MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349197

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
viggi87
16.02.2021 kl 17:02 12154

Jeg må si at jeg liker denne tråden veldig godt. Drev på litt med aksjer og fond under studietiden, og etter en pause fra aksjemarkedet på noen år i forbindelse med at sparing måtte legges i et boligkjøp, gikk jeg inn igjen (dog med SMÅ summer) tidlig på høsten i fjor. Mye grunnet innleggene deres fikk jeg en inngang på 4,98 i denne med 40% av portefølja og takker veldig for gode og informative innlegg. En må selvsagt være påpasselig og ta egne valg og vurderinger når en kjøper, men tallene og regnestykkene flere av dere har kommet med er godt begrunnet og nyttige for en nybegynner som meg. Vil også berømme tråden for å være fri for personangrep og at en holder seg til saklige argumenter. Det er siste er dessverre ikke hverdagskost her inne, og derfor poster jeg også lite selv her.

Jeg er en nybegynner og har lite å bidra med ennå, dessverre. Men jeg har et par dumme spørsmål som jeg håper at noen av dere kan ta seg tid til å filosofere litt rundt. Det første er skipsverdier. Har vært borti tank- og gassfrakt tidligere, og skjønner jo at aksjekursen (som det ble skrevet i et godt innlegg over tidligere) henger sammen med skipsverdiene. Jeg har prøvd å lese litt på dette og finne kilder, men har noen av dere noe anslag på hvor mye skipsverdiene i MPCCs segment har utviklet seg det siste kvartalet? Det blir også nevnt av flere at container generelt har en ekstremt lav ordrebok av skip som kommer på vannet over de neste to årene. Det er selvsagt vel og bra, men det er også nevnt at feedersegmentet hvor MPCC opererer har ekstra lav konkurranse/tonnasje på veg inn sammenlignet med andre containersegmenter. Stemmer dette, og i såfall hvorfor er der slik?
Fortsett det gode arbeidet og den underholdende lesingen.
Redigert 16.02.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.02.2021 kl 17:18 12162

Veldig fin forklaring havana12.
Når det gjelder skipsverdier, så går selskapet igjennom disse hvert kvartal.

Her er et utdrag fra Q3-20 ang dette:
At each reporting date, the Group evaluate whether there is an indication that an asset may be impaired. An assessment of the recoverable amount is made when an impairment indicator exists. As the container market have been heavily affected outbreak of COVID-19 during the first half of 2020 and into the third quarter and the Company’s market capitalization has continued to be below the carrying amount of the Company’s equity, management has performed impairment tests for all vessels in the Group as at 30 September 2020. However, as the idle numbers in the container market has decreased significantly since June 2020 and the charter rates for feeder vessels also has increased significantly in the same period, the headroom in the impairment test has increased compared to the last reporting period.
The impairment test as at 30 September 2020, has been performed by updating the key assumptions, in accordance with the Group’s methodology as set out in the Group’s annual financial statement as at 31 December 2019. The key assumptions has been updated also considering the current market and the Group’s updated long-term assumptions, including using multiple scenarios in the analysis. As the recoverable amounts exceeds the carrying amounts for all vessels not classified as held for sale, no additional impairment charges have been included in the financial results for the third quarter of 2020.
The impairment assessment is depending on a gradual recovery in the market. The timing of a recovery including the development in charter rates and utilization in the periods ahead will have an impact on the Group’s impairment assessment going forward.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 17:18 12208

Bare hyggelig! Ekstreme rater vil 9 av 10 ganger falle rett i bakken etterpå, men dagens marked er den ene 1 av 10 gangen hvor markedskreftene ikke fungerer pga disrupted covid situasjon. Derfor vil ratene vare over lengre tid, noe som er svært gunstig for skipsverdier. Derfor er det nærmest slik at for hver måned som går, må meglere som dnb, arctic, fearnleys, osv oppjustere kursmål på NAV, fordi hver ekstra uke med disse ratene drar NAV så utrolig fort opp. Derfor har man sett disse meglerhusene starte på 3-4 kr kursmål, så gikk de til 5-6 kroner rundt juletider, og nå er de på 8-8,5 kroner på 4 måneders tid.

Men det er veldig viktig å presisere nok en gang: Rater over lengre tid drar opp skipsverdier, og skipsverdier drar opp aksjekurser:

SMAK litt på denne: MPC har bokførte skipsverdier fra Q3 2020 på 5,3 milliarder. Dersom du kun tenker på utbytte, vil man kanskje ende opp med 10-30% av dagens mcap. dvs 300-800 millioner i utbytte. Men dersom skipsverdiene stiger 30% på et år, har man en økning i skipsverdier for 1,6 milliarder. Hvis du ser på selskapet som helhet og ikke deg som en aksjonær, hva velger du helst? Kort periode med skyhøye rater, litt utbytte også back to business, eller økte skipsrater? (Og ikke glem at 30% økning i skipsverdier kommer av økte rater over tid, så du får med utbytte på kjøpet)

Og Kbristi: Jepp det stemmer. Et selskap oppjusterer sjeldent bokførte verdier, men det er derfor man må følge med på markedet hva skipene blir omsatt for. Kul dag på børs forresten. Nesten den høyeste omsetningsdagen som mpcc har hatt. Det viser økt interesse.
Redigert 16.02.2021 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.02.2021 kl 17:43 12064

Og det som godt er, er at Mpcc er veldig klar over dette, ref paragraf 9 i vedtektene.
Asset play er velkjent innen shipping, og vår ledelse er ikke født igår.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 17:55 12116

10- 30% av mcap på 5,3 milliarder er 1/2 milliard til 1 1/2 milliard.

Uansett det blir spennende å se hvordan det vil gå med ratene.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 18:02 12061

Ja denne tråden er den beste på hele forumet! Ingen skal tro deres mening ikke betyr noe, jeg tror alle her er glade hvis nye aksje investorer poster litt, jeg likte og lese innlegget ditt.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 18:06 12050

Ok Kbkristi, takk for svar!

Veldig nyttig ang skipsverdier, havana12!
Det blir svært spennende å se hva selskapet sier om disse verdiene ved Q4.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 18:11 12036

Jeg føyer meg for øvrig til Silverstar sitt svar til deg, viggi87.
Det er alltid kjekt med nye, når de, som du, har noe seriøst å melde!
Slettet bruker
16.02.2021 kl 18:56 11890

10-30% av mcap til Mpcc som er på 2,8 mrd, er 280-850 mill. 5,3 mrd er de bokførte verdiene fra q3..
Slettet bruker
16.02.2021 kl 19:04 11925

Beklager misforstod det du skrev, så det nå leste 1 gang til.👍
Kbkristi
16.02.2021 kl 19:21 11836

Jo, det er veldig interessant det du sier. Nå er det jo slik at vi som eier aksjer i selskapet vil nyte godt av både utbytte og økte verdier på skipene.
Mange her på tråden har en inngang på rundt kr 5. Jeg laget i november et regneark med ratene over hvert skip, i hovedtrekk ganske likt det Helg11 la ut.
Iht mine beregninger, har vi en god mulighet til å få kanskje kr 1,50 pr år i utbytte de neste 2 årene.
I løpet av 2 år, så vil inngangsverdi være kr 2.
Kontrakter blir skrevet på 1-2 år,, så det ser jo jaggu meg ut som om ratene vil holde seg på et elevert nivå de neste 2 årene. Da kommer skipsverdiene, og aksjekursen følger etter i en "perfekt verden".
Nå er vel aksjemarkedet den minst "perfekte verden" som finnes. Det så vi jo bl.a idag, hvor kursen gikk 9% etter en artikkel i E24. Få av oss så dette komme i går kl 1620. Kursen vil nok bli styrt av popularitet, og ikke hva noen meglere mener vil være perfekt. Så derfor blir det nesten en umulig oppgave å spå med rimelig nøyaktighet, hva som er kurs om en måned. (Om man ikke heter Argus :), men selv da vil det gå tregt fram til april).
Men tilbake til mitt mulige senario. Med de inntekter vi ser vil komme de neste 12-24 mnd, så vil det ikke være unaturlig om vi når en aksjekurs på kr 20 i løpet av de neste 2 år.
Så med inngang på 5 minus utbytte på 3, så vil det bli 10-gangen, dobbelt av hva femmer´n fikk.
Nå er dette min "Perfekte verden". Mener selv jeg har en konservativ utregning. Kan enkelt se for meg at det kan gå dobbelt så bra også.
Time will show, Det er ikke så lett å spå, spesielt om framtiden :)
Redigert 16.02.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
viggi87
16.02.2021 kl 20:17 11647

Takk for det, og takk for at dere tok dere bryet med å svare. Lærer mye her. Skjønner også at selskapet ikke bare kan skru opp skipsprisene, da regnskapsrapporteringen må være etterregnelig. Har brukt ettermiddagen til å lese over kvartalstallene igjen, og ser at selskapet pr november venter negativ flåtevekst ut -23 i MPCCs segment. Det er jo bra. Som ung og blåøyd student (ikke innen BI-fagene)) gikk jeg nesten på en blemme i Avance i 2014. Lot meg blende av fantastiske utbytter, og så ikke at gassfraktsegmentet holdt på å bygge ihjel ratene. Kom meg heldigvis ut i null totalt sett. Shipping skal en være VELDIG forsiktig med, og har kjøpt i "kjedelige" aksjer i tillegg til denne som en ikke blir rik på over natten, men som er relativt trygge. Her er jeg glad for at jeg er relativt tidlig inne. Og ja, er en del av 5-er folket som det er snakk om:-). Har ikke super(urealisert)gevinst som noen av dere som var med under emisjonstidene i sommer, men 42% oppgang er MYE bedre enn tap. Ser at kursmålene som dere opererer med er nøysomt regnet ut basert på ulike scenarioer, noe jeg synes er grundig. Kommer nok til å snitte opp litt her. de neste par månedene. Problemet er at jeg er en liten krill (ref. til Aker BioMarine som jeg også eier litt i) og ikke greier å frigjøre kapital fort nok. Om selskapets mål om 75% av overskuddet skal tilbakeføres til aksjonærene, kan dette bli bra. Spørsmålet er dersom selskapet fortsettes å prises til en stor rabatt ift. NAV, om det ikke er mer innvannende med et tilbakekjøpsprogram enn rene utbytter? Evt. en kombinasjon av disse. Flere av dere har hintet frempå om at presentasjonen av Q4 blir et nullkvartal og en ikke-event isolert sett, så at selskapet foretar seg noe der er vel lite trolig da. Da spørs det om prisingen av selskapet stiger såpass fort at det ikke er noe poeng i tilbakekjøp frem mot neste kvartalspresentasjon. Setter forresten pris på at dere ikke kommer med utsagn som "denne skal gå til 40 før Q1" som en ofte ser i andre selskaps tråder.

En tanke til her, og den kan være lite gjennomtenkt ettersom jeg ikke kan se at den har vært fremtredende i tråden tidligere. MEN jeg ser av flåtelista at MPCC har inngått avtaler med ganske store motparter Er det ikke en viss sjanse for at selskapet kan kjøpes opp av feks en stor befrakter innen større tonnasje? Så kan de la charterne som MPCC hadde med andre selskap gå ut og således sikre seg en billig feederflåte? Vet jo at det har vært charteres marked i container de siste årene, og at det ikke har vært noe poeng i dette, men både antall skip i bestilling og behovet for frakt tilsier at situasjonen blir stabil i flere år. Ellers har jeg hørt på intervjuer med Constantin Baak, blant annet i "Utbytte"-podcasten til DNB. Liker at en har en ledelse som er transparent og som ikke er negativ til å informere markedet. Som det ble nevnt tidligere i tråden her, virket det ikke som han var fremmed for å være opportunistisk mtp. skipshandler om muligheten skulle by seg.
Redigert 16.02.2021 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.02.2021 kl 20:50 11507

Jo, det er en meget stor sjans for at selskapet blir kjøpt opp. Constantin sa jo nettopp det selv. Size matters, sa han.
Men la oss håpe det går et par år, etter frodige utbytter og at kursen da har oversteget kr 20.
Med en fin budpremie, burde vi ikke være umulige å overtale :)

Veldig viktig det du sier om utbytter og ny tonnasje også. Gikk selv på en storsmell i Gogl på 2000-tallet. Skjønte jo ikke alvoret før kursen datt som en stein.
Lykke til som medaksjonær :)
Redigert 16.02.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.02.2021 kl 20:58 11476

Jeg har fulgt MPCC de siste 2-3 mnd og jeg er også aksjonær.
Jeg har i grunnen null peiling på shipping, men veldig bra peiling på charts.
Det grafiske mønsteret til de som handler aksjer i selskapet. De som handler ut fra hva de vet/kan/håper på.

Chartet ser veldig bra ut - og det er nylig gitt et kraftig kjøpssignal. Det er det jeg vil si så langt.
Kanskje jeg skriver om TA i selskapet senere?

Hilsen Hammers
Kbkristi
16.02.2021 kl 21:07 11465

Husker deg fra tidligere tråder, Hammers. Alle vil sette pris på teknisk innsikt her.
Kjekt om denne tråden får tusen øyne :)
Da ser vi kansje isfjellet også, engang i framtiden :)
Slettet bruker
16.02.2021 kl 21:29 11352

Jeg har ikke peiling på charts eller TA. Derfor abonnerer jeg på tjenester hos noen som kan det - bedre enn meg. Uansett iht. investtechs automatiske TA er neste mostandsnivå på 8,62 (opp 21 %). Brytes denne er det på mellomlang sikt langt til neste motstandsnivå - 21. Riktig nok et drømme scenario.
Kbkristi
16.02.2021 kl 21:36 11252

8,62 skal vi vel nå om ikke alt for lenge, men at det ikke skal være motstand før mitt drømme-2 årsmål... Hehee, nå måtte jeg le :)
Maduro
16.02.2021 kl 21:40 11244

Jeg har vært aksjonær i over 2 år, papirtap på over 95% i sommer. Fikk17 000 tegningsretter i emisjonen, overtegnet og ble heldigvis tildelt 47 000 aksjer.... har dog redusert beholdningen litt etter at den gikk over 5 gangern sammenliknet med emi kursen. Ble veldig overrasket over at jeg fikk tildelt så mange ekstra aksjer som jeg fikk, flere som valgte å ikke tegne i sommer. Er fortsatt inne og har trua!
Kbkristi
16.02.2021 kl 21:54 11117

Ja, det er virkelig tøft i shipping i nedgangstider. Vi alle her inne håper du tar igjen tapet de neste årene.
Syklusen på gode og dårlige tider innen shipping er gjerne 7-10 år.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 22:01 11125

Det ville vært fint Hammers om du postet litt tekniske signaler, vi kan dra nytte av det bla ved gevinst sikring o.l
Helg11
16.02.2021 kl 23:13 10944

Veldig mange gode spørsmål her @viggi87. Jeg har utvidet analysen på Google sheets arkene våre til å inkludere litt tall på vessel value. Ligger her (ark 4: vessel value):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit?usp=drivesdk

Forutsetninger :
Alderen på MPCC flåten er i snitt 14,4 år (ex. NORDWINTER). Har rundet dette opp til 15 år.
I snitt er skipene på 2041.6 teu. Rundet dette ned til Handy, dvs 1750 teu. Du spurte også om skipsbygging tidligere. I dette segmentet er det færre nybygg enn i de større klassene, tror dette også ble vist på Q3 presentasjonen.
Har så tatt ukentlige tall fra vesselsvalue for å se på endringen pr uke. Indexmessig har flåten økt i verdi med 39% siste år.
Har hentet ut historiske stock prices og lagt disse for samme datoer. Aksjen handles jo som dere vet langt under emisjonsjustert pris på samme tid ifjor. Laget graf så dere kan se det litt mer visuelt.

Tar gjerne innspill på denne analysen. Men om dette stemmer prises MPCC fortsatt som konkursbo, salg, super-rea. Hvis aksjekursen i februar ifjor var fair value, burde den nå vært handlet for 23,4 kr/aksje ut fra vessel value.
Redigert 16.02.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
17.02.2021 kl 06:55 10608

God morgen!

Hyggelig å se antall diskusjonsmedlemmer har økt den siste tiden. Virkelig mange med god innsikt og vurderinger. Jeg følger fortsatt med i kulissene her, men satt meg litt rolig tilbake med kaffekoppen nå som det bidras med så mye god informasjon i denne tråden.

Ønsker uansett å trekke frem en podcast jeg hørt i går. Den heter "Marketplace roundtable" og finnes blant annet her:
https://open.spotify.com/episode/0p75Y4cjtMs0AHnSvEEazq?si=M4bTKgXSRGSYo6aBzt8ffA

I gårsdagens episode hadde de besøk av J Mintzmyer (an established independent research provider and hedge fund consultant in the maritime shipping sector). Her går de ikke direkte inn på MPCC, men den handler om hvorfor det er en bullish case i container sectoren. Han brukes Danaos og NMCI i sine forklaringer, og dette er to selskaper jeg tidligere her har skrevet er direkte sammenlignbare med MPCC i type selskap. De går inn på veldig mange sentrale punkter og diskusjoner, som er MEGET interessant om du sitter på MPCC aksjer.

Avslutningsvis så tenker jeg at denne Mintzmyer kunne vært en person vi også burde delt informasjon og google spreadsheet til. Her inne på tråden er det noen gode beregninger nå, og hvorfor ikke legge til han på listen også om vi allikevel skal sende til analytikere og aviser i Norge. Han er ekspert på shipping, og har mange følgere i USA.

Dette er hjemmesiden til selskapet hans Value Investor Edge: https://www.facebook.com/ValueInvestorsEdge/. Her finner vi også hans email, samt mulighet til å sende message direkte.

Hovedpoenget med dette er ikke at vi skal pushe info på Mintzmyer, men at dere bør høre på podcasten. Sett deg ned med kaffekopp, og dette er virkelig sentrale diskusjonspunkter om du sitter fullastet med container aksjer. Jeg fikk bare lyst til å kjøpe enda mer etter å ha hørt gjennom.
Slettet bruker
17.02.2021 kl 07:34 10483

God morgen:-) veldig positivt podcast.
Struts
17.02.2021 kl 07:39 10415

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag).

Største nedgangen står Citibank for med minus hele 5.652’ (totalt 5,133’), deretter The Bank of Ny Mellon med minus 276’ (totalt 709’), Clearstream minus 167’ (totalt 16,195’), Euroclear Bank minus 146’ (totalt 16,880’) og Nordnet Livsforsikring ned 59’ (totalt 2,404’). Ellers kun mindre endringer. Virker som Citibank sjonglerer tallene hele tiden, så kanskje ikke verdt å legge mest vekt på (kun hypotese fra min side).

På plussiden: Barclays Capital pluss 78’ (1,244’) og Brutus Invest AS (Atle Solum) + 29’ (totalt 654’).
Nani Alvez
17.02.2021 kl 07:39 10431

Rett og slett veldig bra arbeid, Helg11! Tusen takk for infoen dette gir oss.

Når det gjelder sammenligninger mot Danaos/NMCI, er det noen her inne som er gode på analysetall, og kan sette disse opp mot MPCC?

Ville vært spennende å se om MPCC så likt med disse i utviklingen, ev om de ligger etter. Om vi får en klar sammenligning mot disse så kan vi kanskje tydeliggjøre at MPCC er underpriset fortsatt?

Om dere hører på podcasten nevnt i forrige innlegg, så snakker han om at de selskapene har gått 7x/8x gangeren, og allikevel mener han de burde videre opp. Hvor er MPCC i utviklingen her for eksempel? Kan man vente et rekyl hos oss om vi sammenligner mot hva som har skjedd hos Danaos?
Struts
17.02.2021 kl 07:44 10377

Sagt det før, men dersom ikke skipsverdiene blir oppjustert med minst 10% fra q3, skal jeg spise opp, vel, kotelettbeinet til nabohunden!
Kbkristi
17.02.2021 kl 08:24 10245

Ang skipsverdier. Her går 3 stk 1.036 TEU skip for $ 29 mill. Altså $ 9,3 mill pr stk. Fiona ble vel solgt for $ 3,9 mill, og Nadia (3.500 TEU) ble kjøpt for $ 11 mill.

Elbdeich Reederei snaps up feeder boxship trio
Germany’s Elbdeich Reederei has bought three sister vessels owned by Wessels Reederei according to brokers.
Elbdeich has paid €24m ($29m) for the 1,036 teu trio Wes Amelie (2010), Wes Janine (2012) and Wes Carina (2011) according to Braemar ACM. The Chinese-built ships were sold in a bank sale according to VesselsValue, who value the three ships at a total of $29.02m.
https://splash247.com/elbdeich-reederei-snaps-up-feeder-boxship-trio/
Skytta
17.02.2021 kl 09:07 10087

@Nani Alvez,

Mintzmyer er uten tvil en person med stor innflytelse og han kjenner godt til MPCC og CB fra tidligere. De to (med flere) får anledning til å møtes igjen på dag 2 i denne "topptunge" event som arrangeres 2/3 mars:

http://forums.capitallink.com/shipping/2021newyork/index.html
Skytta
17.02.2021 kl 09:26 10030

Siste oppdatering fra DNB var 12 januar.
Da hadde de en kjøpsanbefaling og med fair value på NOK 10,6 per aksje, basert på en gjennomsnitts charter rate for MPC i 2021 på USD 10,200 per dag.

BULL senario til DNB den gang var NOK 15.4 per aksje. Tipper at fair value og bull senario suksessivt (og kraftig?) blir oppjustert utover våren.

Kbkristi
17.02.2021 kl 09:45 9892

Til sammenlikning gir mine tall en snittrate for 2021 på $ 12.220.
Måtte rette opp dette. Skal være riktig nå.
Redigert 17.02.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.02.2021 kl 09:48 9930

Personlig er jeg ikke noe i tvil om hvem av dere jeg tror mest på.
Så da er det altså bare å glede seg til DNB justerer videre opp!

Kbkristi du har noen ganger referert til vedtektenes paragraf 9.
I dag fikk jeg for meg at jeg ville sjekke ut hva som står der, så jeg slo opp vedtektene fra selskapets hjemmeside.
Det er bare 8 paragrafer.
Har det bare vært en måte for deg å for moro skyld finne ut om vi andre i det hele tatt gidder å sjekke opp selskapet (i så fall morsomt, og flaut!), eller er det noe helt annet du har referert til?
Redigert 17.02.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.02.2021 kl 10:29 9736

Skal vi tygge litt på tallene fra Dnb da?
Snittrate 2021, $10.200. b/e $ 8.000, Gir et overskudd pr skip pr dag på $ 2.200
Snittrate 2021 $ 12.220. b/e $ 8.000. Gir et overskudd pr skip pr dag på $ 4.220.
Nå regner jeg 64 skip, som vi har ifra mai-21.Så det blir ikke 100% nøyaktig, men det er sammenlikningen som er viktig her.
ant aksjer 394.256.127, 64 skip, 365 dager.
Dnb sitt overskudd pr aksje vil da bli $ 0,13, Fair value kr 10,60.
Mitt overskudd pr aksje viser $ 0,25, altså nesten det dobbelte. Så fair value burde kanskje bli kr 20 da :)
PSI- Investor
17.02.2021 kl 10:32 9683

Takk for dine beregninger, det ser jo veldig bra ut, og så er det bull scenariet da, 50% høyere, da bør jo det bli 30 da
Kbkristi
17.02.2021 kl 10:35 9657

Nei, Jeg har den i Pdf. Dateret 19.6.2017.
Der er det 10 paragrafer. Så da har de endret vedtektene.
Paragraf 9 lyder:
Selskapet skal oppløses senest 1. mai 2024 med mindre generalforsamlingen beslutter noe annet med flertall som for vedtektsendring.

Jeg har ikke vært sikker på hvor offentlig dette dokument var ment å være, derfor har jeg ikke referert hele innholdet tidligere.
Jeg kan både beregne og tenke feil, men jeg driver ikke med bevisst villedning PSI :)
Redigert 17.02.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.02.2021 kl 10:42 9554

OK takk!
Det er nok dette fra august 2020 som gjelder sikkert:
https://www.mpc-container.com/files/Governance/200831_MPCC-Articles_of_Association.pdf
Står ikke noe der om oppløsning så vidt jeg kan se
Kbkristi
17.02.2021 kl 10:49 9483

Ja, de har tatt bort de 2 siste paragrafene. Da har de bestemt seg for å bli langsiktig :)
https://www.mpc-container.com/files/Documents/170619-mpcc-egm-minutes.pdf
Krosta
17.02.2021 kl 11:04 9385

Korrekt. Han kjenner faktisk så godt til MPCC at han allerede eier aksjer.
Skytta
17.02.2021 kl 11:08 8933

@Kbkristi,

Spørsmål, har du også inkludert i ditt regnestykke følgende underliggende faktorer:
Økning av verdier i selskapet, dvs i hovedsak verdien på skipene.
Den gjennomsnittlige varigheten på charterkontraktene til MPC øker, noe som gir forutsigbarhet på inntektssiden.

Begge deler vil gi en betydelig positiv effekt mot aksjekurs.
Kbkristi
17.02.2021 kl 11:15 8887

Nei, Skytta. Mitt regneark er veldig likt det Helg11 kom med. Jeg har kun beregnet inntekter pr skip som de har gitt oss innsyn i via fleet employment list, og b/e oppgitt av selskapet.
Det er sikkert mange andre forhold å ta hensyn til også, men relasjonene måned for måned blir likt.
Skytta
17.02.2021 kl 11:39 8798

alles klar! og personlig så synes jeg regnestykket ditt (og Helg11) er edruelige og godt forankret i virkeligheten, videre så kommer det bonustriggere som kicker inn utover vinteren og våren ✔