MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349548

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 08:50 7655

Fryktelige tall, selv i et slikt marked. Skjønner nesten ikke at det er mulig.
Håper vi ikke havner på 4 tallet igjen i dag.
Ligger an til slakt.
Helg11
25.02.2021 kl 08:53 7683

Ifht regnearket er revenue 2021 i den lave enden av skalaen, mens EBITDA virker høyt i forhold til inntektene. Håper vi får oppdatert fleet employment til presentasjonen så oppdaterer jeg med alle detaljer.

Det mest positive idag så langt er at de tenker at 2022 blir bedre enn 2021, det er jo langsiktig bull-signal.

Det
Redigert 25.02.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
StevenG
25.02.2021 kl 08:54 7728

😅 Skal du ha billige aksjer nå eller? God guiding for 2021, alle viste at tallene var dårlige nå 😁
Winter is Here
25.02.2021 kl 08:56 7732

Selskapet har kommunisert at de høye containerprisene skal begynne å gi utslag i regnskapet fra q1 2021 pga kontraktene som ble inngått før prisene startet å ta av.
Redigert 25.02.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 08:56 7743

Anslår EBITA for kommende kvartaler i 2021 på rundt 25 000,- Det er ikke så dårlig opp fra 4,8 i Q 4, 2020 blir rundt 500% forbedring
ZinoDK
25.02.2021 kl 09:00 7693

Glæder mig til at læse alle indlæg som efter rationaliserer - hvorfor de tog så gruelig fejl - slutter hypen nu ?
Slettet bruker
25.02.2021 kl 09:06 7608

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/25/7631539/underskuddene-vokser-na-ventes-kjempevekst

Aksjen viser at den er sterk i dag. Går ikke mye ned og det er fordi fremtiden er LYS. Henter seg vel inn i løpet av dagen. Fin båt jeg har og her er det vindstille :-)
Redigert 25.02.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.02.2021 kl 09:11 7600

Underskuddene vokser – nå ventes kjempevekst
MPC Container Ships økte tapene i fjerde kvartal og hele 2020 – men ser kraftig inntektsvekst i år.
1 AV 65: Containerskipet «AS Palatia» er ett av 65 fartøyer i flåten til MPC Container Ships.

Containerskipsrederiet MPC Container Ships oppnådde et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 4,5 millioner dollar i fjerde kvartal, mot 4,8 millioner i fjerde kvartal 2019.
Av- og nedskrivninger på 17,6 millioner dollar ga imidlertid negativ bunnlinje for rederiet. Disse beløp seg til 13,6 millioner dollar i fjerde kvartal 2019.
MPC oppnådde gjennomsnittlige befraktningsinntekter på 8.115 dollar pr. dag i perioden, mot 7.412 dollar pr. dag kvartalet før.
Samlede inntekter oppgis til 45,6 millioner dollar for fjerde kvartal og 171,9 millioner for 2020. For inneværende år har MPC en forventning om mellom 200 og 240 millioner dollar.
Ebitda-guidingen for 2021 er på 90–120 millioner dollar.
Flåten består av 65 containerskip. 57 er heleide, resten driftes gjennom joint ventures.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/25/7631539/underskuddene-vokser-na-ventes-kjempevekst
Helg11
25.02.2021 kl 09:13 7627

Ah! Takk. Så først ingen endringer, men har nå oppdatert AS Cypria fra 9750 USD/day til 18400 fra april.
Kaga
25.02.2021 kl 09:18 7584

Fant frem en tube tålmodighet her. Smører med den videre utover året.
PSI- Investor
25.02.2021 kl 09:19 7629

Enig, det aller viktigste så langt er at de tror 2022 skal bli enda bedre enn 2021.

Current forecasts for 2022 are even better. The total fleet is expected to grow by only 1.5% and the size cluster
below 5,200 TEU are expected to shrink by 0.6%. Container demand growth for 2022 is forecasted with 3.6% and
intra-regional trade demand even with 6.3%.
Redigert 25.02.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
25.02.2021 kl 09:25 7598

Hva skjedde? Container markedet har lagt bak seg tidenes år og så ble det ikke noe bedre enn dette? Markedet har peaket og vil tendere ned fremover, hvordan skal rederiet få bedre resultat i 2021?
Krosta
25.02.2021 kl 09:31 7580

Sonatrach:
Wow. Skal si du følger godt med på tingenes tilstand i MPCC og container markedet ;)
Redigert 25.02.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 09:32 7592

Det var forventet underskudd i Q4. Dette pga etterslep av gamle rater på flere skip. Ja, hvis du forventet overskudd i Q4 har du ikke fulgt med.

Sterk aksje i dag.
Det er Q1 og Q2 osv hvor overskuddene kommer. Det har denne tråden alltid snakket om.
Redigert 25.02.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Struts
25.02.2021 kl 09:33 7591

Jaja, får jo si kursen holder seg overraskende bra! Og det er jo hyggelig!
StevenG
25.02.2021 kl 09:34 7601

Følger du med i det hele tatt Sonatrach ? 2020 Var aldri tidenes år ! Vet du hva som skjedde i sommer 2020 ? Lukter Baissing lang vei her.
Markedet fortsetter oppover , ref rate charts, så igjen bare tull. Bare å dra frem kalkulatoren så finner du også ut at de får ett mye bedre resultat i 2021.
Så les deg opp og ikke kom med feil fakta.
Nani Alvez
25.02.2021 kl 09:34 7665

Ah, savner tiden hvor det var et fåtall personer her inne som kom med god kunnskap om selskapet og informerte oss amatører (meg) med god kunnskap. Mye hummer og kanari i kommentarene her nå, hehe.
Goldy
25.02.2021 kl 09:35 7668

Herlig dipp og panikksalg på starten av dagen. Fikk fylt på enda mer på 6.78 :)

Som tidligere antatt, så hadde vi vel forventet røde tall for Q4.

Mest positive er at guidingen for 2022 er bedre enn 2021!

Vi ender sannnsynligvis i pluss idag når folk har tatt det innover seg.
Redigert 25.02.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Peter Pan
25.02.2021 kl 09:36 7680

Så... mer vaksiner på vei, verden åpner snart opp igjen, det er ikke nok containere til å dekke etterspørselen nå, og etterspørselen er forventet å øke enda mer. Hvordan kommer du frem til at markedet har peaket og vil tendere nedover fremover?
Kbkristi
25.02.2021 kl 09:36 7702

Som antatt så ble ikke resultatet noe å hoppe i taket for.
Inntektene ble $ 45,6 mot mitt estimat på 48,4.
Gjennomsnittlig dagrate $ 8.115 mot mitt estimat på $ 8.310.
Det blir interessant å se fleet list, og hva man skal korrigere.
Nedskrivningene kom som en overraskelse da, og ingen Nordwinter.
Men fremtiden ser veldig lys ut, og vil vel vare lengere enn tidligere antatt.
PSI- Investor
25.02.2021 kl 09:40 7858

Det står jo til og med '2-3 gode år'
Ca 84 øre aksjen i cash.
Har ikke funnet noe om reell flåteverdi enda, men den må da nå ligge på minst 10 kr aksjen, kanskje 12?
Redigert 25.02.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
StevenG
25.02.2021 kl 09:40 7916

Nå er endelig 2020 ferdig og vi kan se frem mot videre news flow med container bonanza og høye rater langt ut i Q2 , kanskje helt ut mot Q3.
Constantin kommer til å dra flere kaniner opp av hatten her:)
Inntekter på 200 - 240 mill dollar for 2021 , det er på dagens container marked.. nei dette vil vil bli bra.

Nå kommer snart oppdaterte kursmål også :)

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/25/7631539/underskuddene-vokser-na-ventes-kjempevekst
PSI- Investor
25.02.2021 kl 09:43 7904

Ingen Nordwinter, men fleet- list viser 64 skip og de snakker da vitterlig om 65.
Nedskrivning er regnskapsmessig, reell flåteverdi er noe helt annet
Redigert 25.02.2021 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Struts
25.02.2021 kl 09:52 7927

Tror Nordwinter faller utenfor, flåtelisten viser vel skip frem til slutten av fjoråret.
Kbkristi
25.02.2021 kl 10:05 7981

Vi får bare glemme Nordwinter. Ikke nevnt noe om den. Fleetlist går fra februar 21. Der er både Frida og Laguna, men de skal jo ut i H1.
Kbkristi
25.02.2021 kl 10:14 8005

Ser de har lagt inn dry docking i lista. Hvor lang tid skal vi regne disse ut av spill, 1 mnd?
Struts
25.02.2021 kl 10:19 8017

Uten å si noe sikkert, ville heller tro 2 uker i snitt - noe avhengig om det er SS (full klassing) eller proforma (de dokker vel hvert 2.5 år). Begynner å se litt frem til webcasten i ettermiddag (1500), for som en del har sagt, det er jo guiding fremover som er viktigst nå.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:31 7962

Du var ikke så langt unna med dine estimater, Kbkristi :-)
Jeg hadde heller ikke store forventninger til Q4, men er dog forundret over den merkelig store impairment posten.
Den er altså nesten 3 ganger så stor som for Q3! Så du også stusset på dette, Nani Alvez.
Kunne vært interessant å vite hvorfor.
PSI, du nevner at dette er rent regnskapsmessig, så det drar jo bare ned resultatet på papiret, og påvirker ikke Cash Flow, som er mest interessant for oss som håper på utbytter etter hvert. :-)

Jeg merker meg også at CAPEX for FY20 var vesentlig større enn for Q3 isolert.
CBE for året endte med 8 432$. Hva det blir fremover blir dermed vanskelig å gjette,

Ellers gledelig å se forventningene til 2021 og ikke minst 2022, som flere her har vært inne på.
Dette sier jo sitt om inntektspotensialet:
 Blended Clarksons spot rate for the MPCC fleet
is USD ~16,750 /day
Dette var pr uke som sluttet 19.februar, og ratene stiger og stiger...

Eneste skår i gleden er at 17 skip skal i (planlagt) tørrdokk i løpet av året, 9 i løpet av første halvår og 8 i andre halvår.
10 av disse er i størrelse 2500 og 2700 TEU.
Det vil forringe inntektene en god del, og det blir litt vanskelig å lage gode estimater.

Totalt sett, optimismen min er absolutt ikke redusert etter det vi har sett så langt av dagens presentasjoner.
Redigert 25.02.2021 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:36 7959

Er det ikke slik at Av- og nedskrivninger på 17,6 millioner dollar. Kan trekkes fra på skatten i 2021?
Kaga
25.02.2021 kl 10:54 8042

Fra rapporten;

Q4 2020 financials affected by one-off effects, e.g. impairments due to sale of older/ smaller vessels
Slettet bruker
25.02.2021 kl 11:01 8084

Ser ut som det blir lite rom for utbytte i 2021 iallefall
Struts
25.02.2021 kl 11:12 8030

Egentlig ikke opptatt av utbytte. Pussige for meg var at det ser ut som de har prestert å angi flåteverdien lavere enn i q3. Og alle (til og med jeg) vet at verdiene har økt siste kvartal. Men de bokfører kanskje på en hollandsk måte. Jaja, benyttet formiddagen å kjøpe tilbake de aksjene jeg kjøpte på tirsdag og solgte i går. Som det står i den svenske sangen: Det går upp och det går ner, det er en evighetsmaskin! (eller noe slikt)
Redigert 25.02.2021 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.02.2021 kl 11:15 8035

Ja skulle gjerne hørt den presentasjonen, men da skal jeg sitte i bilen, regner med at dere oppsummerer her uansett.
Sliter litt med å skjønne hvorfor kursen er ned på dette her når man ser 2021 som et veldig godt år og 2022 som enda bedre samt at de gode tidene antagelig varer enda lengre, men regner med at det bare er midlertidig kursnedgang.
Det blir nok morsommere allerede etter kl 15, og så er det bare å se frem til q1- presentasjonen.

Stuts, ja det var vel en låt av Adolfson & Falck eller noe i den duren

Måtte sjekke, Professorn var det som hadde den, Den Makalösa Manicken
Redigert 25.02.2021 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
StevenG
25.02.2021 kl 11:17 8045

Med det overskuddet de vil få for 2021 så vil det bli utbytte. Det er bankers, det sa til og med Constantin i siste webinar, men med hovedfokus på nedbetaling av gjeld. Så ingenting er bedre enn utbytte på 0,5 til 1kr + nedbetaling av gjeld. Tenk hvordan 2022 kommer til å bli . Dette blir en fin long posisjon på dagens kurser, føler det blir ett must å ha en slik aksje i portoføljen, da inntektene er sikret , overskuddet er sikret og utbytte kommer. Ikke lett å si det om noen andre aksjer fremover.

Og husk , det er selv om det blir dobbel pandemi og full nedstenging igjen er Ratene er låst, ingen nybygg, og satt inntekter fremover. Trygg og god aksje spør du meg, men det er min egen risikovurdering.
StevenG
25.02.2021 kl 11:22 8018

Og gjennom denne nedstengingen har ratene flydd i været pga etterspørsel.. Hvordan blir det når alt åpner opp igjen og veksten tiltar ?? Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at container segmentet sammen med vårt nye handlemønster vil bare øke fremover.
Constantin med flere andre CEO i container segmentet sa jo konkret at de låser på lange avtaler og forventer solid etterpørsel i lang tid. I tillegg var de alle klare på det er lite nybestillinger og de skulle ikke gjøre samme feil som forrige gang, da det ble bestilt masse nybygg pga den gode situasjonen , som snudde fort for mange skip i markedet. Nei dette lukter det meget godt av.
Redigert 25.02.2021 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 11:38 7941

Helg sitt Bear estimat for 2021 var vel 260 mill revenue. Mpc uttalte i at forventet inntekt år er 200-240 mill us dollar. Det blir fortsatt nedskrivninger, dry dockinger og installering av scrubbers i 2021. Utgifter som ikke dere har med i deres estimat.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 11:38 8139

Helg sitt Bear estimat for 2021 var vel 260 mill revenue. Mpc uttalte i at forventet inntekt år er 200-240 mill us dollar. Det blir fortsatt nedskrivninger, dry dockinger og installering av scrubbers i 2021. Utgifter som ikke dere har med i deres estimat.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 11:38 8173

Helg sitt Bear estimat for 2021 var vel 260 mill revenue. Mpc uttalte i at forventet inntekt år er 200-240 mill us dollar. Det blir fortsatt nedskrivninger, dry dockinger og installering av scrubbers i 2021. Utgifter som ikke dere har med i deres estimat.
Helg11
25.02.2021 kl 11:56 8127

Kbkristi får ta vekk tittelen min som regnearkekspert i headingen, for her får jeg ikke helt matematikken til å gå opp. Jeg har nå redigert inn ny rate på AS Cypria i Bear. Har også justert ned fleet utilization til 97% pga DD arbeid. Men er fortsatt på 254 mUSD. Skipene som går med sharing mechanism får her kun laveste rate og ingen sharing (som virker usannsynlig). Må da være pool skipene hvor avviket ligger?