MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350468

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 12:02 8992

Samme her faktisk - benyttet anledningen til å snitte ned litt
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 12:25 8937

At US$ går opp et par % er jo positivt for oss. Alle inntekter kommer i $, så for de som har midler igjen er dette en fin kjøpsanledning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 13:18 8856


Hei bestefar til ni!

Ser at kursen kryper oppover mot kr. 5,50.

Kan du se av chartet i Finansavisen til hvilken kurs det gyldne krysset ble etablert?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 13:27 8822

Det ser ut som om det er på kr 4,82.
Det ligger godt under omsetningskurs, da linjen fra 200 dager fortsatt er synkende og 50 dagers er stigende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Skytta
21.12.2020 kl 14:31 8691

@ Struts, angående de individuelle forskjeller innen shipping industrien, så vil jeg påstå at disse er mye større enn hva man i utgangspunktet skulle tro, og dette relaterer seg til alt fra infrastruktur og verdikjede og markedsmekanisme.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Skytta
21.12.2020 kl 14:43 8660

@ Fiskelosen, nei dette vil høyst sannsynlig ha null påvirkning på markedet til MPC.

Men, noe som vil påvirke MPC er det stigende behovet for økt kapasiteten på shortsea til/fra UK og Europa (dvs Norden, Baltic sea, kontinentet, Middelhavet). Disse tradelane dekkes i hovedsak av containerbåter i størrelsesorden 700 til 3500 TEU, noe som er midt i forretningsmodellen til MPC.
Denne artikkelen kan bidra til bedre innsikt i hvorfor:

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/20/frances-covid-freight-ban-to-have-devastating-effect-on-uk-sector-warns


Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 14:46 8656

Se der ja - bare å bli sittende; før eller siden bør jo nedsalget ta slutt

Har gått mye... Skal gå mer (fremdeles 67% ned i år...)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 14:56 8667


Takk, Kbkristi! Da er nedgangen kun et pust i bakken, for ikke å si "et pust i sivet"!

Jeg holder meg til mitt tidligere forslag, nemlig at kursen pr. 30.12.2020 vil være på kr. 6,23!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
jess23
21.12.2020 kl 15:12 8618

Mcap er høyere nå enn 1 januar. Men er helt sikker på at vi skal videre opp. Markedet nå er jo noe helt annet nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 15:53 8558

Da var det noen som tok ut proppen på kr. 5,50, og kursen steg umiddelbart til kr. 5,56. Dersom aksjekursen ender i pluss på slutten av dagen, er det et meget sterkt signal om at markedet for MPCC holder seg usedvanlig godt, selv når børsen generelt faller vel to prosent.

P.S. Der gikk kursen i kr. 5,58 som er pluss/minus null. Tipper det går et par minutter og så er vi i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 15:56 8561

Med det markedet som er innenfor container nå så vil jeg tro dette blir bra ja
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 16:02 8528

Dere må ikke miste troen på Mpcc. Beregningene er ikke gjort av tro, håp og kjærlighet. De er gjort av tall som er offentliggjort av selskapet selv.
Ut av tallene kan man lese at overskuddet som ble gjort i november, vil doble seg i desember og 4-doble seg i januar vs november. Så de som er fornøyd med kr 5,50 må selge nå. De som vil ha skikkelig gevinst venter til lenger uti 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Struts
21.12.2020 kl 16:22 8496

I dag går det meste ned. Pga oljeprisen som går likeens. Men en lavere oljepris burde jo innebære lavere driftskostnader for MPC (og andre rederier), eller?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 16:43 8444


Ja, og derfor endte kursen opp til slutt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 16:59 8421

Børskometen med eksploderende rater: E24

MPC Container Ships skal lande mange nye kontrakter i et knallsterkt container-marked. En pustepause i børskometen mandag fremstår nærmest som en kjøpsanledning.

DETTE ER EN KOMMENTAR
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Et mutert virus ga en tøff børsdag mandag. Også for shipping-aksjer - containerrederier inkludert. Norske MPC Container Ships var ned fem prosent ved lunsjtider - danske AP Møller Mærsk vel 3 prosent.

Men ser vi forbi øyeblikksbildet og overskriftene, er det fremdeles mye som opprettholder de gode utsiktene for containerrederiene idet vi nærmer oss nyttår. Etter brutale bunnrater denne våren, har virkelig oppsvinget den siste tiden vært kraftig.

Det er nøkkelindeksen Shanghai Containerized Freight (SCFI) et godt bilde på. Indeksen viser spotprisen på frakt fra kinesiske Shanghai til en rekke utenlandske havner. Og bare denne høsten er ratene mer enn doblet. Oppturen har vært særlig sterk de siste ukene.

Kan festen vedvare? Utover skaden et mutert virus kan forårsake denne uken, er det mye som tyder på det. For bak den ferske ratefesten ligger en sterk kinesisk eksport-boom og en stor manko på containerskip for å ta unna behovene i markedet.

Og ikke bare lastes containerskip for tiden til randen. Også den vedtatte nye amerikanske krisepakken kan potensielt holde liv i etterspørselen og verdenshandelen - samtidig som viruset tross alt fremdeles ligger an til å ebbe ut en eller annen gang neste år.

Det gir fortsatt muligheter. Det antyder at containerrederiene er gode kandidater til kåringen årets nyttårsraketter. Og det selv om for eksempel Oslo-noterte MPC Container Ships har steget nesten 100 prosent de siste to månedene.

For den oppgangen må ses på bakgrunn av at de fleste containerrederier har vært moderat priset så langt under den rateødeleggende pandemien. Og få mer enn MPC, som også har vært sterkt eksponert mot spotmarkedet. Selv med den siste tidens opptur, er faktisk fallet for aksjen nesten 50 prosent hittil i år.


Men MPCs rapport for tredje kvartal gir oss gode nyss om hvilken vei inntjeningen er på vei - når vi jamfører med dagens ratefest. For i snitt har MPCs 65 skip en lastekapasitet på like over 2.019 TEU hver (over 131.000 TEU totalt). Og i snitt trenger hvert skip ikke et ratenivå stort høyere enn om lag 8.000 dollar døgnet for å gå i null (break-even).

Nå er de eksploderende ratene godt over det nivået - nivåer på 15.000 dollar og over per skip bør være mer enn overkommelig. Ratene er også gjerne høyere enn Shanghai-indeksens offisielle tall indikerer, samtidig som kontrakter gjerne tegnes for lange perioder.

Det passer godt for MPC, som ved oppdateringen ved kvartalstallene 23. november ventet å gjøre syv slutninger i løpet av den resterende delen av 2020. For første kvartal 2021 var det ventet 20 slutninger - i det som nå tegner til å bli meget hyggelige priser.

Samtidig er det god grunn til å vente at flåten som nå skal reforhandle eller fornye kontrakter vil hvile lite. MPC ventet i november samme flåteutnyttelsen i fjerde kvartal som i tredje - på betryggende nivåer nær 94 prosent.

Er den gode rateutviklingen fullt ut priset inn i aksjen? Mye avhenger av veien videre. Men det er lite som nå indikerer at ratene skal markant ned igjen med det første. Tvert om renner det jevnlig inn rapporter om «utrolige nivåer» på containerfrakten.

The real cost of ocean freight out of Asia is hitting 'unbelievable' heights - The Loadstar
Så er naturligvis også ratene notorisk volatile. En dag vil ratene igjen dykke kraftig og langvarig. Men de færreste tror det skjer på kort sikt. Møller-Mærsk representerer nok forventingene ganske godt, når de til danske Børsen antyder at ratene først roer seg ned en gang mellom februar og april.

Før den tid bør en rekke nye kontrakter være signerte for MPC - på veien mot det som tegner til å bli to sterke kvartaler på hver sin side av nyttår. Der pengene ramler inn i kassen.

I så måte kan investorene bare håpe på at AS Kina opprettholder trykket, og bidrar sterkt til at verdenshandelen løftes opp av corona-hengemyren. Og at etterspørselen gjennom en tøff vestlig virusvinter samtidig ikke får seg en sterkt mutert knekk.







Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.12.2020 kl 17:13 8376

Endelig en journalist som har gjort hjemmeleksen sin. Men vi har 67 skip, ikke 65. Og han nevner ikke hvilken impact handelsavtalen i Østen vil medføre. Der er det ikke bruk for deepwater containerskip, men mindre skip, som er midt i blinken for Mpcc.
Ikke værst at vi gikk i pluss idag, på en ellers blodrød børsdag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.12.2020 kl 22:05 7962

Det er helt knall- men må si det er lite blest rundt den også...Får anta det skyldes at folk vil laste i fred og ro :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
mimer
21.12.2020 kl 23:48 7780

Ja-a, trenger ikke haussing. Tipper det går av seg selv hvis disse ratene holder seg framover. Kanskje det kan bli hyggelige utbytter etter hvert også?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.12.2020 kl 07:09 7534

Ingen tegn til svakhet.
TCI + 0,24 til 1395,12
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.12.2020 kl 07:44 7478

En interessant artikkel. Ratene vil holde seg høye ihvertfall til kinesisk nyttår, samt positivt for lange kontrakter:

https://www.hellenicshippingnews.com/persistently-tight-containers-market-expected-into-2021-as-contract-talks-evolve/
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
StevenG
22.12.2020 kl 08:53 7369

Er ikke mange aksjene på oslo børs som har så lav risiko om du tenker 3-6måneder frem i tid.. MPCC vil være en av 2021 vinnerne ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
olje cowboy
22.12.2020 kl 11:25 7250

Da var stimulans pakken i USA på 7800 mrd nok godkjent. Kan vel forvente at det blir som sist at endel av dette går til diverse bestillinger i Kina som skal innom en kontainer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
22.12.2020 kl 11:29 7271

Det kan nok trygt antas

Det blir et spennende kommende halvår, dersom dette med utbytte får fokus så vil jeg anta at dette også gir en boost til verdsettelsen av selskapet, minnes å ha lest at deres egentlige utbyttepolitikk er 80% av overskuddet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 05:01 6816

Ikke det at vi akkurat trenger høyere rater nå, MEN

TCI opp 8,46% til 1513,19.
Siden jeg begynte å følge denne indeksen 16.11.20, så har TCI steget fantastiske 38,52%. Vi er på rater som aldri før er sett.

Nå skal jeg legge til at det er ikke disse ratene vi seiler på, men det sier litt om temperaturen innen container.
"Tianjin Container Freight Index reflects the freight volatility of container transportation market in Tianjin. The 14 shipping routes, which were selected as statistical samples, could cover the primary trade flows and export areas in Tianjin’s container transportation market, including Europe, Mediterranean, America, Southeast Asia, Persian Gulf, and etc."
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 06:20 6910

Pent!

Dette gir jo uansett grunnlag for kontraktene de tegner på fremtidig frakt. Q1 & 2 bør bli en hyggelig opplevelse
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 07:06 6856

Helt klart. Jeg har sjekket mine lister mot New ConTex, som nok er den mest nøyaktige indeksen mot våre skip, og mine lister er helt i tråd med den indeksen.
Så jeg står fortsatt på at desember gir en dobling av revenues i forhold til november. Januar en firedobling. Og så blir det bare bedre og bedre for hver mnd.
New Contex blir ikke så ofte oppdatert, siste fra 17.12.20, så det er litt morsommere å følge TCI. Kommer det et krakk i markedet, så vil nok vi amatører se det på TCI først.

New ConTex
A benchmark for the container market
The ConTex (Container Ship Time Charter Assessment Index) has been published by the Hamburg and Bremen Shipbrokers’ Association (VHBS) since October 2007. In May 2010 the Index has been expanded and renamed to New ConTex.
The New ConTex is a company-independent Index of time charter rates for container ships. It is based on assessments of the current day charter rates of six selected container ship types, which are representative of their size categories: Type 1.100 TEU and Type 1.700 TEU with a charter period of one year, and the Types 2.500, 2.700, 3.500 and 4.250 TEU all with a charter period of two years.
Since August 2011 the New ConTex includes not only the present, well-known data but also market estimates of the participating panelists on ship types 2.500 TEU (geared), 2.700 TEU (gearless), 3.500 TEU (gearless) and 4.250 TEU (gearless) on the basis of charter periods of 12 months. Starting on 2nd of Oktober 2013 the VHBS started to publish shorter charter periods of only 6 months for the ship classes 1,100 TEU (geared) and 1,700 TEU (geared).
This is an additional service on top of the original composition and assessment basis of the New ConTex Index, which will continue to be published in its present form. The purpose of this wider coverage is to give an even more accurate picture of market development.
Full information, e.g. the history of the rates, is free of charge for the panelists and the members of the association.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 07:22 6864

Mpcc bør egentlig ralle helt til utbytte er på konto i q2 og q3- vi får se :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 07:40 6836

Det sies jo at aksjemarkedet priser inn framtidig inntjening.
Men hva er priset inn i Mpcc? Er det en dobling fra nov til des?
Eller en 4 dobling til januar. Eller en 6-7 dobling i mars ( ut fra nov revenues).

Jeg lastet ned historiske kurser fra Euronext:
"Kurser for MPC Container Ships. Kursene er justert for alle selskapshendelser. Oppdatert tirsdag 8. desember 2020."
Der finner jeg kurs bl.a fra 4.6.2018 til kr 47,78.
Nå var ikke jeg inne i Mpcc da, men det står i overskriften at kursene er justert for alle selskapshendelser.
Kan det seg være at vi skal opp til gamle høyder, nå da vi har de beste rater ever? Dette er bare tanker fra min side. Kanskje vi har noen her inne som var med i juni 2018, som vil dele sine tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 07:56 6884

Nå kommer det jo også endel nybygg, Bl.a Sitc har bestilt 13 nybygg, men disse blir ikke levert før i september 2022 til januar 23. Hele sektoren trenger fornyelse, og uansett gir det oss et par år med gode utsikter.
Om ikke svartedauen avløser Koronan da!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
jess23
23.12.2020 kl 08:44 6791

Kurs justert for selskapshendelser har nok ikke med emisjoner, men de fleste andre hendelser. Derfor er det veldig skummelt å sammenligne med gamle kurser da det ofte gir feil bilde. Eksempelvis 1 januar i år var det 84 millioner aksjer i selskapet, idag er det 393 millioner aksjer i selskapet. Så Mcap, som er det man må sammenligne med, er en del høyere nå. Men når det er sagt så mener jeg absolutt at MPC skal høyere. Sitter selv fullastet med aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 08:56 6816

Den burde stått i 8,- før reprising i takt med rateboomen spør du meg... Vi får se hva tiden bringer
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
olje cowboy
23.12.2020 kl 09:18 6790

Positive er jo at emisjons pengene (aksje utvidelsen)ble brukt til og kjøpe de to siste skipene. Og ikke til krise penger for og støtte tap på daglig drift.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
23.12.2020 kl 09:19 6941

De har nok ikke handlet fra seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Sandie
23.12.2020 kl 09:25 6930

Jeg tror vi skal være edruelige med tanke på forventninger i kursutvikling på MPCC. OK, de har for tiden et bra case, men det er ikke MPCC som høster gevinster av prisøkningene i fraktratene direkte, det er det MPCC sine kunder som gjør.
Absolutt vil vi se kursøkning fremover, det tror jeg også, men at den skal øke proporsjonalt med indeksene det vises til her kan vi nok ikke forvente.

Jeg har selv kjøpt en del aksjer i MPCC senere tid og har snitt på 5,22, som gir kursgevinst på 12,5% så langt, det er jo hyggelig, men ikke spektakulært når sektoren går så godt.
Nå vet vi jo at det er tunge aktører som lemper ut aksjer, og de sitter så vidt jeg forstår fremdeles på tunge poster. Hva vil så de gjøre på på nyåret? Fortsette å selge, eller endrer de policy i det nye året?
Dersom de fortsetter nedsalget vil jo aksjen holdes nede fortsatt en god stund fremover er jeg redd. «Mens gresset gror dauer kua» er vel kanskje ikke riktig, men faren for at vi ikke får med oss potensialet i denne aksjen er tilstede tror jeg.

Men dersom MPCC nå virkelig lykkes med å tegne langsiktige avtaler på høye nivå kan dette derimot bli meget hyggelig, og det er jo derfor vi tror på dette selskapet.

Hvordan vil så fraktratene utvikle seg fremover? Jeg vet ikke, men av erfaring finnes det grenser for hvor mye tunge industrielle aktører kan betale for frakt av sine varer langsiktig.
I selskapet hvor jeg jobber har vi nå satt stopp for all frakt mellom våre avdelinger i Europa og Asia som strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg vet samtidig at import av stålprodukter fra Asia til Europa nå reduseres nettopp grunnet for høye fraktomkostninger.

Min policy er å kjøpe aksjer i to selskap når jeg har tro på en sektor, derfor kjøpte jeg også Hapag Lloyd samtidig, og denne har gått 21% til sammenligning.

Det er hyggelig å følge informasjonen som legges ut på denne tråden, her sitter folk med god innsikt og deler sin informasjon.

God Jul.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 09:30 6913

Helt enig. Mcap er jo det markedet priser aksjen til. Pr nå så er jo det kun ca 60% av flåteverdien. Så her skal vi kraftig opp. Selv er jeg over plimsoll :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
olje cowboy
23.12.2020 kl 09:55 6825

Noen som vet om de har profitt sharing avtale med de som opererer båtene? (At de får en del av overskudd fra dem om ratene stiger over et vist nivå under kontrakts perioden)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 10:06 6673

Jeg har vel maks 10 prosent kunnskap om markedet i forhold til deg, men utbyttepolicy'en alene vil vel være en stimuli for de største eierne til å bli sittende på aksjene?

Q1 & Q2 vet vi jo at mer eller mindre vil bli veldig god lesning - og selv om de ikke følger rateøkningene 1:1 så vil det jo garantert trekke opp på alle nye avtaler
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 10:32 6662

De kaller det: " besides base rate scheme the charter also includes a savings sharing mechanism in favour of MPCC. " hva nå som ligger i det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
23.12.2020 kl 10:41 6635

Vi må heller ikke glemme at Mpcc ønsker å notere seg på Dow Jones. Da må kursen i hvert fall stå over 1usd. (8,70)
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare