MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349812

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2021 kl 18:00 17784


Nå er det en uke siden du la ut et chart over MPCC. Jeg ser av det chartet at vi hadde en liten motstand på kr. 6,82. Den motstanden er nå brutt, og neste motstand ligger på vel kr. 8. Er dette fortsatt situasjonen, Krosta, eller har linjene forskjøvet seg siden sist?

Det vil være supert om du deler et oppdatert chart med oss.....

Ellers må jeg si meg enig med flere her inne at en gjennomgang av innleggene de siste par døgnene gir mye lærdom og en fin-fin oppdatering. Dette er veldig nyttig for de av oss som ikke kan følge med hele dagen.
Krosta
20.02.2021 kl 19:33 17610

Helt enig Argus. Dette er en kvalitetstråd med mange gode bidragsytere!

På mitt chart er det i hvert fall ikke spesielt store forandringer siden forrige oppdatering.

Når vi passerer 10kr er det rimelig fri bane til 12 kr, og deretter er neste stopp rundt 20,6 kr før vi treffer på noe særlig motstand.
https://www.tradingview.com/x/QGb74NxO/
SuperSeven
20.02.2021 kl 21:17 17450

Slenger meg på alle som gir ros til denne tråden. Her er det utvilsomt mange med lidenskap for aksjer og MPCC.

Selv sitter jeg på 100.000 aksjer i selskapet. Må innrømme at jeg ikke har analysert selskapet like detaljert som en del andre her på forumet. Mitt utgangspunkt er at bransjen ser spennende ut om dagen og det er på tide med en skikkelig opptur for shipping.

Høye fraktpriser blir det skrevet opp og ned om i media. Rekorder står for fall... MPCC har de siden toppen i 2018 (40 kroner) vært nede i under 3 kroner. Men hva nå? Basert på flåteutnyttelsen og fraktratene vi nå ser bør dagens aksjekurs være fristende for investorer med tro på shipping.

Mitt spørsmål til ekspertisen her inne er: Hva er hovedårsaken til at andre kontainerselskaper går såpass mye mer enn MPCC? Jeg forstår at de har større skip og at ratene er høyere, men er break-even såpass mye bedre?
Slettet bruker
20.02.2021 kl 22:01 17312

Oj, hjertelig takk, Krosta, Det var raskt levert! Og veldig nyttig for min del da jeg synes overblikket over aksjen blir mye bedre med et chart!

Har tro på at vi når 18-20 i løpet av året.
daoking
20.02.2021 kl 23:05 17197

Veldig god og seriøs tråd!
Kjøpte mine første MPC aksjer forrige uke. Noen som har lest/husker om selskapet har nevnt gjennomsnitt nedetid ved klassing? Ser det ifølge flåtelisten er 17 skip som skal ha 15 års klassing i år. (+/- 6mnd)
Hammers
20.02.2021 kl 23:14 17165

Ja, pytt, pytt. Hva er vel 700.000 på en vanlig dag i uka - uten å analysere selskapet noe særlig.

Hilsen Hammers
Struts
21.02.2021 kl 06:39 16867

Best å referere til en som allerede har sjekket det. Det er (min mening) mht samme verdt å merke seg respons fra VPS som innhentet av «vår utsendte medarbeider og detektiv Hr. dato» (håper han tilgir meg referanse), som via Tekinvestor fikk flg respons fra VPS:

"Takk for nedenstående e-post.
Merk at Citibank er én av flere såkalte nominee custodians som eier aksjer i et selskap på vegne av én eller flere underliggende aksjonærer. Slike custodians vil regelmessig kunne flytte på underliggende aksjebeholdninger mellom ulike VPS-konti, slik at man én dag vil se Citibank registrert i et aksjonærregister med én stor aksjebeholdning mens man neste dag vil finne Citibank oppført flere ganger (med mindre aksjebeholdninger) på det samme aksjonærregisteret. Slike internoverføringer vil ikke nødvendigvis meldes inn som transaksjoner i VPS."
sitat slutt
Redigert 21.02.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2021 kl 08:38 16588

Det er bare hyggelig å bli referert til, i alle fall hvis en har sagt noe vettugt. :-) Svaret kom imidlertid fra MPC selv, og selv om de ikke sier at det jeg påpekte ang Citibank kan forklares med det de skriver, får vi tro det er en grunn til at de skrev det....
Redigert 21.02.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Struts
21.02.2021 kl 10:58 16280

Jeg vil ikke påstå å ha svaret. Det er jo avhengig av så mye, størrelse på skuta, hvordan selskapets (virker som MPC kjører teknisk drift selv) vedlikeholdsprogram fungerer, og så mye mer. Men evt store stålutskiftninger (pga rust, tæring osv) koster (og vil man helst unngå), posisjonering i forhold til dokking følger de naturlig nok nøye med på, som man vil forstå er det billigere å dokke/gjennomgå SS - Special survey - i Kina enn verft i Europa. Men for å gjette (noe bedre kan jeg ikke) vil jeg anslå en "off-hire" på minst et par uker for full klassing (mao hvert 5. år). Give or take (skulle gjerne fjerne ordet "minst" der). Det er verdt å merke seg at i år (og i fjor) er Covid-19 blitt et ganske stort problem både for reder/befrakter og i denne sammenheng også verft. Logistisk men også kostnadsmessig. Så ikke minst av den grunn, ser jeg frem til (med en noe neglebitende nervøsitet må innrømmes) å høre hva ledelsen i MPC har å fortelle i den sammenheng på torsdag som kommer ...

Sukk, ble noen utidige skrivefeil - prøvde å rette opp.
Redigert 21.02.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
daoking
21.02.2021 kl 11:58 16183

Takk for svar.
Det er vel kun single engine på de fleste men går jo fort litt tid med overhaling/skifting av topper etc. Satse på at de ikke trenger akseltrekk på samtlige og at covid ikke utgjør for stor delay på verftene. Bør ikke være mye stål som må skiftes kun etter 15 år.

Satse på at de kommer gjennom uten for mange condition of class og off hire
Struts
21.02.2021 kl 12:05 16158

Ja, tailshaft drawing er noe "dritt". Og enig i det andre også, evt pålegg vil (og må) bli utbedret under dokking. Vi får satse på at de har full kontroll! Og de har vel en del "reisereparatører" med jevne mellomrom. Skjønt det siste vet jeg ikke om har vært mulig under pandemien.
Redigert 21.02.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.02.2021 kl 13:12 16044

Generelt er vel flåten nokså aldrende, det gjelder ikke bare vår, så det er sikkert mange andre som må klasses også. Går dette arbeidet saktere enn normalt pga covid så fører det vel da bare til ytterligere ratepress?
Struts
21.02.2021 kl 14:26 15855

Vet heller ikke her mht det siste. Men APM/MSC, OOCL, Cosco (eksempelvis) er giganter i forhold. Børsmessig vil muligens også investorer fokusere i den retning/mot de store, kontra en mygg i lille Norge. Ser det også på tørrlastsiden (ref GOGL som riktignok ei er en mygg, 2020 Bulkers osv.). Greske Castor har (visstnok) tatt av 500% (!!?) i år, de har jo vært aggressive på kjøpssiden av Kamsarmaxer med videre, men nå også gjort et innhugg på tanksiden.

Det er vel en grunn til at vi (og ikke bare Blystad) har investert i MPC. Og litt fint at enkelte ting går under radaren!

PS. Satser på VM-gull for Norge i Container-deltakere i Børs-NM. Både skiskyttere og alpinister har jo innfridd, så hvorfor ikke?
Redigert 21.02.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Helg11
21.02.2021 kl 17:09 15516

For at jeg skal satse sparepengene mine (og konas he he) må regnearket se bra ut (surprise!). Derfor har jeg en solid overvekt i MPCC. I tillegg har jeg noen poster i Archer (ser bra ut både fundamentalt og teknisk) og Arcus (fordelaktig innløsning når fusjonen godkjennes). Greit med litt diversifisering, selv om hodet og hjertet er på MPC.
SuperSeven
21.02.2021 kl 18:15 15321

Jeg har ikke sagt noe om snittkursen min, men tro meg når jeg sier at jeg ser blå tall.
Krosta
21.02.2021 kl 18:16 15209

Hørte nettopp gjennom et ferskt intervju med J. Mintzmyer - og siden det har vært litt snakk om han her inne i det siste kommer jeg med et lite sammendrag:
https://quoththeraven.podbean.com/e/mintzmyer1/ (Container snakk fra 34:30).

I shippingverdenen er det to sektorer hvor han er spesielt bullish for øyeblikket; dry bulk og containers. Containers er spesielt attraktive nå på grunn av at demand er større enn supply - og han forventer at det blir slik i lang tid framover (samme med dry bulk).
I tillegg så er container markedet en tryggere plass å være enn de fleste andre shippingsegmenter på grunn av de lange kontraktene som ofte blir inngått.

For de som leser denne tråden regelmessig er det ikke noe særlig nytt å lære med andre ord - men det er ikke fordi det er en dårlig podcast - tvert i mot. Det viser mer all informasjonen som kommer fram her inne.

Avslutningsvis på spørsmål om hvilke to shippingaksjer han foretrekker, nevner han de to containerselskapene ZIM og NMCI. Må si at jeg hadde et håp om at han skulle trekke fram MPCC her, men etter som det ikke er en av de største posisjonene hans var det ikke akkurat overraskende at vårt gullkorn glimret med sitt fravær.
toftos
21.02.2021 kl 18:39 15104

Hva tenker dere om Q4 til uken, er vel stor fare for røde tall for kvartalet. Forventningene ligger vel i guidingen for 2021. Men kan man forvente at markedet sender kursen ned på røde tall for kvartalet uavhengig av gode utsikter for 2021 ?
Krosta
21.02.2021 kl 18:44 15095

Jeg mener at man ikke skal forvente det nei, men muligheten for en rød dag i aksjekursen er uansett ikke langt fra 50% - uavhengig av resultatet på bunnlinjen.
castro1
21.02.2021 kl 19:48 14951

Markedet ser fremover ikke bakover. Vi får et løft denne uka.
Slettet bruker
21.02.2021 kl 22:50 14718

Det Castro sier stemmer. Fint å regne på tidligere kvartaler, men for å være litt direkte, så sier det vel egentlig seg selv at et selskap på snart 3 milliarder, så er det ingen som bryr seg om q-resultatet til et shippingselskap svinger med +- 1% av mcap. Kontraktene er publisert, det er begrenset hva utfallsrommet er. Sett på en annen måte, ingen tenker noe over om mpcc stiger eller synker 1% i kursen i løpet av 3 minutter når som helst i åpningstiden på børs, og det er jo faktisk det utfallet man diskuterer her. 1% økning i kursen er 28 millioner i mcap. Ratene er publisert offentlig, det er lett å finne et eventuelt utfallsrom fordi det er begrenset hvor mye kostnadene svinger. I et perfekt aksjemarked, og man skulle kun justert for resultatet, ville det vært under 1% endring i aksjekursen.

Det man ser på er fremover. Spesielt hvilke avtaler mpcc har inngått siste 3 ukene, og hvor nære de neste er. Shippinglinerne frykter å sitte uten skip, så plutselig har man inngått flere avtaler enn de har sagt til oss, fordi linerne ønsker å sikre skip før noen andre har kuppet. Det kan ikke mpcc spekulere i offentlig, men det ligger i kortene. Et bevis på at dette stemmer, og bygger opp til spenningen til torsdags rapportering:

Constantin sa dette selv til finansavisen i midt november: «– I et veldig sterkt marked i fjerde kvartal og ut første kvartal 2021 venter vi å fornye eller inngå nye kontrakter for opp til 40 fartøyer, sier Baack fredag.»

Hva er det som skurrer med det Baack sa i november? At sett i ettertid er det han sa rett og slett er helt feil, selv om de visste ca når kontraktene skulle signeres.

Fordi vi fikk fasiten for 3 uker siden i operational updaten. Der var fasiten allerede, 41 kontrakter var signert, og det skulle signeres opp i mot 40 ila HELE q1. Det er allerede kjent at de skal signere 9 nye i q1, dvs at hvis han skulle sagt riktig i det november intervjuet måtte han sagt minimum 51 fartøyer, noe som er helt ekstremt mye mer(20% flere). Det sier noe om presset det er på å signere disse kontraktene. Og der vil også forventningene ligge ettersom dagens rater er såpass høye. En annen viktig faktor er ratene til poolen til mpc.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 00:19 14605

Ja det er alt for tidlig å konkludere ratene er høye hele året og neste år.. det står ikke skrevet noe sted.. så vær forsiktig med og invester alt for mye. 20% av totale beholdning Max.
Her må man vente mange måneder for å se ratene.
Q4 2020 er kalkulert og årsrapporten er rød. Så dette året kan bli +. Det er alt for tidlig og fastslå noe annet.

Struts
22.02.2021 kl 06:36 14497

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Citibank fortsetter nedsalget, denne gang minus hele 7,256’ (totalt 2,609’). Videre Euroclear ned 1,081’ (14,944’), J.P. Morgan ned 850’ (totalt 2,454’), Clearstream minus 248’ (totalt 15,362’), Six Sis minus 234’ (5,788’), Nordnet Bank ned 54’ (totalt 1,831’) og The Bank of NY Mellon minus 33’ (totalt 973’). Ellers mindre endringer.

På plussiden: J.P. Morgan øker med 183’ (totalt 1,210’), Barclays + 111’ (totalt 2,085’), The Bank of NY Mellons andre konto pluss 110’ (3,159’) og Nordnet Livsforsikring + 81’ (2,529’). Ellers små endringer.
Helg11
22.02.2021 kl 08:01 14385

Enig i at det er smart å balansere, det er et godt innspill. Og ingen vet hvordan ratene ser ut i fremtiden.

På den annen side er ratene kun direkte viktig for 15 av 66 skip. (de som går i pool). Resten har vi kontrakter på for 1-2 år så vi vet inntektene, siden de nå er låst. Dette er nok ulikt mye annet innen shipping, og container shipping selskaper som er operatører (eks ZIM / Maersk.) 2021 kan vi estimere ganske bra (ref regnearket).

Limer også inn en kommentar på dette fra Mintzmyer:


J Mintzmyer
Yesterday, 9:01 PM
@Helg11,

Thank you. It is admittedly very difficult to estimate $ZIM earnings for 2021, even just for Q1-21. I am assuming a 50%+ increase in ship leasing costs and a 25%+ increase to fuel costs against a 25-30% blended increase in revenues. The challenge of course is that $ZIM is also adding capacity, both q/q, but more noticeably on a y/y basis.
These can be thought on as 'napkin' numbers at best for now and will be refined much more thoroughly when $ZIM provides more formalized guidance. Since they are reporting the 'official' Q4-20 after the quiet period ends in early-March and since Q1-21 is nearly in the books, I expect the guidance will be fairly robust.

I am also long and quite bullish on $MPCC, but this is a different type of business and the Harpex index can be very useful for modeling their revenues. $MPCC is a much simpler firm both to model earnings and to value using NAV.
Kaga
22.02.2021 kl 08:57 14204

Link til teknisk analyse av MPC hos Investech (gratis versjon), for de som måtte være interessert. Oppdateres med sluttkurs hver ettermiddag/kveld.

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100806
Redigert 22.02.2021 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.02.2021 kl 10:29 13998

Min egen forenklede versjon av den samme utviklingen ser man her (også det tegnet den 19. feb);
https://www.tradingview.com/x/RPFw7ym5/

Den stiplede linja ligger på 6,42 - og representerte motstand før den ble brutt. Etter brudd ble det en støttelinje.
Kan man litt TA ser man raskt at formasjonens potensiale ligger opp mot nettopp 21-22.........akkurat som Investtech antyder
(ikke inntegnet i mitt chart). Det med flere større og mindre motstandsnivåer mellom dagens og 22.
Over ca 11,50 er det relativt lite motstand før kursen har doblet seg til 22.

Selvsagt ikke noe som skjer over natta, men over tid.
Like selvklart; Breaking News kan forrokke denne utviklingen.

Hilsen Hammers
Redigert 22.02.2021 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2021 kl 15:07 13555


Alltid spennende å se ditt navn forbundet med en aksje i oppgangstrend, Hammers! Og veldig bra at du også deler chartet med oss andre.

Ditt og andres chart sammen med grundige regnskapsanalyser her inne tilsier et år med betydelig oppgang. Dersom fortjenesten pr. aksje ender på kr. 2,00-3,00, er MPCC ekstremt rimelig på dagens kurs. Faktisk vil en kurs i størrelsesorden kr. 21-22, som ditt chart antyder, utgjøre en mer riktig kurs.

Torsdag legges 4. kvartalsresultatet frem, og det blir antagelig ikke noen høydare. Et plussresultat vil være første gang på lenge, men det er først og fremst kontraktene med nye rater for 41-51 skip som vil være interessant. Og eventuelle oppskrivninger av skipsverdiene.

En liten nedtur på torsdag vil lett tettes igjen, vil jeg anta, og da er det duket for en pen kursoppgang.
Struts
22.02.2021 kl 16:14 13322

Egentlig aldri forstått meg på charts (heller). Som om man skulle kunne spå om fremtiden, mens all empiri har vist at man knapt nok fatter nåtiden. Som Ludvig Holberg skrev en gang: En ting er å forstå et sjøkart, noe annet skipet å føre.

Skjønt, det er alltids lov å håpe!
Kbkristi
22.02.2021 kl 16:32 13252

På denne siden av årsskiftet har Songa Container sluttet ut minst to skip på kontrakter til sterke rater, ifølge data fra VesselsValue.
I januar ble «Songa Nuernberg» med kapasitet til 1.992 standard 20-fots containere (TEU) leid ut i ett år til Feedertech for 14.000 dollar pr. dag. Tre uker senere fikk det noe større skipet «City of Shanghai» en ettårskontrakt med Sealand til en dagrate på 18.300 dollar.
Sistnevnte vil i løpet av ett år ha inntekter på 6,7 millioner dollar, tilsvarende en femtedel av rederiets omsetning i hele 2020; 34,3 millioner dollar, ifølge fjerdekvartalsrapporten.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/22/7630209/arne-blystads-songa-container-har-startet-innhostingen-i-festmarked
Slettet bruker
22.02.2021 kl 16:45 13180


Godt observert, Struts! På Holbergs tid skrev man vel med fjærpenn og fylte rederilokalene med heftig sigarlukt.....

Svært ofte gjentar markedet seg fordi børsen og selskapene har en tendens til å utvikle seg etter samme mønster.

For å se utviklingstrekkene benytter man seg av tekniske hjelpemidler, herunder streker og tabeller. Dersom du ser på aksjekursen i MPCC-chartene som er lagt ut ovenfor, vil du se at de følger et mønster og holder seg innenfor kanaler på vei oppover. Det er vel derfor ikke tilfeldig at to helt forskjellige charts indikerer en topp om noen måneder på kr. 21-22.

For egen del kombinerer jeg bruken av charts med fundamentale analyser. Det er det som har skapt min interesse for MPCC fordi alt tilsier at de neste 12-15 månedene blir eksepsjonelle, hvilket kan føre til nye oppganger på 100-200%. Dette fremgår både av regnskapstall og teknisk analyse!

Skjer det en global katastrofe, slik som 9-11, vil markedet falle uansett. Da hjelper svært få analyser, og man må kaste seg rundt.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 18:47 12891

Fin den fra Mintzmyer, Helg11!

Han ser det samme som oss, forutsigbarhet! Han henviser til Harpex, som med sitt snitt mellom 6-12 mnd kontrakter gir ett godt bilde av disse. Nå blir jo stadig flere slutninger gjort på 24 mnd, og da har vi New ConTex å hente info fra. Til sammen gir dette oss tre oppdateringer på ratene i uken, på rater som er veldig relevante for MPC.

Det er jo i mine øyne ikke spennende OM det blir et bra år for MPC, bare hvor bra det blir...:-)
Jeg er heller ikke spent på om det blir pluss eller minus for Q4, men veldig spent på hva som meldes om det som har skjedd siden 2 feb på slutningssiden, og hva de tenker og forventer fremover. Jeg håper at de også melder noe om forventet vedlikehold i 2021, og hvordan dette ser ut i lys av forsinkelser på grunn av Covid-19. Nå vil de kanskje ikke si så mye om evt strategi på lengde på slutninger, men jeg håper og tror at de ikke går for å sikre så lange kontrakter som mulig på alle. Hvis de er sterke i troen på at denne oppturen varer i mer enn ett år, tipper jeg de går for en fin fordeling av (relativt sett) kortere og lange kontrakter. Med f eks +/- 12 mnd kontrakter får de bedre betalt pr dag enn på 24 mnd kontrakter, samtidig som de har mulighet til å få enda bedre betalt om allerede ett år. Optimistisk? Joda..., men etter å ha sett hvor høyt ratene har gått tidligere, og hvor lenge de holdt seg over dagens nivå i perioden 2003- 2005, er det i mine øyne ikke umulig! Nedsiden er selvsagt om markedet snur..., noe som selvsagt også kan skje.

Jeg har for øvrig benyttet meg av ditt veldig flotte skjema (takk igjen for at du deler :-) og lagt inn «mine» tall, og kommer til at selv med 8900 $ dagen i utgifter, bør det bli et overskudd på 1,3 - 1,8 kr for 2021. Da mener jeg at jeg har holdt meg moderat i min optimisme. :-)
Redigert 22.02.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2021 kl 18:54 12841

Fint, ser det er litt forskjell på motstand nivået går fra 8,6 til 10,50,- mulig det blir et langt motstand område!
Den ser teknisk fin ut nå med en doji.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 19:52 12665

Ikke rart kursen ikke går opp. De selges i store mengder av enkelte aktører på topp 50. Euroclear har solgt unna 1000K, mens JP morgan 850K
Slettet bruker
22.02.2021 kl 20:10 12596

Kursen har siden november gått fra 1 krone til 7 kr i dag..

Leste gjennom artikler, der blir det sagt Break Even ligger på 8000 usd
https://finansavisen.no/artikkel/7618316
Hammers
22.02.2021 kl 21:24 11915

Dette er vel samlekontier fra en haug ulike aktører?
Ikke bankene som selger, men aktørene!
Kanskje for å frigjøre kontanter til f.eks kjøp av Bitcoins - eller annet?

Stiger ratene kommer nok uansett kursen etter - skulle man tro.

Hilsen Hammers
Krosta
22.02.2021 kl 22:20 11727

Alle skuter som ligger på havets bunn har et eget chart-room. Et chart hjelper oss å navigere i skjærgården, men det er ingen objektiv fasit som varsler om alle farer som lurer ute på sjøen. På samme måte er et chart over en aksje ingen fasit - det hjelper kun med å navigere brukeren inn på en beslutning hvor sannsynligheten ut fra et reward/risk perspektiv over tid - mest sannsynlig vil gjøre aktøren mer profitabel enn hvis han ikke hadde brukt charts.
Hammers
22.02.2021 kl 23:42 11482

Chartet er et grafisk bildet på hva summen av ALLE traderne gjør i en aksje. Fra store til små.
Deres egne beslutninger tas ut fra den enkeltes kunnskapsnivå. Det viser altså et slags gjennomsnitt mtp om folk er på tur INN eller UT.

Fra september har det vært en STERK økende interesse for MPCC - og et gjennomsnittlig overskudd av kjøpere som har presset kursen opp.
Endrer betingelsene seg og folk endrer holdning vil dette rasket registreres i nettop deres handelsmønster. Det som noen tolker.
Ikke mer hokus pokus enn det!

Hilsen Hammers
Redigert 22.02.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare