MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349275

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 09:11 12782

Slik jeg forstår det PSI, så er det de megastore skipa som går langruter som tar betalt pr kontainer. Feederskipa blir leid på kontrakter pr dag som nå, over f.eks 9 mnd.
Ser ut som om flere store har fått opp øynene nå. 1,1 mill aksjer omsatt de første 7 minutta :)
Gjennomsnitt omsetning pr dag har vært 1,833 mill aksjer. Nå er den omsetningen gjort unna på 17 minutter.
Så i dag går det unna.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.12.2020 kl 09:14 12833

Takk, ja det er klart går de på fast kontrakt så har det ikke noe å si om skipet ikke er fullt nei, det tenkte jeg ikke på.
Ja ser fint ut i dag, får håpe de som vil ha så lite som mulig går tomme så vil det nok gå skikkelig unna.
Oppgang på 30 øre dagen er helt fint egentlig, det kan vi leve med tenker jeg...
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 09:56 12796

Nå var jo MPCC group CEO Constantin Baak gjest i DnB pod'n "Utbytte". Her kom det frem flere gode forhold med tanke på oss med aksjer i MPCC. DnB syntes også å være spent på markedet og situasjonen MPCC går inn i. I tillegg skrev Pål Ringholm (analysesjef i Sparebank 1 markeds) positivt om MPCC på sin twitter konto nå på lørdag. Synes altså å være en stigende interesse for aksjen, samt at flere for opp øynene for markedet som MPCC er i nå. Men allikevel ser jeg ingen nyheter, kursmål, analyser noen steder. F.eks. DNB markeds kom med kjøpsanbefaling på 9 aksjer på finansavisen i dag tidlig, men MPCC var ikke en av de. (Selvom de kjenner til informasjonen de fikk i sin Podcast, mm.).

Dere som er kjent med "makeds" avdelingen hos meglerhusene og hvordan de opererer. Er det fordi MPCC ikke er "stort og seriøst" nok til at de ikke tas med i anbefalinger osv?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 11:37 12709

Prisene stiger friskt i annenhåndsmarkedet.

MSC continues secondhand boxship buying spree with $15m Lomar deal
Grant Rowles Grant RowlesDecember 14, 20200 37 Less than a minute

Swiss-headquartered containerline Mediterranean Shipping Company (MSC) continues to hoover up secondhand boxships at pace.
MSC has acquired the 2005-built 4,934 teu Texas Trader from Lomar Shipping in the last few days, paying around $15m according to brokers. The price is significantly higher than the $10.36m valuation placed on the ship by VesselsValue, and additionally the vessel is due for a special survey at the end of this month.
Over the last few months, MSC has bought 19 ships worth more than $290m in the secondhand market despite maintaining that the company’s focus is its fleet investment programme for ultra-large low-carbon-design newbuildings.
Analysts Sea-Intelligence suggested in a recent report that MSC might soon overtake Maersk as the world’s largest carrier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 11:42 12723

MPC har hatt Impairment nedskrivninger så langt i 2020. Tror det er på totalt 3-4 mill USD i tidligere kvartaler. Er det noen mulighet for at disse Impairmentene reverseres nå som verdiene på skipa er såpass voldsomt opp? Eller er dette Impairment på andre ting, som selskapet ikke får reversert uansett hvor bra det går?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Struts
14.12.2020 kl 11:46 12735

Jøss, det får man si! Dersom MSC (ingen novise) har trådd såpass på gasspedalen, er det en "gamechanger" etter min lille mening. En 40% (eller der omtrent) økning i verdier er nesten for godt til å være sant. Og med SS due?!! Tegner som det kan bli både ENDA bedre jul OG nyttår for MPC-aksjonærer!
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
StevenG
14.12.2020 kl 11:48 12774

Mye er mulig å reverse men usikker.. Har dere fått med at tallene spotpriser er mye høyereenn hva de egentlig er?
Er Texas i markedet nå!
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 11:48 12822

Leste tidligere at Mpcc hvert kvartal går igjennom verdien av skipa, slik at det skal være up to date.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
StevenG
14.12.2020 kl 11:49 12872

https://theloadstar.com/container-freight-rates-from-asia-surge-to-new-highs-its-gone-mad/

Budkrig for å få plass! 3-5ganger spotprisen
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
14.12.2020 kl 11:49 12876

Nå hadde et Inside kjøp eller to vært på sin plass.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 11:54 12851

Tror det straks kommer en ny analyse. Kjøpsviljen er upåklagelig, så noen har fått opp øynene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 12:12 12801

Hvis Ungarn gir seg, så er det ikke bare containere det blir manko på. Da blir det lite aksjer å få tak i også. Hjelp :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 12:13 12787

Ja, det er bare helt fantastisk :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 12:41 12742

28 MNOK i omsetning i aksjen i dag. Dette er vesentlig høyere enn tidligere uker, så det er flere som har fått opp øya her nå. Stod lenge på rundt 5.0, men nå synes det å ha løsnet litt. Skal jeg tippe så er det ikke lenge til denne aksjen får mer fart på seg innen kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Eankee
14.12.2020 kl 12:58 12708

håper det drøyer litt slik at man får tid til å kjøpe litt ekstra :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 13:35 12589


Vi vet at spotratene har skutt i været, opp til 20.000 dollar pr. skip pr. dag. Vi vet også at det for en betydelig del av flåten skal inngås nye kontrakter for 2021.

Jeg tar utgangspunkt i hva signaturen Forzavinger skrev den 11.11.2020 kl. 09.33 her på HO:

«MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag. For hver eneste 1.000 dollar ratene stiger, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje, etter hans utregninger."

Jeg har laget mitt eget regneopplegg. For å gjøre det enklest mulig forutsetter jeg at gamle og nye kontrakter inngås på bestemte gjennomsnitlige ratenivåer (12.000 $, 14.000 $ og 16.000 $], hvilket gir følgende antatte overskudd pr. år:

Gj.snitlig rate pr. dag: 12.000 $: Overskudd: 4.000 $ pr. dag = NOK 8,70 x 4.000 = NOK 34.800 x 65 (skip) = NOK 2.262.000 totalt i overskudd pr. dag. NOK 2.262.000 x 365 = NOK 825.630.000 pr. år.

Gj.snitlig rate pr. dag: 14.000 $: Overskudd: 6.000 $ pr. dag = NOK 8,70 x 6.000 = NOK 52.200 x 65 (skip) = NOK 3.393.000 totalt i overskudd pr. dag. NOK 3.393.000 x 365 = NOK 1.238.445.000 pr. år.

Gj.snitlig rate pr. dag: 16.000 $: Overskudd: 8.000 $ pr. dag = NOK 8,70 x 8.000 = NOK 69.600 x 65 (skip) = NOK 4.524.000 totalt i overskudd pr. dag. NOK 4.524.000 x 365 = NOK 1.651.260.000 pr. år.

Dersom overskuddet skulle bli cirka 825 millioner i 2021, gir det NOK 2,2 i overskudd pr. aksje. Med dagens kurs på NOK 5,60 gir det en PE på 2,5!

Dersom overskuddet skulle bli cirka 1,6 milliarder i 2021, gir det NOK 4,2 i overskudd pr. aksje. Med dagens kurs på NOK 5,60 gir det en PE på 1,3!!!! Det viser i så fall at kursen bør mangedobles for at PE skal ligge på et normalnivå.

Med alle forbehold og mulighet for valutaendringer, feil i beregningsgrunnlaget m.m.

Argus kaller Kbkristi: Er jeg helt på villspor? Gi meg gjerne dine kommentarer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 13:40 12563

Neida, det blir bra. Nå har Mpcc kjøpt 2 skip til på 3.500 TEU. 67 skip totalt.

Det vil være veldig rart om vi ikke har en 3-dobling av kursen ved Q3-21.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 13:42 12570


Ja, fint. De to siste skipene er med vilje ikke lagt inn i regnestykket pga. min usikkerhet rundt skipenes operative starttidspunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 14:02 12517


Der er jeg enig. Med overskudd på kr. 2 - 4 sier det seg selv at en aksjekurs på kr. 5,60 er svært, svært billig.

En aksjekurs på kr. 16,50 i 3. kvartal 2021 er ikke å forakte, men slett ikke urealistisk!

Det her må være en lekkerbisken for Folketrygdfondet og andre fonds som ser sitt snitt til å øke avkastningen til neste år uten for store anstrengelser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 14:12 12505

Ja og vi har vel blitt forespeilet 75% i utbytte så hva kommer kursen til å stå i da...
DnB kommer antagelig med analyse for jul, skal vi tippe, den sier: KJØP, kursmål 16,- Nkr......( litt hausing tåler dere vel :-))
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 14:14 12492

Flere store vil nok ta fram kalkulatoren etterhvert. Da kan vi sitte fullastet, tilbakelent og nyte reisen :)

Hvor kan du plassere pengene dine og få 10% rente pro anno? Nå har vi jo hatt 10% på 2 dager, men glem de daglige svingninger.
Den store gevinsten kommer i løpet av neste år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 14:20 12505

Omsetning på 34 MNOK nå i dag. Til sammenligning så har f.eks. en aksje som SAS 50 MNOK, og Aker Offshore Wind 16 MNOK. Så dette er indikatorer på at folk virkelig har fått opp øya for MPCC aksjen denne uken. Jeg tror det rett og slett er noen større som fortsatt selger seg ut, og holder aksjen nede. Men det omfanget av salg av aksjer, og at den pusher oppover er en god indikator på at interessen nå er veldig stigende!
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 15:21 12390

Huffda. Stygg ulykke.

Two boxships collide near Shanghai, three dead and five missing
Jason Jiang Jason JiangDecember 14, 20200 2,333 Less than a minute
Donghai Rescue Bureau
Two containerships collided near the Yangtze River estuary off Shanghai late on Sunday night resulting in the sinking of one vessel.
According to information released by Shanghai Maritime Safety Bureau, the 2013-built 1,714 teu containership Oceana suffered an engine failure and collided with another local boxship Xin Qi Sheng 69, which sank with 650 containers onboard.
All the 16 crewmembers of the Xin Qi Sheng 69 jumped into the water. Eight of them were rescued by rescue teams, another three were found dead, while five remain missing.
Oceana is operated by German company Leonhardt & Blumberg Shipmanagement and Xin Qi Sheng 69 is owned by Xiamen Qisheng Shipping.
Search and rescue operations are ongoing.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
DenEkteOrginln
14.12.2020 kl 15:37 12375

DNB slapp i dag sine Anbefalte Aksjer, hvor MPCC har et kursmål på kr 5.9
De endrer disse kursmålene jevnlig, så det ikke ment å skape noen hype. Men det er ment å gi et ekstra innspill i hva andre store aktører tenker :-)

Link:
https://m.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/anbefalte-aksjer/AA201214.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jokke
14.12.2020 kl 16:18 12351

Containerne hoper seg opp skriver FA nå:
I den forbindelse peker Saxo-strategen på at kostnaden ved å sende containere fra Kina til resten av verden har økt dramatisk de siste par månedene.
«Stimulanser og myndighetsstøtte i Europa og USA gjennom første fase av pandemien bidro til å skape en massiv boom for privat forbruk. Mye av stimulansene har blitt sendt til Kina i bytte mot forbrukervarer, mens etterspørselen fra Kina i de samme markedene har vært relativt svak. Denne utviklingen har skapt skjevheter i markedet ved at havner verden over er fulle av tomme containere som trenger å bli returnert til Kina», skriver Hansen videre.
«Som et resultat har kostnaden ved å leie en 40 fots container fra Shanghai til Los Angeles skutt opp i over 4.000 dollar og over 4.500 dollar til Rotterdam, mot nær 1.500 dollar i fem-årig gjennomsnitt for begge strekningene», fortsetter han.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 16:29 12360

Åpner vel på 5,90 i morgen. DnB må nok justere sitt kursmål, før blekket ble tørt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 16:46 12416


Det går unna for tiden! Jevnt økende kurser i takt med etterspørselspress og økende rater.

Det er likevel de mellomlangsiktige effektene av de høye ratene som gjør det hele interessant.

Det virker litt pussig at DNB har et såvidt lavt kursmål som ikke synes å ta hensyn til at MPCC for tiden forhandler kontrakter med rater vi ikke har sett maken til på et tiår. Pareto har jo et kursmål på kr. 6,00, så det ser ut som om analytikerne er særdeles konservative hva gjelder MPCC. Det skal bli spennende å se hvem av dem som høyner sitt kursmål først.

Dersom man som DNB legger kr. 5,90 til grunn, tas det ikke hensyn til at MPCC i 2021 vil kunne oppnå overskudd i milliardklassen bare ved å forhandle frem nye kontrakter til en alminnelig god rate (f.eks. 14.000 $ pr. dag pr. skip).

Jeg synes også det er blitt rarere og rarere å oppservere at DNB og Hegnar ofte plukker aksjer som bare stiger litt i ett hett marked og ikke tar sjansen på selskaper som virkelig har potensiale. Hegnars tips har vært helt grusomme det siste året, og der ligger man virkelig langt bak på hæla!

Hvor var Hegnar og Finansavisen da Biotech (senere Arctic..), Napatech og MPCC startet stigningen mot himmelen? Ombord på Hegnars hurtigrute?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
jess23
14.12.2020 kl 17:08 12351

Dette er vel med referanse på analysen DNB hadde av MPC i november. Vil nok komme en oppdatert analyse fra DNB etterhvert med andre kursmål.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.12.2020 kl 17:24 12375

Kbkristi: Er det slik at det går an å endre teksten på den første posten du la inn her. Føler den ofte gir en god oppsummering av aksjen osv. Kunne det vært aktuelt å redigert teksten slik at vi får oppsummert med alle forhold vi nå har kommet frem til gjennom diskusjoner her inne. Blir en liten jobb, men vil gi en veldig god oppsummering for oss som er her inne daglig. Vi slipper da lete gjennom diskusjonstrådene, samt at det vil gi info til ev. nye mulige investorer som kommer inn.

- Kan være med å vekke interesse for nye mulige investorer. God og overordnet innledning på chat tråden. Tror også det er ganske mye enighet her inn, og lite krangel, så bør være mulig å få oppsummert på en måte de fleste støtter :)
- I tillegg vil det være til hjelp for nye her inne, og vi slipper gjentagende spørsmål, som tidligere er besvart.

Bare en tanke :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 17:35 12382

Det går jo å redigere, men da gir jo ikke svarene noen mening. Det er jo slik at det alltid vil være en utvikling i en aksje, så vi kan jo kanskje le av det som syntes korrekt for en måned siden. Vi lærer jo vi som skriver her inne også, forhåpentligvis :)
Man får opp det siste som er skrevet ved å klikke på svarene i parantes.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
rolas
14.12.2020 kl 17:35 12408

Er vel att de posisjonerer seg selv i aksjen før de sender ut analyser. Så de kommer nok snart :-) fin oppgang på bra volum. Her ser vi gamle kurser snart
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
14.12.2020 kl 17:49 12371

Kanskje starte en ny tråd, da denne begynner å bli lang og uoversiktlig ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.12.2020 kl 18:08 12356

Det blir værre å finne tilbake til info om det hagler med tråder. Men alle og enhver kan jo starte ny tråd :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.12.2020 kl 04:37 11884

Det får jo ikke ratene ned når 8 skip settes ut av spill. Trist for de dyktige sjøfolka.

Dagens TCI + 2,27 til 1353,29
Siden 16.11.20 så har TCI steget med 23,88%
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.12.2020 kl 05:25 12129

Det er meget vanskelig å få finansiering til nybygg, så Mpcc står ien meget god situasjon med sine 67 skip.

https://splash247.com/the-year-ahead-in-ship-finance/
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 10:50 11858

Neppe. Clarksons Platou var akkurat på meg for å samle investorer til nytt containerskip. Skipsbestillingene strømmer nok raskt på nå, gitt dagens forhold med rater, pent-up demand og vaksineoptimisme. Enkle skip å bygge er det også.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
jess23
15.12.2020 kl 10:59 11910

Selger du fremdeles emi-aksjene dine? Eller er du ferdig inntil videre?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare