MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Operational update 04-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3323166/210412-mpcc---container-market-operational-update.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 16.04.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Formel 1
11.12.2020 kl 13:32 6285

Her må jeg henge meg på og takke for god info om selskapet!
Ser ut som jeg fant en aksje jeg kan sitte i god stund👏👏👏
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

god tid å komme inn, ellers er det sent🤔
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Du er heldig. Bussen har stått lenge på perrongen.
Har hatt trøbbel med giret. Er snart klar for avgang📈
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Nå er det lagt en sperre på 5.30 ser det ut som! Skikkelig frustrerende at kursen ikke kan få styres fritt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

ligger sperre begge veier på 5,18 og 5,34 ja. Lett å tenke at det er shortposisjoner som skal dekkes, men kan jo også være andre motivasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Ganske sikker på at det er samme kandidat som hadde en sperre rundt 5,0 i flere uker. Mistet grepet der men ser ut å ha tatt tilbake komandoen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 14:56 6088

Ikke bli for ivrige nå. Da blir dere bare fristet til å selge.
Denne må dere beholde til ihvertfall Q3-21 er lagt fram.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Argus
11.12.2020 kl 14:57 6078


Jeg er enig i at dette forumet har vært behagelig å forholde seg til. Særlig setter jeg også pris på Kbkristis beregninger, rateoppdateringer o.l. Fortsett slik!
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
mimer
11.12.2020 kl 14:59 6102

Ja uvanlig bra rundt MPCC her på FA forumet. Mye rot og tull i tråder for mange andre selskaper. Så man ser det er viktig hvem som engasjerer seg i hva. Bra å slippe surpomper og grinebitere, det gir ingen verdi for andre liksom...

Ser for meg å sitte en stund i denne og prøve å få med forhåpentlig videre oppgang i markedet og MPCC, virker som en perfekt "value case" for min del, som ikke driver med day trading :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Dado83
11.12.2020 kl 16:06 6001

Bare vi slipper Longe her så er det bra, men har mine mistanker at han kommer snart.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 16:28 5968

Han ble vasket ut på kr 4. Da mente han kursen skulle stupe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
centrino
11.12.2020 kl 17:03 5901

Enig, blir delt mye bra her på denne tråden.
Deilig å få slippe all den skittkastinga.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 17:58 5838

Det er mange kloke hoder her inne. 100 speidere finner ut mye mer enn en enkelt speider alene. Og er man helt på viddene, så kan sikkert noen korrigere.
Det blir en vinn vinn situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
mimer
11.12.2020 kl 18:07 5871

Jess, og vil anbefale folk å følge med på MPCC på Xtrainvestor også, mange god oppdatert informasjon og betraktninger der også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 18:46 5828

Maersk and ONE have to decline bookings in Asia due to overheated market.

Flere kunder enn hva man kan takle. Grei aksje å være inne i :)
https://shippingwatch.com/carriers/Container/article12623109.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Newsletter&utm_content=2020-12-11&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_com
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

🤔🤔🤔10kr til jul🤔
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Mor84
11.12.2020 kl 19:38 5767

Har tatt noen lodd her, men kjenner den ikke så godt.
Mange gode innlegg 😀
Noen som kan gi litt kort info om fallet den har hatt de siste årene. 🤗
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 21:00 5644

Enkelt forklart så var det vel handelskrig som falt sammen med overkontrahering og dolket med Korona.
Og på konkursens rand måtte de selge ca 390 mill aksjer for kr 1.
Akkurat da snudde markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
jokke
11.12.2020 kl 21:11 5612

Container selskaper avviser jobboppdrag i Asia nå før jul på grunn av mangel på båter 😂😁😂🤣
CMA CGM er ikke alene om å måtte avvise containertransport i Asia. Danske Mærsk og ONE har også måttet innføre begrensninger på fartøystilgang før nyttår, opplyser selskapene til ShippingWatch. Speditøren DHL kaller situasjonen "veldig stram".
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 21:12 5606

Da markedet var på bunn, var det ikke snakk om at det måtte settes et minimum for rater. Men nå når markedet endelig har snudd, mener Kina at det må settes et maksimum.
Nå skal rederne endelig få igjen, så hold på de loddene Mor84, ihvertfall 9 måneder. Da blir det ekstra fine julegaver til barnebarna neste år
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
jokke
11.12.2020 kl 21:16 5664

Jo, om bare femmeren er ferdig nå. Pen oppgang i dag 👌🏼🎶
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Noe sier meg at vi snart får en ny analyse fra Sparebank1 markets.

https://twitter.com/pringholm/status/1337674707160735747?s=21



Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
MD12
12.12.2020 kl 10:37 5353

Var inne på Xtrainvestor. Har de et forum slik som her? Kunne bare se "chatten". Ikke oppdelt i ulike tema/tickere. Rotete opplegg var førsteinntrykket.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
jess23
12.12.2020 kl 11:42 5280

Enig i at førsteinntrykket på Xtrainvestor virker knotete. Men det fungerer ganske bra. Og selvfølgelig har de egne tråder for tickere. Her kan man legge de tickere man ønsker å følge som favoritter og da ser man hele tiden om det har kommet nye innlegg i dem. Dette uten å refreshe siden. En del aksjer der er lite omtalt og for dem er dette forumet bedre, men også motsatt for en del aksjer. Greit å kunne følge med på begge forum synes jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Ørjan_T skrev Analysesjef?
Analysesjef i Sparebank1 markeds.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
mimer
12.12.2020 kl 17:38 5066

Hvis man ikke er logget inn der, så stemmer det nok at man i utgangspunktet bare ser trading chatten.
Men du kan søke på f.eks. MPCC og finne MPCC kanalen. Og er man innlogget blir det veldig ryddig med aktive og / eller favoritt kanaler i menyen til venstre.

Direkte link til MPCC:
https://chat.xtrainvestor.com/channel/mpcc
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Ørjan_T
12.12.2020 kl 20:22 4901

Ok. Takk👍
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Nå er mandagen rett rundt hjørnet. Blir artig å se utviklingen på denne frem til Q1. Etter noen uker opp og ned rundt 5 så tror jeg denne skyter fart opp til 6,5 før uken er ferdig. Ser denne blir skrivet mer og mer om i media også.
Sitte 1 år i denne kan være lønnsomt 🏆
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 07:16 4039

Uken begynner bra.
TCI opp 2,44% til 1323,29.
Ærlig talt, vi kan vel ikke forvente at den bare stiger????
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 07:24 4046

II. Tianjin Container Freight Index (TCI)
In Week 49, 2020 (Nov.30 to Dec.4), the trend of Tianjin Container Freight Index (TCI) is as follows:

In Week 49, the TCI increased significantly.
From Nov.30 to Dec.1 (Mon. to Tue.), the freight rates in European route, Mediterranean route, South American West route, South American East route, South African route, West African route and East African route increased strongly. The freight rate in Central and South American route increased steadily. The freight rate in American route kept steady. The TCI increased by 75 points, with an increase of 6.41% on two release days. Afterwards, the freight rates in European route, Mediterranean route, South American route, West African route and East African route increased in a narrow range, and the freight rate in South African route decreased steadily. The freight rate in American route continued to keep steady. The TCI continued to increase, with an increase of 2.33% from Dec.2 to Dec.4 (Wed. to Fri.).
Finally, the TCI closed at 1263.91 points, with a cumulative increase of 103.14 points (8.89%) from Nov.27 (the last release day of Week 48).
The TCI index value and several ups and downs on a day-on-day basis are as follows:

European/Mediterranean route Freight rates increased rapidly. There was a steady stream of imported demand for local medical lamps, protective devices, disinfectants and other anti-epidemic materials. At the same time, our country’s epidemic prevention and control measures and effects were better than those of foreign countries, which caused some orders to be transferred from other countries to the domestic market. It led to explosive growth in exports of products such as electricity, textiles and clothing, and electrical equipment, which further increased market transportation demand. The market freight rate increased sharply this week and was approaching a 10-year high. The freight indices in European route, Mediterranean East route and Mediterranean West route closed at 934.99 points, 852.65 points and 1047.73 points, with the increase of 22.11%, 14.91% and 12.00% on a week-on-week basis.
American route Although the current transportation demand was still high, recently the Federal Maritime Commission (FMC) launched investigation about the demurrage and empty container shortage problem and the strong supervision model such as freight data submission, etc., which continued to play a role. This week the market ship owners maintained a wait-and-see attitude. The freight rate remained stable throughout the week. The index values of American West Coast route and American East Coast route closed at 1265.10 points and 1098.17 points, keeping flat on a week-on-week basis.
South American route The increase in freight rates was unstoppable. In recent months, the import volume of goods by local traders increased on a large scale, and a series of problems such as shortage of loading and unloading equipment at local terminals, congestion in ports, and difficulties in returning empty containers caused by the epidemic undoubtedly increased the transportation cost of the individual container, and freight rates were promoted and set records continuously. This week the market freight rate continued to rise. The freight indices in South American West route, South American East route and Central and South American route closed at 1890.99 points, 2181.56 points and 1641.23 points, with the increase of 8.48%, 13.82% and 5.39% in the week.
African route Freight rates increased sharply. Local imports of medical supplies, food, household electronic products, and infrastructure materials increased, and transportation demand further increased. This week the index value of South African route closed at 2148.02 points, with an increase of 6.22% on a week-on-week basis. The index value of West African route closed at 2424.68 points, up 10.20% on a week-on-week basis. The East African route market was affected by the turbulence in the major countries. Shipping companies levied war surcharges. The freight rate rose significantly. The index value closed at 1783.75 points, with a cumulative increase of 14.74%.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare

Den lå på null for noen dager siden.
Holder i massevis! 😉
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 07:51 4211

Roughly 60% of global goods move by container, and according to United Nations trade data there are close to 180 million containers worldwide.

https://www.hellenicshippingnews.com/boxed-out-chinas-exports-pinched-by-global-run-on-shipping-containers/
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 07:54 4185

Jo Kbkristi vi kan jo det, forvente at den bare stiger ;-) ettersom de store Container selskaper avviser jobboppdrag i Asia nå før nyttår på grunn av mangel på båter.
CMA CGM er ikke alene om å måtte avvise containertransport i Asia. Danske Mærsk og ONE har også måttet innføre begrensninger på fartøystilgang før nyttår, opplyser selskapene til ShippingWatch. Speditøren DHL kaller situasjonen "veldig stram". Nå mangler vi bare at det vises i kursutviklingen også. Det er ikke urimelig å se 8 pluss før nytt år....

PS vi blir aldri lei av utregningene dine på utbytter så ikke vær redd for å ta dem frem i ny og ne da det er mange nye som svipper innom trådene.

Vi krysser fingrene på at det fortsetter med børsoppgang denne uken også......
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare

Takk for all info!

En av alle de tingene jeg ikke skjønner helt er hva mangel på containere gjør med hva man faktisk oppnår av inntekt på et oppdrag.
Så langt jeg skjønner så er fraktratene i denne bransjen basert på en pris pr container man har med seg?
Så hvis man ikke klarer å fylle opp skipet pga manglende containere så kan det være at man ikke tjener så mye mer egentlig selv om raten er opp?
Altså fordi man må seile uten fullt skip?
Kan dette være en grunn til at noen absolutt vil ut?
Eller er denne problemstillingen bare nok en missforståelse fra min side?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 09:09 4098

Både USA og Kina beskylder hverandre for å ta for mye av retur containeren og kjemper om å få returen fra Europa og andre steder med overvekt av import. Asia er blitt mer restriktiv når det gjelder å få søppel i retur fra rike land. Containere er det der ute og de fleste blir returnert men ikke fort nok så derfor produserer landene konteinere sjøl nå.... Fantastisk åpning i dag 😊🎶😍✌️👍👌
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare