MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349881

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.02.2021 kl 09:59 12601

Containership charter rates have hit 13-year highs and shipowners are locking these in with carriers on three- and five-year charters.
“The German shipowners can put their feet up all summer and probably next, and if the Eisbeinessen [shipping industry event] gets going again this year there is going to be one hell of a party in Hamburg!” he added.
https://theloadstar.com/boxship-owners-see-13-year-high-in-charter-rates-as-carriers-hunt-for-tonnage/
Kbkristi
26.02.2021 kl 10:02 12617

Og da er også dattera blitt skipsreder, så enten går dette bra, eller så får jeg emigrere :)
Ikaros200
26.02.2021 kl 10:09 12641

Dnb har oppdatert sitt kursmål til 8,2.
Kbkristi
26.02.2021 kl 10:14 12617

De tar det gradvis. Vi har straks gjort unna 2/3 av Q1. Det blir en moro rapport :)
Slettet bruker
26.02.2021 kl 10:23 12624

Gratulerer, blitt en rederfamilie dere da :-). Tror du slipper å emigrere :-)
Slettet bruker
26.02.2021 kl 10:34 12694

For over en måned siden sendte jeg et spørsmål til MPC om dette med minimum og maximum period i kontraktene.
Av forskjellige grunner tok det 10 dager før jeg fikk svar, og da hadde jeg sluttet å vente på det og så det ikke, før i dag når jeg skulle sende nytt spørsmål.

Her er i alle fall svaret, om det skulle være av interesse for noen:

"Tids-certepartier (time charters) for leie av kommersielle skip inneholder ofte en minimum og en maksimum kontraktsperiode, hvori charteren gis noe rom til å levere tilbake skipet til rederen innenfor den kontraktsfestede tidsrammen. Når certepartiet har passert minimumsperioden og frem til utløp av maksimumperioden vil charteren stå fritt til å levere tilbake skipet til reder iht. forhåndsdefinerte tilbakeleveringsklausuler (oppsigelsesfrist, overleveringstid og -sted, m.m.).

En opsjon vil som oftest utgjøre en valgfri forlengelse av et tids-centreparti. Opsjoner kan inngås både med og uten en forhåndsbestemt dagsrate (som regel er noe høyere enn dagsraten i centrepartiet)."



Slettet bruker
26.02.2021 kl 13:12 12409

Så er det jo et lån på 200-250 millioner som forfaller tidlig neste år og da.
StevenG
26.02.2021 kl 13:24 12469

Det er det lånet som blir prioritert nedbetalt. Så grovt regnet etter det lånet er nedbetalt vil de sitte igjen med konservativt regnet 280-300 mill til utbytte. Det vil gi ca 70øre i utbytte 2021. Og dette føler jeg er det mest defensive regnestykket.
Struts
26.02.2021 kl 13:25 12563

Null problem, det blir reforhandlet til lavere rente etter q1, q2, og/eller q3. Som vil gi +-resultater opphøyd i mente. Som Oscar Wilde sa en gang: Vi ligger alle i rennesteinene, men noen av oss ser på stjernene!
Slettet bruker
26.02.2021 kl 13:33 12580

70øre? trodde de hadde en policy med 75 % av overskudd= utbytte. Dette blir vel under 60 øre og ikke som enkelte stor hausere her som fabler om 1,5- 2 kr.
Kaga
26.02.2021 kl 13:48 12789

Siden vi er i shipping så fikk jeg lyst til å leke meg litt med noen maritime uttrykk i en munter uhøytidelig haussing... :-)

Til dere landkrabber som snuser litt på å bli førstereisgutter i MPC:

Kom ombord da vel? Du vil ikke bli akterutseilt... Kursen kaster loss når som helst og tar rev i seilene. Å bruke penger som en full sjømann nå, vil sannsynligvis, og for en gangs skyld, bli en god investering.

Fyrbøteren i MPC skuffer køl for harde livet nå for tiden. Til og med Cheifen må ta i et tak, men er ikke redd for litt møkk på henda han heller. Det er ekstremt mange sjømil som skal legges bak oss de neste par tre årene, med rekordhøy hyre. Sjøfolk før i tiden sto ombord i seks mnd eller mer, og var "rike" når de mønstret av. Nå kan du som førstereisgutt i MPC gjøre det samme.

Når skuta får landkjenning 21. mai (Q4) og kaster anker i MPC's trygge havn, blir det fest ved spygattet! Men kun en kort en, nye eventyr venter på de syv hav og kursen skal videre opp skipsmasta de neste par årene. Iallefall.

Hva kan gå galt? Utkikken har sjekket hele horisonten men ser ingen skjær i sjøen. Nok en containerhavn forsvinner ut av syne aktenfor tvers, en ny dukker opp klokka ett fremfor bauen, og slappkista fylles mer og mer opp. Stuerten har selv aksjer og er euforisk. Dette blir et festmåltid!

Så last opp i MPC, til ripa og vel så det. Litt fribord, tja det kan du jo vurdere, men alle sjømerker taler for "smooth sailing". Skipper Baack er opprømt over flatt hav så langt kikkerten kan se, styrer skuta med stødig hånd og gleder seg til ferden videre. Polly på hans skulder skråler "steady as she goes, steady as she goes". Her skal det ikke legges bi, her settes alle kluter til i tiden fremover. Vi skal opp i plan. Vel, nesten iallefall :-)

Hiv og hoi snart er skatten vår,
Så kan vi ta det rolig de neste hundre år

God helg
Redigert 26.02.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Struts
26.02.2021 kl 14:02 12810

Haha, var ikke helt sikker om du hentet fra "Skipper Worse", uttalelser fra MPC eller Kaptein Sabeltann. Rederfamilien får ha en riktig god vinterferiehelg!
Slettet bruker
26.02.2021 kl 15:25 12752

Bra! forvalter sparepengene for min tenåring også, før dette var han i fiskeri.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 16:05 12680

Artig og full av gode sjøuttrykk, Kaga!

Onsdag tippet jeg et sluttresultat etter 4. kvartal på +-1 % torsdag og så videre oppgang de neste ukene.
Det ble cirka minus 2 %. Det er jeg godt fornøyd med, tatt i betraktning det svake resultatet tross alt.

Dagen i dag viser at det går riktig vei. Teknisk ligger kursen godt innenfor oppgangskanalen!

Hørt om den norske sjømannen og den tyske sjømannen som møttes i Lisboa for vel hundre år siden. Begge jobbet på gamle dampskip. Etter hvert kom de inn på hva den andre gjorde på skipet:

Bist du der Wachtmeister? Nein, nein, ich bin der Fûhrer!

God helg!
Redigert 26.02.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2021 kl 18:37 12479

Greit å vite. Mer relevant, Harpex opp 1,27% siste uke, hvor 2700 TEU står for største økningen, med 4,65%, fra 21500 til 22500 $. 1700 TEU er opp 2,07%, fra 14450 til 14750 $, og 1100 TEU er opp 2,94%, fra 10 200 til 10 500 $. Ingen rater er ned. Synes det går rette veien fortsatt jeg. :-)
Kbkristi
26.02.2021 kl 19:07 12410

Det var nok veldig gode rår til førstereisende, Kaga :)
Og takk for lykkeønskene til dattera. Ingen grunn til at egenkapitalen til avtalt huskjøp skal stå i bank i 3-4 mnd.
Så får heller gamlefar garantere nedsiden. Og det har jeg ikke tort å gjøre med noe annet selskap på Oslo børs.
Tror ikke det vil koste meg ei krone :)
Det at selskapet ikke vil betale ut så mye utbytte, men prioritere nedbetaling av gjeld, kan sikkert være fornuftig.
Verdiene forsvinner jo ikke av den grunn.
God helg, medredere :)
Redigert 26.02.2021 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.02.2021 kl 19:38 12356

Variasjoner i ratene har omtrentlig ingen betydning for Q1, dato.
Vi er fullbooket ut mars. Vi får 3 stk 2.800 TEU og 1 stk 1.200 TEU skip ledig i april. De store vil nok få en gedigen rateøkning.
Vi kan jo allerede nå legge ut revenue for Q1 rimelig nøyaktig.
Jeg har ikke hatt tid til å studere break even. Hva var fasiten der?
StevenG
26.02.2021 kl 20:26 12239

Ja, og klarer du da å regne frem til hva jeg tok som grunnlag av gjeldsnedbetaling og utbytte grunnlag da :)? De kan velge å nedbetale gjeld, da det også er verdier som tilføres selskapet, ikke bare ren cash av resultatet.
600mill overskudd
200mil nedbetaling gjeld
400mill x75% utbytte = 300 mill. / 394mill aksjer = 0.76kr
Slettet bruker
26.02.2021 kl 21:18 12152

Hvis du går igjennom alle kvartal rapporter siden 2017 så finner du ut at BE ligger rundt 9k
StevenG
26.02.2021 kl 21:42 12087

Ja tenker også at å regne med 9k i BE er det beste, så får man heller bli positivt overrasket.,:) økning i skipsverdien på 10-20% også vel?
Kbkristi
26.02.2021 kl 21:50 12051

Ja, det er bedre å bli positivt overasket. Synd at Constantin sier 8k da.
Redigert 26.02.2021 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2021 kl 21:58 12049

Er der jeg synes Q4 rapporten skuffer, hvorfor i all verden tar dem nedskrivninger på skip der , når salgsprisen i markedet er høyere enn på lenge.
Redigert 26.02.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.02.2021 kl 22:03 12127

Ja, det overrasket vel mange her.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 23:31 11967

Blir mindre formue skatt, kan også reversere nedskrivinger dette året (tilbakeføring) hvis verdiene på skipene stiger 10%
Kaga
26.02.2021 kl 23:46 11902

Kanskje vi ser oppjustert bokførte skipsverdier på Q1...

USD 4,8 mill av nedskrivningene i Q4 knyttes til salg av to skip

The Group reports a loss of USD 18.4 million in Q4 2020 (Q3 2020: USD 17.8 million) after the impairment of USD 4.8 million (Q3 2020: USD 1.7 million) related to the sale of two smaller vessels between TEU 1,000 and TEU 1,200, which are to be delivered to its new owners in 2021.
Kbkristi
26.02.2021 kl 23:54 11855

Må si jeg ikke skjønner bæra av et tap på USD 18,4 mill i Q4.
De solgte AS Fiona i nov 20. for 3,9 mill.
Så hva da for Q1? Har Constantin flere lik ii skapet?
Hva er egentlig grensen for å tjene penger her?
Redigert 27.02.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2021 kl 00:35 11848

Ja begynner stusse selv hvor pengene blir av.. Hadde for et par mnd siden troa på at kursen i mpcc kunne nå 15-20kr i løpet av 12-18 mnd. Nå begynner jeg virkelig og tvile.
Kbkristi
27.02.2021 kl 00:47 11827

Jeg har lagt inn de siste tallene i arket. For hele 2021 får jeg da et overskudd pr aksje på kr 1,76 med dagens dollarkurs på 8,65.
Da er alle DD innlagt med 24 dager. BE med $ 9.000. Og BE er ikke redusert for de på DD, regner 9k for de også.
Når det er sagt, så viser tallene også at overskuddet pr aksje vil øke fra kr 0,242 i Q1-21 til kr 0,62 i Q4-21.
Og dette vil vedvare, eller forsterke seg de neste 2-3 år.

Redigert 27.02.2021 kl 01:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2021 kl 01:04 11855

Hvis vi får en i fleisen etter Q1 rapporten i år , da forlater jeg skuta. LOL
Kbkristi
27.02.2021 kl 01:15 12043

Ingen tvinger deg ombord Realisten78.
Men det er kjekt å bli utfordret. Alene kan man jo komme helt feil ut.
Tallene har styrket seg siden jeg startet tråden.
For 2022 snakker vi nå om et overskudd på kr 2,47 pr aksje.
Og da er alle forbehold innlagt, utenom fanatiske nedskrivninger.
Mass666
27.02.2021 kl 09:14 11765

Hej alle m/k! Og tusind tak for indsigtsfulde ræsonnementer, kommentarer og beregninger!

Jeg er ikke god til at læse regnskaber, men fik dog en lille bekymring forleden, som jeg håber I kan afhjælpe med al jeres indsigt. Det ser ud til, at MPCC kun er rentabel i disse sindssyge opgangstider, hvor raterne flipper ud. Så, strukturelt set, tror I firmaet i stand til at være substantielt rentabelt, hvis ikke tiderne er så gunstige som nu?

Tak for jeres kollektive engagement, igen. Det har guidet mig meget i min investering indtil nu.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 10:01 11691

Dere kan dette best, så jeg har bare et spørsmål til dere om de overraskende nedskrivelser. Er det 'big bath accounting'? Bevisst for å få det til å se verst mulig ut (i nedgangstider) slik at 1 kv (future earnings) ser enda bedre ut? en liten manipulasjon?
Kbkristi
27.02.2021 kl 10:07 11718

Betimelig spørsmål Mass666.
Nå skal vi huske at 2020 var slutten på den værste krise innen skipsfart siden Steinalderen.
Men om de ikke skal prioritere sine aksjonærer med utbytte de kommende kvartaler, så blir jeg også bekymret.
Constantin bør komme med en melding om han har flere lik i skapet!.
Aksjonærene har også forpliktelser. Vi gir ikke penger til selskapet for gøy!.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 10:53 11688

Tap på salg av båter, ville vært rart hvis de ikke avskriver det i regnskapet.. nedskrivinger er bare på papir. Så det er uvesentlig.

Med andre ord betyr nedskrivning en bokføringsmessig nedvurdering av eiendeler, goodwill eller anleggsmidler. Nedskrivning vil da si at noen av virksomhetens eiendeler taper verdi, og da er den bokførte verdier urealistisk høy. For at regnskapet skal være oppdatert og korrekt, må man derfor nedskrive verdien.
Mass666
27.02.2021 kl 10:55 11693

OK, tak :)

Så den fornuftige strategi er, at lade være med at konkludere for meget og bekymre sig nu, men snarere efter Q1-2-3. Og se hvad der sker mht nedskrivninger og indtægter og udviklingerne i raterne. Ville det være en forsvarlig strategi i din optik?

God weekend!