MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350583

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.03.2021 kl 10:51 8731

Nybygg tiltar, men fortsatt lite i vårt segment.
Boxship ordering accelerates
https://splash247.com/boxship-ordering-accelerates/
Slettet bruker
09.03.2021 kl 11:42 8623

Hei Krosta!

Du er like sikker som banken - med å dele ditt chart med oss andre! Tusen takk!

Jeg har vært opptatt de siste dagene, derfor sent svar. Men blir beroliget av å se på chartet idet jeg forstår at dagens kurs på cirka kr. 7,16 er et motstandsnivå som man har forsøkt å bryte gjennom de siste ukene.

Både du og trådstarter, Kbkristi, bekrefter også med grunnlag i charts at det er liten motstand over kr. 10. Det gjør det svært spennende når vi nærmer oss sommeren. Jeg har absolutt tro på at vi bryter gjennom kr. 10 i løpet av sommeren. Alle de utmerkede regnskapsanalysene tilsier tiårets plussresultat i 2021 og 2022 og støttes opp av teknisk analyse.

Jeg er forsåvidt enig med vedkommende som etterlyste flere objektive vurderinger her inne og ikke bare haussing. Samtidig synes jeg at balansen ivaretas ganske godt, bortsett fra at det er få negative analyser. Det tror jeg skyldes at selskapet må anses som undervurdert på tross av solid kursoppgang. Det som eventuelt kan endre den positive trenden er, etter min mening, et plutselig og brått kursfall på verdens børser eller et fall i de globale containerindeksene. Sistnevnte skal mye til da det vil være større etterspørsel enn tilbud i lang tid fremover.

Når det gjelder et eventuelt brutalt fall på børsene, kan det absolutt skje, først og fremst fordi børsene har steget uavbrutt i mange måneder. Et fall vil komme før eller siden, men foreløpig er vi i oppgang. Men jeg ser at Oslo Børs er i ferd med å bli overkjøpt og snart kan få en korrigering. Da er det store spørsmålet om det også vil gjelde MPCC. Ja, men den vil i så fall ta seg raskt inn igjen fordi selskapet tjener gode penger, i motsetning til endel såkalte "lovende" grønne selskaper som ikke har særlig med inntekter.
Redigert 09.03.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.03.2021 kl 12:57 8521

Et krakk på verdens børser vil nok heller ikke vi unngå. I de dagene finnes det vel ingen trygge havner. Men våre verdier forringes ikke. Ratene som er inngått på 12 og 24 mnd er de samme. Så fremt man ikke må selge akkurat under en korreksjon, så vil det ikke medføre annet enn en kjøpsmulighet. Korreksjoner kommer med jevne mellomrom, så det må alle ta høyde for.
PSI- Investor
09.03.2021 kl 13:22 8476

Krakk kommer jo av og til, men det kan jo se ut som ganske mye ferske penger skal ut i markedet nå:
https://e24.no/boers-og-finans/i/lE9bAA/unge-amerikanere-vil-poese-krisepenger-inn-i-aksjer

Så vidt jeg skjønner på mine barn så setter også de mesteparten av lønna i aksjer, og det høres ut som det samme gjelder for hvertfall enkelte av deres venner. Det er tydelig vis lett å spare for tiden, lite å bruke penger på hvis man ikke ønsker seg en masse ting.
Så ikke at akkurat lønna til mine barn betyr så mye for markedet, men hvis det gjelder nærmest hele den unge generasjonen så monner det jo litt
Redigert 09.03.2021 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Helg11
09.03.2021 kl 15:02 8325

New contex opp 5% til på de siste 4 dagene. Her blir skip låst på høye priser på lange kontrakter, garantert penger i kassa.
PSI- Investor
09.03.2021 kl 15:10 8303

Så bra, takk!
Fint med så gode nyheter etter noen slappe dager på børsen
Trøndersmolten
09.03.2021 kl 15:15 8281

Den nyheten skal være mer enn nok til at vi unngår de siste dagers sell-off på tampen - i dag bør den close godt over gårsdagens sluttkurs..
Maduro
09.03.2021 kl 16:40 8100

Ratefest for Oslo-notert rederi:
Har både utbytter
og Wall Street i sikte
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/09/7638055/forst-utbytte-sa-wall-street-for-mpc-container-ships

Noen som har lesetilgang??
rolas
09.03.2021 kl 16:45 8074

– Som det eneste containerfokuserte rederiet i shippingklyngen på Oslo Børs, etablert for å tilby eksponering mot den globale verdenshandelen, føler vi oss godt plassert for øyeblikket, sier konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships.

Om ting utvikler seg som Baack håper, kan imidlertid Wall Street bli neste stopp.

I et intervju publisert på nettstedet SeekingAlpha nylig sa Baack at en børsnotering i USA er noe rederiet har på sin «bucketlist».

– En USA-notering vil utvilsomt gi mening lenger nedi veien, men har vi ingen konkrete planer om det i dag, sier Baack til Finansavisen.

Før USA-planene eventuelt tas opp av skuffen, er det nemlig noe annet som skal på plass og som, i dagens kruttsterke marked, snart kan bli en realitet; utbytte.


SER FÅ SKYER PÅ HIMMELEN: Konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships.
Perfekt posisjon

– MPCC har både vært og er i en perfekt posisjon for å utnytte markedsoppsvinget, sier Baack.

Etter at covid-19 kastet både sektoren generelt og MPC Container Ships spesielt inn i en alvorlig krise i fjor vår, snudde markedet helt og har siden fortsatt å stige til nye toppnivåer.

Når MPC de siste månedene har fornyet og forlenget kontrakter for mesteparten av flåten, er det til vesentlig bedre vilkår. Siden juni i fjor er ratene i enkelte segmenter opp mer enn 200 prosent.

– Dessuten er det flere skip som blir ledige de neste månedene. Dermed fortsetter vi å akkumulere en betydelig charterbacklog, sier Baack, og fortsetter:

– Vi har sikret solid inntjening for 2021 og 2022, og ser ytterligere potensial for å generere cash fremover.

I slutten av februar hadde MPC dekket 68 prosent av de tilgjengelige dagene i 2021 til en snittrate på 11.209 dollar pr. dag. Rederiet forventer et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på mellom 90 og 120 millioner dollar i år – en mangedobling fra 2020.

Kan seile inn to milliarder i år

Klargjør for utbytter

Nå jobber sjefen i MPC Container Ships for at utbytter snart kan bli en realitet.

– Til tross for at vi ikke har noen betydelige gjeldsforfall før 2023 har vi vært klare på at reduksjon av gjelden vår er en strategisk prioritet fremover, for derigjennom å overføre verdier fra kreditorene til aksjonærene, sier Baack.

Han påpeker at MPC ved å redusere gjeldsgraden vil fortsette å styrke selskapets finansielle fleksibilitet for den til enhver tid mest hensiktsmessige kapitalallokeringen, herunder utbytter.

– Utbytte er ansett som en viktig komponent å ha på plass før vi vurderer en noteringsprosess i USA, sier rederisjefen.

MPC opererer en flåte på 64 containerskip med lastekapasitet på mellom 1.000 og 3.500 standard 20-fots containere (TEU).

Nylig har rederiet gjort flere sterke slutninger. Et skip med kapasitet på 2.800 TEU er sluttet ut i to år til 18.400 dollar pr. dag, mens et med kapasitet til 1.700 TEU får 14.500 dollar i 14–16 måneder.

Flåten har i snitt en cash break even-rate på rundt 7.000 dollar pr. dag før capex.

Samtidig som ratene øker har snittvarigheten for kontrakter i dette segmentet økt fra 4,2 måneder i juni 2020 til mer enn tolv måneder nå.

Ingen festbrems

– Ser du noen tegn til oppbremsing?

– Nei, svarer Baack kontant.

Han påpeker imidlertid at det er nyttig å skille mellom mangelen på containere som presser opp fraktratene, og mangelen på containerskip som fører til høyere charterrater.

Førstnevnte problem vil kunne løses relativt fort, mens det vil ta lenger tid å bygge nye skip. Ordreboken i segmentet til MPC utgjør kun cirka 8 prosent av den totale flåten.

– Vi har sett at det er plassert noen nye ordrer de siste månedene, men disse er hovedsakelig rettet mot de større fartøysegmentene, sier Baack.

– Sett i sammenheng med at ledige skip blir snappet opp for lengre perioder, tror vi presset på charterratene vil fortsette en tid fremover.

Han bemerker også at det er linjeoperatørene som i det siste har stått bak de fleste kjøpene av skip i annenhåndsmarkedet i de mindre segmentene, trolig for å sikre seg tonnasje.

– Etter vårt syn støtter det tesen om at det vil være knapphet på tonnasje fremover.
StevenG
09.03.2021 kl 16:47 8041

Helt rått !! Kom så sent at dagen i morgen vil starte høyt !

DU kan lese hele innlegget på facebook siden , mpc investors.
Kaga
09.03.2021 kl 17:00 7976

Supert! Hvilket klokkeslett ble den publisert? (ser ikke det på FA uten abonn)
Redigert 09.03.2021 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
DROY80
09.03.2021 kl 17:02 7966

16:19
Slettet bruker
09.03.2021 kl 17:08 8046

Herlig! Da følger New ConTex opp den fine utviklingen i Harpex fra fredag, og mer til! 12 mnd kontrakt på 2700 TEU øker nesten 1200 $ siden torsdag, til 23 025 $, altså 6,47%(!), og 24 mnd kontrakt øker litt over 1000 $ til 21 342$. Den laveste raten nå er for 12 mnd kontrakt på 1100 TEU, og den er på 10 938 $. Selv den er langt over BE... Tror snart jeg må oppjustere budsjettet mitt for 2021 litt :-)
Tanjiro
09.03.2021 kl 17:22 8043

Dette er bra! Kan bli trangt inn døra i morgen. Utsiktene fremover ser meget lovende ut🤝
PSI- Investor
09.03.2021 kl 19:07 7777

Så bra artikkel, veldig godt å høre at det fremdeles bare går oppover og at det ikke er skyer i horisonten.

Og høy prosentvis rateoppgang, det monner jo enda bedre med høye prosenter nå når raten er høy fra før
Slettet bruker
09.03.2021 kl 19:13 7911

Veldig positivt. Ser frem imot utbytte som kan virke som kommer ganske garantert.
Patron72
09.03.2021 kl 19:23 7866

Hvilken betydning har det for oss at aksjen noteres i usa?
Potensielt mere interesse og kursene følger hverandre?
toftos
09.03.2021 kl 19:59 7801

Vi får håpe at de som selger seg ned snart er tom, for det er ikke tvil om at denne aksjen vil og skal opp. Men er det fare for at en av de store kan tenke seg å kjøpe opp Mpcc for å sikre seg tonnasje til de store frakterne ?
Ikaros200
09.03.2021 kl 20:37 7674

Jeg ser at en del meglerhus skriver en del om NAV når de vurderer MPCC. Jeg har imidlertid ikke sett så mye om forventet p/e basert på selskapets guiding. Realiteten er at selskapets guiding på 90-120 mill dollar EBITDA tilsvarer ca intervallet NOK 800-1050 mill. Etter skatt konservativt(?) 500 mill ++ for 2021, tilsvarende en forventet P/E på rett under 6. Fremstår rett og slett som veldig billig fortsatt.

Dette er tilgjengelig info i markedet, men realiteten er at det ikke alltid er slik at markedet er "effektivt" (eller at "markedet alltid har rett" om du vil). Min vurdering er at markedet vil bli mer effektivt når selskapet guider "fullstendig" 2021 inntjening ved neste Q-presentasjon. I tillegg vil jeg tro at fremtidige utbyttebetalinger også vil være drivere når de evt varsles.

Spørsmålet er rett og slett hvor tålmodige aksjonærene må være før tyngdekraftens regler slår til for fullt.
Struts
10.03.2021 kl 06:58 7033

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Euroclear Bank minus 104’ (13,618’ totalt). Ellers kun små endringer.

På plussiden: UBS Europe pluss 218’ (1,296’ totalt), J.P. Morgan Securities + 128’ (1,022’), 2 av The Bank of NY Mellons kontoer øker med hhv. 77’ og 42’ aksjer (til 4,197’ og 1,306’ resp.), UBS Switzerland pluss 32’ (3,098’), Nordnet Bank + 26’ (1,653’) og Nordnet Livsforsikring + 23’ (totalt 2,558’). Ellers bare enkelte mindre endringer (under 20’ aksjer).
Redigert 10.03.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
10.03.2021 kl 06:59 7139

Guiding her:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3277602/210202-mpcc---container-market-and-operational-update.pdf

Det er fremdeles flere skip uten kontrakt (opplag) - så hvis MPC kan få disse skipene opp å kjøre så vil cashflow'en bli bedre. På side 10 er det mange kontrakter som skal (25) fornyes - svært spennende tider.

Interessant podcast om markedet frem til 2023 nedenfor - guidingen er at de ønsker å komme i en utbytte situasjon ganske raskt. Kanskje disse starter i Q3?
Kbkristi
10.03.2021 kl 07:05 7162

Flott artikkel i FA i går ettermiddag.
Nå forventes en snittrate på $ 11.209. Jeg forstår det slik at det gjelder for alle de slutningene som er bekreftet for 2021.
I følge mine beregninger ligger snittraten for Q1 på $ 10.097 og Q2 på $11.154. Da har jeg enda ikke ført inn de siste 2 slutningene.
Og de er meget sterke. Ikke for noe skip (2.800 TEU) har jeg beregnet $18.400. Det blir spennende å se hvilket skip som de har sluttet ut her.
Likeså det 1.700 TEU skip til $14.500. Her har AS Serena og Sophia den største oppside.
Det er hyggelig å se at jeg ligger på den konservative siden av kurven.
Kbkristi
10.03.2021 kl 07:12 7148

Hvilke skip mener du ligger i opplag? Alt som flyte kan, er vel i bruk :)
Slettet bruker
10.03.2021 kl 07:44 7069

Det kan jo være et skip til med rate på 18 400 $ , men AS Cypria har i alle fall det fra og med april. Jeg har heller ingen 1700 TEU på 14 500, den nærmeste er AS Serafina med 14 175 $ fra mars.
Kbkristi
10.03.2021 kl 07:58 6999

Jo, du har rett. Cypria ligger allerede med 18.400. Overså den i farten, men den er altså inn i arket.
hectorgonzales
10.03.2021 kl 08:20 6952

Se på side 12. Mulig alt er ute nå. Denne rapporten er jo over 1mnd gammel. Her listes det opp skip uten charter.
PSI- Investor
10.03.2021 kl 08:23 6926

Med utnyttelsesgrad på drøyt 99% kan selskapet neppe ha skip i opplag?
Hvis du mener at de kan klare å karre til seg skip som andre har i opplag er det jo fint, men muligens lite sannsynlig?
Keefer
10.03.2021 kl 08:35 6874

Det er vel de skipene som går i spotmarkedet, eller har jeg misforstått?
Kbkristi
10.03.2021 kl 08:41 6899

Det er de skip som går av kontrakt, og blir ledig for nye, lange og gode kontrakter.
Jan Banan
10.03.2021 kl 09:21 6777

Jeg har fulgt tråden her fra sidelinjen og lurer på følgene. Iflg. denne artikkelen: https://splash247.com/borealis-confirms-boxship-sale/ har verdien av konteinerskip steget med 50% siden desember. Det betyr vel også at Mpcc sine 62 skip har steget omkring 50% i verdi de siste 3mnd. Har dere tatt med dette scenarioet i regnskapet for Q1?
PSI- Investor
10.03.2021 kl 09:23 6808

Det er ikke sikkert at det kommer med i regnskapet.
Men det vil uten tvil påvirke analytikernes NAV beregning og gjøre det enkelt for dem å øke kursmålene en god del!

Fin start på dagen!
Redigert 10.03.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Struts
10.03.2021 kl 09:30 6780

Det pussige er egentlig at verdiene av skipene har stått mer eller mindre i ro siste halvannet år. Q3 2019 er de iht regnskap (under "Vessels") anslått til USD 607 mill, q4 2019 USD 621m, q1 20 USD 615, q2 20 USD 606 mill, q3 USD 596m og etter q4 USD 588 mill. Og flåten har ikke variert så mye (max 68/min 64 skip). Gjennomsnittsverdien pr skip skulle dermed bli rundt USD 9 mill. Greit nok nå kanskje, men for q1, q2 og q3 er det for meg litt uforståelig - da var jo markedet om ikke helt nederst i en tyrkisk utedo, så i det minste rimelig på potta. Vel, sikkert en helt forklarlig grunn. Skjønt, det er lov å undre.
Redigert 10.03.2021 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.03.2021 kl 09:50 6709

Nei, jeg har ikke tatt med verdistigning. Det har ingenting å si for overskuddet i et kvartal. Verdien på aksjen derimot, bør derimot vise dette etterhvert.
Derfor er Mpcc veldig billig fortsatt.
Ikaros200
10.03.2021 kl 10:11 6668

Hector... jeg tror kanskje du misforstod meg. Selskapet har guidet, også ved Q4. De sier imidlertid at visibiliteten (oversikten over flåtens inntjening/ inngåtte kontrakter) vil være tilnærmet fullstendig ved neste presentasjon (mai antar jeg). Pr i dag vet vi ikke hvilke kontrakter som inngås for de av båtene som forsatt har ledige seilingsdøgn i år, og pr nå er dekningsgraden for 21 på 68%. Det får vi antagelig vite i mai, og vil da i prinsippet kunne beregne totale inntekter for året for selskapet.

Når det gjelder pool båtene (JV) kan det være flere grunner til at disse ikke er oppgitt dekningsgrad på, f.eks at andre deltagere i poolen ikke vil være like åpne på dette, eller at det foreligger avtaler om det ikke skal være åpenhet på dette.
Mr Ukjent
10.03.2021 kl 11:57 6512

Ikke for å ødelegge den gode stemningen, men er det noen som har fått med seg hvordan et eventuelt utbytte vil registreres?
Vil det være som et ordinært utbytte, eller vil det være som en tilbakebetaling av innbetalt forskudd som AMSC?
Forskjellen er at ordinære utbytter må vi betale skatt på (om du har formue), alt. 2 er skattefritt for mottaker.
Differansen utgjør fort 30%.
Kan ikke lese om ledelsen i selskapet har gjort noen vurderinger rundt dette, men siden de vurdere å noteres i US, så muligens vi kan håpe på alt 2?
PSI- Investor
10.03.2021 kl 12:03 6510

Alternativ to er ikke skattefritt, skatten kommer i stedet når du selger aksjen i stedet for når du mottar tilbakebetalt aksjekapital. Dette ved at du da blir tillagt en tilsvarende lavere inngangsverdi på aksjen.
Antar at det her er snakk om helt ordinært utbytte da det ikke har vært nevnt noe annet.
Helg11
10.03.2021 kl 14:27 6235

Dagens regnestykke:
Fortsatt flaskehalser i forsyningskjeden
https://splash247.com/north-american-port-congestion-shows-no-sign-of-easing/
+
Spådom om raskeste retail vekst på 20 år
http://bit.ly/2Oxt0SK
+
Ikke nok containerskip for å frakte varene fremover
=
Høyere rater (ConTex/Harpex)
+
Høyere NAV (Vesselsvalue)