MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349715

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 14:33 9644

Går med rallyfart til 8 kr....minst🐱‍🐉
Goodwill
08.02.2021 kl 14:50 9597

I podcast Utbytte med DnB (9.des.2020) forteller Constantin Baack at nye kontrakter vanligvis inngås ca 1 mnd. før utløp. I dagens sterke marked har imidlertid befraktere ønsket å inngå nye kontrakter mye tidligere. MPCC har for noen skip i Q4 inngått kontrakter opptil 3 mnd. før utløp av kontrakt, dvs for kontrakter som forfaller i Q1-21. Slik markedet har utviklet seg har ikke dette vært optimalt for MPCC (etterpåklokskap), men dette forklarer noe av årsaken til at flere av de nye kontraktene rapportert 2. feb. ligger en del lavere sammenlignet med ratenivåene oppgitt fra Clarksons.
Slettet bruker
08.02.2021 kl 15:13 9466

Se der ja, det var flott å få avklart det hele! Takk, Goodwill!

Så det har så langt ikke lønt seg å inngå nye kontrakter lang tid i forkant av utløpet av en kontrakt. Ut fra erfaringene venter man nå til nærmere utløpstidspunkt. Så vil det vise seg om det gir høyere rater eller om ratene faller før den tid. Det er sikkert en vanskelig balansegang. Men uansett snakker vi om betydelige fortjenester fordi ratene vil måtte holde seg høye så lenge forbruket øker i takt med vaksineringen, etterspørselen vedvarer og ikke minst fordi det er få nye ordre på nye skip.
Redigert 08.02.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 15:30 9468

Ja det ble Dagens; 3 doblet kursmål
Slettet bruker
08.02.2021 kl 16:17 9353


Helt enig! Og jeg har påpekt det før: Å endre et kursmål slik som her lenge etter at det forrige, lave kursmålet er nådd, inngir ikke tillit.
Det blir for tilfeldig.

Selv om jeg ikke har sett analysen ellers, burde det ha ringt en klokke for lengst, ikke etter at nesten alle her på HO er enige om at kursmålet burde ligge langt over dagens kurs.....
Patron72
08.02.2021 kl 16:25 9287

Skaper bare en god overskrift!!!
Men enig dette er tøys.

Ellers var det jo en hyggelig dag på børsen 😊
Krosta
08.02.2021 kl 16:30 9230

Etter aksjen testet bruddet rundt 5,6 i midten av forrige uke har vi steget 20%. Det er ikke gale på et par dager.
Vi closet dagen 4 øre over motstanden fra 4. januar på 6,66. Det er ingen tvil om at letteste vei nå er opp.
Slettet bruker
08.02.2021 kl 16:57 9157


Absolutt! Ingen grunn til å klage, nei!
Helg11
08.02.2021 kl 19:13 8886

Oppdatering fra vår amerikanske avdeling :
We will be hosting MPCC CEO, Constantin Baack, for a live interview on Value Investor's Edge tomorrow morning (Tuesday, 9 Feb) at 0830 EST. You can learn more about our research platform here:

https://seekingalpha.com/author/j-mintzmyer/research

Mulig det legges ut ala dette : https://open.spotify.com/episode/3Ktz6SaRsBbYAcvzG7Bjqh?si=KwKdd5JgTHui5X0QH7TvZA&utm_source=copy-link
Redigert 08.02.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 19:42 8827

Hva kan container markedet vente seg når Biden hjelpe pakke kommer ?
Jeg tror selskapene er litt tilbakeholdne med å skrive kontrakter før dette blir vedtatt.

Nordea-strategene skriver at volatiliteten i enkeltaksjer eller mindre segmenter av markedet bør ikke bety mye for investorer med langsiktig horisont og veldiversifiserte porteføljer.
«For det brede markedet er det viktigere at mer stimulanser er på vei i USA. Biden vil trolig bruke sitt demokratiske flertall på å få gjennom en finanspolitisk pakke nær USD 1900mrd. Det er langt mer enn dersom han hadde valgt å samle en bredere koalisjon over partigrensene. Et slik fremstøt kan imidlertid Biden kun gjøre en gang pr. år. Ved eventuelle pakker senere i år må han dermed søke støtte fra republikanere også. Større pakke betyr enda større fart når økonomiene åpner opp, noe markedet liker», skriver Bruce og Bernhardsen.
Slettet bruker
08.02.2021 kl 21:15 8631

Veldig bra, takk for info! Håper det dukker opp på Spotify, men det viktigste er at «budskapet» når ut til nye potensielle investorer.
boerre32
08.02.2021 kl 21:44 8565

Skal MPC inngå nye kontrakter frem i tid så er det ikke noe problem, men kontraktene har som regel en start dato og hvis MPC da ikke har egne fartøyer ledige så må de leie inn fartøy eller såkalt forerunner med omtrentlige samme kapasiteter som det står skrevet i kontrakten.
Kbkristi
09.02.2021 kl 05:08 8304

I dag skal Constantin i ilden.

Dette innlegget var linket til forrige webinar. Beklager misforståelsen.
Redigert 09.02.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 07:15 8203

Ja, CB skal i ilden, men ikke hos Capital Link i dag... :-)
Kbkristi
09.02.2021 kl 07:27 8199

Du har helt rett dato. Fant dette på Yahoo finance. Men ser nå at datoen er feil. Sletter innlegget.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 08:00 8150

Jeg skjønner godt du "blingset" kl 05.08... Det er en tid på døgnet jeg liker best av omtale :-)
Kbkristi
09.02.2021 kl 08:21 8112

Våkner så tidlig, og det er noen rolige timer som egner seg til fordypning i shipping :)
Slettet bruker
09.02.2021 kl 08:41 8150

Skjønner den, jeg også liker å stå opp før resten av husholdningen (har fortsatt tenåringer i huset). :-)
Slettet bruker
09.02.2021 kl 09:22 8059

Jeg fulgte tipset ang Tekinvestor, takk Struts :-), og har dermed tilgang til oppdaterte aksjonærlister.
Der merker jeg meg en (for meg) litt merkelig sak ang Citi Bank. Jeg har sett på listene ett par uker tilbake, og ser at de tilsynelatende er "ut og inn" med rundt 6 mill aksjer fra den ene dagen til den neste, UTEN at det dukker opp som kjøp eller salg.

29.jan sto de f.eks med ca 5,9 mill aksjer. 1.feb sto de med 11,7 mill, etter rapportert SALG på ca 235K aksjer. 2.feb er de nede på 5,787 mill, etter KJØP av 7,5k aksjer...

5 feb sto de så med 5 789 444 aksjer. I går sto de med ca 12 mill aksjer, etter kjøp på 289k.... I dag står det at de har akkurat samme antall som 5.februar, men denne gangen står det at det er solgt ca 6,2 mill aksjer...

Har noen en (fornuftig) forklaring på dette?
Redigert 09.02.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Struts
09.02.2021 kl 09:28 8072

Ah, ja det la jeg også merke til. Skrev ferdig flg (nå ganske overflødig), tar det med allikevel:

Har skjedd litt snodige saker på aksjonærlisten iht VPS-loggen datert i dag (da antagelig handler foretatt fredag eller der omkring). Citibank som nylig kjøpte seg OPP, har plutselig dumpet rundt halve beholdningen (6,214’ aksjer) og står igjen med 5,789’. Ellers ikke så voldsom stor dramatikk, Spiralen (Blix) plukker opp nye 15’ (har 10,620’), Clearstream kjøper 5’ (totalt 15,972’), Caceis Bank + 90’ (totalt 4,457’), Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) pluss 149’ (totalt 1,344’), Interactive Brokers + 369’ (totalt 1,001’).

Nevner flg (utenom Citibank) som selger seg ned: Bank Julius Bär minus 100’ (totalt 4,778’), ellers bare mindre poster.

Mye grunnet Citibanks salg er nedgangen blant de 50 største aksjonærene på 6,170’ aksjer, disse har nå 317,582’ aksjer (80.52%).
Redigert 09.02.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Struts
09.02.2021 kl 11:50 7914

Kanskje greit at aksjen tar seg en liten pust i bakken. Så mye som den har gått siste tiden. Så er det kinesisk nyttår som kommer opp til helgen, og de feirer som kjent en hel uke. Under den tiden forventer jeg omtrent ikke en fluelort vil åpenbare seg. Men MPC kjenner jo markedet på pulsen, så når de presenterer q4 25.02.21, så håper jeg de allerede har en formening (de deler med oss) om aktivitet i begynnelsen av Oksens år!
Redigert 09.02.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 12:41 7841

Enig trenger en hvil! Må komme litt nyheter nå i mellomtiden.
StevenG
09.02.2021 kl 12:57 7828

Og OSBX sliter veldig med å tilpasse seg en ny milepæl. 1000poeng har den fortsatt ikke klart å få som bunn, vingler under og over fra dag til dag:)
Snart får vi støtte der og vi fyker forbi mot 1100poeng som mest sannsynlig er neste korreksjon.
StevenG
09.02.2021 kl 13:34 7763

Container lines blank fewer sailings than expected for Chinese New Year

The container lines have blanked 42 sailings in relation to the Chinese New Year, which begins this week. This is less than half as many as a year ago, writes Sea-Intelligence.

Det er solide tall !
StevenG
09.02.2021 kl 13:39 7797

Seko Logistics chief growth officer Brian Bourke:
He hoped that the next few weeks would help with empty containers returning to Asia, but many of the boxes had already been booked out and weather-related delays could dampen the benefits.

“We expect that the recovery post Chinese New Year won’t be a recovery but a continued elongation of the current situation,” Nair said.

There are also ongoing congestion issues in the US and Europe. The company said that outside Los Angeles and Long Beach ports there had recently been as many as 35 vessels waiting to berth.

While the vessels are waiting to berth, roughly 300,000 teu worth of containers are stuck on ships at those two ports alone.

The company said that Covid outbreaks were affecting port worker numbers in the US and this is ultimately what is causing delays in berthing.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 14:21 7793

New ConTex stiger videre, opp ca 3,3% på en uke, opp 6,9% siste to uker. Blir penger av slikt :-). 12 mnd kontrakt på 1700 TEU koster nå 13 477 $ pr dag, for en uke siden kostet 6 mnd kontrakt 13 423 $. Litt større diff mellom 12 og 24 mnd på de større. Det koster nå 16 921 $ pr dag ved 24 mnd kontrakt på 2500 TEU, og 12 mnd kontrakt kostet 16 960 $ for 3 uker siden. Noen som er i tvil om retningen, hva angår både prisutvikling og lengde på kontrakter?
Redigert 09.02.2021 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Helg11
09.02.2021 kl 14:29 7827

Er også veldig interessant at intra-Asia (som MPCC beskrev som deres viktigste område i Q3 presentasjonen) holder seg høy : https://www.hellenicshippingnews.com/container-freight-rates-stay-elevated-inter-asia-freight-rates-up-400/
Slettet bruker
09.02.2021 kl 14:40 7952

Blir bare bedre og bedre dette, kanskje i slutten av måneden er mpcc oppe i 10,-
Kbkristi
09.02.2021 kl 16:23 7759

I mellomtiden er NMCI til all time high. Opp 6,63% nå.
Kbkristi
10.02.2021 kl 06:30 7200

20 år gamle containerskip får 3-års kontrakter med 2 x 1 års opsjon.

The average age of the vessels is around 20 years and the total purchase price is $116m. The vessels will be chartered back to major liner operators for a minimum firm period of 36 months each, with two one-year extension options.
https://splash247.com/global-ship-lease-acquires-and-charters-back-seven-boxships/

Etter å ha ligget paddeflat ei uke, tikker TCI litt opp, +0,17% til 1863,26.
Kbkristi
10.02.2021 kl 06:54 7209

Mye interessante tall her:

Ageing box fleet tipped for renewal
Sam Chambers Sam ChambersFebruary 9, 20210 878 2 minutes read

The ageing global container fleet will likely see a raft of newbuild orders placed this year and next, despite future propulsion concerns, a new report from Braemar ACM suggests.

The broker is anticipating a pick up in new boxship orders in 2021 and 2022, following on from a sudden spurt of ultra large boxship orders seen in Q4 last year.

During the past five years, 2016 to 2020, 4.3m teu was ordered, while 7.3m teu was ordered in the preceding five years, Braemar ACM data shows.

The trading container fleet has an average age of 13.5 years. Ten years ago the average age was just nine years
“The trading fleet is ageing, and we expect newbuilding investment to increase. Additionally, the recent scramble for charter tonnage is likely to prompt liner companies to bolster their owned fleet, in a strategy to reduce liner exposure during a cargo surge,” the report states.

The six to 12 month rate for a 4,400 teu boxship increased by 7% week-on-week to $29,000 a day, 105% above the 2020 average, as of last Friday according to Clarksons Research. In the smaller sizes, the six to 12 month rate for a 2,750 teu vessel rose 4% week-on-week to $20,750 a day as of last Friday, 92% above the 2020 average.

As of January 1 this year, the trading container fleet had an average age of 13.5 years (see chart below). Ten years ago, the average age was just nine years, Braemar ACM data shows.

The sub-panamax trading fleet is ageing the most notably. Up to 4,000 teu, there are currently 880 vessels aged 20 years or more, and Bramar ACM expects that number to increase to 1,150 by 2025 after allowing for assumed demolition.

“With those statistics, ordering of feeders and regional ships should gain momentum over the next couple of years,” Braemar ACM predicted.

In 2020, 135 container ships with a total capacity of 1.23m teu were ordered, up 90% compared to 2019.

Ordering in 2020 focussed on ultra large tonnage ordered during the final quarter and feeders, which were contracted throughout the year.

Chinese shipyards control most of the containership orderbook, with a 43% share, followed by South Korea on 35% and Japan on 21%.

During 2020, Chinese yards secured 60% of the containerships ordered in 2020.

“China’s dominance of the containership order book is likely to continue, especially if more feeders and regional ships are contracted,” Braemar ACM predicted.

Braemar ACM estimates that fleet growth for full-year 2020 was 2.8%, compared to 3.9% in 2019. Annual fleet growth for the last five years – 2016 to 2020 – has averaged 3.5% per year. With the current orderbook, the broker expects the annual average fleet growth for the next four years – 2021 to 2024 – to average about 2.5% per year.

In a bullish note to clients earlier this week on boxship prospects for 2021, investment bank Jefferies posited: “Containerships rates should remain elevated with vast GDP growth and consumer spending while the containership orderbook-to-fleet ratio is the lowest in decades.”
Struts
10.02.2021 kl 07:00 7234

Igjen skjer det saker iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt mandag eller der omkring). De på «Topp 50»-listen har denne gang økt sin beholdning med 921’, og har nå 318,504’ aksjer (80.78%).

På plussiden er det selskapet som kjøper seg mest opp en gammel kjenning; Songa (Blystad) hamstret 681’ (totalt 5,060’). Videre nevnes The Bank of Ny Mellon + 455’ (totalt 1,300’), Clearstream pluss 190’ (totalt 16,162’), Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) pluss 148’ (nå 1,492’), Caceis Bank + 90’ (4,547’) og Nordnet Livsforsikring + 88’ (2,231’).

Av de som selger seg mest ned nevnes: Bank Julius Bär minus 483’ (nå totalt 4,295’), Six Sis AG ned 150’ (nå 7,222’) og Interactive Brokers minus 149’ (nå med 851’).
Redigert 10.02.2021 kl 07:00 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.02.2021 kl 07:20 7254

Fint du oppdaterer oss Struts. Hva er beholdningen hos den siste på top 50?
Og har noen snappet opp noe fra webinaret i går?
Slettet bruker
10.02.2021 kl 07:32 7267

Slettet.
Så at jeg skrev det samme som Struts.

Nr 49 (Danske Bank) har 643k. Nr 50 glimrer med sitt fravær...
Redigert 10.02.2021 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Struts
10.02.2021 kl 07:57 7211

Hehe, kanskje det er Kbkristi og kona som er nr 50?
Kbkristi
10.02.2021 kl 08:24 7586

Får spare litt til :)
Slettet bruker
10.02.2021 kl 08:26 7654

Har du noen link til aksjonær listen ?
Kbkristi
10.02.2021 kl 08:29 7634

Maersk expects to earn even more money in 2021
A.P. Moeller-Maersk expects to earn even more money in 2021 than in the red-hot container market for 2020. Being updated.
https://shippingwatch.com/carriers/Container/article12750845.ece