MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350345

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
29.01.2021 kl 12:41 16870

Ett eller annet sted sto det at det var ønskelig at kinesere ikke tok fri fordi det var så stor etterspørsel etter alt mulig, og det er jo bra!
Volumet ble borte i dag, greit at dumpevolumet ikke er der, men litt synd at kjøpere ble litt borte samtidig? Mulig de bare venter og håper at mer skal dumpes?
Hvis pengene kommer seg over i disponibelt leie av seg selv skal jeg kjøpe litt mer i ettermiddag, men jeg gidder ikke ringe Nordea og mase heller. Får kjøpe litt Strongpoint også, nicket mitt PSI kommer derfra, PSI skiftet navn men jeg skiftet ikke nick. De skal legge frem et kjemperesultat den 11/2
Struts
29.01.2021 kl 14:01 16735

Snakket med et par gamle kolleger i bransjen. Det er ikke nødvendigvis solgt til norske kjøpere; jeg blir fortalt at prisen er USD 11.8 mill og kjøper er MSC (altså Mediterranean Shipping Company), og at selger beholder management (drift) for et par år. Men ja, norske kjøpere er også blant ryktene. Uansett går det jeg blir fortalt ut på at forretningen fremdeles er med forbehold. Så intet nytt verken på vestfronten eller i meglerbransjen, masse rykter! God helg!
Redigert 29.01.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Struts
29.01.2021 kl 14:20 16749

Jaha, av ren nysgjerrighet, hvordan vet du at det blir et "kjemperesultat"?
PSI- Investor
29.01.2021 kl 14:33 16716

Strongpoint har en fem- års plan om å omsette for 2,5 milliard innen 2025 med margin 13-15%, og på sikt er det dette som teller.
Denne planen skal oppdateres nå den 11/2 i tillegg til q4 presentasjonen.
Det forventes at det var god omsetning i q4, men i tillegg fikk de i området 50 mill i erstatning fra Bane Nor og så har de solgt ut en stor avdeling som også gir overskudd.
Det er bare drøyt 44 mill aksjer i selskapet.
Det er mye nyttig info på Strongpoint- tråden.
Redigert 29.01.2021 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Struts
29.01.2021 kl 14:48 16658

Ok, takk! Og beklager digresjonen min.
Kbkristi
29.01.2021 kl 15:03 16635

Det kommer nok kjøpere som vil være med når container virkelig fyller pengebingen, det bekymrer meg ikke.
Viktig er det derimot at de store selgerne nå kanskje er borte.
PSI- Investor
29.01.2021 kl 15:07 16624

Kjøpte 5000 til nå selv hvertfall.
Straks helga, får kjøpe med litt ekstra god mat hjem. eller pokker, ja ja bare en mnd til neste lønn... det er vel noe i fryser'n

God helg!
Redigert 29.01.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
29.01.2021 kl 15:45 16505

Fulgte web arrangementet av constantin igår. Da man gikk inn å leste om han inne der, så sto det 66 skip. Stemmer det ?
Slettet bruker
29.01.2021 kl 15:49 16493


På selskapets hjemmeside står det fortsatt 65 skip.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 15:51 16498

He he, da snakker vi "all in" :-).

Kjøp og salg, i følge siste liste (sett på Xtrainvestor):
Songa fortsetter å øke, kjøpt nye 619k, har nå 3,4 mill.
Spiralen Holdning øker med 300k, har nå 10,45 mill
State Street Bank økt med 160k, har nå nesten 7,3 mill.

Ingen på topp 10 har redusert.

God helg!
Redigert 29.01.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Gastromat
29.01.2021 kl 16:11 16451

Ocean Network Express, like its competitors, has benefited from towering rates, which were turned into a profit close to USD 1 billion in the last quarter of 2020. However, far from all containers are shipped at record rates, notes shipping analyst.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 16:37 16414

Og Formel 1 har økt betydelig 😉
Kbkristi
29.01.2021 kl 16:45 16399

Det ser jo veldig bra ut. Nå får vi aksjonærer som ser potensialet i Mpcc.
Så er det greit å få tømt fryseren litt også :)
Fiskelosen
29.01.2021 kl 16:51 16423

Vet. Derfor jeg lurte. Det har jo blitt mye snakk om kjøp av 2 skip. Kan være at det kommer en melding på dette før Q4. Rart at det står 65 på selskapets sider. Men 66 på informasjonen som sto på mpc/ constantin
Slettet bruker
29.01.2021 kl 16:58 16490

Absolutt, liker spesielt godt at Songa øker! Ble jo en fin avslutning på dagen også!

NB - Hadde forventet oppdatering fra Harper P i dag, pleier det å komme sent på dagen?
Redigert 29.01.2021 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
jess23
29.01.2021 kl 17:02 16493

Helt enig. Det at Blystad fortsetter å kjøpe er et meget godt tegn. Han har jo sitt eget container-selskap og kan markedet.
Kbkristi
29.01.2021 kl 17:24 16487

Vi har fått Freightos Baltic Index, FBX, da: +0,4% , 4.087.
Kbkristi
29.01.2021 kl 18:01 16485

Da kom Harpex.

Harpex Index % 3,68 % 1,74 %
Harpex Index 1 154 1 113
TEU 29.1.21 22.1.21
1 100 9 350 9 250
1 700 13 200 13 100
2 500 18 000 17 250
2 700 20 000 19 000
3 500 22 500 20 500
Slettet bruker
29.01.2021 kl 18:11 16493

Du kom meg i forkjøpet Kbkristi :-).
Sletter dermed mesteparten av mitt.

22,5k på 3500 TEU, håper virkelig de to omtalte skipene er på «våre» hender!

Indeksen opp tett på 11,5% siden nyttår, og vi synes jo ratene var gode da!
Redigert 29.01.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.01.2021 kl 20:07 16411

Ja, ratene var gode da. Vi må ikke ta det for gitt at vi har oppnådd toppprater. Skipa er vel blitt gitt nye kontrakter etterhvert som de har blitt ledige. Men det er jo fortsatt tomrom som skal fylles, spesielt de som går i pool. Vet ikke hvor bundet de er.
Navios Maritime Containers stiger 6,5% i skrivende stund.
DiggingNorway
29.01.2021 kl 20:08 16472

Men, hva med alle de som sier at container-frakt ratene ikke har så mye å si for MPCC fordi MPCC driver med feeding og ikke lang-frakt?

Er det ikke litt rart at denne iķke har gått mer de siste månedene? På tross at Morgan Stanley har solgt
?
Kbkristi
29.01.2021 kl 20:12 16489

Flere av skipa er relatert til New ConTex rater. Harpex rater er omtrent like. Så ratene er på topp.
Fiskelosen
31.01.2021 kl 20:44 15620

Nordic investing kommer med analyse av denne på siden aksjeforum på Facebook om kort tid. Mpc ble stemt frem og vant konkurransen. Kjekt å vite får de som ikke vet det.
Kbkristi
01.02.2021 kl 07:32 15252

TCI -0,16% til 1861,27.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 07:51 15234

Takk :-). Håper New ConTex kommer i morgen igjen, har i alle fall kommet både tirsdag og torsdag de to siste ukene. Ut fra økningen på Harpex er det lov å håpe på fortsatt økning på New ConTex også. Fortsatt økning er i mine øyne «dobbelt positivt», fordi jeg tror det fortsatt styrker selgers marked. Når det, en eller annen gang, vil snu, ser jeg for meg at kjøperne raskt vil bli mer forsiktige med å inngå nye kontrakter, i håp om å få det billigere «dagen etter». I og med at det skal sikres mange kontrakter i løpet av Q1, 20 stk hvorav 13 stk i størrelse 1700 TEU og oppover, blir mulighetene for et stadig voksende overskudd større for hver dag som går. Slik ser jeg det i alle fall.
Kbkristi
01.02.2021 kl 08:50 15098

Kæmpe kø ud for amerikanske havne
https://maritimedanmark.dk/?Id=45281
Slettet bruker
01.02.2021 kl 09:40 15001

Jeg tjente gode penger på Strongpoint i 2020. Burde kanskje ikke solgt. :-) jaja...
Slettet bruker
01.02.2021 kl 10:12 14920

Kan bekrefte det. Har APPen Vessel Finder (gratisversjon) og teller ca. 38 utenfor Los Angeles, men det ser nå ut til å være atskillig mere kø utenfor østkysten av Kina.
Struts
01.02.2021 kl 11:27 14804

Er sikkert på bærtur (som vanlig) men sett litt på tall rundt flåteverdien og NAV (Net asset value) pr aksje basert på regnskapstall fra q3, og det man kan (muligens) forvente for q4. Jeg har lagt til grunn følgende veldig enkle prinsipper (som da naturlig nok ikke vil bli helt presise): NAV for shippingaksjer er tilnærmet det samme som flåteverdien minus NIBD (Net Interest Bearing Debt). Netto gjeld er omtrent det samme som Brutto gjeld minus kontanter.

Ut fra regnskapet (q3) ser det ut som (tall i US$):

Vessels = 596,811 mill
Brutto gjeld = 280,884 mill
Cash = 50,153 mill
NIBD (gjeld - cash) = 230,731 mill
NAV (for q 3) = 366,080 mill

Dersom man oppjusterer flåteverdien fra q3, noe som vil overraske meg stort dersom så ikke skjer, samt lar andre tall ha forblitt uendret frem til slutten av fjoråret (q4 blir presentert 26.02.21) med eksempelvis to forskjellige scenario, så blir regnestykket:

Flåteverdi etter q4 oppjusteres (tall i US$) til
a) = 625,000 mill
b) = 650,000 mill

NAV a = 394,269 mill
NAV b = 419,269 mill

Det finnes rundt 394,256k aksjer i selskapet. Det skulle tilsi ca.:

NAV pr aksje q3 = $0.9285 = basis NOK/USD 8,60 = NOK 7.9851
NAV pr aksje a (q4) = $1.0000 = basis samme = NOK 8.6000
NAV pr aksje b (q4) = $1.0634 = basis samme = NOK 9.1452

FOR enkelt? Sikkert, men det var nå bare ment som et innspill.
Redigert 01.02.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
01.02.2021 kl 12:47 14678

Er av samme oppfatning. Og med de gode lange ratene som oppnås, så er Mpcc utrolig billig i dagens handel.
Men vi skal vel se både Q1 og Q2 før folk oppfatter verdien.
Greit nok, skal ikke selge mine nå.
Hobby Investor
01.02.2021 kl 12:50 14741

ABG hever kursmålet fra 2,9 til 5. Fortsatt hold. Spriker mye fra DNB på 7,5. Håper de vil justere dette videre når de ser hvilken effekt dagens rater vil ha på inntjeningen. Dette virker uansett veldig konservativt priset.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 13:38 14682

ABG antar jeg må være altfor opphengt i det store nedsalget som MPCC aksjen har vært utsatt for siden 20. november, samt utålmodige nye kjøpere. Heldigvis? er det mange som i dag har skjønt disse to momentum. STAY LONG
Redigert 01.02.2021 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 13:56 14673

Jeg har ikke tilgang til ABGs analyse, men det virker noe spesielt at man oppjusterer et kursmål med 72% ETTER at kursen først har passert deres optimale kursmål. Merkelig måte å drive analyse på, synes jeg. Kursen var en kort tid under kr. 5,00, men dersom analysen er fersk, er den kursen kanskje allerede passé.

Skal ABGs kunder ha nytte av en analyse, må de vel først og fremst få et realistisk kursmål FØR kursen beveger seg opp eller ned. Ikke beskjed om at kursen burde være maks. kr. 5 etter at kursen har gått fra kr. 2,9 til kr. 5,30....?

Og dersom det er tilfelle at ABG henger seg opp i nedsalgene, får jeg håpe man forklarer dette med at noen investorer har hatt en formidabel gevinst allerede og at dette gjerne er hovedårsaken til salgene.

Hva sier ABG om utsiktene for året 2021? Nevner man nye kontrakter og enorme rateøkninger?
Redigert 01.02.2021 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
01.02.2021 kl 17:41 14467

De nevner knapt container. – Container-selskapene leier ut skip på veldig gode nivåer og for lange perioder. Selv om dette markedet er i ferd med å snu er det stor oppside både kortsiktig og langsiktig i inntjening og skipsverdier, sier Arctic-analytikeren.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 17:51 14503

https://www.worldshipping.org/

Hvis vi går ut fra worldshipping så er markeds andelen for container ship.

Nå når vaksinen er satt, er det grunn til og tro mpc vil få mye og gjøre.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 17:56 14575

Fikk ikke med markedsandelen som er 52% av all shipping.
World Shipping Council members operate approximately 90 percent of the global liner ship capacity, providing approximately 400 regularly scheduled services linking the continents of the world. Collectively, these services transport about 60 percent of the value of global seaborne trade, and more than US$ 4 trillion worth of goods annually.

Slettet bruker
01.02.2021 kl 18:47 15329

Statistikk for de som er interessert.. Size of the global shipping containers market between 2016 and 2025 (in billion U.S. dollars)

Market size in billion U.S. dollars
2025 11
2024 10.16
2023 9.38
2022 8.66
2021 8
2020 7.38

https://www.statista.com/statistics/1097059/global-shipping-containers-market-size/
Helg11
01.02.2021 kl 22:49 15061

I like the MPCC stock! Denne var interessant: https://www.reddit.com/r/investing/comments/l9unrf/containership_boom_ongoing/

Har noen gjort sammenligning med estimert P/E eller NAV ifht containerskip-selskapene på amerikansk børs?
Helg11
02.02.2021 kl 06:48 14843

Fra Costamares kvartalsrapport (1.2.21). Er jo større skip enn MPCC, men meget høye rater og lange kontakter da gitt : 20 new vessel charters since last quarter including the chartering of four 11,000 TEU capacity containerships for a period of ten years. New fixtures include among others:
o Cape Akritas, Cape Tainaro, Cape Kortia and Cape Sounio, four 2016/2017-built, 11,000 TEU sister vessels chartered for a period of approximately 10 years at a daily rate of $33,000.
o Cosco Hellas, Yantian, Beijing, three 2006-built, 9,469 TEU sister vessels chartered for a period of approximately three years at a daily rate of $39,600.
o Navarino, one 2010-built, 8,531 TEU containership chartered for a period of approximately four years at a daily rate of $31,000.
o Kure, one 1996-built, 7,403, TEU containership chartered for a period of approximately two years at a daily rate of $31,000.