MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349669

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Bikez
26.09.2021 kl 20:53 7605

https://container-news.com/feeder-terminal-to-open-in-busan-new-port-in-2025/
Ny havn for feedere med maks størrelse 4000teu skal stå klar i 2025.
Normalone
26.09.2021 kl 20:56 7958

Jeg leser mange innlegg om at når lock upen går ut, vil både Blystad og Star Spike/Pilegrim selge seg ut. Det er selvfølgelig aldri noen garanti for at aksjonærer selger - men Star Spike har i tidligere artikkel forklart hvorfor de solgte seg ut (balansere porteføljen - har mer enn nok cash) og det er mye som tyder på at Blystad trengte cash til andre investeringer - så spørsmålet er; Hvorfor skal Star Spike selge seg ytterligere ned nå som markedet/ratene er betraktelig bedre i dag sml med sist de solgte (mens kursen er lavere) og det nærmer seg utbytte? Ville det vært taktisk lurt av Blystad å melde et salg av kun 4 % av porteføljen dersom en hadde tenkt å selge seg betraktelig ned? Ville en ikke gjort det i et "jafs"?

Vi er straks inne i Q4, MPCC vil på løpende bånd inngå nye slutninger og snart blir det utbytte - er det nå en bør selge, etter at kursen allerede har korrigert ned med 20 %? Eller er dette en meget god kjøpsanledning til å skaffe seg flere aksjer for å få en større del av utbytte som vil utbetales de neste årene?
Kjosfast
26.09.2021 kl 21:27 8032

Jeg ser at flere skriver det skal inngås mange nye slutninger i Q4, men får ikke det helt til å stemme med MPCCs egen flowchart. Der virker det som det er snakk om kun 4-5 båter i løpet av Q4. Jeg har også sett store variasjoner i diverse innlegg her, det skrives om alt fra 4 til 15-16 slutninger før julen ringes inn. Noen som har noe definitivt å si om dette?
Normalone
26.09.2021 kl 21:40 7958

Se presentasjonen fra Q2 - der finner du oversikt over fremtidig slutninger. Flere av de rundt 12 i Q4 er allerede inngått nye avtaler på (så der er der nok ca. 5 igjen) - samtidig er de 2 skipene med rater på over 100 000 USD (3 måneders kontrakter - inngått i Q2) snart utløpt, så der vil det også komme flere nye slutninger. Når jeg skriver at det vil komme nye slutninger på "løpende bånd", tenker jeg også på de rundt 30 skipene som skal inn på nye kontrakter I 2022. Basert på det Constantin har uttrykt, inngås kontraktene nå lenger tid i forkant (sml med tidligere praksis om 4-6 uker før kontrakten utløper).
auxe
26.09.2021 kl 23:45 7494

Ser att det er flere som setter ? om MPCC ?
Så kjempebra :)
Det må man også vite, ingenting som blir diskutert her vil påvirke kursen , her er det større aktører.
Det jeg er interessert i er hvorfor går ikke kursen mens de som sier her inne att det blir så store utbytter?
Er det korte penger i MPCC som selger seg ut og ser andre muligheter?
En ting er sikkert det er ikke menigheten her inne som styrer aksjekursen
Man kan jo finne ett dikt om hvordan det går når Alle er enige ?????

Det var et viktig arbeide som skulle gjøres,
og Alle var sikker på at Noen skulle gjøre det.

Enhver kunne ha gjort det,
men Ingen gjorde det.
Noen ble sinte på grunn av Alle sin jobb.

Alle trodde Enhver kunne utføre dette,
men Ingen forsto at Alle ikke ville gjøre det.

Det endte med at Alle bebreidet Noen
da Ingen gjorde hva Enhver kunne ha gjort.
Redigert 26.09.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2021 kl 00:26 7421

Du har rett i en ting og det er at det ikke er småaksjonærene som styrer denne aksjen. Dette er jeg glad for. Da hjelper det lite hva du auxe, jeg og alle de andre skriver i denne tråden. Det er så klart lov å stille spørsmål, men det er også lurt å sette seg inn i faktaopplysningene som kommer fortløpende innpå her.

Vedr. ditt spørsmål om hvorfor kursen ikke går oppover som følge av at selskapet håver inn penger, er svaret kort og godt at aksjekurser aldri går rett til himmels. Vi må bare finne oss i at de store aktørene må følge egne retningslinjer og at de innimellom må ta gevinst, samt at f.eks Blystad har et stort prosjekt gående som trengte å finansieres.
Uansett så tenker jeg nok at når The Bank og New York Mellon bestemmer seg for at dem er ferdige med å flytte aksjer mellom flere beholdninger, så går kursen oppover. Når dette skjer vet vi jo ikke, men det kan like gjerne skje i morgen som hvilken som helst annen dag.

Det er alltid noen som har en agenda. Kanskje er du auxe også en slik en, hva vet jeg, men det betyr egentlig ikke så mye fordi det er de store som bestemmer. Det sa du jo selv også..

Dersom jeg var litt stygg nå så er det bare å beklage, men den som ler sist, ler som vi vet best. Det kan bli du, jeg og oss alle det vet du!!
auxe
27.09.2021 kl 00:32 7443

Min faktaopplysning er aksjekursen. og jeg bryr meg ikke om annet.
Om ikke annet så svarte du ikke på spørsmålet mitt.
Som jeg ser det er ikke for alle å forstå.
Redigert 27.09.2021 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2021 kl 00:35 7592

Da hadde jeg ikke turt annet enn å ha pengene mine på en sparekonto i banken!
auxe
27.09.2021 kl 00:51 7618

Ikke sikkert du leste diktet du passer godt til Enhver:)
Struts
27.09.2021 kl 05:50 7399

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 948’ aksjer, og har med det 71.53% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Songa Capital (A. Blystad) ned 858’ (19,218’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 219’ (3,677’), Dichesbuen AS (Bergen-basert investeringsselskap kontrollert av Atle Sandvik Pedersen) minus 50’ (850’), Nordnet Livsforsikring ned 35’ (4,835’) og Banque de Luxembourg ned 21’ (1,192’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Verdipapirfondet DNB Norge Indeks opp 170’ (1,440’ totalt), Credit Suisse pluss 50’ (993’) og Citibank + 48’ (2,564’). Ellers bare noen mindre endringer.
Teps
27.09.2021 kl 07:41 7132

Stor korrigering i etterkant. Songa kapital #4 er tilbake med 11,6 mill aksjer og topp 50 nesten på 74%. Merkelige bevegelser på registreringen av den kontoen.
Struts
27.09.2021 kl 07:55 7061

Ja, vanskelig å si seg uenig i det.
AlanS
27.09.2021 kl 09:34 6360

Ening med flere i at prisutviklingen kan forklares med posisjonering til de store aktørene i forkant av oppturen. Prisen presses så hard som mulig for å sikre rimelig inngang. Det er lite sannsynlig at byggebransjen i Kina kollapser. Dersom dette skjer, vil eksporten bli enda viktigere for å holde økonomien gående. Ta det rolig.
Redigert 27.09.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.09.2021 kl 09:41 6303

Jeg tror ikke du burde ha noen grunn til å bekymre deg for kursutviklingen i MPCC. Det fundamentale vil alltid trumfe tro, håp og kjærlighet.
Ut fra den utvikling vi har vært vitne til i juli, august og september, så skulle man nærmest tro at MPCC er en elendig investering og at kursen neppe vil passere kr 28,- igjen. Ja, så feil kan man ta når man kun fokuserer på kursutviklingen.

La oss heller ta tak i det fundamentale og vurdere hva som vil skje litt inn i fremtiden. For det første, la oss være enige om at hittil har ikke aksjonærene fått ett øre i utbytte. Den delen ligger inn i fremtiden, som predikert av ledelsen.

Men Helg11 har utarbeidet et særdeles innholdsrikt regneark og et regneark som allerede har vist at innholdet stemmer forbløffende godt med virkeligheten. Årsaken til det er at det er rimelig stor grad av gjennomsiktighet i hva MPCC tjener og hvilke kostnader rederiet har. Følgelig er det rimelig god grunn til å anta at regnearkets tall mhp fremtidig inntjening også stemmer rimelig godt.

La oss ta for oss årene 2022, 2023 og 2024. EPS for disse tre årene er henholdsvis kr 8,87,- , kr 11,63 og kr 12,70. Ledelsen har selv uttalt at de planlegger og utbetale opp til 75% av netto inntjening i utbytte. Med den oppgitt EPS så utgjør utbytte, basert på 75%, henholdsvis kr 6,65, kr 8,72 og kr 9,52, totalt kr 24,89.

Tar vi videre utgangspunkt i aksjekursen slik den var kl 09:15 i dag, kr 21,45, så ser vi at aksjonærene i løpet av de kommende tre årene vil få 116% av aksjekursen kl 09:15 i dag i dirkete avkastning. Altså, kjøpte du en aksje i dag kl 09:15 for kr 21.45, så vil du etter utbetaling av utbytte etter Q4 2024 sitte med aksjen pluss kr 24,89 i cash!

Det vil si at du i 2022 vil få 31% i direkte avkastning av din investering på 21,45, i løpet av 2023 få 40,65% i direkte avkastning og i løpet av 2024 få 44,38% i direkte avkastning! Dette er en avkastning som er helt hinsides det noen bank vil kunne gi deg og en avkastning du skal være særdeles dyktig for å oppnå i aksjemarkedet ellers.

Basert på dette er det all grunn til å anta at når disse tallene materialiserer seg gjennom 2022, så vil kursen, om ikke før, ta seg betydelig opp. Selv ved en aksjekurs på kr 66,50 så vil direkteavlastningen være på hyggelige 10% i 2022. Og dersom vi går ut i 2024 så vil man selv ved en aksjekurs på kr 95.20 ha en direkteavkastning på 10%.

Nå skal ikke jeg påstå at kursen vil komme opp på 95,20, men jeg er rimelig sikker på at investorene vil være villig til å betale betydelig mer enn kr 30 PR aksje for å få del i denne pengemaskinen.

Det er bare å gjøre matematikken, så skjønner man hvor dette bærer hen. Og i tilfellet MPCC så ligger det an til at inntjeningen blir bedre enn det regnearket til Helg11 tilsier. For den situasjonen som i dag preger logistikken innen containersegmentet vil ikke være løst i løpet av 2022.
Bikez
27.09.2021 kl 10:26 5629

Kursutviklingen skyldes nok flere ting enn kun posisjonering. Vært fall i dag... mer eller mindre all shipping er ned. De stenger fabrikker i Kina pga. høye strømpriser, får derfor ikke fraktet tomme containere. Kan jo være kortsiktig støy, men kan også gi ringvirkninger som varer noe lengere enn kun denne uka.
Kbkristi
27.09.2021 kl 10:35 5626

Tallenes tale er jo ganske så klare.
Kanskje Constantin burde komme med litt goodwill snart. De har tross alt tjent uhorvelige summer det siste kvartalet, og langt mer enn de så for seg før sommeren.
Jan Banan
27.09.2021 kl 10:37 5604

Ja, den skarve trader og investor skjelver i buksene nå... Intet solgt intet tapt i mine øyne.
AlanS
27.09.2021 kl 10:39 5799

Høye strømpriser i Kina? Hvor kommer dette fra? Eksport orientert industri i Kina blir aldri stengt.
Energikrise i Europa skyldes misforståelse av at børsprising gir alltid lav pris. Dette gjelder spesielt import av naturgass.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 10:39 5660

Mærsk ute med ny markedsoppdatering i dag. Forventer fortsatt sterk etterspørsel innen container i Q4.
NetromK
27.09.2021 kl 10:49 5852

Har sjølv ikkje solgt ein aksje på disse nivå - sitt long, men:
- Forundrar meg at ein ser disse nivå når det fundamentale er så enormt betra berre frå juni, og ikkje ser ut til å bråsnu ned.
- Vil vere rart om storeigarar og/eller insidere selger no, godt under kursen på blokksalet i starten av juli.
- Spør meg sjølv kor langt ned ein må for igjen å sjå (lovlege) innsidekjøp, eller tilbakekjøp av aksjar frå MPCC.
- Spørst om frykt for nye nedsalg no gjev panikksal i aksjen, kanskje i tillegg til aktørar som pressar ned med overlegg for fin inngang.
Eg har i alle fall litt vanskeleg for å forstå kva som gjer at kursen vert straffa slik den no gjer gitt utsiktene.

Ein lock up- går ut midt i denne veka, neste vel 10 dagar før Q3-rapport.
Kanskje burde ein berre "logge av" her å komme tilbake rundt 18. november.
Bikez
27.09.2021 kl 10:59 5755

https://www.dn.no/utenriks/kinesisk-energikrise-kan-gi-nytt-sjokk-for-verdensokonomien/2-1-1073346
Kan nok gi merkbare ringvirkninger en god stund hvis fabrikker må stenge/gå på halv kapasitet en lengere periode. Så langt er det vel snakk om en uke.
tou_pilsner
27.09.2021 kl 11:05 5743

Noen som kan forklare hvordan det er mulig at Songa kan eie så mange aksjer via forskjellige kontoer, når de har børsmeldt at de er under 5%? Totalen er godt over 5%. Kan du, Struts, sammenligne med din liste? For meget mulig det er feil på min

https://drive.google.com/file/d/1DyuADQ8zJWeEH7yeUT51X3N_pM4CW4_L/view?usp=sharing
Redigert 27.09.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Diry72
27.09.2021 kl 11:12 5823

Er det slik at Mpcc ikke får betalt hvis fabrikkene stenger ned?
Bikez
27.09.2021 kl 11:24 5828

Diry72 skrev Innlegget er slettet
Nei de vil fremdeles få betalt for inngåtte kontrakter, men dette er enda en usikkerhet i markedet som kan/vil ramme aksjemarkedet. Og da kanskje shipping mer enn annet. Hvis fabrikkene ikke får produsert varer fordi de må holde stengt/gå på halv kapasitet en lengere periode vil det gå utover hvor mye varer de får produsert som da skal fraktes videre. Så langt er det ikke snakk om å holde stengt i lang tid. Men det kan gi ringvirkninger, og det er kanskje derfor vi ser at spesielt shipping står i rødt i dag, mulig det vil fortsette hele uken også. Hvem vet, men man skal kanskje ikke kun legge vekt på at de store posisjonerer seg om dagen. De sitter tross alt på mye mere informasjon enn oss. Jeg prøver å se på det som positivt at topp 50 øker på denne lave kursen. Sånn sett virker det som de ser at risk/reward er godt innefor på denne kursen.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 11:25 5837

Ja, det meste av shipping er ned i dag.
Takk for infoen da. Om det er midlertidig støy eller ei, så blir det interessant å følge med den saken om fabrikkene.
NetromK
27.09.2021 kl 12:27 5477

Songa (Blystad) eig aksjar gjennom fleire ulike kontoar. Den med mest på har lock-up, ikkje dei andre, det var den oppgjeraksjane kom på.
PSI- Investor
27.09.2021 kl 12:31 5448

Her står det om en havn i Canada som ser for seg at problemet med for lite havnekapasitet STARTER i 2025 hvis jeg skjønner det riktig:

https://www.hellenicshippingnews.com/container-crunch-could-add-to-price-pressures-port-of-vancouver-warns/

Robin Silvester, president and CEO of the Vancouver Fraser Port Authority, said that even with a current project set to expand capacity by the equivalent of 600,000 containers, the Port of Vancouver’s current spacing will mean logjams and worrisome congestion could begin anytime between 2025 and 2028.
Jan Banan
27.09.2021 kl 12:40 5496

Fra Pareto: (snappet fra Shareville)

Container/MPCC: Congestion show no signs of abating and rates continue higher
Washington Post reports that a record 62x containerships are waiting to unload at the Californian ports of LA and Long Beach. This is more than double that of mid-August as port companies are operating at only 60-70% of their capacity due to Covid-19 challenges, and shortages of truckers. Overall supply chain challenges show few signs of disappearing ahead of the holiday high-season, with retailers’ inventories close to a 30Y low and WSJ reporting that Nike is running out of sneakers to sell and Costco is imposing limits on paper towel purchases

This is benefitting liners and tonnage providers, which are all seeing rates surge. 3Y TCs for 1,700 and 2,500 TEUs are continuing higher and are now ~10% above the 2022- 24e average we model for MPC. At our estimates, MPC can pay out NOK 20 in DPS in 2022-24e – equal to 90% of the current share price. The company guides 12x fixtures in Q4’21 and we expect more color on the dividend policy closer to the Q3 release in mid-November

Kult at Pareto nå guider med utbytte på 20kr for 2022-2024. Det er litt under FA Forums mål men uansett et sterkt signal om hvor det bærer. Litt morsomt at de begynner snakke om dasspapir :D (trodde det var en 2020 greie)
Ærligtalt
27.09.2021 kl 12:47 5460

Vi er vitne til sjøsprøyt... intet annet

Så skjønner jeg at kortsiktige tradere muligens blir nervøse av dette; men det er altså slik at segmentet vårt bare blir mer og mer presset

...Slutt på frakt av varer grunnet strøm-mangel? Hallo... Dersom enkelte land stenger produksjonen av varer... Så må de handle fra andre land! Eller tenker folket at produksjonen av forbruksvarer rett og slett skal stoppe opp?
Slettet bruker
27.09.2021 kl 12:51 5428

Måtte fylle på for første gang siden desember idag. Dette er jo penger på gaten med all info som nå foreligger!
Slettet bruker
27.09.2021 kl 12:52 5496

Og selv med slike analyser på bordet finnes det folk som er villig til å selge aksjene sine til 20,75. Det er tydeligvis ikke alt man skal forstå her i verden.
Struts
27.09.2021 kl 13:08 5341

Jeg fører logg over alle kjøp/salg av aksjer jeg gjør. Gjør muligens de fleste. 25.06.21 solgte jeg et par tusen MPC-aksjer til kurs 26,90. Hvilket ikke hindret meg i min iver å KJØPE 1000 aksjer påfølgende mandag til 27,60. Poenget mitt er egentlig bare at siden den tid har aksjen (la oss være realistisk) tatt et stupdykk med rundt 25%. Og samtidig nevne (eksempelvis) at fra oktober i fjor har aksjen steget med rundt 800%.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 13:11 5348

Jeg har vært i byssa og forsynt meg av fatet med billig aksjer.
En god dag for oss som kan kjøpe
Bikez
27.09.2021 kl 13:17 5550

Mitt innlegg var ikke i tro om at fabrikker skulle slutte å produsere varer slik at container markedet skulle kolapse. Mer ment som et innlegg som kunne forklare litt av dagens fall. Mpcc har falt 20% på en uke, Evergrande, Blystad under 5% og nå at fabrikker i Kina som får restriksjoner med tanke på bruk av strøm. Dette ser vi tydelig har ringvirkninger på aksjekurser og aksjemarkedet er veldig nervøst med tanke på en korreksjon over hele fjøla. Så jeg tenker at det er mer enn kun de store som posisjonerer seg mot q3.
Det er jo også en risiko for flere nedsalg de nærmeste dager/og neste mnd, som igjen gjør at flere trekker seg ut siden kursen nå er så lav. Eneste fordelen med lav kurs nå, er at blokksalg kanskje er mindre aktuelt.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 13:23 5512

Pareto følger med på kva som skjer i markedet og MPCC. Også kjekt at ein forventer 20 NOK i utbytte dei neste årene, på ein aksje som koster 20 kr. HAHAHAH! :-)
Struts
27.09.2021 kl 13:26 5602

Med fare for å bli mistolket; men jeg har litt sans for nickene Fylla og Rednigs(in)vest. I selvransakelsens navn. Det ene har jeg stort sett vært i, det andre har jeg søkt etter. Så takk for at dere holder (også) humoren oppe - kanskje er det håp for oss alle!
Redigert 27.09.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Normalone
27.09.2021 kl 13:29 5574

Det er egentlig ganske vilt - og helt surrealistisk - at med en utbytte policy om å utdele 75 % av overskuddet, ser vi at (også) Pareto guider nå med at aksjonærene vil få utdelt 20 kr pr aksje i utbytte de neste 3 årene, altså en får i denne perioden igjen hele dagens aksjekurs i utbytte! Husk at det kun er 75 % av overskudd som deles ut i utbytte - dvs. at Pareto mener at OVERSKUDDET for 2022-2024 (da har en ikke tatt med 2021) alene vil utgjøre neste kr 30 pr aksje... Likevel handles den nå til kr 21...
Redigert 27.09.2021 kl 13:34 Du må logge inn for å svare