MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349618

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2020 kl 12:05 14333

Imponerende, det går jo ikke an å treffe bedre.
Da er det bare å glede seg til neste kursmål :)

For å fortsette, så tror jeg sluttkurs blir enda høyere i dag, og 4. jan gjør vi et hopp på 50 øre :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2020 kl 12:18 14286

Sperre er satt opp på 6,26 på 450K.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2020 kl 12:48 14179

Det blir 9,54% på en uke i Shanghai, Krakkelakken :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2020 kl 12:55 14170

Euroclear som holder på og selger ut emi aksjene sine for og sikre gevinst. Har drevet på i over 1 uke nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2020 kl 13:13 14116

Trans-Pacific shipping rates just popped to new all-time high

https://www.hellenicshippingnews.com/trans-pacific-shipping-rates-just-popped-to-new-all-time-high/
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Potemkin
30.12.2020 kl 15:44 13867

Flere og flere som skjønner at det er lurt å handle på disse kursene.
Tror ikke vi skal langt ut på nyåret før vi bikker 8,-
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Potemkin
30.12.2020 kl 15:58 13914

Herlig omsetning også :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2020 kl 16:35 13964


Da er dagens og årets siste omsetning avsluttet. Kurs kr. 6,32, det er ni øre over mitt aksjetips på kr. 6,23 pr. 30.12.2020.
Bare herlig det at kursen ligger over tipset.

Kjøpte mine aller siste aksjer i går, og meglerkontoen gikk tom! Nå er alt satset på MPCC, og jeg håper på en jevn og solid oppgang i 2021!

Godt nyttår til kjente og ukjente skribenter!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
mimer
30.12.2020 kl 17:10 13894

Velkommen og takk det samme.
Føles veldig komfortabelt å sitte i MPCC nå med så høye rater og mange kontrakter som skal inngås framover.

Vet at det er litt vel enkelt å tenke at kursen skal tilbake til det den var for 1 år siden (det har jo vært en større emisjon i år), men jeg tror på det hvis ratene holder seg på nogenlunde disse nivåene utover 2021, og MPCC lykkes med å slutte mange og lange kontrakter...
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
olje cowboy
30.12.2020 kl 20:12 13674

En emisjon er uhyggelig dårlige greier om kronasjen brukes til og holde firma sine daglige forpliktelser gående. (Rent tap..) men når kapitalen brukes til og kjøpe 2 nye båter... hjelper det på. 👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Hoasis
30.12.2020 kl 20:21 13664

Jeg føler meg ganske så sikker på at denne kommer til å gå ganske kraftig neste år med tanek på ratene som er. Hva tenker dere andre om å ta opp forbrukslån med 7-8 % rente for å kjøpe aksjer i MPCC? Føler meg rimelig sikker på at avskatningen blir betraktelig bedre enn 8 %, men kan jo selvfølgelig ikke garantere noe. Noen med god erfaring innenfor markedet som har noen tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2020 kl 20:28 13753

En god regel når man handler aksjer er å ikke satse mer enn man kan tape!
Forbrukslån for aksjekjøp er normalt sett ingen god ide.
Ellers er det ingen som kan spå med sikkerhet hva som vil skje i aksjemarkedet. Uansett må du ha lykke til med aksjehandelen i det nye året!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2020 kl 20:35 13807

Det høres ut som eg god ide.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.12.2020 kl 09:03 13557

TCI holder seg høy, + 0,22 % til 1783,80.
Da har TCI steget hele 52,24% i desember.
Så vi har et fantastisk godt utgangspunkt for 2021, da moroa starter.
Ønsker alle medaksjonærer et riktig godt nyttår :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.12.2020 kl 09:44 13555

Nok et skip ut av drift og må på verksted. Nå Maersk Elba. Det er vel det tiende i løpet av vel en måned.
https://container-news.com/maersk-ship-delayed-after-engine-fire/
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
31.12.2020 kl 09:51 13595

Godt Nytt År!
Det tror jeg det blir!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.12.2020 kl 10:05 13589

Godt nyttår PSI. Med nok en avtale, så blir det mye gods som skal fraktes.
https://finansavisen.no/nyheter/utenriks/2020/12/30/7601913/kina-og-eu-vil-innga-gigantisk-investeringsavtale
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Struts
31.12.2020 kl 10:50 13546

Tror jeg også, og forhåpentligvis går også Covid-19 mot en slutt.
Så ja, godt nytt år!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
StevenG
31.12.2020 kl 13:09 13485

Finner det ikke igjen men noen her hadde regnet litt på hvordan Q4 vil bli og fremover med nye høye avtaler.. Noen som har ca tall :)?
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.12.2020 kl 14:11 13465

Kan prøve meg StevenG :)
Q4 ca $ 2 mill
Q1 ca $ 16 mill
Q2 ca $ 22 mill.
Dett er ved 100% beskjeftigelse. Må trekke fra 7%, da de sa 93% utnyttelse i Q3 rapporten. Tallene vil bli justert etterhvert som de rapporterer flere kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
31.12.2020 kl 14:20 13528

Enig i tallene som Kbkristi skriver her.
Noen faktorer som får innvirkning:
- Får de reversert impairment test på skipene i Q4. Nedskrivninger tidligere i 2020, som nå muligens ikke er aktuelle lenger. Vil gi et bedre resultat i Q4 2020 på ca. 3,2 mill USD.
- Hvilket snitt får de på flåten. Pr Q4 2020 var det forventet 10.250 USD pr dag. Vi kan kanskje forvente snitt mellom 12.000-15.000 i 2021? Tror nok de ikke kommer til å få makset alle nye kontrakter. De vil nok til en viss grad også opprettholde lange/gode kundeforhold, så kan ikke pushe mot maks uten risiko for at kundeforhold mugner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.12.2020 kl 14:44 13574

Jeg får adskillig lavere snittrater, men det er totalen som gjelder.
Q4: $ 8.348
Q1: $ 10.764
Q2: $ 11765
Alle skipa på F (Fabiana, Faustina etc ) ligger jo på rundt $ 8,000. Har ihvertfall ikke regnet for høyt da :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
AlanS
31.12.2020 kl 17:13 13491

Rates soar again as equipment shortages take hold (https://container-news.com/rates-soar-again-as-equipment-shortages-take-hold/)
Spot freight rates out of Asia saw steep and seemingly unfettered increases crashing through the US$4,000/FEU mark on the Pacific and skyrocketing to more than US$5,600/FEU to North Europe.
Regulators’ attempts, in both Asia and the US, to maintain rates below the US$4,000/FEU mark on the Pacific have seemingly failed while the EU has not made any attempts to curb the costs of transportation.
In South Korea the Ministry of Oceans and Fisheries has made attempts to encourage local vessel operators to add tonnage, to free equipment and to share space to help South Korean exporters.
Congestion in US West Coast ports, equipment shortages and a lack of inland service provision to match demand in the US’ busiest region has led to contagion on other trade lanes, particularly from Asia to Europe, as carriers shifted equipment to the Pacific to take advantage of higher rates in that region.
The Freightos Baltic Index (FBX) recorded that spot rates on the Pacific hit US$4,189/TEU this week while East Coast services climbed to US$5,397/FEU. However, the steepest rate rises this week came on the Asia to North Europe services where spot rates had been US$3,453/FEU on 1 December, today’s values had catapulted to US$5,662/FEU and spot rates to the Mediterranean had reached US$5,644/FEU today, from US$3,453/FEU at the start of this month.
“Still-surging demand for ocean freight and the resulting global equipment shortage pushed rates up across most of the major ex-Asia lanes this week, after what seemed like a slowing in upward pressure last week,” said Freightos’ Judah Levine.
“Most surprisingly, rates on both transpacific lanes climbed significantly for the first time since mid-September, perhaps signalling that carriers’ tacit agreement with Chinese regulators not to increase prices on these lanes may be coming to an end,” he added.
Meanwhile outraged shippers face entering the contract season with rates at the possibly the highest levels ever seen, with some cargo owner representatives arguing that the carriers have ‘manufactured’ equipment and capacity shortages to push rates up to these unprecedented levels.

Nick Savvides
Managing Editor
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.12.2020 kl 17:27 13509

Positivt for oss. Skal de unngå de høye toppene i markedet, så må de være villige til å inngå lange kontrakter på greie rater.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Al_papi
01.01.2021 kl 09:32 13317

Investtech 01.01.21

MPC Container Ships (MPCC) endte på 6.32 kroner etter en oppgang på 6.40%. Aksjen har ikke sluttet på en høyere kurs siden 1. juli. Den siste uken har aksjen steget hele 12.86%. Teknisk ser det også bra ut. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt og en videre oppgang indikeres.

Men dette visst vi jo☺️ Godt nyttår
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
02.01.2021 kl 21:18 12763

Sjekk Shanghai indexen for container

https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp

Du må 10 år. tilbake i tide for å finne noe i naerheten.

Tror oppsiden er ca 100% neste 6 måneder.
Også historisk lav prising, emisjoner var kun 9% av dagens börsverdi..
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
jess23
02.01.2021 kl 22:19 12685

Du skriver at emisjoner kun er 9% av dagens børsverdi. Det er jo en meget merkelig måte å regne på. 75% av dagens aksjer kommer fra emisjonen i sommer. Det var en voldsom utvanning av aksjonærene.
Og det er jo den store emisjonen i sommer som gjør at kursen ikke er mye høyere nå. Men de hadde trøbbel i sommer og trengte penger, så vi må bare forholde oss til det idag.
Men er enig med deg om at oppsiden er stor. Dog er 100% på 6 måneder over mitt kursmål...
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
02.01.2021 kl 22:42 12657

Tenkte feil, men har fortsatt meget stor tro på container frakt.
Emisjonen var på 260 mill...

Gevinst per ship på snitt over 6000 dollar/dag * 65 ship * 4 kvartal * 90 dager * 8.56 Usd/Nok og resultat kan bli meir en 1,2 milliarder for 2021.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/07/10/mpc-container-ships-riktad-nyemission-i-mpc-container-ships-slutford-aktien-rasar-kraftigt.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
jess23
02.01.2021 kl 22:57 12635

Emisjonen i sommer var på 295mill.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 23:28 12588

Tror du tenker feil over hele linja her, 6000 dollar i snitt i gevinst per skip. Ingen selskao har heller 100 % flåteutnyttelse slik regnestykket ditt tilsier. Mpcc har stor oppside , det er det ingen tvil om, men og komme med slike regnestykker blir for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2021 kl 23:28 12728

Tror du tenker feil over hele linja her, 6000 dollar i snitt i gevinst per skip. Ingen selskao har heller 100 % flåteutnyttelse slik regnestykket ditt tilsier. Mpcc har stor oppside , det er det ingen tvil om, men og komme med slike regnestykker blir for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 01:00 12647

Jeg har 70% i SagaPure
Freyr
NORDIC UNMANNED AS
Norcod
litt S.D. Standard Drilling
Kahoo
Everfuel
Aker Offshore Wind
Aega
litt Nikola
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.01.2021 kl 06:26 12089

God morgen og Godt Nytt År.
TCI er sterk og opp + 4,03 % til 1855,71.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
04.01.2021 kl 07:24 12006

Så bra! Fortsetter den gode trenden inn i nytt år.

Personlig er jeg spent på status på store aksjonærene og om de nå er i ønsket posisjon 1.1.2021. Stoppes det store nedsalget som var nå før nyttår kan det bli en morsom start på 2021. Vi får se! Jeg har troa på at aksjekursen fortsetter opp allerede i dag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.01.2021 kl 07:36 12336

Skipsverdiene er jo mer enn 20% høyere enn hva Vessel value har estimert.

The company announced that it bought the Japanese-built ship for a price of $24.75m, substantially higher than VesselsValue’s valuation of $20.52m for the vessel.

https://splash247.com/wan-hai-acquires-another-boxship/
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
04.01.2021 kl 07:51 12338

Tilbud og etterspørsel.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.01.2021 kl 07:53 12371

Skipsverdiene eksploderer. Og hva er Mpcc verdt?
Selskapets eget anslag i Q3 var:
Asset: $ 702.075.000
Gjeld: $ 301.000.000
Ant aksjer: 394.256.127
Det skulle gi en verdi pr aksje på $ 1,02. Med en $ kurs på kr 8,58, skulle det gi en verdi på kr 8,73. pr aksje i stålverdi.
Dagens skipsverdier er jo adskillig høyere. Nå i Q1 ramler det inn hundrevis av millioner kroner.
Så pant flaskene etter jul. Du får mer enn en aksje for for 3 tomflasker :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare