MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Operational update 2.2.21:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3277602/210202-mpcc---container-market-and-operational-update.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Redigert 16.03.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.01.2021 kl 09:51 3072

Jeg ser ikke noe som forandrer min langsiktige strategi. Vi skriver kontrakter på 1-2 år. Belønningen kommer etterhvert. Men det er ikke moro når kursen synker, så det trigges nok noen stopp loss, mens andre kjøper med begge hender.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

At økt fraktpris fører til at en god del varer rett og slett ikke blir sent er jo ikke bra, men på den annen side er sikkert en del av dette å regne som utsatt fremfor kansellert, og i så fall skulle man tro at det vil føre til at de gode ratene varer lenger.
Ikke rart aksjen stuper...
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
mber
18.01.2021 kl 09:33 3152

laster bra her I dag!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.01.2021 kl 09:26 3184

Det stormer i sjøfraktmarkedet
Knappheten på kapasitet har medført en nær 300% økning i fraktkostnadene. Vi har en ytterligere økning i vente i januar og februar.
https://www.mtlogistikk.no/christian-flatum-schenker/det-stormer-i-sjofraktmarkedet/544163
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.01.2021 kl 07:48 3355

TCI svakt ned - 0,34% til 1859,66
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
StevenG
17.01.2021 kl 21:55 3701

Fra 20nov 2020:

Ratene for de største skipene har på noen få måneder mer enn doblet seg fra rundt 7.000 dollar pr. dag til over 16.000 dollar. Også varigheten per betydelig lenger - inntil to år.

Og som heldig er, ruller en betydelig andel av MPC-flåten av sine eksisterende kontrakter i det som er det sterkeste markedet på mer enn ti år.

– I et veldig sterkt marked i fjerde kvartal og ut første kvartal 2021 venter vi å fornye eller inngå nye kontrakter for opp til 40 fartøyer, sier Baack fredag.

– De sterke slutningene vi har konkludert nylig vil forbedre selskapets posisjon betydelig i 2021 og videre fremover, konstaterer han.

MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag, og for hver eneste 1.000 dollar ratene øker, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
StevenG
17.01.2021 kl 21:53 3714

Det står på prospektet du finner på hjemmesiden deres. Får oversikt over alle Båtene. I tillegg har direktøren, sitat : 40 båter skal på nye avtaler innen første kvartal 2021. Litt under halvparten før Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Argus
17.01.2021 kl 18:46 3987

Hvis man går to-tre uker tilbake på denne tråden og leser seg opp, vil man se at oppsiden er svært god. Selv har jeg estimet et samlet overskudd i 2021 på kr. 1,2 milliard. Det er basert på en gjennomsnittlig rate i inneværende år på $ 14.000 pr. dag pr. skip. Det gir et netto overskudd på $ 6.000 pr. dag pr. skip.

Basert på et overskudd i denne størrelsesorden får vi en fortjeneste pr. aksje på kr. 3, hvilket gir en PE på under 2. Derfor skal aksjen ende på i hvert fall kr. 16 i løpet av året. Det er mulig jeg er for optimistisk, men det er lite trolig at man skal måtte under $14.000 i gj.snitt hele året under ett, slik ratene har utviklet seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
mariner
17.01.2021 kl 16:01 4224

Takk for ett greit svar. Som nevnt sitter jeg i Hunter og er heller ikke veldig optimist de neste halvår, men har valgt å bli sittende. Slik dagens rater ser ut er det ingen som kan leve av disse, Hunter vil ha positive resultater i Q1 når det gjelder Q2 håper jeg de « balanser» på driftskostnader på rundt USD20 k

Som du nevner vil man kunne regne litt på MPCC , ikke umulig jeg handler litt
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Shanghai indexen var på 1000 to år tilbake. Denne gang er Shanghai indexen på 2885 og kontrakter skrives på 2 -3 år.. Enn får se hva som står i Q4 rapporten.
Men absolutt, jeg har en positiv syn på inntjeningen til MPCC fremover og til utbytte og tror MPCC er i en unik prosisjon for å signere nye kontrakter i Q1 2021..

https://dntv.dn.no/m/tlJcveVI/femdoblede-kostnader-dette-er-containerkrisen?list=fCvl4gTK

Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
jess23
17.01.2021 kl 15:13 4319

Ratene nå kan jo ikke sammenlignes med hva de var i 2018. Man må vel opp 50-60% for å nå dagens nivåer. Og det er jo en gedigen forskjell på bunnlinja. En stor fordel i container er jo de lange kontraktene. De tegnes på alt fra 6 til 24 måneder. MPC har jo allerede tegnet noen kontrakter frem til oktober 22. Det har blitt/blir tegnet en del kontrakter fra desember og utover nå. Regner med flere av disse vil løpe til starten av 2023 med opsjoner noen måneder til. Dette her skaper jo en helt annen forutsigbarhet angående inntjening de nærmeste to årene iallefall. Og alt av kontrakter som inngås nå både på 12 og 24 måneders basis er jo på rekordnivåer og gir godt med pluss på bunnlinja hele veien. Så her er det jo bare et spørsmål om å bruke kalkulator etterhvert. Ved presentasjon av Q4 vil vi bli oppdatert med kontrakter som er inngått siden 1 des. Da vil man letter kunne kalkulere fremtidig overskudd. Men det gjelder jo alle som kan lese, så derfor tipper jeg nok denne stiger innen den tid.
Ellers litt interessant at du sitter lastet i Hunter. Da er vi nok fundamentalt uenige om hvor man bør være de neste 6 månedene iallefall. Jeg er også positiv til tank på lang sikt, men tror faktisk den kan falle enda lavere eller iallefall ikke stiger mye neste 6 måneder. Men kan ta feil :-)
Ellers er det jo noen store som var med på den gedigne emisjonen i sommer som holder igjen aksjen og presser den ned. Morgan Stanley blant annet har solgt over 7 millioner aksjer siden nyttår og hvis de skal selge seg helt ut så kommer det 7 millioner til. Men det forandrer jo ingenting på caset MPC, men gir flere muligheter på fine innganger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
mariner
17.01.2021 kl 13:51 4472

Først , takk for en god innledning på denne strengen, alltid flott med folk som forklarer hvorfor de er bull på en aksje. Sist man var bull på denne aksjen var for under 2 år siden, stor artikkel i FA på hvor godt dette kommer til å gå. Jeg gikk inn på 32 kr. Og kom med ut på rundt kr. 25, siden bunnet jo denne ut, usikker på hvor langt ned den gikk?
Flott at ratene har tatt seg opp, men denne er en bransje hvor det er lett å komme inn! Derfor skal man alltid ha en viss skepsis. Dette samme gjelder bulk, billige båter å bygge, skal man tjene penger her må man være stor. Hvorfor skal man være skeptisk :
- Billige båter å bygge
- Relativt enkle båter å drifte, personell fra lavkost land
- Dette gjør at hvis ratene blir for høye, vil flere inn på dette markede, med den konsekvens det har .

Jeg kommer til å følge med aksjen , så får vi se om jeg handler, uansett er shipping i lange tider ingen god plass å være
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Kommentar fra VD (Finansavisen, q3)

Jeg forventer ikke at våre regnskapstall for tredje og fjerde kvartal fullt ut vil reflektere det sjeldent sterke, underliggende markedet, men «as we speak» booker vi inn nye certepartier som vil bidra til en solid kontantstrøm i 2021.

Totalt sett er ikke aksjekursen der den burde være etter vårt syn, men utviklingen de siste ukene reflekterer de trendene vi ser i markedet. Personlig tror jeg vi er ekstremt godt posisjonert for å dra nytte av bedringen i markedet, sier Baack.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Fra e24.no

er de eksploderende ratene godt over det nivået - nivåer på 15.000 dollar og over per skip bør være mer enn overkommelig. Ratene er også gjerne høyere enn Shanghai-indeksens offisielle tall indikerer, samtidig som kontrakter gjerne tegnes for lange perioder.

Det passer godt for MPC, som ved oppdateringen ved kvartalstallene 23. november ventet å gjøre syv slutninger i løpet av den resterende delen av 2020. For første kvartal 2021 var det ventet 20 slutninger - i det som nå tegner til å bli meget hyggelige priser.

Samtidig er det god grunn til å vente at flåten som nå skal reforhandle eller fornye kontrakter vil hvile lite. MPC ventet i november samme flåteutnyttelsen i fjerde kvartal som i tredje - på betryggende nivåer nær 94 prosent.

https://e24.no/boers-og-finans/i/dlJxmB/boerskometen-med-eksploderende-rater
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Al_papi
17.01.2021 kl 12:27 4622

Samme lurte jeg på. Er vel ikke noe som er sagt. Men så vidt jeg kan lese på hjemmesiden så er det mange av fartøyene som fornyer kontrakter i disse dager.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
StevenG
17.01.2021 kl 10:08 4872

Jeg synes det er bra at de avventer så lenge som mulig med reforhandlinger av båtene frem mot Q4 i februar. Det øker jo hver eneste uke disse ratene 😯 estimatene for 2021 og 2022 kan bli enda høyere
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
jokke
17.01.2021 kl 08:41 5014

😊👍🏼
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Så bra, ja det vil jo høyst sannsynlig gi økt interesse for selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Itmann
15.01.2021 kl 20:45 6095

Positivt at han er med på slike ting, gir aksjen/selskapet litt oppmerksomhet også utenfor landegrensene
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
StevenG
15.01.2021 kl 20:39 6105

NEW YORK, Jan. 15, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Capital Link will host two complimentary webinars focused on specific shipping sectors: one on dry bulk and the other on the container shipping sector.

Each webinar will discuss market trends, fundamentals, and the sector’s outlook.
CONTAINER SECTOR WEBINAR – Wednesday, February 3, 2021 at 8AM EST

PANELISTS

Aristides J. Pittas, Chairman & Chief Executive Officer – EuroDry Ltd. & Euroseas Ltd. (NASDAQ: ESEA)

Constantin Baack, Chief Executive Officer – MPC Container Ships ASA (NO: MPCC)

Jerry Kalogiratos, Chief Executive Officer – Capital Product Partners L.P. (NASDAQ: CPLP)

Iraklis Prokopakis, Senior Vice President, Treasurer and Chief Operating Officer – Danaos Corporation (NYSE: DAC)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Struts
15.01.2021 kl 12:05 6588

Jeg sitter av og til igjen med en følelse (i disse tider) at desto mindre inntjeningen er, jo bedre går aksjekursen. Særlig dersom det er noe grønt i logoen. For øvrig intet vondt ment om verken gress eller andre planter. Og motsatt, inntjening bra - kurs ned. Men selv om jeg er en gammel surrekopp, så føler jeg for å følge det jeg har litt tro på. Anal-ytikere har jeg for en god stund siden lært (eller ikke) å ikke lytte til. Min erfaring med dem er litt som politikere, det er "kappen-etter-vinden" som gjelder. Men ut fra det lille jeg kan om shipping, kan jeg ikke annet enn å fatte at for MPC (og Halvorsens 2020 Bulkers må jeg innrømme) ser fremtiden lys uten det neste halvåret eller så. Så jeg har satset noen hundre K på dem. Vel vitende om at jeg stadig vekk trår feil. Uansett, god helg og takk for mye god info på en fin tråd (fra Kbkristi mfl)!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Formel 1
15.01.2021 kl 12:00 6610

Rykket kommer når en minst venter det, og det fundamentale er tilstede for en god og lang stigning. Kjemperater i lang tid som også vil påvirke skipsverdiene. Mpcc har masse skip. 67 i tallet hvis det stemmer at de har kjøpt 2 nylig. Uansett dette er min største post i portisen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
jess23
15.01.2021 kl 11:59 6601

Det er fremdeles nedsalg av 1-krones aksjer fra i sommer som holder igjen kursen. Men de blir jo etterhvert tomme disse selgerene også. Tenk om MPC istedet hadde utvidet emisjonen på 17 kroner i februar....istedetfor til 1 krone på sommeren. Vel vel, det blir etterpåklokskap og water under the bridge uansett. Men denne er uansett en av de tryggeste og beste aksjene man kan sitte i hvis man ikke er altfor kortsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
15.01.2021 kl 11:50 6642

Flott sagt, tålmodigheten testes godt i perioder som denne, hvor aksjen går sidelengs. Mye ser ut til å gå vår vei dette året og media styrker dette gjennom den positive omtalen de har hatt i det siste. Likevel ser det ut som at kursen er immun mot disse nyhetene, kanskje er det allerede innbakt, kanskje ikke? men jeg tenker at det gjelder å se lengre enn dag til dag, uke til uke og måned-måned. Er det en ting man vet så er det at det vil lønne seg å sitte her når selskapene begynner å legge frem tall
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.01.2021 kl 11:11 6715

Fin stigning på New Contex også.

TEU 14.1.21
6 mnd 1100 9129
1700 13200
12 mnd 2500 16852
1100 8954
1700 12925
2700 18750
3500 20120
24 mnd 2500 15767
2700 17581
3500 18414
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Patron72
15.01.2021 kl 10:50 6609

Nå er det sikkert gode årsaker til dette men vet noen hvorfor de ikke legger frem q4 tallene før 26 februar?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Fremdeles bare gode nyheter å finne

https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-stocks-soar-amid-container-crunch/

Facing the craziest rise in shipping price in history høres ikke så feil ut for meg
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.01.2021 kl 07:24 6729

Ja, det ser jo bare fantastisk ut. Jeg tviler sterkt på at verdensproduksjonen av varer går ned. Og da må det flere skip til, og de tar det et par år å bygge.
TCI flat, 0.00%
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

«The absence of open containerships on the charter market has resulted in carriers being forced to conclude fixtures months into the future.

Moreover, the duration of time-charters has lengthened considerably, it is becoming increasingly common to see terms agreed for 24 or 36 months as carriers gamble on a long bull-run for the liner industry.

For example, OOCL has just concluded a 36-month extension of the 8,533 teu Seamax Stratford at $38,500 a day.

According to vesselsvalue.com data, prior to the OOCL charter, the 2006-built ship was on hire to MSC at a daily hire of $22,000 a day and, in 2016 was on hire to Maersk at just $8,250.

One broker source told The Loadstar there had been a lot of interest in the ship, with his line to carrier interests “ringing off the hook”.

“All the main players wanted the ship and were prepared to pay over the market [rate] to get it, but OOCL was in the driving seat as it had an option for an extension,” he said.

“Despite having the option, they had to agree a three-year deal to secure the ship and take the risk of locking-in the charter at today’s rate,” he added.

Alphaliner said charterers had “little alternative but to accept terms offered to them”. These could include positioning costs for the ship, extra payments depending on cargo intake and bonuses to the master and crew.

Another notable long-term charter has been concluded by Israeli carrier Zim, which has fixed a 24-month charter for the 4,250 teu 2011-built panamax Spyros V at $22,750 a day. This is the vessel CMA CGM took on a six-month charter in 2019 at $10,750 a day.«
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Argus
14.01.2021 kl 14:59 7244

Jeg er enig med deg, Nani Alvez! Ikke bare fordi jeg selv er aksjonær, men fordi trenden med grønne aksjer ser ut til å snu nå. Det er fall i både grønne aksjer og grønne fond i dag. Og vi snakker først og fremst om de grønne aksjene som ikke er i nærheten av å være grønne ennå, men som har luftige og skyhøye forventninger til at nettopp deres aksjer skal bli gullkantede. Noe de kan får rett i, men som man må vente 3-5 år på.....

MPCC derimot er i startfasen av å bli svært lønnsom. Og da snakker vi ikke teori, men hardbarka fakta, dels basert på kontrakter som er fornyet og som er i ferd med å fornyes, dels på skyhøye rater som må føre til betydelig høyere rater i de kontraktene som skal fornyes. Jo lenger utover vinteren det går, jo høyere må kontraktsfornyelsen føre til høyere rater.

Den fasen vi er i nå, den såkalte pustepausen, konsolideringsfasen eller hva vi liker å kalle den, skal være der innimellom. Det gir mer varig og stabil utvikling. Det er helt naturlig at en stor investor vil sikre deler av - eller hele - investeringen etter en oppgang på 300-400 %. De fleste har et behov for å vise enten partnere, seg selv eller andre konkrete bevis på at man har oppnådd en solid avkastning. Og i MPCC man finner tydeligvis nye kjøpere uten at kursen faller nevneverdig. Disse nye investorene starter på scratch og vil ikke nøye seg med 10% oppgang, men kanskje 50-100%. Dermed blir det mindre motstand når kursen atter stiger.

Da skal vi raskt forbi kr. 6,60, som var cirka forrige topp, og videre over kr. 7. Mitt tips i desember var kr. 7,85 pr. 16.04.2021. Det vil i så fall gi en avlkastning på 32,4 % fra i dag av (på tre måneder). Ikke verst det!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Tålmodighet folkens, denne kommer. Forstår at det er mange som kan synes denne aksjen kan virke siderumpa og kjedelig. Spesielt når det er nyttårsraketter som går til himmelen, og alle vil være med på moroa med engang. Merk dog at her er det høy risiko. Noen få tjener penger, men mange taper også penger.

Vi som sitter stille i båten må kanskje vente og smøre oss ekstra med tålmodighet. Men vi ser land i sikte, og vi vet hva som kommer. Bruk noen mindre beløp til å leke dere med noen høyrisiko aksjer på siden, mens hovedvekten i denne aksjen seiler som et stødig skip mot målet. 2021 kommer, og vi er alle klar over at det blir meget bra!

Som Warren Buffet engang sa: "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Zzzzzzz
Zzzz
Zzz
!

Vekk meg når det skjer da.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Må si jeg begynner å glede meg til de store selgerne er ferdige!
Det her ser jo bra ut for videre press på fraktkapasitet, rebound i forbruket kan ikke bli feil :
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/01/14/7608452/biden-pakken-arets-store-driver
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.01.2021 kl 06:59 7857

Litt opp, TCI + 0,02% til 1865,96 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 14:16 8407

Ja, får putte inn noen bindestreker, så det ikke blir blåkopi :)

DNB Markets høyner kursmålet på MPC Container Ships------- fra 5,90 til 7,40 kroner og gjentar sin kjøpsanbefaling, går det frem av en analyse datert 12. januar.
Markedet for containerfrakt holder seg sterkt, og TCE-ratene (time charter equivalents) ligger ifølge analysen--------- på 13.700 dollar per dag i feedersegmentet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
dato
13.01.2021 kl 13:12 8525

Snakkes det om snitt på $ 13 700 for Q1 i artikkelen du linker til?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare