MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Potemkin
16.12.2020 kl 12:57
22275
Hadde egentlig regnet med at den gikk mer i dag, enn den har gjort.
Nesten litt skuffende at den bare har steget 3.6%.
Nesten litt skuffende at den bare har steget 3.6%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
16.12.2020 kl 13:18
22214
Ja, er ganske tungt lastet selv. Personlig ser jeg nesten ikke noen muligheter for at det skulle komme et stup i askjekursen her. Det må jo nesten være at et skip synker, eller at en del av flåten blir satt i karantene i en havn eller noe som det. Men slik "alien risk" kan man nesten ikke tenke på om man skal kjøpe/selge aksjer. Så helt enig at jeg nå bare skal sitte trygt på aksjene i hvertfall 10-12 mnd frem. Dette uavhengig om det skulle komme noen mindre nedturer. På lengre sikt så skal denne totalt sett vesentlig opp.
Og det med at vi ikke ser de voldsomme oppgangene henger sammen med at det er store banker/investorgrupper som fortsatt selger seg ut. Så bare det at den stiger selv når det selges store mengder aksjer er et godt tegn.
Oppsummert så kan vi nok forvente jevn økning, ikke raketter. I tillegg kan det nok komme dager hvor den går litt ned, men i det lange bilde tilsier alle faktorer at denne skal opp. Kan ev. komme et rykk hvis de store aktørene bestemmer seg for å slutte å selge ut sine store aksjeposter. Men usikker på når/om dette skjer i nær fremtid.
Smør dere med tålmodighet og sitt på aksjene dere har - det er hvertfall min plan!
(Dette mener jeg også om du skulle være ny i aksjen, og aksjekursen er på 5.8 slik som nå. Selv da mener jeg det er en stor oppside, med lav risiko her. Meget godt kjøp pr dags dato)
Og det med at vi ikke ser de voldsomme oppgangene henger sammen med at det er store banker/investorgrupper som fortsatt selger seg ut. Så bare det at den stiger selv når det selges store mengder aksjer er et godt tegn.
Oppsummert så kan vi nok forvente jevn økning, ikke raketter. I tillegg kan det nok komme dager hvor den går litt ned, men i det lange bilde tilsier alle faktorer at denne skal opp. Kan ev. komme et rykk hvis de store aktørene bestemmer seg for å slutte å selge ut sine store aksjeposter. Men usikker på når/om dette skjer i nær fremtid.
Smør dere med tålmodighet og sitt på aksjene dere har - det er hvertfall min plan!
(Dette mener jeg også om du skulle være ny i aksjen, og aksjekursen er på 5.8 slik som nå. Selv da mener jeg det er en stor oppside, med lav risiko her. Meget godt kjøp pr dags dato)
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.12.2020 kl 13:28
22177
På ferge nå 😊 Lastet til pipa selv. Til og med julelønna gikk i Mpcc i går. Dette blir bra 😊👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
16.12.2020 kl 13:46
22132
For å fylle på litt med info fra dagens nyheter:
https://www.business-standard.com/article/economy-policy/trade-imbalance-causes-container-shortage-freight-rates-hit-the-roof-120121500481_1.html
"Increased freight cost has impacted the margins of exporters across the sectors. “We are in a helpless situation. Customer is not ready to pick up goods at increased prices, while shipping lines have raised freight. So we have to bear the cost since material is already produced and needs to be delivered. For my company, freights have jumped between 3-5 times in the last four months. The shipping lines have been ruthless in increasing costs. There is complete madness in the market..."
"Though freights have gone up for the container segment, the issue of availability of containers eases to some extent if bookings are done in advance. “Now the exporters are planning with shipping lines about 1-2 months in advance and making sure cargo moves on time. There is no major delay in getting containers if it is planned better,” said Fernandes."
"“There is a waiting list for even booking in advance. It is not all that easy to book but once a container is booked, availability is assured. Getting a slot is a struggle again,” said an industry expert on condition of anonymity."
https://www.business-standard.com/article/economy-policy/trade-imbalance-causes-container-shortage-freight-rates-hit-the-roof-120121500481_1.html
"Increased freight cost has impacted the margins of exporters across the sectors. “We are in a helpless situation. Customer is not ready to pick up goods at increased prices, while shipping lines have raised freight. So we have to bear the cost since material is already produced and needs to be delivered. For my company, freights have jumped between 3-5 times in the last four months. The shipping lines have been ruthless in increasing costs. There is complete madness in the market..."
"Though freights have gone up for the container segment, the issue of availability of containers eases to some extent if bookings are done in advance. “Now the exporters are planning with shipping lines about 1-2 months in advance and making sure cargo moves on time. There is no major delay in getting containers if it is planned better,” said Fernandes."
"“There is a waiting list for even booking in advance. It is not all that easy to book but once a container is booked, availability is assured. Getting a slot is a struggle again,” said an industry expert on condition of anonymity."
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
16.12.2020 kl 13:46
22129
Jeg har trua - spesielt i lys av innsidekjøpet i går
Så får vi se hvor gode de fremtidige kontraktene blir - men behovet blir neppe mindre i dette segmentet heller, for å si det slik
*Edit:
I lys av kommende vaksiner og at en rekke bedrifter verden over starter opp igjen så må det vel nødvendigvis bli ytterligere press på dette segmentet? spennende case...
Så får vi se hvor gode de fremtidige kontraktene blir - men behovet blir neppe mindre i dette segmentet heller, for å si det slik
*Edit:
I lys av kommende vaksiner og at en rekke bedrifter verden over starter opp igjen så må det vel nødvendigvis bli ytterligere press på dette segmentet? spennende case...
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Potemkin
16.12.2020 kl 15:53
21956
Innsidehandler har en tendens til å være smittsomme.
Kommer det flere de nærmeste dagene, tro?
Kommer det flere de nærmeste dagene, tro?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Skytta
16.12.2020 kl 16:21
21882
https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Ny pen økning i charter ratene seneste uke. For uinnvidde så er dette den absolutt viktigste index for vessel owners ala' MPC.
Ny pen økning i charter ratene seneste uke. For uinnvidde så er dette den absolutt viktigste index for vessel owners ala' MPC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
MPC Container Ships - Capitalizing on rates at 10Y highs:👍👌
With freight rates at all-time high, the tonnage providers are finally enjoying rates at 10y highs. MPC are fixing vessels for 12-24 months in this market and have exceeded our expectations with 5 vessels in December – and 20 more to come in Q1 (13 in Q2). We increase our 2021e spot rate assumptions by ~10% and see a ~20% FCF yield in both 2021 and 2022 significantly de-risked. We keep BUY and raise our TP to NOK 7 (6) – implying 0.925x on a 1y-fwd NAV estimate
Pareto Securities nå ikveld.
With freight rates at all-time high, the tonnage providers are finally enjoying rates at 10y highs. MPC are fixing vessels for 12-24 months in this market and have exceeded our expectations with 5 vessels in December – and 20 more to come in Q1 (13 in Q2). We increase our 2021e spot rate assumptions by ~10% and see a ~20% FCF yield in both 2021 and 2022 significantly de-risked. We keep BUY and raise our TP to NOK 7 (6) – implying 0.925x on a 1y-fwd NAV estimate
Pareto Securities nå ikveld.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
16.12.2020 kl 20:10
21598
Hvilket hus kom med den? Beskjedent, men alle monner drar :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
16.12.2020 kl 20:26
21513
Noen som har tilgang til denne artikkelen?
https://www.tradewindsnews.com/containerships/hold-chops-mpc-container-ships-stake-but-retains-trust-in-bosses/2-1-931837
https://www.tradewindsnews.com/containerships/hold-chops-mpc-container-ships-stake-but-retains-trust-in-bosses/2-1-931837
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 00:47
21226
Ungarn begynner å svette nå. De har tapt milliarder på noen dumme ledere som solgte villt på kr 5.
Sa jo tidligere tusen takk til femmern. Nå kommer noen rykter til Ungarn også 😂
Sa jo tidligere tusen takk til femmern. Nå kommer noen rykter til Ungarn også 😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 00:58
21167
Assumtion of 10%??? TCI har økt 27% på 1 mnd. Her får vi en rakett i baken. Ikke selg. Mange driter på draget her.
Hello Ungarn. Do you read 😂😂😂😂
Hello Ungarn. Do you read 😂😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 01:01
21172
Skytta, legg ut info da, om dine ruter avviker ifra TCI.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 01:23
21138
Regner med at dette var litt fleip, MrBurns 😊
Om ikke er vi alle lydhøre for ny info.
Om ikke er vi alle lydhøre for ny info.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 01:32
21095
Ikke slutt deg til Ungarn, PSI. Jeg har regnet på dette !
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 01:41
21044
Nav er over 1 US$, i tillegg kommer verdien av alle kontrakter. De er verdt mer enn NAV.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 01:51
21003
Fikk nettopp beskjed om at TCI blir litt forsinket i morgen, så da kan jeg sove litt lenger 😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Jeg deler langt på vei din optimisme, Kbkristi, noe aksjebeholdningen min nå gjenspeiler :-). Samtidig tenker jeg det kan være lurt å huske at ingenting, eller i alle fall svært lite..., vokser inn himmelen, og at gevinstsikring tross alt aldri er feil. Ungarerne sitter antagelig nå med en god del «gratis» aksjer, og antagelig allerede med betydelig nettogevinst. Resten av aksjene kan øke det totale overskuddet betydelig.
Det er nå få dager igjen av året, og holder denne utviklingen ett par uker ser jeg frem til å følge denne erklærte nyttårsraketten videre!
Det er nå få dager igjen av året, og holder denne utviklingen ett par uker ser jeg frem til å følge denne erklærte nyttårsraketten videre!
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
FLAGGING
Trading/Position Notification - MPCC
This notification is made according to sections 4-1 and 4-3 of the Act on Securities Trading (Securities Trading Act) (Act of 29 June 2007 No. 75. Last amended 1 July 2014).
As a result of a disposition of 440,490 shares of MPC Container Ships ASA (ticker: MPCC) for a net trade price of NOK 5.77 on December 16, 2020, The Mangrove Partners Master Fund, Ltd. held the following position in MPCC, as at close of business December 16, 2020:
19,489,554 shares, representing 4.94% of the issued share capital.
Trading/Position Notification - MPCC
This notification is made according to sections 4-1 and 4-3 of the Act on Securities Trading (Securities Trading Act) (Act of 29 June 2007 No. 75. Last amended 1 July 2014).
As a result of a disposition of 440,490 shares of MPC Container Ships ASA (ticker: MPCC) for a net trade price of NOK 5.77 on December 16, 2020, The Mangrove Partners Master Fund, Ltd. held the following position in MPCC, as at close of business December 16, 2020:
19,489,554 shares, representing 4.94% of the issued share capital.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.12.2020 kl 08:55
20859
Kbkristi skrev Ikke slutt deg til Ungarn, PSI. Jeg har regnet på dette !
Nei jeg har ikke tenkt å selge i år jeg, men jeg lurte bare på hva argumentasjonen for å selge på 6,- kr kunne være. Det er jo alltid nyttig å høre andres argumenter.
Min bestefar hadde en filosofi om at ting aldri blir så bra som man håper, og at ting heller aldri blir så ille som man frykter.
Egentlig kan det være litt nyttig innen aksjehandel for amatører som meg. Dersom et kursmål er f eks 25 så bør man muligens tenke på om man selv ville kjøpt når kursen nærmer seg 25?
Hvis alle skal selge på 25 hvordan skal kursen da nå målet?
Hvis man har kursmål på 8, bør man da kanskje selge på 6? Jeg vet ikke.
Akkurat i denne aksjen regner jeg igrunnen med at det går an å få en god del mer enn 10, men så er jeg jo også en av dem som vet aller minst om containerfrakt. Så jeg ønsker å høre også de som vil selge tidligere.
Min bestefar hadde en filosofi om at ting aldri blir så bra som man håper, og at ting heller aldri blir så ille som man frykter.
Egentlig kan det være litt nyttig innen aksjehandel for amatører som meg. Dersom et kursmål er f eks 25 så bør man muligens tenke på om man selv ville kjøpt når kursen nærmer seg 25?
Hvis alle skal selge på 25 hvordan skal kursen da nå målet?
Hvis man har kursmål på 8, bør man da kanskje selge på 6? Jeg vet ikke.
Akkurat i denne aksjen regner jeg igrunnen med at det går an å få en god del mer enn 10, men så er jeg jo også en av dem som vet aller minst om containerfrakt. Så jeg ønsker å høre også de som vil selge tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
StevenG
17.12.2020 kl 08:56
20936
Kommer bull melding hver dag nå !
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Din bestefars filosofi høres veldig fornuftig ut! Jeg kan også svært lite om containerfrakt, og setter dermed stor pris på info som blir oss til del på denne tråden. Det gir et godt utgangspunkt for å søke etter mer info og lære mer. Jeg håper at selskapet på nytt deler "ratebildet" for flåten når vi kommer over nyttår, og vil vurdere veien videre på grunnlag av det, sammen med rateutsiktene for året og kursen. Ratene kan vel neppe holdes på dette høye nivået så veldig lenge, men hvis MPCC rekker å sikre gode kontrakter ut 2021 og et stykke inn i 2022, på en god del av flåten, bør mulighetene for kurs over 10 kr være veldig tilstede. Når vi kommer dit ser ikke bort fra at jeg da tar en "Hold" og sitter videre med resten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
17.12.2020 kl 09:29
20843
StevenG skrev Kommer bull melding hver dag nå !
Var ikke dette et salg ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Skytta
17.12.2020 kl 09:35
20818
Kbkristi skrev Skytta, legg ut info da, om dine ruter avviker ifra TCI.
@Kbkristi,
Som du kanskje vet, så refererer TCI (Tianjin Container Index) til ett tverrsnitt av container fraktratene mellom Tianjin og 19 globale ruter. Tianjin (Xingang) er den største havnebyen i Nord Kina, og dekker bl.a Beijing og omliggende provinser.
Pga diverse restriksjoner så har en del globale rederier pt har valgt å utelate Tianjin fra sine direkte seilinger til bla Europa, og jeg vil av den grunn anbefale å bechmark'e mot Shanghai container freight index (SCI), som forøvrig er den statistikk som det oftest refereres til i container shipping bransjen.
Subjektivt synes det er greit å poengtere følgende: Alle Container Freight index (TCI, SCI HCI ++) er først og fremst en indikator som opplyser om utviklingen i container fraktratene, som igjen forteller om aktivitetsnivået for container rederiene (Maersk, MSC, COSCO, CMA, HL, etc). MPC er en ship owner og har ingen egne containere, så det er viktig å forstå at container rederiene er hovedkunden til MPC.
Jeg ser det er mange som nevner bulk og gas og olje i samme momentet som MPC, dette blir som å sammenligne epler med bananer. Nærmest beslektet til container er konvensjonelt, MVP, RoRo og bulk, og det vil sannsynligvis lekke last som tradisjonelt har blitt lastet i container over til nevnte sektorer hvis container fraktratene fortsetter på dagens skyhøye nivå.
Det er mange faktorer som er med på å avgjøre suksessen videre for MPC, og om kursen neste høst står i NOK 10 eller NOK 25 får de proffe regne på, men akkurat nå så ser det unektelig meget positivt ut. Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale noen å gå "all in" in en aksje, ei heller MPC, men denne aksjen burde definitivt vurderes som en del av porteføljen for 2021!
Ønsker alle en strålende dag :)
Som du kanskje vet, så refererer TCI (Tianjin Container Index) til ett tverrsnitt av container fraktratene mellom Tianjin og 19 globale ruter. Tianjin (Xingang) er den største havnebyen i Nord Kina, og dekker bl.a Beijing og omliggende provinser.
Pga diverse restriksjoner så har en del globale rederier pt har valgt å utelate Tianjin fra sine direkte seilinger til bla Europa, og jeg vil av den grunn anbefale å bechmark'e mot Shanghai container freight index (SCI), som forøvrig er den statistikk som det oftest refereres til i container shipping bransjen.
Subjektivt synes det er greit å poengtere følgende: Alle Container Freight index (TCI, SCI HCI ++) er først og fremst en indikator som opplyser om utviklingen i container fraktratene, som igjen forteller om aktivitetsnivået for container rederiene (Maersk, MSC, COSCO, CMA, HL, etc). MPC er en ship owner og har ingen egne containere, så det er viktig å forstå at container rederiene er hovedkunden til MPC.
Jeg ser det er mange som nevner bulk og gas og olje i samme momentet som MPC, dette blir som å sammenligne epler med bananer. Nærmest beslektet til container er konvensjonelt, MVP, RoRo og bulk, og det vil sannsynligvis lekke last som tradisjonelt har blitt lastet i container over til nevnte sektorer hvis container fraktratene fortsetter på dagens skyhøye nivå.
Det er mange faktorer som er med på å avgjøre suksessen videre for MPC, og om kursen neste høst står i NOK 10 eller NOK 25 får de proffe regne på, men akkurat nå så ser det unektelig meget positivt ut. Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale noen å gå "all in" in en aksje, ei heller MPC, men denne aksjen burde definitivt vurderes som en del av porteføljen for 2021!
Ønsker alle en strålende dag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.12.2020 kl 09:49
20751
Siden de snakker om 2- års kontrakter og fra jan 21 så kan det jo se ut til å vare helt til 2023 til og med!
Jeg tenker litt at ratene sikkert har vært veldig lave en stund. Slik jeg har tolket noen av artiklene så kan en ny 'normalrate' komme til å ligge på et nivå som rederiene kan tjene godt på selv om ratene ikke kan ligge på toppnivå lenge.
Det var jo en som regnet på ulike ratenivåer lenger opp i tråden en dag, og for MPCC sin del så ser det jo bra ut på sikt selv med rater godt under toppen.
Med politkk om utbytte på 75% av overskuddet kan man da kanskje sitte på dette lenge.
De resterende 25%'ene blir vel ikke oppløst i intet de heller, de skal sikkert benyttes til å sikre inntektsvekst.
Jeg tenker litt at ratene sikkert har vært veldig lave en stund. Slik jeg har tolket noen av artiklene så kan en ny 'normalrate' komme til å ligge på et nivå som rederiene kan tjene godt på selv om ratene ikke kan ligge på toppnivå lenge.
Det var jo en som regnet på ulike ratenivåer lenger opp i tråden en dag, og for MPCC sin del så ser det jo bra ut på sikt selv med rater godt under toppen.
Med politkk om utbytte på 75% av overskuddet kan man da kanskje sitte på dette lenge.
De resterende 25%'ene blir vel ikke oppløst i intet de heller, de skal sikkert benyttes til å sikre inntektsvekst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 10:05
20664
Mange fine innlegg her. Jeg er jo også meget interessert i høre argumenter fra de som selger.
Mine beregninger baserer seg på inntjeningen til selskapet de neste månedene, og den blir bra.
Dagens skyhøye rater vil selvfølgelig ikke vedvare over tid, men selskapet skriver lange kontrakter som sikrer en grei inntjening framover.
Dagens TCI - 0,07 til 1385,92.
Mine beregninger baserer seg på inntjeningen til selskapet de neste månedene, og den blir bra.
Dagens skyhøye rater vil selvfølgelig ikke vedvare over tid, men selskapet skriver lange kontrakter som sikrer en grei inntjening framover.
Dagens TCI - 0,07 til 1385,92.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
17.12.2020 kl 10:22
20634
Jeg er ikke helt sikker på om ratene egentlig vil droppe så mye som mange antyder:
-Bedrifter og fabrikker gjenåpner når vi får mer kontroll på Covid-19
-Bedrifter etableres påny og trenger varebeholdning
-Konsumentvanene endrer seg sakte men sikkert tilbake til lokale, fysisike kjøp i butikk verden over
-Generelt vil aktiviteten ta seg opp
-Samtidig som handel over internett vokser som også trigger økt behov for frakt
Med andre ord ligger økt konsum foran oss - og alt dette må jo fraktes... eneste måten å få fraktkost ned på er flere skip og flere containere - men slikt tar tid å etablere - koster penger gjør det også... Som nødvendigvis må tjenes inn ved hjelp av...Høyere rater (?)
Sikkert en litt naiv tankegang, men dog
-Bedrifter og fabrikker gjenåpner når vi får mer kontroll på Covid-19
-Bedrifter etableres påny og trenger varebeholdning
-Konsumentvanene endrer seg sakte men sikkert tilbake til lokale, fysisike kjøp i butikk verden over
-Generelt vil aktiviteten ta seg opp
-Samtidig som handel over internett vokser som også trigger økt behov for frakt
Med andre ord ligger økt konsum foran oss - og alt dette må jo fraktes... eneste måten å få fraktkost ned på er flere skip og flere containere - men slikt tar tid å etablere - koster penger gjør det også... Som nødvendigvis må tjenes inn ved hjelp av...Høyere rater (?)
Sikkert en litt naiv tankegang, men dog
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Gode poenger! Med den inngangen vi har kan utbyttene bli å regne som svært gode! Dette er definitivt en av de aksjene jeg tror mest på for det kommende året, og ser gjerne at jeg kommer til å angre på at jeg ikke kjøpte mer når den var billig. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.12.2020 kl 10:40
20703
Interessant Skytta. Men SCI gir oss amatører en uke gamle kurser. Harpeks ligger også bak mur.
Om noen kan gi oss oppdatert info, så er det jo kjempefint.
Så inntil videre må jeg bruke fattigmanns indeks som TCI. Der får vi ihvertfall daglige oppdateringer. En kraftig nedgang vil vel også gjenspeile seg der.
Er ikke redd små svingninger, men har vært i bulk, så store fall er ikke et ukjent fenomen.
På meg virker det ikke som container er inne i den fasen. Om jeg ikke husker feil, så var 38% av flåten over 15 år. Det tar 2 år å få et nytt skip på sjøen, så det må snart settes i gang en omfattende nybygging.
Det er ikke meg imot om kursen blir paddeflat de neste 3 åra. Da vil vi mest sannsynlig fått igjen det meste av innsatsen i form av utbytte. ( og fortsatt være medeiere av 67 skip )
Hva blir resultatet om du setter 1 million i banken i 3 år? Men man skal jo aldri forelske seg i en aksje, så de som mener Mpcc er helt feil, håper jeg sier sin mening.
Om noen kan gi oss oppdatert info, så er det jo kjempefint.
Så inntil videre må jeg bruke fattigmanns indeks som TCI. Der får vi ihvertfall daglige oppdateringer. En kraftig nedgang vil vel også gjenspeile seg der.
Er ikke redd små svingninger, men har vært i bulk, så store fall er ikke et ukjent fenomen.
På meg virker det ikke som container er inne i den fasen. Om jeg ikke husker feil, så var 38% av flåten over 15 år. Det tar 2 år å få et nytt skip på sjøen, så det må snart settes i gang en omfattende nybygging.
Det er ikke meg imot om kursen blir paddeflat de neste 3 åra. Da vil vi mest sannsynlig fått igjen det meste av innsatsen i form av utbytte. ( og fortsatt være medeiere av 67 skip )
Hva blir resultatet om du setter 1 million i banken i 3 år? Men man skal jo aldri forelske seg i en aksje, så de som mener Mpcc er helt feil, håper jeg sier sin mening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
17.12.2020 kl 11:08
20605
Helt enig. Det er mange smarte hoder her inne, og om det er noen som har gode poenger, beregninger eller andre forhold som vi burde "frykte"/ta hensyn til, så setter vi veldig pris på innspill og tanker. Jeg er ingen ekspert på aksjer, og prøver å tenke mest mulig logisk. Så håper vi kan få til en god dialog her inne med begrunnede meninger på hvorfor aksjen kan forventes både ned og opp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.12.2020 kl 12:01
20472
Ikke like morsom dag i dag
Har en viss kar bare vært syk noen dager tro
Eller kanskje blitt det nå he he...
Ja ja det er i alle fall muligheter for å kjøpe mer uten å øke snittet så mye
Har en viss kar bare vært syk noen dager tro
Eller kanskje blitt det nå he he...
Ja ja det er i alle fall muligheter for å kjøpe mer uten å øke snittet så mye
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Potemkin
17.12.2020 kl 12:12
20422
Ligger lavere en innsidehandelen for 2 dager siden, - så ikke sikkert det er så dumt å handle nå
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Selvom det kan smerte i øyeblikket, er dagens fall slett ikke uventet. Da jeg satt klar med kjøpsknappen for å handle siste rest av aksjer i MPCC for to dager siden, slo det meg at kjøpet kunne skje nær en midlertidig topp. Men slik har det vært hele tiden, og jeg har ikke angret en eneste gang på mine kjøp i rederiet etter hvert som kursen har steget.
Men så må jeg også regne med at det kommer rekasjoner nedover.
Neste stigning, som MÅ komme grunnet de økte ratene og mangel på skip, kan starte oppturen om to dager eller to uker. Det viktigste nå er at nedsiden er svært liten grunnet nettopp ratene, mangel på skip og fornyelser av kontrakter nettopp da ratene er på sitt høyeste.
Teknisk kan kursen gå til kr. 8,70-9,00 i løpet av to-seks måneder. Jeg sitter bom fast! Med vilje!
Men så må jeg også regne med at det kommer rekasjoner nedover.
Neste stigning, som MÅ komme grunnet de økte ratene og mangel på skip, kan starte oppturen om to dager eller to uker. Det viktigste nå er at nedsiden er svært liten grunnet nettopp ratene, mangel på skip og fornyelser av kontrakter nettopp da ratene er på sitt høyeste.
Teknisk kan kursen gå til kr. 8,70-9,00 i løpet av to-seks måneder. Jeg sitter bom fast! Med vilje!
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 05:53
19752
Dagens TCI -0,06 % til 1385,02
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 07:28
19619
Ser på Marinetraffic at Nordwinter seilte under kinesisk flagg 10.6.2020 og er nå registrert under Cyprus. Eierinfo er bak betalingsmur. Noen som har tilgang?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 07:44
19555
Dagens 6 aksjetips:
Pareto hever kursmål fra kr 6 til kr 7.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/17/7599108/dagens-6-aksjetips
Pareto hever kursmål fra kr 6 til kr 7.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/17/7599108/dagens-6-aksjetips
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
18.12.2020 kl 08:03
19316
Altfor puslete...
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 08:09
19299
The S&P Global Platts-assessed PCR11 (North Asia-to-UK) trade route reached record highs of $8,000/FEU on Dec. 15. This assessment is more than a three-and-a-half-fold increase on the rate a month previous.
https://www.hellenicshippingnews.com/container-rates-soar-on-the-north-asia-to-europe-trade-routes/
https://www.hellenicshippingnews.com/container-rates-soar-on-the-north-asia-to-europe-trade-routes/
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
18.12.2020 kl 08:35
19233
...Og selskapet har utbyttepolitikk på 80%, har de ikke?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Skytta
18.12.2020 kl 09:30
10262
God morgen,
@Kbkristi
TCI og SCI er ingen fattigmannsindex :), det jeg kommuniserer er at nevnte indekser ikke er direkte linket til MPC sitt segment innen sectoren container & shipping.
Hvis du har aksjer i Maersk eller HL så er dette referanse index'er å følge.
Følgende index kan også anbefales og vil gi ett bedre perspektiv, hvis du ønsker å følge tverrsnitt av den globale utviklingen på containerfrakt ratene.
https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
Det er som du skriver lite ny tonnasje under bygging, og spesielt i segmentet som MPC opererer i >3500 TEU båter. Etter hvert som MPC sine charter kontrakter skal fornyes så vil dette øke inntjening signifikant utover i 2021 og inn i 2022.
Fokus på miljø i samfunnet er stort, og det vil bare øke de neste xx årene. Da nytter det ikke seile rundt med gamle skip som spyr ut diverse svartelista formler, her er det nybygg med ny teknologi som gjelder. Rederiene må tilpasse seg samfunnet (fremtiden), hvis de skal lykkes med å tiltrekke seg kapital og investorer som har miljø på dagsordenen og i statuttene. En viktig faktor for MPC sin fremtidige suksess kan ligge i en ambisiøs miljøstrategi for årene 2021->2026!!
Ønsker alle en god fredag!
@Kbkristi
TCI og SCI er ingen fattigmannsindex :), det jeg kommuniserer er at nevnte indekser ikke er direkte linket til MPC sitt segment innen sectoren container & shipping.
Hvis du har aksjer i Maersk eller HL så er dette referanse index'er å følge.
Følgende index kan også anbefales og vil gi ett bedre perspektiv, hvis du ønsker å følge tverrsnitt av den globale utviklingen på containerfrakt ratene.
https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
Det er som du skriver lite ny tonnasje under bygging, og spesielt i segmentet som MPC opererer i >3500 TEU båter. Etter hvert som MPC sine charter kontrakter skal fornyes så vil dette øke inntjening signifikant utover i 2021 og inn i 2022.
Fokus på miljø i samfunnet er stort, og det vil bare øke de neste xx årene. Da nytter det ikke seile rundt med gamle skip som spyr ut diverse svartelista formler, her er det nybygg med ny teknologi som gjelder. Rederiene må tilpasse seg samfunnet (fremtiden), hvis de skal lykkes med å tiltrekke seg kapital og investorer som har miljø på dagsordenen og i statuttene. En viktig faktor for MPC sin fremtidige suksess kan ligge i en ambisiøs miljøstrategi for årene 2021->2026!!
Ønsker alle en god fredag!
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
18.12.2020 kl 09:43
10237
Ser at det fortsatt er noen tungvektere som selger ut store mengder aksjer:
Euroclear, flere hundre tusen aksjer ned i går, samt sitter fortsatt med ca. 23 mill aksjer igjen. (solgt 1,3 mill aksjer bare siste uka)
Morgan Stanley, halv mill aksjer ned i går, sitter fortsatt med ca. 18 mill aksjer igjen. (Solgt 2,5 mill aksjer bare siste uka)
DZ Privatbak, halv mill aksjer ned i går, sitter fortsatt med ca. 10 mill aksjer igjen.
Alle disse med 1 kr aksjer, som sikrer noe gevinst på 5-6 gangern nå før årsskifte. Aksjen skal opp, men det synes bare å være så store volum på de som nå ønsker å selge seg ut på dette nivået. Denne kommer, men igjen, vi må bare smøre oss med tålmodighet.
Euroclear, flere hundre tusen aksjer ned i går, samt sitter fortsatt med ca. 23 mill aksjer igjen. (solgt 1,3 mill aksjer bare siste uka)
Morgan Stanley, halv mill aksjer ned i går, sitter fortsatt med ca. 18 mill aksjer igjen. (Solgt 2,5 mill aksjer bare siste uka)
DZ Privatbak, halv mill aksjer ned i går, sitter fortsatt med ca. 10 mill aksjer igjen.
Alle disse med 1 kr aksjer, som sikrer noe gevinst på 5-6 gangern nå før årsskifte. Aksjen skal opp, men det synes bare å være så store volum på de som nå ønsker å selge seg ut på dette nivået. Denne kommer, men igjen, vi må bare smøre oss med tålmodighet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Struts
18.12.2020 kl 09:49
10200
Takk for info!
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
StevenG
18.12.2020 kl 09:49
10199
Dette er naturlige salg fra investorer og fond i Desember.. Gjelder alle aksjer, men det positive i MPCC er at aksjekursen ikke påvirkes da etterspørselen spiser opp aksjene til salg uten at det går utover kursen i stor grad. Januar er måneden ting kommer til å skje og kan fort være at den rykker ifra i desember om det kommer en ny båtkontrakt el. , men virker som nå at rundt 5.5 er en god inngang før den drar nordover.
Som regel pleier fondene å kjøpe tilbake en del i januar, så vi får se:) Vet ihvertfall at det fundamentale er solid og lav risiko. Blir spennende å følge med:)
Som regel pleier fondene å kjøpe tilbake en del i januar, så vi får se:) Vet ihvertfall at det fundamentale er solid og lav risiko. Blir spennende å følge med:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 09:56
10134
Takk for linken. Jo jeg skjønner det. Tanken er jo at om et krakk i markedet begynner, så er det liten hjelp for oss å referere til en indeks som SCFI som blir oppdatert kun på fredag. Drewry er også gårdagens. Men alle går jo opp så det holder.
Det er jo heller ikke dagens rater skipene seiler på, de blir stort sett chartret for lengere perioder på fast rate.
Skulle markedet begynne en stor negativ trend, vil vel det gjenspeile seg i alle indekser, og da synes jeg TCI gir oss et daglig innblikk.
Er helt enig i ditt syn på svartelista formler. Hele næringen må igjennom et omfattende nybyggingsprogram de nærmeste åra, så det er bra pengene renner inn nå.
Et håp må jo være at nybygg blir opphengt med faste, lengre kontrakter.
Enn så lenge seiler gamle baljer inn like mye som nye.
Når det gjelder Shanghai indeksen Skytta, så brukte jeg den på bulk (FDI), den var daglig oppdatert. SCFI er ukentlig, eller trykker jeg på feil indeks?
Det er jo heller ikke dagens rater skipene seiler på, de blir stort sett chartret for lengere perioder på fast rate.
Skulle markedet begynne en stor negativ trend, vil vel det gjenspeile seg i alle indekser, og da synes jeg TCI gir oss et daglig innblikk.
Er helt enig i ditt syn på svartelista formler. Hele næringen må igjennom et omfattende nybyggingsprogram de nærmeste åra, så det er bra pengene renner inn nå.
Et håp må jo være at nybygg blir opphengt med faste, lengre kontrakter.
Enn så lenge seiler gamle baljer inn like mye som nye.
Når det gjelder Shanghai indeksen Skytta, så brukte jeg den på bulk (FDI), den var daglig oppdatert. SCFI er ukentlig, eller trykker jeg på feil indeks?
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Redere har en egen evne til å fornye seg når de ser at markedet endrer seg eller mulighetene øker et annet sted.
Og nettopp innen shipping vil vi nok se en miljørevolusjon, både hva gjelder olje, tørrlast og containervirksomhet. Man er i full gang med ferjene allerede, og curiseindustrien får pålegg om bruk av elektrisitet ved ankomst havner.
Dersom MPCC evner å ta et strategisk valg NÅ og kommuniserer dette til markedet, vil man automatisk få et forsprang på resten av markedet. Det er viktig å signalisere til omverdenen at man tenker nytt og vil handle nytt. I mellomtiden setter man i gang produksjonen av nybygg med all verdens miljøhensyn. Hva med et toppmoderne hydrogen-skip, f.eks.? Null utslipp!
Til forskjell fra 2000 og 2010 vil miljøskip ikke bare gi en miljøgevinst, men også bli lønnsomme fordi markedet ikke vil tolerere utslipp som før.
Og nettopp innen shipping vil vi nok se en miljørevolusjon, både hva gjelder olje, tørrlast og containervirksomhet. Man er i full gang med ferjene allerede, og curiseindustrien får pålegg om bruk av elektrisitet ved ankomst havner.
Dersom MPCC evner å ta et strategisk valg NÅ og kommuniserer dette til markedet, vil man automatisk få et forsprang på resten av markedet. Det er viktig å signalisere til omverdenen at man tenker nytt og vil handle nytt. I mellomtiden setter man i gang produksjonen av nybygg med all verdens miljøhensyn. Hva med et toppmoderne hydrogen-skip, f.eks.? Null utslipp!
Til forskjell fra 2000 og 2010 vil miljøskip ikke bare gi en miljøgevinst, men også bli lønnsomme fordi markedet ikke vil tolerere utslipp som før.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 10:36
9970
De ønsker vel gjerne, men husk de var omtrenlig konkurs bare for 6 måneder siden. Det er vel først i desember nå at pengene begynner å akkumuleres :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Skytta
18.12.2020 kl 10:48
9918
Hvis jeg kan jeg være så (dum)dristig å komme med en anbefaling, så vil det være å lese seg opp på bransjen. Det mye bra lektyre der ute som vil øke kompetanse og forståelse betraktelig.
Shipping sektoren (Olje, Gas, Bulk, Container, etc) er for mange en sidrumpa og usexy bransje, og container shipping (sjøens trailere) er sannsynligvis ganske langt bak i køen der igjen.
I takt med økt kompetanse så vil også den generelle forståelsen av mekanismene i containerfraktmarkedet og dets brukere (=fraktkjøper og vareeiere) styrkes tilsvarende, og du vil inneha (enda) bedre forståelse av hvilke selskap du har investert dine sparepenger og dets plassering i denne verdikjeden.
(Jeg ønsker ikke å være noe besservisser, håper du forstår dette 😀)
Ønsker for øvrig linke til denne godbiten, dagsfersk og relatert direkte til MPC
https://splash247.com/containership-owners-toast-a-sold-out-christmas-season/
Siste oppdatering på containerbåter i opplag (anbefaler å lese link for bedre forståelse av tallene):
<5000 TEU = 58 skip, MPC sitt segment (Ship owners andel er 36 skip/ 56,000 TEU kapasitet)
>23000 TEU = 7 skip (ingen ship owners, kun eid av container rederier)
Den total flåten innehar en kapasitet på ca 3,5M TEU.
Shipping sektoren (Olje, Gas, Bulk, Container, etc) er for mange en sidrumpa og usexy bransje, og container shipping (sjøens trailere) er sannsynligvis ganske langt bak i køen der igjen.
I takt med økt kompetanse så vil også den generelle forståelsen av mekanismene i containerfraktmarkedet og dets brukere (=fraktkjøper og vareeiere) styrkes tilsvarende, og du vil inneha (enda) bedre forståelse av hvilke selskap du har investert dine sparepenger og dets plassering i denne verdikjeden.
(Jeg ønsker ikke å være noe besservisser, håper du forstår dette 😀)
Ønsker for øvrig linke til denne godbiten, dagsfersk og relatert direkte til MPC
https://splash247.com/containership-owners-toast-a-sold-out-christmas-season/
Siste oppdatering på containerbåter i opplag (anbefaler å lese link for bedre forståelse av tallene):
<5000 TEU = 58 skip, MPC sitt segment (Ship owners andel er 36 skip/ 56,000 TEU kapasitet)
>23000 TEU = 7 skip (ingen ship owners, kun eid av container rederier)
Den total flåten innehar en kapasitet på ca 3,5M TEU.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Nordalinho
18.12.2020 kl 10:58
9865
Jeg kjøpte på 2,50’og solgte nå på 5.50.
Ser større oppside i andre selskap fremover.
Jeg har troen på dette selskapet, men med begrenset oppside og risiko. Q1, Q2 er forventet positivt, så en sikker vinner dette.
Men peraonlig valgte jeg heller å gå inn i andre selskap som feks aker carbon (høy risk) men med laangt større oppside.
Ser større oppside i andre selskap fremover.
Jeg har troen på dette selskapet, men med begrenset oppside og risiko. Q1, Q2 er forventet positivt, så en sikker vinner dette.
Men peraonlig valgte jeg heller å gå inn i andre selskap som feks aker carbon (høy risk) men med laangt større oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare