MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2346525

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2020 kl 15:12 7860

Kbkristi - så ikke ditt svar før jeg skrev mitt... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2020 kl 15:29 7822


Takk for svar! Ja, så selvom full effekt ikke skulle nås før i 2. kvartal, så synes aksjekursen å forholde seg til betydelig høyere rater fremover. Og det er slik børsen fungerer: Den ligger vanligvis cirka seks måneder foran hendelser i tid.

Er man tålmodig og holder seg strengt til forventningene, så kan man sitte på aksjene minimum ut 3. kvartal 2021. Da bør kursen ha økt til et sted mellom kr. 8 og 16. Det blir 100-220% økning på snaut ett år......
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
03.12.2020 kl 17:34 7704

Aksjen har øktt77% siste mnd og 86% siste 3,naturlig å trekke pusten før videre gain,Krakkelakken har en jobb å gjøre her👍🍻😁
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
03.12.2020 kl 18:34 7625

Krakkelakken sitter fullastet.
Oppgangen vil komme. Naturlig med en pust i bakken etter 100% oppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
03.12.2020 kl 18:56 7628

En dag eller to igjen. Selger viste jo korta i sluttauksjonen. Jeg skulle gjerne hatt endel av dem, men sitter litt stuck i Nio. Håper de kan stige i kveld, så jeg har mer krutt i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2020 kl 21:28 7507

Skipsverdier og rater opp opp opp!
Tidsspørsmål før aksjen stiger, og etter min ringe mening en aksje som vil få en kraftig reprising:)
Ser at sektoren er anbefalt i finansavisen nå i kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.12.2020 kl 06:22 7380

God morgen, nok en vakker dag i container.
TCI opp 2,17% til 1263,91.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.12.2020 kl 08:32 7252

Et tips til dere som lurer på å øke beholdningen i Mpcc.
i vel en uke har vi nydt godt av at en selger har pøst ut aksjer til rundt 5 kroner. Det har satt en effektiv stopper for maskinhandel.
Straks vedkommende er ferdig med sitt salg, vil maskinhandelen gjenopptas, og det betyr at kursen økes straks du legger inn selv små ordrer.
Og selvfølgelig motsatt på negative dager. Det vil jo føre ekstra liv til aksjen, som er moro for tradere, men surt om du bare skal øke beholdningen.
Maskinhandel gjør din handel unødvendig dyr.
https://kapital.no/investor/investornytt/2020/12/03/7591854/det-skjulte-milliardtapet
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.12.2020 kl 09:53 7234

Alle vi her inne vet jo at vi ligger på 10 yrs high.

https://www.hellenicshippingnews.com/container-rates-from-asia-to-europe-climb-to-10-year-high/
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2020 kl 10:09 7255

Mangel på bevegelse i aksjen begynner å bli smått frustrerende. Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet, for opp skal den🧐
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.12.2020 kl 10:29 7300

Vær du trygg. Den kan komme fortere enn du aner. Selv sliter jeg med lysten til å geare porteføljen :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
04.12.2020 kl 17:04 7093

Da tror jeg den klamme 5kr hånden som har lagt over oss den siste uken er ferdig med sitt oppdrag.
Fra mandag så vil raketten ta av mot stjernene.
6kr er første mål.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.12.2020 kl 18:21 7077

Ja, det tror jeg også. Han hadde 2 mill i sluttauksjonen i går, og ettermiddag var det 500.000. Og de ble spist, og enda var det 300.000 sultne som ikke fikk :)
Femmern hadde vel bare 10 mill aksjer da stakkar, så når han kjøpte dem til 1 krone, så var det vel fristene å selge med førti i fortjeneste. Vi får vel selge når vi kommer til 30 kroner til jul neste år, Krakkelakken :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
04.12.2020 kl 19:22 7020

Jeg håper du får rett.
Skal si meg godt fornøyd om man får halvparten .
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.12.2020 kl 20:13 6975

30 før neste jul er nok en drøm. 15, derimot mener jeg bestemt vi har allerede ved end Q3. Det virker som om selskapet prioriterer lange kontrakter med grei fortjeneste, og da kan Mpcc bli en aksje å nyte utbytte av. Det er vanskelig å finne en god og sikker plassering på sparepengene.
Nå har ikke jeg vært så lenge i container, men det er vel likedan her som ellers i shipping. Når ratene er gode, så går rederne mann av huse og bestiller så mye tonnasje at de er sikker på å drepe de gode rater. Så man får holde et øye med ordreboken :)
Jeg er ihvertfall glad Mpcc ikke driver med bulk. Et capesize skip har en breakeven på $ 13.000. Januar-ratene viser nå $ 9.800 og Q1-21 viser $ 8.600.
Da har vi det fint med container. Breakeven på $ 8.000 og rater på rundt $ 17-18.000.
Med verdens største handelsavtale, kan nok container bli gull i mange år framover.
Så får vi også takke Femmern, som ga oss anledning og tid til å fylle opp med Mpcc aksjer til en kurs vi kan glise av neste år.
God helg, alle med-redere :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Sandeveien
04.12.2020 kl 20:24 6998

Morro det her. Har en god peng i MPCC og har også kapital liggendes til å spytte inn når kursen bryter gjennom 5,10-5,20. Tørr ikke å spytte inn alt på 5 når det er mye annet moro å kjøpe der ute (i tilfelle femmern enda ikke er ferdig på en stund) men skal prøve å fylle på når kursen bryter gjennom som sagt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
05.12.2020 kl 12:05 6796

Hei. Hvordan har dere info om hvem det er som selger? Og at han nå synes å være ferdig med å selge seg ned? Ny i gamet, så mye jeg ikke kan noe om :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
05.12.2020 kl 12:11 6835

Burde vi hatt noen slike MPCC generere klare til å feire i, når aksjen virkelig skyter fart rundt juletider?

https://splash247.com/msc-launches-christmas-competition-and-unveils-festive-knitwear/
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.12.2020 kl 13:06 6806

Vil du tape penger de neste 6 mnd, er svaret enkelt:
Gogl: Breakeven $ 13.000 Rater 8.900
Mpcc: Breakeven $ 8.000 Rater $ 16.000

Ratene er høyere i Mpcc da, skrivefeil :) $ 18.000
For å utdype nærmere,:
Gogl har 66 skip og er verdsatt til 5,245 milliarder.
Mpcc har 65 skip og er verdsatt til 1.949 milliarder.

Dette kan bli helgens Quis.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.12.2020 kl 13:40 6807

Hvor lang tid tar det å nå kr 15?
Tusen takk Femmern :)
Men for all del, hold dette mellom oss, del kun med venner :)
Meglerhusa finner ut det samme om en måneds tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
AlanS
05.12.2020 kl 14:10 6807

Q3 Total liabilities
Gogl USD1.374 billion
MPCC USD .3 billion
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.12.2020 kl 14:48 6819

Non-current Liabilities $ 271,743,000
Det skulle bli ca 0,3 billioner :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 06:25 6378

Endelig mandag:)
TCI +1,42 % til 1281,81.
Da har Tci steget 17,34% siden 16.11.20.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 06:31 6481

China’s weekly export container shipping index rises
in International Shipping News 07/12/2020

China’s index of export container transport registered growth in the past week ending Friday, according to the Shanghai Shipping Exchange.
The average China Containerized Freight Index (CCFI) stood at 1,323.83, up 10.4 percent from a week earlier, according to the exchange.
The sub-reading for the Southeast Asia service led the growth with a week-on-week rise of 21.6 percent, followed by readings for the Persian Gulf/Red Sea service and the Europe service, which both went up 16.2 percent from the previous week.
The CCFI tracks spot and contractual freight rates from Chinese container ports for 12 shipping routes across the globe, based on data from 22 international carriers.
The index was set at 1,000 on Jan. 1, 1998.
Source: Xinhua
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 06:40 6536

Europe and Mediterranean routes: The loading rate of the most voyages remained fully loaded, and strong transportation demand promoted the tight space continuously. The freight rate continued to rise after rising sharply at the beginning of this month. This week, freight index in the route from Ningbo-Europe quotes 1971.3 points, increasing 5.2% from one week ago. Freight indices in the routes from Ningbo to East Mediterranean and West Mediterranean quote 1538.8 points and 1964.0 points, growing by 5.8% and rising by 7.1% against last week respectively.

Noen fine grafer også her:
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2020-11.28-12.4.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 07:47 6487

Asia – Europe spot rates up 200% year-on-year
Sam Chambers Sam ChambersDecember 4, 20200 1,674 1 minute read
CMA CGM
Fridays, 4pm China time, are ringing in records for container shipping week in, week out.

The weekly publishing of the spot rates from the Shanghai Containerized Freight Index has seen prices for moving boxes across the seven seas leap in recent months.

Today’s latest figures show further price escalations on the Asia – Europe tradelane. Spot rates to North Europe were up 13.5% to $2,374 per teu and by 7.4% to $2,384 to the Mediterranean. Remarkably, year-on-year rates to North Europe are up 196.8% and by 209.2% to the Mediterranean.

Rates to the transpacific stayed steadily in record territory this week. Year-on-year rates to the US west coast are up 161.6% and to the east coast by 78.2%. Similarly intra-Asia this week was steady, however taken from a year-on-year perspective, rates around Southeast Asia are up by a sensational 390.5%.

While these are headline grabbing numbers, it is important to bear in mind that between 65% and 75% of all cargoes – dependent on tradelane – are moved on a contract basis, not via the spot market.

Nevertheless, as contract volumes run dry – as many are in this unexpected period of unbridled consumer demand – the balance tends to go to the spot market. The strong bull run will also play into liners’ hands when contract negotiations restart next year.

“One month away from the Asia-Europe new contract season the lines are going into this on the back of record spot rates and the real impact might then come next year with far higher contract rates,” commented Andy Lane from Singapore’s CTI Consultancy.

https://splash247.com/asia-europe-spot-rates-up-200-year-on-year/
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2020 kl 08:55 6466

God formiddag, og takk for nye flotte oppdateringer Kbkristi!

Den siste synes jeg var spesielt interessant, og særlig de tre siste avsnittene. 65-75% av all frakt er på kontrakt, og vi er på vei inn i ny "kontraktsesong" (som du vel har påpekt flere ganger). Vi har med andre ord antagelig ennå mye å glede oss til: "and the real impact might then come next year with far higher contract rates,..."
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
07.12.2020 kl 10:33 6433

Foreløpig oppgang på MPCC i dag. Starter klatringen nå? Med dagens kurs er vel denne fortsatt en doblingskandidat?
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2020 kl 13:11 6289


Fin artikkel du serverer her, Kbkristi!

Ved bruk av Google Translate til en norsk versjon får vi en litt mer forståelig tekst enn den noe kronglete engelske, av i sær de to siste avsnittene som er meget interessante. Det er for såvidt ikke noe nytt i dette, men stadfester likevel det vi har tenkt og trodd før. MPCC går i null ved $ 8.000, og ved $ 18.000 får vi altså et overskudd på $10.000........

"Likevel, når kontraktvolumene er tørre - som mange er i denne uventede perioden med uhemmet etterspørsel fra forbrukerne - har balansen en tendens til å gå til spotmarkedet. Det sterke okseløpet vil også spille inn i linjene når kontraktsforhandlingene starter på nytt neste år.

"En måned unna den nye kontraktssesongen Asia-Europa, går linjene inn i dette på baksiden av rekordhøye priser, og den virkelige effekten kan da komme neste år med langt høyere kontraktsrater," kommenterte Andy Lane fra Singapores CTI Consultancy."

___________________________

Det er en her på HO som spurte om ikke aksjen er en doblingskandidat? Jeg har skrevet siden kr. 2,70 at kursen kan gå til kr. 8,70. Samtidig ligger det i kortene at kursen kan gå til kr. 16,50 i følge teknisk analyse, etter en del motstand rundt kr.8,70. Så her er alle muligheter åpne.

Dobling? Definitivt etter teknisk analyse, men også fordi sesongen i 2021 synes usigelig lovende!

Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 13:54 6269

Det jeg ser som er svært lovende, er at dette ikke ser ut som det er et blaff, som er slutt før neste kaffekopp.
Korona kan gå mot en nedgang etter vaksiner kommer på markedet.
Verdens største handelsavtale er inngått mellom stormakter i Østen.
Det er stor mangel på containere og skip. Det vil ta tid å bygge, og i mellomtiden vil ratene holde seg høye.
Og ikke minst, Mpcc er lavt priset. Mye rart skal skje, om ikke vi har noen fine måneder, kanskje år, foran oss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
jess23
07.12.2020 kl 14:18 6315

Det ligger info på Xtrainvestor om at MPC har kjøpt to stk. 3.600 TEU skip. Dette ifølge Vesselsvalue, men er ikke bekreftet. Håper det blir en realitet da dette virker som en meget god investering i dagens/fremtidens marked. Med et par gode kontrakter er de i realiteten nedbetalt på 2 år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 15:02 6277

Chinese container manufacturers have already extended the normal working hours from eight hours to 11 hours, and started making 300,000 twenty-foot equivalent units every month since September.

https://www.hellenicshippingnews.com/china-to-ease-shortage-of-containers/
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
07.12.2020 kl 15:43 6273

Er det kun det som står ?
Finansieres de av emisjonspengene ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
jess23
07.12.2020 kl 16:33 6230

Infoen er orginalt ifra Vesselsvalue, "According to VesselsValue, MPC Container Ships has acquired two 3.6TEU panamaxes (‘Nordspring’ and ‘Norwdwinter’) built at STX in ‘07/’08 for USD 22m en-bloc"
Hvis dette skulle bli en realitet vil vi få mere informasjon fra MPC også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2020 kl 16:37 6287

Klart at det er en realitet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 16:41 6319

Dette vil jo bli de største skipene i flåten til Mpcc, og er meget godt betalt i dagens marked.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
07.12.2020 kl 16:45 6468

Slettet bruker skrev Klart at det er en realitet.
Bør i tilfelle børsmeldes
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
jess23
07.12.2020 kl 16:50 6502

Ja det blir helt sikkert børsmeldt. Men det er vel normal prosedyre å vente til alt rundt kjøpet er i boks.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
07.12.2020 kl 20:09 6299

3500teu skipene går nå på døgnrater på 20000$
Kbkristin. Det gjør vel enda mer vei i vellinga med 2 slike skip i flåten
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare