MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2021 kl 12:44
11185
Nå skjedde mye rart, og det mens Mærsk stige 2,83% i København ???
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Struts
07.01.2021 kl 12:50
11137
Vel, danskene kan en del om containerfrakt, mens Ola Dunk leser gjerne korte innlegg i Finansavisen. Og mye positivt skal sies om Hegnar.no, men shipping er de ikke akkurat geni-erklært for.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2021 kl 12:53
11125
Det sier jo sitt når de sier at Mærsk kun har 5 % oppside, så går den 3% neste dag.
Fantastisk kjøpsanledning. Synd alt allerde er satt i Mpcc.
Fantastisk kjøpsanledning. Synd alt allerde er satt i Mpcc.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Vel, vel Struts, den generaliseringen er vel kanskje ikke Trygve Hegnar helt tilfreds med!
Han sitter jo som bekjent med en gjenstående eierandel i Hurtigruten og er vel styreleder der også (selv om de har hatt enorme problemer og taklet krisen dårlig!).
Han var adm.dir. og/eller styreleder i et stort cruiserederi som gjorde ham enda rikere. Dessuten har han fulgt shippingbransjen tett i mange tiår...... Og han har kommentert finansbransjen generelt - og enkeltbransjer spesielt - i 40-50 år. Herunder shipping og alle de fagområder man kan tenke seg.
Så i hvert fall sjefen sjøl er ikke noen novise innenfor shipping. Heller ikke hans høyre hånd, Stein Ove Haugen, er noen amatør i dette faget!
Han sitter jo som bekjent med en gjenstående eierandel i Hurtigruten og er vel styreleder der også (selv om de har hatt enorme problemer og taklet krisen dårlig!).
Han var adm.dir. og/eller styreleder i et stort cruiserederi som gjorde ham enda rikere. Dessuten har han fulgt shippingbransjen tett i mange tiår...... Og han har kommentert finansbransjen generelt - og enkeltbransjer spesielt - i 40-50 år. Herunder shipping og alle de fagområder man kan tenke seg.
Så i hvert fall sjefen sjøl er ikke noen novise innenfor shipping. Heller ikke hans høyre hånd, Stein Ove Haugen, er noen amatør i dette faget!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
John9
07.01.2021 kl 20:33
10352
Trur litt av nedgangen skuldast aksjonærar som er nye ift aksjer. Om det ikkje blir oppgang på 10-20% umiddelbart, så trur eg desse blir skuffa og kaster korta for å hive seg på det som går fort oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
07.01.2021 kl 21:54
10159
Navios martime containers er opp 6.8% idag i USA.
Er det kommet noe nye index oppdateringer?
Er det kommet noe nye index oppdateringer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Tanjiro
07.01.2021 kl 23:00
10260
Tenker litt av det samme, er latterlig mye hype rundt aksjen på ulike facebook grupper. Så er nok mange nye og nervøse småaksjonærer som selger seg ut når det er litt nedgang, evt flytte til en annen aksje som går som en «rakett» i deres øyne. Vil heller bruke de røde dagene på å akkumulere mer, kjipt å stå på perrongen når toget har gått
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Euroclear driver fremdeles og pumper ut aksjer. Nede i 6.6 % eierskap nå. Var oppe i 8 % like før jul. Tror ingen vanlige folk med vettet i behold selger denne aksjen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Struts
08.01.2021 kl 07:42
9817
For all del, burde kanskje holdt Cruise (+Hurtigruten) utenfor definisjonen shipping. Og tenkte nå mest på bladet hans, Finansavisen. Tank/bulk/cont syntes jeg IKKE de er særlig flinke til å gå i dybden på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2021 kl 09:42
9587
Er det 5,- kr mannen som endelig er tilbake fra lang ferie?
Hvor blir det av de daglige rateoppdateringene, en blir jo nesten bekymret for at det har hent Kbkristi noe, han som leverer hver morgen. Riktig nok vanskelig å komme inn på forumet om dagen og det detter ut hele tiden men
Hvor blir det av de daglige rateoppdateringene, en blir jo nesten bekymret for at det har hent Kbkristi noe, han som leverer hver morgen. Riktig nok vanskelig å komme inn på forumet om dagen og det detter ut hele tiden men
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
TCI:
2021.01.08 Fri, 1859.54, Amount of increase -0.02%, (ikke direkte ras altså...)
The maximum value in 10 days:1860.12
The minimum value in 10 days:1727.76
2021.01.08 Fri, 1859.54, Amount of increase -0.02%, (ikke direkte ras altså...)
The maximum value in 10 days:1860.12
The minimum value in 10 days:1727.76
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Ikke noe som tyder på at fraktprisene pr container er på vei ned heller...
Drewry’s composite World Container index increased 19.8% to $5,220.99 per 40ft container (updated Thursday, 7 January 2021).
https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
Drewry’s composite World Container index increased 19.8% to $5,220.99 per 40ft container (updated Thursday, 7 January 2021).
https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2021 kl 12:35
9244
Takk!
Ser jo bra ut!
Prøver å kjøpe litt til utover ettermiddagen.
Ser jo bra ut!
Prøver å kjøpe litt til utover ettermiddagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI, trodde du var lastet til ripen allerede jeg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.01.2021 kl 12:54
9261
Neida, Psi, alt vel. Måtte gjøre andre ting i dag.
For å se litt på Navios, så har de litt større skip, 29 totalt. 3.450-10.000 TEU.
Forecasted annual earnings growth 73,9%
Simply Wall st setter fair value på kr 36,28 for Mpcc.. Mye interessant å se på denne linken. Må logges inn, men er gratis.
https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-mpcc/mpc-container-ships-shares?blueprint=1469165&utm_medium=finance_user&utm_campaign=cta&utm_source=yahoo#future
For å se litt på Navios, så har de litt større skip, 29 totalt. 3.450-10.000 TEU.
Forecasted annual earnings growth 73,9%
Simply Wall st setter fair value på kr 36,28 for Mpcc.. Mye interessant å se på denne linken. Må logges inn, men er gratis.
https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-mpcc/mpc-container-ships-shares?blueprint=1469165&utm_medium=finance_user&utm_campaign=cta&utm_source=yahoo#future
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2021 kl 12:57
9240
Godt å høre, er jo blitt vant til at du skriver hver morgen!
36,28, det skal jeg kunne leve med he he Det var da over all forventning!
36,28, det skal jeg kunne leve med he he Det var da over all forventning!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.01.2021 kl 13:17
9286
Ja, det var et greit kursmål. Det er ihvertfall ingen grunn til å kaste kortene nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2021 kl 13:45
9176
Slettet brukerskrev PSI, trodde du var lastet til ripen allerede jeg :-)
Neida, langt over ripa, jeg femdoblet her en dag.
men kan nok få tyna inn bitte litt til likevel siden jeg fikk noen få kr i går.
men kan nok få tyna inn bitte litt til likevel siden jeg fikk noen få kr i går.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Hvis du stoler på denne simply wall , Kbk. bør du isåfall kvitte deg med hele mpcc beholdningen og hamstre NAS aksjer , fair value der er over 1600kr. Just saying.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Hvis du stoler på denne simply wall , Kbk. bør du isåfall kvitte deg med hele mpcc beholdningen og hamstre NAS aksjer , fair value der er over 1600kr. Just saying.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Hvis du stoler på denne simply wall , Kbk. bør du isåfall kvitte deg med hele mpcc beholdningen og hamstre NAS aksjer , fair value der er over 1600kr. Just saying.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.01.2021 kl 14:04
9356
Man trenger ikke tro på alt som blir skrevet, men det var et artig kursmål.
Men et mulig utbytte for 2021 i sin helhet vil være kr 1,40. Med en inngang på kr 6 vil det gi 23% avkastning.
Det blir spennende å se hva markedet priser aksjen til når vi får 2 streker under svaret.
Shanghai Containerized Freight Index, SCFI
8.1.20: 2870,31. Opp 3,14% fra 31.1.20
Men et mulig utbytte for 2021 i sin helhet vil være kr 1,40. Med en inngang på kr 6 vil det gi 23% avkastning.
Det blir spennende å se hva markedet priser aksjen til når vi får 2 streker under svaret.
Shanghai Containerized Freight Index, SCFI
8.1.20: 2870,31. Opp 3,14% fra 31.1.20
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Goodwill
08.01.2021 kl 14:19
9326
Frakt indeksene er imponerende høye, men hva sier dette om tc ratene som de fleste skipene til MPC benytter? Er det noen som kjenner til dagens Time Charter nivå for tilsvarende skip som MPC eier?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Goodwill
08.01.2021 kl 14:19
9325
Frakt indeksene er imponerende høye, men hva sier dette om tc ratene som de fleste skipene til MPC benytter? Er det noen som kjenner til dagens Time Charter nivå for tilsvarende skip som MPC eier?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.01.2021 kl 14:34
9274
Du finner siste ratene her, Goodwill.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.01.2021 kl 14:47
9441
Sissner har vel et poeng her.
– Aksjer som kanskje skal tjene penger om fem til ti år bare går og går, mens ordentlige selskaper som tjener penger og har en fungerende forretningsmodell henger veldig etter, sier Sissener.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/01/08/7605628/forvalter-jan-petter-sissener-1000-er-bare-et-tall
– Aksjer som kanskje skal tjene penger om fem til ti år bare går og går, mens ordentlige selskaper som tjener penger og har en fungerende forretningsmodell henger veldig etter, sier Sissener.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/01/08/7605628/forvalter-jan-petter-sissener-1000-er-bare-et-tall
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2021 kl 14:54
9416
En gründer som jeg kom i prat med en gang han ville ikke ta betalt for tjenesten som bedriften hans leverte, for han sa at så fort han begynner å få omsetning så vil investorene innse hvor lite penger bedriften er i stand tid å dra inn. Og da ville han ikke få inn penger på emisjoner og aksjesalg som egentlig var det han ville leve av.
Så det finnes høyst ulike forretningsmodeller der ute ja.
Så det finnes høyst ulike forretningsmodeller der ute ja.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2021 kl 08:46
8675
Drewry: World Container Index Up 19.8% on Week in International Shipping News 09/01/2021
The composite index increased 19.8% this week, and 185% up when compared with same period of 2020.
The average composite index of the WCI, assessed by Drewry for year-to-date, is $5,221 per 40ft container, which is $3,652 higher than the five-year average of $1,569 per 40ft container.
The composite index increased 19.8% this week, and 185% up when compared with same period of 2020.
The average composite index of the WCI, assessed by Drewry for year-to-date, is $5,221 per 40ft container, which is $3,652 higher than the five-year average of $1,569 per 40ft container.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
09.01.2021 kl 08:58
8724
Takk,så bra!
En så utrolig stor økning i rater bør jo gi vesentlig høyere skipspriser, så Q4 kan bli vesentlig bedre enn tidligere antatt?
En så utrolig stor økning i rater bør jo gi vesentlig høyere skipspriser, så Q4 kan bli vesentlig bedre enn tidligere antatt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2021 kl 10:11
8814
Skipsprisene har jo økt betraktelig. Det som kan bidra til mer penger er utnyttelsen. Der har jeg brukt 94%. De hadde 93,8 ved Q3. Jeg har heller ikke regnet inn Nordspring / winter i regnskapet for Q4. Så evt inntekt derfra kommer som pluss. Om de vil redusere nedskrivning, så drar det sikkert bra opp, men det forlenger jo ikke levetiden på skipene. Leste tidligere at Mpcc har lineær avskriving.
Så jeg holder på tallene mine. Bedre å bli positivt overasket :)
Så jeg holder på tallene mine. Bedre å bli positivt overasket :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
09.01.2021 kl 10:54
8730
Flere småaksjonærer som får kalde føtter nå om dagen.
Min anbefaling er å sitte rolig å ikke rote det til, frem til q4-q1.
Flere kommer til å få seg en overraskelse da.
Jeg sitter nå fullastet selv i denne aksjen. Med bra avkastning. Kunne vært fornøyd om jeg hadde tatt gevinst nå. Men er bombesikker på at denne skal videre opp.
Så jeg velger å sitte
Min anbefaling er å sitte rolig å ikke rote det til, frem til q4-q1.
Flere kommer til å få seg en overraskelse da.
Jeg sitter nå fullastet selv i denne aksjen. Med bra avkastning. Kunne vært fornøyd om jeg hadde tatt gevinst nå. Men er bombesikker på at denne skal videre opp.
Så jeg velger å sitte
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2021 kl 11:09
8735
Det er jo selvfølgelig mange raketter som har gått skyhøyt mer enn Mpcc. Men en viktig del av min egen strategi er å sikre nedsiden. Bobler vil før eller senere sprekke. Og da er det greit å sitte i en aksje hvor kursen vil være basert på inntjening. Og inntjening vil det bli i 2021. Q4-20 vil ikke reflektere dette, men Q1-21 vil vise rette takter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Al_papi
09.01.2021 kl 11:10
8770
Enig. Markedet lider av FOMA. Men jeg blir ikke skremt av en liten dupp. Men d hadde vært kjærkomment med en liten oppdatering fra selskapet☺️
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
StevenG
09.01.2021 kl 12:16
8737
Gode innspill og tanker her.. Helt enig med det rundt risikonedsiden kontra grønne bobler.. Her føler jeg også at når det blir en grønn korreksjon og ved renteoppgang (lengre frem i tid, tidligst høst 2021) , så skal folk inn i selskap som tjener penger.. Og det gjør MPcc nå. I tillegg lukter det 20-25% utbytte om du går inn på dagens kurs. Bare det er en god avkastning kontra renter.. også får man kursstigning i tillegg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Struts
09.01.2021 kl 12:52
8671
Det med M/V =NORDSPRING= og M/V =NORDWINTER= er litt interessant. Foreligger det en faktisk bekreftelse på at MPC har kjøpt skipene? Slik markedet er, hadde jo det vært (svært) velkomne flåtebidrag, syntes nå jeg. Ser selv ikke noe annet enn positivt i horisonten for rederiet, så har vektet og vekket meg litt opp. Det er vel slikt "kaffepauser" (som behørig bemerket) er til for.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2021 kl 13:31
8629
Har ikke sett noen bekreftelse fra firmaet, men de burde vel dementert ryktene om det var feil. Var det ikke Hellenic Shipping som skrev om det?
Det vil bli et veldig kjærkomment bidrag, da disse skipene er uten lån. De er de største i rederiet og siste New ConTex rater for 3.500 TEU er på $ 19.961 for 12 mnd kontrakt. For disse 2 blir breakeven kanskje ned mot opex på $ 4.900, og ikke $ 8.000 som for resten av flåten.
Begge er de i full drift, så overtagelsesdato er jo også meget interessant.
Det vil bli et veldig kjærkomment bidrag, da disse skipene er uten lån. De er de største i rederiet og siste New ConTex rater for 3.500 TEU er på $ 19.961 for 12 mnd kontrakt. For disse 2 blir breakeven kanskje ned mot opex på $ 4.900, og ikke $ 8.000 som for resten av flåten.
Begge er de i full drift, så overtagelsesdato er jo også meget interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04
Du må logge inn for å svare