MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349676

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.12.2020 kl 06:23 22230

De kom med en oppdatering for hele flåten i begynnelsen av desember, så vi får håpe de gjør det samme i januar.
TCI + 1,95% til 1761,51
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
28.12.2020 kl 09:25 22039

Fremdeles opp, jeg hadde nesten ikke trodd det etter den store økningen her om dagen.
RT 6,28, fin dag så langt!

Edit: 20. mest omsatte aksjen nå, det er jo godt tegn på stor interesse!
Dobbelt så stor omsetning som FRO, og tre ganger så mye som GOGL
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
28.12.2020 kl 10:24 21922

Hei, beklager lite input fra meg her. Vært på juleferie :)

Det kommer ikke en flåteoppdatering i januar, slik som det gjorde pr 02.12.2020. Det vil nå ikke komme noe info på dette før Q4 earnings rapportering rundt midten av februar.

Det er ønskelig fra selskapets side og holde kortene mest mulig tett til brystet nå som de skal inn meget viktige kontraktsforhandlinger i Q1, så forståelig nok sier de minst mulig om flåtesituasjonen for å kunne stille sterkest mulig i forhandlingene. Det at de ikke ønsker å dele info pr jan, synes jeg bare virker som et solid tegn.

Et par dager igjen av 2020 nå, og vi som eier aksjer i MPCC har gode tider i møte i 2021. Det er bare å glede seg!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2020 kl 10:59 21829

Ok, det var jo litt skuffende (ut fra forventninger), men er sikkert lurt med tanke på forhandlinger ja. Satser på at ledelsen vet hva de driver med :-). Kjekt å vite i alle fall, så takk for info!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2020 kl 15:02 21611



Hei!

I dag er omsetningen så langt på cirka. 25 millioner kroner, med en kursøkning på vel 4 %. Flott utvikling!

Uten å være ufin, Nani Alvez, det er en god tone på denne tråden, så den ønsker mange av oss å beholde: Men hvordan vet du så nøyaktig at det ikke kommer en flåteoppdatering i januar? Er det uttalt tidligere fra selskapets side? Ha en fortsatt god romjul!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
StevenG
28.12.2020 kl 17:57 21418

Lå lenge post på 560tusen aksjer på 6 kr., så mange som vil inn her og helst så billig som mulig.:) knuste 6tallet nå og veien videre blir opp!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
28.12.2020 kl 18:03 21498

Brutt ut av trendkanalen med god margin.
Neste motstand er 8,70
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
28.12.2020 kl 23:22 21171

Jeg vet det siden jeg har vært i kontakt med selskapet direkte. God romjul til deg også!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 06:11 20963

Takk for oppdatering Nani.
TCI +1,04% til 1779,86.
Det ser jo virkelig ut som de store også har tatt fram kalkulatoren nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Struts
29.12.2020 kl 08:01 20912

Innsidekjøp:

https://newsweb.oslobors.no/message/521762

Kan umulig være negativt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 08:17 20871

Pilgrim var 7 største aksjonær i en liste jeg har fra juli. At de øker sin beholdning til en pris over kr 6 sier jo sitt :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2020 kl 10:58 20702

Kbkristi:

Aksjekursen var såvidt oppe i kr. 6,30 før i dag og har nå falt litt tilbake. Men med de stadig stigende ratene er det duket for en solid økning i første halvår 2021.

Minner forøvrig om mine aksjetips den 15.12.2010. Det første tipset var kr. 6,23 den 30.12.2020......

https://finansavisen.no/forum/post/2795402/reply

Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
29.12.2020 kl 11:23 20646

Negativt var det jo tydelig vis he he
Håper å få kjøpt litt mer i morgen så det passer bra!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Goodwill
29.12.2020 kl 11:29 20653

Jeg har begynt å kikke på MPCC og container markedet. Det er imponerende mye interessant lesestoff på dette forum i FA. Det har vært en voldsom stigning i container ratene i løpet av kort tid, noe som gjør at optimismen er stor mhp aksjekursen. I følge Fleet Employment List til MPCC skal 17 av 50 skip på fast kontrakt fornyes innen utgangen av q1 2021, 9 skip innen utgangen av q2, 10 skip innen q3 og 2 i q4. Øvrige skip er på lengre kontrakter til relativt lave rater. I tillegg har de 15 mindre skip som seiler i pool, med litt uklar inntjening. Slik jeg ser det bør ratene forbli høye ut 2021 for at det skal gi et betydelig utslag i selskapets inntjeningen. Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor ratene i container markedet skal forbli høye? En årsak til høye rater er kaos i havnene. Skyldes den ineffektive container logistikken Covid-19 situasjonen, som kan bli reversert i løpet av 2021? Hva er den fundamentale endringen i markedet som tilsier at vi ikke skal tilbake til 2019 rate nivåer når dagens situasjon roer seg ned?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Struts
29.12.2020 kl 11:29 20633

For all del. Benyttet anledningen i dag, alltid noen kortsiktige som selger seg ned. Omtrent som de som følger tank-markedet og selger når ratene går ned USD 1,000 en dag, og som kjøper på det motsatte. Også kortsiktig. Det fundamentale på Containersiden ser (min mening) veldig bra ut, og når en i styret handler, så kjøper jeg fremfor å selge. Men jeg har tatt feil før, og kommer garantert til å gjøre det igjen. Og trading kan også være sunt, det gjør jeg selv i de få aksjene jeg sitter i.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
29.12.2020 kl 11:38 20707

Tja, men folk reiser mindre, går mindre ut, bruker penger på å kjøpe ting som må fraktes i container i stedet?
Nå som alle amerikanere skal få 2000 dollar hver så blir det sikkert en del handling av det også?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 11:40 20723

Mpcc har kun hatt 2 mnd med positivt resultat ( Nov+Des ). Fra januar vil de få et meget bra overskudd, og det vil vare i lang tid med de ratene som allerede er sikret. Ingenting tyder på at bunnen faller ut av markedet på de gjenværende skipene. I Megaklassen begynner nybestillingene å komme inn, men det er levering fra slutten av 2022 til 2024. Feedersegmentet skal jo betjene dette markedet, og der er vi :)
Som tidligere sagt, så er det i Q1 at moroa begynner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2020 kl 12:13 20632

For meg fremstår det rimelig naturlig at handelen tar seg opp etter hvert som vi går tilbake til normale forhold uten sykdom. Bare i Kina har handelen allerede tatt seg opp voldsomt, og derfra sendes det nå varer ut i verden i voldsom fart. Jeg kjøpte en kjole til min datter på nettet forlden, og den kom etter få dager fra Kina uten at jeg visste at det var avsenderstedet.

Etter hvert som handelen åpner seg/tar seg opp i USA, India etc.. vil behovet for containere bare øke. Det er heller ikke negativt at Biden åpner for større kontakt igjen mellom landene. Det vil klart øke handelen totalt i verden.

Det forhold at det går tomme containere tilbake til Asia, viser vel at det er en ubalanse i markedet som MÅ påvirke ratene så lenge det ikke er tilstrekkelig med containere til å takle etterspørselen. Før eller siden vil ratene normaliseres, men i mellomtiden vil MPCC etter min mening ha en inntjening man sjelden opplever i dette segmentet innen shipping.

Totalt vil det kunne ligge an til et overskudd på kr. 1,2 - 1,6 milliarder i 2021, jfr. tidligere innlegg fra Kbkristi, undertegnede og flere andre. Det åpner igjen for en fortjeneste pr. aksje på kr. 3 - 4. Det gir en PE på 1,5 - 2!!! Med et slikt overskudd bør kursen heller ligge på kr. 16-20. Minst!

Jeg er klar over man ikke benytter PE i samme grad innen shipping som i andre bransjer, men synes den passer godt her for å vise misforholdet mellom dagens kurs og forventet fortjeneste. Og det er derfor jeg i mine kurstips har lagt inn litt forsiktige tall i første halvdel av 2021, i motsetning til 2. halvår. Det er først i 2. halvår at de enorme fortjenestene vil materialisere seg. Med en børs som fungerer normalt, skal man ligge seks måneder foran det faktiske resultatet. Det borger for at kursen vil begynne en pen stigning allerede fra januar/februar måned. Så får vi kanskje en liten knekk når resultatet for 4. kvartal 2020 bekjentgjøres, men den eventuelle knekken vil etter min mening bli kortvarig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
jess23
29.12.2020 kl 13:15 20509

Nå er det ingen som vet hva ratene blir i 2022. Hadde bare alt i aksjemarkedet vært så enkelt, men det er det dessverre ikke. Det finnes argumenter for fremdeles høye rater da og for lavere rater. Så her må man bare vurdere selv hva man tror på.
Men når det er sagt så vil ikke MPC trenge høye rater ut 2021 for å tjene store penger. De har en snitt BE på $8000 så da vil de fleste kunne regne ganske enkelt ut dette. Og de langtidskontraktene som de har pr. 2 desember er slett ikke dårlige. Det ligger også inne en klausul på "besides base rate scheme the charter also includes a savings sharing mechanism in favour of MPCC" på disse kontraktene. Uten at jeg vet dette med sikkerhet så gjetter jeg på at dette er en slags deling av gevinsten som kunden har i forhold til gjeldende rater i markedet, men her får noen korrigere meg hvis dette ikke stemmer. Det er jo også helt sikkert inngått noen nye kontrakter på fine rater i løpet av desember og flere kommer på nyåret. Og nå får man også inngått lange kontrakter på høye rater, og det er gull for MPC da de sikrer lengre perioder på rater med høy inntjening. Men vi får nok ingen info om disse kontraktene før Q4 presentasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2020 kl 13:49 20480

Bra Krakkerlakken!

Se her:

"Som Di (Dagens Industri: jeg) tidigare har rapporterat har priserna för containerfrakt från Kina till Europa dubblats under året.
Nu kommer signaler från speditionsledet att priserna exploderat 260 procent de senaste veckorna."

En rateøkning på 260 procent på få uker svekker ikke akkurat rederiets evne til å inngå gode kontrakter......
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 14:08 20463

Q4 vil gi det første overskuddet, rundt 2 mill US$. Regner med at dette er ganske kjent i markedet allerede, så at det vil medføre noen knekk, er jeg ikke så sikker på. Q4 er historie allerede om noen dager. Q1-20 kan gi et overskudd nærmere 16 mill US$.
Selv om Mpcc ikke kommer med noen oppdatering i januar, så har vi tallene for desember. Der er flere skip allerede sikret kontrakter godt ut i 2022. noe helt til 2023. Flere av de skip som seiler i pool er opphengt i New ConTex med floor-ceiling, og de ratene blir fortløpende offentlig. Siste før jul var 17. desember.
Derfor er det ikke så vanskelig å regne seg fram til at kursen vil måtte bli adskillig høyere i løpet av 2021.
I feedersegmentet har jeg ikke registrert en eneste bestilling på nye skip, og alt som er sjødyktig er allerede i drift.
Derfor tror jeg at ratene vil holde seg på et realt nivå de neste 2 år, så lenge verden ikke går i en ny shutdown.
Jeg selger ihvertfall ikke en aksje dager før moroa virkelig begynner :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 14:20 20408

La forresten merke til en annonse fra StoneStar på Splash247 i dag om et 1.338 TEU skip til salgs for $ 9,8 mill eller leie $25.000 i min 12 mnd.
Det viser jo hvor crazy markedet er.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
29.12.2020 kl 14:23 20391

Helt enig. Denne kommer til å sjokkere folk. Hoppe av toget nå er helt uaktuelt. Da er man gal i mine øyne.
Sittet tålmodig i denne lenge. Å jeg mener selv at det er nå det starter.
Vi som sitter long i denne er Mega heldige. Fylle opp på disse prisene er bare gull i mine øyne.

Godt nyttår alle sammen !:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2020 kl 14:54 20330

Jeg fylte på dippen i dag, gjør det i morgen også hvis det kommer :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 15:05 20317

Nok et containerskip ut av drift for en stund.

https://container-news.com/northern-jubilee-engine-fire-delays-msc-vessel/
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2020 kl 16:38 20200

Kjøpte ikke de 2 containerskip til 22 millioner dollar i Desember?Likevel mener du dem skal ende med 2 millioner pluss i 4 kvartal. ? Forøvrig er jeg meget enig at det ser lyst ut for aksjen det neste året og at den per dags dato er underpriset.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2020 kl 16:38 20297

Kjøpte ikke de 2 containerskip til 22 millioner dollar i Desember?Likevel mener du dem skal ende med 2 millioner pluss i 4 kvartal. ? Forøvrig er jeg meget enig at det ser lyst ut for aksjen det neste året og at den per dags dato er underpriset.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 18:09 20334

Vi har vel ikke fått bekreftet av selskapet at de har kjøpt nye skip? Uansett har jeg ikke medregnet de skipene i Q4. Men jeg har de med for Q1. Om det viser seg at de ikke har kjøpt de så får vi justere regnestykket. Uansett er det kun 2 mindre av 67 skip. Men det er to viktige skip, da de er store og kan virkelig få høye rater.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 18:42 20277

Har sagt tidligere at Q4 ikke blir spesielt. Okt gikk i minus, nov veier opp nesten tilsvarende i pluss, og des går et par mill i overskudd. Det er fra januar og utover det virkelig blir overskudd. Så den som kaster korta nå... ja, det blir som å slutte i jobb 2 mnd etter endt skolegang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 20:24 20146

90% av all handel foregår sjøveien. Mener det er rundt 65% i container. Legger ved litt kveldslektyre fra Vi Menn om Megaskip. Drøbaksundet er for grunt, så derfor er det bruk for masse skip i feederklassen.

https://www.klikk.no/motor/verdens-storste-containerskip-6732510
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 20:29 20166

For nye lesere er det mye interessant info fra intervju med Sjæfen og DNB Markets i denne podcasten, som kan høres via spotify.

https://open.spotify.com/episode/04k4EwfYbjS1Pcm7UwYz6s
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.12.2020 kl 20:50 20167

Og Ungarerne har fått solgt seg ned. De er ute av top 10 lista nå. Dvs mindre enn 12,2 mill aksjer ( 3,1%). De hadde 39,12 mill den 7.12.20.
DZ Privatbank er ny med 3,2%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2020 kl 02:27 19943

For våre sjøfolk. Rockall.
https://www.klikk.no/side3/historie/rockall-skip-ulykke-6931111
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Struts
30.12.2020 kl 08:10 19977

Nok en innsidehandel:

https://newsweb.oslobors.no/message/521825

Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
StevenG
30.12.2020 kl 08:43 19951

Nesten 9ganger mer enn igår, to dager på rad med innsidekjøp. Nå brygger det opp til storm! Kursen skal opp, 2021 blir året 😁😁
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2020 kl 10:19 19983

TCI flat idag. 0,00
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2020 kl 10:46 19939

Det sies at nysgjerrighet er en dyd, men her fikk det katastrofale konsekvenser!

Det er en interessant artikkel, og man kan bare forestille seg det kaoset og den panikken som hersket ombord etter at skipet støtte mot Rockall. Sånn vil vi ikke ha det ombord i noen av våre containerskip....
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Potemkin
30.12.2020 kl 11:36 19858

På tide å flytte sperrende litt høyere kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare