MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2345130

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Fullpung
01.10.2021 kl 07:10 12860

Det er vanskelig å komme med annet en ord på et forum... Jeg har vært Kaptein over halve livet og kan bekrefte at MPCC får samme Dagrater når dem ligger til ankers eller hvor det måtte i vente på å losse. Om du ikke tror på det er din sak, du kan enkelt send en mail til IR å få det bekreftet i stedet for å kverulere om det her.

Du kan gjerne være "Bear" i aksjen men kom gjerne med en seriøs analyse om hvorfor du mener den skal til 10kr. Hva tilsier det fundamentalt eller teknisk om du vil at MPCC sin MCAP skal halveres?
Normalone
01.10.2021 kl 07:11 12851

Auxe - du får gjerne tro hva du vil, men fremtoningen din er utrolig lite respektfult overfor skribentene her som virkelig har brukt mye energi på å dele kunnskap og beregninger. Du kommer her og krever både svar og dokumentasjon- uten selv å gjøre en innsats for å bidra til saklige diskusjoner. Siden det er DU som hevder at MPCC tar risikoen for forsinkelser - og som tydeligvis ikke er kjent med mekanismene, bransjen og hva som er vanlige kontraktsvilkår å ha i leiekontrakter mellom to profesjonelle parter - men som samtidig gir klart uttrykk for at MPCC tar risikoen knyttet til forsinkelser. Kan ikke du dokumentere at det foreligger slike klausuler i disse kontraktene MPCC inngår? Du som hevder at du ønsker sparring - og ikke minst fakta/dokumentasjon - hvor er det du baserer denne troen på? Du stoler tydeligvis ikke på CEO - så hvor har du dine antagelser fra? Jeg har ikke sett et saklig argument fra deg basert på dokumentasjon/kilder.

Du har sikkert fått med deg regnearket til Helg11 - hvor en setter inn bl.a. dagsratene. Regner også med at du har satt deg inn i Q2 resultatene - hvor en har opplevd store forsinkelser. Dersom vi skal legge til grunn din tro om at det er MPCC som utleier har risikoen for forsinkelsene - hvorfor stemte resultatet til selskapet tilnærmet 100 % med regnearket?

Redigert 01.10.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
SuperSeven
01.10.2021 kl 07:24 12765

Deilig å kunne våkne opp til et saklig og velskrevet innlegg igjen. Nå er denne tråden blitt bombet med mye tull og tøys de siste dagene.

MPCC tjener penger som gress om dagen, dette vil bli dokumentert i neste kvartalsrapport. De som vil må gjerne sette spørsmålstegn ved dette, men da bør det være litt mer substans enn det enkelte her legger opp til.
Kbkristi
01.10.2021 kl 07:32 12708

Q3 unnagjort og vi starter Q4 som vil bli det beste kvartal til nå.
Kun 4 baljer vil bli ledige mot slutten av perioden.
Ellers er ratene bankers.
Og nå må dere slutte å mate troll som sliter. Uten respons vil de fordufte.
Det er en egen tråd for de som har kursmål 15,60
Londonmannen
01.10.2021 kl 08:30 12403

Point taken.
Ha en riktig god dag! Fremtiden ser unektelig lys ut.
Kbkristi
01.10.2021 kl 08:41 12323

Den ser lys ut, og kanskje gir dagen i dag høstens beste inngang. Mange som ikke forstår det fundamentale, og tror at alle containerskip skal i opplag denne uka.
Kbkristi
01.10.2021 kl 08:51 12233

Ligger vel an til at stopp loss kommer som perler på en snor nå. Ligger på kjøp på 19,08 :)
Slettet bruker
01.10.2021 kl 09:04 12117

Gratulerer til alle som fikk kjøpt på lavt 19, fikk et lite påfyll selv med 7000 aksjer 😁
Kbkristi
01.10.2021 kl 09:15 12032

Jeg var nok for optimistisk, så min ordre gikk ikke igjennom.
Siste uka har det forsvunnet 390 Nordnet-aksjonærer fra Mpc.
Så det kan jo bety at mange tradere er vasket ut, og vi får en mer stabil kurs framover.
Slettet bruker
01.10.2021 kl 09:22 11973

Er ikke Nordnet aksjonærer bra nok?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 09:23 11969

Har ingenting å si hvor volatil kursen er, det fundamentale vinner til slutt 👍Gjelder å plukke når truseskvetterene selger.
Ærligtalt
01.10.2021 kl 09:28 11906

19,08?!?

Heldiggris - brukte opp alt det tørre kruttet i går jeg da :)

Må også få påpeke at det er besynderlig... Hvor mange som stresser med kursen og prater om utbytte samtidig. Selv så kan jeg gjerne irritere meg over at jeg kunne timet inngang bedre og dermed også hatt flere aksjer... Men utover det så er det da revnende likegyldig om kursen frem til man skal selge er 5,- eller 35,- ?

...Eller er planen til mange her inne å på mesterlig vis selge unna aksjer etter at hvert utbytte er sikret... For så å kjøpe seg inn igjen billigere...for å få med seg det neste utbyttet?


Det virker nesten slik på mange - men jeg håper virkelig flesteparten skjønner at dersom man sitter for utbytter de neste årene (tidenes hedge mot inflasjon og andre dommedagsscenarioer)... Så spiller RT fin liten rolle


Lykke til, alle sammen!
Kbkristi
01.10.2021 kl 09:30 11884

Bra nok til hva?
Nordnet oppgir sine aksjonærer i de enkelte aksjer. Andre meglere har ikke jeg oversikt over.
Kjedelig med "minikrakk" som varer bare ett minutt. Man rekker ikke justere kursen før "krakket" er over.
Slettet bruker
01.10.2021 kl 09:39 11802

For meg virket det sånn at jo flere Nordnet aksjonærer som er borte jo bedre, mulig at jeg misforstår. Ellers må alle ha en flott børsdag, og jeg er Nornetkunde og langsiktig i Mpcc.
Kbkristi
01.10.2021 kl 09:52 11716

Jeg er selv Nordnetkunde. Jeg refererte kun til statistikk.
Noe ala Struts sin top 50, men kanskje i motsatt ende.
Ved børsslutt i går var det 11.862 aksjonærer hos Nordnet i Mpc.
Men vi er langt fra like populær som Kahoot. Der er det 40.799 aksjonærer.
Jeg har ikke sett noe regneark for Kahoot, men etter antall aksjonærer å dømme, så er nok innkomme enormt.
velkjent
01.10.2021 kl 09:56 11693

Godt det finnes unntak! Ellers virker disse nordnet-kundene å være døgnfluer.
hectorgonzales
01.10.2021 kl 10:00 11650

Jeg hadde ikke fått med meg dette: https://www.maritime-executive.com/article/regional-ports-offer-carriers-opportunities-to-avoid-congestion

Det åpnes nå nye ruter fra Kina til Portland og Tacoma der ca 4500 TEU skip vil bli brukt (Panamax). Ellers verdt å merke seg er at Mærsk startet ny rute fra Vietnam, Kina til Baltimore og Norfolk på østkysten. Altså er det raskere å få containere helt til østkysten siden jernbanenettet er sprengt. Det er raskere enn å vente på lossing i LA enn å kjøre rundt kanalen. Så får vi se hvordan volumet av containere stabiliserer seg i Q1. Dette er utenfor segmentet til MPC men kan øke feeder trafikken til nye - mindre havner.
Kbkristi
01.10.2021 kl 10:10 11583

Ja, det er jo nok en god nyhet Hector.
Må si jeg ikke har fått med meg en eneste dårlig nyhet angående våre skip, selv om markedet vil ha det til mørke natta.
Slettet bruker
01.10.2021 kl 10:35 11427

Hei folkens og i sær Struts som igjen forer oss med herlige dikt!

Man velger som man er, ikke sant? Altså at man føler seg forvirret! For du er jo ikke alene om det for tiden, Struts,og Obstfelder synes å være rett kilde i så måte:

Her er det forvirring rundt kursutviklingen. Først full fart nedover, og med ett snur det og raser oppover.

Ja,ja, for meg spiller det egentlig ikke noen annen rolle enn at det alltid er hyggeligere å delta i et børsrace i oppoverbakke enn i hurtigtogfart nedover..... Uansett blir det som å være en observatør på sidelinjen fordi jeg skal delta lenge i MPC-løpet!


Redigert 01.10.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
01.10.2021 kl 10:42 11392

Det er vel mulig at vi har vært utsatt for shorting. Og shortere har jo et mål,
Kanskje dippen ned på 19 var målet, og at vi nå går mot de fundamentale mål?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 11:39 11033

Hva skjedde der? 2-3% opp og stans i handelen..?!
Redigert 01.10.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
01.10.2021 kl 12:01 10900

Børsen er vel blitt så vant til at Mpc skal falle, at når det endelig snur, så må de ringe selskapet for å høre om det er noe nytt.

Ellers så er det vel ikke prisen pr container som er det største problemet.
Verre for selskapene er det om de ikke får varene de er avhengige av.
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/10/01/7746104/et-resultatvarsel-for-hele-verden
Redigert 01.10.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Struts
01.10.2021 kl 12:04 10870

Haha!

Og med en takk til Argus
Slettet bruker
01.10.2021 kl 12:04 10870

5-10% så kunne det jo ha en forklaring, men par prosent liksom? Ikke noe nytt, men ikke sett det i denne.
Fullpung
01.10.2021 kl 13:12 10500

kan det være fra -7,xx% til +2,xx% som gjør det, blir akkurat over 10%
Struts
01.10.2021 kl 13:34 10379

Intet vondt ment (gitt eget nick), og ei heller så poetisk. Men i (min) ungdom spøkte vi ofte om at statsministeren (?) i Kina heter Ding Dong, en annen Lang Trang Gang og finansministeren Tom Peng Pung. Det er mulig sistnevnte nå heter Never Grand Come, shippingansvarlig No Con Container eller Sink my Ship, men det er sannelig ikke greit å få den fulle og hele oversikten. Ønsker uansett en fortreffelig helg, og, ikke helt sikker på om jeg har nevnt det før, men: Aass Pilsner (eller annet med innhold over sperregrensen) kan anbefales!
Fullpung
01.10.2021 kl 13:41 10332

haha. Jeg får forandre til Full-Peng-Pung om et par år med utbytte i MPCC. Men akkurat nå er det nok kun Fullpung..... når kjerring er borte...
Bikez
01.10.2021 kl 14:02 10202

Snittet mitt blir bare høyere å høyere for hver gang mpcc faller. Fikk ingenting på 19, men traff i det minste 20tallet. Sånn er det å være på jobb når børsen åpner.... sitter å ruger på en god slant til i håp om flere slike dager... Men det spørs vel om det kommer igjen. Man skal kanskje være fornøyd med alt under 21kr...
Slettet bruker
01.10.2021 kl 14:29 10016

Det rapporteres at Mærsk sitt ventede overskudd blir det største i dansk historie. Imponerende. Kanskje vil MPCC som ein leverandør innen container shipping sitte igjen med nokon slanter i årene som kommer også... 🏆😁
Redigert 01.10.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.10.2021 kl 14:56 9864

Helt gull med en kunde som tjener mye penger!!!
Slettet bruker
01.10.2021 kl 15:39 9700


I stunder med mye nedgang er det lett å glemme de lengre perspektiver. Så når kursene raser, er det greit å minne seg selv på at det MÅ snu grunnet de gode utsiktene for MPC.

I øyeblikket er ratene på sitt høyeste nivå på mange år.

I øyeblikket har vi gjort oss ferdige med 3. kvartal som er tidenes beste grunnet tidenes beste rater.

I øyeblikket er vi inne i tidenes beste kvartal, med tidenes beste rater og kun fire nye kontrakter som skal fornyes, høyst sannsynlig til tidenes høyeste rater.

I øyeblikket dempes kursen av enten shortere eller avventende investorer som bare venter på et signal om når utbytteutbetaling vil skje.

I øyeblikket har styreleder fordøyd sine nykjøp i MPC og angret på at han ikke kjøpte enda flere aksjer.

I øyeblikket svelger flere og flere butikksjefer, konsernsjefer og andre sjefer tungt fordi de er for sent ute med sine bestillinger til jul. Panikken brer seg, og til slutt inngår flere og flere kontrakter med MPC og andre rederier med tidenenes høyeste rater for komme i mål til jul.

I øyeblikket sitter det en mengde aksjonærer i MPC og lurer på om de skal selge sine aksjer. Min anbefaling til dem er:

Regnearket over, som har vist seg å stemme nesten på øre, opererer med en PE i 2022 på 2,38, ved en aksjekurs på kr. 21,30. Normalt skulle aksjekursen ha vært på kr. 62 med en PE på 7. Her er det 200% igjen å gå på!

Aksjene er superbillige. Ikke selg!
Slettet bruker
01.10.2021 kl 15:40 9702


I stunder med mye nedgang er det lett å glemme de lengre perspektiver. Så når kursene raser, er det greit å minne seg selv på at det MÅ snu grunnet de gode utsiktene for MPC.

I øyeblikket er ratene på sitt høyeste nivå på mange år.

I øyeblikket har vi gjort oss ferdige med 3. kvartal som er tidenes beste grunnet tidenes beste rater.

I øyeblikket er vi inne i tidenes beste kvartal, med tidenes beste rater og kun fire nye kontrakter som skal fornyes, høyst sannsynlig til tidenes høyeste rater.

I øyeblikket dempes kursen av enten shortere eller avventende investorer som bare venter på et signal om når utbytteutbetaling vil skje.

I øyeblikket har styreleder fordøyd sine nykjøp i MPC og angret på at han ikke kjøpte enda flere aksjer.

I øyeblikket svelger flere og flere butikksjefer, konsernsjefer og andre sjefer tungt fordi de er for sent ute med sine bestillinger til jul. Panikken brer seg, og til slutt inngår flere og flere kontrakter med MPC og andre rederier med tidenenes høyeste rater for komme i mål til jul.

I øyeblikket sitter det en mengde aksjonærer i MPC og lurer på om de skal selge sine aksjer. Min anbefaling til dem er:

Regnearket over, som har vist seg å stemme nesten på øre, opererer med en PE i 2022 på 2,38, ved en aksjekurs på kr. 21,30. Normalt skulle aksjekursen ha vært på kr. 62 med en PE på 7. Her er det 200% igjen å gå på!

Aksjene er superbillige. Ikke selg!
Slettet bruker
01.10.2021 kl 15:41 9702


I stunder med mye nedgang er det lett å glemme de lengre perspektiver. Så når kursene raser, er det greit å minne seg selv på at det MÅ snu grunnet de gode utsiktene for MPC.

I øyeblikket er ratene på sitt høyeste nivå på mange år.

I øyeblikket har vi gjort oss ferdige med 3. kvartal som er tidenes beste grunnet tidenes beste rater.

I øyeblikket er vi inne i tidenes beste kvartal, med tidenes beste rater og kun fire nye kontrakter som skal fornyes, høyst sannsynlig til tidenes høyeste rater.

I øyeblikket dempes kursen av enten shortere eller avventende investorer som bare venter på et signal om når utbytteutbetaling vil skje.

I øyeblikket har styreleder fordøyd sine nykjøp i MPC og angret på at han ikke kjøpte enda flere aksjer.

I øyeblikket svelger flere og flere butikksjefer, konsernsjefer og andre sjefer tungt fordi de er for sent ute med sine bestillinger til jul. Panikken brer seg, og til slutt inngår flere og flere kontrakter med MPC og andre rederier med tidenenes høyeste rater for komme i mål til jul.

I øyeblikket sitter det en mengde aksjonærer i MPC og lurer på om de skal selge sine aksjer. Min anbefaling til dem er:

Regnearket over, som har vist seg å stemme nesten på øre, opererer med en PE i 2022 på 2,38, ved en aksjekurs på kr. 21,30. Normalt skulle aksjekursen ha vært på kr. 62 med en PE på 7. Her er det 200% igjen å gå på!

Aksjene er superbillige. Ikke selg!
Slettet bruker
01.10.2021 kl 15:52 9623

Det var en veldig grei oppsummering. Jeg forholder meg helt rolig. Kan egentlig ikke forestille meg en mer beroligende aksje enn denne, for oppturen kommer.

Av ren nysgjerrighet, så er jeg derimot meeget spent på hvordan oppgangen kommer til å se ut. Tidshorisonten er på flere år, men uansett, utrolig spennende å være med når dette på en eller annen måte braker løs.

-GOD HELG-
Kbkristi
01.10.2021 kl 16:05 9559

Helt klart Argus, måtte lese det 3 ganger, så nå sitter det :)