MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2418926

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
jokke
11.12.2020 kl 21:11 9489

Container selskaper avviser jobboppdrag i Asia nå før jul på grunn av mangel på båter 😂😁😂🤣
CMA CGM er ikke alene om å måtte avvise containertransport i Asia. Danske Mærsk og ONE har også måttet innføre begrensninger på fartøystilgang før nyttår, opplyser selskapene til ShippingWatch. Speditøren DHL kaller situasjonen "veldig stram".
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.12.2020 kl 21:12 9482

Da markedet var på bunn, var det ikke snakk om at det måtte settes et minimum for rater. Men nå når markedet endelig har snudd, mener Kina at det må settes et maksimum.
Nå skal rederne endelig få igjen, så hold på de loddene Mor84, ihvertfall 9 måneder. Da blir det ekstra fine julegaver til barnebarna neste år
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
jokke
11.12.2020 kl 21:16 9571

Jo, om bare femmeren er ferdig nå. Pen oppgang i dag 👌🏼🎶
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
12.12.2020 kl 10:05 9326

Noe sier meg at vi snart får en ny analyse fra Sparebank1 markets.

https://twitter.com/pringholm/status/1337674707160735747?s=21



Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
MD12
12.12.2020 kl 10:37 9305

Var inne på Xtrainvestor. Har de et forum slik som her? Kunne bare se "chatten". Ikke oppdelt i ulike tema/tickere. Rotete opplegg var førsteinntrykket.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2020 kl 11:34 9262

Analysesjef?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
jess23
12.12.2020 kl 11:42 9275

Enig i at førsteinntrykket på Xtrainvestor virker knotete. Men det fungerer ganske bra. Og selvfølgelig har de egne tråder for tickere. Her kan man legge de tickere man ønsker å følge som favoritter og da ser man hele tiden om det har kommet nye innlegg i dem. Dette uten å refreshe siden. En del aksjer der er lite omtalt og for dem er dette forumet bedre, men også motsatt for en del aksjer. Greit å kunne følge med på begge forum synes jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
12.12.2020 kl 12:05 9282

Slettet bruker skrev Analysesjef?
Analysesjef i Sparebank1 markeds.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
mimer
12.12.2020 kl 17:38 9052

Hvis man ikke er logget inn der, så stemmer det nok at man i utgangspunktet bare ser trading chatten.
Men du kan søke på f.eks. MPCC og finne MPCC kanalen. Og er man innlogget blir det veldig ryddig med aktive og / eller favoritt kanaler i menyen til venstre.

Direkte link til MPCC:
https://chat.xtrainvestor.com/channel/mpcc
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2020 kl 20:22 8892

Ok. Takk👍
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
13.12.2020 kl 20:29 8354

Nå er mandagen rett rundt hjørnet. Blir artig å se utviklingen på denne frem til Q1. Etter noen uker opp og ned rundt 5 så tror jeg denne skyter fart opp til 6,5 før uken er ferdig. Ser denne blir skrivet mer og mer om i media også.
Sitte 1 år i denne kan være lønnsomt 🏆
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 07:16 8067

Uken begynner bra.
TCI opp 2,44% til 1323,29.
Ærlig talt, vi kan vel ikke forvente at den bare stiger????
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 07:24 8075

II. Tianjin Container Freight Index (TCI)
In Week 49, 2020 (Nov.30 to Dec.4), the trend of Tianjin Container Freight Index (TCI) is as follows:

In Week 49, the TCI increased significantly.
From Nov.30 to Dec.1 (Mon. to Tue.), the freight rates in European route, Mediterranean route, South American West route, South American East route, South African route, West African route and East African route increased strongly. The freight rate in Central and South American route increased steadily. The freight rate in American route kept steady. The TCI increased by 75 points, with an increase of 6.41% on two release days. Afterwards, the freight rates in European route, Mediterranean route, South American route, West African route and East African route increased in a narrow range, and the freight rate in South African route decreased steadily. The freight rate in American route continued to keep steady. The TCI continued to increase, with an increase of 2.33% from Dec.2 to Dec.4 (Wed. to Fri.).
Finally, the TCI closed at 1263.91 points, with a cumulative increase of 103.14 points (8.89%) from Nov.27 (the last release day of Week 48).
The TCI index value and several ups and downs on a day-on-day basis are as follows:

European/Mediterranean route Freight rates increased rapidly. There was a steady stream of imported demand for local medical lamps, protective devices, disinfectants and other anti-epidemic materials. At the same time, our country’s epidemic prevention and control measures and effects were better than those of foreign countries, which caused some orders to be transferred from other countries to the domestic market. It led to explosive growth in exports of products such as electricity, textiles and clothing, and electrical equipment, which further increased market transportation demand. The market freight rate increased sharply this week and was approaching a 10-year high. The freight indices in European route, Mediterranean East route and Mediterranean West route closed at 934.99 points, 852.65 points and 1047.73 points, with the increase of 22.11%, 14.91% and 12.00% on a week-on-week basis.
American route Although the current transportation demand was still high, recently the Federal Maritime Commission (FMC) launched investigation about the demurrage and empty container shortage problem and the strong supervision model such as freight data submission, etc., which continued to play a role. This week the market ship owners maintained a wait-and-see attitude. The freight rate remained stable throughout the week. The index values of American West Coast route and American East Coast route closed at 1265.10 points and 1098.17 points, keeping flat on a week-on-week basis.
South American route The increase in freight rates was unstoppable. In recent months, the import volume of goods by local traders increased on a large scale, and a series of problems such as shortage of loading and unloading equipment at local terminals, congestion in ports, and difficulties in returning empty containers caused by the epidemic undoubtedly increased the transportation cost of the individual container, and freight rates were promoted and set records continuously. This week the market freight rate continued to rise. The freight indices in South American West route, South American East route and Central and South American route closed at 1890.99 points, 2181.56 points and 1641.23 points, with the increase of 8.48%, 13.82% and 5.39% in the week.
African route Freight rates increased sharply. Local imports of medical supplies, food, household electronic products, and infrastructure materials increased, and transportation demand further increased. This week the index value of South African route closed at 2148.02 points, with an increase of 6.22% on a week-on-week basis. The index value of West African route closed at 2424.68 points, up 10.20% on a week-on-week basis. The East African route market was affected by the turbulence in the major countries. Shipping companies levied war surcharges. The freight rate rose significantly. The index value closed at 1783.75 points, with a cumulative increase of 14.74%.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
14.12.2020 kl 07:47 8057

Den lå på null for noen dager siden.
Holder i massevis! 😉
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 07:51 8254

Roughly 60% of global goods move by container, and according to United Nations trade data there are close to 180 million containers worldwide.

https://www.hellenicshippingnews.com/boxed-out-chinas-exports-pinched-by-global-run-on-shipping-containers/
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 07:54 8251

Jo Kbkristi vi kan jo det, forvente at den bare stiger ;-) ettersom de store Container selskaper avviser jobboppdrag i Asia nå før nyttår på grunn av mangel på båter.
CMA CGM er ikke alene om å måtte avvise containertransport i Asia. Danske Mærsk og ONE har også måttet innføre begrensninger på fartøystilgang før nyttår, opplyser selskapene til ShippingWatch. Speditøren DHL kaller situasjonen "veldig stram". Nå mangler vi bare at det vises i kursutviklingen også. Det er ikke urimelig å se 8 pluss før nytt år....

PS vi blir aldri lei av utregningene dine på utbytter så ikke vær redd for å ta dem frem i ny og ne da det er mange nye som svipper innom trådene.

Vi krysser fingrene på at det fortsetter med børsoppgang denne uken også......
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.12.2020 kl 08:42 8527

Takk for all info!

En av alle de tingene jeg ikke skjønner helt er hva mangel på containere gjør med hva man faktisk oppnår av inntekt på et oppdrag.
Så langt jeg skjønner så er fraktratene i denne bransjen basert på en pris pr container man har med seg?
Så hvis man ikke klarer å fylle opp skipet pga manglende containere så kan det være at man ikke tjener så mye mer egentlig selv om raten er opp?
Altså fordi man må seile uten fullt skip?
Kan dette være en grunn til at noen absolutt vil ut?
Eller er denne problemstillingen bare nok en missforståelse fra min side?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 09:09 8487

Både USA og Kina beskylder hverandre for å ta for mye av retur containeren og kjemper om å få returen fra Europa og andre steder med overvekt av import. Asia er blitt mer restriktiv når det gjelder å få søppel i retur fra rike land. Containere er det der ute og de fleste blir returnert men ikke fort nok så derfor produserer landene konteinere sjøl nå.... Fantastisk åpning i dag 😊🎶😍✌️👍👌
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 09:11 13101

Slik jeg forstår det PSI, så er det de megastore skipa som går langruter som tar betalt pr kontainer. Feederskipa blir leid på kontrakter pr dag som nå, over f.eks 9 mnd.
Ser ut som om flere store har fått opp øynene nå. 1,1 mill aksjer omsatt de første 7 minutta :)
Gjennomsnitt omsetning pr dag har vært 1,833 mill aksjer. Nå er den omsetningen gjort unna på 17 minutter.
Så i dag går det unna.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.12.2020 kl 09:14 13152

Takk, ja det er klart går de på fast kontrakt så har det ikke noe å si om skipet ikke er fullt nei, det tenkte jeg ikke på.
Ja ser fint ut i dag, får håpe de som vil ha så lite som mulig går tomme så vil det nok gå skikkelig unna.
Oppgang på 30 øre dagen er helt fint egentlig, det kan vi leve med tenker jeg...
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 09:56 13115

Nå var jo MPCC group CEO Constantin Baak gjest i DnB pod'n "Utbytte". Her kom det frem flere gode forhold med tanke på oss med aksjer i MPCC. DnB syntes også å være spent på markedet og situasjonen MPCC går inn i. I tillegg skrev Pål Ringholm (analysesjef i Sparebank 1 markeds) positivt om MPCC på sin twitter konto nå på lørdag. Synes altså å være en stigende interesse for aksjen, samt at flere for opp øynene for markedet som MPCC er i nå. Men allikevel ser jeg ingen nyheter, kursmål, analyser noen steder. F.eks. DNB markeds kom med kjøpsanbefaling på 9 aksjer på finansavisen i dag tidlig, men MPCC var ikke en av de. (Selvom de kjenner til informasjonen de fikk i sin Podcast, mm.).

Dere som er kjent med "makeds" avdelingen hos meglerhusene og hvordan de opererer. Er det fordi MPCC ikke er "stort og seriøst" nok til at de ikke tas med i anbefalinger osv?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 11:37 13028

Prisene stiger friskt i annenhåndsmarkedet.

MSC continues secondhand boxship buying spree with $15m Lomar deal
Grant Rowles Grant RowlesDecember 14, 20200 37 Less than a minute

Swiss-headquartered containerline Mediterranean Shipping Company (MSC) continues to hoover up secondhand boxships at pace.
MSC has acquired the 2005-built 4,934 teu Texas Trader from Lomar Shipping in the last few days, paying around $15m according to brokers. The price is significantly higher than the $10.36m valuation placed on the ship by VesselsValue, and additionally the vessel is due for a special survey at the end of this month.
Over the last few months, MSC has bought 19 ships worth more than $290m in the secondhand market despite maintaining that the company’s focus is its fleet investment programme for ultra-large low-carbon-design newbuildings.
Analysts Sea-Intelligence suggested in a recent report that MSC might soon overtake Maersk as the world’s largest carrier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 11:42 13042

MPC har hatt Impairment nedskrivninger så langt i 2020. Tror det er på totalt 3-4 mill USD i tidligere kvartaler. Er det noen mulighet for at disse Impairmentene reverseres nå som verdiene på skipa er såpass voldsomt opp? Eller er dette Impairment på andre ting, som selskapet ikke får reversert uansett hvor bra det går?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Struts
14.12.2020 kl 11:46 13054

Jøss, det får man si! Dersom MSC (ingen novise) har trådd såpass på gasspedalen, er det en "gamechanger" etter min lille mening. En 40% (eller der omtrent) økning i verdier er nesten for godt til å være sant. Og med SS due?!! Tegner som det kan bli både ENDA bedre jul OG nyttår for MPC-aksjonærer!
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
StevenG
14.12.2020 kl 11:48 13093

Mye er mulig å reverse men usikker.. Har dere fått med at tallene spotpriser er mye høyereenn hva de egentlig er?
Er Texas i markedet nå!
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 11:48 13141

Leste tidligere at Mpcc hvert kvartal går igjennom verdien av skipa, slik at det skal være up to date.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
StevenG
14.12.2020 kl 11:49 13191

https://theloadstar.com/container-freight-rates-from-asia-surge-to-new-highs-its-gone-mad/

Budkrig for å få plass! 3-5ganger spotprisen
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
14.12.2020 kl 11:49 13195

Nå hadde et Inside kjøp eller to vært på sin plass.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 11:54 13170

Tror det straks kommer en ny analyse. Kjøpsviljen er upåklagelig, så noen har fått opp øynene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 12:12 13120

Hvis Ungarn gir seg, så er det ikke bare containere det blir manko på. Da blir det lite aksjer å få tak i også. Hjelp :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 12:13 13106

Ja, det er bare helt fantastisk :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 12:41 13061

28 MNOK i omsetning i aksjen i dag. Dette er vesentlig høyere enn tidligere uker, så det er flere som har fått opp øya her nå. Stod lenge på rundt 5.0, men nå synes det å ha løsnet litt. Skal jeg tippe så er det ikke lenge til denne aksjen får mer fart på seg innen kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Eankee
14.12.2020 kl 12:58 13027

håper det drøyer litt slik at man får tid til å kjøpe litt ekstra :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 13:35 12908


Vi vet at spotratene har skutt i været, opp til 20.000 dollar pr. skip pr. dag. Vi vet også at det for en betydelig del av flåten skal inngås nye kontrakter for 2021.

Jeg tar utgangspunkt i hva signaturen Forzavinger skrev den 11.11.2020 kl. 09.33 her på HO:

«MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag. For hver eneste 1.000 dollar ratene stiger, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje, etter hans utregninger."

Jeg har laget mitt eget regneopplegg. For å gjøre det enklest mulig forutsetter jeg at gamle og nye kontrakter inngås på bestemte gjennomsnitlige ratenivåer (12.000 $, 14.000 $ og 16.000 $], hvilket gir følgende antatte overskudd pr. år:

Gj.snitlig rate pr. dag: 12.000 $: Overskudd: 4.000 $ pr. dag = NOK 8,70 x 4.000 = NOK 34.800 x 65 (skip) = NOK 2.262.000 totalt i overskudd pr. dag. NOK 2.262.000 x 365 = NOK 825.630.000 pr. år.

Gj.snitlig rate pr. dag: 14.000 $: Overskudd: 6.000 $ pr. dag = NOK 8,70 x 6.000 = NOK 52.200 x 65 (skip) = NOK 3.393.000 totalt i overskudd pr. dag. NOK 3.393.000 x 365 = NOK 1.238.445.000 pr. år.

Gj.snitlig rate pr. dag: 16.000 $: Overskudd: 8.000 $ pr. dag = NOK 8,70 x 8.000 = NOK 69.600 x 65 (skip) = NOK 4.524.000 totalt i overskudd pr. dag. NOK 4.524.000 x 365 = NOK 1.651.260.000 pr. år.

Dersom overskuddet skulle bli cirka 825 millioner i 2021, gir det NOK 2,2 i overskudd pr. aksje. Med dagens kurs på NOK 5,60 gir det en PE på 2,5!

Dersom overskuddet skulle bli cirka 1,6 milliarder i 2021, gir det NOK 4,2 i overskudd pr. aksje. Med dagens kurs på NOK 5,60 gir det en PE på 1,3!!!! Det viser i så fall at kursen bør mangedobles for at PE skal ligge på et normalnivå.

Med alle forbehold og mulighet for valutaendringer, feil i beregningsgrunnlaget m.m.

Argus kaller Kbkristi: Er jeg helt på villspor? Gi meg gjerne dine kommentarer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 13:40 12882

Neida, det blir bra. Nå har Mpcc kjøpt 2 skip til på 3.500 TEU. 67 skip totalt.

Det vil være veldig rart om vi ikke har en 3-dobling av kursen ved Q3-21.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 13:42 12897


Ja, fint. De to siste skipene er med vilje ikke lagt inn i regnestykket pga. min usikkerhet rundt skipenes operative starttidspunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 14:02 12844


Der er jeg enig. Med overskudd på kr. 2 - 4 sier det seg selv at en aksjekurs på kr. 5,60 er svært, svært billig.

En aksjekurs på kr. 16,50 i 3. kvartal 2021 er ikke å forakte, men slett ikke urealistisk!

Det her må være en lekkerbisken for Folketrygdfondet og andre fonds som ser sitt snitt til å øke avkastningen til neste år uten for store anstrengelser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 14:12 12832

Ja og vi har vel blitt forespeilet 75% i utbytte så hva kommer kursen til å stå i da...
DnB kommer antagelig med analyse for jul, skal vi tippe, den sier: KJØP, kursmål 16,- Nkr......( litt hausing tåler dere vel :-))
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 14:14 12819

Flere store vil nok ta fram kalkulatoren etterhvert. Da kan vi sitte fullastet, tilbakelent og nyte reisen :)

Hvor kan du plassere pengene dine og få 10% rente pro anno? Nå har vi jo hatt 10% på 2 dager, men glem de daglige svingninger.
Den store gevinsten kommer i løpet av neste år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 14:20 12832

Omsetning på 34 MNOK nå i dag. Til sammenligning så har f.eks. en aksje som SAS 50 MNOK, og Aker Offshore Wind 16 MNOK. Så dette er indikatorer på at folk virkelig har fått opp øya for MPCC aksjen denne uken. Jeg tror det rett og slett er noen større som fortsatt selger seg ut, og holder aksjen nede. Men det omfanget av salg av aksjer, og at den pusher oppover er en god indikator på at interessen nå er veldig stigende!
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 15:21 12717

Huffda. Stygg ulykke.

Two boxships collide near Shanghai, three dead and five missing
Jason Jiang Jason JiangDecember 14, 20200 2,333 Less than a minute
Donghai Rescue Bureau
Two containerships collided near the Yangtze River estuary off Shanghai late on Sunday night resulting in the sinking of one vessel.
According to information released by Shanghai Maritime Safety Bureau, the 2013-built 1,714 teu containership Oceana suffered an engine failure and collided with another local boxship Xin Qi Sheng 69, which sank with 650 containers onboard.
All the 16 crewmembers of the Xin Qi Sheng 69 jumped into the water. Eight of them were rescued by rescue teams, another three were found dead, while five remain missing.
Oceana is operated by German company Leonhardt & Blumberg Shipmanagement and Xin Qi Sheng 69 is owned by Xiamen Qisheng Shipping.
Search and rescue operations are ongoing.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
DenEkteOrginln
14.12.2020 kl 15:37 12702

DNB slapp i dag sine Anbefalte Aksjer, hvor MPCC har et kursmål på kr 5.9
De endrer disse kursmålene jevnlig, så det ikke ment å skape noen hype. Men det er ment å gi et ekstra innspill i hva andre store aktører tenker :-)

Link:
https://m.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/anbefalte-aksjer/AA201214.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 16:18 12678

Containerne hoper seg opp skriver FA nå:
I den forbindelse peker Saxo-strategen på at kostnaden ved å sende containere fra Kina til resten av verden har økt dramatisk de siste par månedene.
«Stimulanser og myndighetsstøtte i Europa og USA gjennom første fase av pandemien bidro til å skape en massiv boom for privat forbruk. Mye av stimulansene har blitt sendt til Kina i bytte mot forbrukervarer, mens etterspørselen fra Kina i de samme markedene har vært relativt svak. Denne utviklingen har skapt skjevheter i markedet ved at havner verden over er fulle av tomme containere som trenger å bli returnert til Kina», skriver Hansen videre.
«Som et resultat har kostnaden ved å leie en 40 fots container fra Shanghai til Los Angeles skutt opp i over 4.000 dollar og over 4.500 dollar til Rotterdam, mot nær 1.500 dollar i fem-årig gjennomsnitt for begge strekningene», fortsetter han.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 16:29 12687

Åpner vel på 5,90 i morgen. DnB må nok justere sitt kursmål, før blekket ble tørt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 16:46 12743


Det går unna for tiden! Jevnt økende kurser i takt med etterspørselspress og økende rater.

Det er likevel de mellomlangsiktige effektene av de høye ratene som gjør det hele interessant.

Det virker litt pussig at DNB har et såvidt lavt kursmål som ikke synes å ta hensyn til at MPCC for tiden forhandler kontrakter med rater vi ikke har sett maken til på et tiår. Pareto har jo et kursmål på kr. 6,00, så det ser ut som om analytikerne er særdeles konservative hva gjelder MPCC. Det skal bli spennende å se hvem av dem som høyner sitt kursmål først.

Dersom man som DNB legger kr. 5,90 til grunn, tas det ikke hensyn til at MPCC i 2021 vil kunne oppnå overskudd i milliardklassen bare ved å forhandle frem nye kontrakter til en alminnelig god rate (f.eks. 14.000 $ pr. dag pr. skip).

Jeg synes også det er blitt rarere og rarere å oppservere at DNB og Hegnar ofte plukker aksjer som bare stiger litt i ett hett marked og ikke tar sjansen på selskaper som virkelig har potensiale. Hegnars tips har vært helt grusomme det siste året, og der ligger man virkelig langt bak på hæla!

Hvor var Hegnar og Finansavisen da Biotech (senere Arctic..), Napatech og MPCC startet stigningen mot himmelen? Ombord på Hegnars hurtigrute?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jess23
14.12.2020 kl 17:08 12678

Dette er vel med referanse på analysen DNB hadde av MPC i november. Vil nok komme en oppdatert analyse fra DNB etterhvert med andre kursmål.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 17:24 12702

Kbkristi: Er det slik at det går an å endre teksten på den første posten du la inn her. Føler den ofte gir en god oppsummering av aksjen osv. Kunne det vært aktuelt å redigert teksten slik at vi får oppsummert med alle forhold vi nå har kommet frem til gjennom diskusjoner her inne. Blir en liten jobb, men vil gi en veldig god oppsummering for oss som er her inne daglig. Vi slipper da lete gjennom diskusjonstrådene, samt at det vil gi info til ev. nye mulige investorer som kommer inn.

- Kan være med å vekke interesse for nye mulige investorer. God og overordnet innledning på chat tråden. Tror også det er ganske mye enighet her inn, og lite krangel, så bør være mulig å få oppsummert på en måte de fleste støtter :)
- I tillegg vil det være til hjelp for nye her inne, og vi slipper gjentagende spørsmål, som tidligere er besvart.

Bare en tanke :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare