MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2383641

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.02.2021 kl 11:45 10915

Å spå noen aksjekurs blir nesten bare lotto. Men regnskapet og fleet list gir greie betingelser for å se framtidig inntekt.
Alle solemerker sier oppgang, og da vil nok kursen følge samme vei.
Så må hver enkelt tenke over hva de synes et selskap som tjener X ant kroner vil være verdt.
Grafene vil nok tendere nedover etterhvert, men forhåpentligvis ikke før om ett par år :)
Helg11
17.02.2021 kl 13:21 10735

Ny analyse klar i sheetet! :-)
Har da slengt inn aksjekursen til NMCI (Navios Maritime Containers - NYSE) og DAC (Danaos Container - NYSE). Disse er jo ikke rent sammenlignbare på skipsstørrelse etc, men gir dere jo et bilde av utvikling av aksjekurs for nært sammenlignbare selskaper.

All aboard?
Slettet bruker
17.02.2021 kl 14:53 10515

Til sammenlikning med et selskap som fortsetter å kicke i et ekstremt marked, er Danaos. Den trades til 41.40 i dag ved pre-trade market. Til de som ikke har fulgt de noe særlig, så har da danaos ved 41.40 steget 90% siden årsskiftet. Og les dette to ganger: Kursen var 3.38 på bunn i juli. Kursen har gått over 1100%. Jeg er ikke investert i Danaos, men poenget er at sentimentet og bransjen følger hverandre.

En annen interessant graf hvis noen av dere ønsker å plotte inn kursen til mpcc vs kursmålet til meglerhusene. Jeg mener alt for mange bryr seg om meglere, i utgangspunktet da de kontinuerlig endrer sine kursmål, fra 3-8 kroner bare siste 4 mnd(250% økning i snitt) viser hvor lite du faktisk skal følge disse. Og den observasjonen dere kommer til å se angående mpcc, er at kursmålene til meglerhusene har ligget på eller under aksjekursen til mpcc. Det har det gjort hele veien, unntatt nå, mpcc har ikke klart å ta igjen de voldsomme økningene til meglerhusene.
Redigert 17.02.2021 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Goodwill
17.02.2021 kl 19:01 10134

Takk for et flott oppsett med inntjening og grafer. Ikke mange forum hvor slik god informasjon blir gjort tilgjengelig for alle.
Når det gjelder kursutvikling for Danaos og NMCI er det som du skriver stor forskjell i skipsstørrelse. Store container fartøy har fått en enorm rateøking, og derav også en markert økning i aksjekurs. Jeg tror ikke vi kan forvente en tilsvarende økning i aksjekurs for MPCC, hvor størrelsen på fartøyene er betydelig mindre, med påfølgende lavere marginer. På samme måte som stortank rederiene håver inn penger når markedet er godt, og Frontline kursen tar av, er svingningene i småtank mye mindre. Når det er sagt tror jeg absolutt aksjekursen i MPCC har mye å gå på, og som grafene viser, den henger litt igjen i markedsutviklingen.
Wasteland
17.02.2021 kl 19:22 10122

Tusen hjertli før info, setter stor pris på de. Trådstarter skulle ha lagt lenk i topp så fler kan ta del av det.
Slettet bruker
17.02.2021 kl 20:54 10018

Kanskje de nye ESG båtene blir med seil..
jeg ser det er noen som er alt inn det er ikke å anbefale. Som investor må dere passe på pengene deres.
Slik kan det gjøres alltid mellom 10-20% kontanter
På hovedlisten oslo børs Max 20% på et selskap, jeg gjør unntak viss utbytte skal utbetale. På grow Max 10% av kapital på en tikker. Hvis det skulle gå galt og verdiene 1/2 halveres da vil tapet bli 50% av 10% av hele beholdningen. Det overlever du. Jeg har handlet aksjer i 25 år og lever av det.
Slettet bruker
17.02.2021 kl 21:40 9930

Teknisk ser mpcc positiv ut, motstand på ca 7,46,- analyse rapporter vil bringe nye kjøpere inn i mpcc det vil vanligvis gi en turbulent kurs. Så mulighet for litt av beholdning kan gevinst sikres og så vente på på og komme inn igjen litt lavere.
Slettet bruker
17.02.2021 kl 22:30 9923

Ordremengden på container skip øker, men:

Shipping companies seem to be more disciplined about investing in new ships, and some look to be more focused on looking for new sources of revenue or shareholder value, Kapoor said. There have not been signs of speculative ordering, which has happened in the past when the industry improved, he said.


https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2021-02-16/ocean-cargo-boom-fuels-10-billion-spree-for-new-container-ships
Kbkristi
18.02.2021 kl 06:10 9733

Jeg la inn ditt Investor Worksheet i startinnlegget Helg11, etter oppfordring fra Wasteland. Det hørtes ut som en god ide.
Håper det er greit.
Redigert 18.02.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.02.2021 kl 06:43 9733

Veldig gode priser. Vi kjøpte Nadia (3500TEU) til $11 mill.

In addition, the UK broker reported that the 4,506TEU vessel CO Osaka built in 2008 by Samsung Heavy Industries was committed at US$20.5 million, the 2013-built by Hanjin Heavy Industries (Hanjin H.I.) Hedda Schulte of 3,390TEU capacity has been sold at US$15.2 million to undisclosed buyers and the 3,390TEU Sphene built by Hanjin H.I. in 2007 has been sold on private terms to Greek owners.
https://container-news.com/second-hand-boxship-market-keeps-upward-trend/
Struts
18.02.2021 kl 06:51 9733

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag).

Citibank fortsetter nedsalget, nå med minus 2,328’ (totalt 2,805’). Videre Six Sis ned 110’ (6,562’), ellers bare små endringer.

På plussiden: Barclays Capital + 421’ (totalt 1,666’), The Bank of NY Mellon pluss 297’ (1,007’), Morgan Stanley + 95’ (829’), videre har The Bank of NY Mellons andre konto økt med 92’ (3,005’), de har ellers også fått en tredje konto inn på listen (nr 48 med 671’ aksjer). J.P. Morgan øker med 41’ (totalt 744’), og Nordnet Bank med 39’ (1,909’). Ellers mindre endringer.
Helg11
18.02.2021 kl 06:56 9729

Sharing is caring. Veldig greit! Hvis du vil legge inn ditt case, så er det bare å gå på File - make a copy, og så dele det (så har du kontrollen, hvis du ønsker). Gjelder forsåvidt alle, bare å ta en kopi og leke seg litt.

@dato: virker som om det heller ikke vil løse seg med containere på kort sikt heller
https://www.freightwaves.com/news/chinese-factories-wont-build-enough-containers-to-save-us-shippers/
Kbkristi
18.02.2021 kl 07:32 9620

Jeg har samme oppsett med skip og rater, men jeg har interpolert ratene slik jeg mener de er/blir. Da havner jeg midt mellom ditt bear og bull senario.
Ditt oppsett er så profft, så det egner seg mye bedre som presentasjon.
Slettet bruker
18.02.2021 kl 08:26 9505

Skytta, takk for svar! Ved neste korsvei har kanskje DNB sitt BULL scenario blitt deres BEAR scenario. :-)
Redigert 18.02.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2021 kl 09:06 9448

Nani, veldig interessant intervju! Blant annet interessant å høre at dagens rater jo ikke er «unprecedented», men at det over noen år før 2010 var minst like høyt. Det er bare sammenlignet med det siste 10-året at det virker ekstremt høyt. Leietakere er villige til å inngå +/- 2-års kontrakter på disse nivåene, fordi de VET at det er lukrativt for de uansett ut fra hva de selv tjener på ha skipene i drift. Mener JM sa at de kan tjene inn hele leiekostnaden på bare 6 mnd, med avtalene de selv får i disse dager. Altså ingen grunn til å få «høydeskrekk» og tenke at nå må det stupe snart fordi det ikke kan være bærekraftig med så høye rater.
PSI- Investor
18.02.2021 kl 09:20 9477

Fin artikkel det, takk!
Slik jeg oppfatter den så trodde man for få måneder siden at produsentene av containere skulle pøse på og sørge for å dekke inn mankoen på containere innen midten av februar i år. Men så gjør de ikke det, de vil heller produsere færre containere og få bedre betalt ved at etterspørselen er større over lengre tid. Prisen er ca doblet på et år. Dessuten var det lav etterspørsel i forkant av denne eksplosjonen av etterspørsel, så mye av det som produseres nå er strengt tatt bare for å ta igjen det som man manglet for å holde antallet i balanse ut fra tidligere underbalanse.
Så vidt jeg skjønner står det også at containermangel er med og bremse nybestilling av skip da man ikke trenger flere skip til å frakte containere som ikke finnes, på en måte.

Dato: Takk for oppsummering, det er jo ekstremt viktig info, at ratene på dette nivået faktisk ikke er ekstremt. Da er jo sjansene mye større for at det skal vare lenge og gå ytterligere opp.

Jeg er ikke så god i engelsk, er ikke av gamergenerasjonen. Litt morsomt hvor gode barna er i engelsk nå, en kompis har en sønn i andre klasse, de ble kalt inn til skolen, guttungen forstyrrer engelsundervisningen ved å rette på lærerens engelskuttale... ikke fordi han tar feil, men fordi det blir vanskelig for læreren.
De sier at han faktisk skjønner engelsk bedre enn norsk, og at han også hjemme som oftest velger engelsk når han snakker.

Jeg er også dårlig på timing ved aksjekjøp. På GOGL tråden har det vært så ekstrem optimisme, så i går tenkte jeg at jeg skal stagge dem litt. Kjøpte 60 aksjer. Det var nok det, tok ikke mange timene før den var i minus!
Redigert 18.02.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2021 kl 11:09 9288

Jeg kontaktet som tidligere nevnt Euronext for å høre om de rare bevegelsene i beholdningen til Citibank. Jeg ble henvis videre til MPC, og fikk følgende svar derfra:

"Takk for nedenstående e-post.
Merk at Citibank er én av flere såkalte nominee custodians som eier aksjer i et selskap på vegne av én eller flere underliggende aksjonærer. Slike custodians vil regelmessig kunne flytte på underliggende aksjebeholdninger mellom ulike VPS-konti, slik at man én dag vil se Citibank registrert i et aksjonærregister med én stor aksjebeholdning mens man neste dag vil finne Citibank oppført flere ganger (med mindre aksjebeholdninger) på det samme aksjonærregisteret. Slike internoverføringer vil ikke nødvendigvis meldes inn som transaksjoner i VPS."

Jeg var inne på tanken at det kunne være slik, men trodde ikke det siden de hele tiden bare figurerer med en post/konto på topp 50, uansett om det er 2 eller 10 mill... Det må bety at de flytter til konti som er så små at de ikke kommer med på topp 50. Veldig merkelig..., i mine øyne i alle fall, men det kan altså være slik det henger sammen.

Uansett, kjøps/salgs tallene vi ser på Citibank på topp 50 kan vi ikke stole på. På listen 11.feb var beholdningen tilsynelatende nede på 3,05 mill, 16. feb på 10,7 mill og så på 2,8 mill i dag.
Slettet bruker
18.02.2021 kl 11:33 9298

Enig PSI, det gir en trygghet i forhold til at dette kan vare en god stund :-)

Morsom historie om sønnen til din kompis. Jeg har flere ganger stusset over engelsk vokabularet til mine barn. De kan ord og begrep som i alle fall var helt ukjent for meg når jeg var på deres alder.

Timingen på GOGL kjøpet var kanskje ikke det beste, men på sikt kan det sikkert bli bra. :-) Du mister vel ikke akkurat nattesøvnen uansett, med 60 aksjer :-)
PSI- Investor
18.02.2021 kl 13:03 9178

Jo de 60 aksjene var som sagt ment mest for å se om gogl kunne rase som før når jeg har kjøpt! Skjer hver gang...Bortsett fra den første gangen rundt 2008, da gikk det fint...

Her en artikkel hvor de ser for seg at de gode ratene skal vare en stund til. Litt morsomt synes jeg at da jeg begynte å lese om dette i november da så man for seg gode rater til midten av februar (tre mnd frem), nå når vi er midt i februar ser man gode rater minst 6 mnd til, så tidsperspektivet øker og det er bra.

https://www.hellenicshippingnews.com/moodys-global-shipping-industrys-strong-performance-in-2020-set-to-continue/

We believe that high demand and elevated freight rates will persist for at least the next six months and possibly throughout 2021.
Redigert 18.02.2021 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Struts
18.02.2021 kl 13:18 9202

Dette virker forståelig! Du bør kanskje skifte nick til Sherlock, så kan jeg bli Watson, og Kbkristi nominert til Sir Arthur Conan Doyle? Mulig noen burde skifte nick til Robert L. Stevenson også, men da kan det jo fort bli litt schizofrent, så det er kanskje best som det er. Jeg er i det minste over 100' nå, så med dette tempoet er jeg inne på topp 50 i løpet av februar ... vel, februar 2022 kanskje?
Struts
18.02.2021 kl 13:29 9222

Mht GOGL, et alternativ å se på kan være 2020 Bulkers - som du sikkert har gjort. Utbytte hver måned. Nuvel.
Kbkristi
18.02.2021 kl 13:53 9304

Hehee, han Arthur Ignatius fikk jo folk til å grave fram mye, han :)
Jeg startet jo denne tråden 26.11.20 og har lekt litt med tanken om at dette papiret bør være verdt kr 15 til nyttår. Hvordan ligger vi egentlig an.
Skal jeg nå mitt mål, så må kursen øke i snitt med 2,5 øre pr dag. I dag skal vi innom kr 7,10. Så vi er on track :) 30 april kr 8,88.
Moro å leke litt med tall når kursen ikke beveger seg på noen timer :)
Redigert 18.02.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2021 kl 13:55 9357

Hehe, skulle noen skifte nick til Robert L. Stevenson burde det kanskje være Kbkristi. Det er i alle fall han som har ledet meg til denne "skatten". :-) Rundet 100 ja, det må jeg si! Jeg hadde et lite mål om å ta deg igjen der du en gang var, på 55, og det har jeg nesten klart. 100 derimot..., good on you! :-)
Helg11
18.02.2021 kl 15:25 9317

Ja. Det at produsentene av containere holder litt igjen, gjør jo bare at de containerene og skipene som eksisterer må jobbe mer. Men det dukker jo stadig opp issues som gjør at de heller står mer stille... F.eks: 800 havnearbeidere i Los Angeles er fortsatt syke/i karantene, så det ligger fortsatt enorme mengder med containere for anker utenfor havna. Oppdatert artikkel i dag: https://splash247.com/la-port-boss-we-need-to-catch-our-breath/ (USA har nå prioritert opp havnearbeidere for vaksinasjon)
Annen artikkel fra i dag på samme tema: https://www.freightwaves.com/news/62-ships-at-anchor-in-san-pedro-bay-on-wednesday
“If we do nothing, we will still have vessels at anchor come midsummer,” Port of LA Executive Director Gene Seroka said during a press conference Wednesday. And Lunar New Year “looks a lot different this year,” he said. “A lot of factories stayed open during the holiday. Some have called workers back from an abridged holiday setting. They’re playing catch-up with orders too. … It truly is a supply chain phenomenon. The manufacturers are behind on orders. We can’t fill the shelves fast enough at our retail level.”

BIMCO har også utgitt en analyse i dag: As carriers release their full year results, announcing profits of a size not seen for many years, heads are turning towards how this year will turn out, and here, more good news appear to be on the horizon. As to the current disruption and equipment shortages, BIMCO believes this will take at least until the middle of the year to be resolved, as a large backlog still needs clearing and equipment needs re-positioning.
https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-emerges-triumphant-from-a-disrupted-2020/

Og til PSI-Investor, det kan godt være du har rett om at tidsperspektivet bare skal øke: 2. halvår er den tiden som pleier å være mest busy for containershipping. Det er da varer til holiday season skal frem: Jul, thanksgiving, halloween. Høytider man ikke fikk feiret stort med familie og venner i 2020 - muligens vil man feire litt ekstra i år når alle er vaksinert?

Ikke meningen å hausse altså, men det virker som uansett hvor man snur seg så dukker det opp flere positive nyheter for oss containerskipseiere. Det er halleluja for Dry bulk shipping som har høye spotrater noen uker - MPCC fyller ordreboka for opp mot 2 år på høye nivåer...

PS: Har kontaktet Mintzmyer og sendt link til google sheetet, så får vi se om det blir noe resultat utav det. Han har intervjuet Constantin på value investors edge ala Danaos (blir offentlig i mars?), og de skal i paneldebatt sammen 2-3. mars, så vi får krysser fingrene for at dette kan trigge noe.
PSI- Investor
18.02.2021 kl 15:46 9370

Veldig bra jobba, supert å sende skjemaet ditt direkte dit det kan ha virkning. Du skulle sende til norske analytikere også? Skader sikkert ikke om de høyner sine kursmål allerede nå, og så ytterligere etter q4 presentasjonen
Helg11
18.02.2021 kl 16:01 9397

Kbkristi ville vente til neste uke tror jeg (kjøpe mer på disse lave nivåene), men skal kjøre PR der også. :)
Kbkristi
18.02.2021 kl 16:29 9382

Jeg har så mye aksjer nå, at jeg er fornøyd :)
Du får sende til Der Aktionær. Da blir det fart.
redaktion@deraktionaer.de
Slettet bruker
18.02.2021 kl 16:54 9339

Ratene fortsetter oppover, i følge New ConTex. Nå har til og med 12 mnd kontrakt på 1100 TEU rundet 10k, er nå på 10 096 $ dagen. Fortsetter denne stigningstakten et par uker til vil vi få se at 24 mnd kontrakt på 2700 TEU runder 20k.
Helg11
18.02.2021 kl 16:56 9335

OK, da sender jeg ut litt markedsføringsmateriell. Kan jo være god timing nå som grønne investeringer dupper og er usikre.
Kbkristi
18.02.2021 kl 19:33 9137

De som ikke er kommet ombord nå, får padle etter, Helgenen :)
Piffen gikk jo ut av Goglerne også. Kanskje flere derfra vil søke en trygg havn (skip).
En stor eier som sitter på alle sider av bordet, kan forandre spillereglene over natten.
Derfor skal vi være glade for at mange av de store, flyktige aksjonærene nå ser ut til å dunste bort, og aksjene er gått til almuen.
Det viser hvor viktig det er med nettopp lange oversiktlige kontrakter, som Mpcc har. Vi har jo også fått mulighet til å bli "kjent" med Constantin via webinar.
Må si han virker som en duganes kar, som virkelig er en personlighet innen containershipping, og som de andre shippingtopper lytter til.
Vi trenger bare 2,5 øre pr dag for å komme til kr 15 ved nyttår. Pr i dag skulle vi innom kr 7,10, og der var vi. Bæng on track.
Mpcc kommer mer og mer på radaren, derfor blir det mer liv i aksjen også, både opp og ned.
Personlig har jeg aldri følt meg tryggere i en aksje, men nå er frysern snart tom, så jeg får si jeg er fullastet :)
Kbkristi
18.02.2021 kl 19:45 9124

"Vi" kjøpte jo skipene av tyske banker, så det er nok endel tyskere som har lyst på revansj.
Haben sie angst, var det ikke det Derek sa på dektektimen :)
PSI- Investor
18.02.2021 kl 20:04 9127

He he fryser’n snart tom ja, det er ikke så mye igjen i min heller.
Er du inne på topp 50 lista?
Kbkristi
18.02.2021 kl 20:12 9191

Var ikke 49-plassen ledig da?
Neida, må være litt Bestefar også :)
Tar ikke imot et veddemål om hvem som har mest når´n hopper i kista :)
Redigert 18.02.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
Goldy
18.02.2021 kl 20:16 9221

Hvor finner dere top listen ?
Kbkristi
18.02.2021 kl 20:21 9259

Spør Struts.
Kbkristi
18.02.2021 kl 20:37 9512

Tok det ikke sånn heller, vi må ha litt moro innimellom :)
Vi må kødde litt innimellom, men til dere som kjøpte til dagens høyeste, slapp av, caser er bra, så dere taper ikke penger om dere ikke får panikk.
Det er alltid fryktelig om den første investeringen faller dag1. Sånn er livet.
Bare hør med Psi og kona :)
Redigert 18.02.2021 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
18.02.2021 kl 20:44 9523

Ja det er jeg veldig enig i!
Både det med å ha det moro og at kursen skal videre.
Er veldig fornøyd med å ligge godt i pluss nå, har ikke noe behov for flere turer nedom 5...
Kanskje et lite utbytte i mai/ juni, det kan være fint mens man venter på de virkelig gode kursene utover høsten

Jeg kjøpte jo for fort etter nyttår. Dårlig på timing. Kunne ikke fortelle kona at vi var sterkt i minus, glad hun ikke spurte. Har ikke sagt noe nå heller forresten. Vil ikke risikere krav om å realisere allerede!
Redigert 18.02.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.02.2021 kl 20:47 9538

Mi og lå 9k minus, men nå nesten 20k pluss.