MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349519

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 22:26 8713

Jeg har gjort en rettelse i innlegg ang rate ovenfor, beklager feilen!
Slettet bruker
26.01.2021 kl 23:01 8733

Legger merke til at kl 16.26 idag ble en ordre på 1 mill aksjer gjennomført. Noen som har en formening om hva dette er?
Kbkristi
27.01.2021 kl 07:22 8632

TCI - 0,56 til 1867,60.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 08:21 8530

Nå er det nedgang på mange av rutene, og ikke bare ett par som vi så i går. Om det er starten på en ny trend gjenstår å se, og uansett ser det ikke ut til å ha smittet fra box spot rater over på charter rater.

Fra FEF (via Xtrainvestor) i går: Modern 2,750 teu feeders are closing in on USD 20k/d for 6-12 month charters, whilst classic Panamaxes are now quoted at USD 26k/d.

Gastromat
27.01.2021 kl 08:35 8480

Hapag-Lloyd reports operating profit of USD 3 billion in pandemic year
Container line Hapag-Lloyd reports a result "significantly above" last year despite the coronavirus outbreak across the globe. The operating profit lands at slightly above USD 3 billion, show the preliminary figures for 2020.
Kbkristi
27.01.2021 kl 08:57 8426

3 milliarder US$ ja. Greit overskudd.
Vi som er medeiere i containerskip skal bare sitte rolig, og la markedet lede oss igjennom 2021.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 09:04 8432

Så var det kanskje ikke så dumt å selge i går likevel? Altså jeg mener du får jo gevinst ved å kjøpe tilbake nå.

Edit: Så da ble det jo gevinst på transaksjonen da Struts.
Spennende i dag, hadde ikke forventet nedgang nå. Kanskje jeg kjøper mer hvis den detter mot 5,10, men egentlig så håper jeg mer på videre oppgang.
Redigert 27.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Struts
27.01.2021 kl 09:05 8466

Klarte det ikke i går, men fikk i det minste i dag kjøpt tilbake de 7000 jeg var dum nok til å selge i går.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 09:15 8430

Ja det er vel ikke bare jeg som sliter med forskjellen på ratene på selve containerne og på skipene, og særlig hvilke aktører som tjener penger på de ulike tingene.
For oss er det jo mangel på skip som er viktig, ikke om det blir enklere å få tak i containere.
Når det til slutt kommer flere containere er vel mye av poenget at de skal fraktes på skip, så en skulle tro at etterspørselen etter skip vil holde seg god veldig lenge. Det tyder jo ratene på også når de er villig til å betale nesten like mye som spot for å sikre seg skip i to år.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 09:32 8445

MÆRSK faller for andre dagen på rad i Danmark. MPCC er truende til å falle under 5kr, det trur iallfall jeg🤦‍♂️
Kbkristi
27.01.2021 kl 09:37 8449

Akkurat Psi. Jeg tror vinnerne i dette gamet er de som klarer å lese de lange linjene.
Vi begge har vært i Gogl.
I bulk: FFA for Q1 sier $ 14683, med breakeven på 13.800.
I Mpcc går nå de største feederskipa på $ 20.000, med breakeven på 8.000.
Når vi får resultatet for Q1 og Q2, da kan vi le :)
Slettet bruker
27.01.2021 kl 09:43 8462

Hvorfor selger proffene i bøtter og spann?
Kan det være fordi Mpcc ikke har fått særlig nytte av oppgangen så langt grunnet lave kontrakter på de fleste skipene.
Gastromat
27.01.2021 kl 09:51 8500

Jeg vil egentlig bare si hei, har fulgt denne tråden en god stund og liker dialogen her inne. Sitter selv ganske dypt i Mpc(min største post for øyeblikket), å har ståltroa på tiden som kommer etterhvert. Skal prøve å bidra med nyttig informasjon når jeg finner det, god dag videre folkens!
Kbkristi
27.01.2021 kl 09:56 8495

Ja, de har skuffet så langt. Etter oppdateringen i desember, så lå de under Clarkson rate.
De har også en ceiling på $ 13.000 på flere skip.
Antar at disse kontraktene var inngått da de hadde kniven på strupen.
Kbkristi
27.01.2021 kl 10:17 8514

Og hvem stjeler penga?

"MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag, og for hver eneste 1.000 dollar ratene øker, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje."

Om selskapet har en snittrate på $ 11.000, og dette øker med $ 1.000, så er fortsatt breakeven $ 8.000.
Ett tusen dollar gange 65 skip gange 365 dager delt på 94 prosent utnyttelse gir 22,3 mill dollar.
CEO Baack sitt regnestykke tilsier 57% utnyttelse.
Dette må forklares!
PSI- Investor
27.01.2021 kl 10:32 8492

Forbruksfest etter pandemien høres fint ut, vi skal da alltids klare å leve med en rateøkning utover høsten og videre!
I følge denne artikkelen vil forbruket øke vesentlig også i 2022.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9OqGWw/nordea-oekonomer-venter-forbruksfest-etter-pandemien-sommeren-vil-markere-et-vendepunkt
Kbkristi
27.01.2021 kl 10:32 8530

Itmann skrev Innlegget er slettet
Er ikke utgiftene tatt med i Breakeven?
Dette er vel mye. Er vi nede i 57% utnyttelse, sammen med rater vi ikke klarer å utnytte?
Itmann
27.01.2021 kl 10:36 8543

Kan hende han kun tar med de relevante skipene som skal fornye kontrakter i regnestykket for å ikke skape for høye forventninger.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 10:38 8583

Det kan jo ha vært tall han sa i farten uten å tenke over det, eller ev at han tok hensyn til at det tar mange måneder å få alle skipene over på gode rater, slik du også har regnet med. Det kan til og med være feilsitert. Det er ikke så godt å si, men vi får nok gode uttalelser i forbindelse med q4- rapporten. Nå er det ikke mange dagene til det New- York seminaret heller hvor han skulle delta.
I mellomtiden er det bare å ikke snakke så mye med kona om hvordan det har gått hittil, så fikser det seg senere.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:43 8611

Har du kone?
Min forsvant under forrige nedtur😍
Kbkristi
27.01.2021 kl 10:47 8700

Jeg har lagt inn noen mill i selskapet, så jeg forventer at CEO Baack ikke farer med noe tøys!
Kbkristi
27.01.2021 kl 10:48 8874

Enn så lenge, hehee :)
Kbkristi
27.01.2021 kl 10:53 8889

Vil tro vi har dyktige folk i ledelsen. Q4 blir veldig spennende mht inngåtte avtaler.
ZinoDK
27.01.2021 kl 10:54 8921

Hej - jeg er ny på bloggen her.
Jeg håber da at MPCC har gjort det bare 1/2 så godt som MATSON INC.
5 X indtjening 19Q4 er ikke så dårligt.

Matson Announces Preliminary 4Q20 Results, Provides Business Update And Announces 4Q20 Earnings Call Date
PDF Version
- Expects 4Q20 operating income for Ocean Transportation to be $100.0 to $105.0 million vs. $17.8 million in 4Q19
- Expects 4Q20 operating income for Logistics to be $8.0 to $9.0 million vs. $7.6 million in 4Q19
- Expects 4Q20 net income and diluted EPS to be $76.1 to $81.6 million and $1.74 to $1.87, respectively
- Year-over-year increase in consolidated operating income driven primarily by China service strength
- Leverage ratio per debt agreements at quarter end of approximately 1.8x
- Announces fourth quarter earnings call date on February 23, 2021

https://investor.matson.com/news-releases/news-release-details/matson-announces-preliminary-4q20-results-provides-business
Kbkristi
27.01.2021 kl 11:10 8989

Takk for denne oppdateringen Zin....
Nå forventer jeg ikke stort av Q4-20. Vi operer i feeder markedet, Den største veksten kommer i Asia de neste årene.
Struts
27.01.2021 kl 11:15 9029

Apropos kostnad av frakt av container vs. skip. Jeg arbeidet riktignok bare som K+S-megler, og ikke særlig involvert i befraktning. Og vet ikke hvordan det er nå, men i den tiden var det INGEN av oss som brød oss om hva kostnaden for frakt av en (eller flere) container(e) var. For så vidt heller ikke hva et tonn korn eller kull kostet relatert til bulkskip. Vi fulgte kun med på de forskjellige markeders T/C-marked. Men man skulle jo tro at jo lavere kostnaden for frakt av det ene eller det andre produkt, så blir etterspørselen større (ja, veldig skismatisk påstand). Så dersom fraktmarkedet for containerskip har økt relativt mye siste månedene PÅ TROSS av eksplosiv vekst for frakt av hver enkelt container, så er det fristende å konkludere med at når så sistnevnte kostnad går ned, så vil transporten ta seg opp og ikke det motsatte. Men jeg tar som regel feil på det meste, jeg satser imidlertid en del kroner på at både MPC (og 2020 Bulkers) får en rimelig hyggelig reise fremover. Om ratene går ned eller opp 1% en dag eller to er for meg uvesentlig. Heller ikke opptatt av hva MPC's q4-tall vil vise, men mer av hva som skjer fremover. Dog, et lite tilbakeblikk er også greit, og da tenker jeg mest på styremedlem Darren Maupins børsmeldte (minst 3 konsekutive bare i desember 2020) kjøp av aksjer. Han kontrollerer med det 6.26% (24,683 millioner aksjer) av selskapet, og de siste kjøpene (694' aksjer) ble gjort til over NOK 6.- Så han har utvilsomt troen...
Redigert 27.01.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.01.2021 kl 11:37 8971

Troen har jeg også. Jeg har drevet mitt eget firma, men aldri oppnådd slike plusser som vi kan regne hjem her.
Jeg kastet nettopp et 40" "flat" tv jeg kjøpte for ca kr 30.000 for 12-15 år siden. Nå fikk jeg en 50" smart-tv for kr 4.500.
Frakten er ubetydelig. Tv´n kom nok fra Korea.
Så for kvalitetsvarer har dagens rater ikke stort å si.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:59 8953


Det var vel et arkitektfirma, det vel....
Slettet bruker
27.01.2021 kl 12:02 9003

Ny inngang 5,22 - 5,24.......
Muligens kona returnerer 😂
PSI- Investor
27.01.2021 kl 13:39 8860

Begynner egentlig å bli veldig spent på hvordan de vurderer verdien på flåten ved årsskiftet jeg.
Så mye som ratene har gått opp skulle man tro at skipene også har økt en del i verdi.
Kbkristi regnet vel ut at skipsverdier minus gjeld utgjorde var det ikke ca 8,70 pr aksje?
Gjelden har jo neppe steget i det siste, så en ettertraktet flåte kan kanskje skrives opp litt? I så fall kan det være at q4 slett ikke blir så dårlig.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 13:56 8866

Har dere alle glemt (fortrengt?) at CEO'en selv var ganske så klar på at det ikke blir noe hurra-resultat i Q4, men at 21' så lovende ut...?
Nani Alvez
27.01.2021 kl 14:03 8891

Helt enig Burns. Q4 blir ikke noe å juble etter. Kommer først i Q1, osv. Tipper uansett at Finansavisen klarer å hoste opp noe som "MPCC med skuffende resultat, basert på at det er RATEFEST". Og uten en eneste kommentar om fremtiden mv, kun et øyeblikksbilde inn i Q4 rapporten, på tilsvarende måte som de gjorde ved Q3.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 14:21 8872

Det er nettopp derfor jeg tenker at vurderingen av flåteverdien kan være noe som kan overraske slik at det likevel ser hyggelig ut totalt sett.
Å kjøpe shipping når ratene er på topp pleier ikke være så lurt, for vanlig vis varer ratetoppen så kort at kursene fort går ned igjen, se bare på tank i fjor.
Det vi satser på her er jo at MPCC ikke skal tjene gode penger bare et kvartal eller to i 2021, men hele året samt i 2022 og gjerne inn i 2023.
Med slike utsikter er det vel rart om flåtens verdi ikke også øker?
Flåten skrives jo gjerne ned når det ser dårlig ut fremover.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 15:54 9267

Det blir et betydelig "papirtap" når kursen faller fra den foreløpige toppen på cirka kr. 6,40 til dagens laveste kurs litt over kr. 5. Gleden over daglige "høydare" er for tiden borte. Da er det om å gjøre å ikke la seg influere av tilfeldigheter, men holde seg til strategien, om man har en slik.

Jeg har ikke solgt en eneste aksje da dette er et delvis forventet fall, men kanskje ikke så mye. Samtidig er det ganske naturlig at en aksje som stiger flere hundre prosent, faller noen titall prosent etterpå som en ren korreksjon. Vi vet også at et par store aksjonærer selger seg ned, noe som påvirker kursen. Jeg er like forundret hver gang enkelte store aktører selger seg ned massivt i stedet for å posjonere ut salgspostene. Det er gjerne fordi ledelsen eller styret beslutter å inkassere en gevinst eller et tap at man gjør det på denne måten. La dem gjøre det da mange av oss her på HO er langsiktige og forventer en helt annen og bedre kursutvikling utover vinteren og våren.
Redigert 27.01.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
27.01.2021 kl 16:59 9201

Dette er hva VD:n sa etter Q3:

(tror ikke helt fok inser hvor mye penger MPCC tjener nå mht størrele på break even. Også forskjell i break even mellom store og små båter.

.....

– Vi har de siste ukene leid ut noen av våre større fartøyer til veldig gode rater for lengre perioder. Kontraktene blir lengre og ratene høyere, sier Baack.

– Vi er i et marked med betydelig etterspørsel, og jeg vil påstå at det er flere datapunkter som tilsier at det ikke bare er en «catch up»-effekt, sier han, og ramser opp:

Konsumentenes forbruk har vridd seg fra tjenester til goder på grunn av covid-19.
USA har trolig en enorm stimulipakke i bakhånd som vil kunne støtte konsumet.
Økt intraregional handel.
Den gode lønnsomheten til selskapets kunder; linjerederier som Maersk og MSC.
Ordreboken av containerskip er på et historisk lavt nivå.
Knapphet på containere som varene fraktes i.

– Jeg forventer ikke at våre regnskapstall for tredje og fjerde kvartal fullt ut vil reflektere det sjeldent sterke, underliggende markedet, men «as we speak» booker vi inn nye certepartier som vil bidra til en solid kontantstrøm i 2021.

MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag, og for hver eneste 1.000 dollar ratene øker, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje.

Personlig tror jeg vi er ekstremt godt posisjonert for å dra nytte av bedringen i markedet, sier Baack

Høyere rater betyr også at skipsverdiene omsider har begynt å stige.
Dvs. lange kontrakter på høye rater = høyere skipsverdier.


ErikNordnet
27.01.2021 kl 16:59 9246

Dette er hva VD:n sa etter Q3:

(tror ikke helt fok inser hvor mye penger MPCC tjener nå mht størrele på break even. Også forskjell i break even mellom store og små båter.

.....

– Vi har de siste ukene leid ut noen av våre større fartøyer til veldig gode rater for lengre perioder. Kontraktene blir lengre og ratene høyere, sier Baack.

– Vi er i et marked med betydelig etterspørsel, og jeg vil påstå at det er flere datapunkter som tilsier at det ikke bare er en «catch up»-effekt, sier han, og ramser opp:

Konsumentenes forbruk har vridd seg fra tjenester til goder på grunn av covid-19.
USA har trolig en enorm stimulipakke i bakhånd som vil kunne støtte konsumet.
Økt intraregional handel.
Den gode lønnsomheten til selskapets kunder; linjerederier som Maersk og MSC.
Ordreboken av containerskip er på et historisk lavt nivå.
Knapphet på containere som varene fraktes i.

– Jeg forventer ikke at våre regnskapstall for tredje og fjerde kvartal fullt ut vil reflektere det sjeldent sterke, underliggende markedet, men «as we speak» booker vi inn nye certepartier som vil bidra til en solid kontantstrøm i 2021.

MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag, og for hver eneste 1.000 dollar ratene øker, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje.

Personlig tror jeg vi er ekstremt godt posisjonert for å dra nytte av bedringen i markedet, sier Baack

Høyere rater betyr også at skipsverdiene omsider har begynt å stige.
Dvs. lange kontrakter på høye rater = høyere skipsverdier.