MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2346486

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.09.2021 kl 06:45 8527

Tror ikke du bør bekymre deg for de som loffer rundt med logo på skjorta.
Mange av de har finansiert både nytt kjøkken, bolig og biler ved å være i Mpc.
Det er få nyheter om dagen, og det skyldes at alt hva flyte kan, er i arbeid.
Vi har AS Columbia som nå cruiser i 8 knop mot LA til den nette dagrate på $ 101.000,
I LA blir den vel liggende i kø et par uker, også til samme dagrate.
TCI, Harpex og New Contex viser ikke svakhetstegn, så inntjeningen blir formidabel.
I motsetning til bulk, så tegner Mpc kontrakter på flere år. Så at vi har ligget flatt et par måneder, betyr ikke at ferden er over.
Her vil nok tålmodighet lønne seg. Men det er sikkert kjedelig å daytrade akkurat nå.
Lykke til :)
Slettet bruker
15.09.2021 kl 07:54 8301

At kursen står stille en periode har jeg opplevde gjentatte ganger siden november. Selv anser jeg det som en fin mulighet til å laste opp mer før Q3 20. november. Hver får gjøre egne vurderinger. Men vi er ikke på 25 når utbyttene kommer.
Redigert 15.09.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
15.09.2021 kl 09:19 7950

Utålmodighet og kortsiktighet kan koste dyrt. Dersom man som aksjonær i MPCC begynner å bli utålmodig og frustrert fordi kursutviklingen ikke hr vært som forventet siden slutten av juni, så bør man snarest flytte blikket fra kurskurven og over på det fundamentale. For da kan man ikke unngå å få med seg at pengene formelig strømmer inn i selskapets kasse i en stadig økende strøm. Og vi nærmer oss nå tiden der utbyttene begynner å flomme over fra selskapet til aksjonærene. Og også den strømmen vil tilta i styrke over tid og trolig nå sitt høydepunkt ut mot 2025/26. Enkelte vil nok forvente at utbyttene topper ut i 2024, men da tar man ikke inn over seg rederiet har 30 skip som skal sluttes på nye kontrakter i 2022. Det vil høyst sannsynlig skje til betydelig høyere rater enn det skipene seiler på i dag. Og kontraktene vil trolig strekke seg mot 2025/26, om ikke enda lengre. For det er ikke noe som tyder på at det blir bestilt nye feedere det nærmeste året og ei heller før man har fått avklart hvilke miljømessige krav som vil bli stilt til fremdriftsmaskineriet og utslipp.

Det er bare å glede seg!
Alby
15.09.2021 kl 09:27 7879


Finner ikke regnearket, hjelp meg 😩
Slettet bruker
15.09.2021 kl 09:38 7840

Fortsetter å vekte meg videre opp helt frem til Q3-presentasjonen.
Slettet bruker
15.09.2021 kl 09:53 7781

Alby, se startinnlegget til Kbkristi, link nr 3.
Hvis du ønsker å bestille kopp er det som nevnt av en annen her mulig å bestille hos Fotoknudsen. Cewe/Japan Photo er et annet alternativ.
Butikken hvor du bestiller t-skjorter og caps har logoen, så det er bare å følge oppskriften i regnearket for å bestille. Skal du bestille kopp trenger du å ha logoen selv. Send meg en mail om du vil ha den tilsendt.
datompcc@gmail.com
Slettet bruker
15.09.2021 kl 10:14 7692

Ja, Kbkristi...kjøkkenet er bestilt og betalt
Artig opplevelse på IKEA i går. Jeg kommer aldri til å glemme det.

Konsulenten min sa, "Ja, nå må vi se når dette kan skje. Vi har ganske lang ventetid..."

Jeg brøt inn, "På grunn av shipping av varene?"
Hun: "Ja, men det ser ut som at alt ligger på lageret, så kjøkkenet kan, i prinsipp, leveres i morgen."
Jeg: "Ja, jeg sjekket at dere hadde alt før jeg kom inn, så det er bra!"
Hun: "Jøss, du var forberedt!"
Jeg: "Jeg er investert i en slik shipping aksje, skjønner du. Noen av gevinstene kjøper dette kjøkkenet i dag."

Dere skulle sett øyene og hakeslepp til henne! Jeg trodde at hun skulle falle av stolen.
Men hun lente seg fremover og spurte, "Du...hva heter den aksjen?"

Det er verre med den stolen jeg bestilte i juli som ikke kommer før etter nyttår.

God onsdag til alle sammen. Dette går bra! Vi har vel alle litt mer tålmodighet hvis vi graver ned og finner den. Den går litt sidelengs. En god tid til å ta et skritt tilbake fra OSE realtime og nyter starten av en ny høst med færre Covid restriksjoner og mer frihet. Vi seiler fort nok inn i Q3 tall, og videre til 2022.
Redigert 15.09.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.09.2021 kl 10:38 7585

Artig historie Pentad. Moro at vi som har vært noen måneder i Mpc allerede nyter fruktene. Mer vil nok komme😂👍
Struts
15.09.2021 kl 10:39 7593

Enig, vi må ha noen personlige gladnyheter også!
Slettet bruker
15.09.2021 kl 10:53 7613


Enig, ja, det har seg slik at jeg kjøpte en Rolls nylig og ......
PSI- Investor
15.09.2021 kl 11:42 7528

En ordentlig Rolls Royce bil?
Det er vel steindyrt sikkert?

Nok en positiv artikkel, ser ikke ut til at det er enkelt å løse transportproblemer siden det er manko på det meste:
“Supply chain logistics management is facing acute problems as disruptions make it difficult for both importers and exporters to transact their business,” said Ben Hackett, founder of Hackett Associates. “We are facing shortages in all sectors of the chain: a lack of sufficient shipping capacity, which leads to increases in the cost of shipment; lack of warehousing; lack of truck and rail capacity, and a shortage of labor across the board.”

https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-crisis-could-delay-recovery-disrupt-holidays/
Slettet bruker
15.09.2021 kl 11:58 7546

Har ikke abonnement på Shippingwatch, men her er noen av dagens overskrifter:

- Carriers cancel nearly half of sailings between China and Middle East due to lack of capacity

- Shipping in the initial phases of super cycle exes say

- 376 container vessels queuing off ports around the world

- Congestion grows – 59 container vessels queuing up off of Los Angeles

Okidoki
Bennyfyfasan
15.09.2021 kl 12:02 7583

Det er store problemer i all logistikk. Her står det litt om trailere, containere osv. Laks flytter enorme volumer - nå ett lofotfiske pr uke. Containere er mye brukt - og fornuftig returlast til østen.

https://www.intrafish.no/okonomi/enormt-sug-i-ettersporselen-transportorene-klarer-ikke-skaffe-nok-biler-til-laksen-som-skal-ut-i-markedet/2-1-1066748


Ett lite uttdrag:
"– Opphopningen og mangelen på container-kapasitet kan vare inn i fjerde kvartal eller til og med til midten av 2022. Hvis pandemien ikke lar seg bekjempe effektivt, kan overbelastningen ved havnene bli en ny normal, har direktør Hsieh Huey-Chuan hos Evergreen Marine uttalt. Det taiwanske selskapet er ett av verdens store på containertransport mellom kontinentene.

DN skriver at over halvparten av tyske storselskaper regner med at omfattende forstyrrelser i de globale forsyningskjedene vil fortsette inn i 2022."
Redigert 15.09.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2021 kl 12:32 7457

Og med økt etterspørsel, i tillegg, blir det absolutt den nye normalen inntil de fikser havnkapasitet.
Yes, mitt hode er i 2025 allerede. ;-)
Jojo, går gledelig gjennom tiden før det også da.
Londonmannen
15.09.2021 kl 13:21 7306

EEn av årsakene til at vi befinner oss i den situasjonen vi nå ser, er at havnene ikke evner å holde tritt med utviklingen av de største containerskipene. Tilbake i 2007 var Emma Mærsk verden største containerskip. Kapasiteten til dette skipet var på 11000TEU. I 2019, da Mærsk introduserte Tripple-E- klassen, med en kapasitet på 20000+ TEU var det bare en håndfull havner i Europa som kunne håndtere så store containerskip. Skipene kunne ikke betjene markedet i USA ettersom det på den tiden ikke var noen havner som kunne ta imot så store containerskip.

I dag er skipene blitt enda større. HMM Aljaciras er verdens største med en kapasitet på 24000 TEU. Det ankom første gang til Europa i juni 2021. Det er ikke bare infrastruktur som kai og kraner som må dimensjoneres til å ta imot de største skipene. Også oppstillingsplass for containere, jernbanespor, veinett osv må bygges ut. Dette er arbeid som krever planlegging og flere års arbeid. Det kan nevnes at for å betjene et skip som HMM Aljacirad må det skaffes 3800 lastebiler og 50 godstog! Det krever sin infrastruktur!

En annen utfordring er at når Corona resulterer i nedstenging av havner så vil det være vanskelig å omrute de største skipene til alternative havner da det finnes så få havner som kan betjene de største skipene. For ,an bygger ikke en slik havn uten at den skal betjene disse skipene på regulær basis.

Så det finnes neppe noen quick fix på de problemene vi må står ovenfor. Det at man nå benytter større feedere til også å ta laster fra Asia til USA bidrar til å sette ekstra press på feeder-segmentet.

Redigert 15.09.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Struts
15.09.2021 kl 13:41 7226

... og en Bentley til kona så klart?
Slettet bruker
15.09.2021 kl 14:45 7148

Of course!!! En Bentley til kona... Å neida, hverken Rolls eller Bentley, til dét er jeg nok en for enkel person.

Ellers bør dere høre/se DNBs video, fra 06.00 og et par minutter utover. Der skiller man ikke mellom ordinære containere og feedere, men bare diskuterer Maersk og MPC rett etter hverandre uten å ta dette hensynet.

Og DNB har selvsagt fortsatt MPC på Hold og mener at anbefalingene for bransjen er for optimistiske. Men unnlater å nevne at mange av kontraktene allerede er i boks, i hvert fall for MPCs del. Underlig!

https://video.qbrick.com/play2/embed/player?accountId=558131&mediaId=77643ce7-00090085-9c85f35f&configId=default&pageStyling=styled&autoplay=true&repeat=false&sharing=false


Redigert 15.09.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.09.2021 kl 14:55 7247

Enig med deg; bare svada fra denne analytikeren. Han kan umulig ha forberedt seg, så container shipping synes å ha lav prioritet i DnB. Han var mest opptatt av "snøen som falt ifjor", så det er mulig han da "gikk på en smell". Jeg synes vi skal glemme folk, som ikke har noe å bidra med og konsntrere oss om fakta.
Struts
15.09.2021 kl 15:27 7162

Triste greier, jeg er nok der også! Mitt forsøk på å kjøpe opp Aass Bryggeri fra innsiden falt sammen som et korthus. Jeg burde ha visst at det ikke var børsnotert! Ikke har jeg fått rabatt heller, på tross av at jeg må være deres beste kunde. Utakk er verdens lønn!

Når det gjelder DNB, så må man nok (om man liker dem eller ei) dessverre forholde seg til at de har (med en rekke andre anal-ytikere) en betydelig kursdrivende makt, om enn vi så besitter mer kunnskap her på forumet. Det er litt som i politikken, den som uler høyest vinner!
Redigert 15.09.2021 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Normalone
15.09.2021 kl 18:06 6695

Dette viser bare viktigheten av at en tar selvstendige beslutninger - setter seg godt inn i de fundamentale sidene i et selskap og ikke bare hører på meglerhusene - for hadde en fulgt anbefalingene fra DnB, som konsekvent har bommet nesten hele veien, ville en gått glipp av store deler av kurstigningen. Basert på informasjonen en kjenner til i dag ift markedet fremover - og inntektspotensialet de neste 3 - 5 årene - er det heller ingenting som tilsier at DnB heller ikke denne gangen vil treffe med sitt kursmål/anbefaling.
Redigert 15.09.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2021 kl 20:55 6214

Five reasons global shipping costs will continue to rise.
https://www.themeditelegraph.com/en/shipping/shipowners/2021/09/15/news/five-reasons-global-shipping-costs-will-continue-to-rise-1.40705329
Ett utdrag.
Oversvømmelse av ny containerkapasitet vil lette prispresset, men ikke før 2023 og frakt kan forbli på et høyere nivå
Containerskip har hatt enestående økonomiske resultater under pandemien, og i løpet av de første 5 månedene av 2021 nådde nye bestillinger for containerskip rekordhøye 229 skip med en total lastekapasitet på 2,2 millioner TEU. Når den nye kapasiteten er klar til bruk, i 2023, vil den representere en økning på 6% etter år med lave leveranser, noe skrot av gamle fartøy ikke forventes å oppveie. Sammen med at global vekst går forbi innhentningsfasen av utvinningen, vil den kommende økningen i sjøfraktskapasitet legge press nedover fraktkostnadene, men vil ikke nødvendigvis returnere fraktrater til nivåene før pandemien, slik containerskip ser ut til å ha lært å håndtere kapasitet bedre i sine allianser.
På kort sikt kan fraktprisene nå nye høyder takket være kombinasjonen av ytterligere økning i etterspørselen og begrensningene i et overbelastet system. Og selv når kapasitetsbegrensningene blir lettet, kan fraktrater forbli på et høyere nivå enn før pandemien.
Londonmannen
15.09.2021 kl 21:17 6158

Men i henhold til CEO så skjer denne kontraheringen ikke i feeder-segmentet. I den grad det blir økt fraktkapasitet for de største skipene og feedersegmentet ikke følger opp, så vil det bli enda tøffere å få tak i tilstrekkelig med feedere. Noe som burde gi positiv effekt på ratenivået.

Årsaken til få, om noen, feeder-rederier ikke kontraherer ny tonnasje for tiden, skyldes usikkerheten rundt hvilke fremdriftsmaskineri som blir akseptert av myndighetene fremover.
Struts
16.09.2021 kl 06:30 5433

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 232’ aksjer, og har med det 72.07% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of Ny Mellon ned 340’ (2,330’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 47’ (4,950’) og Nordnet Bank ned 31’ (2,312’). Ellers bare en håndfull mindre endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 100’ og 68’ aksjer (til resp. 2,050’ og 961’ aksjer totalt) og Citigroup Global Market pluss 45’ (1,775’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.
SuperSeven
16.09.2021 kl 07:56 5578

Godt poeng! Vi må aldri glemme at meglerhusene har sine agendaer og det er ikke å se til at mannen på gaten tjener penger på aksjeinvesteringer. Her må man rett og slett gjøre jobben selv. Så må man aldri glemme meglerhusene har en vis påvirkning på aksjekursene.

Jeg sitter rolig i MPCC inntil videre. Selvskapet virker solid, markedet ser positivt ut og ledelsen virker å ha et godt øye til investorene.
Kbkristi
16.09.2021 kl 09:47 5176

AS Columbia ligger nå for anker utenfor Long Beach til den nette rate av $ 101.000.
Nå ligger 56 skip i kø. Senere skal vel dette skipet i dry dock, så hver dag i kø er verdifullt for oss.

https://www.hellenicshippingnews.com/an-all-time-high-of-56-cargo-ships-are-stuck-waiting-off-the-california-coast-as-shipping-ports-hit-their-4th-record-backup-in-three-weeks/
Struts
16.09.2021 kl 10:12 5146

Og om bare et par børsdager (mandag 20.de) er vi notert på hovedlisten!
Kbkristi
16.09.2021 kl 10:18 5173

Ja, og det er bare 11 hele børsdager til vi begynner på Q4.
Zim gikk opp 5,25% i går, så det er vel kort tid før kursen løsner her hjemme også.
Kbkristi
16.09.2021 kl 10:29 5233

Fra slutten av juni, da Dnb trodde at toppen var nådd, så har ratene bare skutt i været.
New Contex har økt med 61,11%, og vi får oppdaterte rater i ettermiddag.
Harpex har i samme tidsrom økt med 57,00% og vi får ny oppdatering i morgen ettermiddag.
Redigert 16.09.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2021 kl 10:38 5198

Fantastisk, Kbkristi :-)
Det blir nok ikke lenge før det løsner seg her, nei.



Jan Banan
16.09.2021 kl 11:06 5086

60+ på anker utenfor LA og advarsel om blank sailings i oktober..
https://splash247.com/ships-now-waiting-up-to-three-weeks-for-californian-berth-space-boxship-queue-surpasses-60/

“It is clear we should expect further blank sailings out of Asia in October as these vessels are not going to be able to make it back to meet their scheduled departures,” Jensen wrote,
Jan Banan
16.09.2021 kl 11:09 5230

Jeg lagde et innlegg på fb gruppa som jeg deler her.

Siste 4 uker har omkring 2-400 nordnet kunder solgt seg helt ut. Av totalt 12300 er ikke det så voldsomt. Men aksjen har mistet litt popularitet og det er folk som sitter inne som ikke er så tålmodige/følger strømmen(forventningen om min. 5% opp hver dag er ikke tilstede og man mister motet).
Iflg. TK(Trendkanal) trader vi horisontalt på bunnen (støtte på 24,7), jeg har tegnet opp en ny litt slakkere linje ettersom hva jeg forventer av nåværene situasjon. Intil videre blir toppene lavere og bunnen lik (24,7) og det dannes en "Wedge" (https://www.investopedia.com/terms/w/wedge.asp) som er et TA tegn på at den kan bryte motsatt(altså opp) på et tidspunkt. Om dette blir tilfellet gjenstår å se.
Jeg ser ellers at kursen trader ned på lavt volum og opp på høyere (positivt).

En slags sannhet er vel at interessen for diverse aksjer skifter og akkurat nå er det andre nyheter som driver markedet... så får man en stille periode. Så med mindre noe fundamentalt skulle endre seg vil veksten mest sannsynlig plukke seg opp igjen av naturlige grunner. Det har tidligere blitt spurt hva som skal til for å få fart i aksjen igjen --> enkelte kursdrivene nyheter f.eks:

1. Plutselig dukker en investor med mye penger opp i auksjonen (investorer står ikke i kø, de tar det de vil ha før oss andre når de vil).
2. Ny astronomisk kontrakt blir annonsert.
3. Shares buy-back (som CB har nevnt)
4. Kjøp av skip på gunstig avtale (les Songa) (jeg tviler på flere kjøp)
5. Utbytte.

Det som vil være felles for alle disse nyhetene er at det vil komme som lyn fra klar himmel og da kjøper de store på nyhetene i auksjonen før alle oss andre. Enn så lenge ser det ut som det er sterk støtte på 24,7kr og akkurat som at kursen før har tradet ut over tk kan den trade ut i underkant bare for å ta seg inn igjen. Når det er sagt mener jeg vi vil få en ny litt svakere vekstkanal da dette vil være mer representativt for kursen ift. hvordan markedet priser shipping pr.dags dato. Men skulle man forskuttert 2022 inntjeningen til MPCC i aksjekursen ville kursen vært høyere pga utbytte som vil komme. Utbytte regnes i 2022 til 5kr/25kr (nåværene aksjekurs) og det utgjør 20%. Det er ekstremt bra utbytte og vil lokke til seg de som vil ha utbytteaksjer. Utbyttefond etc... Man kan sitte med sine nærsynte øyne og se på kursbevegelsene til man blir grønn og blå og ikke forstå seg på. Eller så kan man ta på seg brillene å se litt frem i tid å gjøre seg opp en mening om hvor kursen skal basert på inntjening over tid, da gir veksten vi har hatt så langt mening og man kan roe seg ned med at vi faktisk er lavt priset i forhold til utbyttene som kommer.
- Preben (fra Fearnley) mener også at siden vi er i en supersyklus (markedet har ikke priset inn det) at shippingselskapene burde ha tradet over NAV.

Slik jeg ser det handles MPCC nå på rabatt (mtp fremtidig utbytte og i forhold til NAV) og at det derfor er et godt kjøp hvis man våger gå mot markedet og kjøpe aksjen når den har mistet litt popularitet( derfor synker toppene - bare se på conteinershipping i US i sommer).

Så lenge inntjeningsevne stiger gir det ikke mening at aksjekursen synker fra dette nivået.
Et slikt selskap liker enhver investor med litt langsiktighet.
Husk det som ikke blir brukt til utbytte i år går direkte inn i selskapet til å betjene lån etc... lavere lån neste år betyr mer kroner i utbytte(lavere break even).
2021 blir første år MPCC går i pluss på årsresultat.
Redigert 16.09.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.09.2021 kl 11:15 5231

fin artikkel, takk!
Jeg klipper et avsnitt fra den:
Containers are waiting on Port of Los Angeles docks a peak of six days for truck pickup, Seroka said. Containers on chassis are waiting 8.5 days on the street for warehouse space or to be returned empty to the port. There are nearly 8,000 containers ready to be moved by train, with the wait clocking in at 11.7 days, Seroka said.

Jeg synes det er betryggende å høre om problemene på land, siden disse ikke blir påvirket av om det kommer for mange skip på vannet i 2024.
Lastebiler i kø gjør jo også denne kapasiteten lavere, og påvirker sikkert at det bare blir enda værre
Redigert 16.09.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2021 kl 11:19 5264

"Skyrocketing shipping charges lead to industry record earnings"

https://container-news.com/skyrocketing-shipping-charges-lead-to-industry-record-earnings/
Slettet bruker
16.09.2021 kl 11:24 5302

Snakk om agenda. Ser det er et katastrofalt lakseselskap som ikke klarer å unngå stadig nye problemer. Da er bestevennene i DnB raskt ute og forsikrer om at selskapet er forsikret og gjentar kjøpsanbefaling med et hinsides kursmål. Jeg lurer på hva som skjer, når jeg sammenligner og ser og hører de latterlige analysene DnB har av mpcc.
Kbkristi
16.09.2021 kl 11:40 5222

Flott Jan, den kom mens jeg skrev :)

Noen synes det er kleint at kursen ligger så i ro, så er det fortjent?
Så noen ord til dere som er ut og inn av aksjen, ser vi mistet 87 sjeler i går.
Jeg begynte å notere meg New Contex etter nyttår.
Siden trådstart har ikke ratene falt ved en eneste oppdatering.
Kursen i Mpc begynte året med kr 6,42 og skrivende stund er den 25,55. Det er en økning på 304,27%.
New Contex, som publiserer ratene som skipene oppnår, begynte året med en indeks på 720.
New Contex oppdateres 2 ganger ukentlig, tirsdag og torsdag. Tirsdag stod indeksen i 3121.
Det er en økning på 433,47%.
Var framtiden priset inn ved nyttår på kr 6,42 og NewContex på 720?
Det er ratene som bestemmer inntjeningen til Mpc, og der ligger kursen ca 130% under utviklingen til NewContex.
Dvs at skal vi ligge likt med utviklingen i ratene, så skal kursen opp ca kr 8.
Nå er det jo sånn at det tar en tid før dagens rater reflekteres i de rater som er kontraktfestet, men det var det også ved årsskiftet.
Så da er det bare å vente og se. Absolutt intet tyder på at ratene skal ned.
Og holder ratene seg på nåværende nivå, så skal vi være meget godt fornøyde.
Happy trading :)
PSI- Investor
16.09.2021 kl 11:43 5344

Hvis man også tenker på at kostnaden ved å drive skipene ikke har økt så har jo overskudd pr skip økt veldig mye mer i prosent enn ratene har økt.
Jan Banan
16.09.2021 kl 12:02 5268

På 33kroner hadde hvertfall kursen handlet nærmere NAV og i mine øyne mer realistisk i forhold til inntjening og fremtidige utsikter pr. dags dato. En fair pris ville jeg regnet det som. Nyhetsbildet tilsier at ratene skal stige i oktober også..
Slettet bruker
16.09.2021 kl 12:17 5224

Kort oppsummert etter de siste dagers utvikling:

* Containerskip: Høye rater frem til 2023. Pga. nykontraheringer kan man påregne noe nedgang i ratene i 2022-2023, kanskje.

* Feedere: Høye rater frem til 2023. Men pga. langsiktige kontrakter og få nykontraheringer vil inntjeningen være mye bedre blant feedere kanskje frem til år 2025 enn for store containerskip.

Budskapet til markedet og analytikere fra MPC-aksjonærer og Ernst-aksjonærer bør heretter være: dere må skille mellom ordinære containerskip og feedere. Hører dere meglere og analytikere i DNB????
Redigert 16.09.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare