MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Redigert 18.02.2021 kl 06:07 Du må logge inn for å svare
Dado83
23.01.2021 kl 15:47 5154

Snåsamannen har talt og vi skal ned til 4 kr. Ja og vi aksjonærer er lut lei aksjen, så jeg venter med å selge til den er i 0,10 kr.
Redigert 23.01.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare

Teknisk er det Salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon signaliserer at pessimismen hos investorene er økende og at aksjen innleder en fallende trend. Det er forøvrig støtte på 4,96,-
Positivt er at ledelsen har mange insidekjøp. Men på kort sikt ned til 4,96 så opp antagelig.

Overraskende mange som er utålmodige når det gjelder aksjer😂 Griner på nesa om de ikke ser 50% oppgang første uka de er inne. Om aksjen skal ned på 4, så sier jeg bare ja takk, og kjøper mer. Er 2021 Q1 og Q2 ++ vi venter på, så dere utålmodige sutrekopper får bare hoppe videre og heller gi oss andre aksjer på billigsalg 🤩👋

Gleder meg til rapportene som kommer. Har ståltrua og er all inn. At vi får tak i aksjer til lavere pris enn denne er bare helt gull, til oss som skal sitte en stund. Håper den får en skikkelig corona/uk dupp i morgen. Etter alle kalkulator beregninger. Så kan jeg ikke fatte at små aksjonærer velger å selge istedenfor å fylle på. Dette blir et fint år, men forhåpentligvis utbytte og skip mot nord 👍
Kbkristi
25.01.2021 kl 07:58 3945

TCI - 0,19 % til 1880,95
dato
25.01.2021 kl 08:19 3952

God morgen, Kbkristi!
Jeg lurer på ett par ting ift dine beregninger for inntekt fremover. Du bruker 11 000 USD på de minste og 16 000 USD på de største. Tenker du da 1700 TEU og nedover som de minste og resten som de største? En annen ting, hvordan tyder du siste setning i spesifikasjonen som står om skipene i poolen? Der står det «Open positions considered ...» osv. Tenker du det betyr at i snittraten som nevnes i første setning, er det medregnet 9500 USD for de ca 75% av «pool days» som pr 2 des ikke var booket ennå? Det er i alle fall slik jeg leser det.
Redigert 25.01.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.01.2021 kl 09:01 3820

Det innlegget ble skrevet 26.11.20. Vi har jo fått mye mer info, og lærdom, siden da.
Spesielt de skipene som går i pool, blir veldig interessant. Jeg fyller inn nye rater etterhvert som de kommer fra selskapet, men vi har jo ikke fått noe siden begynnelsen av desember. Så derfor har jeg fortsatt disse ratene i regnearket. ( Interpolert for størrelse )
Ta f.eks AS Fabiana. Det er et 1.300 TEU skip. Pool rate er $ 8.000. New ConTex rate er $ 10.800 pr i dag. Så oppdatering ved Q4-20 blir spennende.
Mener jeg ligger konservativt an, så overraskelser bør komme på oppsiden.
Kbkristi
25.01.2021 kl 09:16 3751

Her er estimater fra DN Investor. Blir litt rotete å lime inn tabeller her, men se link:
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S260/MPCC/MPCContainerShips

Estimater levert av FactSet, oppdatert 15 jan
2020 2021 2022
P/E - 11,57 10,06
P/S 1,69 1,24 1,14
EPS -1,59 0,50 0,57
Egenkapital per aksje 8,67 8,65 9,19
Total egenkapital 3,4 mrd 3,4 mrd 3,6 mrd
Salg 1,3 mrd 1,8 mrd 2,0 mrd
EBITDA 203,9 mill 703,6 mill 831,7 mill
Enterprise Value 4,1 mrd 3,7 mrd 3,7 mrd
Pentad
25.01.2021 kl 09:32 3676

Takk for god infomasjon og lesing gjennom tråden. Har fulgt med dere og har vært positiv til MPCC siden høst 2020, har sittet på min posisjon og kjøpt opp. I morges våknet jeg til denne artikkelen, https://www.cnbc.com/2021/01/22/shipping-container-shortage-is-causing-shipping-costs-to-rise.html
Jeg antar at vi har noen gode kjøpsdager for tiden og laster opp mer! Også enig i at nye investorer er blitt vant med raske rekyl fra 2020 og tror at slik fungerer det 'alltid', ikke minst luften under mange nye 'grønne' som fremdeles er forretningsideer. Neiiiii, holder meg til nåtids realitet, prøver å navigere mulighetene i pandemi aktivitet og det er urealistisk å forvente at man klarer å trosse geopolitiske constraints, nemlig utfallet av globale lockdowns, Kina sin recovery og flyruter som ikke eksisterer for tiden som transportere e-commerce produkter som nå må finne veien via havet. ALL grunn til å ha tro på MPCC.

lurt å gå inn i denne aksjen i dag?
dato
25.01.2021 kl 09:36 3683

OK, takk for tilbakemelding. Snittet for skipene i poolen bør vel også bli høyere ja. Lurte mest på om du tolket nevnte setning på samme måte, og hvor du hadde skillet mellom "de minste" og "de største". Vi vet heldigvis adskillig mer om en måneds tid. Jeg håper at de har booket det meste av året allerede da, og svært mye av neste år også.
dato
25.01.2021 kl 09:54 3611

Jeg håper og tror de skyter et stykke under mål hva angår EPS, særlig for 2022.

Fin artikkel det. Så vidt jeg skjønner er det ikke mulig å løse containerproblemet på mindre enn tre mnd til, antagelig mer. Dessuten har vi fremdeles problemene i havnene som sikkert ikke blir løst selv om enda flere containere skulle dukke opp. I går leste jeg en artikkel om at en del av containerskipene rett og slett var for store, og derfor skapte flere problemer enn de løste. Det gjelder sikkert ikke 'våre' da de jo slett ikke er av de største.

HitIT, kommer Strongpoint til å bli rammet av fraktproblemene? Har de i det hele tatt noen produksjon i Østen, f eks henteskapene?

Du følger teknisk analyse - Hva er ditt estimat på hva aksjekursen til MPCC er om en måned, Sjiraffen? Muligens kan du ikke estimere eksekt, men for eksempel innenfor et intervall?
Redigert 25.01.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.01.2021 kl 11:46 3320

Mens noen gambler på kursfall, kan dere jo se på MarineTrafic at våre skip er travelt opptatt til høye rater på alle hav :)
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:124262/zoom:10

Liker det jeg ser. Gleder meg også vilt til Q4 rapporten. Ikke resultatet for det kvartalet, men informasjonen om flåte utnyttelse og snittrater for flåten fremover i 2021. Blir spennende!! :D

Forøvrig må jeg innrømme at jeg er forholdsvis ny i aksjemarkedet, men jeg var faktisk ikke klar over at det var så mye psykologi og saueflokk mentalitet i bildet. Noen store som selger, og saueflokken følger etter. Aksjen faller ned på et visst nivå og en drøss med aksjonærer selger i frykt. Helt ærlig så trodde jeg det var flere som var inne og gjorde faktiske beregninger og kalkyler når de investerte i aksjer. Vil tro det er mange som gjør det, men inntrykket mitt er også at veldig mange ikke gjør det.
Struts
25.01.2021 kl 12:50 3262

Vel, betyr den linken at det er bekreftet at MPC har kjøpt M/V =NORDWINTER= og søster? Hadde i så fall vært svært positivt!
Argus
25.01.2021 kl 13:03 3194

Jeg har vanligvis stor respekt for tekniske analyser, Sjiraffen.

I dette tilfellet stusser jeg litt over tidsperspektivet som gir en hode-skulderformasjon i løpet av vel en måneds tid.
Dessuten er det en solid støtte på cirka kr. 5,00 som ikke vises i chartet, noe jeg mener er helt essensielt for de av oss som er langsiktige. Da betyr ikke en nedgang på ytterligere 30 øre så mye når vi vet at ratene er himmelhøye.

Det er også en lav RSI (på cirka 27) som signaliserer en snarlig bunn.

Jeg tror chartet ditt blir mer troverdig dersom du benytter minst seks måneder i tid, og helst 12 måneder. Har du mulighet for å kreere et slikt?
Redigert 25.01.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Dado83
25.01.2021 kl 13:44 3087

Ser ikke ut som den påvirker kursen positivt.
Struts
25.01.2021 kl 13:49 3066

Enig i det positive. Men selv om det nok smitter noe over på fraktratene for container-SKIP, så følger de sjelden samme opp- eller nedtur. Det er de som også (muligens med rette) argumenterer for at jo høyere kostnad for å sende varer i container, jo mer vurderer man å la være - eller se mot andre alternativer. Alt har en smerteterskel. Ideelt sett fra MPC' side hadde det kanskje vært at transportkostnadene pr container hadde gått NED, og dermed etterspørsel av frakt (enda mer) OPP?
Kbkristi
25.01.2021 kl 13:54 3032

Vi er vel inne i en periode hvor folk ser en mulighet til å selge billigst mulig. Da hjelper det ikke med gode nyheter!

Det gjøres gode forsøk på å få den under 5 igjen, det kan lykkes i dag eller i morgen.
Det kan også godt være at i dag eller i morgen er siste dag med dumpingsalg. Det må begynne å nærme seg slutten nå.

Skulle nesten tro jeg hadde kjøpt aksjer i gogl også, den stuper like mye...
Redigert 25.01.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.01.2021 kl 14:00 3018

Etterhvert vol nok tilgangen på bokser øke, og da vil det jo bli masse å gjøre. Derfor tegnes det vel lange kontrakter nå. Denne oppgangen er ikke over med det første.

Hva heter det andre skipet som sannsynligvis nå eies av MPCC (Også enn 3500 tue)
Formel 1
25.01.2021 kl 15:11 2817

Jeg tenker at 5,12 var bunnen!
Undertegnede har last godt opp i dag😁😁

Formel 1
Argus
25.01.2021 kl 15:15 2807

I analysen legges det til grunn at PE i 2022 vil utgjøre 10,06.Samtidig opererers det med et EBITDA (driftsresultat) på 831,7 mill. uten et nettoresultat pr. aksje.

Hvordan kan man da komme frem til en korrekt PE?

Er det noe jeg overser her?
Redigert 25.01.2021 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Struts
25.01.2021 kl 15:23 2816

M/V =NORDSPRING= ble rapportert. Men aldri bekreftet av MPC. Egentlig det jeg også etterlyser bekreftelse eller det motsatte på.
Redigert 25.01.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
rolas
25.01.2021 kl 15:26 2818

Fin dag for den tolmodige å kjøpe fra den utolmodige.
Å kjøpe Den rundt 5,20 trodde jeg ikke vi fikk muligheten til igjen.
Kbkristi
25.01.2021 kl 15:50 2753

Etter fallet vi har hatt siden 5. jan skulle man tro ratene var gått til bunns. Aksjekursen har falt 20%, mens New ConTex rater har steget med 4% fra 5. til 21. jan.

Har Morgan stanley mye aksjer igjen og selge ut da tru🤔? Før han er færdig
Redigert 25.01.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare

De skal være kjøprt av MPCC

Begge skipen er nå på oppdrag

"In addition, the 2009-built Seamelody with 4,900TEU capacity has been committed at US$18.5 million to Middle Eastern buyers, while clients of MPC have agreed to purchase two sister vessels Nordwinter and Nordspring both for US$22 million."

https://container-news.com/second-hand-market-stirs-with-a-further-upturn-expected/
Dado83
25.01.2021 kl 16:52 2795

Jeg valgte å kjøpe mer i dag på 5,16 og 5,20kr, så får jeg se om det var riktig eller ikke.

"Konsernsjef Constantin Baack i det Oslo-noterte rederiet har ingen kommentarer utover at han har «registrert at en slik deal ryktes».

– Kjøp og salg av containerskip er en del av MPCC's virksomhet, og vil vil kunngjøre slike transaksjoner som en del av vår regulære finansielle rapportering, sier han til Finansavisen.

Ratebonanza

Skipene som ryktes å være kjøpt er «Nordspring» og «Nordwinter», som ble ferdigstilt i henholdsvis 2007 og 2008 i Sør-Korea. Med en lastekapasitet på 3.500 standard 20-fots containere (TEU) blir de i tilfelle flåtens største.

Fra før opererer MPC en flåte på 65 containerskip med lastekapasitet inntil 3.000 TEU som oppnår stadig bedre rater.

På få måneder har ratene for de største skipene økt fra rundt 7.000 dollar til nærmere 20.000 dollar pr. dag. Kontraktene blir også stadig lenger – inntil to år.

MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag. For hver eneste 1.000 dollar ratene stiger, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje."

..
Blir ikke noe mer info för 28.02.


Det er vanskelig å spå, men kortsiktig ser jeg ikke de store støttene i denne.
https://www.tradingview.com/x/D3q8KPXf/

H&S kortsiktig tilsier fall ned til rett over 4,5. Dette støttes av Fib.retracement nivå 0.5 rundt samme pris. Ryker denne, faller vi videre ned til rundt 4,10.

Men skjer det spennende ting med det fundamentalske, kan vi jo også se en helt annen utvikling...