MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2377658

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Nottet
22.09.2021 kl 09:11 3227

Container shipping
Container shipping is considerably less directly exposed to recent events in China than tanker and dry bulk shipping.
Containerized exports continue to be a success story for the Chinese economy. China’s export numbers for August surprised to the upside, rising 26% year on year despite escalating port congestion on the U.S. West Coast. Concerns that large-scale COVID lockdowns could cripple Chinese supply chains have at least temporarily abated. Container freight rates and ship charter rates remain at all-time highs.
Nevertheless, container shipping stocks — which, like dry bulk stocks, hit 52-week highs recently — were dragged down in Monday’s selloff.
Among the liner operators, shares of Zim (NYSE: ZIM) fell 9% and Matson (NYSE: MATX) 4%. Among the container-ship lessors, shares of Euroseas (NASDAQ: ESEA) — which recently leased out one of its ships for a record $200,000 per day — declined 8%, Global Ship Lease (NYSE: GSL) dropped 7%, and shares of Danaos (NYSE: DAC), Costamare (NYSE: CMRE) and Capital Product Partners (NYSE: CPLP) declined 6%.
Source: Freight Waves by Greg Miller https://www.freightwaves.com/news/shipping-stocks-hammered-as-china-fears-intensify

https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-stocks-hammered-as-china-fears-intensify/

Slettet bruker
22.09.2021 kl 09:06 3251

Jada, synkende etterspørsel for råvarer vil mest sannsynligvis dra ned tørrbulk som transporterer de råvarene til spotpriser. Skiller du mellom tørrbulk og feeder når du skriver, 'alt av shipping'?
I verste fall kan det tenkes at aksjonærer rister av seg andre shipping aksjer i frykt og generaliserer.
Helt til neste nærstående kvartalsrapportering blir meldt med fortsatt sykt bra inntjening på lange kontrakter. Da blir det nok mange som klør seg i hodet og må sette seg inn i forskjellen mellom supramax, capes og feedere og hvilken etterspørsel på hvilke varer de møter.

Vedrørende kraftige korreksjoner. Da vi traff bunnen i mars 2020, hadde jeg hele beholdningen min på NYSE. Kjøpte med begge hendene og fikk en vanvittig rekyl. Oslo kom seg opp også, men hvis du husker tilbake, var mest aktivitet rundt de nye grønne aksjer.
Etter en stund trakk jeg alt hjem til OSE og timet (unngikk) en kraftig korrigering i USA i okt '20. Da var det mange som gikk ut av U.S. markets fordi det fremdeles var mer vekst og rekyl å få i Norge og Europa, som ikke hadde gått like fort.

Likedan, observerer jeg at når vi får disse korrigeringer (for eks i okt og januar 2021), så faller ikke Oslo like mye relativ til USA. Det vi opplevde denne uken var at OBX sank til en RSI på 33. Det er ikke akkurat overkjøpt. Så vi kan korrigere ned, ja. Men fallet blir nok ikke like stort. Det har alltid irritert meg litt at når mediet skriver om store korreksjoner på vei, så ser de ikke og skiller lite mellom markedene.
At USA er høyt priset, det er jeg enig i...

Om så mpcc skulle korrigere ned til kr 10-15, ja, da får vi vanvittige kjøpspriser å akkumulere til. Og de som hadde høye inngangspriser kan snitte seg ned.
For de lange kontraktene står spikret datoen ut om så ratene daler og da har vi utbytter på flere akkumulerte aksjer.

Londonmannen
22.09.2021 kl 08:57 3301

At en korreksjon i aksjemarkedet skal påvirke ratenivået, det finner jeg vanskelig for å tro. At det kan komme en korreksjon i aksjemarkedet, er absolutt sannsynlig. Men den kan bli utløst uten at det innebærer et krakk i verdensøkonomien og handelsaktiviteten. En frykt for at noe slikt skal skje kan være nok til å påføre aksjemarkedet en korreksjon. Slik vi så i mars 2020.

Men ratenivået vil være en funksjon mellom tilbud og etterspørsel av tonnasje. Og PR må er det en betydelig ubalanse mellom tilgjengelig tonnasje og behovet i markedet. Mye av dette skyldes flaskehalser i logistikkjeden. Følgelig ligger mye tonnasje bundet opp i kø. Så når man får løst opp i denne floken, så vil balansen bedre seg. Men ut fra hva MPCC skriver i sin halvårsrapport i august 2021, så vil det fortsatt forbli en ubalanse mellom fraktbehovet og tilførsel av ny tonnasje utover i 2022. MPCC skriver følgende:

«Supply / Demand Balance
As the forecasted strong TEU demand will meet a moderate fleet growth in the coming years, an excess demand situation is expected. Demand growth is assumed to be 7.8% in 2021 for the total market, outperforming the expected supply growth of 4.4%. In 2022, the total container fleet is expected to grow only with 2.6%, compared to a strong 5% TEU demand growth. An even stronger excess demand is expected for vessels serving intra-regional trades. Demand growth on intra-regional trades is forecasted with 7.9% in 2021 and vessels smaller 5.2k TEU (which carry 93.4% of the intra-regional TEU tonnage) are expected to grow with only 1.9% in 2021. In 2022, the growth of vessels smaller 5.2k TEU is even expected to be negative with -0.3%, intra-regional trade demand by contrast is forecasted with as strong growth of 6.6%.»

Mye tyder derfor på MPCC bør kunne slutte sine skip utover i 2022 til særdeles gunstige rater.

Alle solemerker tilsier derfor at MPCC vil være en solid investering i flere år fremover.
Helg11
22.09.2021 kl 08:55 3331

Pareto i dag:
MPCC – According to brokers, MPC has fixed the 3,400 TEU ‘Stralsund’ (2014-built)
for 3.5 years at USD 40,000/day with CMA CGM. This is in line with our estimates
(USD 42k/day in 2022-23 and USD 38k/day in 2024) and will generate a total EBITDA
of north of USD ~40m (~70% of our quoted NAV-value on the vessel). This is exactly
the type of contract we want to see from MPC, stretching into 2025 and starting to
do some serious de-risking of 2024. Our TP of NOK 32 is based on cash flows
(dividends) in 2022-24 at current 3Y TC rates plus a conservative YE’24 value on the
fleet in line with the depressed 2015-19 average. BUY
Normalone
22.09.2021 kl 08:12 3630

En har ingen garantier for hva som vil skje fremover og i 2022 - alle får selv basert på tilgjengelig informasjon gjøre seg opp sin egen oppfatning. Det vi ser I dag er at køene ved de forskjellige havnene fortsetter å stige - det er lang leveringstid på mange varer, ratene har ikke vist tegn til å synke og flere snakker nå om at dette vil fortsette til 2023. Tallene en sitter på i dag viser også at etterspørselen etter varer øker mer enn det dagens tilgjengelige skip klarer å ta unna - og innenfor feeder er det relativt få nye skip som er bestilt.

På bakgrunn av ovennevnte anser jeg derfor sannsynligheten for at MPCC kommer til å få superkontrakter på alle skipene sine for å være stor - og med dagens utbytte politikk og inntjenning er det ganske smått utrolig at en I løpet av bare noen år vil få utbetalt utbytte som er høyere enn dagens kurs. Her kan en også se hen til kursmålene som er satt. Men alle får selv finne ut hva en vil gjøre😀
Kbkristi
22.09.2021 kl 08:12 3607

Vi her inne er ikke gode til å finne svar på "magefølelse-spørsmål.

Punkt 2 rettet seg ikke mot ditt spørsmål, men var link til en artikkel som kunne ha generell interesse, og som ble postet i samme slengen.
CatchTrader
22.09.2021 kl 07:49 3780

Hva behager. Har du snublet hardt ned trappen på morgen?
Jeg har _IKKE_ nevnt noe om at det foreligger informasjon om oppkjøp, og om det gjorde det så hadde jeg funnet informasjonen selv - og da hadde jeg naturligvis ikke postet “magefølelse”-spørsmålet mitt her.

Og, hva i villeste verden får deg til å tro at jeg baserer mitt spørsmål på “fallet i flere aksjer” - tror du jeg er født i går?

God bedring.
Helg11
22.09.2021 kl 07:48 3765

Fortsatt kaos i Los Angeles, hvor AS Serafina har ligget siden 25. aug. Ingen tegn på at kaoset roer seg med det første, siden rekken av skip på vei også er høy...
https://www.freightwaves.com/news/just-how-many-containers-of-cargo-are-stuck-off-californias-coast/
Kbkristi
22.09.2021 kl 07:04 3976

Vi har egentlig ikke fokusert så mye på kursen her inne, men avkastningen og driften av selskapet.
Mpc solgte Cordelia, 2824 TEU, et 18 år gammelt skip for $ 39 mill.
Songa kjøper nå et spiller nytt 1.800 TEU for 25 mill. med levering neste år.
Mye skjer i container, og ingenting tyder på at aktiviteten vil avta.
Om vaskemaskina di ryker til jul, så kjøper du ny, uansett hva som skjer med et eiendomselskap i Kina.
Traderne er tilbake, vi fikk 192 nye sjeler tilbake i går. Så de er nok mer fokusert på kursen time for time.
Struts
22.09.2021 kl 07:02 3978

Fra oppdatert VPS-logg (nå) går det bla frem at The Bank of NY Mellon i ytterligere to beholdninger kvitter seg med 3,420’ og 867’ aksjer, mens Marianne H. Blystad dumper alle aksjer i AKB, JJB og Agmably AS (resp. 725’, 535’ og 535’ aksjer), det samme gjør Songa Bulk Chartering (300’), mens Songa Capital selger 100’, begge de to siste som kjent kontrollert av A. Blystad.

På den annen side er J.P. Morgan Chase Bank opp 5,312' og World ex-US Small Cap Index Fund opp 1,036' og Vanguard European Stock Index pluss 650' aksjer.

PS. Se også oppdatering i går.
Redigert 22.09.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.09.2021 kl 06:50 4023

Songa gjør det jo bra med kjøp og salg:

Investoren og rederen i Oslo har solgt det 17 år gamle containerskipet «Barry», som er omdøpt til «Fesco Sofia», for 44 millioner dollar. Det er en gevinst på 30 millioner dollar etter at fartøyet var innom Blystad som snarest før det ble overtatt av den nye eieren.
Skipet var i Blystad-selskapet Songa Box' eie i ekstremt kort tid før det forsvant ut igjen.
Kjøpet ble avtalt med den tidligere eieren, Torvald Klaveness-gruppen, i sommer, og prisen skal da ha vært 13 millioner dollar.

Nybygg neste
Men Blystad er absolutt ikke ferdig med containerskip selv om Songa Container er overtatt av sin børsnoterte storebror MPC Container Ships og han har solgt «Barry».
Nå har rederen bestilt to nybygg i Kina med en kapasitet på 1.800 standard 20-fots containere (TEU) hver på Huanghai Shipbuilding. Første levering er avtalt i september/oktober neste år.
Skipene får navnene «Songa Jaguar» og «Songa Panther» og prisen skal ligge i størrelsesorden 25 millioner dollar, tilsvarende 215 millioner kroner, pr. fartøy.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/22/7740316/blystad-med-tidenes-containerskipssalg
Redigert 22.09.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Bikez
22.09.2021 kl 06:43 4020

Helt ulogisk kan det vel ikke være. Hvis etterspørselen i Kina synker vil det dra med seg alt innen råvare og shipping ned, men hvor mye er jo en annen sak. Men kan synkende etterspørsel i Kina og en kraftig korreksjon i aksjemarkedet forårsake at ratene vil synke betraktelig på forholdvis kort tid? Er vel ca. 9mnd til Mpcc har tegnet de resterende skipene på nye "super" kontrakter. Mye kan vel skje innen den tid som evt vil gjøre at inntjeningen blir betraktelig mye lavere som igjen vil gå utover utbyttene. Og de har sagt at inntil 75% skal brukes på utbytte. Hva om det kun blr feks. 25-50% i 2022 siden de ikke fikk tegnet super kontrakter på alle de resterende skipene og markedet plutselig ikke så like trygt ut. Mpcc falt tross alt 12% på en dag Obx falt 2%. Klar over at det er mye tradere, nervøse retailere, algoritmer osv. Men at mpcc vil få kraftig juling hvis aksjemarkedet skulle få en kraftig korreksjon, etterspørselen i Kina synker og ratene faller kraftig tilbake. Kan nok et nedsalg innen q3 være helt usannsynlig?. Kursen er tilbake til der vi var i sommer, og det kun på en dårlig nyhet. Innen alle de nye kontraktene er tegnet om ca 9mnd kan vel dette være noen av skjærene i sjøen på veien videre. Forstår at alle de som kjøpte seg inn på 2-10 kroner og sitter med et lavt snitt og en høy avkastning så langt er helt rolige. Sjansen for å tape penger er jo minimal, men for alle de andre som har kjøpt seg inn på alt fra 18-27kr og nå kanskje sitter med "tap" er mere nervøse for ferden videre. Det har jo hele tiden vært snakket om at 25 og nedover har vært både tilbud og røverkjøp. Men så langt ser det ut som kanskje 21-23 er en "riktig" kurs frem til mere er avklart i q3. Forumet her er ekstremt bra, jeg er takknemlig for alt som har blitt delt av informasjon. Men det blir sjeldent snakket om det negative. Jeg prøver som sagt å ikke være en pessimist, men er det helt urealistisk det jeg nevner.?
Kbkristi
22.09.2021 kl 06:11 4103

Det foreligger absolutt ingen informasjon om at oppkjøp er på gang, så det er bare visvas.

Her er kanskje en bedre forklaring på fallet i flere aksjer:
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/09/21/7740532/analytiker-mandagens-borsfall-var-drevet-av-algoritmer?internal_source=sistenytt
Struts
22.09.2021 kl 06:05 4099

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 3,488’ aksjer, og har med det 72.97% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Verdipapirfondet DNB SMB ned 857’ (3,052’ totalt), The Bank of NY Mellon minus 378’ (3,271’), Six Sis minus 300’ (1,516’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) ned 250’ (8,631’), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 240’ (1,335’), KLP Aksjenorge Indeks minus 150’ (2,129, Songa Capital II (A.Blystad) ned 100’ (1,350’) og Kommunal Landspensjonskasse ned 50’ (1,086’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: State Street Bank opp 2,658’ (5,946’ totalt), Morgan Stanley pluss 790’ (2,909’), The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 780’ og 85’ aksjer (til resp. 9,186’ og 2,135’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg + 198’ (5,663’) og Nordnet Livsforsikring + 58’ (4,704’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
CatchTrader
22.09.2021 kl 00:03 4350

At MPCC blir kjøpt opp.

Ser nå at du spør om det samme Normalone, da er vi to😉
Redigert 22.09.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Normalone
21.09.2021 kl 23:59 4321

Er spørsmålet om MPCC kan bli kjøpt opp - eller at MPCC kjøper opp andre?
CatchTrader
21.09.2021 kl 23:52 4325

Spørsmål til container-guru her (jeg kan ingenting, er bare en enkel trader) Kan det være et oppkjøp på gang?

Hvis spørsmålet er på vidda, da spør jeg for en venn
Normalone
21.09.2021 kl 23:23 4435

På FB er det også lenket til flere artikler om rekord summer for kjøp av eldre skip - og cointainer selskap som er på vei til å bli kjøpt opp.

Når en ser isolert på markedsprisen for skip i dag - sett også opp mot inntjenningen MPCC er tilnærmet garantert de neste 3 - 4 årene - vil ikke MPCC med en Mcap på under NOK 10 mrd værw en attraktiv oppkjøpskandidat?
Redigert 21.09.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
NetromK
21.09.2021 kl 23:18 4460

Harpex og NewContex er ikkje laga for 3-års kontrakter, og vert følgjeleg feil for tida når nær alle skip får så lange kontrakter. Til dømes er Harpex på 4250 TEU 91 000/døgn, medan skipa får 51 000/døgn 3år. Harpex 2500 og 2700 TEU 70 000 og 76 000 med faktiske kontrakter ca. 30 000-35 000. Altså ville reknearket verte heilt feil om ikkje helg11 la inn reduserte rater for lengre kontrakter. Spesielt aktuelt vert dette når ratene stig saktare for då tar ikkje ratene igjen estimata i samme grad som før. Det har òg vore beskjedent med nye superkontrakter i det siste til å dra opp snittet.
Ærligtalt
21.09.2021 kl 23:16 4450

Det du sier blir ulogisk...

Så snart de resterende avtalene er tegnet, vil EPS være bankers de neste 3 årene

Vi skal ha 75% utbytte

That simple :)
Normalone
21.09.2021 kl 23:12 4463

For min del er det faktisk så enkelt at dersom ratene vil holde seg til noe ut i 2022 - og selv om de vil gå ned til nivåene vi hadde sommeren i år (ratene har steget over 60 % bare de siste 3 månedene) i 2022 - vil faktisk inntjenning (overskuddet) t.o.m 2025 være langt langt høyere enn dagens MCAP når slutningene for 30 skipene I 2022 inngås. Med en utbytte politikk på 75 % av overskuddet vil jeg derfor bare i 2022 få utbetalt mellom 6-7 kr pr aksje i utbytte, og enda høyere i 2023, 2024 og mest sannsynlig i 2025. Hva som skjer etter 2025 vil med dagens kurs faktisk ha INGEN interesse - jeg vil de neste 3 årene uansett fått utbetalt et samlet utbytte som er mye høyere enn dagens kurs på kr 22 pr aksje.

Kort fortalt; jeg "driter" i om alle dere andre aksjonærer selger dere ut, og det på sikt blir lavere vekst i Kina (hvilket jeg tviler på vil skje med det første), fordi så lenge ratene ikke faller med mer enn 30-40 % til ut i 2022 vil jeg som følge av den langsikte inntjenningen selskapet er sikret til 2025 få et utbytte pr aksje som er betraktelig høyere enn dagens aksjekurs.
Redigert 21.09.2021 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
NetromK
21.09.2021 kl 22:38 4678

Sneik seg inn ein stygg feil som gjorde alle gjennomsnitta feil, den er no retta.
Viser minst like godt no kor lite forskjell det er for 1700-2700 TEU skip spesielt.
Gjennomsnittet er ganske likt, og 35 000 er topp for 3 års-kontrakt på alle 3 storleikar 1700-2500-2700.

Også interessant at eit 1050 TEU skip får 29 000 to år og eit 3400 TEU 31 000 tre år.
Slettet bruker
21.09.2021 kl 22:25 4756

Artikkel om Blystad i FA i morgen.....

Investoren og rederen i Oslo har solgt det 17 år gamle containerskipet «Barry», som er omdøpt til «Fesco Sofia», for 44 millioner dollar.....++
Bikez
21.09.2021 kl 21:52 4981

Nå skal jeg ikke prøve å være en skikkelig pessimist, men kursen kan vel raskt gå forbi støtte på 21.36 ish. Jeg forstår at rater og kontrakter som blir inngått nå er skyhøye. Men hvis veksten i Kina kommer til å falle som flere eksperter nå antyder vil vel dette gå utover MPCC som alle andre innen råvare/shipping. Hvis veksten i Kina går ned, vil vel ratene også gå ned? At FED i tillegg skal kutte ned på pengetrykkingen vil vel raskt forsterke evt. nedgang i markedet generelt? Aksjemarkedet er på all time high og veldig nervøst. Hvis det kommer en kraftig korreksjon i markedet nå som mpcc ligger så lavt i kurs vil det neppe bli pent. Og til slutt har vi 2 lock up'r som går ut i okt og november, og det før q3 blir presentert. Jeg sitter tungt lastet i mpcc og har troen på lang sikt. Men de neste 6 til 12mnd kan fort bli ganske røffe. Noen andre som deler tilsvarende synspunkter? Eller mener dere noe helt annet.?
PSI- Investor
21.09.2021 kl 21:31 5062

40% er ikke det veldig mye?
Hvis man f eks kan seile i ett år for 100, men i stedet velger å gi 40% for å seile i 3 år da får man totalt 180.
Det vil si at man da de to siste årene egentlig bare får 40 hvert av disse siste to årene.
Hvis man da har sett for seg at ratene skal rase med 60% ett år frem er det vel greit, men det er det vel ingen som tror?
Helg11
21.09.2021 kl 21:24 5084

Bra oversikt NetromK. Jeg har lekt meg litt med rabatten på ConTex (33-50%), og er foreløpig landet på 40%. Men er enig i at vi nok må differensiere rabatten ut fra størrelse, hvis ikke dette endrer seg fremover. Det er jo forunderlig hvis linere vil betale like mye for 1700 vs 3500 TEU? Er jo forsåvidt veldig positivt for de mindre skipene våre fremover.
Lyr
21.09.2021 kl 20:18 5365

Tilbake fra jakt ser jeg at aksjen er tilbake på blokksalgsprisen. Har vi kanskje samme storselger som sist? Eller er det MPC Capital som trenger cash?
NetromK
21.09.2021 kl 20:08 5409

Vert vanskeleg å legge inn lik rabatt på rater no då ratene sprikar meir for NewContex og Harpex enn for skipa av ulik storleik.
Spesielt skip i storleik 1700-2700 TEU får nær identiske rater i området 25-35 000.

Har sett gjennom seasures for august og september, til og med 17.09.21.
Her er kun 3-årskontrakter utanom for 1100 TEU der ein ser både 2 og 3 år pga. litt få på 3.

TEU - slutningar - snittrate - høgaste - låagste
4250 - 4 snitt 48 700 høg 51 000 låg 43 000
3500 - 3 snitt 37 000 høg 35 000 låg 30 000
2700 - 4 snitt 32 250 høg 35 000 låg 30 000
2500 - 3 snitt 31 700 høg 35 000 låg 27 000
1700- 10 snitt 29 800 høg 35 000 låg 24 500
1100 - 6 snitt 23 250 høg 29 000 låg 20 000

edit 22:30 - ordna stygg formelfeil, gjenomsnittstala er no endra.
Redigert 21.09.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
21.09.2021 kl 19:46 5513

Nå ble ratene på 1700 feil... der står de fleste på 24k nå mens slutninger nå er på 30-34k.
Maduro
21.09.2021 kl 18:15 5840

Sett Stralsund på VIE, 3 år 6 mnd til 40 000 USD til CMA.

Går fra 10,5 USD til 40 USD, 10,8 MUSD i ekstra CF pr år!
Redigert 21.09.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Normalone
21.09.2021 kl 17:02 6125

Viser bare at det medfører en risiko ved å investere i aksjer - at det alltid vil være humper på veien og det ikke finnes en egen matematisk formel en kan bruke for å bestemme eksakt når en aksje vil stige/synke - men min erfaring er at resultater/det fundamentale vinner til slutt.

Mange opplever helt sikkert frustrasjon når kursen faller og lar utålmodigheten "vinne" - og det er nettopp når det stormer at det er ekstra viktig å ta en ekstra utsjekk og finne ut om "planen" fortsatt er intakt. Dagens siste slutning er første kontrakt som gjelder til 2025 - og vi har i dag flere skip på nye slutninger sml med sommeren 2021. Som en skrev tidligere er 19 skip på kontrakter ut 2023 - det skal inngås 5 nye slutninger i 2021 og over 30 i 2022. Dersom v får de nest 35 skipene inn på nye slutninger som er i nærheten av dagens rater, vil MPCC være en pengemaskin til langt ut i 2025/26. Som nevnt - bare dagens ene kontrakt gir et OVERSKUDD på nesten 400 mill - og vi kan påregne overskudd i Q3 på 500 mill.

Det fundamentale og informasjonen vi i dag sitter på, gjør meg trygg på at kursmålene som er stilt vil oppnås i løpet av en periode på 6-12 måneder - og MPCC er ihvertfall en mye mer attraktivt investeringsobjekt i dag på kr 21.90 enn forrige uke😀
Redigert 21.09.2021 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Helg11
21.09.2021 kl 16:47 6207

Da er Stralsund lagt inn som rykte. Første skip med kontrakt til 2025, så sånn sett en merkedag og en knagg som analytikere kan legge merke til som tenker at dette er forbigående...

Har ellers skrudd opp rabatten mot ConTex til 40% (fra 33%), gir rabatt for lange avtaler.
Slettet bruker
21.09.2021 kl 16:34 6291


Vil henlede oppmerksomheten litt mot Hammers chart, se øverst, fra 13. april i år. Kursen gikk til kr. 28,00 (synes ikke på chartet) men falt tilbake til kr. 18,50, så gikk kursen opp til kr. 25-26 før aksjekursen snudde ned til dagens nivå litt under kr. 22,00. Støttenivået i Hammers chart er på kr. 21,36.

Nå vet jeg ikke om dette chartet endrer seg over tid, men hvis vi forutsetter at chartet er intakt, vil neste motstandsnivå være på kr. 32,60.

Det er opp 52 %.

Og bare halvparten av hva regnskapet viser som en akseptabel kurs ved en PE på 7.

Med dette som grunnlag er det godt å vite at det høyst ssannsynlig vil komme bedre tider.

At noen har shortet på kr. 27, er helt greit. Vi har alle våre egne scenarier. Jeg støtter han som ville ha minst mulig stress og sitter med sine aksjer. Det gjør jeg også, sterk i troen (og faktaene) om at selskapet vil gå så bra med lange kontrakter at det bare må gå oppover for kursen.

Hammers: Er det en bitte liten mulighet for at du legger ut et nytt chart, denne gangen med bevegelsene også fra april i år til dagen i dag???
Eller er det unødvendig, fordi man bare kan benytte ditt chart fra april??
Slettet bruker
21.09.2021 kl 16:31 6289

Xtrainvestor.com: Containerbull

CONTAINERSHIPPING: Deutsche Bank øker sine inntjeningsestimater og skriver i en rapport «“We are moving to the view that earnings will peak in 2022. We feel that there is a material positive surprise to 2022 and 2023 forecasts that is yet to be factored into consensus forecasts. What has become apparent to us is that not only do we now see container demand being stronger for a longer period of time, but the supply chain issues and port congestion issues are deteriorating and not improving. Given the high amount of port congestion and lingering nature of COVID-19, we think that these issues will not be quickly resolved.”
LPGfan
21.09.2021 kl 16:26 6285

Selv om alle svarene en trenger er lett tilgjengelig, så er det ett høyt antall aksjer som selges . Man kan si mye om god nåværende og enda bedre fremtidig inntjening, men markedet vil ikke høre på noe av det 😆
Slettet bruker
21.09.2021 kl 16:20 6316


Takk, Normalone, det var viktig informasjon! Helt fantastisk, spør du meg!
NetromK
21.09.2021 kl 15:51 4249

Ser ikkje heilt at eg har gløymt det, men ok.
Rate er heilt på høgde med det andre skip på same storleik nyleg har inngått av kontrakter, og lengde det same.
MPCC sjølv ansåg dette som 1 av 3 skip som kunne få 4-5 års kontrakt, så der var litt å gå på.
At skipet går frå 10 500 til 40 000 per døgn er på si side spinnvilt, og førre sumar ville ingen satt pengane på at slike summar skulle verte realiteten.

Men samanlikna med rekneark vil den trekke beløp litt ned naturlegvis når rate er 14 000$/døgn under estimert, dette er berre fakta/info.

No har forresten 16/74 skip kontrakt ut heile 2023.
Redigert 21.09.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2021 kl 15:41 4304

Enig. Hadde Frontline/tank fått kontrakter på 3-5x break even i 3-4 år - hadde markedet og meglerhusene gått fullstendig bananas. Så det er berre å ha tolmodighet, utbyttene veit me kommer og kursen vil følge etter. KJØP & HOLD.
Redigert 21.09.2021 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Normalone
21.09.2021 kl 15:33 4346

Nå må en huske på at denne kontrakten er på over 3.5 år - og bare denne kontrakten alene gir et overskudd på på nesten 400 mill!! På ett (1) skip!
Redigert 21.09.2021 kl 15:34 Du må logge inn for å svare