MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349589

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Skytta
23.12.2020 kl 10:54 10183

Det er mulig dette har vært kommentert tidligere 😊, men her er link til nevnte bestillinger, som SITC ganske godt belyser hvorfor de velger å bestille egen tonnasje isteden for å chartre (leie) fra ship owners ala MPC.

I korte trekk: De forventer en videre økning i det regionale transportbehov (sjøveien og i containere), og de forventer ett meget sterkt (høye rater) charter marked i årene fremover.

https://container-news.com/sitc-extends-newbuilding-bonanza-at-yangzijiang/


Det skrives mye interessant om MPC og om container fraktratene på denne tråden, og for de som ønsker å investere i MPC og ikke innehar full innsikt i markedet de operer i, så er kanskje dette interessant:

MPC er en ren ship owner. De har ingen egne containere og tilbyr ikke kommersiell containerfrakt som sådan. Kundegruppen til MPC er container rederiene og MPC sitt (pt) største geografiske markedet er intra Asia.
MPC har er strategi med å signere ca 75% av sine containerbåter på lengre kontrakter (12-24mnd) og resterende skal gå i spot markedet (korrigere meg gjerne % andel, da dette ikke er 100% riktig)

Container fraktrater kan i store trekk deles inn i, a.) Globale fraktruter, som Asia til Europa og Asia til USA, etc. Containershipene som seiler på disse strekningene er i hovedsak eiet av container rederiene selv og størrelse på skipene er (ca) fra 10.000 TEU kapasitet og opp til 23.000 TEU kapasitet, avhengig av trade. Og b.) Regionale fraktruter, som intra Asia og intra Europa, etc. Eierskapet på containerskipene som seiler på disse strekningene er en miks mellom container rederier og rene ship owners, og størrelsen på skipene er normalt mellom 700 TEU kapasitet og opp til 6.000 TEU kapasitet.

Fraktratene som vi pt erfarer fra Asia til Europa (ex UK) er forventet å peake i slutten av januar i forbindelse med Kinesisk nyttår, og klimaks kan bli opp mot USD 4.500 per TEU (gjennomsnitt). Utover vinteren og våren vil kapasitet og tilgjengelig utstyr på de globale fraktrutene bli tilpasset behovet, og det vil medføre at container fraktratene justeres ned til mer bærekraftig nivåer. Dette vil igjen stimulere til mer varer transporteres i containere.

Feeder: Dette er i hovedsak containerskip som seiler mellom regionale havner (eksempel Rotterdam og Oslo) og containere som transporteres ombord kommer fra de Global fraktrutene. (eksempel, Shanghai til Rotterdam) for distribusjon til lokal havn (for eksempel Oslo). Dette er både globale rederier med egne feeder ruter og de kommersielle feeder selskapene.

Shortsea/regionale container rederier: Dette er containerskip som seiler mellom regionale havner og tilbyr frakt i containere som kun skal transporteres regionalt. Som ett perspektiv, så konkurrerer Shortsea ofte med trailer transport her i Europa. I Asia så er infrastrukturen annerledes (geografien) så her står de regionale rederiene mye sterkere vs trailer enn hva de gjør her i Europa. De som tilbyr dette produktet er Globale rederier, kommersielle feeder selskaper med egen shortsea satsning/produkt, og rene shortsea rederier.

Dette ble mange ord, men min konklusjon og moralen her, er som følger:
Charter rater, container båter:
En kapasitetstilpasning på Globale fraktruter som medfører en økning i kapasiteten og en nedgang i container fraktratene er utelukkende positivt for charter markedet som MPC operer i. Dette vil medføre økt behov for regional transport (feeder) som igjen vil styrke etterspørselen av båtene som MPC tilbyr til markedet.

Mine kommentarer er subjektive og omhandler i hovedsak container fraktrater på de Globale fraktrutene. Noe annet, som er vel så viktige triggere for MPC fremover, er utviklingen regionalt, med henvisning til bl.a frihandelsavtalen i Asia, miljøfokus og politisk vilje i EU til å tilrettelegge for å flytte transport av gods fra vei til bane og sjø. EU -Brexit. Med flere.

Invitere til kommenterer, og korriger gjerne hvis du ser faktafeil o.l

Og, det viktigste... God jul!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 10:57 10210

Får håpe inderlig at ikke de gjør det. Kun dårlig erfaring med norske selskaper der.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 10:58 10216

For å se nærmere på ratene.
Tar vi for oss AS PALATIA, som er 2.500 TEU, så er Clarkson rate pr 27.nov $ 16.000.
24 months New ConTex er pr 17 des på $ 14.971.
Der har Mpcc Contracted base rate, index-linked (New ConTex) a floor of USD 10,000 and a ceiling of USD 13,000 for 2,500 TEU vessels; besides base rate scheme the charter also includes a savings sharing mechanism in favour of MPCC.

Da oppnår vi ihvertfall $ 13.000 pr dag, noe som er akkurat det jeg har benyttet i mine utregninger.
AS Palatia er på kontrakt til sept/nov 2022, sammen med flere søsterskip. Dette sikrer Mpcc, ikke astronomiske, men svært gode rater over lang tid.
Opex rundt $ 4.900, breakeven snitt for hele flåte er $ 8.000.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 11:01 10196

Du og Skytta er særs kompetente innen dette - takker igjen for gode tråder
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Maduro
23.12.2020 kl 11:03 10228

Hvis det er tilfellet, så kan de gjøre en aksjespleis. Ref det NAS gjorde nylig med 10/1 reduksjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
23.12.2020 kl 12:00 10171

Usikker på hvordan de tenker å gjøre det. Så gjennom noen gammel selskapsinformasjon. Der sto det.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
23.12.2020 kl 12:58 10084

Takk for mye nyttig informasjon!
Ønsker alle en Riktig God Jul!
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Skytta
23.12.2020 kl 15:24 10043

Charter ratene tiltar ytterligere i segmentet til MPC, nå var dette helt som forventa men allikevel hyggelig lesning.

https://ycharts.com/indicators/reports/harpex

ho ho ho 🎅🎄,
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 17:19 9939

Ikke helt enig i skrytet av den kommentatoren. Vedkommende virker å tro at mutert virus (og pandemien generelt) er et hinder for containerfrakten... Virkeligheten er jo den motsatte: Hele vesten i lockdown og all reising og forbruk av tjenester særdeles kraftig redusert, gir dyngevis med kapital som strømmer inn i allverdens dingser og hardware. Kina med sine diktaturmetoder har blitt kvitt viruset, og produserer for fulle mugger, mens resten av verden kjøper. Det er *dette* som gir rallyet! Når verden normaliseres, vil også ratene normaliseres. Med vanlige "undershoots", vil jeg anta...

Men enn så lenge; happy times! :-D
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 17:28 9900

Muren @ 5,9,- i dag var jo sykt sterk- hadde nesten ventet at den ble flyttet oppover...

Vi får se når dammen brister
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Skytta
23.12.2020 kl 18:33 9780

@Ærligtalt, uten å spamme ned forumet her med konspirasjonsteorier, og short er det vel marginalt av i aksjen, så kan en nesten få inntrykk av at det er aktør(er) som jobber hardt for å holde igjen en eventuelt kursoppgang. Høyst spekulativt? Ja, men gitt kalenderen så er kanskje motivasjonen for ett slikt stunt relatert til årsskiftet. Time will show 😄👍
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.12.2020 kl 19:04 9778

Indeed :)

Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
jess23
23.12.2020 kl 19:04 9766

Helt enig MrBurns. Så da gjenstår det bare at du venter med neste salg til kroner 8 :-D
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 20:15 9658

Hehe... Stoppet jo salgene, ja... Men om jeg venter helt til 8, er jeg litt usikker på... Tenkte kanskje 7, men litt usikker... ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 20:43 9600

Joda, han visste jo ikke hvor mange skip vi har engang, men ellers var det jo den mest innholdsrike kommentaren til nå ifra "de proffe". Regner med at de store salgene nå er for å realisere gevinst for å pynte regnskapet for 2020. Om det er riktig antagelse, så tennes raketten over nyttår.
Den absolutt største triggeren blir handelsavtalen i Østen de neste åra.Verdens største handelsavtale! Der bruker de ikke trailere, som Skytta sa. Og et Mega-skip kommer seg ikke opp Saigon River. Så alt blir i feeder-segmentet.
I mega klassen er bestillingene igang. Cosco (OOCL) har bestilt 12 stk 23.000TEU skip til $ 128 mill pr stk. Levering 2023-24. Så det blir behov for masse feedere til å betjene disse også. Enn så lenge er det lite feederbestillinger, de kommer nok. Men vi har et par veldig gode år foran oss, og vi må tro CEO Baack er våken og følger med.
Mens vi tar juleferie, så seiler de inn ca $ 590.000 hver eneste dag, til og med 1. juledag :)
Happy Christmas :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 20:52 9574

Hvorfor planlegge et salg nå? Nye skip kommer ikke før 2022-23. I mellomtiden vil flere falle fra. Det må jo skje noe fryktelig i verden om dette ikke skal holde et par år?
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 21:25 9500

Tja... vi bruker ulike strategier. Jeg liker "selling into strength"... Har absolutt tro på at vi står foran en bra periode, det er helt sikkert. Men "et par år"...? Hmm.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 21:31 9515

Vi er jo midt i et hysteri av manko på frakt-kapasitet. Så hvorfor kaste korta nå?

Shipping freight rates up 400%
FMM tells The Edge in a statement that the worsening shortage in container and vessel capacity, especially during the second half of 2020, has driven up container shipping freight rates by 300% to 400% for both import and export shipments.
The rates are expected to continue to go up because of the backlog of containers sparked by blank sailings and vessel delays, FMM says.
“FMM members have indicated that the container booking request was cancelled by the shipping lines at the very last minute unless manufacturers were able to pay higher freight rates. For example, the freight rate to export to Australia ex-Port Klang has increased from US$1,200 to US$4,100.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 21:37 9514

Forrige måned ble 8 skip satt ut av drift. Postet dette på et tidligere innlegg. Alt som kan flyte av kapasitet er allerede i drift.
Befrakter må nok ta inn over seg at nå er kostnaden for frakt tilbake til normalen ( Ok, kanskje vel det ).
Men tiden da aksjonærene i shipping skulle sponse billig frakt med emisjoner er definitivt forbi.

Alle sammenlikningene med hvor dyrt det nå er blitt, er de dårlige tider da Mpcc måtte selge aksjer som stod i 47 kroner til kr 1.
Nå er det payback time!
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.12.2020 kl 22:08 9480

Leser dere Fleet list, så ser dere at vi er godvenner med både OOCL, COSCO, MAERSK, MSC, ONE, HAPAG-LLOYD pluss mange flere.
TCI er bra for disse selskapene, og da drypper det vel på klokkeren også :)

Falske profeter som vil selge på kr 8 må dere ikke høre på :)
God Jul :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
jokke
23.12.2020 kl 23:43 9365

Takker for alle gode innlegg og God Jul 😍😊🤣😁😂😅🤣🥲vi ler hele veien til banken.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.12.2020 kl 00:18 9293

Det skal vi gjøre neste Jul, og året etter. I mellomtiden skal vi vi sitte musestille, ihvertfall med porteføjen :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.12.2020 kl 12:09 9014

TCI holder stimen, selv på juleaften, +2,54% til 1551,63.
God Jul.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
24.12.2020 kl 14:47 8864

De har et helt rått forhandlingsgrunnlag nå på lange kontrakter... Antar utbytte blir aktuelt rundt Q2 (?)
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.12.2020 kl 16:16 8799

De har nok mulighet til 25 øre i Q1 også, men spørs hva de vil bruke til skip.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
25.12.2020 kl 13:27 8395

Skipene er det vel 12-18 måneders leveringstid på? Nei, de får ri bølgen de neste par årene

25 øre pr. kvartal lar seg jo høre det også- i første omgang :)

Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
jess23
25.12.2020 kl 13:46 8378

Helt enig. Bestilling av nye skip midt i rate-festen har vi vel sett i shipping i tidligere. Er vel ikke alltid smart. Om 1-2 år kan etterspørselen være lavere og med da økt kapasitet hos tilbydere vil fallet forsterkes.
Men å kjøpe noen brukte til en god pris nå kan være greit, som vil være omtrent nedbetalt med ei god langtidskontrakt. Selv om det antagelig ikke blir så lett fremover da disse prisene også øker nå. Satser på det har gått iorden med de 2 som ble meldt kjøpt og så får vi være happy med det. Og kun melke de gode ratene fremover.
Men vet jo ikke hva fremtidsvyene til MPC er.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
25.12.2020 kl 15:06 8256

Ukens Investtech: Aksjene som kan bli kursvinnere 2021
Vi har gått gjennom aksjene på Oslo Børs på jakt etter aksjene som kan bli kursvinnere i 2021. Fire aksjer fra vidt forskjellige sektorer utmerket seg.

Her er kriteriene vi brukte:

1. De store, trauste selskapene vil svært sjelden bli kursvinnere. De er alt for forutsigbare og har for små kurssvingninger til det. Første kriterium er at aksjen har en gjennomsnittlig dagsomsetning over Oslo Børs på maksimalt 20 millioner kroner. For å unngå de aller minste aksjene, krever vi samtidig en omsetning på minimum en million kroner per dag.

2. Aksjer som har falt mye i 2020, og er blant årets taperaksjer, vil kunne ha stor oppside. Også aksjer nær alle tiders rekordnivåer kan ha stor oppside. Slike aksjer har statistisk gjort det bra ved inngangen til året, og kan således få en god start til å bli vinneraksjene for 2021.

3. Vi ønsker at aksjene er fundamentalt billige. Det er svært vanskelig å regne på, men vi får en god indikator ved å se hva innsiderne gjør. Aksjer der styremedlemmer og direktører kjøper seg opp, anses å være langsiktig fundamentalt billige.

4. Siste, og kanskje viktigste kriterium, er at aksjen må vise tegn på økende kjøpsinteresse og mer positiv investormasse. Dette måler vi ved å se om Investtechs algoritmer har identifisert kjøpssignaler i de tekniske kursdiagrammene.

Det var fire aksjer fra vidt forskjellige sektorer som utmerket seg positivt. Alle kan bli kursvinnere i 2021. Merk at risikoen samtlige aksjer er høy.




Jeg limer inn kun den relevante for oss.

MPC Container Ships
Shippingselskapet MPC Container Ships er også en av 2020s taperaksjer. Kursen falt over 90 prosent før den bunnet ut på sensommeren.

Nå viser aksjen en meget positiv teknisk analyse på kort sikt, med kjøpssignaler fra både bunnformasjon, stigende trendkanal og brudd på motstand.

Signalene er blitt utløst fordi investorene de siste to-tre månedene stadig har betalt høyere priser for å komme seg inn i aksjen. De kan indikere en økende optimisme også hos de langsiktige investorene, med videre kursoppgang som resultat.

Det er meldt fire innsidekjøp i MPC Container Ships i 2020. Sist ut var styremedlem Ellen Hanetho som 16. desember kjøpte seg inn for 335.000 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
StevenG
25.12.2020 kl 16:34 8182

Ja jeg er fullastet i denne og skal nyte ferden tilbake til gamle høyder i løpet av 2021. Istedenfor å jage rundt fra aksje til aksje, skal jeg sitte rolig og få 100-150% økning på 6-9måneder. Jagde bra iår fra rakett til rakett fordelt på flere aksjer, derav mindre risiko, men lavere gevinst.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.12.2020 kl 09:28 7763

Himmelferden til TCI fortsetter. 1. juledag steg TCI 11,35% til 1727,76.
Da har TCI steget 58,16% siden 16.11.20.

Fant et chart fra i fjor. 25.12.2019 stod TCI i 562,71.
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.12.2020 kl 10:25 7714

Jøss det var da voldsomt til stigning! Takk for info!
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
26.12.2020 kl 15:02 7462

Veldig bra- godt grunnlag i forhandlinger om langsiktige avtaler
Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
26.12.2020 kl 16:37 7325

Ny rateoppdatering på mandag.

https://ycharts.com/indicators/reports/harpex



Redigert 21.01.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
27.12.2020 kl 16:28 6798

Ratene nå blir slik jeg forstår det blir mer en støtte for å forankre langsiktige kontrakter så nær 13000 dollar (de har tak på 13000 dollar tror jeg) som mulig- selskapet vil med andre ord tjene veldig godt fremover...
Redigert 21.01.2021 kl 05:53 Du må logge inn for å svare
Skytta
27.12.2020 kl 17:12 6706

@ Krakkelakken, det ser ut som om neste oppdatering er på tirsdag, 29.12. Mtp julen så vil jeg dog ikke forvente mange nye slutninger av båter siden sist ukes oppdatering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53 Du må logge inn for å svare
Skytta
27.12.2020 kl 17:15 6735

@ Ærligtalt, utdyp gjerne 🤔... hva referer du til her?
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2020 kl 17:21 6718

Taket på 13 000 USD gjelder bare 3 skip, så har de tak på 11 000 på 3 andre. På alle 6 er det i tillegg snakk om en «savings sharing mechanism in favour of MPCC». Hva det siste innebærer i detalj aner jeg ikke, men må vel resultere i mer penger i kassa. De har jo også mane skip i en pool, hvor inntektene synes å være begrenset, men de har uansett godt over 40 skip som ser ut til å være uten slike begrensninger, hvor av rundt halvparten skal kunne få nye rater fra/i løpet av Q1 21, senest starten av Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
27.12.2020 kl 17:27 6756

Takker for god oppklaring, det var da vesentlig bedre enn jeg hadde lest meg til :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
olje cowboy
27.12.2020 kl 18:21 6672

«savings sharing mechanism in favour of MPCC. Må vel være en profit sharing avtale. (Som ofte brukes på tank båter med faste kontrakter. Stiger ratene vesentlig over faste kontrakter får båt eier betalt av operatør. Si mpcc tegner en båt på 11000 usd/d og ratene går til 17000usd/d vill de få betalt fra avtalt tak i kontrakten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
27.12.2020 kl 18:49 6672

Det er gull, bull og gull

Tipper en god del skal inn her nå både før og etter nyttår

... Noen som vet om de har for vane å børsmelde nye kontrakter med pålydende?
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare