må da vente til de får tildelt tid. Dette er situasjonen også i Bremerhaven og Rotterdam.
Ettervirkningene av Ever Given som sto fast i Suez er også fortsatt merkbar.

I siste uke stengte Yantian, som er Kinas nest største containerhavn, delvis ned i 5 dager. Dette gir store utfordringer for last fra Yantian (Shenzhen), Guangzhou, Shekou, Nansha og Huangpu.
Dette skyldes nye Covid-19 restriksjoner og stengte terminaler. Det er foreløpig satt tak på antall containere per dag som kan strømme igjennom havnene. Her må det påregnes store forsinkelser og kansellerte avganger.

I USA hoper det seg opp med containere, som ikke kommer raskt nok ut igjen, slik at ubalansen på containere ikke har bedret seg noe de siste ukene. Dette fører til store opphopninger, forsinket lossing og lasting og de fleste skip ligger 5-7 dager på vent. Dette igjen medfører store endringer på skipenes ruteplan og da går rederiene forbi flere havner for å komme tilbake på rute.

Mer konkret om last fra Kina :
Det er store utfordringer fra havner som Qingdao, Xingang og Ningbo, og da spesielt for last som overstiger 10-12 tonn per container. De fleste rederier vil ikke akseptere dette, da de fyller opp skipene med lettere last som gir høyere inntekter.
I tillegg er det tiltagende vanskeligheter med tilgang på containere igjen, slik det var før Kinesisk nyttår. For alle havner må det bookes minimum 4 uker før forventet avskipning for at vi skal ha mulighet til plass, men det kan da ikke gis noen garanti for tilgjengelig containerutstyr.

For stykkgods (LCL) er situasjonen noe bedre, men det må påregnes forsinkelser her også 1-3 uker.

For last fra India, Bangladesh og Sri Lanka er situasjonen bedre og vi får stort sett plass og containere innenfor 1-2 uker etter booking både fra Nhava Sheva og Mundra.

For flyfrakt og jernbanefrakt er situasjonen stabil og det fungerer tilnærmet normalt, men for jernbane må det påregnes 1-2 ukers ventetid på plass.

Oppsummert så er det en vanskelig situasjon for alle som er avhengige av fungerende logistikk, men vi kan forsikre at vi jobber konstant med å løse utfordringene sammen med våre partnere. Vi tror at det kan bli en gradvis bedring i 4 kvartal, etter Golden Week i Kina.
Struts
10.06.2021 kl 11:12 7068

Hver gang du er på landeveien, så går aksjen i været - bare hold deg der du Mr Ferrari!
Jan Banan
10.06.2021 kl 11:34 6998

Regner litt i dag og jeg vil nødig bli fuktig mens jeg bygger. Men om jeg bygger en til får vi da 5% økning i morgen også mon tro? Jeg tror du har råd til å kjøpe en blomsterkasse etter denne dagen Dato, men takk for innbydelsen.

Takk for oppdatering! Da øker tallene i riktig retning, slikt liker vi :)
Kbkristi
10.06.2021 kl 11:46 6932

Takk for oppdatering JHoffa. Vi er jo svinheldige som sitter i denne aksjen.
Vi gjør en liten stopp på Strynefjellet nå. Et helt fantastisk landskap mellom Geiranger og hit. Må sees.
Jeg er åpen for treff hvorsomhelst jeg dato.
Skal vi feire kr 20, så må jeg kanskje omgående sette kursen for Vestfold, så jeg ikke kommer for sent 😂😂😂
velkjent
10.06.2021 kl 11:47 6957

Takk for info.
Men så lurer jeg på om systemet med demurrage eller despatch gjelder for containerskipsrederne, altså utleierne, som har dagsrater? Blir disse påvirket, eller er det utelukkende en sak mellom leier og godsmottaker? Når skipene ligger og venter spares det drivstoff, men det påløper havneavgifter. Er dette saker som i praksis ikke vedrører rederiet og påvirker dagraten?
Slettet bruker
10.06.2021 kl 12:07 6851


Tusen takk for gjengivelsen av oppdateringen fra din fraktleverandør. Han/hun er tydeligvis svært godt oppdatert!

Dagen i dag har vært uvirkelig, det må jeg bare si. Med positivt fortegn. Med 130% av kapitalen i MPCC opplever jeg nå at både EK og lånekapital er helt nydelig plassert. Det tror jeg gjelder mange her inne. Ekstra bra var det å oppleve at henvisningen min til videre økning rent teknisk slo til så og si på timen. (Da aksjekursen traff høyre trendlinje før den steg - igjen!)

Jeg kan sterkt anbefale å gå inn på 2022- budsjettet til Helg11/dato/Struts og kikke på det hver gang man måtte bli usikker på om det går rette veien!
Selv hadde jeg nok vært ute av aksjen for lengst uten disse hjelpemidlene. (Blind høne søker mentor!) Med meget sterke tendenser til ADHD opp gjennom årene, har jeg gang på gang opplevd å gå ut av et selskap for tidlig. Derfor er det ekstra godt å være med på container-racet i 2021!

Tusen takk for arbeidet dere gjør her, det er formidabelt!

Slettet bruker
10.06.2021 kl 12:10 6809

Her kan det plutselig bli aktuelt med treff ja, så sikt i alle fall bobilen i riktig retning :-)
Fantastisk tur dere er på, kos dere videre! Sist jeg kjørte den veien var i dagene etter Utøya. Vi dro hjemmefra 22.juni 2011, ble mildt sagt en kontrastfylt tur!

Da kommer nok Helg11 og jeg til å legge opp til ett treff i Vestfold. Nå har vi ikke snakket nærmere om tid og sted ennå, men uansett utvikling på kursen ser jeg vel for meg at vi lar feriemåneden juli passere først.
Slettet bruker
10.06.2021 kl 12:28 6734

Ser ut til å være lukrativt med bygging av blomsterkasser ja :-) Ser også ut til at jeg kan få råd til å kjøpe en selv, du har rett i det!

Arkene blir oppdatert så fort vi har relevant ny info, og vi har tid. Vi var litt i tvil hvor vidt vi skulle bruke rater basert på rykter, men lignende rykter har jo vist seg å lande i nærheten av sannheten. Veldig fint med innspill på hva som kan gjøres for øvrig, det er flott at flere passer på :-)
Slettet bruker
10.06.2021 kl 12:57 6600

Og takk til deg også for dine anbefalinger langs veien, Argus.
Jeg måtte flire litt av ADHD effektene på salgknappen. Kjenner meg igjen i det. :-)
PSI- Investor
10.06.2021 kl 13:08 6548

Jeg fikk med meg at du mente den skulle stige om noen dager, og fortet meg å kjøpe litt mer. Hadde satt av til egenandel på en ny varebil (30%) i firma, men nå dropper jeg det, venter jeg ett år og kjører den gamle en stund til så blir det nok heller å låne maks 30% tenker jeg. I firma er jo gevinsten skattefri også så det blir bra!
Glad for beslutningen basert på ditt innlegg, takk skal du ha!
Alby
10.06.2021 kl 13:16 6518


Hvilke bud snakker du om , Ærligtalt ? Kan det ikke være fint for oss å slippe bud nå. Jeg sikter mot 30, - 😂😂
Helg11
10.06.2021 kl 13:48 6392

Kina er "verdens fabrikk" og derfor den viktigste havnen for containerskip. Og selv om containerskip på tvers i Suez-kanalen ga oss mye avis-spalte, kan det være at dagens situasjon i Kina gir større ringvirkninger enn Suez-blokaden...
https://splash247.com/pearl-river-delta-jammed/
Som dere ser her:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:114.8/centery:22.6/zoom:10
så er havnen i Yantian (øst for Shenzhen) nesten tom nå, mens det er totalt kaos opp elvedeltaet på tilstøtende havner. Har filtrert ut kun cargoship. Grønne prikker = ligger for anker.
Færre aktive skip = lavere tilbud av skip = høyere etterspørsel etter de skipene som er ledige = høyere rater.
viggi87
10.06.2021 kl 14:38 6212

Folkens, jeg er medlem på sida til J Mintzmyer. Han kjører en podcastsere med de viktigste rederiene innen ulike segmenter den uka her, og Constantin Baack er på NÅ. Mye interessant, og dette blir et snapshot, men siste charterinngåelsen til MPCC; Et på 1700 TEU til 33,000 USD i 12-14 mnd. De fikk en premiuum i forhold til New Context fordi de tok en kort kontrakt. Han opplyste ikke hvilket skip det gjaldt, dessverre.
Slettet bruker
10.06.2021 kl 14:51 6153

Har du noen link?
Lyr
10.06.2021 kl 14:52 6166

Fantastisk! Håper du kommer tilbake med et lengre referat.
viggi87
10.06.2021 kl 14:59 6118

Slettet bruker skrev Har du noen link?
Nei, dessverre. Dette er bak betalingmur, men Mintzmyer nevnte at podcasten kunne bli lagt ut på gratisområdet til Seeking Alpha "down the line"-
Slettet bruker
10.06.2021 kl 15:09 6059


Takk, Pentad og PSI-Investor! Bare hyggelig at anbefalingene slo til. Det fine med denne tråden er at det er det samlede resultatet av innlegg som har gitt resultater. Starten kom med Norgestrotteren! (kbKristis) hovedinnlegg. Deretter fulgte Helg11 og hans hoff på. Og med det fundamentale grunnlaget i bånn, var det mye enklere å lese det tekniske bildet.

Utfordringen fremover blir å holde seg i skinnet og ikke selge seg ut, slik jeg ser det. Det typiske ville være å selge på kr. 20 fordi det er et passende tall, ikke sant! To timer etterpå ville det ha ticket inn en melding om 1.) Utbytteutbetaling i september måned. 2.) Nye, gunstige kontrakter.3.) Salg av et skip med kjempegevinst. Deretter ville kursen stige til kr. 23. Så forter man seg og kjøper opp igjen det samme antallet aksjer som man solgte på kr. 20 - til kr. 22,90. Så faller kursen!!...

I say no more!
TheGambler
10.06.2021 kl 15:14 5874

For oss som er glad i tall er det å boltre seg i regnearket, som å slippe en tiåring inn i en godtebutikk. Regnearket er studert i detalj, og sammenlignet med Q1-rapporten. 2022-arket er ikke lenger et budsjett, men ligner mer på en fasit. Mulig noen estimerte rater er litt for høye, men det skyldes kun at ratene tegnes over 2-3 år og dermed litt rabatt ift NCT. At cashflow vil være over USD 300M er garantert, og det uten videre rateøkning. Dette håper jeg Constantin vil fremheve i Q2- guidingen. Tipper også mye av 2023 dagene også vil være låst utover høsten. Tror mange regner MPC som en tradisjonell shippingaksje og er redd for sykliske svingninger. Slik som ratebilde og kontrakslengdene ser ut kan det ikke sammenlignes med f.eks tank. Tilslutt et lite spørsmål om docking. MPC har planlagt 20-21 DD i år. Med docking hvert 5. år er dette langt over snittet for 65 skip. Har forsøkt å finne planlagte DD for 2022 uten hell. Snittet for et år burde være 12-13 Med DD-utgifter på 12 istedet for 20 er det en reduksjon i utgifter på ca. USD 900.000 x 8 = 7.200.000. Er jo penger det og, og går rett på cashflow… hvis jeg forstår det rett. Tråden her og regnearket føler som man sitter med LOVLIG innside informasjon😊 Fantastisk arbeid og deling av info av mange👏
Helg11
10.06.2021 kl 15:15 5946

Dette er bra nyheter viggi87, og faktisk liker jeg at de tar sjansen på en kort kontrakt da spekulasjonen da er at markedet er like hett til neste sommer. Jeg istemmer!
Ut fra hva vi vet tenker jeg at skipet det er snakk om er AS Sophia, som blir ledig fra juli.
Tenker at vi venter på oppdatering fra Alphaliner / annen shipbroker før vi legger det inn i regnearket, så gir vi folk her på forumet litt mer tid å kjøpe aksjer før neste rykk.
Alby
10.06.2021 kl 15:22 5924

Skal vi passere 19 kr før dagen er omme ?