MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Struts
18.12.2020 kl 11:04
9862
Takk for anbefaling! Og jøss, har man kommet over 23,000 TEU nå?! Minnes vagt å erindre at AP Møller/Maersk hadde verdens største skip for noen år siden, og de tok vel rundt 20,000 TEU. Solgte (som megler) for en evighet siden et containerskip fra dem til noen tyrkere, og det var vel knapt på i overkant av 1000 TEUs. Jaja, du får ha unnskyldt nostalgien ...
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 12:22
9706
Takk, owners are sitting pretty. Over nyttår får vi en flåteoppdatering, så det blir spennende å se hvilke kontrakter de har skrevet i desember.
De som er i opplag, venter vel på bli reparert. Bare sist måned ble jo 8 skip skadet eller sunket. I dagens hotte marked ville de ha dratt fram alt som kan krype og gå.
De som er i opplag, venter vel på bli reparert. Bare sist måned ble jo 8 skip skadet eller sunket. I dagens hotte marked ville de ha dratt fram alt som kan krype og gå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Skytta
18.12.2020 kl 12:41
9658
@ Struts, titanene kappes, men racet ser ut til å bremse opp rundt 22-23.000 TEUs kapasitet som det optimale stordriftsfordeler. + 16.000 båter har sin klare force men også på mange områder veldig begrenset på fleksibilitet. Det du nevner angående 1000TEU båter er ganske kult, håper tyrkerne hadde likvider og at det ble en bra handel for deg.
Feeder range, båter med 700 -> 3500 TEUs kapasitet (MPC kjerne aktivitet) blir mer og mer attraktivt i markedet. Det er ett faktum at container rederne de seneste årene i hovedsak har konsentrert sin investeringskapital (på hardware siden) i større og større båter, men samtidig kanskje (bevist eller ubevist) forsømt infrastrukturen på det regionale plan som krever mindre båter tilpasset lokale behov, noe de i stor grad har outsourcet til feeder selskapene (og ship owners der de har eget rutenett).
@Nordalinho, grattis med en god deal i høst, og AC er ser virkelig ut som en het potet og i en tidsriktig bransje, vil mange påstå (ref MPC). Lykke til med den investeringen, selvfølgelig. Som en kuriositet så er det verdt å nevnte att AC i periode september (sist MPC var på 2,5) og til dd ser ut til å ha gått ca 20% høyere enn hva MPC har gjort i samme periode, dagens økning ikke medregnet😀 . Selv så prøver jeg å ikke kaste alle eggene i samme kurv, selv om jeg skal innrømme at akkurat det kan være lettere sagt enn gjort for en småsparer som meg :)
@ Kbkristi, jeg tipper majoriteten av båtene som det refereres til i opplag, ligger i "kald" opplag. Og det vil medføre en betydelig kostnad for eierne å få disse klargjort for service igjen. Det kan selvfølgelig også være andre årsaker, som du er inne på (ref reparasjoner), det kan gå på finansiering, klassifiseringspapirer, alder, brukervennlighet (design), etc. 😀
Feeder range, båter med 700 -> 3500 TEUs kapasitet (MPC kjerne aktivitet) blir mer og mer attraktivt i markedet. Det er ett faktum at container rederne de seneste årene i hovedsak har konsentrert sin investeringskapital (på hardware siden) i større og større båter, men samtidig kanskje (bevist eller ubevist) forsømt infrastrukturen på det regionale plan som krever mindre båter tilpasset lokale behov, noe de i stor grad har outsourcet til feeder selskapene (og ship owners der de har eget rutenett).
@Nordalinho, grattis med en god deal i høst, og AC er ser virkelig ut som en het potet og i en tidsriktig bransje, vil mange påstå (ref MPC). Lykke til med den investeringen, selvfølgelig. Som en kuriositet så er det verdt å nevnte att AC i periode september (sist MPC var på 2,5) og til dd ser ut til å ha gått ca 20% høyere enn hva MPC har gjort i samme periode, dagens økning ikke medregnet😀 . Selv så prøver jeg å ikke kaste alle eggene i samme kurv, selv om jeg skal innrømme at akkurat det kan være lettere sagt enn gjort for en småsparer som meg :)
@ Kbkristi, jeg tipper majoriteten av båtene som det refereres til i opplag, ligger i "kald" opplag. Og det vil medføre en betydelig kostnad for eierne å få disse klargjort for service igjen. Det kan selvfølgelig også være andre årsaker, som du er inne på (ref reparasjoner), det kan gå på finansiering, klassifiseringspapirer, alder, brukervennlighet (design), etc. 😀
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 14:37
9483
Det som gjør at jeg selv har gått så tungt inn i Mpcc, er at deres regnskap er veldig oversiktlig. De har kunngjort sin breakeven og har både opplyst om gjennomsnittlig inntjening og fleet employment med rater på hvert enkelt skip.
Da er det mulig å beregne ca framtidig inntjening for selskapet. Det har jeg gjort, og det ser meget lovende ut.
Det er ikke så mange blanke felt som er åpne, så resultatet vil ikke bli fryktelig galt.
Med utgangspunkt i november, som de ga oss de fleste tall på i flåteoversikten i begynnelsen av desember, så får jeg følgende resultat:
Overskuddet i mars måned vil være ca 6 ganger større enn de hadde i november. Deretter vil det øke litt utover året.
Og da tviler jeg sterkt på at kursen fortsatt vil ligge på kr 5.
Om det ligger gamle baljer i kaldt opplag, så vil ikke det ødelegge for inntjeningen for Mpcc.
Så jeg blir ikke skremt av at noen mener kr 5,50 er maksverdi på denne aksjen.
Da er det mulig å beregne ca framtidig inntjening for selskapet. Det har jeg gjort, og det ser meget lovende ut.
Det er ikke så mange blanke felt som er åpne, så resultatet vil ikke bli fryktelig galt.
Med utgangspunkt i november, som de ga oss de fleste tall på i flåteoversikten i begynnelsen av desember, så får jeg følgende resultat:
Overskuddet i mars måned vil være ca 6 ganger større enn de hadde i november. Deretter vil det øke litt utover året.
Og da tviler jeg sterkt på at kursen fortsatt vil ligge på kr 5.
Om det ligger gamle baljer i kaldt opplag, så vil ikke det ødelegge for inntjeningen for Mpcc.
Så jeg blir ikke skremt av at noen mener kr 5,50 er maksverdi på denne aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Jeg har vært investert i de fleste sektorer innen shipping de siste par årene. Og det slår meg hvor raskt innstillingen til noen av disse sektorene har endret seg på denne tiden. Og hos meg.
Når pandemien er nogenlunde over i hele verden, kanskje allerede i 2022, vil mange fokusere mye mer på miljøhensyn enn tidligere, er mitt bet. Jeg ser bare innenfor mitt eget miljø, så har yngre investorer for lengst forlatt de sektorene som benytter tungolje. De er ofte opptatt av hele verdikjeden, og er personlig opptatt av at varer produseres uten barnearbeid, skjer på rettmessige arbeidsvilkår og sendes med akseptable transportmetoder. Uten å påkalle meg popularitet og være "in", vil jeg påstå at utviklingen mot miljøvennlige sektorer vil skyte fart de neste par årene.
Jeg sitter i en stiftelse som startet investeringer i "grønne aksjer" for ti år siden. Siden den gangen har det skjedd svært mye på dette feltet og er nå nesten allemannseie. Men det er lite som skal til før tank o.l. blir skikkelig fyord, og da faller kursene mer enn før. Så lenge en bransje går nogenlunde, vil det alltids være noen som ønsker å utnytte mulighetene. Men når det snur og går dårligere, vil mange forlate en slik bransje for godt. Da er det for sent å tenke miljøvennlig, tanken må gjennomføres.
Subsea 7 er vel et eksempel på at man har dreiet mot grønne investeringer relativt raskt. Mange investeringsselskaper, slik som fonds hos Storebrand og andre store aktører, fordømmer nå olje, gass, Amazonas osv. Det skal ikke lenger lønne seg å investere i feil selskaper, slik man gjorde før. Kfr. kull, olje, gass, våpen, atom etc. Det har lenge vært kun prat om slikt, men nå ser man det på bunnlinjen.
Og Oljefondet med Tangen i spissen har tatt en beslutning om at man skal offentliggjøre sine innsigelser før selskapenes generalforsamlinger, slik at alle blir klar over hvilken innstilling Oljefondet har til selskapene. Det vil vekke oppsikt da slik tidligere skjedde mest bak lukkede dører.
Jeg fastholder derfor at MPCC har en unik mulighet nå, både til å fremstå som moderne og opptre som moderne, ved å styrevedta klare miljøvennlige mål. Det vil på mellomlang sikt også gi enda mer klingende mynt i kassen.
Når pandemien er nogenlunde over i hele verden, kanskje allerede i 2022, vil mange fokusere mye mer på miljøhensyn enn tidligere, er mitt bet. Jeg ser bare innenfor mitt eget miljø, så har yngre investorer for lengst forlatt de sektorene som benytter tungolje. De er ofte opptatt av hele verdikjeden, og er personlig opptatt av at varer produseres uten barnearbeid, skjer på rettmessige arbeidsvilkår og sendes med akseptable transportmetoder. Uten å påkalle meg popularitet og være "in", vil jeg påstå at utviklingen mot miljøvennlige sektorer vil skyte fart de neste par årene.
Jeg sitter i en stiftelse som startet investeringer i "grønne aksjer" for ti år siden. Siden den gangen har det skjedd svært mye på dette feltet og er nå nesten allemannseie. Men det er lite som skal til før tank o.l. blir skikkelig fyord, og da faller kursene mer enn før. Så lenge en bransje går nogenlunde, vil det alltids være noen som ønsker å utnytte mulighetene. Men når det snur og går dårligere, vil mange forlate en slik bransje for godt. Da er det for sent å tenke miljøvennlig, tanken må gjennomføres.
Subsea 7 er vel et eksempel på at man har dreiet mot grønne investeringer relativt raskt. Mange investeringsselskaper, slik som fonds hos Storebrand og andre store aktører, fordømmer nå olje, gass, Amazonas osv. Det skal ikke lenger lønne seg å investere i feil selskaper, slik man gjorde før. Kfr. kull, olje, gass, våpen, atom etc. Det har lenge vært kun prat om slikt, men nå ser man det på bunnlinjen.
Og Oljefondet med Tangen i spissen har tatt en beslutning om at man skal offentliggjøre sine innsigelser før selskapenes generalforsamlinger, slik at alle blir klar over hvilken innstilling Oljefondet har til selskapene. Det vil vekke oppsikt da slik tidligere skjedde mest bak lukkede dører.
Jeg fastholder derfor at MPCC har en unik mulighet nå, både til å fremstå som moderne og opptre som moderne, ved å styrevedta klare miljøvennlige mål. Det vil på mellomlang sikt også gi enda mer klingende mynt i kassen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 15:31
9334
Helt enig, og hydrogen som du sa må vel være veldig greit. Men ting tar vel litt tid, og det koster penger. Mpcc har jo egentlig akkurat gjort smertefulle emisjoner, så jeg håper de har guts til å gjøre som du sier.
Over 60 % av all verdenshandel fraktes i container, så det blir ikke natta neste år.
Men de bør tenke raskt, og kanskje få kontraktsfestet nye skip med grønt drivstoff. En stor del av containerflåten er due for å skiftes uansett.
Over 60 % av all verdenshandel fraktes i container, så det blir ikke natta neste år.
Men de bør tenke raskt, og kanskje få kontraktsfestet nye skip med grønt drivstoff. En stor del av containerflåten er due for å skiftes uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Nettopp, det blir eventuelt en enorm omstilling, men jeg tror tiden er innen til å starte opp med denne prosessen som nødvendigvis må ta noen år. Her har MPCC en unik mulighet til å bli ledende på området. Det finnes noen størrelser innenfor dette feltet i Norge, kfr. ferjerederier på Vestlandet og NEL som har begynt med hydrogen for lenge siden. Kan den bruken overføres til sjøs, har man skutt gullfuglen på lang sikt.
Hva med å sette av noen prosenter av overskuddet til denne typen forskning og utprøvning. Det vil aksjonærene bare sette pris på, tror jeg! Innovasjon!
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Struts
18.12.2020 kl 16:11
9339
Takk, kan ikke uttale meg så mye om nåtiden. Men det jeg erfarte var at stordriftsfordelene (som også ble fremhevet da) for de over 20,000 TEU, gjaldt stort sett skip bygget for reiser mellom Kina (last) og (lossing) WC.USA. Pga havne-restriksjoner (dybde-bredde mm) i andre deler av verden. Tenk deg drivstoff-forbruket på en skute med 60,000 (? - eller mer) hestekrefter (BHP) som dundrer frem i 18 knops hastighet! Så når etterspørselen plutselig stuper, sitter du med både det ene og det andre i postkassen. Samme som i tank, det fantes skip med større dimensjoner enn VLCC'er (altså lengde rundt 350 meter og bredde på 56 meter). Husker verdens største tankskip (det vi kalte ULCC'er), som "selvfølgelig" nordmenn kjøpte og døpte "Jahre Viking", det var vel på rundt 560,000 tdw.
Eneste jeg lurte på; for meg var det aldri noen forskjell på Container-rederi eller andre rederier - Maersk, MOL, RCCL, WWASA, SDRLL osv - gikk alltid som rederier i min terminologi. Men som sagt, det er noen år siden. Jeg håper og følger med på fremtidige oppdateringer fra deg, Kbkristi mfl.
Og enig, containerskip som ligger NÅ i opplag, de er rustne - det er ikke gitt i løpet av en uke å starte de opp. Husker godt VLCC'ene som lå i opplag utenfor Holmestrand på midten av 1980-tallet. Det var få av de som våknet til live selv etter en økning i skipsprisene et par år etter.
Så, poenget mitt er egentlig at gigantomani er ikke alltid det beste. Derfor har jeg også gått inn i MPC. Jeg liker "handy-sized" enheter, de kan benyttes i mange områder/havner. Og, som bulkskip og tankskip i populære/kjente størrelser - de kan omsettes omtrent på dagen!
Eneste jeg lurte på; for meg var det aldri noen forskjell på Container-rederi eller andre rederier - Maersk, MOL, RCCL, WWASA, SDRLL osv - gikk alltid som rederier i min terminologi. Men som sagt, det er noen år siden. Jeg håper og følger med på fremtidige oppdateringer fra deg, Kbkristi mfl.
Og enig, containerskip som ligger NÅ i opplag, de er rustne - det er ikke gitt i løpet av en uke å starte de opp. Husker godt VLCC'ene som lå i opplag utenfor Holmestrand på midten av 1980-tallet. Det var få av de som våknet til live selv etter en økning i skipsprisene et par år etter.
Så, poenget mitt er egentlig at gigantomani er ikke alltid det beste. Derfor har jeg også gått inn i MPC. Jeg liker "handy-sized" enheter, de kan benyttes i mange områder/havner. Og, som bulkskip og tankskip i populære/kjente størrelser - de kan omsettes omtrent på dagen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Ammoniakk (NH3) vil vel bli det grønne skiftet. Regner med at MPC tenker i de baner. YARA jobber med saken. Det må nok være en hybridløsning i starten. Samt at det må produseres nok H2 og NH3.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/12/07/7595670/yara-vil-fylle-tanken
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/12/07/7595670/yara-vil-fylle-tanken
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2020 kl 19:13
9123
Kikket litt på inntjeningen og prislista på nye skip. En nytt 2.400 TEU skip koster ca $ 27 mill. Så om de bestiller 10 nye i første omgang, så skulle ikke det by på noen problemer.
Et 2006 2.700 TEU går for $ 7,5 mill. Så løpet av 2021-22 kan de nesten gjøre hva de vil.
( Om det kniper litt, så får de vel låne litt av oss til høsten :) )
PS: I følge PSI Investor har bestefar alltid rett. Jeg er bestefar til 9 :)
Et 2006 2.700 TEU går for $ 7,5 mill. Så løpet av 2021-22 kan de nesten gjøre hva de vil.
( Om det kniper litt, så får de vel låne litt av oss til høsten :) )
PS: I følge PSI Investor har bestefar alltid rett. Jeg er bestefar til 9 :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
19.12.2020 kl 17:18
8692
Noen som fikk med seg nyhetene nå ?
Om Storbritannia og prisene på containere ? Påvirker dette mpc ? :)
Om Storbritannia og prisene på containere ? Påvirker dette mpc ? :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
MD12
20.12.2020 kl 01:07
8356
Hvorfor er ikke MPC dekket av Cleaves?
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
20.12.2020 kl 08:26
8122
Hva er Cleaves?
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.12.2020 kl 09:51
8129
Mpcc blandt finansavisens 5 nyttårsraketter. Med teknisk analyse og gyllent kryss er etablert.
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/12/20/7599775/teknisk-analyse-sondagens-aksjetips-med-fem-nyttarsraketter
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/12/20/7599775/teknisk-analyse-sondagens-aksjetips-med-fem-nyttarsraketter
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
jess23
20.12.2020 kl 10:07
8063
MD12 skrev Hvorfor er ikke MPC dekket av Cleaves?
Jeg ønsker iallefall ikke at MPC skal dekkes av Hannisdahl og Cleaves Securities. Makan til nisse skal du lete lenge etter og det vil være helt bingo hva han vil sette som kursmål. Jeg har vært inne i LPG siden tidlig i høst og fulgt med på hva Hannisdahl har sagt/spådd om både LPG-markedet og Avance/BW. Han har siste 3-4 måneder hatt kursmål på Avance på 22-24 kroner.... Dette selv om LPG markedet konstant har hatt stigende rater(stikk motsatt av hva han selv trodde) og som også er spådd å holde høye nivåer i lang tid. Selv med disse faktaforhold har Hannisdahl nektet å forandre kursmålet på dem, selv om selskapene skuffer inn penger og vil gjøre det i lang tid. Dvs for en uke siden høynet han til 32 for Avance.... Så tar heller analyse fra DNB og de andre som iallefall tar de faktiske forhold litt mere inn over seg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Veldig interessant, Kbkristi! Har du mulighet til å kopiere chartet inn på HO. Bare du passer på å referere til Finansavisen, så er du trygg.
Golden cross er alltid viktig. Er det 90 dagers gjennomsnitt?
Golden cross er alltid viktig. Er det 90 dagers gjennomsnitt?
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.12.2020 kl 11:50
7840
Tror heller jeg bruker egne ord, for å være sikker.
50-dagers snitt har brutt over 200-dagers snitt og etablerer gyllent kryss.
Aksjen konsoliderer nå mot en liten teknisk støtte på 5,58. Det er sterkere støtte på 5,50.
Rsi har en positiv undertone og korreksjoner kan gi kjøpsmuligheter.
50-dagers snitt har brutt over 200-dagers snitt og etablerer gyllent kryss.
Aksjen konsoliderer nå mot en liten teknisk støtte på 5,58. Det er sterkere støtte på 5,50.
Rsi har en positiv undertone og korreksjoner kan gi kjøpsmuligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 07:46
7216
TCI + 0,49 til 1391,77
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Takk! Etter ett par dager med «ras» :-), er den på rett kurs igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
21.12.2020 kl 08:59
7003
Begynner å bli ganske mange piler som peker i samme retning nå. Dette i tråd med det vi har sagt i lengre tid. Nevner blant annet:
10. des: MPC styrker flåten med to skip midt i ratefesten
15. des: Styremedlem kjøper 60.000 aksjer i eget selskap.
15. des: DNB setter MPC på listen over børsen nyttårsraketter. Nr 5 på listen over alle selskapene!
20. des: Finansavisen følger opp nyttårsrakettene og kommer med anbefaling på MPC og positiv teknisk analyse
Pareto har tatt dekning i aksjen med foreløpig kursmål 7.00.
I tillegg har ratene gått opp opp opp. Og MPC sikrer seg nå langsiktige kontrakter på ekstremt høye dagsrater på store deler av flåten.
10. des: MPC styrker flåten med to skip midt i ratefesten
15. des: Styremedlem kjøper 60.000 aksjer i eget selskap.
15. des: DNB setter MPC på listen over børsen nyttårsraketter. Nr 5 på listen over alle selskapene!
20. des: Finansavisen følger opp nyttårsrakettene og kommer med anbefaling på MPC og positiv teknisk analyse
Pareto har tatt dekning i aksjen med foreløpig kursmål 7.00.
I tillegg har ratene gått opp opp opp. Og MPC sikrer seg nå langsiktige kontrakter på ekstremt høye dagsrater på store deler av flåten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 09:08
6985
Hva mer kan vi ønske oss? I tillegg vil ikke problemene med containere løse seg før Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
21.12.2020 kl 09:20
6955
Ny oppdatering på aksjonærer:
Fortsatt er noen tungvektere som selger ut store mengder aksjer:
Euroclear, halv mill aksjer ned fredag, samt sitter fortsatt med ca. 23 mill aksjer igjen.
Clearstream, halv mill aksjer ned fredag, samt sitter fortsatt med ca. 16 mill aksjer igjen.
DZ Privatbak, ca 1 mill aksjer ned fredag, sitter fortsatt med ca. 8 mill aksjer igjen.
Alle disse med 1 kr aksjer, som sikrer noe gevinst på 5-6 gangern nå før årsskifte. Aksjen skal opp, men det synes bare å være så store volum på de som nå ønsker å selge seg ut på dette nivået. Denne kommer, men igjen, vi må bare smøre oss med tålmodighet.
Fortsatt er noen tungvektere som selger ut store mengder aksjer:
Euroclear, halv mill aksjer ned fredag, samt sitter fortsatt med ca. 23 mill aksjer igjen.
Clearstream, halv mill aksjer ned fredag, samt sitter fortsatt med ca. 16 mill aksjer igjen.
DZ Privatbak, ca 1 mill aksjer ned fredag, sitter fortsatt med ca. 8 mill aksjer igjen.
Alle disse med 1 kr aksjer, som sikrer noe gevinst på 5-6 gangern nå før årsskifte. Aksjen skal opp, men det synes bare å være så store volum på de som nå ønsker å selge seg ut på dette nivået. Denne kommer, men igjen, vi må bare smøre oss med tålmodighet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 09:58
6866
Det er bedre de kaster aksjene sine nå, før vi begynner å stige. Bare verdien på skipa er ca 9 kr. Og i tillegg kommer verdien på kontraktene de har.
Som sagt tidligere, det er neste år moroa begynner.
Som sagt tidligere, det er neste år moroa begynner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32
Du må logge inn for å svare
Jo
21.12.2020 kl 09:59
6881
Syns den holder bra i mot. Blir tatt i mot det som kommer uten at kursen påvirkes nevneverdig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:32
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 10:41
6637
Vi får bare vente - synes selv det er merkelig at de holder brannsalg når de kjenner ratene og markedet; men antar de har faste regler på når det skal tas gevinst og ikke...
Redigert 21.01.2021 kl 06:32
Du må logge inn for å svare
StevenG
21.12.2020 kl 11:53
6502
Er i slutten av året.. Naturlig at mange selger seg ut. Gevinstsikrer.
Rød dag idag , betyr gode kjøpsmuligheter!
Jeg fyller opp!
Rød dag idag , betyr gode kjøpsmuligheter!
Jeg fyller opp!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 12:02
9244
Samme her faktisk - benyttet anledningen til å snitte ned litt
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 12:25
9189
At US$ går opp et par % er jo positivt for oss. Alle inntekter kommer i $, så for de som har midler igjen er dette en fin kjøpsanledning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Hei bestefar til ni!
Ser at kursen kryper oppover mot kr. 5,50.
Kan du se av chartet i Finansavisen til hvilken kurs det gyldne krysset ble etablert?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 13:27
9074
Det ser ut som om det er på kr 4,82.
Det ligger godt under omsetningskurs, da linjen fra 200 dager fortsatt er synkende og 50 dagers er stigende.
Det ligger godt under omsetningskurs, da linjen fra 200 dager fortsatt er synkende og 50 dagers er stigende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Skytta
21.12.2020 kl 14:31
8943
@ Struts, angående de individuelle forskjeller innen shipping industrien, så vil jeg påstå at disse er mye større enn hva man i utgangspunktet skulle tro, og dette relaterer seg til alt fra infrastruktur og verdikjede og markedsmekanisme.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Skytta
21.12.2020 kl 14:43
8912
@ Fiskelosen, nei dette vil høyst sannsynlig ha null påvirkning på markedet til MPC.
Men, noe som vil påvirke MPC er det stigende behovet for økt kapasiteten på shortsea til/fra UK og Europa (dvs Norden, Baltic sea, kontinentet, Middelhavet). Disse tradelane dekkes i hovedsak av containerbåter i størrelsesorden 700 til 3500 TEU, noe som er midt i forretningsmodellen til MPC.
Denne artikkelen kan bidra til bedre innsikt i hvorfor:
https://www.theguardian.com/world/2020/dec/20/frances-covid-freight-ban-to-have-devastating-effect-on-uk-sector-warns
Men, noe som vil påvirke MPC er det stigende behovet for økt kapasiteten på shortsea til/fra UK og Europa (dvs Norden, Baltic sea, kontinentet, Middelhavet). Disse tradelane dekkes i hovedsak av containerbåter i størrelsesorden 700 til 3500 TEU, noe som er midt i forretningsmodellen til MPC.
Denne artikkelen kan bidra til bedre innsikt i hvorfor:
https://www.theguardian.com/world/2020/dec/20/frances-covid-freight-ban-to-have-devastating-effect-on-uk-sector-warns
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 14:46
8902
Slettet brukerskrev https://e24.no/boers-og-finans/i/dlJxmB/boerskometen-med-eksploderende-rater
Se der ja - bare å bli sittende; før eller siden bør jo nedsalget ta slutt
Har gått mye... Skal gå mer (fremdeles 67% ned i år...)
Har gått mye... Skal gå mer (fremdeles 67% ned i år...)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Takk, Kbkristi! Da er nedgangen kun et pust i bakken, for ikke å si "et pust i sivet"!
Jeg holder meg til mitt tidligere forslag, nemlig at kursen pr. 30.12.2020 vil være på kr. 6,23!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
jess23
21.12.2020 kl 15:12
8864
Mcap er høyere nå enn 1 januar. Men er helt sikker på at vi skal videre opp. Markedet nå er jo noe helt annet nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Da var det noen som tok ut proppen på kr. 5,50, og kursen steg umiddelbart til kr. 5,56. Dersom aksjekursen ender i pluss på slutten av dagen, er det et meget sterkt signal om at markedet for MPCC holder seg usedvanlig godt, selv når børsen generelt faller vel to prosent.
P.S. Der gikk kursen i kr. 5,58 som er pluss/minus null. Tipper det går et par minutter og så er vi i pluss.
P.S. Der gikk kursen i kr. 5,58 som er pluss/minus null. Tipper det går et par minutter og så er vi i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 15:56
8807
Med det markedet som er innenfor container nå så vil jeg tro dette blir bra ja
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 16:02
8774
Dere må ikke miste troen på Mpcc. Beregningene er ikke gjort av tro, håp og kjærlighet. De er gjort av tall som er offentliggjort av selskapet selv.
Ut av tallene kan man lese at overskuddet som ble gjort i november, vil doble seg i desember og 4-doble seg i januar vs november. Så de som er fornøyd med kr 5,50 må selge nå. De som vil ha skikkelig gevinst venter til lenger uti 2021.
Ut av tallene kan man lese at overskuddet som ble gjort i november, vil doble seg i desember og 4-doble seg i januar vs november. Så de som er fornøyd med kr 5,50 må selge nå. De som vil ha skikkelig gevinst venter til lenger uti 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Struts
21.12.2020 kl 16:22
8742
I dag går det meste ned. Pga oljeprisen som går likeens. Men en lavere oljepris burde jo innebære lavere driftskostnader for MPC (og andre rederier), eller?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Børskometen med eksploderende rater: E24
MPC Container Ships skal lande mange nye kontrakter i et knallsterkt container-marked. En pustepause i børskometen mandag fremstår nærmest som en kjøpsanledning.
DETTE ER EN KOMMENTAR
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Et mutert virus ga en tøff børsdag mandag. Også for shipping-aksjer - containerrederier inkludert. Norske MPC Container Ships var ned fem prosent ved lunsjtider - danske AP Møller Mærsk vel 3 prosent.
Men ser vi forbi øyeblikksbildet og overskriftene, er det fremdeles mye som opprettholder de gode utsiktene for containerrederiene idet vi nærmer oss nyttår. Etter brutale bunnrater denne våren, har virkelig oppsvinget den siste tiden vært kraftig.
Det er nøkkelindeksen Shanghai Containerized Freight (SCFI) et godt bilde på. Indeksen viser spotprisen på frakt fra kinesiske Shanghai til en rekke utenlandske havner. Og bare denne høsten er ratene mer enn doblet. Oppturen har vært særlig sterk de siste ukene.
Kan festen vedvare? Utover skaden et mutert virus kan forårsake denne uken, er det mye som tyder på det. For bak den ferske ratefesten ligger en sterk kinesisk eksport-boom og en stor manko på containerskip for å ta unna behovene i markedet.
Og ikke bare lastes containerskip for tiden til randen. Også den vedtatte nye amerikanske krisepakken kan potensielt holde liv i etterspørselen og verdenshandelen - samtidig som viruset tross alt fremdeles ligger an til å ebbe ut en eller annen gang neste år.
Det gir fortsatt muligheter. Det antyder at containerrederiene er gode kandidater til kåringen årets nyttårsraketter. Og det selv om for eksempel Oslo-noterte MPC Container Ships har steget nesten 100 prosent de siste to månedene.
For den oppgangen må ses på bakgrunn av at de fleste containerrederier har vært moderat priset så langt under den rateødeleggende pandemien. Og få mer enn MPC, som også har vært sterkt eksponert mot spotmarkedet. Selv med den siste tidens opptur, er faktisk fallet for aksjen nesten 50 prosent hittil i år.
Men MPCs rapport for tredje kvartal gir oss gode nyss om hvilken vei inntjeningen er på vei - når vi jamfører med dagens ratefest. For i snitt har MPCs 65 skip en lastekapasitet på like over 2.019 TEU hver (over 131.000 TEU totalt). Og i snitt trenger hvert skip ikke et ratenivå stort høyere enn om lag 8.000 dollar døgnet for å gå i null (break-even).
Nå er de eksploderende ratene godt over det nivået - nivåer på 15.000 dollar og over per skip bør være mer enn overkommelig. Ratene er også gjerne høyere enn Shanghai-indeksens offisielle tall indikerer, samtidig som kontrakter gjerne tegnes for lange perioder.
Det passer godt for MPC, som ved oppdateringen ved kvartalstallene 23. november ventet å gjøre syv slutninger i løpet av den resterende delen av 2020. For første kvartal 2021 var det ventet 20 slutninger - i det som nå tegner til å bli meget hyggelige priser.
Samtidig er det god grunn til å vente at flåten som nå skal reforhandle eller fornye kontrakter vil hvile lite. MPC ventet i november samme flåteutnyttelsen i fjerde kvartal som i tredje - på betryggende nivåer nær 94 prosent.
Er den gode rateutviklingen fullt ut priset inn i aksjen? Mye avhenger av veien videre. Men det er lite som nå indikerer at ratene skal markant ned igjen med det første. Tvert om renner det jevnlig inn rapporter om «utrolige nivåer» på containerfrakten.
The real cost of ocean freight out of Asia is hitting 'unbelievable' heights - The Loadstar
Så er naturligvis også ratene notorisk volatile. En dag vil ratene igjen dykke kraftig og langvarig. Men de færreste tror det skjer på kort sikt. Møller-Mærsk representerer nok forventingene ganske godt, når de til danske Børsen antyder at ratene først roer seg ned en gang mellom februar og april.
Før den tid bør en rekke nye kontrakter være signerte for MPC - på veien mot det som tegner til å bli to sterke kvartaler på hver sin side av nyttår. Der pengene ramler inn i kassen.
I så måte kan investorene bare håpe på at AS Kina opprettholder trykket, og bidrar sterkt til at verdenshandelen løftes opp av corona-hengemyren. Og at etterspørselen gjennom en tøff vestlig virusvinter samtidig ikke får seg en sterkt mutert knekk.
MPC Container Ships skal lande mange nye kontrakter i et knallsterkt container-marked. En pustepause i børskometen mandag fremstår nærmest som en kjøpsanledning.
DETTE ER EN KOMMENTAR
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Et mutert virus ga en tøff børsdag mandag. Også for shipping-aksjer - containerrederier inkludert. Norske MPC Container Ships var ned fem prosent ved lunsjtider - danske AP Møller Mærsk vel 3 prosent.
Men ser vi forbi øyeblikksbildet og overskriftene, er det fremdeles mye som opprettholder de gode utsiktene for containerrederiene idet vi nærmer oss nyttår. Etter brutale bunnrater denne våren, har virkelig oppsvinget den siste tiden vært kraftig.
Det er nøkkelindeksen Shanghai Containerized Freight (SCFI) et godt bilde på. Indeksen viser spotprisen på frakt fra kinesiske Shanghai til en rekke utenlandske havner. Og bare denne høsten er ratene mer enn doblet. Oppturen har vært særlig sterk de siste ukene.
Kan festen vedvare? Utover skaden et mutert virus kan forårsake denne uken, er det mye som tyder på det. For bak den ferske ratefesten ligger en sterk kinesisk eksport-boom og en stor manko på containerskip for å ta unna behovene i markedet.
Og ikke bare lastes containerskip for tiden til randen. Også den vedtatte nye amerikanske krisepakken kan potensielt holde liv i etterspørselen og verdenshandelen - samtidig som viruset tross alt fremdeles ligger an til å ebbe ut en eller annen gang neste år.
Det gir fortsatt muligheter. Det antyder at containerrederiene er gode kandidater til kåringen årets nyttårsraketter. Og det selv om for eksempel Oslo-noterte MPC Container Ships har steget nesten 100 prosent de siste to månedene.
For den oppgangen må ses på bakgrunn av at de fleste containerrederier har vært moderat priset så langt under den rateødeleggende pandemien. Og få mer enn MPC, som også har vært sterkt eksponert mot spotmarkedet. Selv med den siste tidens opptur, er faktisk fallet for aksjen nesten 50 prosent hittil i år.
Men MPCs rapport for tredje kvartal gir oss gode nyss om hvilken vei inntjeningen er på vei - når vi jamfører med dagens ratefest. For i snitt har MPCs 65 skip en lastekapasitet på like over 2.019 TEU hver (over 131.000 TEU totalt). Og i snitt trenger hvert skip ikke et ratenivå stort høyere enn om lag 8.000 dollar døgnet for å gå i null (break-even).
Nå er de eksploderende ratene godt over det nivået - nivåer på 15.000 dollar og over per skip bør være mer enn overkommelig. Ratene er også gjerne høyere enn Shanghai-indeksens offisielle tall indikerer, samtidig som kontrakter gjerne tegnes for lange perioder.
Det passer godt for MPC, som ved oppdateringen ved kvartalstallene 23. november ventet å gjøre syv slutninger i løpet av den resterende delen av 2020. For første kvartal 2021 var det ventet 20 slutninger - i det som nå tegner til å bli meget hyggelige priser.
Samtidig er det god grunn til å vente at flåten som nå skal reforhandle eller fornye kontrakter vil hvile lite. MPC ventet i november samme flåteutnyttelsen i fjerde kvartal som i tredje - på betryggende nivåer nær 94 prosent.
Er den gode rateutviklingen fullt ut priset inn i aksjen? Mye avhenger av veien videre. Men det er lite som nå indikerer at ratene skal markant ned igjen med det første. Tvert om renner det jevnlig inn rapporter om «utrolige nivåer» på containerfrakten.
The real cost of ocean freight out of Asia is hitting 'unbelievable' heights - The Loadstar
Så er naturligvis også ratene notorisk volatile. En dag vil ratene igjen dykke kraftig og langvarig. Men de færreste tror det skjer på kort sikt. Møller-Mærsk representerer nok forventingene ganske godt, når de til danske Børsen antyder at ratene først roer seg ned en gang mellom februar og april.
Før den tid bør en rekke nye kontrakter være signerte for MPC - på veien mot det som tegner til å bli to sterke kvartaler på hver sin side av nyttår. Der pengene ramler inn i kassen.
I så måte kan investorene bare håpe på at AS Kina opprettholder trykket, og bidrar sterkt til at verdenshandelen løftes opp av corona-hengemyren. Og at etterspørselen gjennom en tøff vestlig virusvinter samtidig ikke får seg en sterkt mutert knekk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 17:13
8622
Endelig en journalist som har gjort hjemmeleksen sin. Men vi har 67 skip, ikke 65. Og han nevner ikke hvilken impact handelsavtalen i Østen vil medføre. Der er det ikke bruk for deepwater containerskip, men mindre skip, som er midt i blinken for Mpcc.
Ikke værst at vi gikk i pluss idag, på en ellers blodrød børsdag :)
Ikke værst at vi gikk i pluss idag, på en ellers blodrød børsdag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 22:05
8208
Det er helt knall- men må si det er lite blest rundt den også...Får anta det skyldes at folk vil laste i fred og ro :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
mimer
21.12.2020 kl 23:48
8026
Ja-a, trenger ikke haussing. Tipper det går av seg selv hvis disse ratene holder seg framover. Kanskje det kan bli hyggelige utbytter etter hvert også?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.12.2020 kl 07:09
7780
Ingen tegn til svakhet.
TCI + 0,24 til 1395,12
TCI + 0,24 til 1395,12
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare